Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1.Ocjena stanja
Svakodnevno svjedočimo činjenici da u prometu na cestama sve više sudjeluju različita vozila koja se pokreću na električni pogon (električni romobili i dr.), a koja se ne mogu podvesti pod druge kategorije vozila bez dodatnog normiranja niti su vozači takvih vozila prekršajno odgovorni kada upravljaju istima u prometu na cestama. Zato je važno zakonom urediti sudjelovanje takvih vozila u prometu.
Zakonom o sigurnosti prometa na cestama (u daljnjem tekstu: ZSPC) propisano je da je „motorno vozilo“ svako vozilo koje se pokreće snagom vlastitog motora, osim vozila koja se kreću po tračnicama. Osim ove, općenite odredbe, Zakonom nisu posebno definirane kategorije za vozila, kao što su električni romobili, električni monocikli, segway-i i sl.
Također, članak 46. ZSPC-a propisuje da se vozač motornog vozila za kretanje u prometu mora koristiti isključivo kolnikom, kretati sredinom obilježene prometne trake, odnosno trakom namijenjenom za promet one kategorije vozila kojoj vozilo pripada, osim u slučaju opasnosti za život, zdravlje i imovinu.
Nadalje, člankom 124. Zakona o sigurnosti prometa na cestama propisano je da je na kolniku zabranjeno igranje, vožnja dječjim biciklom, romobilom i koturaljkama, kao i sanjkanje, skijanje i sl. te je za ovaj prekršaj predviđena novčana kazna u iznosu od 300,00 kuna.
U dosadašnjoj praksi, a tumačeći članak 124. ZSPC-a, osoba koja koristi električni romobil, električni monocikl ili segway smatra se pješakom te se ne smije kretati kolnikom, odnosno za kretanje treba koristiti nogostup.
Međutim, pojavom električnih romobila i sličnih vozila, odnosno novih vrsta vozila čije se tehničke karakteristike zbog tehnološkog razvoja često mijenjaju, ili novih vrsta vozila za koja se ne može sa sigurnošću utvrditi o kakvim se vozilima radi (motorna vozila ili ne), može se konstatirati da postojeća zakonska regulativa nije u potpunosti na zadovoljavajući način regulirala ovu problematiku.
Slijedom navedenog, važeći ZSPC, potrebno je dopuniti novim odredbama kojima će se definirati zasebna kategorija vozila kao što su električni romobil, električni monocikl ili segway i kojima će se detaljno propisati pravila upravljanja navedenim kategorijama vozila. Normiranjem prometovanja električnih romobila i sličnih proizvoda u prometu u Republici Hrvatskoj, uredit će se uvjeti koje moraju ispunjavati vozači takvih vozila kada upravljaju vozilima kao i prometne površine kojima se smiju kretati.
Razmatrana problematika je u drugim državama članicama Europske unije riješena na različite načine, a potrebno je istaknuti kako je određeni broj država članica reguliranje prometovanja električnih romobila i sličnih sredstava, odnosno naprava, riješio kroz propise koji nisu u nadležnosti policije te je prepustio reguliranje navedene problematike gradovima, koji su ovlašteni za uređivanje prometa na svom području.
U Njemačkoj električni romobili su ozakonjeni u lipnju 2019. godine na način da je dozvoljena maksimalna brzina kretanja ograničena na 20 km/h, za upravljanje nije potrebna vozačka dozvola, minimalna dob za vozača iznosi 14 godina, dozvoljeno je kretanje po biciklističkim stazama, a u slučaju nepostojanja staze dozvoljeno je kretanje po kolniku ako je postavljen prometni znak „Dozvoljeno za romobile“, zabranjeno je kretanje na autocestama i pločnicima koji nisu obilježeni posebnim prometnim znakom „Dozvoljeno za romobile“, dozvoljen prijevoz u vozilima javnog prijevoza putnika te obavezno osiguranje od nastale štete po trećoj osobi i pripadajuća naljepnica, a visina osiguranja iznosi od 15 – 30 € godišnje.
U Francuskoj u listopadu 2019. godine zakonski je uređena upotreba električnih romobila i sličnih naprava, te su svrstani u kategoriju „osobne motorizirane pokretne naprave“. Istaknuta je zabrana prometovanja po pješačkim stazama, autocestama i nerazvrstanim cestama, od srpnja 2020. godine uvedeno je ograničenje brzine na najviše 25 km/h, predviđeno je da se kreću i po biciklističkim stazama/trakama i na cestama u gradovima na kojima je brzina ograničena na 50 kilometara na sat, nije dozvoljeno prometovati u smjeru suprotnom od odvijanja ostalog prometa, nije dozvoljena upotreba slušalica, na svakom romobilu smije biti samo jedna osoba, u slučajevima bržih cesta na kojima se iznimno dozvoljava kretanje e-romobilima vozači će morati imati i kacige i reflektirajuću odjeću. Predviđene su novčane kazne u rasponu od 135 do 1.500 €. Kazna do 135 € za vožnju pješačkim površinama, a 35 € za parkiranje električnih romobila na pješačkim površinama. Najviša kazna bit će primjenjivana na vozače koji će voziti prebrzo.
U Italiji dozvoljeno je kretanje na biciklističkim stazama, kolniku i pločniku, dopuštena brzina je 30 km/h na kolniku, 20 km/h po biciklističkim stazama i 6 km/h po nogostupu, dozvoljeno je unošenje u vozila javnog prijevoza putnika, za upravljanje nije potrebna vozačka dozvola.
U Norveškoj i Švedskoj električni romobili svrstani su u kategoriju bicikla, uz ograničenja brzine od 20 km/h. Švedska je zabranila upotrebu bilo kakvih motoriziranih romobila koji postižu brzinu veću od 20 km/h po biciklističkim stazama.
U Španjolskoj je dozvoljena brzina 6 - 25 km/h ovisno o površini - pločnik, biciklistička staza, kolnik, obavezno je osiguranje od nastale štete trećoj osobi, nije dozvoljeno prometovanje na međugradskim cestama. Gradovi samostalno donose lokalnu regulativu.
U Belgiji su električni romobili svrstani u kategoriju biciklista uz određena ograničenja, a njima smiju upravljati osobe starije od 18 godina, uz ograničenje brzine na 25 km/h.
U Velikoj Britaniji i Irskoj su električni romobili svrstani u kategoriju motornog vozila, zabranjena je vožnja po pješačkim površinama i javnim prometnicama, a dopuštena im je vožnja samo po privatnom zemljištu. Vozači koji su uhvaćeni u zabranjenoj vožnji električnim romobilom kažnjavaju se novčanom kaznom (300 £) i kaznenim bodovima.
Uvodi se novi pojam „zona prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni“ koja predstavlja kulturno-povijesnu cjelinu te područje koje okružuje kulturno dobro, a koje kulturno dobro je upisano u Listu svjetske baštine ili u Listu ugrožene svjetske baštine i za koje se određuju mjere radi osiguranja zaštite vrijednosti kulturnog dobra prema posebnom propisu koji uređuje zaštitu i očuvanje kulturnih dobara, te u kojoj se skupno ograničava ulaz u zonu te uređuju načini i uvjeti ulaza, prometovanja i izlaza vozila.
Izmjenama ZSPC-a ispravlja se uočena pogreška koja se odnosi na zlouporabu znaka pristupačnosti, u vidu upućivanja na pogrešni stavak citiranog članka.
Zbog nove kategorije vozila (osobna prijevozna sredstva) uređuje se članak koji propisuje brzinu kretanja vozila te se uvodi dužnost vozača koji upravljaju površinama koje nisu ceste da brzinu kretanja prilagode okolnostima i uvjetima površine kojom se kreću. Također se povećava novčana kazna za prekršaj neprilagođene brzine kretanja, koja je najčešći uzročnik događanja prometnih nesreća, a obzirom da je Zakonom predviđeno da se kazna u roku od 3 dana može platiti u polovici iznosa tako je za prekršaj neprilagođene brzine, koji se najčešće izriče prilikom događanja prometne nesreće moguće platiti iznos od 250.00 kn. Smatra se da visina izrečene kazne ne ispunjava svoju svrhu, odnosno počinitelje prekršaja ne odvraća od ponavljanja činjenja prekršaja.
Nažalost, neprilagođena brzina je i nadalje jedan od najčešćih uzročnika prometnih nesreća pa je tako i u 2020. godini zbog ovog prekršaja najviše osoba smrtno stradalo – 35,4% (84 osobe), što predstavlja više od trećine svih smrtno stradalih osoba u prometnim nesrećama.
Zbog uvođenja nove kategorije vozila (osobna prijevozna sredstva) ista se dodaju u članak koji propisuje pravila prednosti prolaska vozila te se uređuje njihovo kretanje kroz raskrižja.
Izmjenama ZSPC-a bi se omogućilo sankcioniranje nesavjesnih vozača koji koriste trenutnu pravnu prazninu te na predviđenim mjestima namijenjenim samo za punjenje električnih vozila parkiraju vozila koja ne koriste usluge punjenja, čime koriste usluge besplatnog parkirnog mjesta i onemogućavaju pristup i punjenje električnih vozila.
Sadašnjim odredbama Zakona nije regulirano sudjelovanje jahača koji jašući na jahaćim životinjama (konjima i sl.) sudjeluju u prometu na cestama. Zbog očuvanja tradicije i kulturne baštine pokladnih i drugih jahanja, koja se prakticiraju u pojedinim dijelovima Republike Hrvatske, te jahanja u turističke svrhe pojavila se potreba reguliranja sudjelovanja jahača koji pojedinačno ili u skupini jašući sudjeluju u prometu na cesti.
Nadalje, koridor za prolazak vozila hitnih službi je traka namijenjena prioritetnim vozilima, a služi za prolaz vozila hitnih službi prilikom nastanka incidentne situacije kako bi se ubrzao proces pomoći stradalim sudionicima u prometu.
Iako je u ZSPC-u (članak 152., stavak 1.) definiran način prolaza prioritetnih vozila na prometnicama s dvije prometne trake, trenutno ne postoji odredba u Zakonu koja definira način prolaza na prometnicama s više od dvije prometne trake za isti smjer kretanja.
Ovakve odredbe postoje u propisima dijela država članica Europske unije (Austrija, Češka, Njemačka, Mađarska, Luksemburg, Slovenija, Švicarska te od nedavno u Poljskoj i Belgiji), a prema studiji provedenoj u Austriji, koridor za prolazak vozila hitnih službi može ubrzati dolazak hitnih službi na mjesto događaja za četiri minute te povećati šanse za preživljavanje stradalih osoba za 40%.
Intencija izmjene ZSPC-a je propisivanje odredbi koje definiraju način prolaza vozila hitnih službi na prometnicama s više od dvije prometne trake, prije svega kako bi se stekla obveza kod vozača, kao i sama vozačka kultura o ujednačenom načinu osiguravanja koridora za prolazak vozila interventnih službi prilikom nastanka incidentne situacije.
Uvodi se novi pojam koji označava potpuno automatizirano vozilo, odnosno vozilo koje se može kretati na cesti bez prisutnosti vozača - vozilo koje koristi hardver i softver za kontinuiranu potpunu dinamičku kontrolu vozila (potpuno automatizirano vozilo bez upravljača). Također se propisuje sankcija za vozače koji koriste vozila sa ugrađenim sustavima za pomoć vozaču (djelomično automatizirano vozilo) na način da vozač ne sjedi na vozačkom sjedalu za vrijeme vožnje, odnosno da vozilo upravlja samostalno te nisu u mogućnosti reagirati u nepredviđenim slučajevima. Naime, u prometu na cesti su se pojavili vozači koji upravljaju vozilima novije generacije, sa ugrađenim sustavima za pomoć vozaču za upravljanje vozilom bez korištenja upravljača, a koji zlouporabljuju ugrađene sustave na način da tijekom vožnje ne sjede za upravljačem vozila (vozilo po cesti upravlja samostalno) te nisu u mogućnosti reagirati, odnosno preuzeti kontrolu nad vozilom u slučajevima nepredviđenih, odnosno incidentnih situacija. Obzirom kako na ovaj način može doći do prometnih nesreća s najtežim posljedicama ovakva vrsta prekršaja smatra se izrazito teškim prekršajem, počinjenim s izravnom namjerom te se stoga predlaže propisivanje sankcije u iznosu od 3.000 do 7.000 kuna.
Omogućavanjem vozačima B kategorije upravljanje motornim triciklima olakšava se prometovanje i upravljanje motornim triciklima na teritoriju Republike Hrvatske. Ovo pravo je iskoristila većina država članica EU, a budući da je Republika Hrvatska prije svega turistički orijentirana zemlja potrebno je pratiti pozitivne pravne trendove u korist vozača.
Zbog administrativnog i financijskog smanjenja opterećenja vozača, liječnika te policijskih uprava i postaja potrebno je detaljnije urediti odredbe ZSPC-a kojima su regulirani zdravstveni pregledi vozača. Prema trenutno važećim odredbama Zakona troškove izvanrednog nadzornog zdravstvenog pregleda snose vozači odnosno policijske uprave ili policijske postaje, ovisno o utvrđenom zdravstvenom stanju samog vozača. Zbog toga se uvodi mogućnost da liječnici uz upozorenje vozaču da privremeno nije sposoban sigurno upravljati vozilom zbog trenutnog zdravstvenog stanja o tome obavijeste policijsku upravu ili policijsku prema mjestu prebivališta, boravišta, uobičajenog boravišta, školovanja, odnosno privremenog ili stalnog boravka vozača, a da pri tome vozač nije dužan obaviti zdravstveni pregled. Liječnici izdaju vozaču upozorenje, odnosno obavijest o nesposobnosti za upravljanje vozilima, koja bi bila upisana u Centralni zdravstveni informacijski sustav Republike Hrvatske, a vozači bi se morali pridržavati navedene obavijesti, te ne upravljati vozilom. Obavijest će putem CEZIH-a biti dostavljena Ministarstvu unutarnjih poslova, čime bi se smanjilo administrativno opterećenje liječnika vezano uz slanje pisanih obavijesti MUP-u. Na ovaj način, izbjeglo bi se slanje vozača na obavljanje zdravstvenog pregleda zbog privremenih zdravstvenih stanja u kraćem trajanju, a što posljedično vozačima smanjuje troškove. Također, ukinula bi se novčana kazna za neobavljanje izvanrednog nadzornog zdravstvenog pregleda, budući se vozačka dozvola oduzima ukoliko vozač isti ne obavi. Potrebno je napomenuti da će u slučajevima kada je zdravstveno stanje vozača teže narušeno ili vozač ima određeni stupanj invalidnosti isti i nadalje biti upućivan na obavljanje izvanrednog nadzornog zdravstvenog pregleda.
Prenosive pločice izdaju se na ime pravne ili fizičke osobe obrtnika koji se bavi proizvodnjom, nadogradnjom, servisiranjem, prijevozom ili prodajom vozila na malo, a koriste se za vozila koja se kreću do mjesta carinjenja, homologacije, servisiranja, prodajnog i izložbenog mjesta, mjesta atestiranja, mjesta skladištenja/čuvanja, mjesta nadogradnje i za vozila kojima se obavlja pokusna vožnja. Promjenom navede odredbe o svrhama korištenja prenosivih pločica omogućilo bi se pravnim ili fizičkim osobama obrtnicima korištenje prenosivih pločica i za svrhe prijevoza do mjesta obavljanja tehničkog pregleda i registracije vozila, a za što, prema trenutno važećim propisima, moraju koristiti pokusne pločice, što iziskuje dodatni utrošak vremena i novčanih sredstava.
Izmjenama ZSPC-a bi se ukinule registarske pločice s crvenim brojevima i slovima te registarske pločice sa zelenim brojevima i slovima kojima se označavaju teretna vozila i vozila stranaca, kao i privremeno registrirana vozila, budući s aspekta sigurnosti prometa na cestama za to ne postoji potreba.
Izmjenama i dopunama ZSPC-a želi se izjednačiti vozače koji posjeduju vozačku dozvolu izdanu u Republici Hrvatskoj i one vozače koji posjeduju vozačku dozvolu koja nije izdana u Republici Hrvatskoj, budući se vozačima koji posjeduju vozačku dozvolu koja nije izdana u Republici Hrvatskoj vozačke dozvole ne mogu ukinuti kada prikupe 9 negativnih prekršajnih bodova (mladi vozači) odnosno 12 negativnih prekršajnih bodova (vozači). Vozači koji posjeduju vozačke dozvole izdane u Republici Hrvatskoj nakon ukidanja su dužni ponovo položiti vozački ispit, dok se vozačima koji posjeduju vozačku dozvolu koja nije izdana u Republici Hrvatskoj može izreći samo zabrana korištenja vozačke dozvole na teritoriju Republike Hrvatske. Ovakvim izmjenama bi se izricale zabrane korištenja i zamjene vozačke dozvole koja nije izdana u Republici Hrvatskoj i na temelju negativnih prekršajnih bodova.
Uvodi se obveza da vozač kojem je izdano upozorenje od strane liječnika o nesposobnosti za sigurno upravljanje vozilom zbog trenutnog zdravstvenog stanja ne smije za to vrijeme upravljati vozilom u prometu na cesti.
Jasnije se definira odredba članka Zakona, budući je u praksi uočeno da instruktor vožnje sjedi na suvozačkom sjedalu prilikom polaganja ispita iz nastavnog predmeta upravljanja vozilom, stoga se ne može ovlaštenog ispitivača kazniti za prekršaj koji počini kandidat za vrijeme polaganja ispita, jer se udvojene komande nalaze ispred suvozača, odnosno na mjestu na kojem u većini slučajeva sjedi instruktor vožnje.
2.Osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom
Važećom zakonskom regulativom nije propisana posebna kategorija za vozila kao što su električni romobil, električni monocikl, segway i sl. Povećana prisutnost navedenih prijevoznih sredstava u cestovnom prometu nameće potrebu zakonskog reguliranja uvjeta sudjelovanja u prometu na cestama.
Uvođenje novih pojmova kao što su „zona prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni'', osobna prijevozna sredstva, pomoćna pješačka sredstva, jahač i automatizirano vozilo.
Zbog definiranja novih kategorija vozila električni romobili, električni monocikli, segway i sl. prilagođavaju se i odredbe Zakona koje se odnose na njihovo sigurno sudjelovanje u prometu, a također se odredbe usklađuju s odredbama sličnih do sada predviđenih kategorija vozila (bicikli).
Regulira se zabrana parkiranja na prostorima punionica električnih vozila za vozila koja se ne pune električnom energijom.
Regulira se sudjelovanja jahača u prometu na cestama.
Definira se koridor za prolazak vozila hitnih službi prilikom nastanka incidentne situacije, kako bi se stekla obveza kod vozača, kao i sama vozačka kultura o ujednačenom načinu postupanja vozača.
Uvodi se novi pojam koji označava potpuno automatizirano vozilo (potpuno automatizirano vozilo bez upravljača), kako bi se u praksi mogla prepoznati razlika od vozila koja imaju ugrađene sustave za pomoć vozaču (djelomično automatizirano vozilo), te se propisuje sankcija za vozače koji koriste djelomično automatizirano vozilo na način da ne sjede na vozačkom sjedalu za vrijeme vožnje te nisu u mogućnosti reagirati u nepredviđenim slučajevima.
Omogućava se vozačima B kategorije upravljanje motornim triciklima na području Republike Hrvatske.
Izmjenama i dopunama ZSPC-a želi se smanjiti administrativno i financijsko opterećenje vozača, liječnika te policijskih uprava i postaja. Temeljem toga omogućuje se vozačima koji imaju privremenu nesposobnost za sigurno upravljanje vozilima zbog trenutnog zdravstvenog stanja, na rok ne duži od šest mjeseci da ne moraju obavljati ponovni liječnički pregled čime se vozače manje financijski opterećuje i oslobađa od dodatnog obavljanja zdravstvenih pregleda. Za vrijeme trajanja nesposobnost za sigurno upravljanje vozilima zbog trenutnog zdravstvenog stanja vozača, isti ne smije vozilom sudjelovati kao vozač u prometu na cesti.
Isto tako, olakšava se rad liječnika na način da uz upozorenje vozaču koji ima privremenu nesposobnost za sigurno upravljanje vozilima zbog trenutnog zdravstvenog stanja, na određeni rok, a najduže 6 mjeseci o tome obavijeste policijsku upravu ili postaju prema mjestu prebivališta, boravišta, uobičajenog boravišta, školovanja, odnosno privremenog ili stalnog boravka vozača na način da obavijest upisuju u Centralni zdravstveni informacijski sustav Republike Hrvatske i time smanje administrativne postupke slanja pisanih obavijesti Ministarstvu unutarnjih poslova.
Ukidaju se registarske pločice s crvenim i zelenim brojkama i slovima budući s aspekta sigurnosti prometa na cestama za istima ne postoji potreba.
Usklađuju se i ujednačavaju sankcije koje se propisuju sukladno ovom Zakonu za ponavljanje prekršaja (recidivizam) prema svim vozačima jednako, bez obzira na državu izdavanja vozačke dozvole.
Pojašnjavaju se odredbe članka Zakona o odgovornosti osobe kojoj su za vrijeme provođenja vozačkog ispita iz nastavnog predmeta Upravljanje vozilom dostupne udvojene komande na vozilu.
3. Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Zakonskim reguliranjem uvjeta sudjelovanja u prometu osobnih prijevoznih sredstava, kao što su električni romobili, električni monocikli, segway i sl., omogućiti će se i urediti njihovo sudjelovanje u prometu na cestama. Urediti će se pravo i način korištenja površina po kojima se mogu kretati te uvjeti koje moraju ispunjavati vozači navedenih vozila kada sudjeluju u prometu.
Omogućava se sankcioniranje vozača koji koriste trenutnu pravnu prazninu te na predviđenim mjestima namijenjenim samo za punjenje električnih vozila parkiraju vozila koja ne koriste usluge punjenja, čime koriste usluge besplatnog parkirnog mjesta.
Povećava se iznos kazne za prekršaj neprilagođene brzine (koji se najčešće izriče prilikom događanja prometne nesreće) s 500,00 na 1.000,00 kuna, jer se smatra da će visina kazne vozače odvratiti od činjenja prekršaja.
Dodatnim odredbama vezanim uz koridor za prolaz vozila hitnih službi prilikom nastanka incidentne situacijemože se ubrzati dolazak hitnih službi na mjesto događaja te u konačnici povećati šanse za preživljavanje ozlijeđenih osoba u prometnim nesrećama.
Omogućava se vozačima B kategorije upravljanje motornim triciklima na području Republike Hrvatske.
Smanjenje administrativnog i financijskog opterećenja vozača, liječnika te policijskih uprava i postaja koje se odnose na liječničke preglede zbog privremenog zdravstvenog stanja vozača.
Olakšavanje pravnim ili fizičkim osobama obrtnicima obavljanje poslova kojima se bave (proizvodnja, nadogradnja, servisiranje, prijevoz ili prodaja vozila na malo) u vidu korištenja prenosivih pločica i za svrhe prijevoza do mjesta obavljanja tehničkog pregleda i registracije vozila.
Olakšavanje prometovanja za vozila koja su do sada bila označena crvenim i zelenim registarskim pločicama.
Ujednačavanje sankcija prema svim vozačima jednako, bez obzira na državu izdavanja vozačke dozvole.
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA
Članak 1.
U Zakonu o sigurnosti prometa na cestama (Narodne novine, br. 67/08, 48/10 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 74/11, 80/13, 158/13 – Odluka i Rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske, 92/14, 64/15, 108/17, 70/19 i 42/20) u članku 2. stavku 1. točka 9. mijenja se i glasi:
„9) „nerazvrstana cesta“ je cesta koja se koristi za promet po bilo kojoj osnovi, a koja nije razvrstana kao javna cesta po posebnom propisu i koja je dostupna većem broju raznih korisnika (ulice u naseljima, pristupne i spojne ceste, prostori parkirališta, benzinskih crpki i sl.),“.
Točka 33. mijenja se i glasi:
„33) „motorno vozilo“ je svako vozilo koje se pokreće snagom vlastitog motora, osim vozila koja se kreću po tračnicama,“.
U točki 102. na kraju rečenice umjesto točke stavlja se zarez te se dodaju točke 103., 104., 105., 106. i 107. koje glase:
„103) „pomoćna pješačka sredstva“ su naprave koje se pokreću isključivo snagom osobe koja upravlja tim sredstvom (romobili bez motornog ili električnog pogona, dječji bicikl, koturaljke, role, sanjke, skije, klizaljke i sl.),
104) „osobno prijevozno sredstvo“ je vozilo koje nije razvrstano niti u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg mjesta, čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,25 kW i koja na ravnoj cesti ne mogu razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.),
105) „jahač“ je osoba koja jašući na jahaćoj životinji (konj i sl.) sudjeluje u prometu na cesti,
106) „zona prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni“ je kulturno-povijesna cjelina te područje koje okružuje kulturno dobro, a koje kulturno dobro je upisano u Listu svjetske baštine ili u Listu ugrožene svjetske baštine i za koje se određuju mjere radi osiguranja zaštite vrijednosti kulturnog dobra prema propisu koji uređuje zaštitu i očuvanje kulturnih dobara te u kojoj se skupno ograničava ulaz u zonu te uređuju načini i uvjeti ulaza, prometovanja i izlaza vozila,
107) „automatizirano vozilo“ je vozilo koje koristi hardver i softver za kontinuiranu potpunu dinamičku kontrolu vozila (potpuno automatizirano vozilo bez upravljača).“.
Članak 2.
U članku 5. stavku 1. točka 5. mijenja se i glasi:
„5. promet pješaka, biciklista, vozača osobnih prijevoznih sredstava, vozača mopeda, turističkog vlaka i zaprežnih kola, jahača te gonjenje i vođenje stoke,“.
U točki 13. na kraju rečenice umjesto točke stavlja se zarez te se dodaje točka 14. koja glasi:
„14. uvjete ulaza, prometovanja i izlaza vozila iz zone prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni.“.
U stavku 2. iza riječi: „za poslove prometa“ umjesto točke stavlja se zarez te se dodaju riječi: „a kada se uređuju uvjeti za ulaz, prometovanje i izlaz vozila iz zone prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni, potrebna je i suglasnost ministarstva nadležnog za poslove kulture.“.
U stavku 6. riječ: „središnjeg“ briše se.
Članak 3.
U članku 40. stavku 8. riječi: „stavka 6.“ zamjenjuju se riječima: „stavka 7.“.
Članak 4.
U članku 51. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Vozač je dužan brzinu kretanja vozila prilagoditi osobinama i stanju ceste, odnosno druge površine kojom se kreće te vidljivosti, preglednosti, atmosferskim prilikama, stanju vozila i tereta kao i gustoći prometa tako da vozilo može pravodobno zaustaviti pred svakom zaprekom koju, u konkretnim uvjetima, može predvidjeti, odnosno da može pravodobno postupiti prema prometnom pravilu ili znaku.“.
U stavku 5. riječi: „u iznosu od 500,00“ zamjenjuju se riječima: „u iznosu od 1.000,00“.
Članak 5.
U članku 57. stavku 6. iza riječi: „bicikle“ dodaju se riječi: „i osobna prijevozna sredstva“.
Članak 6.
U članku 82. stavku 1. točki 11. iza riječi: „javnim prolazima i prilazima“ dodaju se riječi: „te na punionicama za vozila na električni pogon, osim za vrijeme punjenja vozila električnom energijom.“.
Članak 7.
U članku 84. stavku 1. točki 8. iza riječi: „nadzemnog hidranta“ dodaju se riječi: „te na punionicama za vozila na električni pogon, osim za vrijeme punjenja vozila električnom energijom.“.
Članak 8.
U članku 86. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Troškove premještanja ili pokušaja premještanja vozila u slučajevima iz članka 84. ovoga Zakona snosi vlasnik, odnosno korisnik vozila.“.
U stavku 2. iza riječi: „troškova premještanja“ dodaju se riječi: „ili pokušaja premještanja“.
Članak 9.
U članku 93. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) Osobnim prijevoznim sredstvom ne smije se vući prikolicu ili neko drugo vozilo ili prijevozno sredstvo.“.
Dosadašnji stavak 2. koji postaje stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Novčanom kaznom u iznosu od 300,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač bicikla, mopeda i osobnog prijevoznog sredstva ako postupi suprotno odredbama ovoga članka.“.
Članak 10.
U članku 101. stavku 2.iza riječi: „na biciklu“ dodaju se riječi: „i osobnom prijevoznom sredstvu“.
Članak 11.
U članku 105. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) Jahač koji sudjeluje u prometu na cesti dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom.“.
Dosadašnji stavak 2. koji postaje stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Novčanom kaznom u iznosu od 300,00 kuna kaznit će se za prekršaj pješak, jahač, odnosno vodič ili gonič stoke ako postupi suprotno odredbi ovoga članka.“.
Članak 12.
Naziv poglavlja 19. mijenja se i glasi:
„19. PROMET BICIKALA, MOPEDA, MOTOCIKALA I OSOBNIH PRIJEVOZNIH SREDSTAVA“.
Članak 13.
Članak 112. mijenja se i glasi:
„(1) Vozači bicikla dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, a ako one ne postoje, što bliže desnom rubu kolnika.
(2) Vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, ako biciklistička staza ili biciklistička traka ne postoji, vozači osobnih prijevoznih sredstava mogu se kretati površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa, pod uvjetom da se ne kreću brže od prosječne brzine čovječjeg hoda, vodeći računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu.
(4) Vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji se kreće biciklističkom stazom dužan je, pri prelasku kolnika, obratiti pažnju na udaljenost i brzinu vozila koja mu se približavaju, te kolnik prelaziti pažljivo, nakon što se uvjeri da to može učiniti na siguran način.
(5) Vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji se kreće biciklističkom stazom dužan je prije stupanja na kolnik ceste koju namjerava prijeći, gdje nije označena biciklistička staza preko kolnika, zaustaviti bicikl ili osobno prijevozno sredstvo i gurati ga kao pješak preko obilježenog pješačkog prijelaza ili kolnika ceste.
(6) Ako se dva ili više vozača bicikala, osobnih prijevoznih sredstava, mopeda ili motocikala kreću u skupini, dužni su kretati se jedan iza drugoga.
(7) Vozač ne smije ostaviti osobno prijevozno sredstvo bez nadzora na prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka, osim na za to posebno uređenim i označenim mjestima.
(8) Novčanom kaznom u iznosu od 500,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama ovoga članka.“.
Članak 14.
U članku 113. stavku 1. iza riječi: „Vozač bicikla,“ dodaju se riječi: „osobnog prijevoznog sredstva,“.
Stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji sudjeluju u prometu dužni su noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označeni reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom.“.
Članak 15.
U članku 114. stavku 1. iza riječi: „mlađi od 16 godina“ dodaju se riječi: „ kao i osobe koje se prevoze na biciklu, a zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje, na glavi moraju nositi i vozači osobnih prijevoznih sredstava mlađi od 16 godina“.
Stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Novčanom kaznom u iznosu od 300,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač bicikla, kao i osobe koje se prevoze tim vozilima te vozač osobnog prijevoznog sredstva ako postupe suprotno odredbi stavka 1. ovoga članka.“.
Članak 16.
U članku 120. ispred stavka 1. dodaje se oznaka stavka: „(1)“.
Iza stavka 1. dodaju se stavci 2., 3., 4. i 5. koji glase:
„(2) U prometu na cesti jašući na jahaćoj životinji smije sudjelovati osoba koja je navršila 16 godina.
(3) Jašući na jahaćoj životinji jahač se mora kretati što je moguće bliže desnom rubu ceste.
(4) Kada se cestom kreće više jahača, dužni su se kretati jedan iza drugog.
(5) Novčanom kaznom u iznosu od 300,00 kuna kaznit će se za prekršaj osoba koja postupi suprotno odredbama ovoga članka.“.
Članak 17.
U članku 124. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Na kolniku je zabranjeno igranje i/ili vožnja pomoćnim pješačkim sredstvima.“.
Članak 18.
U članku 128. stavku 1. iza riječi: „bicikl,“ dodaju se riječi: „pomoćno pješačko sredstvo, osobno prijevozno sredstvo,“.
Članak 19.
U članku 139. stavku 1. iza riječi: „bicikli,“ dodaju se riječi: „osobna prijevozna sredstva, jahači“.
Članak 20.
U članku 151. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Osobni automobili kojima se koriste suci i državni odvjetnici za obavljanje očevida povodom kaznenih djela, službena vozila inspektora cestovnog prometa, vozila Kriznog stožera ministarstva nadležnog za zdravstvo, vozila gorskih službi spašavanja, vozila mobilne jedinice veterinarske inspekcije te vozila ministarstva nadležnog za poslove pravosuđa kojima se prevoze uhićene ili osuđene osobe i vozila hitne medicinske intervencije u razminiranju, kad posebnim uređajima daju svjetlosne i zvučne znakove, imaju prednost prolaska u odnosu na sva druga vozila, osim vozila pod pratnjom i vozila iz članka 149. stavaka 1. i 3. ovoga Zakona i na njih se, uz uvjet iz članka 149. stavka 2. ovoga Zakona, ne primjenjuju odredbe ovoga Zakona o ograničenju brzine (članak 52. – 55.) te o zaustavljanju i parkiranju (članak 79. stavak 1., članak 80. stavak 1. i 3., članak 82. stavak 1. točka 5., 9., 10. i 11., članak 83. stavak 1. i članak 12. stavak 4.).“.
Članak 21.
Članak 152. mijenja se i glasi:
„(1) Da bi omogućili prolaz vozilima iz članka 148., 149. i 151. ovoga Zakona, pješaci su se dužni skloniti, a vozači drugih vozila propustiti ih i prema potrebi zaustaviti svoje vozilo dok ta vozila ne prođu, na način da se:
1. na cesti koja ima dvije kolničke trake s po jednom prometnom trakom vozila u prometnoj traci pomiču udesno u smjeru kretanja
2. na cesti koja ima kolničku traku s jednom prometnom trakom vozila u prometnoj traci pomiču udesno u smjeru kretanja
3. na cesti koja ima kolničku traku s dvije prometne trake vozila u lijevoj prometnoj traci pomiču ulijevo, a u desnoj prometnoj traci udesno
4. na cesti koja ima kolničku traku s tri i više prometnih trakavozila u lijevoj prometnoj traci pomiču ulijevo, a u ostalim prometnim trakama pomiču udesno.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 500,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 300,00 kuna kaznit će se za prekršaj pješak ako postupi suprotno odredbama ovoga članka.“.
Članak 22.
U članku 158. stavku 1. iza riječi: „dozvoli“ stavlja se zarez te se dodaju riječi: „osim na osobnom prijevoznom sredstvu kojim se smije prevoziti samo osoba koja upravlja tim vozilom“.
Članak 23.
U članku 196. stavku 3. iza riječi: „sigurnog upravljanja vozilom“ stavlja se zarez te se dodaju riječi: „a osoba koja upravlja osobnim prijevoznim sredstvom ne smije upotrebljavati mobitel niti druge uređaje na način koji bi umanjio mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom (npr. slušalice na oba uha i sl.)“.
Članak 24.
U članku 197. ispred stavka 1. dodaje se oznaka stavka: „(1)“.
Iza stavka 1. dodaju se stavci 2. i 3. koji glase:
„(2) Vozač je za vrijeme upravljanja vozilom dužan sjediti na vozačkom sjedalu i upravljati vozilom, osim u slučaju potpuno automatiziranog vozila.
(3)Novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 7.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač koji postupi suprotno odredbi stavka 2. ovoga članka.“.
Članak 25.
U članku 199. stavku 10. riječi: „vozač bicikla i zaprežnog vozila“ zamjenjuju se riječima: „vozač bicikla, osobnog prijevoznog sredstva i zaprežnog vozila te jahač“.
Članak 26.
U članku 203. iza stavka 6. dodaje se novi stavak 7. koji glasi:
„(7) Tijekom provedbe vozačkog ispita iz nastavnog predmeta Upravljanje vozilom ovlašteni ispitivač dužan je imati kod sebe vozačku dozvolu, dozvolu instruktora vožnje za one kategorije za koje provodi vozački ispit iz nastavnog predmeta Upravljanje vozilom te dozvolu ovlaštenog ispitivača i dužan ih je pokazati na zahtjev policijskog službenika i ovlaštenog nadzornika.“.
Dosadašnji stavak 7. postaje stavak 8.
Dosadašnji stavak 8. koji postaje stavak 9. mijenja se i glasi:
„(9) Osobama iz ovoga članka rješenjem će se odbiti zahtjev za izdavanje odnosno ukinut će se dozvole za obavljanje propisanih poslova, ako su pravomoćno osuđene za kaznena djela protiv života i tijela, protiv čovječnosti i ljudskog dostojanstva, protiv Republike Hrvatske, protiv strane države ili međunarodne organizacije, protiv spolne slobode, spolnog zlostavljanja i iskorištavanja djeteta, protiv osobne slobode, protiv opće sigurnosti ljudi, protiv zdravlja ljudi, protiv imovine i protiv sigurnosti prometa, protiv gospodarstva, protiv krivotvorenja, protiv javnog reda, protiv službene dužnosti, koja se progone po službenoj dužnosti, odnosno ako su pravomoćno osuđene na kaznu zatvora za prekršaje iz ovoga Zakona.“.
Iza stavka 9. dodaje se novi stavak 10. koji glasi:
„(10) Protiv rješenja iz stavka 9. ovoga članka ne može se izjaviti žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.“.
Dosadašnji stavci 9., 10., 11. i 12. postaju stavci 11., 12., 13. i 14.
U dosadašnjem stavku 12. koji postaje stavak 14. iza riječi: „na zahtjev ovlaštene osobe“ dodaju se riječi: „te ovlašteni ispitivač ako nema kod sebe dozvolu instruktora vožnje, vozačku dozvolu i dozvolu ovlaštenog ispitivača ili ih ne pokaže na zahtjev ovlaštene osobe.“.
Članak 27.
U članku 206. stavak 9. mijenja se i glasi:
„(9) Osoba iz stavka 7. ovoga članka ne može obavljati poslove stručnog nadzora ako je pravomoćno osuđena za kaznena djela protiv života i tijela, protiv čovječnosti i ljudskog dostojanstva, protiv Republike Hrvatske, protiv strane države ili međunarodne organizacije, protiv spolne slobode, spolnog zlostavljanja i iskorištavanja djeteta, protiv osobne slobode, protiv opće sigurnosti ljudi, protiv zdravlja ljudi, protiv imovine i protiv sigurnosti prometa, protiv gospodarstva, protiv krivotvorenja, protiv javnog reda, protiv službene dužnosti, koja se progone po službenoj dužnosti, odnosno ako je pravomoćno osuđena na kaznu zatvora za prekršaje iz ovoga Zakona.“.
Članak 28.
U članku 208. stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Osobama iz stavka 2. ovoga članka rješenjem će se odbiti zahtjev za izdavanje odnosno ukinut će se dozvola za obavljanje propisanih poslova, ako su pravomoćno osuđene za kaznena djela protiv života i tijela, protiv čovječnosti i ljudskog dostojanstva, protiv Republike Hrvatske, protiv strane države ili međunarodne organizacije, protiv spolne slobode, spolnog zlostavljanja i iskorištavanja djeteta, protiv osobne slobode, protiv opće sigurnosti ljudi, protiv zdravlja ljudi, protiv imovine i protiv sigurnosti prometa, protiv gospodarstva, protiv krivotvorenja, protiv javnog reda, protiv službene dužnosti, koja se progone po službenoj dužnosti, odnosno ako su pravomoćno osuđene na kaznu zatvora za prekršaje iz ovoga Zakona.“.
Iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:
„(4) Protiv rješenja iz stavka 3. ovoga članka ne može se izjaviti žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.“.
Dosadašnji stavci 4., 5. 6. i 7. postaju stavci 5., 6., 7. i 8.
U dosadašnjem stavku 8. koji postaje stavak 9. riječi: „iz stavka 6.“ zamjenjuju se riječima: „iz stavka 7.“
Dosadašnji stavci 9., 10., 11., 12. i 13. postaju stavci 10., 11., 12., 13. i 14.
Članak 29.
U članku 211. stavku 4. riječi: „stavka 10.“ zamjenjuju se riječima: „stavka 12.“.
Članak 30.
U članku 215. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Biciklom i osobnim prijevoznim sredstvom u prometu, smije upravljati osoba koja je navršila 14 godina.“.
Stavak 4. mijenja se i glasi: „(4) Zaprežnim vozilom smije upravljati državnom i županijskom cestom osoba koja je navršila 16 godina, a na ostalim cestama osoba koja je navršila 14 godina.“.
MINISTARSTVO UNUTARNJIH POSLOVA
N A C R T
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA
Zagreb, srpanj 2021.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
1. Ocjena stanja
Svakodnevno svjedočimo činjenici da u prometu na cestama sve više sudjeluju različita vozila koja se pokreću na električni pogon (električni romobili i dr.), a koja se ne mogu podvesti pod druge kategorije vozila bez dodatnog normiranja niti su vozači takvih vozila prekršajno odgovorni kada upravljaju istima u prometu na cestama. Zato je važno zakonom urediti sudjelovanje takvih vozila u prometu.
Zakonom o sigurnosti prometa na cestama (u daljnjem tekstu: ZSPC) propisano je da je „motorno vozilo“ svako vozilo koje se pokreće snagom vlastitog motora, osim vozila koja se kreću po tračnicama. Osim ove, općenite odredbe, Zakonom nisu posebno definirane kategorije za vozila, kao što su električni romobili, električni monocikli, segway-i i sl.
Također, članak 46. ZSPC-a propisuje da se vozač motornog vozila za kretanje u prometu mora koristiti isključivo kolnikom, kretati sredinom obilježene prometne trake, odnosno trakom namijenjenom za promet one kategorije vozila kojoj vozilo pripada, osim u slučaju opasnosti za život, zdravlje i imovinu.
Nadalje, člankom 124. Zakona o sigurnosti prometa na cestama propisano je da je na kolniku zabranjeno igranje, vožnja dječjim biciklom, romobilom i koturaljkama, kao i sanjkanje, skijanje i sl. te je za ovaj prekršaj predviđena novčana kazna u iznosu od 300,00 kuna.
U dosadašnjoj praksi, a tumačeći članak 124. ZSPC-a, osoba koja koristi električni romobil, električni monocikl ili segway smatra se pješakom te se ne smije kretati kolnikom, odnosno za kretanje treba koristiti nogostup.
Međutim, pojavom električnih romobila i sličnih vozila, odnosno novih vrsta vozila čije se tehničke karakteristike zbog tehnološkog razvoja često mijenjaju, ili novih vrsta vozila za koja se ne može sa sigurnošću utvrditi o kakvim se vozilima radi (motorna vozila ili ne), može se konstatirati da postojeća zakonska regulativa nije u potpunosti na zadovoljavajući način regulirala ovu problematiku.
Slijedom navedenog, važeći ZSPC, potrebno je dopuniti novim odredbama kojima će se definirati zasebna kategorija vozila kao što su električni romobil, električni monocikl ili segway i kojima će se detaljno propisati pravila upravljanja navedenim kategorijama vozila. Normiranjem prometovanja električnih romobila i sličnih proizvoda u prometu u Republici Hrvatskoj, uredit će se uvjeti koje moraju ispunjavati vozači takvih vozila kada upravljaju vozilima kao i prometne površine kojima se smiju kretati.
Razmatrana problematika je u drugim državama članicama Europske unije riješena na različite načine, a potrebno je istaknuti kako je određeni broj država članica reguliranje prometovanja električnih romobila i sličnih sredstava, odnosno naprava, riješio kroz propise koji nisu u nadležnosti policije te je prepustio reguliranje navedene problematike gradovima, koji su ovlašteni za uređivanje prometa na svom području.
U Njemačkoj električni romobili su ozakonjeni u lipnju 2019. godine na način da je dozvoljena maksimalna brzina kretanja ograničena na 20 km/h, za upravljanje nije potrebna vozačka dozvola, minimalna dob za vozača iznosi 14 godina, dozvoljeno je kretanje po biciklističkim stazama, a u slučaju nepostojanja staze dozvoljeno je kretanje po kolniku ako je postavljen prometni znak „Dozvoljeno za romobile“, zabranjeno je kretanje na autocestama i pločnicima koji nisu obilježeni posebnim prometnim znakom „Dozvoljeno za romobile“, dozvoljen prijevoz u vozilima javnog prijevoza putnika te obavezno osiguranje od nastale štete po trećoj osobi i pripadajuća naljepnica, a visina osiguranja iznosi od 15 – 30 € godišnje.
U Francuskoj u listopadu 2019. godine zakonski je uređena upotreba električnih romobila i sličnih naprava, te su svrstani u kategoriju „osobne motorizirane pokretne naprave“. Istaknuta je zabrana prometovanja po pješačkim stazama, autocestama i nerazvrstanim cestama, od srpnja 2020. godine uvedeno je ograničenje brzine na najviše 25 km/h, predviđeno je da se kreću i po biciklističkim stazama/trakama i na cestama u gradovima na kojima je brzina ograničena na 50 kilometara na sat, nije dozvoljeno prometovati u smjeru suprotnom od odvijanja ostalog prometa, nije dozvoljena upotreba slušalica, na svakom romobilu smije biti samo jedna osoba, u slučajevima bržih cesta na kojima se iznimno dozvoljava kretanje e-romobilima vozači će morati imati i kacige i reflektirajuću odjeću. Predviđene su novčane kazne u rasponu od 135 do 1.500 €. Kazna do 135 € za vožnju pješačkim površinama, a 35 € za parkiranje električnih romobila na pješačkim površinama. Najviša kazna bit će primjenjivana na vozače koji će voziti prebrzo.
U Italiji dozvoljeno je kretanje na biciklističkim stazama, kolniku i pločniku, dopuštena brzina je 30 km/h na kolniku, 20 km/h po biciklističkim stazama i 6 km/h po nogostupu, dozvoljeno je unošenje u vozila javnog prijevoza putnika, za upravljanje nije potrebna vozačka dozvola.
U Norveškoj i Švedskoj električni romobili svrstani su u kategoriju bicikla, uz ograničenja brzine od 20 km/h. Švedska je zabranila upotrebu bilo kakvih motoriziranih romobila koji postižu brzinu veću od 20 km/h po biciklističkim stazama.
U Španjolskoj je dozvoljena brzina 6 - 25 km/h ovisno o površini - pločnik, biciklistička staza, kolnik, obavezno je osiguranje od nastale štete trećoj osobi, nije dozvoljeno prometovanje na međugradskim cestama. Gradovi samostalno donose lokalnu regulativu.
U Belgiji su električni romobili svrstani u kategoriju biciklista uz određena ograničenja, a njima smiju upravljati osobe starije od 18 godina, uz ograničenje brzine na 25 km/h.
U Velikoj Britaniji i Irskoj su električni romobili svrstani u kategoriju motornog vozila, zabranjena je vožnja po pješačkim površinama i javnim prometnicama, a dopuštena im je vožnja samo po privatnom zemljištu. Vozači koji su uhvaćeni u zabranjenoj vožnji električnim romobilom kažnjavaju se novčanom kaznom (300 £) i kaznenim bodovima.
Uvodi se novi pojam „zona prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni“ koja predstavlja kulturno-povijesnu cjelinu te područje koje okružuje kulturno dobro, a koje kulturno dobro je upisano u Listu svjetske baštine ili u Listu ugrožene svjetske baštine i za koje se određuju mjere radi osiguranja zaštite vrijednosti kulturnog dobra prema posebnom propisu koji uređuje zaštitu i očuvanje kulturnih dobara, te u kojoj se skupno ograničava ulaz u zonu te uređuju načini i uvjeti ulaza, prometovanja i izlaza vozila.
Izmjenama ZSPC-a ispravlja se uočena pogreška koja se odnosi na zlouporabu znaka pristupačnosti, u vidu upućivanja na pogrešni stavak citiranog članka.
Zbog nove kategorije vozila (osobna prijevozna sredstva) uređuje se članak koji propisuje brzinu kretanja vozila te se uvodi dužnost vozača koji upravljaju površinama koje nisu ceste da brzinu kretanja prilagode okolnostima i uvjetima površine kojom se kreću. Također se povećava novčana kazna za prekršaj neprilagođene brzine kretanja, koja je najčešći uzročnik događanja prometnih nesreća, a obzirom da je Zakonom predviđeno da se kazna u roku od 3 dana može platiti u polovici iznosa tako je za prekršaj neprilagođene brzine, koji se najčešće izriče prilikom događanja prometne nesreće moguće platiti iznos od 250.00 kn. Smatra se da visina izrečene kazne ne ispunjava svoju svrhu, odnosno počinitelje prekršaja ne odvraća od ponavljanja činjenja prekršaja.
Nažalost, neprilagođena brzina je i nadalje jedan od najčešćih uzročnika prometnih nesreća pa je tako i u 2020. godini zbog ovog prekršaja najviše osoba smrtno stradalo – 35,4% (84 osobe), što predstavlja više od trećine svih smrtno stradalih osoba u prometnim nesrećama.
Zbog uvođenja nove kategorije vozila (osobna prijevozna sredstva) ista se dodaju u članak koji propisuje pravila prednosti prolaska vozila te se uređuje njihovo kretanje kroz raskrižja.
Izmjenama ZSPC-a bi se omogućilo sankcioniranje nesavjesnih vozača koji koriste trenutnu pravnu prazninu te na predviđenim mjestima namijenjenim samo za punjenje električnih vozila parkiraju vozila koja ne koriste usluge punjenja, čime koriste usluge besplatnog parkirnog mjesta i onemogućavaju pristup i punjenje električnih vozila.
Sadašnjim odredbama Zakona nije regulirano sudjelovanje jahača koji jašući na jahaćim životinjama (konjima i sl.) sudjeluju u prometu na cestama. Zbog očuvanja tradicije i kulturne baštine pokladnih i drugih jahanja, koja se prakticiraju u pojedinim dijelovima Republike Hrvatske, te jahanja u turističke svrhe pojavila se potreba reguliranja sudjelovanja jahača koji pojedinačno ili u skupini jašući sudjeluju u prometu na cesti.
Nadalje, koridor za prolazak vozila hitnih službi je traka namijenjena prioritetnim vozilima, a služi za prolaz vozila hitnih službi prilikom nastanka incidentne situacije kako bi se ubrzao proces pomoći stradalim sudionicima u prometu.
Iako je u ZSPC-u (članak 152., stavak 1.) definiran način prolaza prioritetnih vozila na prometnicama s dvije prometne trake, trenutno ne postoji odredba u Zakonu koja definira način prolaza na prometnicama s više od dvije prometne trake za isti smjer kretanja.
Ovakve odredbe postoje u propisima dijela država članica Europske unije (Austrija, Češka, Njemačka, Mađarska, Luksemburg, Slovenija, Švicarska te od nedavno u Poljskoj i Belgiji), a prema studiji provedenoj u Austriji, koridor za prolazak vozila hitnih službi može ubrzati dolazak hitnih službi na mjesto događaja za četiri minute te povećati šanse za preživljavanje stradalih osoba za 40%.
Intencija izmjene ZSPC-a je propisivanje odredbi koje definiraju način prolaza vozila hitnih službi na prometnicama s više od dvije prometne trake, prije svega kako bi se stekla obveza kod vozača, kao i sama vozačka kultura o ujednačenom načinu osiguravanja koridora za prolazak vozila interventnih službi prilikom nastanka incidentne situacije.
Uvodi se novi pojam koji označava potpuno automatizirano vozilo, odnosno vozilo koje se može kretati na cesti bez prisutnosti vozača - vozilo koje koristi hardver i softver za kontinuiranu potpunu dinamičku kontrolu vozila (potpuno automatizirano vozilo bez upravljača). Također se propisuje sankcija za vozače koji koriste vozila sa ugrađenim sustavima za pomoć vozaču (djelomično automatizirano vozilo) na način da vozač ne sjedi na vozačkom sjedalu za vrijeme vožnje, odnosno da vozilo upravlja samostalno te nisu u mogućnosti reagirati u nepredviđenim slučajevima. Naime, u prometu na cesti su se pojavili vozači koji upravljaju vozilima novije generacije, sa ugrađenim sustavima za pomoć vozaču za upravljanje vozilom bez korištenja upravljača, a koji zlouporabljuju ugrađene sustave na način da tijekom vožnje ne sjede za upravljačem vozila (vozilo po cesti upravlja samostalno) te nisu u mogućnosti reagirati, odnosno preuzeti kontrolu nad vozilom u slučajevima nepredviđenih, odnosno incidentnih situacija. Obzirom kako na ovaj način može doći do prometnih nesreća s najtežim posljedicama ovakva vrsta prekršaja smatra se izrazito teškim prekršajem, počinjenim s izravnom namjerom te se stoga predlaže propisivanje sankcije u iznosu od 3.000 do 7.000 kuna.
Omogućavanjem vozačima B kategorije upravljanje motornim triciklima olakšava se prometovanje i upravljanje motornim triciklima na teritoriju Republike Hrvatske. Ovo pravo je iskoristila većina država članica EU, a budući da je Republika Hrvatska prije svega turistički orijentirana zemlja potrebno je pratiti pozitivne pravne trendove u korist vozača.
Zbog administrativnog i financijskog smanjenja opterećenja vozača, liječnika te policijskih uprava i postaja potrebno je detaljnije urediti odredbe ZSPC-a kojima su regulirani zdravstveni pregledi vozača. Prema trenutno važećim odredbama Zakona troškove izvanrednog nadzornog zdravstvenog pregleda snose vozači odnosno policijske uprave ili policijske postaje, ovisno o utvrđenom zdravstvenom stanju samog vozača. Zbog toga se uvodi mogućnost da liječnici uz upozorenje vozaču da privremeno nije sposoban sigurno upravljati vozilom zbog trenutnog zdravstvenog stanja o tome obavijeste policijsku upravu ili policijsku prema mjestu prebivališta, boravišta, uobičajenog boravišta, školovanja, odnosno privremenog ili stalnog boravka vozača , a da pri tome vozač nije dužan obaviti zdravstveni pregled . Liječnici izdaju vozaču upozorenje, odnosno obavijest o nesposobnosti za upravljanje vozilima, koja bi bila upisana u Centralni zdravstveni informacijski sustav Republike Hrvatske, a vozači bi se morali pridržavati navedene obavijesti, te ne upravljati vozilom. Obavijest će putem CEZIH-a biti dostavljena Ministarstvu unutarnjih poslova, čime bi se smanjilo administrativno opterećenje liječnika vezano uz slanje pisanih obavijesti MUP-u. Na ovaj način, izbjeglo bi se slanje vozača na obavljanje zdravstvenog pregleda zbog privremenih zdravstvenih stanja u kraćem trajanju, a što posljedično vozačima smanjuje troškove. Također, ukinula bi se novčana kazna za neobavljanje izvanrednog nadzornog zdravstvenog pregleda, budući se vozačka dozvola oduzima ukoliko vozač isti ne obavi. Potrebno je napomenuti da će u slučajevima kada je zdravstveno stanje vozača teže narušeno ili vozač ima određeni stupanj invalidnosti isti i nadalje biti upućivan na obavljanje izvanrednog nadzornog zdravstvenog pregleda.
Prenosive pločice izdaju se na ime pravne ili fizičke osobe obrtnika koji se bavi proizvodnjom, nadogradnjom, servisiranjem, prijevozom ili prodajom vozila na malo, a koriste se za vozila koja se kreću do mjesta carinjenja, homologacije, servisiranja, prodajnog i izložbenog mjesta, mjesta atestiranja, mjesta skladištenja/čuvanja, mjesta nadogradnje i za vozila kojima se obavlja pokusna vožnja. Promjenom navede odredbe o svrhama korištenja prenosivih pločica omogućilo bi se pravnim ili fizičkim osobama obrtnicima korištenje prenosivih pločica i za svrhe prijevoza do mjesta obavljanja tehničkog pregleda i registracije vozila, a za što, prema trenutno važećim propisima, moraju koristiti pokusne pločice, što iziskuje dodatni utrošak vremena i novčanih sredstava.
Izmjenama ZSPC-a bi se ukinule registarske pločice s crvenim brojevima i slovima te registarske pločice sa zelenim brojevima i slovima kojima se označavaju teretna vozila i vozila stranaca, kao i privremeno registrirana vozila, budući s aspekta sigurnosti prometa na cestama za to ne postoji potreba.
Izmjenama i dopunama ZSPC-a želi se izjednačiti vozače koji posjeduju vozačku dozvolu izdanu u Republici Hrvatskoj i one vozače koji posjeduju vozačku dozvolu koja nije izdana u Republici Hrvatskoj, budući se vozačima koji posjeduju vozačku dozvolu koja nije izdana u Republici Hrvatskoj vozačke dozvole ne mogu ukinuti kada prikupe 9 negativnih prekršajnih bodova (mladi vozači) odnosno 12 negativnih prekršajnih bodova (vozači). Vozači koji posjeduju vozačke dozvole izdane u Republici Hrvatskoj nakon ukidanja su dužni ponovo položiti vozački ispit, dok se vozačima koji posjeduju vozačku dozvolu koja nije izdana u Republici Hrvatskoj može izreći samo zabrana korištenja vozačke dozvole na teritoriju Republike Hrvatske. Ovakvim izmjenama bi se izricale zabrane korištenja i zamjene vozačke dozvole koja nije izdana u Republici Hrvatskoj i na temelju negativnih prekršajnih bodova.
Uvodi se obveza da vozač kojem je izdano upozorenje od strane liječnika o nesposobnosti za sigurno upravljanje vozilom zbog trenutnog zdravstvenog stanja ne smije za to vrijeme upravljati vozilom u prometu na cesti.
Jasnije se definira odredba članka Zakona, budući je u praksi uočeno da instruktor vožnje sjedi na suvozačkom sjedalu prilikom polaganja ispita iz nastavnog predmeta upravljanja vozilom, stoga se ne može ovlaštenog ispitivača kazniti za prekršaj koji počini kandidat za vrijeme polaganja ispita, jer se udvojene komande nalaze ispred suvozača, odnosno na mjestu na kojem u većini slučajeva sjedi instruktor vožnje.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
2. Osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom
Važećom zakonskom regulativom nije propisana posebna kategorija za vozila kao što su električni romobil, električni monocikl, segway i sl. Povećana prisutnost navedenih prijevoznih sredstava u cestovnom prometu nameće potrebu zakonskog reguliranja uvjeta sudjelovanja u prometu na cestama.
Uvođenje novih pojmova kao što su „zona prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni'', osobna prijevozna sredstva, pomoćna pješačka sredstva, jahač i automatizirano vozilo.
Zbog definiranja novih kategorija vozila električni romobili, električni monocikli, segway i sl. prilagođavaju se i odredbe Zakona koje se odnose na njihovo sigurno sudjelovanje u prometu, a također se odredbe usklađuju s odredbama sličnih do sada predviđenih kategorija vozila (bicikli).
Regulira se zabrana parkiranja na prostorima punionica električnih vozila za vozila koja se ne pune električnom energijom.
Regulira se sudjelovanja jahača u prometu na cestama.
Definira se koridor za prolazak vozila hitnih službi prilikom nastanka incidentne situacije, kako bi se stekla obveza kod vozača, kao i sama vozačka kultura o ujednačenom načinu postupanja vozača.
Uvodi se novi pojam koji označava potpuno automatizirano vozilo (potpuno automatizirano vozilo bez upravljača), kako bi se u praksi mogla prepoznati razlika od vozila koja imaju ugrađene sustave za pomoć vozaču (djelomično automatizirano vozilo), te se propisuje sankcija za vozače koji koriste djelomično automatizirano vozilo na način da ne sjede na vozačkom sjedalu za vrijeme vožnje te nisu u mogućnosti reagirati u nepredviđenim slučajevima.
Omogućava se vozačima B kategorije upravljanje motornim triciklima na području Republike Hrvatske.
Izmjenama i dopunama ZSPC-a želi se smanjiti administrativno i financijsko opterećenje vozača, liječnika te policijskih uprava i postaja. Temeljem toga omogućuje se vozačima koji imaju privremenu nesposobnost za sigurno upravljanje vozilima zbog trenutnog zdravstvenog stanja, na rok ne duži od šest mjeseci da ne moraju obavljati ponovni liječnički pregled čime se vozače manje financijski opterećuje i oslobađa od dodatnog obavljanja zdravstvenih pregleda. Za vrijeme trajanja nesposobnost za sigurno upravljanje vozilima zbog trenutnog zdravstvenog stanja vozača, isti ne smije vozilom sudjelovati kao vozač u prometu na cesti.
Isto tako, olakšava se rad liječnika na način da uz upozorenje vozaču koji ima privremenu nesposobnost za sigurno upravljanje vozilima zbog trenutnog zdravstvenog stanja, na određeni rok, a najduže 6 mjeseci o tome obavijeste policijsku upravu ili postaju prema mjestu prebivališta, boravišta, uobičajenog boravišta, školovanja, odnosno privremenog ili stalnog boravka vozača na način da obavijest upisuju u Centralni zdravstveni informacijski sustav Republike Hrvatske i time smanje administrativne postupke slanja pisanih obavijesti Ministarstvu unutarnjih poslova.
Ukidaju se registarske pločice s crvenim i zelenim brojkama i slovima budući s aspekta sigurnosti prometa na cestama za istima ne postoji potreba.
Usklađuju se i ujednačavaju sankcije koje se propisuju sukladno ovom Zakonu za ponavljanje prekršaja (recidivizam) prema svim vozačima jednako, bez obzira na državu izdavanja vozačke dozvole.
Pojašnjavaju se odredbe članka Zakona o odgovornosti osobe kojoj su za vrijeme provođenja vozačkog ispita iz nastavnog predmeta Upravljanje vozilom dostupne udvojene komande na vozilu.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
3. Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Zakonskim reguliranjem uvjeta sudjelovanja u prometu osobnih prijevoznih sredstava, kao što su električni romobili, električni monocikli, segway i sl., omogućiti će se i urediti njihovo sudjelovanje u prometu na cestama. Urediti će se pravo i način korištenja površina po kojima se mogu kretati te uvjeti koje moraju ispunjavati vozači navedenih vozila kada sudjeluju u prometu.
Omogućava se sankcioniranje vozača koji koriste trenutnu pravnu prazninu te na predviđenim mjestima namijenjenim samo za punjenje električnih vozila parkiraju vozila koja ne koriste usluge punjenja, čime koriste usluge besplatnog parkirnog mjesta.
Povećava se iznos kazne za prekršaj neprilagođene brzine (koji se najčešće izriče prilikom događanja prometne nesreće) s 500,00 na 1.000,00 kuna, jer se smatra da će visina kazne vozače odvratiti od činjenja prekršaja.
Dodatnim odredbama vezanim uz koridor za prolaz vozila hitnih službi prilikom nastanka incidentne situacije može se ubrzati dolazak hitnih službi na mjesto događaja te u konačnici povećati šanse za preživljavanje ozlijeđenih osoba u prometnim nesrećama.
Omogućava se vozačima B kategorije upravljanje motornim triciklima na području Republike Hrvatske.
Smanjenje administrativnog i financijskog opterećenja vozača, liječnika te policijskih uprava i postaja koje se odnose na liječničke preglede zbog privremenog zdravstvenog stanja vozača.
Olakšavanje pravnim ili fizičkim osobama obrtnicima obavljanje poslova kojima se bave (proizvodnja, nadogradnja, servisiranje, prijevoz ili prodaja vozila na malo) u vidu korištenja prenosivih pločica i za svrhe prijevoza do mjesta obavljanja tehničkog pregleda i registracije vozila.
Olakšavanje prometovanja za vozila koja su do sada bila označena crvenim i zelenim registarskim pločicama.
Ujednačavanje sankcija prema svim vozačima jednako, bez obzira na državu izdavanja vozačke dozvole.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 1.
U Zakonu o sigurnosti prometa na cestama (Narodne novine, br. 67/08, 48/10 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 74/11, 80/13, 158/13 – Odluka i Rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske, 92/14, 64/15, 108/17, 70/19 i 42/20) u članku 2. stavku 1. točka 9. mijenja se i glasi:
„9) „nerazvrstana cesta“ je cesta koja se koristi za promet po bilo kojoj osnovi, a koja nije razvrstana kao javna cesta po posebnom propisu i koja je dostupna većem broju raznih korisnika (ulice u naseljima, pristupne i spojne ceste, prostori parkirališta, benzinskih crpki i sl.),“.
Točka 33. mijenja se i glasi:
„33) „motorno vozilo“ je svako vozilo koje se pokreće snagom vlastitog motora, osim vozila koja se kreću po tračnicama,“.
U točki 102. na kraju rečenice umjesto točke stavlja se zarez te se dodaju točke 103., 104., 105., 106. i 107. koje glase:
„103) „pomoćna pješačka sredstva“ su naprave koje se pokreću isključivo snagom osobe koja upravlja tim sredstvom (romobili bez motornog ili električnog pogona, dječji bicikl, koturaljke, role, sanjke, skije, klizaljke i sl.),
104) „osobno prijevozno sredstvo“ je vozilo koje nije razvrstano niti u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg mjesta, čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,25 kW i koja na ravnoj cesti ne mogu razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.),
105) „jahač“ je osoba koja jašući na jahaćoj životinji (konj i sl.) sudjeluje u prometu na cesti,
106) „ zona prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni“ je kulturno-povijesna cjelina te područje koje okružuje kulturno dobro, a koje kulturno dobro je upisano u Listu svjetske baštine ili u Listu ugrožene svjetske baštine i za koje se određuju mjere radi osiguranja zaštite vrijednosti kulturnog dobra prema propisu koji uređuje zaštitu i očuvanje kulturnih dobara te u kojoj se skupno ograničava ulaz u zonu te uređuju načini i uvjeti ulaza, prometovanja i izlaza vozila ,
107) „automatizirano vozilo“ je vozilo koje koristi hardver i softver za kontinuiranu potpunu dinamičku kontrolu vozila (potpuno automatizirano vozilo bez upravljača).“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 2.
U članku 5. stavku 1. točka 5. mijenja se i glasi:
„5. promet pješaka, biciklista, vozača osobnih prijevoznih sredstava, vozača mopeda, turističkog vlaka i zaprežnih kola, jahača te gonjenje i vođenje stoke,“.
U točki 13. na kraju rečenice umjesto točke stavlja se zarez te se dodaje točka 14. koja glasi:
„14. uvjete ulaza, prometovanja i izlaza vozila iz zone prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni.“.
U stavku 2. iza riječi: „za poslove prometa“ umjesto točke stavlja se zarez te se dodaju riječi: „a kada se uređuju uvjeti za ulaz, prometovanje i izlaz vozila iz zone prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni, potrebna je i suglasnost ministarstva nadležnog za poslove kulture.“.
U stavku 6. riječ: „središnjeg“ briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 3.
U članku 40. stavku 8. riječi: „stavka 6.“ zamjenjuju se riječima: „stavka 7.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 4.
U članku 51. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Vozač je dužan brzinu kretanja vozila prilagoditi osobinama i stanju ceste, odnosno druge površine kojom se kreće te vidljivosti, preglednosti, atmosferskim prilikama, stanju vozila i tereta kao i gustoći prometa tako da vozilo može pravodobno zaustaviti pred svakom zaprekom koju, u konkretnim uvjetima, može predvidjeti, odnosno da može pravodobno postupiti prema prometnom pravilu ili znaku.“.
U stavku 5. riječi: „u iznosu od 500,00“ zamjenjuju se riječima: „u iznosu od 1.000,00“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 5.
U članku 57. stavku 6. iza riječi: „bicikle“ dodaju se riječi: „i osobna prijevozna sredstva“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 6.
U članku 82. stavku 1. točki 11. iza riječi: „javnim prolazima i prilazima“ dodaju se riječi: „te na punionicama za vozila na električni pogon, osim za vrijeme punjenja vozila električnom energijom.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 7.
U članku 84. stavku 1. točki 8. iza riječi: „nadzemnog hidranta“ dodaju se riječi: „te na punionicama za vozila na električni pogon, osim za vrijeme punjenja vozila električnom energijom.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 8.
U članku 86. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Troškove premještanja ili pokušaja premještanja vozila u slučajevima iz članka 84. ovoga Zakona snosi vlasnik, odnosno korisnik vozila.“.
U stavku 2. iza riječi: „troškova premještanja“ dodaju se riječi: „ili pokušaja premještanja“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 9.
U članku 93. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) Osobnim prijevoznim sredstvom ne smije se vući prikolicu ili neko drugo vozilo ili prijevozno sredstvo.“.
Dosadašnji stavak 2. koji postaje stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Novčanom kaznom u iznosu od 300,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač bicikla, mopeda i osobnog prijevoznog sredstva ako postupi suprotno odredbama ovoga članka.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 10.
U članku 101. stavku 2. iza riječi: „na biciklu“ dodaju se riječi: „i osobnom prijevoznom sredstvu“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 11.
U članku 105. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) Jahač koji sudjeluje u prometu na cesti dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom.“.
Dosadašnji stavak 2. koji postaje stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Novčanom kaznom u iznosu od 300,00 kuna kaznit će se za prekršaj pješak, jahač, odnosno vodič ili gonič stoke ako postupi suprotno odredbi ovoga članka.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 12.
Naziv poglavlja 19. mijenja se i glasi:
„19. PROMET BICIKALA, MOPEDA, MOTOCIKALA I OSOBNIH PRIJEVOZNIH SREDSTAVA“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 13.
Članak 112. mijenja se i glasi:
„(1) Vozači bicikla dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, a ako one ne postoje, što bliže desnom rubu kolnika.
(2) Vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, ako biciklistička staza ili biciklistička traka ne postoji, vozači osobnih prijevoznih sredstava mogu se kretati površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa, pod uvjetom da se ne kreću brže od prosječne brzine čovječjeg hoda, vodeći računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu.
(4) Vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji se kreće biciklističkom stazom dužan je, pri prelasku kolnika, obratiti pažnju na udaljenost i brzinu vozila koja mu se približavaju, te kolnik prelaziti pažljivo, nakon što se uvjeri da to može učiniti na siguran način.
(5) Vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji se kreće biciklističkom stazom dužan je prije stupanja na kolnik ceste koju namjerava prijeći, gdje nije označena biciklistička staza preko kolnika, zaustaviti bicikl ili osobno prijevozno sredstvo i gurati ga kao pješak preko obilježenog pješačkog prijelaza ili kolnika ceste.
(6) Ako se dva ili više vozača bicikala, osobnih prijevoznih sredstava, mopeda ili motocikala kreću u skupini, dužni su kretati se jedan iza drugoga.
(7) Vozač ne smije ostaviti osobno prijevozno sredstvo bez nadzora na prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka, osim na za to posebno uređenim i označenim mjestima.
(8) Novčanom kaznom u iznosu od 500,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama ovoga članka.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 14.
U članku 113. stavku 1. iza riječi: „Vozač bicikla,“ dodaju se riječi: „osobnog prijevoznog sredstva,“.
Stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji sudjeluju u prometu dužni su noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označeni reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 15.
U članku 114. stavku 1. iza riječi: „mlađi od 16 godina“ dodaju se riječi: „ kao i osobe koje se prevoze na biciklu, a zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje, na glavi moraju nositi i vozači osobnih prijevoznih sredstava mlađi od 16 godina“.
Stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Novčanom kaznom u iznosu od 300,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač bicikla, kao i osobe koje se prevoze tim vozilima te vozač osobnog prijevoznog sredstva ako postupe suprotno odredbi stavka 1. ovoga članka.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 16.
U članku 120. ispred stavka 1. dodaje se oznaka stavka: „(1)“.
Iza stavka 1. dodaju se stavci 2., 3., 4. i 5. koji glase:
„(2) U prometu na cesti jašući na jahaćoj životinji smije sudjelovati osoba koja je navršila 16 godina.
(3) Jašući na jahaćoj životinji jahač se mora kretati što je moguće bliže desnom rubu ceste.
(4) Kada se cestom kreće više jahača, dužni su se kretati jedan iza drugog.
(5) Novčanom kaznom u iznosu od 300,00 kuna kaznit će se za prekršaj osoba koja postupi suprotno odredbama ovoga članka.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 17.
U članku 124. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Na kolniku je zabranjeno igranje i/ili vožnja pomoćnim pješačkim sredstvima.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 18.
U članku 128. stavku 1. iza riječi: „bicikl,“ dodaju se riječi: „pomoćno pješačko sredstvo, osobno prijevozno sredstvo,“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 19.
U članku 139. stavku 1. iza riječi: „bicikli,“ dodaju se riječi: „osobna prijevozna sredstva, jahači“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 20.
U članku 151. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Osobni automobili kojima se koriste suci i državni odvjetnici za obavljanje očevida povodom kaznenih djela, službena vozila inspektora cestovnog prometa, vozila Kriznog stožera ministarstva nadležnog za zdravstvo, vozila gorskih službi spašavanja, vozila mobilne jedinice veterinarske inspekcije te vozila ministarstva nadležnog za poslove pravosuđa kojima se prevoze uhićene ili osuđene osobe i vozila hitne medicinske intervencije u razminiranju, kad posebnim uređajima daju svjetlosne i zvučne znakove, imaju prednost prolaska u odnosu na sva druga vozila, osim vozila pod pratnjom i vozila iz članka 149. stavaka 1. i 3. ovoga Zakona i na njih se, uz uvjet iz članka 149. stavka 2. ovoga Zakona, ne primjenjuju odredbe ovoga Zakona o ograničenju brzine (članak 52. – 55.) te o zaustavljanju i parkiranju (članak 79. stavak 1., članak 80. stavak 1. i 3., članak 82. stavak 1. točka 5., 9., 10. i 11., članak 83. stavak 1. i članak 12. stavak 4.).“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 21.
Članak 152. mijenja se i glasi:
„(1) Da bi omogućili prolaz vozilima iz članka 148., 149. i 151. ovoga Zakona, pješaci su se dužni skloniti, a vozači drugih vozila propustiti ih i prema potrebi zaustaviti svoje vozilo dok ta vozila ne prođu, na način da se:
1. na cesti koja ima dvije kolničke trake s po jednom prometnom trakom vozila u prometnoj traci pomiču udesno u smjeru kretanja
2. na cesti koja ima kolničku traku s jednom prometnom trakom vozila u prometnoj traci pomiču udesno u smjeru kretanja
3. na cesti koja ima kolničku traku s dvije prometne trake vozila u lijevoj prometnoj traci pomiču ulijevo, a u desnoj prometnoj traci udesno
4. na cesti koja ima kolničku traku s tri i više prometnih traka vozila u lijevoj prometnoj traci pomiču ulijevo, a u ostalim prometnim trakama pomiču udesno.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 500,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 300,00 kuna kaznit će se za prekršaj pješak ako postupi suprotno odredbama ovoga članka.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 22.
U članku 158. stavku 1. iza riječi: „dozvoli“ stavlja se zarez te se dodaju riječi: „osim na osobnom prijevoznom sredstvu kojim se smije prevoziti samo osoba koja upravlja tim vozilom“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 23.
U članku 196. stavku 3. iza riječi: „sigurnog upravljanja vozilom“ stavlja se zarez te se dodaju riječi: „a osoba koja upravlja osobnim prijevoznim sredstvom ne smije upotrebljavati mobitel niti druge uređaje na način koji bi umanjio mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom (npr. slušalice na oba uha i sl.)“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 24.
U članku 197. ispred stavka 1. dodaje se oznaka stavka: „(1)“.
Iza stavka 1. dodaju se stavci 2. i 3. koji glase:
„(2) Vozač je za vrijeme upravljanja vozilom dužan sjediti na vozačkom sjedalu i upravljati vozilom, osim u slučaju potpuno automatiziranog vozila.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 7.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač koji postupi suprotno odredbi stavka 2. ovoga članka.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 25.
U članku 199. stavku 10. riječi: „vozač bicikla i zaprežnog vozila“ zamjenjuju se riječima: „vozač bicikla, osobnog prijevoznog sredstva i zaprežnog vozila te jahač“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 26.
U članku 203. iza stavka 6. dodaje se novi stavak 7. koji glasi:
„(7) Tijekom provedbe vozačkog ispita iz nastavnog predmeta Upravljanje vozilom ovlašteni ispitivač dužan je imati kod sebe vozačku dozvolu, dozvolu instruktora vožnje za one kategorije za koje provodi vozački ispit iz nastavnog predmeta Upravljanje vozilom te dozvolu ovlaštenog ispitivača i dužan ih je pokazati na zahtjev policijskog službenika i ovlaštenog nadzornika.“.
Dosadašnji stavak 7. postaje stavak 8.
Dosadašnji stavak 8. koji postaje stavak 9. mijenja se i glasi:
„(9) Osobama iz ovoga članka rješenjem će se odbiti zahtjev za izdavanje odnosno ukinut će se dozvole za obavljanje propisanih poslova, ako su pravomoćno osuđene za kaznena djela protiv života i tijela, protiv čovječnosti i ljudskog dostojanstva, protiv Republike Hrvatske, protiv strane države ili međunarodne organizacije, protiv spolne slobode, spolnog zlostavljanja i iskorištavanja djeteta, protiv osobne slobode, protiv opće sigurnosti ljudi, protiv zdravlja ljudi, protiv imovine i protiv sigurnosti prometa, protiv gospodarstva, protiv krivotvorenja, protiv javnog reda, protiv službene dužnosti, koja se progone po službenoj dužnosti, odnosno ako su pravomoćno osuđene na kaznu zatvora za prekršaje iz ovoga Zakona.“.
Iza stavka 9. dodaje se novi stavak 10. koji glasi:
„(10) Protiv rješenja iz stavka 9. ovoga članka ne može se izjaviti žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.“.
Dosadašnji stavci 9., 10., 11. i 12. postaju stavci 11., 12., 13. i 14.
U dosadašnjem stavku 12. koji postaje stavak 14. iza riječi: „na zahtjev ovlaštene osobe“ dodaju se riječi: „te ovlašteni ispitivač ako nema kod sebe dozvolu instruktora vožnje, vozačku dozvolu i dozvolu ovlaštenog ispitivača ili ih ne pokaže na zahtjev ovlaštene osobe.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 27.
U članku 206. stavak 9. mijenja se i glasi:
„(9) Osoba iz stavka 7. ovoga članka ne može obavljati poslove stručnog nadzora ako je pravomoćno osuđena za kaznena djela protiv života i tijela, protiv čovječnosti i ljudskog dostojanstva, protiv Republike Hrvatske, protiv strane države ili međunarodne organizacije, protiv spolne slobode, spolnog zlostavljanja i iskorištavanja djeteta, protiv osobne slobode, protiv opće sigurnosti ljudi, protiv zdravlja ljudi, protiv imovine i protiv sigurnosti prometa, protiv gospodarstva, protiv krivotvorenja, protiv javnog reda, protiv službene dužnosti, koja se progone po službenoj dužnosti, odnosno ako je pravomoćno osuđena na kaznu zatvora za prekršaje iz ovoga Zakona.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 28.
U članku 208. stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Osobama iz stavka 2. ovoga članka rješenjem će se odbiti zahtjev za izdavanje odnosno ukinut će se dozvola za obavljanje propisanih poslova, ako su pravomoćno osuđene za kaznena djela protiv života i tijela, protiv čovječnosti i ljudskog dostojanstva, protiv Republike Hrvatske, protiv strane države ili međunarodne organizacije, protiv spolne slobode, spolnog zlostavljanja i iskorištavanja djeteta, protiv osobne slobode, protiv opće sigurnosti ljudi, protiv zdravlja ljudi, protiv imovine i protiv sigurnosti prometa, protiv gospodarstva, protiv krivotvorenja, protiv javnog reda, protiv službene dužnosti, koja se progone po službenoj dužnosti, odnosno ako su pravomoćno osuđene na kaznu zatvora za prekršaje iz ovoga Zakona.“.
Iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:
„(4) Protiv rješenja iz stavka 3. ovoga članka ne može se izjaviti žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.“.
Dosadašnji stavci 4., 5. 6. i 7. postaju stavci 5., 6., 7. i 8.
U dosadašnjem stavku 8. koji postaje stavak 9. riječi: „iz stavka 6.“ zamjenjuju se riječima: „iz stavka 7.“
Dosadašnji stavci 9., 10., 11., 12. i 13. postaju stavci 10., 11., 12., 13. i 14.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 29.
U članku 211. stavku 4. riječi: „stavka 10.“ zamjenjuju se riječima: „stavka 12.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 30.
U članku 215. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Biciklom i osobnim prijevoznim sredstvom u prometu, smije upravljati osoba koja je navršila 14 godina.“.
Stavak 4. mijenja se i glasi:
„(4) Zaprežnim vozilom smije upravljati državnom i županijskom cestom osoba koja je navršila 16 godina, a na ostalim cestama osoba koja je navršila 14 godina.“.