NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UNAPREĐENJU PODUZETNIČKE INFRASTRUKTURE
I. USTAVNA OSNOVA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakon o unapređenju poduzetničke infrastrukture (dalje: Zakon) stupio je na snagu 27. srpnja 2013. godine („Narodne novine“, broj 93/13.), a njime se sustavno i transparentno definiraju osnovna pitanja uređenja sustava poduzetničke infrastrukture u Republici Hrvatskoj koju, u smislu ovoga Zakona, čine poduzetničke zone i poduzetničke potporne institucije.
Zakonom se uređuju sljedeća pitanja:
-pojam, vrsta i kategorizacija poduzetničkih zona, odnosno poduzetničkih potpornih institucija,
-ustrojavanje registra poduzetničkih zona i poduzetničkih potpornih institucija, odnosno Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture (dalje: Jedinstveni registar) kao sistematizirane baze podataka pri ministarstvu nadležnom za poduzetničku infrastrukturu,
-preduvjeti (kriteriji) koje subjekti poduzetničke infrastrukture trebaju ispuniti u cilju dobivanja potpora nadležnog ministarstva za poduzetništvo i obrt za unapređenje poduzetničke infrastrukture,
-oblikovanje sustava potpora za infrastrukturno opremanje poduzetničkih zona, povezano sa stupnjem intenziteta poduzetničkih aktivnosti unutar poduzetničke zone,
-oblikovanje sustava poticaja za poduzetničke potporne institucije usmjerenih prema cilju unapređenja njihove aktivnosti, umrežavanja te jačanja konkurentnosti poduzetnika u Republici Hrvatskoj.
Osnivači poduzetničkih zona u Republici Hrvatskoj su jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave. Razvoj poduzetničkih zona u Republici Hrvatskoj je kontinuirani proces te je suradnja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave s Vladom Republike Hrvatske od iznimne važnosti za ravnomjeran regionalni razvoj Republike Hrvatske.
U razdoblju od 2004. do 2013. godine iz državnog proračuna putem ministarstva nadležnog za poduzetničku infrastrukturu sufinancirana je izgradnja infrastrukture u 347 poduzetničkih zona u iznosu od 701.886.766,00 kuna. Nakon 2013. godine, razvoj poduzetničkih zona bio je sufinanciran sredstvima Europskog fonda za regionalni razvoj te je tako kroz javni poziv „Razvoj infrastrukture poduzetničkih zona“ iz 2017. godine sufinancirano 46 projekata izgradnje infrastrukture u poduzetničkim zonama ukupne vrijednosti 268,6 milijuna kuna.
Krajem svibnja 2021. godine, u Jedinstveni registar bilo je upisano 585 poduzetničkih zona, od kojih su za 287 poduzetničkih zona jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave u funkciji njihovih osnivača dostavile dokumentaciju i podatke neophodne za verifikaciju upisa u Jedinstvenom registru. Ukupna površina svih poduzetničkih zona verificiranih u Jedinstvenom registru obuhvaća 10.621,9 ha, od čega je poduzetnicima namijenjeno 5.483,1 ha. U ovim poduzetničkim zonama posluje 1.927 poduzetnika koji zapošljavaju 60.545 radnika, a u zonama je evidentirano i 740 neaktivnih poduzetnika za koje se tek očekuje početak poslovanja unutar poduzetničkih zona.
Zakon definira različite kategorije poduzetničkih potpornih institucija – razvojne agencije (lokalne, županijske i određene djelatnosti), poduzetnički centri, poslovni inkubatori (poduzetnički i za nove tehnologije), poduzetnički akceleratori, poslovni parkovi, znanstveno-tehnologijski parkovi, centri kompetencija te slobodne zone, koje se osnivaju u cilju stvaranja kvalitetnog, korisnički orijentiranog poduzetničkog okruženja u Republici Hrvatskoj i koje provode programe usmjerene na razvoj poduzetništva.
U razdoblju od 2004. do 2014. godine iz državnog proračuna putem ministarstva nadležnog za poduzetničku infrastrukturu sufinancirani su projekti poduzetničkih potpornih institucija u ukupnom iznosu od 60.279.291,00 kuna.Nakon 2014. godine, razvoj poduzetničkih potpornih institucija bio je usmjeren na izgradnju poslovne infrastrukture i sufinancirao se sredstvima Europskog fonda za regionalni razvoj te je tako kroz javni poziv „Razvoj poslovne infrastrukture“ iz 2016. godine sufinancirano 45 projekata izgradnje poslovne infrastrukture ukupne vrijednosti 640 milijuna kuna. Nadalje, sredstvima Europskog fonda za regionalni razvoj sufinancirana je i uspostava mreže BOND u cilju jačanja ponude profesionalnih usluga za poduzetnike diljem Republike Hrvatske putem umreženih poduzetničkih potpornih institucija, kako bi se smanjila razlika u regijama i svim poduzetnicima pod jednakim uvjetima olakšao pristup poslovnim znanjima, vještinama i informacijama ključnim za rast i razvoj poslovanja.
Krajem svibnja 2021. godine, u Jedinstveni registar bilo je upisano 260 poduzetničkih potpornih institucija, od kojih su za 201 poduzetničku potpornu instituciju njihovi osnivači dostavili dokumentaciju i podatke neophodne za verifikaciju upisa u Jedinstvenom registru.
Od stupanja na snagu u srpnju 2013. godine, Zakon je mijenjan u tri navrata.
Prva izmjena Zakona stupila je na snagu 13. rujna 2013. godine kroz Uredbu o izmjeni Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture („Narodne novine“, broj 114/13.) kojom je Vlada Republike Hrvatske ispravila kontradiktornosti između stavaka 2. i 3. članka 24. na način da je u stavku 3. ovoga članka Zakona znak: »≥« zamijenjen znakom: »≤«.
Druga izmjena Zakona odnosno Zakon o izmjenama i dopuni Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture („Narodne novine“, broj 41/14.) stupio je na snagu 1. travnja 2014. godine i njime su riješena tri pitanja proizašla iz dotadašnje provedbe Zakona.
Prvo pitanje koje se riješilo ovom izmjenom Zakona odnosilo se na definiranje pojma „proširenja postojećih poduzetničkih zona“ radi jasnijeg iskazivanja kako se u slučaju raspolaganja zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske pod pojmom „proširenja postojeće poduzetničke zone“ podrazumijeva i raspolaganje zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske koje je obuhvaćeno odlukom o osnivanju poduzetničke zone.
Drugo pitanje koje se riješilo ovom izmjenom Zakona odnosilo se na detaljnije određenje preduvjeta (kriterija) koje poduzetničke zone, odnosno jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave trebaju ispuniti u cilju raspolaganja zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske za izgradnju/proširenje poduzetničke zone.
Naime, člankom 24. Zakona definiraju se uvjeti za darovanje zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske za izgradnju nove/proširenje postojeće poduzetničke zone.
Radi uočene kontradiktornosti u stavcima 2. i 3. članka 24., ovom izmjenom Zakona promijenjen je stavak 3. čime je u Zakon prenesena odredba članka 1. Uredbe o izmjeni Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture („Narodne novine“, broj 114/13.) odnosno zakonski se definiralo kako je darovanje opravdano samo u slučaju kada u radijusu od 20 kilometara od lokacije predviđene za izgradnju nove poduzetničke zone ne postoje već poduzetničke zone čiji ukupni iznos aktivirane raspoložive površine iznosi ≤ 66% ukupno raspoložive površine tih poduzetničkih zona.
Treće pitanje koje je riješeno ovom izmjenom Zakona odnosilo se na moguća izuzeća od primjene odredbi stavaka 2. i 3. članka 24. Zakona na način da se propisalo kako je darovanje zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske uz eventualno izuzeće odredbi stavaka 2. i 3. članka 24. Zakona moguće, osim za osnivanje/izgradnju poduzetničkih zona od posebnog gospodarskog interesa, i za poduzetničke zone kojima je odobreno sufinanciranje iz pretpristupnih fondova ili fondova EU te za darovanje zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske koje je u naravi prethodno predstavljalo javno dobro (javna infrastruktura) u slučaju kada ukupna površina tog darovanog zemljišta (prethodno javno dobro) ne prelazi maksimalni udio od 5% ukupne površine poduzetničke zone, odnosno maksimalnu veličinu ukupno darovane površine do 5 ha, uz uvjet prethodno pribavljene suglasnosti nadležnog tijela o prestanku svojstva javnog dobra za navedeno zemljište.
Treća izmjena Zakona odnosno Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture („Narodne novine“, broj 57/18.) stupio je na snagu 5. srpnja 2018. godine i njime su u sustav poduzetničke infrastrukture, kao potkategorija poduzetničkih potpornih institucija, uključene slobodne zone osnovane temeljem odluka Vlade Republike Hrvatske, s obzirom da su ove zone infrastrukturno opremljena područja namijenjena poslovanju poduzetnika te su po svojoj suštini subjekti poduzetničke infrastrukture. Nadalje, ukinuta je obveza popunjenosti postojećih poduzetničkih zona ≥ 66% u radijusu 20 km od granice obuhvata nove poduzetničke zone za koju se traži darovanje zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske da bi se to darovanje zemljišta smatralo opravdanim te je smanjena obveza popunjenosti postojećih poduzetničkih zona s ≥ 66% na ≥ 50% u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave koja je podnijela zahtjev za darovanjem da bi se to darovanje smatralo opravdanim. Također, detaljnije su definirani pojmovi poduzetničke infrastrukture te obveze dostave i / ili izmjene podataka koji su dio Jedinstvenog registra, a razrađene su i odredbe vezane za nadzor nad darovanim zemljištem za osnivanje ili proširenje poduzetničkih zona.
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti predloženim zakonom
Dosadašnja provedba Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture na potrebu daljnjeg unapređenja sustava poduzetničke infrastrukture u Republici Hrvatskoj kroz izmjene i dopune postojećeg zakonodavnog okvira u kontekstu određenih pojavnosti u primjeni pravnog okvira a koje do sada nisu bile regulirane, odnosno nisu bile adekvatno ili dostatno regulirane.
Također, provedba Zakona ukazala je i na različita tumačenja određenih odredbi te je stoga iste potrebno izmijeniti i dopuniti.
Slijedom navedenog, ovim zakonskim prijedlogom osigurava se:
izmjena i dopuna odredbi koje se odnose na definiranje i pravni status subjekata poduzetničke infrastrukture,
definiranje kriterija i procedura postupanja u slučaju raspolaganja nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske za poduzetničku infrastrukturu,
reguliranje statusa Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture kao referentne baze podataka za subjekte poduzetničke infrastrukture u Republici Hrvatskoj.
Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Potreba izrade nacrta prijedloga zakona odnosno izmjene i dopune Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture proizlazi iz dosadašnje provedbe zakona i na taj način utvrđene potrebe propisivanja odredbi kojima se reguliraju situacije koje do sada nisu bile regulirane te također na isti način utvrđene potrebe izričajne dorade postojećih odredbi kako ista ne bi bila podložna različitim tumačenjima.
Cilj koji se namjerava postići je unaprijeđen okvir relevantan za osnivanje i poslovanje subjekata poduzetničke infrastrukture (poduzetničkih zona i poduzetničkih potpornih institucija).
Očekuje se da će izmjene i dopune zakona dovesti do unapređenja područja od značaja za poslovanje subjekta poduzetničke infrastrukture odnosno unaprijediti poduzetničko okruženje na način da će se osigurati jednoznačna, predvidljiva i dosljedna provedba Zakona.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UNAPREĐENJU PODUZETNIČKE INFRASTRUKTURE
Članak 1.
U Zakonu o unapređenju poduzetničke infrastrukture („Narodne novine“, br. 93/13., 114/13., 41/14. i 57/18.) članak 2. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Poduzetnička infrastruktura u užem smislu ovoga Zakona predstavlja sustav:
– poduzetničkih zona uključujući i sustav slobodnih zona unutar Republike Hrvatske
– poduzetničkih potpornih institucija unutar Republike Hrvatske“.
Članak 2.
Članak 3. mijenja se i glasi:
„Sukladno odredbama članka 2. stavka 2. ovoga Zakona poduzetnička infrastruktura definira se kako slijedi:
1. Poduzetničke zone – infrastrukturno opremljena područja odnosno površine planirane prostornim planovima za poslovnu i/ili proizvodnu namjenu, namijenjena obavljanju određenih vrsta poduzetničkih, odnosno gospodarskih aktivnosti. Osnovna karakteristika poduzetničkih zona je zajedničko korištenje infrastrukturno opremljenog i organiziranog prostora od strane poduzetnika kojima se poslovanjem unutar poduzetničke zone omogućuje racionalizacija poslovanja i korištenje raspoloživih resursa poduzetničke zone zajedno s ostalim korisnicima poduzetničke zone.
1.1. Slobodne zone – osnovane temeljem odluka Vlade Republike Hrvatske sukladno odredbama zakona kojim se regulira osnivanje, upravljanje i poslovanje slobodnih zona u Republici Hrvatskoj.
2. Poduzetničke potporne institucije – subjekti definirani u članku 4. ovoga Zakona usmjereni na stvaranje kvalitetnog, korisnički orijentiranog poduzetničkog okruženja u Republici Hrvatskoj koji provode programe razvoja poduzetništva te su usmjereni na operativno pružanje podrške poduzetnicima, uključujući pružanje podrške i na nekomercijalnoj osnovi.“.
Članak 3.
Iznad članka 4. dodaje se naslov koji glasi:
„Poduzetničke potporne institucije – vrste i kategorije“
U članku 4. iza točke 2. dodaje se podtočka 2.1. koja glasi:
„2.1. DIGITALNI INOVACIJSKI CENTRI - pružaju podršku poduzetnicima u procesu digitalizacije poslovanja, digitalne transformacije i razvoju digitalnih vještina, te u posredovanju između pružatelja usluga u području novih tehnologija i korisnika“.
Točka 8. briše se.
Članak 4.
U članku 5. stavci 4. i 5. mijenjaju se i glase:
„(4) Odluku o osnivanju, odnosno osnivački akt poduzetničke zone donosi predstavničko tijelo jedinice lokalne i /ili područne (regionalne) samouprave koja je osnivač poduzetničke zone, a sadrži podatke o važećoj prostorno-planskoj dokumentaciji za područje poduzetničke zone, popis svih zemljišnih parcela u obuhvatu poduzetničke zone te iskazuje ukupnu površinu poduzetničke zone za koju se donosi odluka o osnivanju odnosno osnivački akt.
(5) Odluku o osnivanju, odnosno osnivački akt poduzetničke potporne institucije donosi osnivač poduzetničke potporne institucije, a sadrži podatke o kategoriji poduzetničke potporne institucije sukladno članku 4. ovoga Zakona, sjedištu, poslovnom i/ili radnom prostoru, obvezu donošenja i provođenja godišnjeg plana rada usmjerenog na provedbu programa razvoja poduzetništva i na operativno pružanje podrške poduzetnicima na nekomercijalnoj osnovi te obvezu izvješćivanja o provedbi godišnjeg plana rada.“.
Stavak 6. briše se.
Članak 5.
Članak 10. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture je integrirana elektronička baza podataka upisanih i verificiranih subjekata poduzetničke infrastrukture u Republici Hrvatskoj, ustrojen prema Nacionalnoj klasifikaciji statističkih regija 3. razine prostornih jedinica Republike Hrvatske sukladno propisima kojima se definira Nacionalna klasifikacija statističkih regija, a kojeg čine:
1. Registar poduzetničkih zona
2. Registar poduzetničkih potpornih institucija“.
Članak 6.
U članku 11. točke 2. i 3. mijenjaju se i glase:
„2. Posebni podaci o poduzetničkim zonama: popis svih zemljišnih parcela sadržanih u odluci o osnivanju, odnosno osnivačkom aktu poduzetničke zone, veličina površine poduzetničke zone (ha), broj poduzetnika prisutnih u poduzetničkoj zoni, površina zauzetosti poduzetničke zone po pojedinom poduzetniku u poduzetničkoj zoni, djelatnost i broj zaposlenih po poduzetniku prisutnom u poduzetničkoj zoni, podaci o programima privlačenja i poticajima (potporama) za ulaganje i poslovanje poduzetnika u poduzetničkim zonama
3. Posebni podaci o poduzetničkim potpornim institucijama: vrsta poduzetničke potporne institucije, broj zaposlenih u poduzetničkoj potpornoj instituciji, vrste usluga koje pruža poduzetnička potporna institucija, veličina površine/prostora poduzetničke potporne institucije (m²), broj prisutnih poduzetnika u poduzetničkoj potpornoj instituciji, djelatnost i broj zaposlenih po poduzetniku prisutnom u poduzetničkoj potpornoj instituciji, površina zauzetosti poduzetničke potporne institucije po pojedinom poduzetniku, podaci o programima i aktivnostima poduzetničkih potpornih institucija na godišnjoj razini.“.
Članak 7.
U članku 12. stavak 6. mijenja se i glasi:
„(6) Naputkom iz stavka 5. ovoga članka propisuju se način prijave i upisa u Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture, struktura Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture, kategorije podataka, dostava podataka i dokumentacije, obrada i verifikacija podataka, objava podataka, izmjene podataka, rokovi i način korištenja podataka iz Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture.“.
Članak 8.
Iza članka 29. dodaju se naslovi iznad članaka i članci 29.a i 29.b koji glase:
„Raspolaganje nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija
Članak 29.a
(1) U slučaju raspolaganja nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija sukladno članku 4. ovoga Zakona, prioritetni modeli raspolaganja nekretninama sukladno odredbama zakona kojim se regulira upravljanje i raspolaganje imovinom u vlasništvu Republike Hrvatske su: prodaja, osnivanje prava građenja, zamjena i darovanje.
(2) Odluka o modelu raspolaganja nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija donosi se u skladu s ovlastima za raspolaganje nekretninama propisanim odredbama zakona kojim se regulira upravljanje i raspolaganje imovinom u vlasništvu Republike Hrvatske, uz pribavljeno prethodno očitovanje ministarstva nadležnog za gospodarstvo i održivi razvoj.
(3) Darovanje nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske jedinicama lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija ne smatra se državnom potporom u smislu zakona kojim se reguliraju državne potpore.
(4) Darovanje nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske jedinicama lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija opravdano je kada su za poduzetničku potpornu instituciju za koju je podnesen zahtjev za darovanjem ispunjeni sljedeći uvjeti:
-osnovana je od strane jedinice lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave koje je podnijela zahtjev za darovanjem;
-upisana je i verificirana u Jedinstvenom registru poduzetničke infrastrukture;
-ima najmanje jednu zaposlenu osobu u godini koja prethodi godini u kojoj je podnesen zahtjev za darovanjem;
-jedinica lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave u funkciji osnivača poduzetničke potporne institucije ima usvojen program privođenja namjeni darovane nekretnine od strane predstavničkog tijela te jedinice lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave;
-jedinica lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave u funkciji osnivača poduzetničke potporne institucije ima osigurana sredstva u proračunu i u predviđenim projekcijama proračuna za naredne dvije godine za provedbu aktivnosti infrastrukturnog opremanja sukladno članku 5. stavku 1. ovoga Zakona te za provedbu programa privođenja namjeni darovane nekretnine iz podstavka 4. ovoga članka;
-jedinica lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave u funkciji osnivača subjekata poduzetničke infrastrukture ima upisane i verificirane sve subjekte poduzetničke infrastrukture na svom području u Jedinstvenom registru poduzetničke infrastrukture.
(5) Jedinica lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave koja je podnositelj zahtjeva za darovanje nekretnine u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija dužna je u roku od 45 dana od dana zaprimanja zahtjeva ministarstva nadležnog za gospodarstvo i održivi razvoj dostaviti podatke i dokumentaciju potrebnu za utvrđivanje ispunjenja uvjeta iz stavka 4. ovoga članka i davanje prethodnog očitovanja iz stavka 2. ovoga članka.
(6) Smatra se da su darovane nekretnine privedene namjeni ako su u ugovornom roku, a najduže do tri godine, ispunjene odredbe ugovora o darovanju nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija, a na darovanoj nekretnini su provedene aktivnosti infrastrukturnog opremanja sukladno članku 5. stavku 1. ovoga Zakona te program privođenja namjeni darovane nekretnine iz podstavka 4. stavka 4. ovoga članka. Privođenje namjeni darovane nekretnine dokazuje se dokumentacijom koju dostavlja jedinica lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave u funkciji osnivača poduzetničke potporne institucije i obuhvaća ishođene dozvole, izvršene radove i druge dokaze.
(7) Produženje roka privođenja namjeni iz ugovora o darovanju nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija najduže do jedne godine moguće je samo za darovane nekretnine kod kojih je unutar roka privođenja namjeni iz ugovora o darovanju nastao događaj više sile.
Ispunjenje odredbi ugovora o darovanju nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija
Članak 29.b
(1) Ministarstvo nadležno za državnu imovinu raskinut će ugovor o darovanju nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija na temelju zaključka povjerenstva iz stavka 2. ovoga članka nakon obavljenog nadzora darovane nekretnine, i to:
-u slučaju raspolaganja darovanom nekretninom suprotno odredbama ovoga Zakona i ugovora o darovanju nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija; ili
-ako darovana nekretnina nije privedena namjeni u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničke potporne institucije; ili
-ako darovana nekretnina nije privedena namjeni u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničke potporne institucije u ugovornom roku.
(2) Povjerenstvo koje provodi nadzor nad izvršenjem obveza iz ugovora o darovanju nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija sastavljeno je od predstavnika ministarstva nadležnog za upravljanje državnom imovinom i predstavnika ministarstva nadležnog za gospodarstvo i održivi razvoj koje posebnim aktom imenuje potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske nadležan za gospodarstvo.“.
Članak 9.
U cijelom tekstu Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture („Narodne novine“, br. 93/13., 114/13., 41/14. i 57/18.) riječi: „poduzetništvo i obrt“ i „gospodarstvo, poduzetništvo i obrt“ u određenom broju i padežu zamjenjuju se riječima: „gospodarstvo i održivi razvoj“ u odgovarajućem broju i padežu.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 10.
(1) Ministar nadležan za gospodarstvo i održivi razvoj donijet će naputak iz članka 7. ovoga Zakona u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Danom stupanja na snagu naputaka iz stavka 1. ovoga članka prestaje važiti Naputak o načinu korištenja Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture („Narodne novine“, broj 86/18.).
Članak 11.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Odredbom se definira da se u sustav poduzetničkih zona, kao dio ukupne poduzetničke infrastrukture u Republici Hrvatskoj, ubraja i sustav slobodnih zona.
Uz članak 2.
Odredbom se detaljnije definira da je sustav slobodnih zona osnovan temeljem odluka Vlade Republike Hrvatske sukladno odredbama zakona kojim se regulira osnivanje, upravljanje i poslovanje slobodnih zona u Republici Hrvatskoj dio poduzetničke infrastrukture i poseban oblik poduzetničkih zona.
Uz članak 3.
Odredbom se dodaje naslov iznad članka, uvodi se novi subjekt poduzetničkih potpornih institucija u obliku digitalnih inovacijskih centara kao posebnog oblika poduzetničkih centara te se iz sustava poduzetničkih potpornih institucija brišu slobodne zone, obzirom da su iste člancima 1.i 2. ovoga Zakona definirane kao poseban oblik poduzetničkih zona.
Uz članak 4.
Odredbom se definira tko donosi odluku o osnivanju odnosno osnivački akt poduzetničke zone i poduzetničke potporne institucije te podatke koje odluka odnosno osnivački akt sadrži.
Uz članak 5.
Odredbom se detaljnije definira Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture kao integrirana elektronička baza podataka subjekata poduzetničke infrastrukture u Republici Hrvatskoj, ustrojen prema Nacionalnoj klasifikaciji statističkih regija 3. razine prostornih jedinica Republike Hrvatske sukladno propisima koji definiraju Nacionalnu klasifikaciju statističkih regija.
Uz članak 6.
Odredbom se detaljnije definira i proširuje vrsta i obuhvat posebnih podatka u Jedinstvenom registru poduzetničke infrastrukture za sustav poduzetničkih zona i za sustav poduzetničkih potpornih institucija u Republici Hrvatskoj.
Uz članak 7.
Odredba definira da se naputkom propisuju način prijave i upisa u Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture, struktura Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture, kategorije podataka, dostava podataka i dokumentacije, obrada i verifikacija podataka, objava podataka, izmjene podataka, rokovi i način korištenja podataka iz Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture
Uz članak 8.
Odredbom se definira članak kojim se detaljnije uređuje raspolaganje nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija u smislu propisanih kriterija opravdanosti darovanja nekretnina i definiranja pojma privođenja namjeni darovanih nekretnina te članak kojim se definira postupanje vezano uz ispunjenje odredbi ugovora o darovanju nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija i sastav povjerenstva za provedbu nadzora nad izvršenjem obveza iz ugovora o darovanju nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija.
Uz članak 9.
Odredbom se definira da se u cijelom tekstu Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture riječi: „poduzetništvo i obrt“ i „gospodarstvo, poduzetništvo i obrt“ u određenom broju i padežu zamjenjuju riječima: „gospodarstvo i održivi razvoj“ u odgovarajućem broju i padežu.
Uz članak 10.
Odredbom se definira da će ministar nadležan za gospodarstvo i održivi razvoj donijeti naputak iz članka 7. ovoga Zakona u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona te da od dana stupanja na snagu naputka prestaje važiti Naputak o načinu korištenja Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture („Narodne novine“, broj 86/18.).
Uz članak 11.
Odredbom se definira da ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 2.
(1) Poduzetnička infrastruktura u širem smislu ovoga Zakona predstavlja ukupnost svih prostorno specifičnih oblika odvijanja različitih poduzetničkih aktivnosti nastalih kao rezultat promišljenog i organiziranog prostorno razvojnog koncepta jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno Republike Hrvatske.
(2) Poduzetnička infrastruktura u užem smislu ovoga Zakona predstavlja sustav:
– poduzetničkih zona, odnosno
– poduzetničkih potpornih institucija unutar Republike Hrvatske.
(3) Cilj, odnosno svrha unapređenja poduzetničke infrastrukture i poslovnog okruženja je: poticanje gospodarskog rasta planiranjem i pravodobno izgradnjom poduzetničke infrastrukture koja je u funkciji ravnomjernog regionalnog razvoja Republike Hrvatske, bržeg rasta poduzetništva i povećanja investicija i zaposlenosti unutar područja na kojem se poduzetnička infrastruktura planira, odnosno gradi.
(4) Na razini gospodarskih subjekata, cilj i svrha unapređenja poduzetničke infrastrukture i poslovnog okruženja je stvaranje u potpunosti infrastrukturno opremljenih poduzetničkih područja, visoke razine lokacijske konkurentnosti koja uključuje kvalitetnu prometnu povezanost tih područja s glavnim prometnim pravcima i sustav poticajnih mjera i povlastica za poslovanje u tim područjima i na lokalnoj i područnoj (regionalnoj) i na nacionalnoj razini unutar Republike Hrvatske.
Članak 3.
Sukladno odredbama članka 2. stavka 2. ovoga Zakona poduzetnička infrastruktura definira se kako slijedi:
1. PODUZETNIČKE ZONE – infrastrukturno opremljena područja definirana prostornim planovima, namijenjena obavljanju određenih vrsta poduzetničkih, odnosno gospodarskih aktivnosti. Osnovna karakteristika poduzetničkih zona je zajedničko korištenje infrastrukturno opremljenog i organiziranog prostora od strane poduzetnika kojima se poslovanjem unutar poduzetničke zone omogućuje racionalizacija poslovanja i korištenje raspoloživih resursa poduzetničke zone zajedno s ostalim korisnicima poduzetničke zone.
2. PODUZETNIČKE POTPORNE INSTITUCIJE – subjekti definirani u članku 4. ovoga Zakona usmjereni na stvaranje kvalitetnog, korisnički orijentiranog poduzetničkog okruženja u Republici Hrvatskoj koji provode programe usmjerene na razvoj poduzetništva.«.
Članak 4.
Sukladno odredbama članka 2. stavka 2. ovoga Zakona poduzetničke potporne institucije kao dio ukupne poduzetničke infrastrukture definiraju se kako slijedi:
1. RAZVOJNE AGENCIJE – registrirane pravne osobe zadužene za operativno provođenje mjera za razvoj gospodarstva i poduzetništva na lokalnoj (regionalnoj) i nacionalnoj razini, poticanje i privlačenje investicija te iniciranje i realizaciju projekata poticanja gospodarskog razvitka i poduzetništva, objedinjavajući rad gospodarskih subjekata, lokalnih i regionalnih poduzetničkih institucija, te visokoobrazovnih institucija i centara znanja.
1.1. LOKALNE RAZVOJNE AGENCIJE – osnovane od strane jedinice lokalne samouprave
1.2. ŽUPANIJSKE RAZVOJNE AGENCIJE – osnovane od strane jedinice područne (regionalne) samouprave
1.3. RAZVOJNE AGENCIJE ODREĐENE DJELATNOSTI – npr. Energetska razvojna agencija, itd. – osnovana od strane jedinice lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave
2. PODUZETNIČKI CENTRI – registrirane pravne osobe zadužene za operativno provođenje mjera za razvoj i poticanje poduzetništva na lokalnom i/ili širem području (županija, regija), koji predstavljaju središta stručne i edukativne pomoći poduzetnicima radi razvoja poduzetništva u sredinama u kojima su osnovani.
3. POSLOVNI INKUBATORI – registrirane pravne osobe koje pružaju stručnu tehničku i edukativnu pomoć za pokretanje poduzetničkih pothvata i poduzeća te njihov brz i održiv razvoj, uključujući poslovne (radne) prostore po povoljnijim uvjetima za poduzetnike početnike do treće godine poslovanja.
3.1. PODUZETNIČKI INKUBATORI – pružaju podršku uspješnom razvoju poduzetništva kroz poslovne usluge i resurse za poduzetnike, uključujući poslovne (radne) prostore po povoljnijim uvjetima za poduzetnike početnike.
3.2. INKUBATORI ZA NOVE TEHNOLOGIJE − predstavljaju specijalizirane poslovne subjekte s tematskim fokusom i usmjerenjem na područja nove (visoke) tehnologije koji podržavaju pokretanje i rast inovativnog poduzetništva kroz inkubacijske programe te koji inovativnim poduzećima sličnog profila i interesa pružaju resurse i profesionalne usluge potrebne za rast i razvoj, uključujući istraživačko-razvojne jedinice te poslovne (radne) prostore po povoljnijim uvjetima za poduzetnike početnike.
4. PODUZETNIČKI AKCELERATORI – registrirane pravne osobe, odnosno specijalizirani poslovni subjekti zaduženi za pružanje usluga podrške poduzetnicima u postinkubacijskoj fazi, odnosno u fazi razvoja i širenja poslovanja na domaćem i stranom tržištu.
5. POSLOVNI PARKOVI – registrirane pravne osobe s fizičkim prostorima, zemljištem i resursima za smještaj malih, srednjih i velikih poduzetnika na komercijalnoj osnovi s posebnim fokusom na privlačenje domaćih i inozemnih investicija.
6. ZNANSTVENO-TEHNOLOGIJSKI PARKOVI su registrirane pravne osobe koje se osnivaju radi komercijalizacije znanstvenih rezultata, poticanja suradnje znanstvenika i gospodarstvenika, a sukladno odredbama zakona kojim se regulira znanstvena djelatnost i visoko obrazovanje.
7. CENTRI KOMPETENCIJE predstavljaju specijalizirane poslovne subjekte koji provode istraživačke projekte razvojnog ili proizvodnog karaktera i razvijaju kompetencije u pojedinim područjima te s kojim drugi poslovni subjekti mogu ugovoriti usluge istraživanja i razvoja u svrhu jačanja pojedinih industrijskih grana. Usmjereni su na razvojna i primijenjena istraživanja i njihovu komercijalizaciju te potporu i jačanje intelektualnog vlasništva unutar specifičnih tematskih područja i grana kompetencije.
8. SLOBODNE ZONE osnovane temeljem odluka Vlade Republike Hrvatske sukladno odredbama zakona kojim se regulira osnivanje, upravljanje i poslovanje slobodnih zona u Republici Hrvatskoj.
Članak 5.
(1) Poduzetnička infrastruktura podrazumijeva, odnosno treba biti opremljena:
– energetskom infrastrukturom (struja, javna rasvjeta, plin, plinska podstanica, priključci na javnu mrežu i/ili izgrađena trafostanica i drugi energetski priključci)
– komunalnom infrastrukturom (opskrba vodom, vodovodne i oborinske instalacije, kanalizacija i odvodnja – fekalna, oborinska, tehnološka, priključci na javnu mrežu)
– prometnom infrastrukturom (pristupne ceste, ceste unutar poduzetničke zone, odnosno poduzetničke potporne institucije, parkirališta, utovarne rampe i dr.)
– komunikacijskom infrastrukturom (telefonska i internetska, radio, TV mreža i dr.).
(2) Osnivači poduzetničke infrastrukture propisane člancima 3. i 4. ovoga Zakona su pojedinačne fizičke ili pravne osobe koje provode programe usmjerene na razvoj poduzetništva ili konzorcij sastavljen od sljedećih pravnih subjekata:
– Republika Hrvatska samostalno ili u suradnji s jedinicama i tijelima lokalne i područne (regionalne) samouprave ili drugim pravnim osobama
– jedinice i tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave
– visoka učilišta, znanstveni instituti i znanstvene organizacije
– strukovne udruge i druge pravne osobe kao osnivači, odnosno upravitelji poduzetničke infrastrukture u Republici Hrvatskoj koje su registrirane za djelatnosti koje unapređuju razvoj poduzetničke infrastrukture i/ili koje se bave i/ili promoviraju istraživanje, inovacije i tehnološki razvoj u poslovnom sektoru.
(3) Upravitelji poduzetničke infrastrukture propisane člancima 3. i 4. ovoga Zakona su pojedinačne pravne osobe ili konzorcij sastavljen od sljedećih pravnih subjekata:
– Republika Hrvatska samostalno ili u suradnji s jedinicama i tijelima lokalne i područne (regionalne) samouprave ili drugim pravnim osobama
– jedinice i tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave
– visoka učilišta, znanstveni instituti i znanstvene organizacije
– strukovne i druge udruge i druge pravne osobe kao osnivači, odnosno upravitelji poduzetničke infrastrukture u Republici Hrvatskoj koje su registrirane za djelatnosti koje unapređuju razvoj poduzetničke infrastrukture i/ili koje se bave i/ili promoviraju istraživanje, inovacije i tehnološki razvoj u poslovnom sektoru.
(4) Republika Hrvatska samostalno ili u suradnji s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave ili drugim pravnim osobama, na prijedlog ministarstva nadležnog za gospodarstvo, poduzetništvo i obrt te uz suglasnost ministarstva nadležnog za znanost i visoko obrazovanje, ministarstva nadležnog za regionalni razvoj i fondove Europske unije i ministarstva nadležnog za energetiku, a na temelju odluke Vlade Republike Hrvatske, može osnovati poduzetničke zone od posebnoga gospodarskog interesa.
(5) Poduzetničke zone od posebnoga gospodarskog interesa, koje se osnivaju sukladno stavku 4. ovoga članka, predstavljaju one poduzetničke zone čija veličina raspoložive slobodne površine iznosi minimalno 50 hektara, sukladno odredbama članka 7. stavaka 3. i 4. ovoga Zakona.
(6) Pravni oblik poduzetničke zone od posebnoga gospodarskog interesa utvrđuje se odlukom o osnivanju poduzetničke zone od posebnoga gospodarskog interesa iz stavka 4. ovoga članka.
Članak 10.
(1) Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture je integrirana elektronička baza podataka subjekata poduzetničke infrastrukture koju čine:
1. Registar poduzetničkih zona
2. Registar poduzetničkih potpornih institucija.
(2) U Jedinstvenom registru poduzetničke infrastrukture evidentirani su i sistematizirani svi subjekti poduzetničke infrastrukture u Republici Hrvatskoj koji su korisnici potpora, poticajnih mjera, darovnica ili povlastica odobrenih od nadležnog ministarstva za gospodarstvo, poduzetništvo i obrt u Republici Hrvatskoj, ostalih tijela državne uprave ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, uključujući darovanje nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske, ostalih tijela nadležnih za odobravanje potpora, poticajnih mjera, darovnica ili povlastica iz Republike Hrvatske, Europske unije ili drugih inozemnih, odnosno međunarodnih tijela koja odobravaju potpore, poticajne mjere, darovnice ili povlastice.
(3) Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture vodi se u ministarstvu nadležnom za poduzetništvo i obrt.
Članak 11.
Za svaki subjekt poduzetničke infrastrukture Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture sadrži sljedeće kategorije podataka:
1. OPĆI PODACI O SUBJEKTU PODUZETNIČKE INFRASTRUKTURE: osobni identifikacijski broj (OIB), matični broj subjekta, godina osnivanja subjekta, osnivač subjekta, odluka o osnivanju odnosno osnivački akt, kraći i duži naziv subjekta, županija, općina ili grad, adresa subjekta, djelatnost, podaci za kontakt (telefon, faks, e-pošta)
2. POSEBNI PODACI O PODUZETNIČKIM ZONAMA: veličina površine poduzetničke zone (ha), broj poduzetnika prisutnih u poduzetničkoj zoni, površina zauzetosti poduzetničke zone po pojedinom poduzetniku u poduzetničkoj zoni, djelatnost i broj zaposlenih po poduzetniku prisutnom u poduzetničkoj zoni
3. POSEBNI PODACI O PODUZETNIČKIM POTPORNIM INSTITUCIJAMA: vrsta poduzetničke potporne institucije, broj zaposlenih u poduzetničkoj potpornoj instituciji, vrste usluga koje pruža poduzetnička potporna institucija, veličina površine/prostora poduzetničke potporne institucije (m²), broj prisutnih poduzetnika u poduzetničkoj potpornoj instituciji, djelatnost i broj zaposlenih po poduzetniku prisutnom u poduzetničkoj potpornoj instituciji, površina zauzetosti poduzetničke potporne institucije po pojedinom poduzetniku.
Članak 12.
(1) Točne i potpune podatke iz članka 11. ovoga Zakona u Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture dužni su dostavljati subjekti poduzetničke infrastrukture koji su evidentirani i sistematizirani u Jedinstvenom registru poduzetničke infrastrukture sukladno članku 10. stavcima 2. i 3. ovoga Zakona.
(2) Podatke iz članka 11. ovoga Zakona svi subjekti poduzetničke infrastrukture iz stavka 1. ovoga članka dostavljaju ministarstvu nadležnom za poduzetništvo i obrt do kraja travnja tekuće godine za proteklu godinu, odnosno najkasnije u roku od mjesec dana od nastale promjene u poduzetničkoj infrastrukturi, a koja spada u navedene kategorije podataka iz članka 11. ovoga Zakona.
(3) Podatke iz članka 11. ovoga Zakona u Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture dostavljaju i oni subjekti poduzetničke infrastrukture koji nisu korisnici potpora ministarstva nadležnog za poduzetništvo i obrt, ali imaju namjeru koristiti potpore počevši od godine u kojoj dostavljaju podatke iz članka 11. ovoga Zakona.
(4) Osim podataka iz članka 11. ovoga Zakona, osnivači poduzetničke infrastrukture dužni su dostaviti u Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture dokumentaciju temeljem koje je donesena odluka o osnivanju odnosno osnivački akt.
(5) Osim podataka iz članka 11. ovoga Zakona, subjekti poduzetničke infrastrukture dužni su dostaviti u Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture sve ostale podatke i dokumentaciju navedenu u naputku koji propisuje ministar nadležan za gospodarstvo, poduzetništvo i obrt.
(6) Naputkom iz stavka 5. ovoga članka propisuju se način i obrazac prijave u Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture te način i uvjeti korištenja podataka iz Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture i obrazac za dostavu podataka.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UNAPREĐENJU PODUZETNIČKE INFRASTRUKTURE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
I. USTAVNA OSNOVA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
II. OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Ocjena stanja
Zakon o unapređenju poduzetničke infrastrukture (dalje: Zakon) stupio je na snagu 27. srpnja 2013. godine („Narodne novine“, broj 93/13.), a njime se sustavno i transparentno definiraju osnovna pitanja uređenja sustava poduzetničke infrastrukture u Republici Hrvatskoj koju, u smislu ovoga Zakona, čine poduzetničke zone i poduzetničke potporne institucije.
Zakonom se uređuju sljedeća pitanja:
- pojam, vrsta i kategorizacija poduzetničkih zona, odnosno poduzetničkih potpornih institucija,
- ustrojavanje registra poduzetničkih zona i poduzetničkih potpornih institucija, odnosno Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture (dalje: Jedinstveni registar) kao sistematizirane baze podataka pri ministarstvu nadležnom za poduzetničku infrastrukturu,
- preduvjeti (kriteriji) koje subjekti poduzetničke infrastrukture trebaju ispuniti u cilju dobivanja potpora nadležnog ministarstva za poduzetništvo i obrt za unapređenje poduzetničke infrastrukture,
- oblikovanje sustava potpora za infrastrukturno opremanje poduzetničkih zona, povezano sa stupnjem intenziteta poduzetničkih aktivnosti unutar poduzetničke zone,
- oblikovanje sustava poticaja za poduzetničke potporne institucije usmjerenih prema cilju unapređenja njihove aktivnosti, umrežavanja te jačanja konkurentnosti poduzetnika u Republici Hrvatskoj.
Osnivači poduzetničkih zona u Republici Hrvatskoj su jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave. Razvoj poduzetničkih zona u Republici Hrvatskoj je kontinuirani proces te je suradnja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave s Vladom Republike Hrvatske od iznimne važnosti za ravnomjeran regionalni razvoj Republike Hrvatske.
U razdoblju od 2004. do 2013. godine iz državnog proračuna putem ministarstva nadležnog za poduzetničku infrastrukturu sufinancirana je izgradnja infrastrukture u 347 poduzetničkih zona u iznosu od 701.886.766,00 kuna. Nakon 2013. godine, razvoj poduzetničkih zona bio je sufinanciran sredstvima Europskog fonda za regionalni razvoj te je tako kroz javni poziv „Razvoj infrastrukture poduzetničkih zona“ iz 2017. godine sufinancirano 46 projekata izgradnje infrastrukture u poduzetničkim zonama ukupne vrijednosti 268,6 milijuna kuna.
Krajem svibnja 2021. godine, u Jedinstveni registar bilo je upisano 585 poduzetničkih zona, od kojih su za 287 poduzetničkih zona jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave u funkciji njihovih osnivača dostavile dokumentaciju i podatke neophodne za verifikaciju upisa u Jedinstvenom registru. Ukupna površina svih poduzetničkih zona verificiranih u Jedinstvenom registru obuhvaća 10.621,9 ha, od čega je poduzetnicima namijenjeno 5.483,1 ha. U ovim poduzetničkim zonama posluje 1.927 poduzetnika koji zapošljavaju 60.545 radnika, a u zonama je evidentirano i 740 neaktivnih poduzetnika za koje se tek očekuje početak poslovanja unutar poduzetničkih zona.
Zakon definira različite kategorije poduzetničkih potpornih institucija – razvojne agencije (lokalne, županijske i određene djelatnosti), poduzetnički centri, poslovni inkubatori (poduzetnički i za nove tehnologije), poduzetnički akceleratori, poslovni parkovi, znanstveno-tehnologijski parkovi, centri kompetencija te slobodne zone, koje se osnivaju u cilju stvaranja kvalitetnog, korisnički orijentiranog poduzetničkog okruženja u Republici Hrvatskoj i koje provode programe usmjerene na razvoj poduzetništva.
U razdoblju od 2004. do 2014. godine iz državnog proračuna putem ministarstva nadležnog za poduzetničku infrastrukturu sufinancirani su projekti poduzetničkih potpornih institucija u ukupnom iznosu od 60.279.291,00 kuna. Nakon 2014. godine, razvoj poduzetničkih potpornih institucija bio je usmjeren na izgradnju poslovne infrastrukture i sufinancirao se sredstvima Europskog fonda za regionalni razvoj te je tako kroz javni poziv „Razvoj poslovne infrastrukture“ iz 2016. godine sufinancirano 45 projekata izgradnje poslovne infrastrukture ukupne vrijednosti 640 milijuna kuna. Nadalje, sredstvima Europskog fonda za regionalni razvoj sufinancirana je i uspostava mreže BOND u cilju jačanja ponude profesionalnih usluga za poduzetnike diljem Republike Hrvatske putem umreženih poduzetničkih potpornih institucija, kako bi se smanjila razlika u regijama i svim poduzetnicima pod jednakim uvjetima olakšao pristup poslovnim znanjima, vještinama i informacijama ključnim za rast i razvoj poslovanja.
Krajem svibnja 2021. godine, u Jedinstveni registar bilo je upisano 260 poduzetničkih potpornih institucija, od kojih su za 201 poduzetničku potpornu instituciju njihovi osnivači dostavili dokumentaciju i podatke neophodne za verifikaciju upisa u Jedinstvenom registru.
Od stupanja na snagu u srpnju 2013. godine, Zakon je mijenjan u tri navrata.
Prva izmjena Zakona stupila je na snagu 13. rujna 2013. godine kroz Uredbu o izmjeni Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture („Narodne novine“, broj 114/13.) kojom je Vlada Republike Hrvatske ispravila kontradiktornosti između stavaka 2. i 3. članka 24. na način da je u stavku 3. ovoga članka Zakona znak: »≥« zamijenjen znakom: »≤«.
Druga izmjena Zakona odnosno Zakon o izmjenama i dopuni Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture („Narodne novine“, broj 41/14.) stupio je na snagu 1. travnja 2014. godine i njime su riješena tri pitanja proizašla iz dotadašnje provedbe Zakona.
Prvo pitanje koje se riješilo ovom izmjenom Zakona odnosilo se na definiranje pojma „proširenja postojećih poduzetničkih zona“ radi jasnijeg iskazivanja kako se u slučaju raspolaganja zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske pod pojmom „proširenja postojeće poduzetničke zone“ podrazumijeva i raspolaganje zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske koje je obuhvaćeno odlukom o osnivanju poduzetničke zone.
Drugo pitanje koje se riješilo ovom izmjenom Zakona odnosilo se na detaljnije određenje preduvjeta (kriterija) koje poduzetničke zone, odnosno jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave trebaju ispuniti u cilju raspolaganja zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske za izgradnju/proširenje poduzetničke zone.
Naime, člankom 24. Zakona definiraju se uvjeti za darovanje zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske za izgradnju nove/proširenje postojeće poduzetničke zone.
Radi uočene kontradiktornosti u stavcima 2. i 3. članka 24., ovom izmjenom Zakona promijenjen je stavak 3. čime je u Zakon prenesena odredba članka 1. Uredbe o izmjeni Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture („Narodne novine“, broj 114/13.) odnosno zakonski se definiralo kako je darovanje opravdano samo u slučaju kada u radijusu od 20 kilometara od lokacije predviđene za izgradnju nove poduzetničke zone ne postoje već poduzetničke zone čiji ukupni iznos aktivirane raspoložive površine iznosi ≤ 66% ukupno raspoložive površine tih poduzetničkih zona.
Treće pitanje koje je riješeno ovom izmjenom Zakona odnosilo se na moguća izuzeća od primjene odredbi stavaka 2. i 3. članka 24. Zakona na način da se propisalo kako je darovanje zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske uz eventualno izuzeće odredbi stavaka 2. i 3. članka 24. Zakona moguće, osim za osnivanje/izgradnju poduzetničkih zona od posebnog gospodarskog interesa, i za poduzetničke zone kojima je odobreno sufinanciranje iz pretpristupnih fondova ili fondova EU te za darovanje zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske koje je u naravi prethodno predstavljalo javno dobro (javna infrastruktura) u slučaju kada ukupna površina tog darovanog zemljišta (prethodno javno dobro) ne prelazi maksimalni udio od 5% ukupne površine poduzetničke zone, odnosno maksimalnu veličinu ukupno darovane površine do 5 ha, uz uvjet prethodno pribavljene suglasnosti nadležnog tijela o prestanku svojstva javnog dobra za navedeno zemljište.
Treća izmjena Zakona odnosno Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture („Narodne novine“, broj 57/18.) stupio je na snagu 5. srpnja 2018. godine i njime su u sustav poduzetničke infrastrukture, kao potkategorija poduzetničkih potpornih institucija, uključene slobodne zone osnovane temeljem odluka Vlade Republike Hrvatske, s obzirom da su ove zone infrastrukturno opremljena područja namijenjena poslovanju poduzetnika te su po svojoj suštini subjekti poduzetničke infrastrukture. Nadalje, ukinuta je obveza popunjenosti postojećih poduzetničkih zona ≥ 66% u radijusu 20 km od granice obuhvata nove poduzetničke zone za koju se traži darovanje zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske da bi se to darovanje zemljišta smatralo opravdanim te je smanjena obveza popunjenosti postojećih poduzetničkih zona s ≥ 66% na ≥ 50% u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave koja je podnijela zahtjev za darovanjem da bi se to darovanje smatralo opravdanim. Također, detaljnije su definirani pojmovi poduzetničke infrastrukture te obveze dostave i / ili izmjene podataka koji su dio Jedinstvenog registra, a razrađene su i odredbe vezane za nadzor nad darovanim zemljištem za osnivanje ili proširenje poduzetničkih zona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti predloženim zakonom
Dosadašnja provedba Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture na potrebu daljnjeg unapređenja sustava poduzetničke infrastrukture u Republici Hrvatskoj kroz izmjene i dopune postojećeg zakonodavnog okvira u kontekstu određenih pojavnosti u primjeni pravnog okvira a koje do sada nisu bile regulirane, odnosno nisu bile adekvatno ili dostatno regulirane.
Također, provedba Zakona ukazala je i na različita tumačenja određenih odredbi te je stoga iste potrebno izmijeniti i dopuniti.
Slijedom navedenog, ovim zakonskim prijedlogom osigurava se:
izmjena i dopuna odredbi koje se odnose na definiranje i pravni status subjekata poduzetničke infrastrukture,
definiranje kriterija i procedura postupanja u slučaju raspolaganja nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske za poduzetničku infrastrukturu,
reguliranje statusa Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture kao referentne baze podataka za subjekte poduzetničke infrastrukture u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Potreba izrade nacrta prijedloga zakona odnosno izmjene i dopune Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture proizlazi iz dosadašnje provedbe zakona i na taj način utvrđene potrebe propisivanja odredbi kojima se reguliraju situacije koje do sada nisu bile regulirane te također na isti način utvrđene potrebe izričajne dorade postojećih odredbi kako ista ne bi bila podložna različitim tumačenjima.
Cilj koji se namjerava postići je unaprijeđen okvir relevantan za osnivanje i poslovanje subjekata poduzetničke infrastrukture (poduzetničkih zona i poduzetničkih potpornih institucija).
Očekuje se da će izmjene i dopune zakona dovesti do unapređenja područja od značaja za poslovanje subjekta poduzetničke infrastrukture odnosno unaprijediti poduzetničko okruženje na način da će se osigurati jednoznačna, predvidljiva i dosljedna provedba Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UNAPREĐENJU PODUZETNIČKE INFRASTRUKTURE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Član ak 1.
U Zakonu o unapređenju poduzetničke infrastrukture („Narodne novine“, br. 93/13., 114/13., 41/14. i 57/18.) članak 2. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Poduzetnička infrastruktura u užem smislu ovoga Zakona predstavlja sustav:
– poduzetničkih zona uključujući i sustav slobodnih zona unutar Republike Hrvatske
– poduzetničkih potpornih institucija unutar Republike Hrvatske“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 2.
Članak 3. mijenja se i glasi:
„Sukladno odredbama članka 2. stavka 2. ovoga Zakona poduzetnička infrastruktura definira se kako slijedi:
1. Poduzetničke zone – infrastrukturno opremljena područja odnosno površine planirane prostornim planovima za poslovnu i/ili proizvodnu namjenu, namijenjena obavljanju određenih vrsta poduzetničkih, odnosno gospodarskih aktivnosti. Osnovna karakteristika poduzetničkih zona je zajedničko korištenje infrastrukturno opremljenog i organiziranog prostora od strane poduzetnika kojima se poslovanjem unutar poduzetničke zone omogućuje racionalizacija poslovanja i korištenje raspoloživih resursa poduzetničke zone zajedno s ostalim korisnicima poduzetničke zone.
1.1. Slobodne zone – osnovane temeljem odluka Vlade Republike Hrvatske sukladno odredbama zakona kojim se regulira osnivanje, upravljanje i poslovanje slobodnih zona u Republici Hrvatskoj.
2. Poduzetničke potporne institucije – subjekti definirani u članku 4. ovoga Zakona usmjereni na stvaranje kvalitetnog, korisnički orijentiranog poduzetničkog okruženja u Republici Hrvatskoj koji provode programe razvoja poduzetništva te su usmjereni na operativno pružanje podrške poduzetnicima, uključujući pružanje podrške i na nekomercijalnoj osnovi.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 3.
Iznad članka 4. dodaje se naslov koji glasi:
„ Poduzetničke potporne institucije – vrste i kategorije “
U članku 4. iza točke 2. dodaje se podtočka 2.1. koja glasi:
„2.1. DIGITALNI INOVACIJSKI CENTRI - p ružaju podršku poduzetnicima u procesu digitalizacije poslovanja, digitalne transformacije i razvoju digitalnih vještina, te u posredovanju između pružatelja usluga u području novih tehnologija i korisnika“.
Točka 8. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 4.
U članku 5. stavci 4. i 5. mijenjaju se i glase:
„(4) Odluku o osnivanju, odnosno osnivački akt poduzetničke zone donosi predstavničko tijelo jedinice lokalne i /ili područne (regionalne) samouprave koja je osnivač poduzetničke zone, a sadrži podatke o važećoj prostorno-planskoj dokumentaciji za područje poduzetničke zone, popis svih zemljišnih parcela u obuhvatu poduzetničke zone te iskazuje ukupnu površinu poduzetničke zone za koju se donosi odluka o osnivanju odnosno osnivački akt.
(5) Odluku o osnivanju, odnosno osnivački akt poduzetničke potporne institucije donosi osnivač poduzetničke potporne institucije, a sadrži podatke o kategoriji poduzetničke potporne institucije sukladno članku 4. ovoga Zakona, sjedištu, poslovnom i/ili radnom prostoru, obvezu donošenja i provođenja godišnjeg plana rada usmjerenog na provedbu programa razvoja poduzetništva i na operativno pružanje podrške poduzetnicima na nekomercijalnoj osnovi te obvezu izvješćivanja o provedbi godišnjeg plana rada.“.
Stavak 6. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 5.
Članak 10. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture je integrirana elektronička baza podataka upisanih i verificiranih subjekata poduzetničke infrastrukture u Republici Hrvatskoj, ustrojen prema Nacionalnoj klasifikaciji statističkih regija 3. razine prostornih jedinica Republike Hrvatske sukladno propisima kojima se definira Nacionalna klasifikacija statističkih regija, a kojeg čine:
1. Registar poduzetničkih zona
2. Registar poduzetničkih potpornih institucija“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 6.
U članku 11. točke 2. i 3. mijenjaju se i glase:
„2. Posebni podaci o poduzetničkim zonama: popis svih zemljišnih parcela sadržanih u odluci o osnivanju, odnosno osnivačkom aktu poduzetničke zone, veličina površine poduzetničke zone (ha), broj poduzetnika prisutnih u poduzetničkoj zoni, površina zauzetosti poduzetničke zone po pojedinom poduzetniku u poduzetničkoj zoni, djelatnost i broj zaposlenih po poduzetniku prisutnom u poduzetničkoj zoni, podaci o programima privlačenja i poticajima (potporama) za ulaganje i poslovanje poduzetnika u poduzetničkim zonama
3. Posebni podaci o poduzetničkim potpornim institucijama: vrsta poduzetničke potporne institucije, broj zaposlenih u poduzetničkoj potpornoj instituciji, vrste usluga koje pruža poduzetnička potporna institucija, veličina površine/prostora poduzetničke potporne institucije (m²), broj prisutnih poduzetnika u poduzetničkoj potpornoj instituciji, djelatnost i broj zaposlenih po poduzetniku prisutnom u poduzetničkoj potpornoj instituciji, površina zauzetosti poduzetničke potporne institucije po pojedinom poduzetniku, podaci o programima i aktivnostima poduzetničkih potpornih institucija na godišnjoj razini.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 7.
U članku 12. stavak 6. mijenja se i glasi:
„(6) Naputkom iz stavka 5. ovoga članka propisuju se način prijave i upisa u Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture, struktura Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture, kategorije podataka, dostava podataka i dokumentacije, obrada i verifikacija podataka, objava podataka, izmjene podataka, rokovi i način korištenja podataka iz Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 8.
Iza članka 29. dodaju se naslovi iznad članaka i članci 29.a i 29.b koji glase:
„Raspolaganje nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija
Članak 29.a
(1) U slučaju raspolaganja nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija sukladno članku 4. ovoga Zakona, prioritetni modeli raspolaganja nekretninama sukladno odredbama zakona kojim se regulira upravljanje i raspolaganje imovinom u vlasništvu Republike Hrvatske su: prodaja, osnivanje prava građenja, zamjena i darovanje.
(2) Odluka o modelu raspolaganja nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija donosi se u skladu s ovlastima za raspolaganje nekretninama propisanim odredbama zakona kojim se regulira upravljanje i raspolaganje imovinom u vlasništvu Republike Hrvatske, uz pribavljeno prethodno očitovanje ministarstva nadležnog za gospodarstvo i održivi razvoj.
(3) Darovanje nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske jedinicama lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija ne smatra se državnom potporom u smislu zakona kojim se reguliraju državne potpore.
(4) Darovanje nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske jedinicama lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija opravdano je kada su za poduzetničku potpornu instituciju za koju je podnesen zahtjev za darovanjem ispunjeni sljedeći uvjeti:
- osnovana je od strane jedinice lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave koje je podnijela zahtjev za darovanjem;
- upisana je i verificirana u Jedinstvenom registru poduzetničke infrastrukture;
- ima najmanje jednu zaposlenu osobu u godini koja prethodi godini u kojoj je podnesen zahtjev za darovanjem;
- jedinica lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave u funkciji osnivača poduzetničke potporne institucije ima usvojen program privođenja namjeni darovane nekretnine od strane predstavničkog tijela te jedinice lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave;
- jedinica lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave u funkciji osnivača poduzetničke potporne institucije ima osigurana sredstva u proračunu i u predviđenim projekcijama proračuna za naredne dvije godine za provedbu aktivnosti infrastrukturnog opremanja sukladno članku 5. stavku 1. ovoga Zakona te za provedbu programa privođenja namjeni darovane nekretnine iz podstavka 4. ovoga članka;
- jedinica lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave u funkciji osnivača subjekata poduzetničke infrastrukture ima upisane i verificirane sve subjekte poduzetničke infrastrukture na svom području u Jedinstvenom registru poduzetničke infrastrukture.
(5) Jedinica lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave koja je podnositelj zahtjeva za darovanje nekretnine u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija dužna je u roku od 45 dana od dana zaprimanja zahtjeva ministarstva nadležnog za gospodarstvo i održivi razvoj dostaviti podatke i dokumentaciju potrebnu za utvrđivanje ispunjenja uvjeta iz stavka 4. ovoga članka i davanje prethodnog očitovanja iz stavka 2. ovoga članka.
(6) Smatra se da su darovane nekretnine privedene namjeni ako su u ugovornom roku, a najduže do tri godine, ispunjene odredbe ugovora o darovanju nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija, a na darovanoj nekretnini su provedene aktivnosti infrastrukturnog opremanja sukladno članku 5. stavku 1. ovoga Zakona te program privođenja namjeni darovane nekretnine iz podstavka 4. stavka 4. ovoga članka. Privođenje namjeni darovane nekretnine dokazuje se dokumentacijom koju dostavlja jedinica lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave u funkciji osnivača poduzetničke potporne institucije i obuhvaća ishođene dozvole, izvršene radove i druge dokaze.
(7) Produženje roka privođenja namjeni iz ugovora o darovanju nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija najduže do jedne godine moguće je samo za darovane nekretnine kod kojih je unutar roka privođenja namjeni iz ugovora o darovanju nastao događaj više sile.
Ispunjenje odredbi ugovora o darovanju nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija
Članak 29.b
(1) Ministarstvo nadležno za državnu imovinu raskinut će ugovor o darovanju nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija na temelju zaključka povjerenstva iz stavka 2. ovoga članka nakon obavljenog nadzora darovane nekretnine, i to:
- u slučaju raspolaganja darovanom nekretninom suprotno odredbama ovoga Zakona i ugovora o darovanju nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija; ili
- ako darovana nekretnina nije privedena namjeni u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničke potporne institucije; ili
- ako darovana nekretnina nije privedena namjeni u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničke potporne institucije u ugovornom roku.
(2) Povjerenstvo koje provodi nadzor nad izvršenjem obveza iz ugovora o darovanju nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija sastavljeno je od predstavnika ministarstva nadležnog za upravljanje državnom imovinom i predstavnika ministarstva nadležnog za gospodarstvo i održivi razvoj koje posebnim aktom imenuje potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske nadležan za gospodarstvo.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 9.
U cijelom tekstu Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture („Narodne novine“, br. 93/13., 114/13., 41/14. i 57/18.) riječi: „poduzetništvo i obrt“ i „gospodarstvo, poduzetništvo i obrt“ u određenom broju i padežu zamjenjuju se riječima: „gospodarstvo i održivi razvoj“ u odgovarajućem broju i padežu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 10.
(1) Ministar nadležan za gospodarstvo i održivi razvoj donijet će naputak iz članka 7. ovoga Zakona u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Danom stupanja na snagu naputaka iz stavka 1. ovoga članka prestaje važiti Naputak o načinu korištenja Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture („Narodne novine“, broj 86/18.).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 11.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Odredbom se definira da se u sustav poduzetničkih zona, kao dio ukupne poduzetničke infrastrukture u Republici Hrvatskoj, ubraja i sustav slobodnih zona.
Uz članak 2.
Odredbom se detaljnije definira da je sustav slobodnih zona osnovan temeljem odluka Vlade Republike Hrvatske sukladno odredbama zakona kojim se regulira osnivanje, upravljanje i poslovanje slobodnih zona u Republici Hrvatskoj dio poduzetničke infrastrukture i poseban oblik poduzetničkih zona.
Uz članak 3.
Odredbom se dodaje naslov iznad članka, uvodi se novi subjekt poduzetničkih potpornih institucija u obliku digitalnih inovacijskih centara kao posebnog oblika poduzetničkih centara te se iz sustava poduzetničkih potpornih institucija brišu slobodne zone, obzirom da su iste člancima 1.i 2. ovoga Zakona definirane kao poseban oblik poduzetničkih zona.
Uz članak 4.
Odredbom se definira tko donosi odluku o osnivanju odnosno osnivački akt poduzetničke zone i poduzetničke potporne institucije te podatke koje odluka odnosno osnivački akt sadrži.
Uz članak 5.
Odredbom se detaljnije definira Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture kao integrirana elektronička baza podataka subjekata poduzetničke infrastrukture u Republici Hrvatskoj, ustrojen prema Nacionalnoj klasifikaciji statističkih regija 3. razine prostornih jedinica Republike Hrvatske sukladno propisima koji definiraju Nacionalnu klasifikaciju statističkih regija.
Uz članak 6.
Odredbom se detaljnije definira i proširuje vrsta i obuhvat posebnih podatka u Jedinstvenom registru poduzetničke infrastrukture za sustav poduzetničkih zona i za sustav poduzetničkih potpornih institucija u Republici Hrvatskoj.
Uz članak 7.
Odredba definira da se naputkom propisuju način prijave i upisa u Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture, struktura Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture, kategorije podataka, dostava podataka i dokumentacije, obrada i verifikacija podataka, objava podataka, izmjene podataka, rokovi i način korištenja podataka iz Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture
Uz članak 8.
Odredbom se definira članak kojim se detaljnije uređuje raspolaganje nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija u smislu propisanih kriterija opravdanosti darovanja nekretnina i definiranja pojma privođenja namjeni darovanih nekretnina te članak kojim se definira postupanje vezano uz ispunjenje odredbi ugovora o darovanju nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija i sastav povjerenstva za provedbu nadzora nad izvršenjem obveza iz ugovora o darovanju nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija.
Uz članak 9.
Odredbom se definira da se u cijelom tekstu Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture riječi: „poduzetništvo i obrt“ i „gospodarstvo, poduzetništvo i obrt“ u određenom broju i padežu zamjenjuju riječima: „gospodarstvo i održivi razvoj“ u odgovarajućem broju i padežu.
Uz članak 10.
Odredbom se definira da će ministar nadležan za gospodarstvo i održivi razvoj donijeti naputak iz članka 7. ovoga Zakona u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona te da od dana stupanja na snagu naputka prestaje važiti Naputak o načinu korištenja Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture („Narodne novine“, broj 86/18.).
Uz članak 11.
Odredbom se definira da ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 2.
(1) Poduzetnička infrastruktura u širem smislu ovoga Zakona predstavlja ukupnost svih prostorno specifičnih oblika odvijanja različitih poduzetničkih aktivnosti nastalih kao rezultat promišljenog i organiziranog prostorno razvojnog koncepta jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno Republike Hrvatske.
(2) Poduzetnička infrastruktura u užem smislu ovoga Zakona predstavlja sustav:
– poduzetničkih zona, odnosno
– poduzetničkih potpornih institucija unutar Republike Hrvatske.
(3) Cilj, odnosno svrha unapređenja poduzetničke infrastrukture i poslovnog okruženja je: poticanje gospodarskog rasta planiranjem i pravodobno izgradnjom poduzetničke infrastrukture koja je u funkciji ravnomjernog regionalnog razvoja Republike Hrvatske, bržeg rasta poduzetništva i povećanja investicija i zaposlenosti unutar područja na kojem se poduzetnička infrastruktura planira, odnosno gradi.
(4) Na razini gospodarskih subjekata, cilj i svrha unapređenja poduzetničke infrastrukture i poslovnog okruženja je stvaranje u potpunosti infrastrukturno opremljenih poduzetničkih područja, visoke razine lokacijske konkurentnosti koja uključuje kvalitetnu prometnu povezanost tih područja s glavnim prometnim pravcima i sustav poticajnih mjera i povlastica za poslovanje u tim područjima i na lokalnoj i područnoj (regionalnoj) i na nacionalnoj razini unutar Republike Hrvatske.
Članak 3.
Sukladno odredbama članka 2. stavka 2. ovoga Zakona poduzetnička infrastruktura definira se kako slijedi:
1. PODUZETNIČKE ZONE – infrastrukturno opremljena područja definirana prostornim planovima, namijenjena obavljanju određenih vrsta poduzetničkih, odnosno gospodarskih aktivnosti. Osnovna karakteristika poduzetničkih zona je zajedničko korištenje infrastrukturno opremljenog i organiziranog prostora od strane poduzetnika kojima se poslovanjem unutar poduzetničke zone omogućuje racionalizacija poslovanja i korištenje raspoloživih resursa poduzetničke zone zajedno s ostalim korisnicima poduzetničke zone.
2. PODUZETNIČKE POTPORNE INSTITUCIJE – subjekti definirani u članku 4. ovoga Zakona usmjereni na stvaranje kvalitetnog, korisnički orijentiranog poduzetničkog okruženja u Republici Hrvatskoj koji provode programe usmjerene na razvoj poduzetništva.«.
Članak 4.
Sukladno odredbama članka 2. stavka 2. ovoga Zakona poduzetničke potporne institucije kao dio ukupne poduzetničke infrastrukture definiraju se kako slijedi:
1. RAZVOJNE AGENCIJE – registrirane pravne osobe zadužene za operativno provođenje mjera za razvoj gospodarstva i poduzetništva na lokalnoj (regionalnoj) i nacionalnoj razini, poticanje i privlačenje investicija te iniciranje i realizaciju projekata poticanja gospodarskog razvitka i poduzetništva, objedinjavajući rad gospodarskih subjekata, lokalnih i regionalnih poduzetničkih institucija, te visokoobrazovnih institucija i centara znanja.
1.1. LOKALNE RAZVOJNE AGENCIJE – osnovane od strane jedinice lokalne samouprave
1.2. ŽUPANIJSKE RAZVOJNE AGENCIJE – osnovane od strane jedinice područne (regionalne) samouprave
1.3. RAZVOJNE AGENCIJE ODREĐENE DJELATNOSTI – npr. Energetska razvojna agencija, itd. – osnovana od strane jedinice lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave
2. PODUZETNIČKI CENTRI – registrirane pravne osobe zadužene za operativno provođenje mjera za razvoj i poticanje poduzetništva na lokalnom i/ili širem području (županija, regija), koji predstavljaju središta stručne i edukativne pomoći poduzetnicima radi razvoja poduzetništva u sredinama u kojima su osnovani.
3. POSLOVNI INKUBATORI – registrirane pravne osobe koje pružaju stručnu tehničku i edukativnu pomoć za pokretanje poduzetničkih pothvata i poduzeća te njihov brz i održiv razvoj, uključujući poslovne (radne) prostore po povoljnijim uvjetima za poduzetnike početnike do treće godine poslovanja.
3.1. PODUZETNIČKI INKUBATORI – pružaju podršku uspješnom razvoju poduzetništva kroz poslovne usluge i resurse za poduzetnike, uključujući poslovne (radne) prostore po povoljnijim uvjetima za poduzetnike početnike.
3.2. INKUBATORI ZA NOVE TEHNOLOGIJE − predstavljaju specijalizirane poslovne subjekte s tematskim fokusom i usmjerenjem na područja nove (visoke) tehnologije koji podržavaju pokretanje i rast inovativnog poduzetništva kroz inkubacijske programe te koji inovativnim poduzećima sličnog profila i interesa pružaju resurse i profesionalne usluge potrebne za rast i razvoj, uključujući istraživačko-razvojne jedinice te poslovne (radne) prostore po povoljnijim uvjetima za poduzetnike početnike.
4. PODUZETNIČKI AKCELERATORI – registrirane pravne osobe, odnosno specijalizirani poslovni subjekti zaduženi za pružanje usluga podrške poduzetnicima u postinkubacijskoj fazi, odnosno u fazi razvoja i širenja poslovanja na domaćem i stranom tržištu.
5. POSLOVNI PARKOVI – registrirane pravne osobe s fizičkim prostorima, zemljištem i resursima za smještaj malih, srednjih i velikih poduzetnika na komercijalnoj osnovi s posebnim fokusom na privlačenje domaćih i inozemnih investicija.
6. ZNANSTVENO-TEHNOLOGIJSKI PARKOVI su registrirane pravne osobe koje se osnivaju radi komercijalizacije znanstvenih rezultata, poticanja suradnje znanstvenika i gospodarstvenika, a sukladno odredbama zakona kojim se regulira znanstvena djelatnost i visoko obrazovanje.
7. CENTRI KOMPETENCIJE predstavljaju specijalizirane poslovne subjekte koji provode istraživačke projekte razvojnog ili proizvodnog karaktera i razvijaju kompetencije u pojedinim područjima te s kojim drugi poslovni subjekti mogu ugovoriti usluge istraživanja i razvoja u svrhu jačanja pojedinih industrijskih grana. Usmjereni su na razvojna i primijenjena istraživanja i njihovu komercijalizaciju te potporu i jačanje intelektualnog vlasništva unutar specifičnih tematskih područja i grana kompetencije.
8. SLOBODNE ZONE osnovane temeljem odluka Vlade Republike Hrvatske sukladno odredbama zakona kojim se regulira osnivanje, upravljanje i poslovanje slobodnih zona u Republici Hrvatskoj.
Članak 5.
(1) Poduzetnička infrastruktura podrazumijeva, odnosno treba biti opremljena:
– energetskom infrastrukturom (struja, javna rasvjeta, plin, plinska podstanica, priključci na javnu mrežu i/ili izgrađena trafostanica i drugi energetski priključci)
– komunalnom infrastrukturom (opskrba vodom, vodovodne i oborinske instalacije, kanalizacija i odvodnja – fekalna, oborinska, tehnološka, priključci na javnu mrežu)
– prometnom infrastrukturom (pristupne ceste, ceste unutar poduzetničke zone, odnosno poduzetničke potporne institucije, parkirališta, utovarne rampe i dr.)
– komunikacijskom infrastrukturom (telefonska i internetska, radio, TV mreža i dr.).
(2) Osnivači poduzetničke infrastrukture propisane člancima 3. i 4. ovoga Zakona su pojedinačne fizičke ili pravne osobe koje provode programe usmjerene na razvoj poduzetništva ili konzorcij sastavljen od sljedećih pravnih subjekata:
– Republika Hrvatska samostalno ili u suradnji s jedinicama i tijelima lokalne i područne (regionalne) samouprave ili drugim pravnim osobama
– jedinice i tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave
– visoka učilišta, znanstveni instituti i znanstvene organizacije
– strukovne udruge i druge pravne osobe kao osnivači, odnosno upravitelji poduzetničke infrastrukture u Republici Hrvatskoj koje su registrirane za djelatnosti koje unapređuju razvoj poduzetničke infrastrukture i/ili koje se bave i/ili promoviraju istraživanje, inovacije i tehnološki razvoj u poslovnom sektoru.
(3) Upravitelji poduzetničke infrastrukture propisane člancima 3. i 4. ovoga Zakona su pojedinačne pravne osobe ili konzorcij sastavljen od sljedećih pravnih subjekata:
– Republika Hrvatska samostalno ili u suradnji s jedinicama i tijelima lokalne i područne (regionalne) samouprave ili drugim pravnim osobama
– jedinice i tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave
– visoka učilišta, znanstveni instituti i znanstvene organizacije
– strukovne i druge udruge i druge pravne osobe kao osnivači, odnosno upravitelji poduzetničke infrastrukture u Republici Hrvatskoj koje su registrirane za djelatnosti koje unapređuju razvoj poduzetničke infrastrukture i/ili koje se bave i/ili promoviraju istraživanje, inovacije i tehnološki razvoj u poslovnom sektoru.
(4) Republika Hrvatska samostalno ili u suradnji s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave ili drugim pravnim osobama, na prijedlog ministarstva nadležnog za gospodarstvo, poduzetništvo i obrt te uz suglasnost ministarstva nadležnog za znanost i visoko obrazovanje, ministarstva nadležnog za regionalni razvoj i fondove Europske unije i ministarstva nadležnog za energetiku, a na temelju odluke Vlade Republike Hrvatske, može osnovati poduzetničke zone od posebnoga gospodarskog interesa.
(5) Poduzetničke zone od posebnoga gospodarskog interesa, koje se osnivaju sukladno stavku 4. ovoga članka, predstavljaju one poduzetničke zone čija veličina raspoložive slobodne površine iznosi minimalno 50 hektara, sukladno odredbama članka 7. stavaka 3. i 4. ovoga Zakona.
(6) Pravni oblik poduzetničke zone od posebnoga gospodarskog interesa utvrđuje se odlukom o osnivanju poduzetničke zone od posebnoga gospodarskog interesa iz stavka 4. ovoga članka.
Članak 10.
(1) Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture je integrirana elektronička baza podataka subjekata poduzetničke infrastrukture koju čine:
1. Registar poduzetničkih zona
2. Registar poduzetničkih potpornih institucija.
(2) U Jedinstvenom registru poduzetničke infrastrukture evidentirani su i sistematizirani svi subjekti poduzetničke infrastrukture u Republici Hrvatskoj koji su korisnici potpora, poticajnih mjera, darovnica ili povlastica odobrenih od nadležnog ministarstva za gospodarstvo, poduzetništvo i obrt u Republici Hrvatskoj, ostalih tijela državne uprave ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, uključujući darovanje nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske, ostalih tijela nadležnih za odobravanje potpora, poticajnih mjera, darovnica ili povlastica iz Republike Hrvatske, Europske unije ili drugih inozemnih, odnosno međunarodnih tijela koja odobravaju potpore, poticajne mjere, darovnice ili povlastice.
(3) Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture vodi se u ministarstvu nadležnom za poduzetništvo i obrt.
Članak 11.
Za svaki subjekt poduzetničke infrastrukture Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture sadrži sljedeće kategorije podataka:
1. OPĆI PODACI O SUBJEKTU PODUZETNIČKE INFRASTRUKTURE: osobni identifikacijski broj (OIB), matični broj subjekta, godina osnivanja subjekta, osnivač subjekta, odluka o osnivanju odnosno osnivački akt, kraći i duži naziv subjekta, županija, općina ili grad, adresa subjekta, djelatnost, podaci za kontakt (telefon, faks, e-pošta)
2. POSEBNI PODACI O PODUZETNIČKIM ZONAMA: veličina površine poduzetničke zone (ha), broj poduzetnika prisutnih u poduzetničkoj zoni, površina zauzetosti poduzetničke zone po pojedinom poduzetniku u poduzetničkoj zoni, djelatnost i broj zaposlenih po poduzetniku prisutnom u poduzetničkoj zoni
3. POSEBNI PODACI O PODUZETNIČKIM POTPORNIM INSTITUCIJAMA: vrsta poduzetničke potporne institucije, broj zaposlenih u poduzetničkoj potpornoj instituciji, vrste usluga koje pruža poduzetnička potporna institucija, veličina površine/prostora poduzetničke potporne institucije (m²), broj prisutnih poduzetnika u poduzetničkoj potpornoj instituciji, djelatnost i broj zaposlenih po poduzetniku prisutnom u poduzetničkoj potpornoj instituciji, površina zauzetosti poduzetničke potporne institucije po pojedinom poduzetniku.
Članak 12.
(1) Točne i potpune podatke iz članka 11. ovoga Zakona u Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture dužni su dostavljati subjekti poduzetničke infrastrukture koji su evidentirani i sistematizirani u Jedinstvenom registru poduzetničke infrastrukture sukladno članku 10. stavcima 2. i 3. ovoga Zakona.
(2) Podatke iz članka 11. ovoga Zakona svi subjekti poduzetničke infrastrukture iz stavka 1. ovoga članka dostavljaju ministarstvu nadležnom za poduzetništvo i obrt do kraja travnja tekuće godine za proteklu godinu, odnosno najkasnije u roku od mjesec dana od nastale promjene u poduzetničkoj infrastrukturi, a koja spada u navedene kategorije podataka iz članka 11. ovoga Zakona.
(3) Podatke iz članka 11. ovoga Zakona u Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture dostavljaju i oni subjekti poduzetničke infrastrukture koji nisu korisnici potpora ministarstva nadležnog za poduzetništvo i obrt, ali imaju namjeru koristiti potpore počevši od godine u kojoj dostavljaju podatke iz članka 11. ovoga Zakona.
(4) Osim podataka iz članka 11. ovoga Zakona, osnivači poduzetničke infrastrukture dužni su dostaviti u Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture dokumentaciju temeljem koje je donesena odluka o osnivanju odnosno osnivački akt.
(5) Osim podataka iz članka 11. ovoga Zakona, subjekti poduzetničke infrastrukture dužni su dostaviti u Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture sve ostale podatke i dokumentaciju navedenu u naputku koji propisuje ministar nadležan za gospodarstvo, poduzetništvo i obrt.
(6) Naputkom iz stavka 5. ovoga članka propisuju se način i obrazac prijave u Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture te način i uvjeti korištenja podataka iz Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture i obrazac za dostavu podataka.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja