Uspostavljen je sustav uklanjanja, kontrole širenja i veličine populacija Trachemys scripta te sustav sprječavanja puštanja novih jedinki u prirodu s ciljem očuvanja zavičajne bioraznolikosti i staništa na području kontinentalne i mediteranske biogeografske regije.
TEMA A: Koordinacija i uklanjanje jedinki Trachemys scripta iz prirode
OPĆI CILJ A1 Osigurani su potrebni kapaciteti, koordinacija i protokoli za uklanjanje jedinki Trachemys scripta iz prirode.
Objašnjenje cilja:
S obzirom na to da je T. scripta prisutna na 126 lokaliteta u svim županijama na području Hrvatske (Burić i sur., 2020b), osim u Ličko – senjskoj i Virovitičko - podravskoj županiji, potrebno je osigurati koordinaciju provedbe aktivnosti uklanjanja T. scripta iz prirode. Unutar svake županije potrebno je odrediti minimalno jednu osobu koja će biti koordinator uklanjanja. U slučaju da se u budućnosti zabilježe jedinke T. scripta u županijama gdje vrsta trenutno nije zabilježena, u njima će također biti potrebno naknadno odrediti koordinatora uklanjanja.
S obzirom na to da je za provedbu Plana upravljanja vodeća institucija ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, potrebno je osigurati kontakt osobu unutar ministarstva koja će komunicirati s koordinatorima uklanjanja.
Na radionicama su dionici potvrdili kako postoji mogućnost da djelatnici JU budu koordinatori uklanjanja. U mediteranskoj biogeografskoj regiji skoro su sve županijske JU iskazale spremnost za koordiniranje uklanjanja. Iznimka je za sada JU Šibensko-kninske županije, ali na području te županije koordinaciju može preuzeti JU NP Krka. Za razliku od mediteranske, u kontinentalnoj biogeografskoj regiji većina županijskih JU ima male kapacitete i nedostatak financiranja te će, ako budu koordinatori, trebati prijaviti dodatne projekte u svrhu pronalaska financija za izlov i dodatno osoblje. Dionici iz JU koje imaju dovoljne ljudske kapacitete naveli su da osim koordinacije uklanjanja mogu i samostalno provoditi uklanjanje. Javnim ustanovama koje trenutno nemaju kapaciteta za uklanjanje ili se radi o velikim vodnim tijelima i većem broju lokaliteta u njihovim županijama, predloženo je da se uklanjanje provodi sustavno kroz prijavu novih projekata, odnosno da se financiranje uklanjanja uključi u projekte preko fondova i programa EU. Prijavljivati se mogu samostalno ili na državnoj razini (ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode).
Koordinatori uklanjanja, ovisno o kapacitetima, mogu samostalno uklanjati jedinke na razini županije ili angažirati lokalne NVO, športsko-ribolovna društva ili vanjske suradnike. Športsko-ribolovna društva su zainteresirana za sudjelovanje u uklanjanju jedinki T. scripta s ribolovnih voda kojima upravljaju (npr. svi predstavnici športsko-ribolovnih društava iz Zagrebačke županije koji su se odazvali na radionice zainteresirani su za izlov) s obzirom da im rade štetu prilikom ribolova (hvataju se na udice koje se moraju presjeći, kidaju mreže s ulovljenim ribama).
Prije nego što započnu aktivnosti uklanjanja potrebno je izraditi protokol za uklanjanje jedinki T. scripta iz vodnih tijela u prirodi, kako bi se na temelju njega vršilo uklanjanje i kako bi metodologija na razini cijele Hrvatske bila ujednačena, a rezultati kasnije usporedivi.
Navedeni protokoli će se proslijediti županijskim koordinatorima uklanjanja koji će na temelju njih, putem radionica/sastanaka educirati provoditelje uklanjanja (npr. JU, lokalni NVO, športsko-ribolovna društva, itd.) o metodologiji izlova i postupanju s jedinkama.
Dodatno, koordinatori uklanjanja dužni su na godišnjoj razini obavještavati kontakt osobu u ministarstvu koja prati uspješnost provedbe aktivnosti.
Specifični cilj A1.1. Za vrijeme provedbe Plana upravljanja uklanjanje jedinki Trachemys scripta iz prirode provodi se koordinirano i sukladno protokolima za uklanjanje i postupanje s jedinkama.
Pokazatelji cilja:
U ministarstvu nadležnom za zaštitu prirode određena je kontakt osoba za komunikaciju s koordinatorima uklanjanja.
Minimalno je jedna osoba u svakoj županiji gdje je zabilježena T. scriptaodređena za koordiniranje uklanjanja.
Izrađen je protokol za uklanjanje jedinki T. scripta iz prirode.
Broj održanih radionica koje su proveli koordinatori uklanjanja ili broj osoba koje su educirali koordinatori uklanjanja prema protokolu.
Kod aktivnosti
Aktivnosti
Vrijeme provedbe aktivnosti
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Prioritet*
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
Izvor financiranja
A 1.1.1.
Odrediti kontakt osobu u ministarstvu nadležnu za komunikaciju s koordinatorima uklanjanja
1.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode
Imenovana je kontakt osoba nadležna za komunikaciju s koordinatorima uklanjanja na županijskoj razini
1
0,00
/
A 1.1.2.
Imenovati koordinatore provedbe uklanjanja na županijskoj razini
1. - 2.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici javne ustanove za poslove zaštite prirode
Popis imenovanih koordinatora provedbe uklanjanja na županijskoj razini
1
0,00
/
A.1.1.3.
Izraditi protokol za uklanjanje jedinki T. scripta iz prirodnih vodnih tijela te ih dostaviti koordinatorima provedbe uklanjanja
1. - 2.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
kadar zadužen za provedbu uklanjanja (stručnjaci za slatkovodne kornjače, osobe/subjekti ugovoreni za uklanjanje, znanstvene i stručne institucije)
Izrađen je protokol koji uključuje smjernice za izradu sunčališta, opisanom metodologijom lova i lovnim naporom, smjernice za postupanje s ulovljenim jedinkama, sa svim potrebnim kontaktima. Protokol je dostavljen koordinatorima provedbe uklanjanja.
1
15.000,00
Državni proračun, EU sredstva
A.1.1.4.
Angažirati i educirati provoditelje uklanjanja o metodologiji lova i postupanju s ulovljenim jedinkama prema protokolu iz A.1.1.3. od strane koordinatora uklanjanja.
1. - 4.
javna ustanova za poslove zaštite prirode
provoditelj edukacije (javna ustanova za poslove zaštite prirode), kadar zadužen za provedbu uklanjanja (NVO, lokalno stanovništvo, športsko-ribolovna društva)
Broj osoba koje su educirali koordinatori uklanjanja ili broj održanih radionica
1
1.000 kn po predavanju
lokalni proračun, EU sredstva
OPĆI CILJ A2: Kontrolirana i uklonjena prijetnja invazivne vrste Trachemys scripta na bioraznolikost vodenih staništa u Hrvatskoj
Objašnjenje cilja:
Prema trenutnim saznanjima postoji 126 lokaliteta u Hrvatskoj na kojima je prisutna T. scripta i dolazi u svim regijama na području Hrvatske (Burić i sur., 2020b). Uspješno se razmnožava i potrebno je što prije smanjiti broj jedinki prisutnih u prirodi, odnosno broj lokaliteta na kojima je kornjača pronađena.
Budući da se jedinke mogu razmnožavati na području cijele Hrvatske njihov će se broj, ako ima veći broj jedinki na istoj lokaciji, i dalje povećavati. Poseban problem predstavljaju lokaliteti gdje T. scripta dolazi zajedno sa zavičajnim vrstama barskom kornjačom (Emys orbicularis) iliriječnom kornjačom (Mauremys rivulata)te bi takvi lokaliteti trebali imati prioritet za provedbu uklanjanja.
U mediteranskoj biogeografskoj regiji T. scripta dolazi većinom na manjim vodnim tijelima (manjim od 1 ha), osim na Vranskom jezeru i na rijeci Cetini. Trenutno su poznata 43 lokaliteta na kojima je zabilježena. Na većini lokaliteta zabilježen je manji broj jedinki (jedna do dvije) te je u deset godina moguće ukloniti jedinke sa svih poznatih lokaliteta u mediteranskoj regiji (100%). Poznati su i lokaliteti gdje je zabilježen veći broj jedinki, ali radi se većinom o manjim vodnim tijelima (do 0.3 ha), na kojima je vjerojatnost potpunog izlova puno veća. Na većim vodnim tijelima, kao što su Vransko jezero ili mrtvaja rijeke Cetine, nije zabilježen veliki broj jedinki, no biti će potreban veći terenski napor kako bi se jedinke ulovile i uklonile.
U alpinskoj regiji poznat je samo jedan lokalitet na kojem je viđena jedna jedinka te će u deset godina biti moguće ukloniti jedinke s jedne lokacije (100%).
Najveći broj lokaliteta i jedinki pronađen je u kontinentalnoj regiji na većim vodnim tijelima, koja mogu biti površine i 28 ha kao Zaprešićko jezero ili čak 23.127 ha kao što je područje Kopačkog rita. Trenutno su poznata 82 lokaliteta na kojima je zabilježena T. scripta. Također, u kontinentalnoj regiji puno je veći broj lokaliteta u čijoj se neposrednoj blizini nalaze druga vodna tijela koja čine potencijalna nova staništa na koje se vrsta može proširiti (npr. ribnjaci koji se nalaze u blizini rijeke), što će otežati smanjenje broja jedinki ili lokaliteta u ovoj regiji. S obzirom na veličinu vodnih tijela i razmnožavanje jedinki, u kontinentalnoj regiji najvjerojatnije neće biti moguće u deset godina u potpunosti iskorijeniti T. scripta sa svih lokaliteta. To se posebno odnosi na područja veća od 1.000 ha (poput Kopačkog rita), budući da prema iskustvu španjolskih stručnjaka s područja takvih veličina nije moguće ukloniti sve jedinke. Pretpostavlja se da će se u deset godina izlova iz kontinentalne biogeografske regije u potpunosti ukloniti kornjače s 80% lokaliteta.
Trenutno poznati broj lokaliteta s T. scripta po županijama prikazan je u Tablici 6-2.
Budući da točan broj jedinki T. scripta u Hrvatskoj nije poznat, kao pokazatelj uspješnosti uklanjanja uzet je broj trenutno poznatih lokaliteta. Prilikom izračuna postotka lokaliteta s kojih je u potpunosti uklonjena T. scripta (86%) korišten je broj regija (tri) i postotak uspješnosti izlova po regiji u deset godina: (100% + 100% + 80%)/3.
Tablica 6-2 Prikaz broja lokaliteta s Trachemys scripta po županijama
Županija
Broj poznatih lokaliteta po županiji na kojima je zabilježena Trachemys scripta
Grad Zagreb
18
Zagrebačka županija
16
Splitsko - dalmatinska
12
Osječko - baranjska
12
Primorsko - goranska
9
Istarska
8
Sisačko - moslavačka
8
Dubrovačko - neretvanska
6
Požeško - slavonska
6
Bjelovarsko - bilogorska
6
Međimurska
6
Zadarska
5
Šibensko - kninska
4
Karlovačka
4
Krapinsko - zagorska
4
Brodsko - posavska
3
Vukovarsko - srijemska
3
Varaždinska
3
Koprivničko - križevačka
1
Specifični cilj A2.1 Za vrijeme provedbe Plana upravljanja broj lokaliteta u prirodi na kojima dolazi Trachemys scripta smanjen je za 86%.
Pokazatelji cilja:
Broj lokaliteta u mediteranskoj biogeografskoj regiji iz kojih je T. scripta iskorijenjena (područje Dubrovačko – neretvanske, Splitsko – dalmatinske, Šibensko – kninske, Zadarske, Primorsko - goranske i Istarske županije).
Broj lokaliteta u kontinentalnoj biogeografskoj regiji iz kojih je T. scripta iskorijenjena (područje Grada Zagreba, Zagrebačke, Sisačko – moslavačke, Karlovačke, Krapinsko – zagorske, Varaždinske, Međimurske, Koprivničko – križevačke, Brodsko – posavske, Požeško – slavonske, Osječko – baranjske i Vukovarsko – srijemske županije).
Broj lokaliteta u alpinskoj biogeografskoj regiji iz kojih je T. scripta iskorijenjena (područje Primorsko – goranske županije).
Kod aktivnosti
Aktivnosti
Vrijeme provedbe aktivnosti*
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Prioritet*
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
Izvor financiranja
A2.1.1
Izraditi zamke za izlov kornjača (sunčališta) i kupiti opremu za izlov (ručne mreže i ostale tipove zamki)
3.-10.
javna ustanova za poslove zaštite prirode
kadar zadužen za provedbu uklanjanja (javna ustanova za poslove zaštite prirode, NVO, športsko-ribolovna društva, lokalno stanovništvo, znanstvene i stručne institucije)
Broj napravljene ili kupljene opreme
1
450,00 po sunčalištu,
80,00 za ručnu mrežu,
150,00 za vršu
Državni proračun, lokalni proračun, EU sredstva
A2.1.2
Svake godine prema protokolu iz A.1.1.3 ciljano izlovljavati jedinke T. scripta na s vodnih tijela u mediteranskoj biogeografskoj regiji
1.-10.
javna ustanova za poslove zaštite prirode
kadar zadužen za provedbu uklanjanja (javna ustanova za poslove zaštite prirode, NVO, športsko-ribolovna društva, lokalno stanovništvo, znanstvene i stručne institucije)
U sedam godina provedbe Plana upravljanja broj lokaliteta na kojima je prisutna T. scripta smanjen je za 100% (43 lokacije).
1
2.150.000,00
Državni proračun, lokalni proračun, EU sredstva
A2.1.3
Svake godine prema protokolu iz A.1.1.3 ciljano izlovljavati jedinke T. scripta s vodnih tijela u kontinentalnoj biogeografskoj regiji
1. -10.
javna ustanova za poslove zaštite prirode
kadar zadužen za provedbu uklanjanja (javna ustanova za poslove zaštite prirode, NVO, športsko-ribolovna društva, lokalno stanovništvo, znanstvene i stručne institucije)
U sedam godina provedbe Plana upravljanja broj lokaliteta na kojima je prisutna T. scripta smanjen je za 60% (49 od 82 lokacije).
1
4.100.000,00
Državni proračun, lokalni proračun, EU sredstva
A2.1.4
Svake godine prema protokolu iz A.1.1.3 ciljano izlovljavati jedinke T. scripta s vodnih tijela u alpinskoj biogeografskoj regiji
4.-5.
javna ustanova za poslove zaštite prirode
kadar zadužen za provedbu uklanjanja (javna ustanova za poslove zaštite prirode, NVO, športsko-ribolovna društva, lokalno stanovništvo, znanstvene i stručne institucije)
U dvije godine provedbe Plana upravljanja broj lokaliteta na kojima je prisutna T. scripta smanjen je za 100% (1 lokalitet).
1
30.000,00
Državni proračun, lokalni proračun, EU sredstva
A2.1.5
Jedinke T. scripta iz fontana i vodosprema uloviti i premjestiti u prihvatne centre
1.-5.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, javna ustanova za poslove zaštite prirode
djelatnici institucija koje upravljaju fontanama i vodospremama (jedinice lokalne i regionalne samouprave)
U pet godina provedbe Plana upravljanja T. scripta uklonjena iz svih fontani/vodosprema u Hrvatskoj i jedinke premještene u prihvatne centre
1
4.000,00
Državni proračun, lokalni proračun
A2.1.6
Unutar dopuštenja za istraživanje strogo zaštićenih vrsta na vodnim tijelima definirati poseban uvjet o obveznom izuzimanju iz prirode slučajno ulovljenih jedinki T. scripta
2.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode
Broj izdanih rješenja s definiranim posebnim uvjetom.
1
0,00
/
A2.1.7
Informirati sektor zaštite prirode o postupanju s usputno ulovljenim jedinkama T. scripta
2.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode
Poslana informacija o postupanju sa slučajno ulovljenim jedinkama
2
0,00
/
A2.1.8
Informirati Hrvatske vode, ribnjačare, ovlaštenike ribolovnog prava i županijske upravne odjele o postupanju s jedinkama prilikom izmuljivanja i pražnjenja vodnih tijela
2.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode
Poslana informacija o postupanju sa slučajno ulovljenim jedinkama
2
0,00
/
TEMA B: USPOSTAVLJANJE CENTARA ZA PRIHVAT JEDINKI TRACHEMYS SCRIPTA, KONTROLIRANJE BROJNOSTI I ZDRAVSTVENOG STANJA U CENTRIMA
OPĆI CILJ B1: Izlovljene jedinke zbrinute su u posebno uređenim nastambama u prihvatnim centrima gdje im je osiguran veterinarski nadzor i u kojima se kontrolira njihova brojnost te je onemogućen bijeg.
Objašnjenje cilja:
Potrebno je oformiti mrežu prihvatnih centara diljem cijele Hrvatske kako bi se u njih smjestile jedinke T. scripta izuzete iz prirodnih vodnih tijela te jedinke koje vlasnici još uvijek drže kao kućne ljubimce, ali se više ne žele o njima brinuti. S obzirom na to da je vrsta prisutna na području cijele Hrvatske potrebno je osigurati veći broj prihvatnih centara, po mogućnosti u svakoj regiji, kako udaljenost do centra ne bi stvorila dodatne izazove (npr. dodatna financijska sredstva zbog duljine puta; razlog za puštanje neželjenih kućnih ljubimaca u prirodu, umjesto prijevoza do udaljenog centra).
Prilikom provedbe radionica nekoliko je institucija iskazalo interes da budu prihvatni centri za T. scripta (npr. ZOO vrt grada Zagreba, oporavilište Rušćica, akvariji u Puli, Dubrovniku i Karlovcu, JU za upravljanje zaštićenim prirodnim vrijednostima Virovitičko – podravske županije, JU Nacionalni park Krka). Također, dio je dionika iz JU iskazao spremnost da, u slučaju da u njihovoj županiji nema prihvatnog centra, privremeno prihvate jedinke te ih transportiraju do veterinara kako bi im se provjerilo zdravstveno stanje te ih se po potrebi usmrtilo, a u slučaju da postoji prihvatni centar unutar njihove županije transportiraju jedinke do centra. Ako u županiji neće biti prihvatnog centra, a županijska JU će biti spremna privremeno prihvaćati jedinke, preporučuje se da se JU oglasi kao mjesto gdje se mogu donijeti neželjeni kućni ljubimci, kako ih vlasnici ne bi pustili u prirodu, zbog velike udaljenosti najbližeg prihvatnog centra.
Iako je ZOO vrt grada Zagreba iskazao interes da budu prihvatni centar, pitanje je hoće li imati kapaciteta za prihvaćanje jedinki. Trenutno JU Maksimir i ZOO vrt grada Zagreba planiraju provedbu uklanjanja T. scripta s maksimirskih jezera i ostalih područja kojima upravljaju te smještaj izlovljenih jedinki u posebno uređenom maksimirskom jezeru u sklopu ZOO vrta grada Zagreba . Budući da su maksimirska jezera trenutno lokalitet s najvećim brojem zabilježenih jedinki, postoji mogućnost da će svi kapaciteti ZOO vrt grada Zagreba i novog maksimirskog jezera biti popunjeni izlovom kornjača u sklopu njihovog projekta i da neće biti mjesta za prihvat dodatnih jedinki.
S obzirom na sve navedeno potrebno je osigurati još jedan prihvatni centar za Zagrebačku županiju jer je u njoj znatan broj vodnih tijela na kojima je zabilježena T. scripta i očekuje se veći broj jedinki koje će biti potrebno zbrinuti. Moguće rješenje je uređenje jezera u sklopu jedne veterinarske ambulante u Zagrebačkoj županiji koja je na radionicama također iskazala interes za prihvatom jedinki.
Svi prihvatni centri kornjačama trebaju omogućiti povoljne životne uvjete te nastambe urediti prema protokolu za uređenje nastambi. Također, obaveza je svakog centra osigurati da jedinke ne mogu pobjeći iz nastambe te da nema uspješnog razmnožavanja.
Osim mreže prihvatnih centara, potrebno je oformiti i mrežu veterinara, odnosno veterinarskih ambulanti/stanica, budući da je svim jedinkama izuzetim iz prirode ili ostavljenih od vlasnika potrebno osigurati zdravstveni pregled. Očekuje se da će znatni dio jedinki biti u lošem zdravstvenom stanju te će ih biti potrebno usmrtiti. Također, ako se premaše kapaciteti prihvatilišta bit će potrebno provoditi usmrćivanje. Zainteresirane veterinare potrebno je educirati s obzirom da mali broj njih ima iskustva s usmrćivanjem kornjača, koja se treba provoditi uz poštivanje načela dobrobiti životinja. Zdravstveni pregled i usmrćivanje kornjača radit će se prema unaprijed definiranim smjernicama, odnosno protokolu napravljenom od strane veterinara koji ima iskustvo liječenja i veterinarskih zahvata na T. scripta.
Specifični cilj B1.1 U prve tri godine provedbe Plana upravljanja uspostavljena je mreža prihvatnih centara za Trachemys scripta
Pokazatelji cilja:
Broj prihvatnih centara na području Hrvatske s uređenim nastambama za T. scripta.
Izrađen protokol za uređenje nastambi te brigu i kontrolu populacija T. scripta u prihvatnim centrima.
Kod aktivnosti
Aktivnosti
Vrijeme provedbe aktivnosti*
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Prioritet*
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
Izvor financiranja
B1.1.1.
Odrediti prihvatne centre za T. scripta u Hrvatskoj odlukom ministarstva nadležnog za zaštitu prirode
1.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode
Dokument s popisom prihvatnih centara na području Hrvatske
1
0,00
/
B1.1.2.
Izraditi protokol s uputama za: a) troškovno učinkovito uređenje i održavanje nastambi u prihvatnim centrima, b) brigu o kornjačama i sprječavanje razmnožavanja T. scripta u prihvatnim centrima.
1.-2.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
stručnjaci za držanje i brigu o slatkovodnim kornjačama (akvariji i ZOO vrtovi, znanstvene i stručne institucije, NVO)
Dokument s izrađenim smjernicama (protokol za uređenje i održavanje nastambi, protokol za držanje kornjača (prehrana, hibernacija) te upute za razlikovanje spolova i uklanjanje gnijezda) dostavljen prihvatnim centrima.
1
15.000,00
Državni proračun, EU sredstva
B1.1.3.
Urediti vodna tijela prihvatnih centara i brinuti o prihvaćenim jedinkama u skladu s protokolima i uputama iz B1.1.2.
2.-4.
prihvatni centri
djelatnici prihvatnih centara (akvariji i ZOO vrtovi, javna ustanova za poslove zaštite prirode, privatne pravne osobe)
Broj uređenih vodnih tijela u prihvatnim centrima.
1
Uređenje nastambi: 50.000,00 - 100.000,00.
Održavanje 105,00 -350, 00 po jedinci godišnje. Održavanje nastambi 10.000,00
Državni proračun, lokalni proračun, EU sredstva
B1.1.4.
Izraditi potvrdu o preuzimanju jedinki T. scripta i prijenos vlasništva prihvatnom centru.
2.-4.
prihvatni centri
djelatnici prihvatnih centara (akvariji i ZOO vrtovi, javna ustanova za poslove zaštite prirode, privatne pravne osobe)
Broj izdanih potvrda o preuzimanju jedinki.
2
0,00
lokalni proračun, EU sredstva
B1.1.5.
Uspostaviti program za sufinanciranje prihvatnih centara „Budi kum kornjači“
4.-10.
prihvatni centri
djelatnici prihvatnih centara (akvariji i ZOO vrtovi, javna ustanova za poslove zaštite prirode, privatne pravne osobe)
Broj donatora ili donacija.
3
5.000,00 za reklamiranje
lokalni proračun, EU sredstva
B1.1.6.
Osigurati prijevoz od koordinatora uklanjanja do prihvatnog centra ili veterinara.
3.-10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, javna ustanova za poslove zaštite prirode, prihvatni centri
koordinatori uklanjanja (djelatnici javnih ustanova za poslove zaštite prirode), provoditelji uklanjanja, djelatnici prihvatnih centara, djelatnici veterinarskih ambulanta
Broj prevezenih jedinki.
1
490.000,00
Državni proračun, lokalni proračun, EU sredstva
B1.1.7.
Informirati javnost o prihvatnim centrima.
3.-10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode , djelatnici prihvatnih centara
Broj objava, članaka ili reklama.
2
50.000,00
Državni proračun, lokalni proračun, EU sredstva
Specifični cilj B1.2 U prihvatnim centrima spriječeno je daljnje razmnožavanje jedinki kornjače Trachemys scripta.
Pokazatelj cilja:
U prihvatnim centrima nije zabilježeno uspješno izlijeganje, odnosno nisu zabilježene mlade jedinke.
Kod aktivnosti
Aktivnosti
Vrijeme provedbe aktivnosti*
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Prioritet*
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
Izvor financiranja
B1.2.1.
Kontrolirati brojnost populacije iskapanjem gnijezda ili odvajanjem jedinki prema spolu prema protokolu iz B1.1.2
3.-10.
prihvatni centri
Djelatnici prihvatnih centara (akvariji i ZOO vrtovi, javna ustanova za poslove zaštite prirode, privatne pravne osobe)
Broj uklonjenih gnijezda/jaja.
Broj odvojenih mužjaka i ženki.
2
10.000,00 godišnje u slučaju iskapanja gnijezda (troškovi radnika)
0,00 kn godišnje u slučaju odvajanja jedinki po spolu
lokalni proračun, EU sredstva
Specifični cilj B1.3 Tijekom prve godine provedbe Plana upravljanja osigurana je mreža veterinara te se jedinkama u prihvatnim centrima utvrđuje zdravstveno stanje.
Pokazatelji cilja:
Broj veterinarskih stanica/ambulanti uključenih u mrežu veterinara.
Izrađen protokol za pregled zdravstvenog stanja jedinki T. scripta.
Broj zaprimljenih jedinki u prihvatne centre i veterinarske stanice/ambulante.
Broj usmrćenih jedinki.
Kod aktivnosti
Aktivnosti
Vrijeme provedbe aktivnosti*
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Prioritet*
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
Izvor financiranja
B1.3.1.
Odrediti veterinare u sklopu mreže veterinarskih stanica/ambulanta koji će provoditi zdravstveni pregled jedinki i usmrćivanje jedinki ukoliko se ukaže potreba.
2.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode , koordinatori uklanjanja (djelatnici javnih ustanova za poslove zaštite prirode)
Minimalno šest veterinara/veterinarskih ambulanta/stanica koje su uključene u mrežu veterinara.
1
0,00
/
B1.3.2.
Izraditi protokol za a) pregled zdravstvenog stanja, b) postupak usmrćivanja T. scripta.
1.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
kadar s iskustvom rada/liječenja slatkovodnih kornjača (veterinarski fakultet, veterinari, veterinarski tehničari)
Dokument sa smjernicama o načinu pregleda jedinki T. scripta, određivanje njihovog zdravstvenog stanja i postupku usmrćivanja.
1
10.000,00
Državni proračun, EU sredstva
B1.3.3.
Educirati veterinare iz B1.3.1. za provođenje postupka usmrćivanja T. scripta.
2.
veterinarski fakultet
kadar s iskustvom rada/liječenja slatkovodnih kornjača (veterinarske stanice/ambulante, veterinarski fakultet, veterinari, veterinarski tehničari)
Broj veterinara koji su prisustvovali na edukacijskoj radionici.
1
10.000,00
Državni proračun, EU sredstva
B1.3.4.
Donijeti odluku od strane nadležne institucije o usmrćivanju T. scripta u svrhu zaštite okoliša ili očuvanja prirodne ravnoteže.
2.
državni inspektorat- veterinarska inspekcija
djelatnici veterinarskog inspektorata
Donesena odluka veterinarskog inspektora za usmrćivanje T. scripta u svrhu zaštite okoliša ili očuvanja prirodne ravnoteže sukladno Zakonu o zaštiti životinja.
1
0,00
/
B1.3.5.
Provoditi usmrćivanje jedinki T. scripta prema protokolu i odluci iz B1.3.2. i B.1.3.4.
3.-10.
veterinarske stanice/ambulante
provoditelji usmrćivanja
(veterinari, veterinarski tehničari)
Evidencija o broju usmrćenih jedinki
2
1.200.000,00
Državni proračun, EU sredstva
TEMA C: JAČANJE SVIJESTI I EDUKACIJA ŠIRE JAVNOSTI
OPĆI CILJ C1: Trachemys scripta prepoznata je kao invazivna vrsta na području Hrvatske
Objašnjenje cilja:
Trachemys scripta počela je predstavljati prijetnju zavičajnim vrstama i ekosustavima u trenutku kada su je vlasnici počeli puštati u prirodu. Upravo zbog toga je edukacija kako odraslih, tako i djece neizostavna aktivnost ovoga projekta.
Potrebno je pripremiti edukativne materijale na temu invazivnih vrsta, koje će uključivati i T. scripta. Važno je osvijestiti ozbiljnost problema puštanja kućnih ljubimaca u prirodna staništa i naglasiti brojne negativne posljedice koje takve nepromišljene akcije mogu izazvati.
S edukacijom je potrebno započeti od malih nogu te je kreiranje zabavnog edukativnog materijala za predškolsku djecu, poput slikovnice ili stripa, dobar početak za upoznavanje djece s problematikom invazivnih vrsta. Edukacija se svakako treba nastaviti i tijekom osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja. U nastavnom planu i programu postoje mogućnosti uključivanja teme invazivnih vrsta te je potrebno pripremiti edukativni materijal koji se, prema savjetima profesora, treba predstaviti profesorima na županijskim stručnim vijećima.
Dodatne vanškolske aktivnosti, poput radionica, organizacija izložbi i natjecanja s temom invazivnih vrsta, bit će ponuđene svim zainteresiranim institucijama koje već provode slične aktivnosti (Centri za izvrsnost, ZOO, akvariji itd.) s ciljem da se na zabavan način djeci predstavi navedena tematika.
Ostala javnost će se informirati o navedenoj temi objavama u različitim medijima te edukativnim tablama. Table je potrebno postaviti na mjesta koja ljudi najviše posjećuju, a na kojima su bile ili su još uvijek zabilježene T. scripta. Na taj će se način educirati veliki broj ljudi te spriječiti puštanje kornjača u prirodu ili njihovo uzimanje iz prirode.
Specifični cilj C1.1 Tijekom razdoblja provedbe Plana upravljanja djeca predškolske, osnovnoškolske, srednjoškolske dobi informirana su o invazivnosti Trachemys scripta.
Pokazatelji ciljeva:
Broj i količina edukativnih materijala koji su pripremljeni.
Broj predavanja na sastancima županijskih stručnih vijeća.
Broj profesora u školama i broj zainteresiranih institucija koje provode edukaciju prema pripremljenim materijalima.
Broj učenika koji sudjeluje u online kvizovima.
Broj škola koje su prihvatile putujuću izložbu.
Broj distribuiranih slikovnica/stripova ili broj pregledanih/preuzetih digitalnih verzija.
Broj objava u medijima i na internetskim platformama, mrežama i web stranicama u kojima se spominje invazivna T. scripta ili Plan upravljanja navedenom vrstom.
Kod aktivnosti
Aktivnosti
Vrijeme provedbe aktivnosti*
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Prioritet**
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
Izvor financiranja
C1.1.1
Napraviti materijal o invazivnim vrstama te ga zajedno sa svim mogućnostima dojave nalaza o invazivnim stranim vrstama (mobilna aplikacija, web stranica) predstaviti profesorima kroz sastanke županijskih stručnih vijeća
3.-6.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
kadar s iskustvom u izradi edukativnih materijala (profesori, djelatnici znanstvenih i stručnih institucija, NVO-a, obrta i tvrtki, djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode)
Broj i količina materijala o invazivnim vrstama koji je pripremljen za đake osnovnih i srednjih škola, broj predavanja na sastancima županijskih stručnih vijeća.
3
1.000,00 predstavljanje
30.000,00 za izradu materijala
Državni proračun, EU sredstva
C1.1.2
Osmisliti radionice s tematikom invazivnih vrsta, uključujući T. scripta.
3.-6.
profesori, NVO, znanstvene i stručne institucije
kadar s iskustvom u izradi edukativnih materijala (profesori, djelatnici NVO-a, javnih ustanova za poslove zaštite prirode, muzeja, akvarija, športsko-ribolovnihdruštva, ZOO vrtova)
Broj osmišljenih radionica za učenike osnovne i srednje škole i ponuđenih Centrima izvrsnosti, javnim ustanovama, akvarijima, ZOO vrtovima, muzejima, športsko-ribolovnim društvima
itd.
3
10.000,00
Državni proračun, EU sredstva
C1.1.3.
Oformiti tjedan borbe protiv invazivnih vrsta te u sklopu njega organizirati online natjecanje učenika s tematikom invazivnih vrsta.
5.-10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, ministarstvo nadležno za školstvo, Agencija za odgoj i obrazovanje
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode u suradnji s profesorima, djelatnicima muzeja i NVO-a
Službeno prihvaćeno održavanje tjedna invazivnih vrsta u osnovnim i srednjim školama. Pripremljen materijal za natjecanje te podijeljen prijavljenim školama u Hrvatskoj. Broj škola i učenika koje sudjeluju u online natjecanju. Broj podijeljenih nagrada.
3
30.000,00
Državni proračun, EU sredstva
C1.1.4.
Napraviti putujuću izložbu o invazivnim vrstama koja će ići po hrvatskim školama, muzejima, drugim obrazovnim ustanovama i zaštićenim područjima.
3.-10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici OŠ, SŠ (profesori)NVO, djelatnici javnih ustanova za poslove zaštite prirode
Izrađena putujuća izložba, broj osnovnih i srednjih škola te drugih obrazovnih ustanova u kojima je izložba postavljena, broj zaštićenih područja u kojima je izložba postavljena.
3
50.000,00
Državni proračun, EU sredstva
C1.1.5.
Napraviti slikovnicu/strip o T. scripta u tiskanom i/ili digitalnom obliku i distribuirati je po dječjim vrtićima i knjižnicama
3.-10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode, djelatnici javne ustanove za poslove zaštite prirode, djelatnici NVO
Broj tiskanih slikovnica/stripova za djecu vrtićke dobi, broj pregledanih ili preuzetih digitalnih verzija slikovnice.
3
50.000,00
Državni proračun, EU sredstva
Specifični cilj C1.2 Tijekom provedbe plana javnost je informirana o invazivnosti Trachemys scripta.
Pokazatelji ciljeva:
Broj postavljenih tabli, broj objava u medijima i na internetskim platformama, mrežama i web stranicama.
Kod aktivnosti
Aktivnosti
Vrijeme provedbe aktivnosti*
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Prioritet**
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
Izvor financiranja
C1.2.1
Postaviti edukativne table o invazivnim vrstama, uključujući i T. scripta
5.-10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, javna ustanova za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode, djelatnici javne ustanove za poslove zaštite prirode, djelatnici prihvatnih centara
Broj postavljenih tabli.
3
100.000,00
Državni proračun, lokalni proračun, EU sredstva
C1.2.2.
Informirati javnost o invazivnim vrstama, uključujući T. scripta i provođenju Plana upravljanja putem medija i internetskih platformi/mreža
2.-10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, javna ustanova za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode, djelatnici javne ustanove za poslove zaštite prirode
Broj objava u medijima i na internetskim platformama, mrežama i web stranicama.
3.
25.000,00
Državni proračun, lokalni proračun, EU sredstva
* Prioritet
1. Prioritet - aktivnosti koje se moraju provesti za vrijeme trajanja plana. Neispunjavanje ovih aktivnosti direktno narušava cijeli plan.
2. Prioritet - aktivnosti koje se trebaju provesti. Njihovo neispunjavanje ne narušava cijeli plan, ali njihova provedba pridonosi poboljšanju stanja očuvanosti vrste.
3. Prioritet - aktivnosti koje se mogu provesti kada vrijeme i/ili sredstva postanu dostupni.
** Procijenjeni trošak aktivnosti – prikazuje procjenu okvirnih financijskih sredstava potrebnih za provedbu pojedinih aktivnosti u trenutku njihovog planiranja. Uzimajući u obzir da su aktivnosti planirane za razdoblje od 10 godina, procijenjeni troškovi podložni su promjenama.
VIZIJA
Uspostavljen je sustav uklanjanja, kontrole širenja i veličine populacija Trachemys scripta te sustav sprječavanja puštanja novih jedinki u prirodu s ciljem očuvanja zavičajne bioraznolikosti i staništa na području kontinentalne i mediteranske biogeografske regije.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
TEMA A: Koordinacija i uklanjanje jedinki Trachemys scripta iz prirode
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
OPĆI CILJ A1 Osigurani su potrebni kapaciteti, koordinacija i protokoli za uklanjanje jedinki Trachemys scripta iz prirode.
Objašnjenje cilja:
S obzirom na to da je T. scripta prisutna na 126 lokaliteta u svim županijama na području Hrvatske (Burić i sur., 2020b), osim u Ličko – senjskoj i Virovitičko - podravskoj županiji, potrebno je osigurati koordinaciju provedbe aktivnosti uklanjanja T. scripta iz prirode. Unutar svake županije potrebno je odrediti minimalno jednu osobu koja će biti koordinator uklanjanja. U slučaju da se u budućnosti zabilježe jedinke T. scripta u županijama gdje vrsta trenutno nije zabilježena, u njima će također biti potrebno naknadno odrediti koordinatora uklanjanja.
S obzirom na to da je za provedbu Plana upravljanja vodeća institucija ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, potrebno je osigurati kontakt osobu unutar ministarstva koja će komunicirati s koordinatorima uklanjanja.
Na radionicama su dionici potvrdili kako postoji mogućnost da djelatnici JU budu koordinatori uklanjanja. U mediteranskoj biogeografskoj regiji skoro su sve županijske JU iskazale spremnost za koordiniranje uklanjanja. Iznimka je za sada JU Šibensko-kninske županije, ali na području te županije koordinaciju može preuzeti JU NP Krka. Za razliku od mediteranske, u kontinentalnoj biogeografskoj regiji većina županijskih JU ima male kapacitete i nedostatak financiranja te će, ako budu koordinatori, trebati prijaviti dodatne projekte u svrhu pronalaska financija za izlov i dodatno osoblje. Dionici iz JU koje imaju dovoljne ljudske kapacitete naveli su da osim koordinacije uklanjanja mogu i samostalno provoditi uklanjanje. Javnim ustanovama koje trenutno nemaju kapaciteta za uklanjanje ili se radi o velikim vodnim tijelima i većem broju lokaliteta u njihovim županijama, predloženo je da se uklanjanje provodi sustavno kroz prijavu novih projekata, odnosno da se financiranje uklanjanja uključi u projekte preko fondova i programa EU. Prijavljivati se mogu samostalno ili na državnoj razini (ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode).
Koordinatori uklanjanja, ovisno o kapacitetima, mogu samostalno uklanjati jedinke na razini županije ili angažirati lokalne NVO, športsko-ribolovna društva ili vanjske suradnike. Športsko-ribolovna društva su zainteresirana za sudjelovanje u uklanjanju jedinki T. scripta s ribolovnih voda kojima upravljaju (npr. svi predstavnici športsko-ribolovnih društava iz Zagrebačke županije koji su se odazvali na radionice zainteresirani su za izlov) s obzirom da im rade štetu prilikom ribolova (hvataju se na udice koje se moraju presjeći, kidaju mreže s ulovljenim ribama).
Prije nego što započnu aktivnosti uklanjanja potrebno je izraditi protokol za uklanjanje jedinki T. scripta iz vodnih tijela u prirodi, kako bi se na temelju njega vršilo uklanjanje i kako bi metodologija na razini cijele Hrvatske bila ujednačena, a rezultati kasnije usporedivi.
Navedeni protokoli će se proslijediti županijskim koordinatorima uklanjanja koji će na temelju njih, putem radionica/sastanaka educirati provoditelje uklanjanja (npr. JU, lokalni NVO, športsko-ribolovna društva, itd.) o metodologiji izlova i postupanju s jedinkama.
Dodatno, koordinatori uklanjanja dužni su na godišnjoj razini obavještavati kontakt osobu u ministarstvu koja prati uspješnost provedbe aktivnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Specifični cilj A1.1. Za vrijeme provedbe Plana upravljanja uklanjanje jedinki Trachemys scripta iz prirode provodi se koordinirano i sukladno protokolima za uklanjanje i postupanje s jedinkama.
Pokazatelji cilja:
U ministarstvu nadležnom za zaštitu prirode određena je kontakt osoba za komunikaciju s koordinatorima uklanjanja.
Minimalno je jedna osoba u svakoj županiji gdje je zabilježena T. scripta određena za koordiniranje uklanjanja.
Izrađen je protokol za uklanjanje jedinki T. scripta iz prirode.
Broj održanih radionica koje su proveli koordinatori uklanjanja ili broj osoba koje su educirali koordinatori uklanjanja prema protokolu.
Kod aktivnosti
Aktivnosti
Vrijeme provedbe aktivnosti
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Prioritet*
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
Izvor financiranja
A 1.1.1.
Odrediti kontakt osobu u ministarstvu nadležnu za komunikaciju s koordinatorima uklanjanja
1.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode
Imenovana je kontakt osoba nadležna za komunikaciju s koordinatorima uklanjanja na županijskoj razini
1
0,00
/
A 1.1.2.
Imenovati koordinatore provedbe uklanjanja na županijskoj razini
1. - 2.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici javne ustanove za poslove zaštite prirode
Popis imenovanih koordinatora provedbe uklanjanja na županijskoj razini
1
0,00
/
A.1.1.3.
Izraditi protokol za uklanjanje jedinki T. scripta iz prirodnih vodnih tijela te ih dostaviti koordinatorima provedbe uklanjanja
1. - 2.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
kadar zadužen za provedbu uklanjanja (stručnjaci za slatkovodne kornjače, osobe/subjekti ugovoreni za uklanjanje, znanstvene i stručne institucije)
Izrađen je protokol koji uključuje smjernice za izradu sunčališta, opisanom metodologijom lova i lovnim naporom, smjernice za postupanje s ulovljenim jedinkama, sa svim potrebnim kontaktima. Protokol je dostavljen koordinatorima provedbe uklanjanja.
1
15.000,00
Državni proračun, EU sredstva
A.1.1.4.
Angažirati i educirati provoditelje uklanjanja o metodologiji lova i postupanju s ulovljenim jedinkama prema protokolu iz A.1.1.3. od strane koordinatora uklanjanja.
1. - 4.
javna ustanova za poslove zaštite prirode
provoditelj edukacije (javna ustanova za poslove zaštite prirode), kadar zadužen za provedbu uklanjanja (NVO, lokalno stanovništvo, športsko-ribolovna društva)
Broj osoba koje su educirali koordinatori uklanjanja ili broj održanih radionica
1
1.000 kn po predavanju
lokalni proračun, EU sredstva
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
OPĆI CILJ A2: Kontrolirana i uklonjena prijetnja invazivne vrste Trachemys scripta na bioraznolikost vodenih staništa u Hrvatskoj
Objašnjenje cilja:
Prema trenutnim saznanjima postoji 126 lokaliteta u Hrvatskoj na kojima je prisutna T. scripta i dolazi u svim regijama na području Hrvatske (Burić i sur., 2020b). Uspješno se razmnožava i potrebno je što prije smanjiti broj jedinki prisutnih u prirodi, odnosno broj lokaliteta na kojima je kornjača pronađena.
Budući da se jedinke mogu razmnožavati na području cijele Hrvatske njihov će se broj, ako ima veći broj jedinki na istoj lokaciji, i dalje povećavati. Poseban problem predstavljaju lokaliteti gdje T. scripta dolazi zajedno sa zavičajnim vrstama barskom kornjačom ( Emys orbicularis) ili riječnom kornjačom ( Mauremys rivulata ) te bi takvi lokaliteti trebali imati prioritet za provedbu uklanjanja.
U mediteranskoj biogeografskoj regiji T. scripta dolazi većinom na manjim vodnim tijelima (manjim od 1 ha), osim na Vranskom jezeru i na rijeci Cetini. Trenutno su poznata 43 lokaliteta na kojima je zabilježena. Na većini lokaliteta zabilježen je manji broj jedinki (jedna do dvije) te je u deset godina moguće ukloniti jedinke sa svih poznatih lokaliteta u mediteranskoj regiji (100%). Poznati su i lokaliteti gdje je zabilježen veći broj jedinki, ali radi se većinom o manjim vodnim tijelima (do 0.3 ha), na kojima je vjerojatnost potpunog izlova puno veća. Na većim vodnim tijelima, kao što su Vransko jezero ili mrtvaja rijeke Cetine, nije zabilježen veliki broj jedinki, no biti će potreban veći terenski napor kako bi se jedinke ulovile i uklonile.
U alpinskoj regiji poznat je samo jedan lokalitet na kojem je viđena jedna jedinka te će u deset godina biti moguće ukloniti jedinke s jedne lokacije (100%).
Najveći broj lokaliteta i jedinki pronađen je u kontinentalnoj regiji na većim vodnim tijelima, koja mogu biti površine i 28 ha kao Zaprešićko jezero ili čak 23.127 ha kao što je područje Kopačkog rita. Trenutno su poznata 82 lokaliteta na kojima je zabilježena T. scripta . Također, u kontinentalnoj regiji puno je veći broj lokaliteta u čijoj se neposrednoj blizini nalaze druga vodna tijela koja čine potencijalna nova staništa na koje se vrsta može proširiti (npr. ribnjaci koji se nalaze u blizini rijeke), što će otežati smanjenje broja jedinki ili lokaliteta u ovoj regiji. S obzirom na veličinu vodnih tijela i razmnožavanje jedinki, u kontinentalnoj regiji najvjerojatnije neće biti moguće u deset godina u potpunosti iskorijeniti T. scripta sa svih lokaliteta. To se posebno odnosi na područja veća od 1.000 ha (poput Kopačkog rita), budući da prema iskustvu španjolskih stručnjaka s područja takvih veličina nije moguće ukloniti sve jedinke. Pretpostavlja se da će se u deset godina izlova iz kontinentalne biogeografske regije u potpunosti ukloniti kornjače s 80% lokaliteta.
Trenutno poznati broj lokaliteta s T. scripta po županijama prikazan je u Tablici 6-2.
Budući da točan broj jedinki T. scripta u Hrvatskoj nije poznat, kao pokazatelj uspješnosti uklanjanja uzet je broj trenutno poznatih lokaliteta. Prilikom izračuna postotka lokaliteta s kojih je u potpunosti uklonjena T. scripta (86%) korišten je broj regija (tri) i postotak uspješnosti izlova po regiji u deset godina: (100% + 100% + 80%)/3.
Tablica 6-2 Prikaz broja lokaliteta s Trachemys scripta po županijama
Županija
Broj poznatih lokaliteta po županiji na kojima je zabilježena Trachemys scripta
Grad Zagreb
18
Zagrebačka županija
16
Splitsko - dalmatinska
12
Osječko - baranjska
12
Primorsko - goranska
9
Istarska
8
Sisačko - moslavačka
8
Dubrovačko - neretvanska
6
Požeško - slavonska
6
Bjelovarsko - bilogorska
6
Međimurska
6
Zadarska
5
Šibensko - kninska
4
Karlovačka
4
Krapinsko - zagorska
4
Brodsko - posavska
3
Vukovarsko - srijemska
3
Varaždinska
3
Koprivničko - križevačka
1
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Specifični cilj A2.1 Za vrijeme provedbe Plana upravljanja broj lokaliteta u prirodi na kojima dolazi Trachemys scripta smanjen je za 86%.
Pokazatelji cilja:
Broj lokaliteta u mediteranskoj biogeografskoj regiji iz kojih je T. scripta iskorijenjena (područje Dubrovačko – neretvanske, Splitsko – dalmatinske, Šibensko – kninske, Zadarske, Primorsko - goranske i Istarske županije).
Broj lokaliteta u kontinentalnoj biogeografskoj regiji iz kojih je T. scripta iskorijenjena (područje Grada Zagreba, Zagrebačke, Sisačko – moslavačke, Karlovačke, Krapinsko – zagorske, Varaždinske, Međimurske, Koprivničko – križevačke, Brodsko – posavske, Požeško – slavonske, Osječko – baranjske i Vukovarsko – srijemske županije).
Broj lokaliteta u alpinskoj biogeografskoj regiji iz kojih je T. scripta iskorijenjena (područje Primorsko – goranske županije).
Kod aktivnosti
Aktivnosti
Vrijeme provedbe aktivnosti*
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Prioritet*
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
Izvor financiranja
A2.1.1
Izraditi zamke za izlov kornjača (sunčališta) i kupiti opremu za izlov (ručne mreže i ostale tipove zamki)
3.-10.
javna ustanova za poslove zaštite prirode
kadar zadužen za provedbu uklanjanja (javna ustanova za poslove zaštite prirode, NVO, športsko-ribolovna društva, lokalno stanovništvo, znanstvene i stručne institucije)
Broj napravljene ili kupljene opreme
1
450,00 po sunčalištu,
80,00 za ručnu mrežu,
150,00 za vršu
Državni proračun, lokalni proračun, EU sredstva
A2.1.2
Svake godine prema protokolu iz A.1.1.3 ciljano izlovljavati jedinke T. scripta na s vodnih tijela u mediteranskoj biogeografskoj regiji
1.-10.
javna ustanova za poslove zaštite prirode
kadar zadužen za provedbu uklanjanja (javna ustanova za poslove zaštite prirode, NVO, športsko-ribolovna društva, lokalno stanovništvo, znanstvene i stručne institucije)
U sedam godina provedbe Plana upravljanja broj lokaliteta na kojima je prisutna T. scripta smanjen je za 100% (43 lokacije).
1
2.150.000,00
Državni proračun, lokalni proračun, EU sredstva
A2.1.3
Svake godine prema protokolu iz A.1.1.3 ciljano izlovljavati jedinke T. scripta s vodnih tijela u kontinentalnoj biogeografskoj regiji
1. -10.
javna ustanova za poslove zaštite prirode
kadar zadužen za provedbu uklanjanja (javna ustanova za poslove zaštite prirode, NVO, športsko-ribolovna društva, lokalno stanovništvo, znanstvene i stručne institucije)
U sedam godina provedbe Plana upravljanja broj lokaliteta na kojima je prisutna T. scripta smanjen je za 60% (49 od 82 lokacije).
1
4.100.000,00
Državni proračun, lokalni proračun, EU sredstva
A2.1.4
Svake godine prema protokolu iz A.1.1.3 ciljano izlovljavati jedinke T. scripta s vodnih tijela u alpinskoj biogeografskoj regiji
4.-5.
javna ustanova za poslove zaštite prirode
kadar zadužen za provedbu uklanjanja (javna ustanova za poslove zaštite prirode, NVO, športsko-ribolovna društva, lokalno stanovništvo, znanstvene i stručne institucije)
U dvije godine provedbe Plana upravljanja broj lokaliteta na kojima je prisutna T. scripta smanjen je za 100% (1 lokalitet).
1
30.000,00
Državni proračun, lokalni proračun, EU sredstva
A2.1.5
Jedinke T. scripta iz fontana i vodosprema uloviti i premjestiti u prihvatne centre
1.-5.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, javna ustanova za poslove zaštite prirode
djelatnici institucija koje upravljaju fontanama i vodospremama (jedinice lokalne i regionalne samouprave)
U pet godina provedbe Plana upravljanja T. scripta uklonjena iz svih fontani/vodosprema u Hrvatskoj i jedinke premještene u prihvatne centre
1
4.000,00
Državni proračun, lokalni proračun
A2.1.6
Unutar dopuštenja za istraživanje strogo zaštićenih vrsta na vodnim tijelima definirati poseban uvjet o obveznom izuzimanju iz prirode slučajno ulovljenih jedinki T. scripta
2.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode
Broj izdanih rješenja s definiranim posebnim uvjetom.
1
0,00
/
A2.1.7
Informirati sektor zaštite prirode o postupanju s usputno ulovljenim jedinkama T. scripta
2.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode
Poslana informacija o postupanju sa slučajno ulovljenim jedinkama
2
0,00
/
A2.1.8
Informirati Hrvatske vode, ribnjačare, ovlaštenike ribolovnog prava i županijske upravne odjele o postupanju s jedinkama prilikom izmuljivanja i pražnjenja vodnih tijela
2.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode
Poslana informacija o postupanju sa slučajno ulovljenim jedinkama
2
0,00
/
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
TEMA B: USPOSTAVLJANJE CENTARA ZA PRIHVAT JEDINKI TRACHEMYS SCRIPTA , KONTROLIRANJE BROJNOSTI I ZDRAVSTVENOG STANJA U CENTRIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
OPĆI CILJ B1: Izlovljene jedinke zbrinute su u posebno uređenim nastambama u prihvatnim centrima gdje im je osiguran veterinarski nadzor i u kojima se kontrolira njihova brojnost te je onemogućen bijeg.
Objašnjenje cilja:
Potrebno je oformiti mrežu prihvatnih centara diljem cijele Hrvatske kako bi se u njih smjestile jedinke T. scripta izuzete iz prirodnih vodnih tijela te jedinke koje vlasnici još uvijek drže kao kućne ljubimce, ali se više ne žele o njima brinuti. S obzirom na to da je vrsta prisutna na području cijele Hrvatske potrebno je osigurati veći broj prihvatnih centara, po mogućnosti u svakoj regiji, kako udaljenost do centra ne bi stvorila dodatne izazove (npr. dodatna financijska sredstva zbog duljine puta; razlog za puštanje neželjenih kućnih ljubimaca u prirodu, umjesto prijevoza do udaljenog centra).
Prilikom provedbe radionica nekoliko je institucija iskazalo interes da budu prihvatni centri za T. scripta (npr. ZOO vrt grada Zagreba, oporavilište Rušćica, akvariji u Puli, Dubrovniku i Karlovcu, JU za upravljanje zaštićenim prirodnim vrijednostima Virovitičko – podravske županije, JU Nacionalni park Krka). Također, dio je dionika iz JU iskazao spremnost da, u slučaju da u njihovoj županiji nema prihvatnog centra, privremeno prihvate jedinke te ih transportiraju do veterinara kako bi im se provjerilo zdravstveno stanje te ih se po potrebi usmrtilo, a u slučaju da postoji prihvatni centar unutar njihove županije transportiraju jedinke do centra. Ako u županiji neće biti prihvatnog centra, a županijska JU će biti spremna privremeno prihvaćati jedinke, preporučuje se da se JU oglasi kao mjesto gdje se mogu donijeti neželjeni kućni ljubimci, kako ih vlasnici ne bi pustili u prirodu, zbog velike udaljenosti najbližeg prihvatnog centra.
Iako je ZOO vrt grada Zagreba iskazao interes da budu prihvatni centar, pitanje je hoće li imati kapaciteta za prihvaćanje jedinki. Trenutno JU Maksimir i ZOO vrt grada Zagreba planiraju provedbu uklanjanja T. scripta s maksimirskih jezera i ostalih područja kojima upravljaju te smještaj izlovljenih jedinki u posebno uređenom maksimirskom jezeru u sklopu ZOO vrta grada Zagreba . Budući da su maksimirska jezera trenutno lokalitet s najvećim brojem zabilježenih jedinki, postoji mogućnost da će svi kapaciteti ZOO vrt grada Zagreba i novog maksimirskog jezera biti popunjeni izlovom kornjača u sklopu njihovog projekta i da neće biti mjesta za prihvat dodatnih jedinki.
S obzirom na sve navedeno potrebno je osigurati još jedan prihvatni centar za Zagrebačku županiju jer je u njoj znatan broj vodnih tijela na kojima je zabilježena T. scripta i očekuje se veći broj jedinki koje će biti potrebno zbrinuti. Moguće rješenje je uređenje jezera u sklopu jedne veterinarske ambulante u Zagrebačkoj županiji koja je na radionicama također iskazala interes za prihvatom jedinki.
Svi prihvatni centri kornjačama trebaju omogućiti povoljne životne uvjete te nastambe urediti prema protokolu za uređenje nastambi. Također, obaveza je svakog centra osigurati da jedinke ne mogu pobjeći iz nastambe te da nema uspješnog razmnožavanja.
Osim mreže prihvatnih centara, potrebno je oformiti i mrežu veterinara, odnosno veterinarskih ambulanti/stanica, budući da je svim jedinkama izuzetim iz prirode ili ostavljenih od vlasnika potrebno osigurati zdravstveni pregled. Očekuje se da će znatni dio jedinki biti u lošem zdravstvenom stanju te će ih biti potrebno usmrtiti. Također, ako se premaše kapaciteti prihvatilišta bit će potrebno provoditi usmrćivanje. Zainteresirane veterinare potrebno je educirati s obzirom da mali broj njih ima iskustva s usmrćivanjem kornjača, koja se treba provoditi uz poštivanje načela dobrobiti životinja. Zdravstveni pregled i usmrćivanje kornjača radit će se prema unaprijed definiranim smjernicama, odnosno protokolu napravljenom od strane veterinara koji ima iskustvo liječenja i veterinarskih zahvata na T. scripta .
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Specifični cilj B1.1 U prve tri godine provedbe Plana upravljanja uspostavljena je mreža prihvatnih centara za Trachemys scripta
Pokazatelji cilja:
Broj prihvatnih centara na području Hrvatske s uređenim nastambama za T. scripta .
Izrađen protokol za uređenje nastambi te brigu i kontrolu populacija T. scripta u prihvatnim centrima.
Kod aktivnosti
Aktivnosti
Vrijeme provedbe aktivnosti*
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Prioritet*
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
Izvor financiranja
B1.1.1.
Odrediti prihvatne centre za T. scripta u Hrvatskoj odlukom ministarstva nadležnog za zaštitu prirode
1.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode
Dokument s popisom prihvatnih centara na području Hrvatske
1
0,00
/
B1.1.2.
Izraditi protokol s uputama za: a) troškovno učinkovito uređenje i održavanje nastambi u prihvatnim centrima, b) brigu o kornjačama i sprječavanje razmnožavanja T. scripta u prihvatnim centrima.
1.-2.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
stručnjaci za držanje i brigu o slatkovodnim kornjačama (akvariji i ZOO vrtovi, znanstvene i stručne institucije, NVO)
Dokument s izrađenim smjernicama (protokol za uređenje i održavanje nastambi, protokol za držanje kornjača (prehrana, hibernacija) te upute za razlikovanje spolova i uklanjanje gnijezda) dostavljen prihvatnim centrima.
1
15.000,00
Državni proračun, EU sredstva
B1.1.3.
Urediti vodna tijela prihvatnih centara i brinuti o prihvaćenim jedinkama u skladu s protokolima i uputama iz B1.1.2.
2.-4.
prihvatni centri
djelatnici prihvatnih centara (akvariji i ZOO vrtovi, javna ustanova za poslove zaštite prirode, privatne pravne osobe)
Broj uređenih vodnih tijela u prihvatnim centrima.
1
Uređenje nastambi: 50.000,00 - 100.000,00.
Održavanje 105,00 -350, 00 po jedinci godišnje. Održavanje nastambi 10.000,00
Državni proračun, lokalni proračun, EU sredstva
B1.1.4.
Izraditi potvrdu o preuzimanju jedinki T. scripta i prijeno s vlasništva prihvatnom centru.
2.-4.
prihvatni centri
djelatnici prihvatnih centara (akvariji i ZOO vrtovi, javna ustanova za poslove zaštite prirode, privatne pravne osobe)
Broj izdanih potvrda o preuzimanju jedinki.
2
0,00
lokalni proračun, EU sredstva
B1.1.5.
Uspostaviti program za sufinanciranje prihvatnih centara „Budi kum kornjači“
4.-10.
prihvatni centri
djelatnici prihvatnih centara (akvariji i ZOO vrtovi, javna ustanova za poslove zaštite prirode, privatne pravne osobe)
Broj donatora ili donacija.
3
5.000,00 za reklamiranje
lokalni proračun, EU sredstva
B1.1.6.
Osigurati prijevoz od koordinatora uklanjanja do prihvatnog centra ili veterinara.
3.-10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, javna ustanova za poslove zaštite prirode, prihvatni centri
koordinatori uklanjanja (djelatnici javnih ustanova za poslove zaštite prirode), provoditelji uklanjanja, djelatnici prihvatnih centara, djelatnici veterinarskih ambulanta
Broj prevezenih jedinki.
1
490.000,00
Državni proračun, lokalni proračun, EU sredstva
B1.1.7.
Informirati javnost o prihvatnim centrima.
3.-10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode , djelatnici prihvatnih centara
Broj objava, članaka ili reklama.
2
50.000,00
Državni proračun, lokalni proračun, EU sredstva
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Specifični cilj B1.2 U prihvatnim centrima spriječeno je daljnje razmnožavanje jedinki kornjače Trachemys scripta .
Pokazatelj cilja:
U prihvatnim centrima nije zabilježeno uspješno izlijeganje, odnosno nisu zabilježene mlade jedinke.
Kod aktivnosti
Aktivnosti
Vrijeme provedbe aktivnosti*
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Prioritet*
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
Izvor financiranja
B1.2.1.
Kontrolirati brojnost populacije iskapanjem gnijezda ili odvajanjem jedinki prema spolu prema protokolu iz B1.1.2
3.-10.
prihvatni centri
Djelatnici prihvatnih centara (akvariji i ZOO vrtovi, javna ustanova za poslove zaštite prirode, privatne pravne osobe)
Broj uklonjenih gnijezda/jaja.
Broj odvojenih mužjaka i ženki.
2
10.000,00 godišnje u slučaju iskapanja gnijezda (troškovi radnika)
0,00 kn godišnje u slučaju odvajanja jedinki po spolu
lokalni proračun, EU sredstva
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Specifični cilj B1.3 Tijekom prve godine provedbe Plana upravljanja osigurana je mreža veterinara te se jedinkama u prihvatnim centrima utvrđuje zdravstveno stanje.
Pokazatelji cilja:
Broj veterinarskih stanica/ambulanti uključenih u mrežu veterinara.
Izrađen protokol za pregled zdravstvenog stanja jedinki T. scripta .
Broj zaprimljenih jedinki u prihvatne centre i veterinarske stanice/ambulante.
Broj usmrćenih jedinki.
Kod aktivnosti
Aktivnosti
Vrijeme provedbe aktivnosti*
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Prioritet*
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
Izvor financiranja
B1.3.1.
Odrediti veterinare u sklopu mreže veterinarskih stanica/ambulanta koji će provoditi zdravstveni pregled jedinki i usmrćivanje jedinki ukoliko se ukaže potreba.
2.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode , koordinatori uklanjanja (djelatnici javnih ustanova za poslove zaštite prirode)
Minimalno šest veterinara/veterinarskih ambulanta/stanica koje su uključene u mrežu veterinara.
1
0,00
/
B1.3.2.
Izraditi protokol za a) pregled zdravstvenog stanja, b) postupak usmrćivanja T. scripta .
1.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
kadar s iskustvom rada/liječenja slatkovodnih kornjača (veterinarski fakultet, veterinari, veterinarski tehničari)
Dokument sa smjernicama o načinu pregleda jedinki T. scripta , određivanje njihovog zdravstvenog stanja i postupku usmrćivanja.
1
10.000,00
Državni proračun, EU sredstva
B1.3.3.
Educirati veterinare iz B1.3.1. za provođenje postupka usmrćivanja T. scripta .
2.
veterinarski fakultet
kadar s iskustvom rada/liječenja slatkovodnih kornjača (veterinarske stanice/ambulante, veterinarski fakultet, veterinari, veterinarski tehničari)
Broj veterinara koji su prisustvovali na edukacijskoj radionici.
1
10.000,00
Državni proračun, EU sredstva
B1.3.4.
Donijeti odluku od strane nadležne institucije o usmrćivanju T. scripta u svrhu zaštite okoliša ili očuvanja prirodne ravnoteže.
2.
državni inspektorat- veterinarska inspekcija
djelatnici veterinarskog inspektorata
Donesena odluka veterinarskog inspektora za usmrćivanje T. scripta u svrhu zaštite okoliša ili očuvanja prirodne ravnoteže sukladno Zakonu o zaštiti životinja.
1
0,00
/
B1.3.5.
Provoditi usmrćivanje jedinki T. scripta prema protokolu i odluci iz B1.3.2. i B.1.3.4.
3.-10.
veterinarske stanice/ambulante
provoditelji usmrćivanja
(veterinari, veterinarski tehničari)
Evidencija o broju usmrćenih jedinki
2
1.200.000,00
Državni proračun, EU sredstva
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
TEMA C: JAČANJE SVIJESTI I EDUKACIJA ŠIRE JAVNOSTI
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
OPĆI CILJ C1: Trachemys scripta prepoznata je kao invazivna vrsta na području Hrvatske
Objašnjenje cilja:
Trachemys scripta počela je predstavljati prijetnju zavičajnim vrstama i ekosustavima u trenutku kada su je vlasnici počeli puštati u prirodu. Upravo zbog toga je edukacija kako odraslih, tako i djece neizostavna aktivnost ovoga projekta.
Potrebno je pripremiti edukativne materijale na temu invazivnih vrsta, koje će uključivati i T. scripta . Važno je osvijestiti ozbiljnost problema puštanja kućnih ljubimaca u prirodna staništa i naglasiti brojne negativne posljedice koje takve nepromišljene akcije mogu izazvati.
S edukacijom je potrebno započeti od malih nogu te je kreiranje zabavnog edukativnog materijala za predškolsku djecu, poput slikovnice ili stripa, dobar početak za upoznavanje djece s problematikom invazivnih vrsta. Edukacija se svakako treba nastaviti i tijekom osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja. U nastavnom planu i programu postoje mogućnosti uključivanja teme invazivnih vrsta te je potrebno pripremiti edukativni materijal koji se, prema savjetima profesora, treba predstaviti profesorima na županijskim stručnim vijećima.
Dodatne vanškolske aktivnosti, poput radionica, organizacija izložbi i natjecanja s temom invazivnih vrsta, bit će ponuđene svim zainteresiranim institucijama koje već provode slične aktivnosti (Centri za izvrsnost, ZOO, akvariji itd.) s ciljem da se na zabavan način djeci predstavi navedena tematika.
Ostala javnost će se informirati o navedenoj temi objavama u različitim medijima te edukativnim tablama. Table je potrebno postaviti na mjesta koja ljudi najviše posjećuju, a na kojima su bile ili su još uvijek zabilježene T. scripta . Na taj će se način educirati veliki broj ljudi te spriječiti puštanje kornjača u prirodu ili njihovo uzimanje iz prirode.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Specifični cilj C1.1 Tijekom razdoblja provedbe Plana upravljanja djeca predškolske, osnovnoškolske, srednjoškolske dobi informirana su o invazivnosti Trachemys scripta .
Pokazatelji ciljeva:
Broj i količina edukativnih materijala koji su pripremljeni.
Broj predavanja na sastancima županijskih stručnih vijeća.
Broj profesora u školama i broj zainteresiranih institucija koje provode edukaciju prema pripremljenim materijalima.
Broj učenika koji sudjeluje u online kvizovima.
Broj škola koje su prihvatile putujuću izložbu.
Broj distribuiranih slikovnica/stripova ili broj pregledanih/preuzetih digitalnih verzija.
Broj objava u medijima i na internetskim platformama, mrežama i web stranicama u kojima se spominje invazivna T. scripta ili Plan upravljanja navedenom vrstom.
Kod aktivnosti
Aktivnosti
Vrijeme provedbe aktivnosti*
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Prioritet**
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
Izvor financiranja
C1.1.1
Napraviti materijal o invazivnim vrstama te ga zajedno sa svim mogućnostima dojave nalaza o invazivnim stranim vrstama (mobilna aplikacija, web stranica) predstaviti profesorima kroz sastanke županijskih stručnih vijeća
3.-6.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
kadar s iskustvom u izradi edukativnih materijala (profesori, djelatnici znanstvenih i stručnih institucija, NVO-a, obrta i tvrtki, djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode)
Broj i količina materijala o invazivnim vrstama koji je pripremljen za đake osnovnih i srednjih škola, broj predavanja na sastancima županijskih stručnih vijeća.
3
1.000,00 predstavljanje
30.000,00 za izradu materijala
Državni proračun, EU sredstva
C1.1.2
Osmisliti radionice s tematikom invazivnih vrsta, uključujući T. scripta .
3.-6.
profesori, NVO, znanstvene i stručne institucije
kadar s iskustvom u izradi edukativnih materijala (profesori, djelatnici NVO-a, javnih ustanova za poslove zaštite prirode, muzeja, akvarija, športsko-ribolovnihdruštva, ZOO vrtova)
Broj osmišljenih radionica za učenike osnovne i srednje škole i ponuđenih Centrima izvrsnosti, javnim ustanovama, akvarijima, ZOO vrtovima, muzejima, športsko-ribolovnim društvima
itd.
3
10.000,00
Državni proračun, EU sredstva
C1.1.3.
Oformiti tjedan borbe protiv invazivnih vrsta te u sklopu njega organizirati online natjecanje učenika s tematikom invazivnih vrsta.
5.-10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, ministarstvo nadležno za školstvo, Agencija za odgoj i obrazovanje
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode u suradnji s profesorima, djelatnicima muzeja i NVO-a
Službeno prihvaćeno održavanje tjedna invazivnih vrsta u osnovnim i srednjim školama. Pripremljen materijal za natjecanje te podijeljen prijavljenim školama u Hrvatskoj. Broj škola i učenika koje sudjeluju u online natjecanju. Broj podijeljenih nagrada.
3
30.000,00
Državni proračun, EU sredstva
C1.1.4.
Napraviti putujuću izložbu o invazivnim vrstama koja će ići po hrvatskim školama, muzejima, drugim obrazovnim ustanovama i zaštićenim područjima.
3.-10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici OŠ, SŠ (profesori)NVO, djelatnici javnih ustanova za poslove zaštite prirode
Izrađena putujuća izložba, broj osnovnih i srednjih škola te drugih obrazovnih ustanova u kojima je izložba postavljena, broj zaštićenih područja u kojima je izložba postavljena.
3
50.000,00
Državni proračun, EU sredstva
C1.1.5.
Napraviti slikovnicu/strip o T. scripta u tiskanom i/ili digitalnom obliku i distribuirati je po dječjim vrtićima i knjižnicama
3.-10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode, djelatnici javne ustanove za poslove zaštite prirode, djelatnici NVO
Broj tiskanih slikovnica/stripova za djecu vrtićke dobi, broj pregledanih ili preuzetih digitalnih verzija slikovnice.
3
50.000,00
Državni proračun, EU sredstva
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Specifični cilj C1.2 Tijekom provedbe plana javnost je informirana o invazivnosti Trachemys scripta .
Pokazatelji ciljeva:
Broj postavljenih tabli, broj objava u medijima i na internetskim platformama, mrežama i web stranicama.
Kod aktivnosti
Aktivnosti
Vrijeme provedbe aktivnosti*
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Prioritet**
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
Izvor financiranja
C1.2.1
Postaviti edukativne table o invazivnim vrstama, uključujući i T. scripta
5.-10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, javna ustanova za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode, djelatnici javne ustanove za poslove zaštite prirode, djelatnici prihvatnih centara
Broj postavljenih tabli.
3
100.000,00
Državni proračun, lokalni proračun, EU sredstva
C1.2.2.
Informirati javnost o invazivnim vrstama, uključujući T. scripta i provođenju Plana upravljanja putem medija i internetskih platformi/mreža
2.-10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, javna ustanova za poslove zaštite prirode
djelatnici ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode, djelatnici javne ustanove za poslove zaštite prirode
Broj objava u medijima i na internetskim platformama, mrežama i web stranicama.
3.
25.000,00
Državni proračun, lokalni proračun, EU sredstva
* Prioritet
1. Prioritet - aktivnosti koje se moraju provesti za vrijeme trajanja plana. Neispunjavanje ovih aktivnosti direktno narušava cijeli plan.
2. Prioritet - aktivnosti koje se trebaju provesti. Njihovo neispunjavanje ne narušava cijeli plan, ali njihova provedba pridonosi poboljšanju stanja očuvanosti vrste.
3. Prioritet - aktivnosti koje se mogu provesti kada vrijeme i/ili sredstva postanu dostupni.
** Procijenjeni trošak aktivnosti – prikazuje procjenu okvirnih financijskih sredstava potrebnih za provedbu pojedinih aktivnosti u trenutku njihovog planiranja. Uzimajući u obzir da su aktivnosti planirane za razdoblje od 10 godina, procijenjeni troškovi podložni su promjenama.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja