Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o regulaciji energetskih djelatnosti
1.2.
Broj "Narodnih novina"
68/18
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Naziv pravne stečevine EU: Direktiva 2009/72/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 13. srpnja 2009. o zajedničkim pravilima za unutarnje tržište električne energije i stavljanju izvan snage Direktive 2003/54/EZ Tekst značajan za EGP (u daljnjem tekstu: Direktiva 2009/72/EZ),
2. ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
Republika Hrvatska je 14. srpnja 2017. zaprimila pismo Službene obavijesti – povreda br. 2017/2091 od Europske komisije zbog nepravilnog prenošenja Direktive 2009/72/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 13. srpnja 2009. o zajedničkim pravilima za unutarnje tržište električne energije i stavljanju izvan snage Direktive 2003/54/EZ Tekst značajan za EGP i Direktive 2009/73/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 13. srpnja 2009. o zajedničkim pravilima za unutarnje tržište prirodnog plina i stavljanju izvan snage Direktive 2003/55/EZ Tekst značajan za EGP.
Komisija je pokrenula ex officio istragu o prenošenju navedenih direktiva te je skrenula pozornost na nepravilno prenošenje u hrvatski pravni poredak one odrednice direktiva koje se odnose na neovisnost rada energetskih agencija. Sukladno tome je bilo nužno promijeniti odredbe o neovisnosti regulatornog tijela odnosno Hrvatske energetske regulatorne agencije (u daljnjem tekstu: HERA) u smislu mogućnosti da regulatorno tijelo može donositi odluke neovisno o bilo kojem tijelu.
Ovim Zakonom izmijenjeni su članci 7.,28., 30. ,35. i, 36., Zakona o regulaciji energetskih djelatnosti (»Narodne novine«, br. 120/12.) .
Primjenom novih odredbi o proceduri i ovlastima provođenja nadzora nad energetskim subjektima, proveden 1 (jedan) cjeloviti postupak nadzora, nadalje u pogledu ispunjavanja obveza energetskog subjekta u obavljanju energetskih djelatnosti za koje posjeduje dozvolu u jednom postupku su utvrđene nepravilnosti za koje je naloženo da ih je energetski subjekt dužan otkloniti, kao i pravne posljedice svog postupanja, a pod prijetnjom pokretanja prekršajnog postupka protiv energetskog subjekta.
Također, u postupku je još jedan postupak nadzora nad energetskim subjektom.
Isto tako, u dijelu odredbi kojima se jača uloga HERA-e u vezi s mogućnošću provjere postupanja sudionika na tržištu i njihovih transakcija u smislu Uredbe REMIT, HERA je zajedno s drugim regulatorima, zaprimila dvije obavijesti o mogućem kršenju pravila, no u oba slučaja nije bilo osnove za pokretanje i provođenje postupka.
3. ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Ovim zakonom omogućeno je HERA-i donošenje autonomnih odluka iz svog djelokruga rada neovisno o bilo kojim drugim javnim ili privatnim tijelima.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
HERA je ovlaštena za donošenje obvezujućih odluka u odnosu na fizičke i pravne osobe i za izricanje učinkovitih, razmjernih i odvraćajući sankcija onima koji propuste djelovati u skladu sa svojim obvezama ili za predlaganje da im takve sankcije izrekne nadležni sud.
Neovisno tijelo, kojemu stranka na koju utječe odluka nacionalnog regulatora, odnosno HERA ima pravo podnijeti žalbu i/ili tužbu, je sud.
HERA pruža relevantne informacije o tržištu, čime se omogućuje provođenje njezine uloge promatranja i praćenja unutarnjeg tržišta energije i njegovog kratkoročnog, srednjoročnog i dugoročnog razvoja, uključujući aspekte kao što su proizvodni kapaciteti, različiti izvori proizvodnje električne energije, infrastruktura prijenosa/transporta i distribucije, kvaliteta usluga, prekogranična trgovina, upravljanje zagušenjem, investicije, veleprodajne i potrošačke cijene, likvidnost tržišta te poboljšanja u području zaštite okoliša i učinkovitosti.
HERA samostalno suradnje sa svim fizičkim i pravnim osobama koje imaju neki kontakt sa energijom odnosno isti na neki način koriste, a ne samo s energetskim subjektima kako je to do ovog zakona bilo propisano.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena ovog Zakona nema socijalnih učinaka.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena ovog Zakona nema učinaka na rad i tržište rada.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena ovog Zakona nema učinaka na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena ovog Zakona nema učinaka na zaštitu ljudskih prava
PRILOG 5.
OBRAZAC NAKNADNE PROCJENE UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o regulaciji energetskih djelatnosti
1.2.
Broj "Narodnih novina"
68/18
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/ Ne :
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da /Ne:
Da
Naziv pravne stečevine EU: Direktiva 2009/72/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 13. srpnja 2009. o zajedničkim pravilima za unutarnje tržište električne energije i stavljanju izvan snage Direktive 2003/54/EZ Tekst značajan za EGP (u daljnjem tekstu: Direktiva 2009/72/EZ),
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
2. ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
Republika Hrvatska je 14. srpnja 2017. zaprimila pismo Službene obavijesti – povreda br. 2017/2091 od Europske komisije zbog nepravilnog prenošenja Direktive 2009/72/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 13. srpnja 2009. o zajedničkim pravilima za unutarnje tržište električne energije i stavljanju izvan snage Direktive 2003/54/EZ Tekst značajan za EGP i Direktive 2009/73/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 13. srpnja 2009. o zajedničkim pravilima za unutarnje tržište prirodnog plina i stavljanju izvan snage Direktive 2003/55/EZ Tekst značajan za EGP.
Komisija je pokrenula ex officio istragu o prenošenju navedenih direktiva te je skrenula pozornost na nepravilno prenošenje u hrvatski pravni poredak one odrednice direktiva koje se odnose na neovisnost rada energetskih agencija. Sukladno tome je bilo nužno promijeniti odredbe o neovisnosti regulatornog tijela odnosno Hrvatske energetske regulatorne agencije (u daljnjem tekstu: HERA) u smislu mogućnosti da regulatorno tijelo može donositi odluke neovisno o bilo kojem tijelu.
Ovim Zakonom izmijenjeni su članci 7.,28., 30. ,35. i, 36., Zakona o regulaciji energetskih djelatnosti (»Narodne novine«, br. 120/12.) .
Primjenom novih odredbi o proceduri i ovlastima provođenja nadzora nad energetskim subjektima, proveden 1 (jedan) cjeloviti postupak nadzora, nadalje u pogledu ispunjavanja obveza energetskog subjekta u obavljanju energetskih djelatnosti za koje posjeduje dozvolu u jednom postupku su utvrđene nepravilnosti za koje je naloženo da ih je energetski subjekt dužan otkloniti, kao i pravne posljedice svog postupanja, a pod prijetnjom pokretanja prekršajnog postupka protiv energetskog subjekta.
Također, u postupku je još jedan postupak nadzora nad energetskim subjektom.
Isto tako, u dijelu odredbi kojima se jača uloga HERA-e u vezi s mogućnošću provjere postupanja sudionika na tržištu i njihovih transakcija u smislu Uredbe REMIT, HERA je zajedno s drugim regulatorima, zaprimila dvije obavijesti o mogućem kršenju pravila, no u oba slučaja nije bilo osnove za pokretanje i provođenje postupka.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
3. ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Ovim zakonom omogućeno je HERA-i donošenje autonomnih odluka iz svog djelokruga rada neovisno o bilo kojim drugim javnim ili privatnim tijelima.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
HERA je ovlaštena za donošenje obvezujućih odluka u odnosu na fizičke i pravne osobe i za izricanje učinkovitih, razmjernih i odvraćajući sankcija onima koji propuste djelovati u skladu sa svojim obvezama ili za predlaganje da im takve sankcije izrekne nadležni sud.
Neovisno tijelo, kojemu stranka na koju utječe odluka nacionalnog regulatora, odnosno HERA ima pravo podnijeti žalbu i/ili tužbu, je sud.
HERA pruža relevantne informacije o tržištu, čime se omogućuje provođenje njezine uloge promatranja i praćenja unutarnjeg tržišta energije i njegovog kratkoročnog, srednjoročnog i dugoročnog razvoja, uključujući aspekte kao što su proizvodni kapaciteti, različiti izvori proizvodnje električne energije, infrastruktura prijenosa/transporta i distribucije, kvaliteta usluga, prekogranična trgovina, upravljanje zagušenjem, investicije, veleprodajne i potrošačke cijene, likvidnost tržišta te poboljšanja u području zaštite okoliša i učinkovitosti.
HERA samostalno suradnje sa svim fizičkim i pravnim osobama koje imaju neki kontakt sa energijom odnosno isti na neki način koriste, a ne samo s energetskim subjektima kako je to do ovog zakona bilo propisano.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena ovog Zakona nema socijalnih učinaka.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena ovog Zakona nema učinaka na rad i tržište rada.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena ovog Zakona nema učinaka na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena ovog Zakona nema učinaka na zaštitu ljudskih prava
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
4. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
5. PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
Predlaže se daljnja primjena Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
6. PRILOZI
N ema
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
7. POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: dr. sc. Tomislav Ćorić, ministar
Datum: 1. travnja 2021.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja