Na temelju članka 64. stavka 17. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (“Narodne novine”, br. 79/09., 80/13. i 41/21.), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj..... donijela
UREDBU O KRITERIJIMA ZA IZRICANJE NOVČANE KAZNE
I. OPĆE ODREDBE
Predmet Uredbe
Članak 1.
(1) Ovom Uredbom razrađuju se kriteriji koje je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Agencija) u smislu članka 64. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (dalje u tekstu: Zakon) dužna uzimati u obzir u postupku utvrđivanja uvjeta za izricanje novčane kazne te pri izricanju novčane kazne poduzetnicima koji su povrijedili odredbe članaka 61. – 63. Zakona te članaka 101. i 102. Ugovorao funkcioniranju Europske unije (SL C 115 od 9. 5. 2008.; dalje u tekstu: UFEU).
(2) Cilj novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka je kažnjavanje počinitelja povrede Zakona te članaka 101. i 102. UFEU-a, otklanjanje štetnih posljedica povrede Zakona te članaka 101. i 102. UFEU-a, odvraćanje drugih poduzetnika od kršenja odredaba Zakona te članaka 101. i 102. UFEU-a i osiguravanje učinkovitoga tržišnog natjecanja.
(3) Najviši iznos novčane kazne koji Agencija može temeljem ove Uredbe izreći poduzetniku zbog povrede Zakona te članaka 101. i/ili 102. UFEU-a ne može biti veći od iznosa propisanog člankom 61. stavkom 1. i člankom 64. stavcima 1. i 2. Zakona i člankom 11. ove Uredbe.
Značenje pojmova
Članak 2.
(1) U smislu ove Uredbe pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. „poduzetnici“ su osobe iz članka 3. Zakona
2. „novčana kazna“ je kazna koja se izriče poduzetniku za kojeg je Agencija utvrdila da je ispunio uvjete za izricanje novčane kazne iz članaka 61. do 63. Zakonate članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, a u skladu s kriterijima iz članka 64. Zakona
3. „mjerodavno tržište“ je tržište određene robe i/ili usluga koje su predmet obavljanja djelatnosti poduzetnika na određenom zemljopisnom području koje se utvrđuje u skladu s odredbama Zakona i propisa koji uređuje način i kriterije utvrđivanja mjerodavnog tržišta
4. „prihod ostvaren na mjerodavnom tržištu“ je vrijednost prodaje robe i/ili usluga koji je poduzetnik ostvario isključivo od obavljanja djelatnosti na mjerodavnom tržištu na kojem je Agencija utvrdila povredu Zakonai/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, a u koji nije uključen porez na dodanu vrijednost niti drugi porezi izravno vezani uz prodaju
5. „ukupan prihod poduzetnika“ je prihod koji je poduzetnik ostvario od obavljanja svih gospodarskih djelatnosti za koje je registriran na svjetskoj razini odnosno na svjetskom tržištu, a prema podacima iskazanim u posljednjem predanom godišnjem financijskom izvješću, konsolidiranom financijskom izvješću ili temeljem drugih prikupljenih podataka koji Agenciji mogu doprinijeti za utvrđivanje ukupnog prihoda poduzetnika/
6. „osnovni iznos novčane kazne“ je udio u prihodu poduzetnika ostvarenom na mjerodavnom tržištu koji ovisi o vrsti i težini povrede Zakonai/ili članaka 101. i 102. UFEU-a koji se množi s brojem godina trajanja povrede
7. „kartel“ je zabranjeni sporazum ili usklađeno djelovanje poduzetnika iz članka 2. c točke 3. Zakona
8. „tajni kartel“ je zabranjeni sporazum ili usklađeno djelovanje poduzetnika iz članka 2. c točke 4. Zakona
(2) Pojmovi: “namjera” i “nepažnja” iz članka 64. stavka 1. Zakona tumače se u skladu sa sudskom praksom Suda Europske unije o primjeni članaka 101. i/ili 102. UFEU-a.
(3) U smislu ove Uredbe, pri izricanju novčanih kazni zbog povreda Zakona te članaka 101. i/ili 102. UFEU-a društvu majci i njezinim povezanim društvima, te njihovim pravnim i gospodarskim sljednicima, Agencija uzima u obzir pojam poduzetnika u skladu sa sudskom praksom Suda Europske unije.
II. METODOLOGIJA IZRICANJA NOVČANE KAZNE
Izricanje novčane kazne
Članak 3.
Pri izricanju novčane kazne Agencija, u smislu članka 64. stavaka 1. i 2. Zakona primjenjuje dvostupanjsku metodologiju izračuna novčane kazne za svakog poduzetnika za kojeg utvrdi da je povrijedio Zakon i/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a.
II. 1. PRVI STUPANJ IZRAČUNA NOVČANE KAZNE
Elementi izračuna osnovnog iznosa novčane kazne
Članak 4.
(1) Osnovni iznos novčane kazne Agencija izračunava određujući primjerenu visinu postotka od prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu, a visina postotka ovisi o težini povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a te dobiveni iznos množi s brojem godina trajanja povrede.
(2) Agencija je obvezna u svakom postupku utvrđivanja uvjeta za izricanje novčane kazne utvrditi težinu povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, uzimajući u obzir sve bitne činjenice i okolnosti pojedinog slučaja.
(3) Postotak od prihoda iz stavka 1. ovoga članka koji se uzima u izračun osnovnog iznosa novčane kazne Agencija u pravilu utvrđuje u visini do najviše 30% prihoda poduzetnika ostvarenog na utvrđenom mjerodavnom tržištu.
(4) Pri utvrđivanju broja godina trajanja povrede iz stavka 1. ovoga članka, razdoblja kraća od šest mjeseci Agencija će smatrati razdobljem od pola godine, a razdoblja dulja od šest mjeseci, ali kraća od jedne godine, Agencija će smatrati punom godinom povrede Zakona, i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a.
(5) Izračunati osnovni iznos novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka Agencija će izreći u iznosu koji je zaokružen na najbliži višekratnik broja 1000.
Izračun prihoda poduzetnika na mjerodavnom tržištu
Članak 5.
(1) Agencija će izračun prihoda ostvarenog na mjerodavnom tržištu na kojem je utvrđena povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, u smislu članka 4. stavka 3. ove Uredbe, temeljiti na podacima o vrijednosti prodaje robe i/ili usluga tijekom posljednje poslovne godine u kojoj je poduzetnik povrijedio Zakon ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a, ili posljednje godine za koju postoje zaključena financijska izvješća ili konsolidirana financijska izvješća.
(2) U vrijednost prodaje robe i/ili usluga iz stavka 1. ovoga članka Agencija neće uračunavati porez na dodanu vrijednost, kao niti druge poreze izravno vezane uz prodaju.
(3) Ako se povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a koju je počinilo udruženje poduzetnika odnosi na aktivnosti njegovih članova, pri utvrđivanju osnovnog iznosa novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka Agencija može kao vrijednost prodaje robe i/ili usluga uzeti zbroj vrijednosti prodaje koju su ostvarili članovi tog udruženja ili prihod samog udruženja poduzetnika.
(4) Podatke o prihodu iz stavaka 1. i 3. ovoga članka Agenciji je obvezan dostaviti poduzetnik ili udruženje poduzetnika za koje je utvrđeno da su povrijedili Zakoni/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a.
(5) Ako Agencija procijeni da su dostavljeni podaci iz stavaka 1. do 4. ovoga članka nepotpuni ili netočni, Agencija će relevantne podatke o prihodu poduzetnika ili udruženja poduzetnika utvrditi temeljem djelomičnih podataka koje je pribavila i/ili temeljem bilo kakvih drugih podataka koje smatra primjerenima.
Utvrđivanje težine povrede Zakona
Članak 6.
(1) U cilju primjerenog utvrđivanja osnovnog iznosa novčane kazne, Agencija, u smislu članka 4. stavka 2. ove Uredbe, u svakom pojedinačnom slučaju utvrđuje težinu povrede Zakona i/ili članaka 101. i 102. UFEU-a.
(2) Agencija, u smislu članka 4. stavka 3. ove Uredbe, u svakom pojedinačnom slučaju utvrđuje treba li postotak od prihoda biti određen u gornjem ili donjem dijelu raspona, a pritom je obvezna uzimati u obzir niz čimbenika, kao što su primjerice, vrsta povrede Zakonai/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, tržišni udjel poduzetnika -sudionika povrede Zakonai/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, zemljopisno područje na kojem povreda Zakonai/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a ima ili može imati učinak, te je li povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a u praksi izvršena ili je samo ostavljena otvorena mogućnost za izvršenje povrede.
(3) Karteli i tajni karteli iz članka 2. stavka 1. točaka 7. i 8. ove Uredbe smatraju se po svojoj vrsti najtežim povredama Zakonai/ili članka 101. UFEU-a pa će u tim slučajevima Agencija udio od prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu iz članka 4. stavka 3. ove Uredbe odrediti u pravilu u gornjem dijelu raspona, uzimajući u obzir sve čimbenike iz stavka 2. ovoga članka.
Dodatni iznos za odvraćanje poduzetnika od povreda Zakona
Članak 7.
(1) U slučajevima kartela i tajnih kartela kojima je povrijeđen članak 8. Zakona i/ili članak 101. UFEU-a, a neovisno od trajanja tih kartela, Agencija može osnovni iznos novčane kazne iz članka 4. stavka 3. te članka 6. stavka 3. ove Uredbe uvećati za dodatni iznos do najviše 25 % prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu.
(2) Cilj uvećanja novčane kazne za dodatni iznos iz stavka 1. ovoga članka je odvraćanje drugih poduzetnika od sklapanja kartelnih sporazuma kao najtežih oblika povrede Zakona ili članka 101. UFEU-a.
(3) Iznimno, uvećanje novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka Agencija može primijeniti i u drugim slučajevima teške povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, ako procijeni da je u konkretnom slučaju riječ o izuzetno značajnom ograničavanju tržišnog natjecanja.
II.2. DRUGI STUPANJ IZRAČUNA – UTVRĐIVANJE OKOLNOSTI KOJE UTJEČU NA SMANJENJE I/ILI POVEĆANJE OSNOVNOG IZNOSA NOVČANE KAZNE
Olakotne okolnosti
Članak 8.
(1) Osnovni iznos novčane kazne iz članka 4. stavka 1. ove Uredbe Agencija može smanjiti, ukoliko utvrdi postojanje olakotnih okolnosti.
(2) Olakotnim okolnostima iz stavka 1. ovoga članka smatraju se osobito:
1. dostavljeni dokaz poduzetnika Agenciji o prekidu protupravnog postupanja, žurno po saznanju poduzetnika o vođenju prethodnog ispitivanja stanja na mjerodavnom tržištu u smislu članka 32. točke 1. Zakona, prije pokretanja postupka u smislu članka 39. Zakona ili najkasnije odmah po saznanju poduzetnika o pokretanju postupka od strane Agencije.
2. dostavljeni dokaz poduzetnika Agenciji o povredi ovoga Zakona ili članka 101. ili 102. UFEU-a kao posljedici nehaja poduzetnika
3. suradnja poduzetnika s Agencijom na način i u opsegu koji prelazi obveze utvrđene za primjenu oslobođenja od novčane kazne ili umanjenja novčane kazne iz članka 65. Zakona
4. suradnja poduzetnika s Agencijom na način i u opsegu koji prelazi obveze poduzetnika iz članka 41. Zakona.
(3) Iznimno od stavka 2. točke 1. ovoga članka, u slučaju kartela iz članka 6. stavka 3. ove Uredbe, prekid protupravnog postupanja po saznanju poduzetnika o pokretanju postupka u nadležnosti Agencije neće se smatrati olakotnom okolnošću.
(4) Agencija neće uzimati u obzir kao olakotnu okolnost iz stavka 2. ovoga članka trajanje povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a pojedinih poduzetnika, jer je trajanje povrede jedan od elemenata prvog stupnja izračuna novčane kazne u smislu članka 4. stavka 1. ove Uredbe.
Otegotne okolnosti
Članak 9.
(1) Osnovni iznos novčane kazne iz članka 4. stavka 1. ove Uredbe Agencija može povećati, ukoliko utvrdi postojanje otegotnih okolnosti.
(2) Otegotnim okolnostima iz stavka 1. ovoga članka smatraju se osobito:
1. nastavak protupravnog postupanja poduzetnika kojima se nadalje krši Zakon i/ili članke 101. i 102. UFEU-a i to nakon dostave ranijeg rješenja Agencije kojim je utvrđeno da je takvim postupanjem poduzetnik povrijedio Zakon i/ili članak 101. i/ili 102. UFEU-a
2. ponavljanje sličnog protupravnog postupanja poduzetnika kojim se nadalje krši Zakon i/ili članke 101. i 102. UFEU-a i to nakon dostave ranijeg rješenja Agencije kojim je utvrđeno da je sličnim postupanjem taj poduzetnik povrijedio Zakon i/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a
3. odbijanje suradnje poduzetnika s Agencijom tijekom postupka
4. ometanje Agencije u njenom radu tijekom postupka
5. uloga inicijatora ili poticatelja drugih poduzetnika na povredu Zakonai/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a
6. sve radnje i aktivnosti poduzete u cilju osiguranja sudjelovanja drugih poduzetnika u povredi Zakonai/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a.
(3) U slučaju nastavka istog ili ponavljanja sličnog protupravnog postupanja iz stavka 2. točke 1. i 2. ovoga članka, osnovni iznos novčane kazne Agencija će povećati za 100% za svaki utvrđeni slučaj ponovne povrede Zakonai/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a.
III. PREVENTIVI UČINAK I ZAKONSKI MAKSIMUM NOVČANE KAZNE
Preventivni učinak novčane kazne
Članak 10.
(1) Kako bi novčana kazna ostvarila cilj preventivnog učinka iz članka 1. stavka 2. ove Uredbe, i odvratila samog poduzetnika koji je povrijedio Zakoni/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a, ali i sve druge poduzetnike od povrede propisa o zaštiti tržišnog natjecanja, Agencija može, neovisno od prihoda koje poduzetnik ostvaruje na mjerodavnom tržištu na kojem je povrijedio Zakoni/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a, povećati iznos novčane kazne onom poduzetniku koji ima značajnu tržišnu snagu na najmanje dva tržišta, odnosno onome za kojega je Agencija utvrdila da ima osobito visoke prihode povrh onih ostvarenih na mjerodavnom tržištu.
(2) Neovisno od stavka 1. ovoga članka, Agencija može povećati iznos novčane kazne utvrđen u prvom i drugom stupnju izračuna u smislu ove Uredbe, ukoliko je to potrebno za oduzimanje imovinske koristi koju je taj poduzetnik ostvario povredom Zakonai/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, pod uvjetom da je imovinsku korist moguće procijeniti.
Zakonski maksimum novčane kazne
Članak 11.
(1) Najviši iznos novčane kazne koji Agencija može izreći poduzetniku zbog povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, u smislu članka 61. stavka 1. i članka 64. stavka 1. Zakona, uzimajući u obzir sve kriterije propisane ovom Uredbom, ne može niti u kojem slučaju premašiti iznos od 10% vrijednosti ukupnog prihoda poduzetnika iz članka 2. stavka 1. točke 5. ove Uredbe, ostvarenog na svjetskoj razini odnosno na svjetskom tržištu u posljednjoj godini za koju postoje zaključena godišnja financijska izvješća ili konsolidirana financijska izvješća.
(2) Ako se povreda koju je počinilo udruženje poduzetnika odnosi na aktivnosti njegovih članova, najviši iznos novčane kazne koji se može izreći udruženju poduzetnika ne može ni u kojem slučaju biti veći od 10 % zbroja ukupnoga prihoda iz članka 2. stavka 1. točke 5. ove Uredbe, ostvarenog na svjetskoj razini odnosno na svjetskom tržištu svakog člana udruženja u posljednjoj godini za koju postoje zaključena godišnja financijska izvješća ili konsolidirana financijska izvješća, a koji je djelovao na tržištu na kojem je nastupila povreda od strane udruženja poduzetnika.
(3) Financijska obveza svakog člana udruženja iz stavka 2. ovoga članka koja se odnosi na plaćanje novčane kazne za tu povredu ne može biti veća od 10 % njegova ukupnog prihoda ostvarenog na svjetskoj razini u godini za koju postoje zaključena financijska izvješća.
IV. IZNIMNO UMANJENJE NOVČANE KAZNE I SIMBOLIČNA NOVČANA KAZNA
Iznimno umanjenje novčane kazne zbog teškog financijskog stanja poduzetnika
Članak 12.
(1) Iznimno, na zahtjev poduzetnika koji se nalazi u teškoj financijskoj situaciji te iz objektivnih razloga navedenih u stavku 3. ovoga članka nije u mogućnosti platiti novčanu kaznu propisanu ovim Zakonom, Agencija može dodatno umanjiti iznos novčane kazne.
(2) Činjenica da se poduzetnik nalazi u nepovoljnoj ili teškoj financijskoj situaciji nije sama za sebe razlog za umanjenje novčane kazne.
(3) Iznimno umanjenje novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka Agencija može dodatno smanjiti iznos novčane kazne poduzetniku koji se nalazi u teškoj financijskoj situaciji i koji je povrijedio odredbe ovoga Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, ako on podnese relevantne dokaze da bi izricanje novčane kazne u iznosu kako je to propisano ovim Zakonom nepovratno ugrozilo njegovu ekonomsku održivost i dovelo do potpunog gubitka vrijednosti njegove imovine.
Simbolična novčana kazna
Članak 13.
(1) U iznimnim slučajevima Agencija može izreći simboličnu novčanu kaznu.
(2) Simboličnu novčanu kaznu iz stavka 1. ovoga članka Agencija može izreći poduzetniku iz članka 12. ove Uredbe, kao i u drugim slučajevima u kojima je Agencija utvrdila da narušavanje tržišnog natjecanja nije imalo značajan negativan učinak na tržištu.
(3) U slučaju iz stavka 2. ovoga članka, Agencija je obvezna posebno obrazložiti razloge za izricanje simbolične novčane kazne.
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Stupanje na snagu
Članak 14.
Danom stupanja na snagu ove Uredbe prestaje važiti Uredba o kriterijima za izricanje novčane kazne („Narodne novine“, br. 129/10. i 23/15.).
Članak 15.
Ova Uredba stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
Predsjednik
mr.sc. Andrej Plenković
OBRAZLOŽENJE
Pravni temelj za donošenje Uredbe o kriterijima za izricanje novčane kazne (dalje u tekstu: Uredba) je članak 64. stavak 17. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja („Narodne novine", br. 79/09. 80/13. i 41/21.; u daljnjem tekstu: Zakon). Člankom 64. stavkom 17. Zakona utvrđeno je da će Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje u tekstu: Agencija) detaljno razraditi kriterije za izricanje novčane kazne, sukladno kriterijima koji proizlaze iz primjene pravila o tržišnom natjecanju u Europskoj uniji, u smislu članka 74. Zakona. Stoga se dostavlja Vladi Republike Hrvatske prijedlog teksta Uredbe. Ovaj prijedlog Uredbe sadržajno je usklađen sa Zakonom, te detaljnije razrađuje pojedine odredbe Zakona. Donošenjem ove Uredbe, bit će ispunjena u cijelosti obveza Vlade Republike Hrvatske u svrhu detaljnije razrade kriterija za izricanje novčane kazne iz članka 64. stavka 17. Zakona. Člankom 47. stavkom 2. Prijelaznih i završnih odredbi Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja („Narodne novine“, br. 41/21.) propisano je kako će Vlada Republike Hrvatske propis o kriterijima za izricanje novčane kazne iz članka 64. stavka 17. donijeti u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu Zakona. Predlaže se donošenje u cijelosti nove Uredbe radi usklađivanja terminologije sa Zakonom. Ovo se prije svega odnosi na uvođenje Zakonom novčane kazne kao sankcije za povredu Zakona, i/ili članaka 101. i/ili 102. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL C 115 od 9. 5. 2008.; dalje u tekstu: UFEU) te sankcioniranje udruženja poduzetnika kao nove kategorije poduzetnika.
Obrazloženje odredbi prijedloga Uredbe
Člankom1. uređuju se kriteriji koje je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Agencija) u smislu članka 64. Zakona dužna uzimati u obzir u postupku utvrđivanja uvjeta za izricanje novčane kazne te pri izricanju novčane kazne poduzetnicima koji su povrijedili odredbe članaka 61. – 63. Zakona te članaka 101. i 102. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL C 115 od 9. 5. 2008.; dalje u tekstu: UFEU). Ovim člankom uređuje se cilj novčane kazne te najviši iznos novčane kazne koji Agencija može temeljem ove Uredbe izreći poduzetniku zbog povrede Zakona te članaka 101. i/ili 102. UFEU-a
Člankom2. uređuje se značenje pojmova.
Člankom3. uređuje se kako pri izricanju novčane kazne Agencija primjenjuje dvostupanjsku metodologiju izračuna novčane kazne za svakog poduzetnika za kojeg utvrdi da je povrijedio Zakon i/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a.
Člankom4. uređuju se elementi izračuna osnovnog iznosa novčane kazne. Pritom, uređuje se kako se osnovni iznos novčane kazne izračunava određujući primjerenu visinu postotka od prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu, a visina postotka ovisi o težini povrede Zakona odnosno članaka 101. i 102. UFEU te dobiveni iznos množi se s brojem godina trajanja povrede. Postotak od prihoda utvrđuje u visini do najviše 30% prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu.
Člankom5. uređuje se izračun prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu. Odredba je usklađena sa Smjernicama. Agencija će izračun prihoda ostvarenog na mjerodavnom tržištu na kojem je utvrđena povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, temeljiti na podacima o vrijednosti prodaje robe i/ili usluga tijekom posljednje poslovne godine u kojoj je poduzetnik povrijedio Zakon ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a, odnosno posljednje godine za koju postoje zaključena financijska izvješća ili konsolidirana financijska izvješća. Ako se povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a koju je počinilo udruženje poduzetnika odnosi na aktivnosti njegovih članova, pri utvrđivanju osnovnog iznosa novčane kazne Agencija može kao vrijednost prodaje robe i/ili usluga uzeti zbroj vrijednosti prodaje koju su ostvarili članovi tog udruženja ili prihod samog udruženja poduzetnika.
Člankom6. uređuje se način utvrđivanja težine povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a.
Člankom7. uređuje se dodatni iznos za odvraćanje poduzetnika od povrede Zakona odnosno članaka 101. i 102. UFEU-a. Pritom, uređuje se kako u slučaju kartela i/ili članka 101. UFEU-a, Agencija može na osnovni iznos novčane kazne dodati iznos do najviše 25% prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu. Ovim člankom utvrđuje se i mogućnost primjene uvećanja iznosa osnovne novčane kazne i u ostalim slučajevima teške povrede Zakona.
Člankom8. uređuju se olakotne okolnosti za izricanje novčane kazne.
Člankom9. uređuju se otegotne okolnosti za izricanje novčane kazne.
Člankom10. uređuje se preventivni učinak novčane kazne. Ovim člankom uređuje se kako Agencija može, neovisno od prihoda koje poduzetnik ostvaruje na mjerodavnom tržištu na kojem je povrijedio Zakon i/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a, povećati iznos novčane kazne onom poduzetniku koji ima značajnu tržišnu snagu na najmanje dva tržišta, kao i onome poduzetniku za kojega je Agencija utvrdila da ima osobito visoke prihode povrh onih ostvarenih na mjerodavnom tržištu. Također, Agencija može povećati iznos novčane kazne utvrđen u prvom i drugom stupnju izračuna u smislu ove Uredbe, ukoliko je to potrebno za oduzimanje imovinske koristi koju je taj poduzetnik ostvario povredom Zakona i/ili članaka 101. i 102. UFEU-a, pod uvjetom da je imovinsku korist moguće procijeniti.
Člankom11. uređuje se zakonski maksimum za izricanje novčane kazne.
Člankom12. uređuje se iznimno umanjenje novčane kazne zbog teškog stanja poduzetnika.
Člankom13. uređuje se simbolična novčana kazna u slučajevima kada Agencija utvrdi da narušavanje tržišnog natjecanja nije imalo negativan učinak na tržištu.
Člankom14. uređuje se kako stupanjem na snagu Uredbe prestaje važiti Uredba o kriterijima za izricanje upravno-kaznene mjere („Narodne novine“, br. 129/10. i 23/15.).
Na temelju članka 64. stavka 17. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (“Narodne novine”, br. 79/09., 80/13. i 41/21.), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj..... donijela
UREDBU O KRITERIJIMA ZA IZRICANJE NOVČANE KAZNE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Predmet Uredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 1.
(1) Ovom Uredbom razrađuju se kriteriji koje je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Agencija) u smislu članka 64. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (dalje u tekstu: Zakon) dužna uzimati u obzir u postupku utvrđivanja uvjeta za izricanje novčane kazne te pri izricanju novčane kazne poduzetnicima koji su povrijedili odredbe članaka 61. – 63. Zakona te članaka 101. i 102. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL C 115 od 9. 5. 2008.; dalje u tekstu: UFEU).
(2) Cilj novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka je kažnjavanje počinitelja povrede Zakona te članaka 101. i 102. UFEU-a, otklanjanje štetnih posljedica povrede Zakona te članaka 101. i 102. UFEU-a, odvraćanje drugih poduzetnika od kršenja odredaba Zakona te članaka 101. i 102. UFEU-a i osiguravanje učinkovitoga tržišnog natjecanja.
(3) Najviši iznos novčane kazne koji Agencija može temeljem ove Uredbe izreći poduzetniku zbog povrede Zakona te članaka 101. i/ili 102. UFEU-a ne može biti veći od iznosa propisanog člankom 61. stavkom 1. i člankom 64. stavcima 1. i 2. Zakona i člankom 11. ove Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Značenje pojmova
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 2.
(1) U smislu ove Uredbe pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. „poduzetnici“ su osobe iz članka 3. Zakona
2. „novčana kazna“ je kazna koja se izriče poduzetniku za kojeg je Agencija utvrdila da je ispunio uvjete za izricanje novčane kazne iz članaka 61. do 63. Zakona te članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, a u skladu s kriterijima iz članka 64. Zakona
3. „mjerodavno tržište“ je tržište određene robe i/ili usluga koje su predmet obavljanja djelatnosti poduzetnika na određenom zemljopisnom području koje se utvrđuje u skladu s odredbama Zakona i propisa koji uređuje način i kriterije utvrđivanja mjerodavnog tržišta
4. „prihod ostvaren na mjerodavnom tržištu“ je vrijednost prodaje robe i/ili usluga koji je poduzetnik ostvario isključivo od obavljanja djelatnosti na mjerodavnom tržištu na kojem je Agencija utvrdila povredu Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, a u koji nije uključen porez na dodanu vrijednost niti drugi porezi izravno vezani uz prodaju
5. „ukupan prihod poduzetnika“ je prihod koji je poduzetnik ostvario od obavljanja svih gospodarskih djelatnosti za koje je registriran na svjetskoj razini odnosno na svjetskom tržištu, a prema podacima iskazanim u posljednjem predanom godišnjem financijskom izvješću, konsolidiranom financijskom izvješću ili temeljem drugih prikupljenih podataka koji Agenciji mogu doprinijeti za utvrđivanje ukupnog prihoda poduzetnika/
6. „osnovni iznos novčane kazne“ je udio u prihodu poduzetnika ostvarenom na mjerodavnom tržištu koji ovisi o vrsti i težini povrede Zakona i/ili članaka 101. i 102. UFEU-a koji se množi s brojem godina trajanja povrede
7. „kartel“ je zabranjeni sporazum ili usklađeno djelovanje poduzetnika iz članka 2. c točke 3. Zakona
8. „ tajni kartel“ je zabranjeni sporazum ili usklađeno djelovanje poduzetnika iz članka 2. c točke 4. Zakona
(2) Pojmovi: “namjera” i “nepažnja” iz članka 64. stavka 1. Zakona tumače se u skladu sa sudskom praksom Suda Europske unije o primjeni članaka 101. i/ili 102. UFEU-a.
(3) U smislu ove Uredbe, pri izricanju novčanih kazni zbog povreda Zakona te članaka 101. i/ili 102. UFEU-a društvu majci i njezinim povezanim društvima, te njihovim pravnim i gospodarskim sljednicima, Agencija uzima u obzir pojam poduzetnika u skladu sa sudskom praksom Suda Europske unije.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
II. METODOLOGIJA IZRICANJA NOVČANE KAZNE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Izricanje novčane kazne
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 3.
Pri izricanju novčane kazne Agencija, u smislu članka 64. stavaka 1. i 2. Zakona primjenjuje dvostupanjsku metodologiju izračuna novčane kazne za svakog poduzetnika za kojeg utvrdi da je povrijedio Zakon i/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
II. 1. PRVI STUPANJ IZRAČUNA NOVČANE KAZNE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Elementi izračuna osnovnog iznosa novčane kazne
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 4.
(1) Osnovni iznos novčane kazne Agencija izračunava određujući primjerenu visinu postotka od prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu, a visina postotka ovisi o težini povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a te dobiveni iznos množi s brojem godina trajanja povrede.
(2) Agencija je obvezna u svakom postupku utvrđivanja uvjeta za izricanje novčane kazne utvrditi težinu povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, uzimajući u obzir sve bitne činjenice i okolnosti pojedinog slučaja.
(3) Postotak od prihoda iz stavka 1. ovoga članka koji se uzima u izračun osnovnog iznosa novčane kazne Agencija u pravilu utvrđuje u visini do najviše 30% prihoda poduzetnika ostvarenog na utvrđenom mjerodavnom tržištu.
(4) Pri utvrđivanju broja godina trajanja povrede iz stavka 1. ovoga članka, razdoblja kraća od šest mjeseci Agencija će smatrati razdobljem od pola godine, a razdoblja dulja od šest mjeseci, ali kraća od jedne godine, Agencija će smatrati punom godinom povrede Zakona, i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a.
(5) Izračunati osnovni iznos novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka Agencija će izreći u iznosu koji je zaokružen na najbliži višekratnik broja 1000.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Izračun prihoda poduzetnika na mjerodavnom tržištu
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 5.
(1) Agencija će izračun prihoda ostvarenog na mjerodavnom tržištu na kojem je utvrđena povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, u smislu članka 4. stavka 3. ove Uredbe, temeljiti na podacima o vrijednosti prodaje robe i/ili usluga tijekom posljednje poslovne godine u kojoj je poduzetnik povrijedio Zakon ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a, ili posljednje godine za koju postoje zaključena financijska izvješća ili konsolidirana financijska izvješća.
(2) U vrijednost prodaje robe i/ili usluga iz stavka 1. ovoga članka Agencija neće uračunavati porez na dodanu vrijednost, kao niti druge poreze izravno vezane uz prodaju.
(3) Ako se povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a koju je počinilo udruženje poduzetnika odnosi na aktivnosti njegovih članova, pri utvrđivanju osnovnog iznosa novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka Agencija može kao vrijednost prodaje robe i/ili usluga uzeti zbroj vrijednosti prodaje koju su ostvarili članovi tog udruženja ili prihod samog udruženja poduzetnika.
(4) Podatke o prihodu iz stavaka 1. i 3. ovoga članka Agenciji je obvezan dostaviti poduzetnik ili udruženje poduzetnika za koje je utvrđeno da su povrijedili Zakon i/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a.
(5) Ako Agencija procijeni da su dostavljeni podaci iz stavaka 1. do 4. ovoga članka nepotpuni ili netočni, Agencija će relevantne podatke o prihodu poduzetnika ili udruženja poduzetnika utvrditi temeljem djelomičnih podataka koje je pribavila i/ili temeljem bilo kakvih drugih podataka koje smatra primjerenima.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Utvrđivanje težine povrede Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 6.
(1) U cilju primjerenog utvrđivanja osnovnog iznosa novčane kazne, Agencija, u smislu članka 4. stavka 2. ove Uredbe, u svakom pojedinačnom slučaju utvrđuje težinu povrede Zakona i/ili članaka 101. i 102. UFEU-a.
(2) Agencija, u smislu članka 4. stavka 3. ove Uredbe, u svakom pojedinačnom slučaju utvrđuje treba li postotak od prihoda biti određen u gornjem ili donjem dijelu raspona, a pritom je obvezna uzimati u obzir niz čimbenika, kao što su primjerice, vrsta povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, tržišni udjel poduzetnika -sudionika povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, zemljopisno područje na kojem povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a ima ili može imati učinak, te je li povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a u praksi izvršena ili je samo ostavljena otvorena mogućnost za izvršenje povrede.
(3) Karteli i tajni karteli iz članka 2. stavka 1. točaka 7. i 8. ove Uredbe smatraju se po svojoj vrsti najtežim povredama Zakona i/ili članka 101. UFEU-a pa će u tim slučajevima Agencija udio od prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu iz članka 4. stavka 3. ove Uredbe odrediti u pravilu u gornjem dijelu raspona, uzimajući u obzir sve čimbenike iz stavka 2. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Dodatni iznos za odvraćanje poduzetnika od povreda Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 7.
(1) U slučajevima kartela i tajnih kartela kojima je povrijeđen članak 8. Zakona i/ili članak 101. UFEU-a, a neovisno od trajanja tih kartela, Agencija može osnovni iznos novčane kazne iz članka 4. stavka 3. te članka 6. stavka 3. ove Uredbe uvećati za dodatni iznos do najviše 25 % prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu.
(2) Cilj uvećanja novčane kazne za dodatni iznos iz stavka 1. ovoga članka je odvraćanje drugih poduzetnika od sklapanja kartelnih sporazuma kao najtežih oblika povrede Zakona ili članka 101. UFEU-a.
(3) Iznimno, uvećanje novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka Agencija može primijeniti i u drugim slučajevima teške povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, ako procijeni da je u konkretnom slučaju riječ o izuzetno značajnom ograničavanju tržišnog natjecanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
II.2. DRUGI STUPANJ IZRAČUNA – UTVRĐIVANJE OKOLNOSTI KOJE UTJEČU NA SMANJENJE I/ILI POVEĆANJE OSNOVNOG IZNOSA NOVČANE KAZNE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Olakotne okolnosti
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 8.
(1) Osnovni iznos novčane kazne iz članka 4. stavka 1. ove Uredbe Agencija može smanjiti, ukoliko utvrdi postojanje olakotnih okolnosti.
(2) Olakotnim okolnostima iz stavka 1. ovoga članka smatraju se osobito:
1. dostavljeni dokaz poduzetnika Agenciji o prekidu protupravnog postupanja, žurno po saznanju poduzetnika o vođenju prethodnog ispitivanja stanja na mjerodavnom tržištu u smislu članka 32. točke 1. Zakona, prije pokretanja postupka u smislu članka 39. Zakona ili najkasnije odmah po saznanju poduzetnika o pokretanju postupka od strane Agencije.
2. dostavljeni dokaz poduzetnika Agenciji o povredi ovoga Zakona ili članka 101. ili 102. UFEU-a kao posljedici nehaja poduzetnika
3. suradnja poduzetnika s Agencijom na način i u opsegu koji prelazi obveze utvrđene za primjenu oslobođenja od novčane kazne ili umanjenja novčane kazne iz članka 65. Zakona
4. suradnja poduzetnika s Agencijom na način i u opsegu koji prelazi obveze poduzetnika iz članka 41. Zakona.
(3) Iznimno od stavka 2. točke 1. ovoga članka, u slučaju kartela iz članka 6. stavka 3. ove Uredbe, prekid protupravnog postupanja po saznanju poduzetnika o pokretanju postupka u nadležnosti Agencije neće se smatrati olakotnom okolnošću.
(4) Agencija neće uzimati u obzir kao olakotnu okolnost iz stavka 2. ovoga članka trajanje povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a pojedinih poduzetnika, jer je trajanje povrede jedan od elemenata prvog stupnja izračuna novčane kazne u smislu članka 4. stavka 1. ove Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Otegotne okolnosti
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 9.
(1) Osnovni iznos novčane kazne iz članka 4. stavka 1. ove Uredbe Agencija može povećati, ukoliko utvrdi postojanje otegotnih okolnosti.
(2) Otegotnim okolnostima iz stavka 1. ovoga članka smatraju se osobito:
1. nastavak protupravnog postupanja poduzetnika kojima se nadalje krši Zakon i/ili članke 101. i 102. UFEU-a i to nakon dostave ranijeg rješenja Agencije kojim je utvrđeno da je takvim postupanjem poduzetnik povrijedio Zakon i/ili članak 101. i/ili 102. UFEU-a
2. ponavljanje sličnog protupravnog postupanja poduzetnika kojim se nadalje krši Zakon i/ili članke 101. i 102. UFEU-a i to nakon dostave ranijeg rješenja Agencije kojim je utvrđeno da je sličnim postupanjem taj poduzetnik povrijedio Zakon i/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a
3. odbijanje suradnje poduzetnika s Agencijom tijekom postupka
4. ometanje Agencije u njenom radu tijekom postupka
5. uloga inicijatora ili poticatelja drugih poduzetnika na povredu Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a
6. sve radnje i aktivnosti poduzete u cilju osiguranja sudjelovanja drugih poduzetnika u povredi Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a.
(3) U slučaju nastavka istog ili ponavljanja sličnog protupravnog postupanja iz stavka 2. točke 1. i 2. ovoga članka, osnovni iznos novčane kazne Agencija će povećati za 100% za svaki utvrđeni slučaj ponovne povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
III. PREVENTIVI UČINAK I ZAKONSKI MAKSIMUM NOVČANE KAZNE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Preventivni učinak novčane kazne
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 10.
(1) Kako bi novčana kazna ostvarila cilj preventivnog učinka iz članka 1. stavka 2. ove Uredbe, i odvratila samog poduzetnika koji je povrijedio Zakon i/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a, ali i sve druge poduzetnike od povrede propisa o zaštiti tržišnog natjecanja, Agencija može, neovisno od prihoda koje poduzetnik ostvaruje na mjerodavnom tržištu na kojem je povrijedio Zakon i/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a, povećati iznos novčane kazne onom poduzetniku koji ima značajnu tržišnu snagu na najmanje dva tržišta, odnosno onome za kojega je Agencija utvrdila da ima osobito visoke prihode povrh onih ostvarenih na mjerodavnom tržištu.
(2) Neovisno od stavka 1. ovoga članka, Agencija može povećati iznos novčane kazne utvrđen u prvom i drugom stupnju izračuna u smislu ove Uredbe, ukoliko je to potrebno za oduzimanje imovinske koristi koju je taj poduzetnik ostvario povredom Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, pod uvjetom da je imovinsku korist moguće procijeniti.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Zakonski maksimum novčane kazne
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 11.
(1) Najviši iznos novčane kazne koji Agencija može izreći poduzetniku zbog povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, u smislu članka 61. stavka 1. i članka 64. stavka 1. Zakona, uzimajući u obzir sve kriterije propisane ovom Uredbom, ne može niti u kojem slučaju premašiti iznos od 10% vrijednosti ukupnog prihoda poduzetnika iz članka 2. stavka 1. točke 5. ove Uredbe, ostvarenog na svjetskoj razini odnosno na svjetskom tržištu u posljednjoj godini za koju postoje zaključena godišnja financijska izvješća ili konsolidirana financijska izvješća.
(2) Ako se povreda koju je počinilo udruženje poduzetnika odnosi na aktivnosti njegovih članova, najviši iznos novčane kazne koji se može izreći udruženju poduzetnika ne može ni u kojem slučaju biti veći od 10 % zbroja ukupnoga prihoda iz članka 2. stavka 1. točke 5. ove Uredbe, ostvarenog na svjetskoj razini odnosno na svjetskom tržištu svakog člana udruženja u posljednjoj godini za koju postoje zaključena godišnja financijska izvješća ili konsolidirana financijska izvješća, a koji je djelovao na tržištu na kojem je nastupila povreda od strane udruženja poduzetnika.
(3) Financijska obveza svakog člana udruženja iz stavka 2. ovoga članka koja se odnosi na plaćanje novčane kazne za tu povredu ne može biti veća od 10 % njegova ukupnog prihoda ostvarenog na svjetskoj razini u godini za koju postoje zaključena financijska izvješća.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
IV. IZNIMNO UMANJENJE NOVČANE KAZNE I SIMBOLIČNA NOVČANA KAZNA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Iznimno umanjenje novčane kazne zbog teškog financijskog stanja poduzetnika
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 12.
(1) Iznimno, na zahtjev poduzetnika koji se nalazi u teškoj financijskoj situaciji te iz objektivnih razloga navedenih u stavku 3. ovoga članka nije u mogućnosti platiti novčanu kaznu propisanu ovim Zakonom, Agencija može dodatno umanjiti iznos novčane kazne.
(2) Činjenica da se poduzetnik nalazi u nepovoljnoj ili teškoj financijskoj situaciji nije sama za sebe razlog za umanjenje novčane kazne.
(3) Iznimno umanjenje novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka Agencija može dodatno smanjiti iznos novčane kazne poduzetniku koji se nalazi u teškoj financijskoj situaciji i koji je povrijedio odredbe ovoga Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, ako on podnese relevantne dokaze da bi izricanje novčane kazne u iznosu kako je to propisano ovim Zakonom nepovratno ugrozilo njegovu ekonomsku održivost i dovelo do potpunog gubitka vrijednosti njegove imovine.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Simbolična novčana kazna
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 13.
(1) U iznimnim slučajevima Agencija može izreći simboličnu novčanu kaznu.
(2) Simboličnu novčanu kaznu iz stavka 1. ovoga članka Agencija može izreći poduzetniku iz članka 12. ove Uredbe, kao i u drugim slučajevima u kojima je Agencija utvrdila da narušavanje tržišnog natjecanja nije imalo značajan negativan učinak na tržištu.
(3) U slučaju iz stavka 2. ovoga članka, Agencija je obvezna posebno obrazložiti razloge za izricanje simbolične novčane kazne.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Stupanje na snagu
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 14.
Danom stupanja na snagu ove Uredbe prestaje važiti Uredba o kriterijima za izricanje novčane kazne („Narodne novine“, br. 129/10. i 23/15.).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 15.
Ova Uredba stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
Predsjednik
mr.sc. Andrej Plenković
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
OBRAZLOŽENJE
Pravni temelj za donošenje Uredbe o kriterijima za izricanje novčane kazne (dalje u tekstu: Uredba) je članak 64. stavak 17. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja („Narodne novine", br. 79/09. 80/13. i 41/21.; u daljnjem tekstu: Zakon). Člankom 64. stavkom 17. Zakona utvrđeno je da će Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje u tekstu: Agencija) detaljno razraditi kriterije za izricanje novčane kazne, sukladno kriterijima koji proizlaze iz primjene pravila o tržišnom natjecanju u Europskoj uniji, u smislu članka 74. Zakona. Stoga se dostavlja Vladi Republike Hrvatske prijedlog teksta Uredbe. Ovaj prijedlog Uredbe sadržajno je usklađen sa Zakonom, te detaljnije razrađuje pojedine odredbe Zakona. Donošenjem ove Uredbe, bit će ispunjena u cijelosti obveza Vlade Republike Hrvatske u svrhu detaljnije razrade kriterija za izricanje novčane kazne iz članka 64. stavka 17. Zakona. Člankom 47. stavkom 2. Prijelaznih i završnih odredbi Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja („Narodne novine“, br. 41/21.) propisano je kako će Vlada Republike Hrvatske propis o kriterijima za izricanje novčane kazne iz članka 64. stavka 17. donijeti u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu Zakona. Predlaže se donošenje u cijelosti nove Uredbe radi usklađivanja terminologije sa Zakonom. Ovo se prije svega odnosi na uvođenje Zakonom novčane kazne kao sankcije za povredu Zakona, i/ili članaka 101. i/ili 102. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL C 115 od 9. 5. 2008.; dalje u tekstu: UFEU) te sankcioniranje udruženja poduzetnika kao nove kategorije poduzetnika.
Obrazloženje odredbi prijedloga Uredbe
Člankom 1 . uređuju se kriteriji koje je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Agencija) u smislu članka 64. Zakona dužna uzimati u obzir u postupku utvrđivanja uvjeta za izricanje novčane kazne te pri izricanju novčane kazne poduzetnicima koji su povrijedili odredbe članaka 61. – 63. Zakona te članaka 101. i 102. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL C 115 od 9. 5. 2008.; dalje u tekstu: UFEU). Ovim člankom uređuje se cilj novčane kazne te najviši iznos novčane kazne koji Agencija može temeljem ove Uredbe izreći poduzetniku zbog povrede Zakona te članaka 101. i/ili 102. UFEU-a
Člankom 2. uređuje se značenje pojmova.
Člankom 3. uređuje se kako pri izricanju novčane kazne Agencija primjenjuje dvostupanjsku metodologiju izračuna novčane kazne za svakog poduzetnika za kojeg utvrdi da je povrijedio Zakon i/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a.
Člankom 4. uređuju se elementi izračuna osnovnog iznosa novčane kazne. Pritom, uređuje se kako se osnovni iznos novčane kazne izračunava određujući primjerenu visinu postotka od prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu, a visina postotka ovisi o težini povrede Zakona odnosno članaka 101. i 102. UFEU te dobiveni iznos množi se s brojem godina trajanja povrede. Postotak od prihoda utvrđuje u visini do najviše 30% prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu.
Člankom 5. uređuje se izračun prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu. Odredba je usklađena sa Smjernicama. Agencija će izračun prihoda ostvarenog na mjerodavnom tržištu na kojem je utvrđena povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, temeljiti na podacima o vrijednosti prodaje robe i/ili usluga tijekom posljednje poslovne godine u kojoj je poduzetnik povrijedio Zakon ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a, odnosno posljednje godine za koju postoje zaključena financijska izvješća ili konsolidirana financijska izvješća. Ako se povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a koju je počinilo udruženje poduzetnika odnosi na aktivnosti njegovih članova, pri utvrđivanju osnovnog iznosa novčane kazne Agencija može kao vrijednost prodaje robe i/ili usluga uzeti zbroj vrijednosti prodaje koju su ostvarili članovi tog udruženja ili prihod samog udruženja poduzetnika.
Člankom 6. uređuje se način utvrđivanja težine povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a.
Člankom 7. uređuje se dodatni iznos za odvraćanje poduzetnika od povrede Zakona odnosno članaka 101. i 102. UFEU-a. Pritom, uređuje se kako u slučaju kartela i/ili članka 101. UFEU-a, Agencija može na osnovni iznos novčane kazne dodati iznos do najviše 25% prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu . Ovim člankom utvrđuje se i mogućnost primjene uvećanja iznosa osnovne novčane kazne i u ostalim slučajevima teške povrede Zakona.
Člankom 8. uređuju se olakotne okolnosti za izricanje novčane kazne.
Člankom 9. uređuju se otegotne okolnosti za izricanje novčane kazne.
Člankom 10. uređuje se preventivni učinak novčane kazne. Ovim člankom uređuje se kako Agencija može, neovisno od prihoda koje poduzetnik ostvaruje na mjerodavnom tržištu na kojem je povrijedio Zakon i/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a, povećati iznos novčane kazne onom poduzetniku koji ima značajnu tržišnu snagu na najmanje dva tržišta, kao i onome poduzetniku za kojega je Agencija utvrdila da ima osobito visoke prihode povrh onih ostvarenih na mjerodavnom tržištu. Također, Agencija može povećati iznos novčane kazne utvrđen u prvom i drugom stupnju izračuna u smislu ove Uredbe, ukoliko je to potrebno za oduzimanje imovinske koristi koju je taj poduzetnik ostvario povredom Zakona i/ili članaka 101. i 102. UFEU-a, pod uvjetom da je imovinsku korist moguće procijeniti.
Člankom 11. uređuje se zakonski maksimum za izricanje novčane kazne.
Člankom 12. uređuje se iznimno umanjenje novčane kazne zbog teškog stanja poduzetnika.
Člankom 13. uređuje se simbolična novčana kazna u slučajevima kada Agencija utvrdi da narušavanje tržišnog natjecanja nije imalo negativan učinak na tržištu.
Člankom 14. uređuje se kako stupanjem na snagu Uredbe prestaje važiti Uredba o kriterijima za izricanje upravno-kaznene mjere („Narodne novine“, br. 129/10. i 23/15.).
Člankom 15 uređuje se stupanje na snagu Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja