Na temelju članka 65. stavka 8. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (“Narodne novine”, br. 79/09., 80/13. i 41/21.), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj..... donijela
UREDBU O KRITERIJIMA ZA OSLOBOĐENJE ILI UMANJENJE NOVČANE KAZNE
I. OPĆE ODREDBE
Predmet Uredbe
Članak 1.
(1) Ovom Uredbom razrađuju se kriteriji koje je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Agencija) dužna uzeti u smislu članka 65. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Zakon) u obzir prije nego što donese odluku o oslobođenju poduzetnika ili udruženja poduzetnika od plaćanja novčane kazne te kriteriji koje je Agencija dužna uzeti u obzir prije nego što donese odluku o umanjenju novčane kazne sudionicima zabranjenog horizontalnog sporazuma (kartela) ili tajnog kartela.
(2) Cilj oslobođenja poduzetnika ili udruženja poduzetnika od plaćanja novčane kazne ili umanjenja novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka je potaknuti poduzetnike ili udruženja poduzetnika-sudionike kartela na otkrivanje kartela ili tajnih kartela, odnosno prijavu kartela ili tajnih kartela Agenciji.
Značenje pojmova
Članak 2.
U smislu ove Uredbe pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. „novčana kazna“ je kazna koja se izriče poduzetniku ili udruženju poduzetnika za koje je Agencija utvrdila da su ispunili uvjete za izricanje novčane kazne iz članaka 61. do 63. Zakona te članaka 101. i 102. UFEU, a u skladu s kriterijima iz članka 64. Zakona
2. „kartel“ je zabranjeni horizontalni sporazum ili usklađeno djelovanje između dva ili više konkurenata kojem je cilj usklađivanje njihovih postupanja na tržištu ili utjecaj na relevantne parametre tržišnog natjecanja putem praksi poput, ali ne ograničujući se na, dogovaranja ili usklađivanja kupovnih ili prodajnih cijena, odnosno drugih trgovinskih uvjeta, među ostalim u pogledu prava intelektualnog vlasništva, određivanja kvota proizvodnje ili prodaje, dijeljenja tržišta i kupaca, uključujući manipuliranje postupkom podnošenja ponuda, ograničenja uvoza ili izvoza ili protutržišnih djelovanja protiv drugih konkurenata
3. „tajni kartel“ je kartel čije postojanje je djelomično ili u potpunosti prikriveno
4. „poticatelj“ je poduzetnik koji je aktivno sudjelovao u organiziranju, usmjeravanju djelovanja i izvršenju zabranjenog horizontalnog sporazuma (kartela) ili tajnog kartela (u daljnjem tekstu: kartel), odnosno sudjelovao u poticanju drugih poduzetnika, njegovih konkurenata da se pridruže kartelu i da u njemu ostanu, naročito primjenom izravne ili neizravne prisile ili prijetnje
5. „poduzetnici“ su osobe utvrđene člankom 3. Zakona
6. „nenajavljena pretraga“ je pretraga poslovnih i drugih prostorija, zemljišta i prijevoznih sredstava iz članaka 42. i 44. Zakona
7. „prijava“ je prijava za oslobođenje od novčane kazne ili za umanjenje novčane kazne koju poduzetnik-sudionik kartela, sukladno Zakonu i ovoj Uredbi podnosi Agenciji, tijelu nadležnom za zaštitu tržišnog natjecanja i/ili Europskoj komisiji
8. „podnositeljprijavezaoslobođenjeodnovčanekazneilizaumanjenjenovčanekazne–pokajnik“ je poduzetnik – sudionik kartela koji podnosi prijavu tijelu nadležnom za zaštitu tržišnog natjecanja za oslobođenje od novčane kazne ili za umanjenje novčane kazne u okviru pokajničkog programa
9. „skraćena prijava“ je prijava za oslobođenje od novčane kazne ili za umanjenje novčane kazne koju u skraćenom obliku tijelu nadležnom za zaštitu tržišnog natjecanja podnosi poduzetnik pokajnik za isti kartel za koji je već podnio punu prijavu Europskoj komisiji ili se već prijavio za zabilježbu Europskoj komisiji kada se ta prijava odnosi na kartel koji obuhvaća više od tri države članice kao zahvaćena područja
10. „obavijest“ je obavijest o preliminarno utvrđenim činjenicama u postupku iz članka 48. Zakona
11. „izjava poduzetnika pokajnika“ je njegovo priznanje odnosno usmeno ili pisano dobrovoljno izlaganje poduzetnika pokajnika, ili takvo izlaganje u ime poduzetnika izjavljeno od odgovorne osobe poduzetnika ili ovlaštenog predstavnika poduzetnika-sudionika prijavljenog kartela podneseno tijelu nadležnom za zaštitu tržišnog natjecanja o postojanju kartela i o njegovom sudjelovanju i ulozi u tom kartelu, ili zapis tog usmenog izlaganja, u kojem se opisuje uključenost tog poduzetnika u kartel, njegova saznanja o kartelu i uloga koju u njemu ima, posebno sastavljeno za podnošenje tijelu nadležnom za zaštitu tržišnog natjecanja s ciljem dobivanja oslobođenja od plaćanja novčane kazne ili umanjenja novčane kazne u okviru pokajničkog programa
12. „Europska mreža za tržišno natjecanje“ (u daljnjem tekstu: ECN) je mreža javnih tijela koju čine tijela nadležna za zaštitu tržišnog natjecanja u državama članicama Europske unije i Europska komisija te koja služi kao forum za raspravu i suradnju u pogledu primjene članaka 101. i 102. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL C 115 od 9. 5. 2008.; u daljnjem tekstu: UFEU).
II. OPĆI KRITERIJI ZA OSLOBOĐENJE ILI UMANJENJE NOVČANE KAZNE
Članak 3.
(1) Agencija može osloboditi od plaćanja novčane kazne onog sudionika kartela koji je prvi obavijesti o kartelu i dostavi joj podatke, činjenice i dokaze koji joj omogućuju pokretanje postupka i provođenje ciljane nenajavljene pretrage povezane s kartelom, pod uvjetom da Agencija još ne raspolaže dostatnim dokazima za pokretanje postupka i provođenje ciljane nenajavljene pretrage ili još nije provela takvu pretragu ili koji su, prema mišljenju Agencije dostatni kako bi mogla utvrditi povredu obuhvaćenu pokajničkim programom iz članka 8. Zakona ili članka 101. UFEU-a te pod uvjetom da Agencija još ne raspolaže dostatnim dokazima kojima bi se ta povreda mogla utvrditi i da nijedan drugi poduzetnik nije prethodno ispunio uvjete za odobrenje oslobođenja od plaćanja novčane kazne u vezi s tim kartelom.
(2) Agencija može izreći novčanu kaznu u umanjenom iznosu onim sudionicima kartela koji ne ispunjavaju uvjete za oslobođenje od novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka, ali su Agenciji dostavili dodatne valjane dokaze koji predstavljaju znatnu dodanu vrijednost za dokazivanje povrede obuhvaćene pokajničkim programom iz članka 8. Zakona i/ili članka 101. UFEU-a, u odnosu na dokaze kojima Agencija već raspolaže u vrijeme podnošenja prijave.
(3) Agencija može postupiti, sukladno stavcima 1. i 2. ovoga članka samo temeljem prijave – sudionika kartela za oslobođenje i/ili umanjenje novčane kazne te, ako su ispunjeni kriteriji iz stavka 4. ovoga članka, a prijava se može podnijeti kao puna ili skraćena prijava za oslobođenje od kazne.
(4) Neovisno o tome podnosi li poduzetnik Agenciji prijavu za oslobođenje ili umanjenje novčane kazne, u oba slučaja sljedeći kriteriji moraju biti kumulativno ispunjeni tijekom cjelokupnog trajanja postupka u nadležnosti Agencije:
1. potpuna, kontinuirana i žurna suradnja s Agencijom od podnošenja prijave Agenciji iz stavka 3. ovoga članka do okončanja postupka
2. prekid sudjelovanja u kartelu od dana podnošenja prijave Agenciji iz stavka 3. ovoga članka, osim u onoj mjeri i u slučaju u kojima Agencija smatra da je nastavak sudjelovanja potreban, radi uspješne provedbe nenajavljene pretrage iz članaka 42. i/ili 44. Zakona, te
3. zabrana uništavanja, krivotvorenja ili prikrivanja relevantnih dokaza o kartelu, kao i zabrana otkrivanja činjenice ili sadržaja svoje namjere prijave kartela Agenciji.
(5) Potpuna, kontinuirana i žurna suradnja poduzetnika s Agencijom iz stavka 4. točke 1. ovoga članka podrazumijeva obvezu poduzetnika na dostavu točnih, potpunih i ne zavaravajućih podataka, a što uključuje osobito:
1. relevantne informacije i dokaze koji se odnose na kartel, a koje su već u posjedu poduzetnika ili su mu dostupne, kojima ima pristup kao i one do kojih poduzetnik naknadno dođe u posjed
2. biti dostupan Agenciji tijekom cijelog postupka, odnosno bez odgode odgovoriti na bilo koji zahtjev Agencije koji bi mogao doprinijeti utvrđivanju činjenica
3. omogućiti Agenciji dobivanje izjava od sadašnjih, a ako je to moguće i od bivših direktora i zaposlenika poduzetnika za koje smatra da bi mogli imati određena saznanja o kartelu,  e
4. zabranu otkrivanja činjenice da je podnesena prijava Agenciji ili sadržaja  e prijave prije objave obavijesti iz članka 48. Zakona.
(6) Poticatelj koji je svojim djelovanjem prisilio druge poduzetnike da se pridruže kartelu ili da u njemu ostanu ne može se osloboditi od plaćanja novčane kazne. djelovanjem prisilio
III. KRITERIJI ZA OSLOBOĐENJE OD PLAĆANJA NOVČANE KAZNE
Članak 4.
(1) Agencija može osloboditi od plaćanja novčane kazne onog sudionika kartela koji prvi obavijesti Agenciju o kartelu odnosno koji joj prvi dostavi prijavu iz članka 3. stavka 3. ove Uredbe, ako Agencija procijeni da joj dostavljena prijava omogućuje:
1. provedbu ciljane nenajavljene pretrage iz članaka 42. i/ili 44. Zakona
2. utvrđivanje postojanja kartela.
(2) Poduzetnik je u smislu stavka 1. ovoga članka, kao sastavni dio prijave dužan Agenciji dostaviti sljedeće:
1. Izjavu o sudjelovanju u kartelu (u daljnjem tekstu: Izjavu poduzetnika pokajnika), te
2. podatke, činjenice i ostale dokaze koje podnositelj prijave posjeduje u trenutku podnošenja prijave Agenciji, a koji se odnose na taj kartel i koji su nastali u razdoblju trajanja kartela.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, Agencija može osloboditi poduzetnika od dostave određenih podataka, činjenica i dokaza ako procijeni da bi njihova dostava Agenciji mogla ugroziti provedbu nenajavljene pretrage iz članaka 42. i/ili 44. Zakona.
Izjava poduzetnika pokajnika
Članak 5.
(1) Izjava poduzetnika pokajnika iz članka 2. točke 11. te članka 4. stavka 2. točke 1. ove Uredbe je priznanje poduzetnika odnosno usmeno ili pisano izlaganje poduzetnika Agenciji o postojanju kartela i o njegovom sudjelovanju i ulozi u tom kartelu.
(2) Izjava poduzetnika pokajnika iz stavka 1. ovoga članka ulaže se u spis predmeta i čini njegov sastavni dio.
(3) Izjavu poduzetnika pokajnika iz stavka 1. ovoga članka može dati poduzetnik-sudionik kartela, putem ovlaštene osobe ili njegov punomoćnik.
(4) Izjava poduzetnika pokajnika iz stavka 1. ovoga članka u vezi s punom ili skraćenom prijavom podnosi se Agenciji na hrvatskom jeziku ili na drugom službenom jeziku Europske unije o kojem je bilateralno postignut dogovor između Agencije i podnositelja prijave.
(5) Izjava poduzetnika pokajnika iz stavka 1. ovoga članka, u dijelu u kome je to poduzetniku poznato u trenutku podnošenja prijave Agenciji u smislu članka 4. stavka 2. točke 1. ove Uredbe, treba sadržavati:
1. detaljan opis kartela, njegove ciljeve, aktivnosti i djelovanje, robe i/ili usluge koje su obuhvaćene kartelom, procijenjeni tržišni udjel sudionika kartela, zemljopisno područje na kojem kartel ima učinak, trajanje kartela, datume, mjesta, sadržaj i osobe koje su sudjelovale u provedbi kartela, te sva potrebna obrazloženja, vezana za dostavljene dokaze uz prijavu
2. naziv i adresu poduzetnika koji podnosi prijavu te nazive i adrese svih ostalih poduzetnika koji sudjeluju ili su sudjelovali u kartelu
3. osobne podatke, radno mjesto podnositelja prijave i sjedište poslodavca, a po potrebi i prebivalište svih fizičkih osoba koje, prema saznanjima podnositelja prijave, sudjeluju ili su sudjelovale u aktivnostima vezanim uz kartel, uključujući i fizičke osobe koje su sudjelovale u tim aktivnostima na strani podnositelja prijave
4. obavijest o tome je li podnio prijavu nekom drugom tijelu nadležnom za zaštitu tržišnog natjecanja u državama članicama Europske unije ili u drugim državama, odnosno je li se na bilo koji drugi način obratio ili se ima namjeru obratiti tim tijelima u svezi prijavljenog kartela.
Članak 6.
U slučaju davanja usmene izjave poduzetnika pokajnika iz članka 5. stavka 1. ove Uredbe, Agencija je obvezna napraviti tonski zapis izjave poduzetnika pokajnika te izraditi njegov prijepis i uložiti ga u spis.
Pravo uvida u Izjavu poduzetnika pokajnika
Članak 7.
(1) Agencija će odobriti uvid u Izjavu poduzetnika pokajnika samo strankama u postupku na koje se izjava odnosi i to nakon dostave obavijesti iz članka 48. Zakona i samo za potrebe ostvarivanja njihovih prava na obranu u tom postupku.
(2) Uvid iz stavka 1. ovoga članka Agencija će odobriti samo pod uvjetom da se stranke u postupku, odnosno njihovi punomoćnici obvežu Agenciji kako će sadržaj Izjave poduzetnika pokajnika, u koju im je Agencija dala uvid, uporabiti isključivo u postupku utvrđivanja postojanja kartela u kojem je Izjava poduzetnika pokajnika dana ili u upravnom sporu pokrenutom pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske protiv odluke Agencije, odnosno da njen sadržaj neće kopirati ni u mehaničkom niti u elektroničkom obliku.
(3) Ako se stranke u postupku ili njihovi punomoćnici ne pridržavaju obveze o ograničenoj uporabi sadržaja izjave poduzetnika pokajnika u smislu stavka 2. ovoga članka, Agencija takvo postupanje može, ovisno o okolnostima konkretnog slučaja, ocijeniti ometanjem Agencije tijekom postupka u smislu članka 64. stavka 13. točke 2. Zakona.
(4) Ako podnositelj prijave ili njegovi punomoćnici otkriju sadržaj izjave poduzetnika pokajnika iz članka 5. ove Uredbe trećima, obveza stranaka u postupku o ograničenoj uporabi sadržaja izjave poduzetnika pokajnika u koju su izvršili uvid u smislu stavka 2. ovoga članka prestaje.
Kriteriji za oslobođenje od plaćanja novčane kazne prije provedbe nenajavljene pretrage
Članak 8.
(1) Agencija će osloboditi od plaćanja novčane kazne poduzetnika koji joj je podnio prijavu prije provedbe nenajavljene pretrage, ako su kumulativno ispunjeni slijedeći kriteriji:
1. prijavitelj je poduzetnik-sudionik kartela koji je prvi postupio sukladno članku 4. ove Uredbe, a Agencija je procijenila nakon zaprimanja i ocjene prijave da su dostavljeni podatci, činjenice i dokazi uz prijavu dostatni za provedbu nenajavljene pretrage iz članka 42. i/ili 44. Zakona,
2. Agencija u vrijeme zaprimanja prijave nije raspolagala dostatnim dokazima za provedbu nenajavljene pretrage, odnosno nije imala valjane razloge za podnošenje zahtjeva Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske za davanjem naloga za određivanje nenajavljene pretrage iz članka 42. i/ili 44. Zakona, te
3. ispunjeni su opći kriteriji za oslobođenje od novčane kazne iz članka 3. stavka 4. ove Uredbe.
(2) Rizik procjene dostatnosti dokaza za provedbu nenajavljene pretrage iz stavka 1. točke 1. ovoga članka snosi Agencija, a neuspješnost provedbe nenajavljene pretrage, neovisno o razlozima, ne može biti temelj za ne donošenje odluke o oslobođenju poduzetnika iz stavka 1. ovoga članka od plaćanja novčane kazne.
Kriteriji za oslobođenje od plaćanja novčane kazne nakon provedbe nenajavljene pretrage
Članak 9.
(1) Agencija može osloboditi poduzetnika od plaćanja novčane kazne i nakon provedbe nenajavljene pretrage, samo u slučaju, ako niti jedan poduzetnik nije ispunio kriterije za oslobođenje od plaćanja novčane kazne temeljem članka 8. ove Uredbe.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka moraju kumulativno biti ispunjeni sljedeći kriteriji:
1. prijavitelj je poduzetnik-sudionik kartela koji je prvi postupio sukladno članku 4. ove Uredbe, a Agencija je procijenila nakon zaprimanja i ocjene prijave da su dostavljeni podatci, činjenice i dokazi uz prijavu dostatni za utvrđivanje postojanja kartela u smislu članka 8. Zakona
2. Agencija u vrijeme zaprimanja prijave poduzetnika nije raspolagala dostatnim dokazima za utvrđivanje postojanja kartela odnosno za okončanje postupka te
3. ispunjeni su opći kriteriji za oslobođenje od novčane kazne iz članka 3. stavka 4. ove Uredbe.
Članak 10.
(1) U smislu članka 3. stavka 3. ove Uredbe, poduzetnik-sudionik kartela može podnijeti Agenciji prijavu za oslobođenje od plaćanja novčane kazne, ako su ispunjeni kriteriji iz članaka 4. ili 5. ove Uredbe, ili u protivnom podnijeti zahtjev za stavljanje zabilješke o prijavi (u daljnjem tekstu: zabilješka) koja mu u slučaju odobrenja od strane Agencije osigurava zadržavanje reda, ako u određenom vremenskom razdoblju dopuni zabilješku, u smislu članaka 4. ili 5. ove Uredbe te će u tom slučaju Agencija smatrati da je na dan odobrenja stavljanja zabilješke podnesena prijava za oslobođenje od plaćanja novčane kazne.
(2) Agencija će u pravilu odbiti prijavu odnosno zahtjev iz stavka 1. ovoga članka, ako su oni podneseni nakon dostave obavijesti iz članka 48. Zakona.
Skraćena prijava
Članak 11.
(1) Kada je Europska komisija najprikladnije tijelo za postupanje u predmetu utvrđivanja povrede članka 101. UFEU-a u smislu Obavijesti Komisije o suradnji unutar Europske mreže tijela nadležnih za zaštitu tržišnog natjecanja (SL C 101, od 27. travnja 2004., str: 0043-0053), tada poduzetnik – sudionik kartela podnosi potpunu prijavu za oslobođenje od plaćanja ili umanjenje novčane kazne Europskoj komisiji pod uvjetom da prijava obuhvaća više od tri države članice kao područja zahvaćena kartelom.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka poduzetnik može u vezi s istim kartelom Agenciji i/ili drugom tijelu nadležnom za zaštitu tržišnog natjecanja koje smatra najprikladnijim za postupanje podnijeti skraćenu prijavu za oslobođenje od plaćanja ili umanjenje novčane kazne.
(3) Skraćena prijava iz stavka 2. ovoga članka odnosi se na isti proizvod, zemljopisno područje i istog je trajanja kao i prijava za oslobođenje od plaćanja novčane kazne ili njezino umanjenje podnesene Europskoj komisiji.
(4) Skraćena prijava podnosi se na obrascu iz Priloga 1. koji je sastavni dio ove Uredbe u mjeri u kojoj je to poznato podnositelju prijave u vrijeme njezinoga podnošenja, a mora sadržavati sljedeće informacije:
a) naziv/ime i adresu podnositelja skraćene prijave
b) nazive/imena drugih sudionika u prijavljenom kartelu
c) proizvode na koje prijavljeni kartel ima učinak
d) zemljopisno područje/tržište na kojem prijavljeni kartel ima učinak
e) trajanje prijavljenog kartela
f) opis prijavljenog kartela
g) države članice Europske unije u kojima se dokazi o prijavljenom kartelu vjerojatno mogu pronaći
h) informacije o podnesenoj prijavi Europskoj komisiji,
i) informaciju o tome je li podnositelj podnio prijavu nekom drugom tijelu nadležnom za zaštitu tržišnog natjecanja u državama članicama Europske unije ili u drugim državama, odnosno je li se na bilo koji drugi način obratio ili se ima namjeru obratiti tim tijelima u svezi prijavljenog kartela.
(5) Po zaprimanju skraćene prijave, Agencija će podnositelju dati potvrdu o zaprimanju skraćene prijave i staviti zabilježbu navodeći datum i vrijeme primitka.
(6) Ako je poduzetnik prvi podnio skraćenu prijavu, Agencija će ga pisanim putem obavijestiti o tome.
(7) Agencija kada primi skraćenu prijavu obvezna je provjeriti je li već primila skraćenu ili punu prijavu od drugog podnositelja prijave u vezi s istim kartelom u vrijeme primitka prijave.
(8) Ako Agencija utvrdi da nije primila prijavu od drugog podnositelja prijave i smatra da skraćena prijava ispunjava zahtjeve iz stavka 2. ovoga članka, o tome će obavijestiti podnositelja prijave.
(9) Ako Europska komisija primi puni prijavu, a Agencija primi skraćenu prijavu u vezi s istim kartelom, Europska komisija je primarno tijelo nadležno za zaštitu tržišnog natjecanja podnositelja prijave dok se ne utvrdi hoće li Europska komisija u cijelosti ili djelomično preuzeti predmet, osobito u svezi davanja uputa podnositelju prijave o svim dodatnim internim istragama.
(10) U slučaju iz stavka 8. ovoga članka, Europska komisija na zahtjev Agencije obavijestit će Agenciju o statusu predmeta.
(11) Agencija može od podnositelja skraćene prijave tražiti dostavu dodatnih informacija i posebnih obrazloženja samo u odnosu na sadržaj prijave iz stavka 2. ovoga članka prije nego što zatraži podnošenje pune prijave iz stavka 13. ovoga članka.
(12) Ako Europska komisija obavijesti Agenciju da u predmetu neće uopće ili neće djelomično postupati, Agencija može provesti postupak i pozvati poduzetnika da u određenom roku dostavi sve relevantne dokaze i podnese punu prijavu za oslobođenje od plaćanja ili umanjenje novčane kazne.
(13) Iznimno, kada je nužno potrebno radi razgraničenja predmeta ili dodjele predmeta, Agencija može od podnositelja prijave zatražiti da podnese punu prijavu prije nego što Europska komisija obavijesti Agenciju da ne namjerava preuzeti predmet u cijelosti ni djelomično.
(14) Agencija će odrediti rok od najduže 30 dana u kojem je podnositelj zahtjeva dužan podnijeti punu prijavu zajedno s odgovarajućim dokazima i informacijama, a čime se ne dovodi u pitanje pravo podnositelja zahtjeva da i prije roka koji odredi Agencija dobrovoljno podnese punu prijavu.
(15) U slučaju iz stavka 13. ovoga članka smatrat će se da je prijava za oslobođenje od plaćanja ili umanjenje novčane kazne dostavljena u vrijeme podnošenja skraćene prijave, pod uvjetom da skraćena prijava obuhvaća iste proizvode i područja/tržišta te jednako trajanje kartela kao i prijava za oslobođenje ili umanjenje podnesena Europskoj komisiji.
Stavljanje zabilješke o prijavi
Članak 12.
(1) Poduzetnik koji je podnositelj prijave za oslobođenje ili umanjenje novčane kazne iz članka 3. stavka 1. ili 2. ove Uredbe može postaviti zahtjev za stavljanje zabilješke o prijavi kojim mu Agencija može dodijeliti mjesto u redu za oslobođenje od novčane kazne ili umanjenje novčane kazne.
(2) Poduzetnik koji je podnositelj zahtjeva za stavljanje zabilješke o prijavi iz stavka 1. ovoga članka obvezan je u zahtjevu koji podnosi Agenciji navesti razloge i okolnosti zbog kojih u trenutku podnošenja zahtjeva za stavljanje zabilješke o prijavi nije u mogućnosti dostaviti Agenciji sve podatke, činjenice i dokaze iz članaka 4. ili 5. ove Uredbe, a koji su neophodni za ispunjenje kriterija za oslobođenje od plaćanja novčane kazne.
(3) Zahtjev iz stavka 1. ovoga članka, obvezatno mora sadržavati:
1. podatke o nazivu i sjedištu podnositelja zahtjeva
2. obrazloženje razloga zbog kojih se podnosi zahtjev
3. ostale sudionike kartela
4. mjerodavno tržište u proizvodnom i zemljopisnom smislu, u smislu članka 7. Zakona
5. procijenjeno trajanje kartela
6. vrstu kartela
7. obavijest o tome je li podnositelj zahtjeva podnio prijavu ili zahtjev iz stavka 1. ovoga članka nekom drugom tijelu nadležnom za zaštitu tržišnog natjecanja u državama članicama Europske unije ili u drugim državama te ima li namjeru podnijeti tim tijelima takvu prijavu ili zahtjev.
(4) Agencija može, ako procijeni opravdanim, odobriti stavljanje zabilješke o prijavi temeljem zahtjeva iz stavka 1. ovoga članka, te u tom slučaju odrediti rok u kojem je podnositelj zahtjeva obvezan za svoja određena saznanja o kartelu dostaviti Agenciji odgovarajuće podatke, činjenice i dokaze iz članaka 4. ili 5. ove Uredbe.
(5) Ako poduzetnik u ostavljenom roku iz stavka 4. ovoga članka dostavi Agenciji tražene podatke, činjenice i dokaze, smatrat će se da su oni dostavljeni na dan odobrenja stavljanja zabilješke o prijavi te će o tome Agencija poduzetniku dati potvrdu iz članka 12. ove Uredbe.
(5) Ako poduzetnik ne postupi u smislu stavka 4. ovoga članka, Agencija će smatrati da nije podnesena prijava za oslobođenje od plaćanja novčane kazne i u tom slučaju može slobodno raspolagati svim dostavljenim dokazima iz privitka zahtjeva za stavljanje zabilješke o prijavi te će o tome pisanim putem obavijestiti poduzetnika.
Potvrda o zaprimanju prijave
Članak 13.
Agencija je obvezna svakom poduzetniku koji podnese prijavu iz članaka 4. ili 5. ove Uredbe dati potvrdu o zaprimanju prijave za oslobođenje od plaćanja novčane kazne, u kojoj se navodi datum i ako je to moguće sat zaprimanja prijave.
Redoslijed odlučivanja o prijavi
Članak 14.
Agencija neće odlučivati o naknadno dostavljenim prijavama za oslobođenje od plaćanja novčane kazne ili zahtjevima za stavljanjem zabilješke o prijavi za isti kartel za sve vrijeme dok ne odluči o prvo dostavljenoj prijavi odnosno zahtjevu zaprimljenom u konkretnom predmetu.
Davanje uvjetnog oslobođenja od plaćanja novčane kazne
Članak 15.
(1) Nakon zaprimanja prijave iz članka 8. ili 9. ove Uredbe, Agencija je obvezna provjeriti jesu li ispunjeni kriteriji za oslobođenje od plaćanja novčane kazne iz članka 4. ili 5. ove Uredbe.
(2) Ako Agencija utvrdi da su ispunjeni kriteriji iz stavka 1. ovoga članka, pisanim će putem obavijestiti poduzetnika o davanju uvjetnog oslobođenja od plaćanja novčane kazne.
Odbijanje davanja uvjetnog oslobođenja od plaćanja novčane kazne
Članak 16.
(1) Ako Agencija utvrdi da nisu ispunjeni kriteriji za oslobođenje od plaćanja novčane kazne iz članaka 4. ili 5. ove Uredbe, o tome će pisanim putem obavijestiti poduzetnika.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka, poduzetnik može povući dokaze iz članka 4. i 5. ove Uredbe dostavljene Agenciji u privitku prijave za oslobođenje od plaćanja novčane kazne ili može od Agencije zatražiti umanjenje novčane kazne.
(3) Povučenim dokazima iz stavka 3. ovoga članka Agencija se ne smije izravno koristiti, ali to ne sprječava Agenciju u pribavljanju tih dokaza temeljem drugih radnji u provedbi postupka radi utvrđivanja narušavanja tržišnog natjecanja, odnosno u prikupljanju drugih relevantnih činjenica i okolnosti tijekom ispitnog postupka.
Članak 17.
(1) Pod uvjetom da se poduzetnik kojemu je Agencija dala uvjetno oslobođenje od plaćanja novčane kazne iz članka 15. ove Uredbe tijekom cijelog postupka u nadležnosti Agencije pridržavao svih kriterija iz članka 3. stavaka 4. i 5. ove Uredbe, Agencija je obvezna u rješenju kojim okončava postupak osloboditi poduzetnika od plaćanja novčane kazne.
(2) Ako poduzetnik ne postupi u smislu stavka 1. ovoga članka, odnosno ukoliko se nakon postupanja Agencije u smislu članka 15. ove Uredbe u bilo kojem trenutku tijekom postupka utvrdi da poduzetnik ne ispunjava kriterije iz članka 3. stavaka 4. i 5. ove Uredbe, Agencija je obvezna ukinuti prethodno dano uvjetno oslobođenje od plaćanja novčane kazne i o tome žurno, pisanim putem, obavijestiti poduzetnika.
(3) U slučaju iz stavka 2. ovoga članka, Agencija ne može na tog poduzetnika primijeniti niti umanjenje novčane kazne u smislu ove Uredbe.
IV. UMANJENJE NOVČANE KAZNE
Opći kriteriji za umanjenje novčane kazne
Članak 18.
(1) Agencija može odobriti umanjenje novčane kazne onim poduzetnicima-sudionicima kartela koji joj podnesu prijavu za odobrenje umanjenja novčane kazne u smislu članka 3. stavka 3. ove Uredbe.
(2) Poduzetnik je, kao sastavni dio prijave iz stavka 1. ovoga članka, obvezan Agenciji dostaviti:
1. Izjavu o sudjelovanju u kartelu, te
2. dodatne valjane dokaze koji su uz dokaze kojima Agencija raspolaže, a sukladno njenoj procjeni, od odlučujućeg značaja za okončanje postupka utvrđivanja postojanja kartela.
(3) Članci 5., 6. i 7. ove Uredbe na odgovarajući način primjenjuju se i na Izjavu poduzetnika pokajnika iz stavka 2. točke 1. ovoga članka.
(4) Pravo na podnošenje prijave za odobrenje umanjenja novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka ima svaki sudionik kartela koji, u cilju utvrđivanja postojanja kartela, Agenciji dostavi dodatne valjane dokaze iz stavka 2. točke 2. ovoga članka.
(5) Pritom, visina umanjenja novčane kazne ovisi o redu prijave pojedinog sudionika kartela Agenciji, u smislu članka 20. stavaka 3. do 5. ove Uredbe.
(6) Pod pojmom svakog sudionika kartela iz stavka 4. ovoga članka podrazumijevaju se i inicijator ili poticatelj sklapanja kartela, iako oni ne mogu, u smislu članka 3. stavka 6. Uredbe, biti oslobođeni od plaćanja novčane kazne.
(7) Agencija će u pravilu odbiti prijavu iz stavka 1. ovoga članka, ako je ona podnesena nakon dostave Obavijesti iz članka 48. Zakona.
(8) Ukoliko su ispunjeni svi kriteriji za umanjenje novčane kazne u smislu ove Uredbe, Agencija je obvezna u rješenju kojim se okončava konkretni postupak utvrditi iznos umanjenja novčane kazne, a koji se određuje u postotku od punog iznosa novčane kazne koji bi se inače izrekao, sukladno Zakonu.
Potvrda o zaprimanju prijave i redoslijed odlučivanja o prijavi
Članak 19.
(1) Agencija je obvezna svakom poduzetniku koji podnese prijavu iz članka 18. ove Uredbe dati potvrdu o zaprimanju prijave za umanjenje novčane kazne, u kojoj se navodi datum i ako je to moguće sat zaprimanja prijave.
(2) Agencija neće odlučivati o naknadno dostavljenim prijavama za umanjenje novčane kazne za isti kartel za sve vrijeme dok ne odluči o prvo dostavljenoj prijavi zaprimljenoj u konkretnom predmetu.
Dodatni kriteriji za umanjenje novčane kazne
Članak 20.
(1) Pojam dodatnih valjanih dokaza iz članka 18. stavka 2. točke 2. ove Uredbe, podrazumijeva dodatnu vrijednost svakog dokaza dostavljenog Agenciji za utvrđivanje kartela koji se bez tog dokaza ne bi mogao utvrditi ili bi Agencija kartel u konkretnom slučaju mogla utvrditi vremenski znatno kasnije.
(2) Agencija je obvezna nakon dostave prijave, procijeniti svaki dostavljeni dokaz.
(3) Neposredni dokazi koji potkrepljuju određene činjenice koje se utvrđuju u postupku kao što su pisane izjave, dopisi, izravna elektronička prepiska među sudionicima kartela i druga pisana dokumentacija relevantna za utvrđenje činjenica i okolnosti postojanja i trajanja kartela u pravilu će imati veću dodatnu vrijednost od posrednih dokaza kao što su izjave sudionika kartela bez dodatnih dokaza koji te izjave potvrđuju.
(4) Iznos umanjenja novčane kazne za prvog poduzetnika koji je dostavio dokaze sa značajnom dodanom vrijednosti Agencija je obvezna odrediti, u pravilu, u rasponu od 30% do 50%.
(5) Iznos umanjenja novčane kazne za drugog poduzetnika koji je dostavio dokaze sa značajnom dodanom vrijednosti Agencija je obvezna odrediti, u pravilu, u rasponu od 20% do 30%.
(6) Iznos umanjenja novčane kazne za svakog sljedećeg poduzetnika koji je dostavio dokaze sa značajnom dodanom vrijednosti Agencija će odrediti u pravilu do najviše 20%.
Uvjetno umanjenje novčane kazne
Članak 21.
(1) Ukoliko Agencija preliminarno ocijeni, u smislu članka 20. stavaka 1. i 2. ove Uredbe da dostavljeni dokazi iz članka 18. stavka 2. točke 2. ove Uredbe imaju značajnu dodanu vrijednost, te da je poduzetnik koji je podnio prijavu za umanjenje novčane kazne ispunio kriterije iz članka 3. ove Uredbe, o tome je obvezna pisanim putem obavijestiti poduzetnika, odnosno dati mu uvjetno umanjenje novčane kazne.
(2) Ukoliko Agencija preliminarno ocijeni, u smislu članka 20. stavaka 1. i 2. ove Uredbe da dostavljeni dokazi iz članka 18. stavka 2. točke 2. ove Uredbe nemaju značajnu dodanu vrijednost ili utvrdi da poduzetnik nije ispunio kriterije iz članka 3. ove Uredbe, o tome je obvezna pisanim putem obavijestiti poduzetnika.
(3) U slučaju iz stavka 2. ovoga članka, poduzetnik može povući sve dokaze iz članka 18. stavka 2. točke 2. ove Uredbe koje je dostavio Agenciji u privitku prijave za umanjenje novčane kazne.
(4) Povučenim dokazima iz stavka 3. ovoga članka Agencija se ne smije izravno koristiti, ali to ne sprječava Agenciju u pribavljanju tih dokaza, temeljem drugih radnji u provedbi postupka, radi utvrđivanja narušavanja tržišnog natjecanja, odnosno u prikupljanju drugih relevantnih činjenica i okolnosti tijekom ispitnog postupka.
Odluka o umanjenju novčane kazne
Članak 22.
(1) Ako se poduzetnik kojemu je Agencija dala uvjetno umanjenje novčane kazne iz članka 21. ove Uredbe tijekom cijelog postupka u nadležnosti Agencije pridržavao svih kriterija iz članka 3. stavaka 4. i 5. ove Uredbe, Agencija je obvezna u rješenju kojim okončava konkretni postupak utvrditi postotni iznos umanjenja novčane kazne u smislu članka 18. stavka 7. i članka 20. stavka 3. do 5. ove Uredbe.
(2) Ako poduzetnik postupi protivno stavku 1. ovoga članka, odnosno ako Agencija nakon što mu je dala uvjetno umanjenje novčane kazne iz članka 21. ove Uredbe, u bilo kojem trenutku tijekom postupka, utvrdi da poduzetnik ne ispunjava kriterije iz članka 3. stavaka 4. i 5. ove Uredbe, obvezna je u tom slučaju poduzetniku ukinuti prethodno dano uvjetno umanjenje novčane kazne i o tome ga, pisanim putem obavijestiti.
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Stupanje na snagu
Članak 23.
Danom stupanja na snagu ove Uredbe prestaje važiti Uredba o kriterijima za oslobođenje ili umanjenje upravno-kaznene mjere („Narodne novine“, br. 129/10. i 96/17.).
Članak 24.
Ova Uredba stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
PRILOG 1.
OBRAZAC ZA PODNOŠENJE SKRAĆENE PRIJAVE
1. Podaci o poduzetniku-sudioniku kartela:
1.1. Naziv i sjedište podnositelja prijave,
1.2. Kontakt osoba (ime i prezime, funkcija, adresa, broj telefona, elektronička pošta),
1.3. Zastupnik (ime i prezime, funkcija, adresa, broj telefona, elektronička pošta),
1.4. Druge pravne osobe na koje se prijava odnosi (npr. društva unutar grupe),
Uz prijavu zastupnik mora dostaviti valjani pisani dokaz da je ovlašten na zastupanje. Odgovorna osoba mora uz prijavu priložiti original pisanog ovlaštenja.
2. Podaci o drugim sudionicima prijavljenog kartela:
2.1. Naziv i sjedište,
2.2. Kratak opis djelatnosti.
3. Podaci o prijavljenom kartelu:
3.1. Opis proizvoda i usluga na koje kartel ima učinak,
3.2. Opis zemljopisnog područja na kojem kartel ima učinak,
3.3. Procijenjeno trajanje kartela.
4. Podaci o državama članicama EU u kojima se očekuje pronalaženje dokaza o prijavljenom kartelu.
5. Podaci o svim podnesenim ili planiranim prijavama za oslobođenje ili umanjenje novčane kazne koje je poduzetnik-sudionik kartela podnio ili namjerava podnijeti Europskoj komisiji ili drugim nacionalnim tijelima nadležnim za zaštitu tržišnog natjecanja.
6. Mjesto i datum:_________________________________
7. Ime, prezime i funkcija: ___________________________
Pravni temelj za donošenje Uredbe o kriterijima za oslobođenje ili umanjenje novčane kazne (dalje u  ekstu: Uredba) donosi se na temelju članka 65. stavka 8. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja („Narodne novine", br. 79/09. 80/13. i 41/21.; dalje u tekstu: Zakon). Člankom 65. stavkom 8. Zakona utvrđeno je da će Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje u tekstu: Agencija) detaljno razraditi kriterije za oslobođenje ili umanjenje novčane kazne, sukladno kriterijima koji proizlaze iz primjene pravila o tržišnom natjecanju u Europskoj uniji, u smislu članka 74. Zakona. Stoga dostavlja se Vladi Republike Hrvatske prijedlog teksta Uredbe. Ovaj prijedlog Uredbe sadržajno je usklađen sa Zakonom. Donošenjem ove Uredbe, bit će ispunjena u cijelosti obveza Vlade Republike Hrvatske za detaljniju razradu kriterija za oslobođenje od novčane kazne ili umanjenje novčane kazne iz članka 65. stavka 8. Zakona. Člankom 47. stavkom 2. prijelaznih i završnih odredbi Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja („Narodne novine“, br. 41/21.) propisano je kako će Vlada Republike Hrvatske propis o kriterijima za oslobođenje ili umanjenje novčane kazne iz članka 65. stavka 8. donijeti u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu Zakona. Predlaže se donošenje nove Uredbe zbog propisivanja novih instituta Zakonom te zamjene pravnog instituta upravno-kaznenih mjera kao sankcija s pravnim institut novčanih kazni koje se propisuju Zakonom.
Obrazloženje odredbi prijedloga Uredbe
Člankom 1. uređuje se predmet Uredbe, a to su kriteriji koje je Agencija dužna uzeti u obzir prije nego što donese odluku o oslobođenju poduzetnika ili udruženja poduzetnika od plaćanja novčane kazne te kriteriji koje je Agencija dužna uzeti u obzir prije nego što donese odluku o umanjenju novčane kazne sudionicima zabranjenog horizontalnog sporazuma (kartela), u smislu članka 65. Zakona. Ovim člankom propisuje se cilj Uredbe u smislu poticanja poduzetnika ili udruženja poduzetnika-sudionike kartela na otkrivanje kartela ili tajnih kartela, odnosno prijavu kartela ili tajnih kartela Agenciji.
Člankom 2. uređuje se značenje pojmova.
Člankom 3. uređuju se opći kriteriji za oslobođenje ili umanjenje novčane kazne.
Člankom 4. uređuju se kriteriji za oslobođenje od plaćanja novčane kazne.
Člankom 5. uređuje se institut Izjava poduzetnika pokajnika kao priznanja odnosno usmenog ili pisanog izlaganja poduzetnika Agenciji o postojanju kartela i o njegovom sudjelovanju i ulozi u tom kartelu.
Člankom 6. uređuje se kada je Izjava poduzetnika dana usmeno, Agencija je tada obvezna napraviti tonski zapis te izjave i izraditi njegov prijepis i uložiti ga u spis.
Člankom 7. uređuje se pravo uvida u Izjavu poduzetnika pokajnika. Uređuje se kako će Agencija odobriti uvid u Izjavu poduzetnika pokajnika samo strankama u postupku na koje se izjava odnosi i to nakon dostave obavijesti iz članka 48. Zakona i samo za potrebe ostvarivanja njihovih prava na obranu u tom postupku.
Člankom 8. uređuju se kriteriji za oslobođenje od plaćanja novčane kazne prije provedbe nenajavljene pretrage.
Člankom 9. uređuju se kriteriji za oslobođenje od plaćanja novčane kazne nakon provedbe nenajavljene pretrage.
Člankom 10. uređuje se pravo poduzetnika-sudionika kartela na podnošenje zahtjeva za sastavljanje zabilješke o prijavi.
Člankom 11 uređuje se pravni institut „Skraćena prijava“.
Člankom 12. uređuje se sastavljanje zabilješke o prijavi.
Člankom 13. uređuje se potvrda o zaprimanju prijave koju je Agencija obvezna dati svakom poduzetniku koji podnese Izjavu poduzetnika pokajnika.
Člankom 14. uređuje se redoslijed odlučivanja o prijavi za isti kartel.
Člankom 15. uređuje se davanje uvjetnog oslobođenja od plaćanja novčane kazne.
Člankom 16. uređuje se odbijanje davanja uvjetnog oslobođenja od plaćanja novčane kazne.
Člankom 17. uređuje se da je Agencija obvezna u rješenju kojim okončava postupak osloboditi poduzetnika od plaćanja novčane kazne, pod uvjetom da se je poduzetnik kojemu je Agencija dala uvjetno oslobođenje od plaćanja novčane kazne tijekom cijelog postupka u nadležnosti Agencije pridržavao svih propisanih kriterija. Ako poduzetnik ne postupi na opisani način, odnosno ukoliko se nakon postupanja Agencije u bilo kojem trenutku tijekom postupka utvrdi da poduzetnik ne ispunjava propisane kriterije, Agencija je obvezna ukinuti prethodno dano uvjetno oslobođenje od plaćanja novčane kazne i o tome žurno, pisanim putem, obavijestiti poduzetnika.
Člankom 18. uređuju se opći kriteriji za umanjenje novčane kazne.
Člankom 19. uređuje se potvrda o zaprimanju prijave i redoslijed odlučivanja o prijavi za umanjenje novčane kazne.
Člankom 20. uređuju se dodatni kriteriji za umanjenje novčane kazne.
Člankom 21. uređuje se uvjetno umanjenje novčane kazne.
Člankom 22. uređuje se donošenje odluke o umanjenju novčane kazne.
Člankom 23. Uređuje se kako stupanjem na snagu ove Uredbe prestaje važiti Uredba o kriterijima za oslobođenje ili umanjenje upravno-kaznene mjere („Narodne novine“, br. 129/10. i 96/17.).
Na temelju članka 65. stavka 8. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (“Narodne novine”, br. 79/09., 80/13. i 41/21.), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj..... donijela
UREDBU O KRITERIJIMA ZA OSLOBOĐENJE ILI UMANJENJE NOVČANE KAZNE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Predmet Uredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 1.
(1) Ovom Uredbom razrađuju se kriteriji koje je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Agencija) dužna uzeti u smislu članka 65. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Zakon) u obzir prije nego što donese odluku o oslobođenju poduzetnika ili udruženja poduzetnika od plaćanja novčane kazne te kriteriji koje je Agencija dužna uzeti u obzir prije nego što donese odluku o umanjenju novčane kazne sudionicima zabranjenog horizontalnog sporazuma (kartela) ili tajnog kartela.
(2) Cilj oslobođenja poduzetnika ili udruženja poduzetnika od plaćanja novčane kazne ili umanjenja novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka je potaknuti poduzetnike ili udruženja poduzetnika-sudionike kartela na otkrivanje kartela ili tajnih kartela, odnosno prijavu kartela ili tajnih kartela Agenciji.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Značenje pojmova
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 2.
U smislu ove Uredbe pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. „ novčana kazna“ je kazna koja se izriče poduzetniku ili udruženju poduzetnika za koje je Agencija utvrdila da su ispunili uvjete za izricanje novčane kazne iz članaka 61. do 63. Zakona te članaka 101. i 102. UFEU, a u skladu s kriterijima iz članka 64. Zakona
2. „ kartel“ je zabranjeni horizontalni sporazum ili usklađeno djelovanje između dva ili više konkurenata kojem je cilj usklađivanje njihovih postupanja na tržištu ili utjecaj na relevantne parametre tržišnog natjecanja putem praksi poput, ali ne ograničujući se na, dogovaranja ili usklađivanja kupovnih ili prodajnih cijena, odnosno drugih trgovinskih uvjeta, među ostalim u pogledu prava intelektualnog vlasništva, određivanja kvota proizvodnje ili prodaje, dijeljenja tržišta i kupaca, uključujući manipuliranje postupkom podnošenja ponuda, ograničenja uvoza ili izvoza ili protutržišnih djelovanja protiv drugih konkurenata
3. „ tajni kartel“ je kartel čije postojanje je djelomično ili u potpunosti prikriveno
4. „ poticatelj“ je poduzetnik koji je aktivno sudjelovao u organiziranju, usmjeravanju djelovanja i izvršenju zabranjenog horizontalnog sporazuma (kartela) ili tajnog kartela (u daljnjem tekstu: kartel), odnosno sudjelovao u poticanju drugih poduzetnika, njegovih konkurenata da se pridruže kartelu i da u njemu ostanu, naročito primjenom izravne ili neizravne prisile ili prijetnje
5. „poduzetnici“ su osobe utvrđene člankom 3. Zakona
6. „ nenajavljena pretraga“ je pretraga poslovnih i drugih prostorija, zemljišta i prijevoznih sredstava iz članaka 42. i 44. Zakona
7. „ prijava“ je prijava za oslobođenje od novčane kazne ili za umanjenje novčane kazne koju poduzetnik-sudionik kartela, sukladno Zakonu i ovoj Uredbi podnosi Agenciji, tijelu nadležnom za zaštitu tržišnog natjecanja i/ili Europskoj komisiji
8. „ podnositelj prijave za oslobođenje od novčane kazne ili za umanjenje novčane kazne – pokajnik “ je poduzetnik – sudionik kartela koji podnosi prijavu tijelu nadležnom za zaštitu tržišnog natjecanja za oslobođenje od novčane kazne ili za umanjenje novčane kazne u okviru pokajničkog programa
9. „ skraćena prijava“ je prijava za oslobođenje od novčane kazne ili za umanjenje novčane kazne koju u skraćenom obliku tijelu nadležnom za zaštitu tržišnog natjecanja podnosi poduzetnik pokajnik za isti kartel za koji je već podnio punu prijavu Europskoj komisiji ili se već prijavio za zabilježbu Europskoj komisiji kada se ta prijava odnosi na kartel koji obuhvaća više od tri države članice kao zahvaćena područja
10. „ obavijest“ je obavijest o preliminarno utvrđenim činjenicama u postupku iz članka 48. Zakona
11. „ izjava poduzetnika pokajnika“ je njegovo priznanje odnosno usmeno ili pisano dobrovoljno izlaganje poduzetnika pokajnika, ili takvo izlaganje u ime poduzetnika izjavljeno od odgovorne osobe poduzetnika ili ovlaštenog predstavnika poduzetnika-sudionika prijavljenog kartela podneseno tijelu nadležnom za zaštitu tržišnog natjecanja o postojanju kartela i o njegovom sudjelovanju i ulozi u tom kartelu, ili zapis tog usmenog izlaganja, u kojem se opisuje uključenost tog poduzetnika u kartel, njegova saznanja o kartelu i uloga koju u njemu ima, posebno sastavljeno za podnošenje tijelu nadležnom za zaštitu tržišnog natjecanja s ciljem dobivanja oslobođenja od plaćanja novčane kazne ili umanjenja novčane kazne u okviru pokajničkog programa
12. „Europska mreža za tržišno natjecanje“ (u daljnjem tekstu: ECN) je mreža javnih tijela koju čine tijela nadležna za zaštitu tržišnog natjecanja u državama članicama Europske unije i Europska komisija te koja služi kao forum za raspravu i suradnju u pogledu primjene članaka 101. i 102. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL C 115 od 9. 5. 2008.; u daljnjem tekstu: UFEU).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
II. OPĆI KRITERIJI ZA OSLOBOĐENJE ILI UMANJENJE NOVČANE KAZNE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 3.
(1) Agencija može osloboditi od plaćanja novčane kazne onog sudionika kartela koji je prvi obavijesti o kartelu i dostavi joj podatke, činjenice i dokaze koji joj omogućuju pokretanje postupka i provođenje ciljane nenajavljene pretrage povezane s kartelom , pod uvjetom da Agencija još ne raspolaže dostatnim dokazima za pokretanje postupka i provođenje ciljane nenajavljene pretrage ili još nije provela takvu pretragu ili koji su, prema mišljenju Agencije dostatni kako bi mogla utvrditi povredu obuhvaćenu pokajničkim programom iz članka 8. Zakona ili članka 101. UFEU-a te pod uvjetom da Agencija još ne raspolaže dostatnim dokazima kojima bi se ta povreda mogla utvrditi i da nijedan drugi poduzetnik nije prethodno ispunio uvjete za odobrenje oslobođenja od plaćanja novčane kazne u vezi s tim kartelom.
(2) Agencija može izreći novčanu kaznu u umanjenom iznosu onim sudionicima kartela koji ne ispunjavaju uvjete za oslobođenje od novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka, ali su Agenciji dostavili dodatne valjane dokaze koji predstavljaju znatnu dodanu vrijednost za dokazivanje povrede obuhvaćene pokajničkim programom iz članka 8. Zakona i/ili članka 101. UFEU-a, u odnosu na dokaze kojima Agencija već raspolaže u vrijeme podnošenja prijave.
(3) Agencija može postupiti, sukladno stavcima 1. i 2. ovoga članka samo temeljem prijave – sudionika kartela za oslobođenje i/ili umanjenje novčane kazne te, ako su ispunjeni kriteriji iz stavka 4. ovoga članka, a prijava se može podnijeti kao puna ili skraćena prijava za oslobođenje od kazne.
(4) Neovisno o tome podnosi li poduzetnik Agenciji prijavu za oslobođenje ili umanjenje novčane kazne, u oba slučaja sljedeći kriteriji moraju biti kumulativno ispunjeni tijekom cjelokupnog trajanja postupka u nadležnosti Agencije:
1. potpuna, kontinuirana i žurna suradnja s Agencijom od podnošenja prijave Agenciji iz stavka 3. ovoga članka do okončanja postupka
2. prekid sudjelovanja u kartelu od dana podnošenja prijave Agenciji iz stavka 3. ovoga članka, osim u onoj mjeri i u slučaju u kojima Agencija smatra da je nastavak sudjelovanja potreban, radi uspješne provedbe nenajavljene pretrage iz članaka 42. i/ili 44. Zakona, te
3. zabrana uništavanja, krivotvorenja ili prikrivanja relevantnih dokaza o kartelu, kao i zabrana otkrivanja činjenice ili sadržaja svoje namjere prijave kartela Agenciji.
(5) Potpuna, kontinuirana i žurna suradnja poduzetnika s Agencijom iz stavka 4. točke 1. ovoga članka podrazumijeva obvezu poduzetnika na dostavu točnih, potpunih i ne zavaravajućih podataka, a što uključuje osobito:
1. relevantne informacije i dokaze koji se odnose na kartel, a koje su već u posjedu poduzetnika ili su mu dostupne, kojima ima pristup kao i one do kojih poduzetnik naknadno dođe u posjed
2. biti dostupan Agenciji tijekom cijelog postupka, odnosno bez odgode odgovoriti na bilo koji zahtjev Agencije koji bi mogao doprinijeti utvrđivanju činjenica
3. omogućiti Agenciji dobivanje izjava od sadašnjih, a ako je to moguće i od bivših direktora i zaposlenika poduzetnika za koje smatra da bi mogli imati određena saznanja o kartelu,  e
4. zabranu otkrivanja činjenice da je podnesena prijava Agenciji ili sadržaja  e prijave prije objave obavijesti iz članka 48. Zakona.
(6) Poticatelj koji je svojim djelovanjem prisilio druge poduzetnike da se pridruže kartelu ili da u njemu ostanu ne može se osloboditi od plaćanja novčane kazne. djelovanjem prisilio
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
III. KRITERIJI ZA OSLOBOĐENJE OD PLAĆANJA NOVČANE KAZNE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 4.
(1) Agencija može osloboditi od plaćanja novčane kazne onog sudionika kartela koji prvi obavijesti Agenciju o kartelu odnosno koji joj prvi dostavi prijavu iz članka 3. stavka 3. ove Uredbe, ako Agencija procijeni da joj dostavljena prijava omogućuje:
1. provedbu ciljane nenajavljene pretrage iz članaka 42. i/ili 44. Zakona
2. utvrđivanje postojanja kartela.
(2) Poduzetnik je u smislu stavka 1. ovoga članka, kao sastavni dio prijave dužan Agenciji dostaviti sljedeće:
1. Izjavu o sudjelovanju u kartelu (u daljnjem tekstu: Izjavu poduzetnika pokajnika), te
2. podatke, činjenice i ostale dokaze koje podnositelj prijave posjeduje u trenutku podnošenja prijave Agenciji, a koji se odnose na taj kartel i koji su nastali u razdoblju trajanja kartela.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, Agencija može osloboditi poduzetnika od dostave određenih podataka, činjenica i dokaza ako procijeni da bi njihova dostava Agenciji mogla ugroziti provedbu nenajavljene pretrage iz članaka 42. i/ili 44. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Izjava poduzetnika pokajnika
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 5.
(1) Izjava poduzetnika pokajnika iz članka 2. točke 11. te članka 4. stavka 2. točke 1. ove Uredbe je priznanje poduzetnika odnosno usmeno ili pisano izlaganje poduzetnika Agenciji o postojanju kartela i o njegovom sudjelovanju i ulozi u tom kartelu.
(2) Izjava poduzetnika pokajnika iz stavka 1. ovoga članka ulaže se u spis predmeta i čini njegov sastavni dio.
(3) Izjavu poduzetnika pokajnika iz stavka 1. ovoga članka može dati poduzetnik-sudionik kartela, putem ovlaštene osobe ili njegov punomoćnik.
(4) Izjava poduzetnika pokajnika iz stavka 1. ovoga članka u vezi s punom ili skraćenom prijavom podnosi se Agenciji na hrvatskom jeziku ili na drugom službenom jeziku Europske unije o kojem je bilateralno postignut dogovor između Agencije i podnositelja prijave.
(5) Izjava poduzetnika pokajnika iz stavka 1. ovoga članka, u dijelu u kome je to poduzetniku poznato u trenutku podnošenja prijave Agenciji u smislu članka 4. stavka 2. točke 1. ove Uredbe, treba sadržavati:
1. detaljan opis kartela, njegove ciljeve, aktivnosti i djelovanje, robe i/ili usluge koje su obuhvaćene kartelom, procijenjeni tržišni udjel sudionika kartela, zemljopisno područje na kojem kartel ima učinak, trajanje kartela, datume, mjesta, sadržaj i osobe koje su sudjelovale u provedbi kartela, te sva potrebna obrazloženja, vezana za dostavljene dokaze uz prijavu
2. naziv i adresu poduzetnika koji podnosi prijavu te nazive i adrese svih ostalih poduzetnika koji sudjeluju ili su sudjelovali u kartelu
3. osobne podatke, radno mjesto podnositelja prijave i sjedište poslodavca, a po potrebi i prebivalište svih fizičkih osoba koje, prema saznanjima podnositelja prijave, sudjeluju ili su sudjelovale u aktivnostima vezanim uz kartel, uključujući i fizičke osobe koje su sudjelovale u tim aktivnostima na strani podnositelja prijave
4. obavijest o tome je li podnio prijavu nekom drugom tijelu nadležnom za zaštitu tržišnog natjecanja u državama članicama Europske unije ili u drugim državama, odnosno je li se na bilo koji drugi način obratio ili se ima namjeru obratiti tim tijelima u svezi prijavljenog kartela.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 6.
U slučaju davanja usmene izjave poduzetnika pokajnika iz članka 5. stavka 1. ove Uredbe, Agencija je obvezna napraviti tonski zapis izjave poduzetnika pokajnika te izraditi njegov prijepis i uložiti ga u spis.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Pravo uvida u Izjavu poduzetnika pokajnika
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 7.
(1) Agencija će odobriti uvid u Izjavu poduzetnika pokajnika samo strankama u postupku na koje se izjava odnosi i to nakon dostave obavijesti iz članka 48. Zakona i samo za potrebe ostvarivanja njihovih prava na obranu u tom postupku.
(2) Uvid iz stavka 1. ovoga članka Agencija će odobriti samo pod uvjetom da se stranke u postupku, odnosno njihovi punomoćnici obvežu Agenciji kako će sadržaj Izjave poduzetnika pokajnika, u koju im je Agencija dala uvid, uporabiti isključivo u postupku utvrđivanja postojanja kartela u kojem je Izjava poduzetnika pokajnika dana ili u upravnom sporu pokrenutom pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske protiv odluke Agencije, odnosno da njen sadržaj neće kopirati ni u mehaničkom niti u elektroničkom obliku.
(3) Ako se stranke u postupku ili njihovi punomoćnici ne pridržavaju obveze o ograničenoj uporabi sadržaja izjave poduzetnika pokajnika u smislu stavka 2. ovoga članka, Agencija takvo postupanje može, ovisno o okolnostima konkretnog slučaja, ocijeniti ometanjem Agencije tijekom postupka u smislu članka 64. stavka 13. točke 2. Zakona.
(4) Ako podnositelj prijave ili njegovi punomoćnici otkriju sadržaj izjave poduzetnika pokajnika iz članka 5. ove Uredbe trećima, obveza stranaka u postupku o ograničenoj uporabi sadržaja izjave poduzetnika pokajnika u koju su izvršili uvid u smislu stavka 2. ovoga članka prestaje.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Kriteriji za oslobođenje od plaćanja novčane kazne prije provedbe nenajavljene pretrage
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 8.
(1) Agencija će osloboditi od plaćanja novčane kazne poduzetnika koji joj je podnio prijavu prije provedbe nenajavljene pretrage, ako su kumulativno ispunjeni slijedeći kriteriji:
1. prijavitelj je poduzetnik-sudionik kartela koji je prvi postupio sukladno članku 4. ove Uredbe, a Agencija je procijenila nakon zaprimanja i ocjene prijave da su dostavljeni podatci, činjenice i dokazi uz prijavu dostatni za provedbu nenajavljene pretrage iz članka 42. i/ili 44. Zakona,
2. Agencija u vrijeme zaprimanja prijave nije raspolagala dostatnim dokazima za provedbu nenajavljene pretrage, odnosno nije imala valjane razloge za podnošenje zahtjeva Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske za davanjem naloga za određivanje nenajavljene pretrage iz članka 42. i/ili 44. Zakona, te
3. ispunjeni su opći kriteriji za oslobođenje od novčane kazne iz članka 3. stavka 4. ove Uredbe.
(2) Rizik procjene dostatnosti dokaza za provedbu nenajavljene pretrage iz stavka 1. točke 1. ovoga članka snosi Agencija, a neuspješnost provedbe nenajavljene pretrage, neovisno o razlozima, ne može biti temelj za ne donošenje odluke o oslobođenju poduzetnika iz stavka 1. ovoga članka od plaćanja novčane kazne.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Kriteriji za oslobođenje od plaćanja novčane kazne nakon provedbe nenajavljene pretrage
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 9.
(1) Agencija može osloboditi poduzetnika od plaćanja novčane kazne i nakon provedbe nenajavljene pretrage, samo u slučaju, ako niti jedan poduzetnik nije ispunio kriterije za oslobođenje od plaćanja novčane kazne temeljem članka 8. ove Uredbe.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka moraju kumulativno biti ispunjeni sljedeći kriteriji:
1. prijavitelj je poduzetnik-sudionik kartela koji je prvi postupio sukladno članku 4. ove Uredbe, a Agencija je procijenila nakon zaprimanja i ocjene prijave da su dostavljeni podatci, činjenice i dokazi uz prijavu dostatni za utvrđivanje postojanja kartela u smislu članka 8. Zakona
2. Agencija u vrijeme zaprimanja prijave poduzetnika nije raspolagala dostatnim dokazima za utvrđivanje postojanja kartela odnosno za okončanje postupka te
3. ispunjeni su opći kriteriji za oslobođenje od novčane kazne iz članka 3. stavka 4. ove Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 10.
(1) U smislu članka 3. stavka 3. ove Uredbe, poduzetnik-sudionik kartela može podnijeti Agenciji prijavu za oslobođenje od plaćanja novčane kazne, ako su ispunjeni kriteriji iz članaka 4. ili 5. ove Uredbe, ili u protivnom podnijeti zahtjev za stavljanje zabilješke o prijavi (u daljnjem tekstu: zabilješka) koja mu u slučaju odobrenja od strane Agencije osigurava zadržavanje reda, ako u određenom vremenskom razdoblju dopuni zabilješku, u smislu članaka 4. ili 5. ove Uredbe te će u tom slučaju Agencija smatrati da je na dan odobrenja stavljanja zabilješke podnesena prijava za oslobođenje od plaćanja novčane kazne.
(2) Agencija će u pravilu odbiti prijavu odnosno zahtjev iz stavka 1. ovoga članka, ako su oni podneseni nakon dostave obavijesti iz članka 48. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Skraćena prijava
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 11.
(1) Kada je Europska komisija najprikladnije tijelo za postupanje u predmetu utvrđivanja povrede članka 101. UFEU-a u smislu Obavijesti Komisije o suradnji unutar Europske mreže tijela nadležnih za zaštitu tržišnog natjecanja (SL C 101, od 27. travnja 2004., str: 0043-0053), tada poduzetnik – sudionik kartela podnosi potpunu prijavu za oslobođenje od plaćanja ili umanjenje novčane kazne Europskoj komisiji pod uvjetom da prijava obuhvaća više od tri države članice kao područja zahvaćena kartelom.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka poduzetnik može u vezi s istim kartelom Agenciji i/ili drugom tijelu nadležnom za zaštitu tržišnog natjecanja koje smatra najprikladnijim za postupanje podnijeti skraćenu prijavu za oslobođenje od plaćanja ili umanjenje novčane kazne.
(3) Skraćena prijava iz stavka 2. ovoga članka odnosi se na isti proizvod, zemljopisno područje i istog je trajanja kao i prijava za oslobođenje od plaćanja novčane kazne ili njezino umanjenje podnesene Europskoj komisiji.
(4) Skraćena prijava podnosi se na obrascu iz Priloga 1. koji je sastavni dio ove Uredbe u mjeri u kojoj je to poznato podnositelju prijave u vrijeme njezinoga podnošenja, a mora sadržavati sljedeće informacije:
a) naziv/ime i adresu podnositelja skraćene prijave
b) nazive/imena drugih sudionika u prijavljenom kartelu
c) proizvode na koje prijavljeni kartel ima učinak
d) zemljopisno područje/tržište na kojem prijavljeni kartel ima učinak
e) trajanje prijavljenog kartela
f) opis prijavljenog kartela
g) države članice Europske unije u kojima se dokazi o prijavljenom kartelu vjerojatno mogu pronaći
h) informacije o podnesenoj prijavi Europskoj komisiji,
i) informaciju o tome je li podnositelj podnio prijavu nekom drugom tijelu nadležnom za zaštitu tržišnog natjecanja u državama članicama Europske unije ili u drugim državama, odnosno je li se na bilo koji drugi način obratio ili se ima namjeru obratiti tim tijelima u svezi prijavljenog kartela.
(5) Po zaprimanju skraćene prijave, Agencija će podnositelju dati potvrdu o zaprimanju skraćene prijave i staviti zabilježbu navodeći datum i vrijeme primitka.
(6) Ako je poduzetnik prvi podnio skraćenu prijavu, Agencija će ga pisanim putem obavijestiti o tome.
(7) Agencija kada primi skraćenu prijavu obvezna je provjeriti je li već primila skraćenu ili punu prijavu od drugog podnositelja prijave u vezi s istim kartelom u vrijeme primitka prijave.
(8) Ako Agencija utvrdi da nije primila prijavu od drugog podnositelja prijave i smatra da skraćena prijava ispunjava zahtjeve iz stavka 2. ovoga članka, o tome će obavijestiti podnositelja prijave.
(9) Ako Europska komisija primi puni prijavu, a Agencija primi skraćenu prijavu u vezi s istim kartelom, Europska komisija je primarno tijelo nadležno za zaštitu tržišnog natjecanja podnositelja prijave dok se ne utvrdi hoće li Europska komisija u cijelosti ili djelomično preuzeti predmet, osobito u svezi davanja uputa podnositelju prijave o svim dodatnim internim istragama.
(10) U slučaju iz stavka 8. ovoga članka, Europska komisija na zahtjev Agencije obavijestit će Agenciju o statusu predmeta.
(11) Agencija može od podnositelja skraćene prijave tražiti dostavu dodatnih informacija i posebnih obrazloženja samo u odnosu na sadržaj prijave iz stavka 2. ovoga članka prije nego što zatraži podnošenje pune prijave iz stavka 13. ovoga članka.
(12) Ako Europska komisija obavijesti Agenciju da u predmetu neće uopće ili neće djelomično postupati, Agencija može provesti postupak i pozvati poduzetnika da u određenom roku dostavi sve relevantne dokaze i podnese punu prijavu za oslobođenje od plaćanja ili umanjenje novčane kazne.
(13) Iznimno, kada je nužno potrebno radi razgraničenja predmeta ili dodjele predmeta, Agencija može od podnositelja prijave zatražiti da podnese punu prijavu prije nego što Europska komisija obavijesti Agenciju da ne namjerava preuzeti predmet u cijelosti ni djelomično.
(14) Agencija će odrediti rok od najduže 30 dana u kojem je podnositelj zahtjeva dužan podnijeti punu prijavu zajedno s odgovarajućim dokazima i informacijama, a čime se ne dovodi u pitanje pravo podnositelja zahtjeva da i prije roka koji odredi Agencija dobrovoljno podnese punu prijavu.
(15) U slučaju iz stavka 13. ovoga članka smatrat će se da je prijava za oslobođenje od plaćanja ili umanjenje novčane kazne dostavljena u vrijeme podnošenja skraćene prijave, pod uvjetom da skraćena prijava obuhvaća iste proizvode i područja/tržišta te jednako trajanje kartela kao i prijava za oslobođenje ili umanjenje podnesena Europskoj komisiji.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Stavljanje zabilješke o prijavi
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 12.
(1) Poduzetnik koji je podnositelj prijave za oslobođenje ili umanjenje novčane kazne iz članka 3. stavka 1. ili 2. ove Uredbe može postaviti zahtjev za stavljanje zabilješke o prijavi kojim mu Agencija može dodijeliti mjesto u redu za oslobođenje od novčane kazne ili umanjenje novčane kazne.
(2) Poduzetnik koji je podnositelj zahtjeva za stavljanje zabilješke o prijavi iz stavka 1. ovoga članka obvezan je u zahtjevu koji podnosi Agenciji navesti razloge i okolnosti zbog kojih u trenutku podnošenja zahtjeva za stavljanje zabilješke o prijavi nije u mogućnosti dostaviti Agenciji sve podatke, činjenice i dokaze iz članaka 4. ili 5. ove Uredbe, a koji su neophodni za ispunjenje kriterija za oslobođenje od plaćanja novčane kazne.
(3) Zahtjev iz stavka 1. ovoga članka, obvezatno mora sadržavati:
1. podatke o nazivu i sjedištu podnositelja zahtjeva
2. obrazloženje razloga zbog kojih se podnosi zahtjev
3. ostale sudionike kartela
4. mjerodavno tržište u proizvodnom i zemljopisnom smislu, u smislu članka 7. Zakona
5. procijenjeno trajanje kartela
6. vrstu kartela
7. obavijest o tome je li podnositelj zahtjeva podnio prijavu ili zahtjev iz stavka 1. ovoga članka nekom drugom tijelu nadležnom za zaštitu tržišnog natjecanja u državama članicama Europske unije ili u drugim državama te ima li namjeru podnijeti tim tijelima takvu prijavu ili zahtjev.
(4) Agencija može, ako procijeni opravdanim, odobriti stavljanje zabilješke o prijavi temeljem zahtjeva iz stavka 1. ovoga članka, te u tom slučaju odrediti rok u kojem je podnositelj zahtjeva obvezan za svoja određena saznanja o kartelu dostaviti Agenciji odgovarajuće podatke, činjenice i dokaze iz članaka 4. ili 5. ove Uredbe.
(5) Ako poduzetnik u ostavljenom roku iz stavka 4. ovoga članka dostavi Agenciji tražene podatke, činjenice i dokaze, smatrat će se da su oni dostavljeni na dan odobrenja stavljanja zabilješke o prijavi te će o tome Agencija poduzetniku dati potvrdu iz članka 12. ove Uredbe.
(5) Ako poduzetnik ne postupi u smislu stavka 4. ovoga članka, Agencija će smatrati da nije podnesena prijava za oslobođenje od plaćanja novčane kazne i u tom slučaju može slobodno raspolagati svim dostavljenim dokazima iz privitka zahtjeva za stavljanje zabilješke o prijavi te će o tome pisanim putem obavijestiti poduzetnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Potvrda o zaprimanju prijave
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 13.
Agencija je obvezna svakom poduzetniku koji podnese prijavu iz članaka 4. ili 5. ove Uredbe dati potvrdu o zaprimanju prijave za oslobođenje od plaćanja novčane kazne, u kojoj se navodi datum i ako je to moguće sat zaprimanja prijave.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Redoslijed odlučivanja o prijavi
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 14.
Agencija neće odlučivati o naknadno dostavljenim prijavama za oslobođenje od plaćanja novčane kazne ili zahtjevima za stavljanjem zabilješke o prijavi za isti kartel za sve vrijeme dok ne odluči o prvo dostavljenoj prijavi odnosno zahtjevu zaprimljenom u konkretnom predmetu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Davanje uvjetnog oslobođenja od plaćanja novčane kazne
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 15.
(1) Nakon zaprimanja prijave iz članka 8. ili 9. ove Uredbe, Agencija je obvezna provjeriti jesu li ispunjeni kriteriji za oslobođenje od plaćanja novčane kazne iz članka 4. ili 5. ove Uredbe.
(2 ) Ako Agencija utvrdi da su ispunjeni kriteriji iz stavka 1. ovoga članka, pisanim će putem obavijestiti poduzetnika o davanju uvjetnog oslobođenja od plaćanja novčane kazne.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Odbijanje davanja uvjetnog oslobođenja od plaćanja novčane kazne
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 16.
(1) Ako Agencija utvrdi da nisu ispunjeni kriteriji za oslobođenje od plaćanja novčane kazne iz članaka 4. ili 5. ove Uredbe, o tome će pisanim putem obavijestiti poduzetnika.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka, poduzetnik može povući dokaze iz članka 4. i 5. ove Uredbe dostavljene Agenciji u privitku prijave za oslobođenje od plaćanja novčane kazne ili može od Agencije zatražiti umanjenje novčane kazne.
(3) Povučenim dokazima iz stavka 3. ovoga članka Agencija se ne smije izravno koristiti, ali to ne sprječava Agenciju u pribavljanju tih dokaza temeljem drugih radnji u provedbi postupka radi utvrđivanja narušavanja tržišnog natjecanja, odnosno u prikupljanju drugih relevantnih činjenica i okolnosti tijekom ispitnog postupka.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 17.
(1) Pod uvjetom da se poduzetnik kojemu je Agencija dala uvjetno oslobođenje od plaćanja novčane kazne iz članka 15. ove Uredbe tijekom cijelog postupka u nadležnosti Agencije pridržavao svih kriterija iz članka 3. stavaka 4. i 5. ove Uredbe, Agencija je obvezna u rješenju kojim okončava postupak osloboditi poduzetnika od plaćanja novčane kazne.
(2) Ako poduzetnik ne postupi u smislu stavka 1. ovoga članka, odnosno ukoliko se nakon postupanja Agencije u smislu članka 15. ove Uredbe u bilo kojem trenutku tijekom postupka utvrdi da poduzetnik ne ispunjava kriterije iz članka 3. stavaka 4. i 5. ove Uredbe, Agencija je obvezna ukinuti prethodno dano uvjetno oslobođenje od plaćanja novčane kazne i o tome žurno, pisanim putem, obavijestiti poduzetnika.
(3) U slučaju iz stavka 2. ovoga članka, Agencija ne može na tog poduzetnika primijeniti niti umanjenje novčane kazne u smislu ove Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
IV. UMANJENJE NOVČANE KAZNE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Opći kriteriji za umanjenje novčane kazne
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 18.
(1) Agencija može odobriti umanjenje novčane kazne onim poduzetnicima-sudionicima kartela koji joj podnesu prijavu za odobrenje umanjenja novčane kazne u smislu članka 3. stavka 3. ove Uredbe.
(2) Poduzetnik je, kao sastavni dio prijave iz stavka 1. ovoga članka, obvezan Agenciji dostaviti:
1. Izjavu o sudjelovanju u kartelu, te
2. dodatne valjane dokaze koji su uz dokaze kojima Agencija raspolaže, a sukladno njenoj procjeni, od odlučujućeg značaja za okončanje postupka utvrđivanja postojanja kartela.
(3) Članci 5., 6. i 7. ove Uredbe na odgovarajući način primjenjuju se i na Izjavu poduzetnika pokajnika iz stavka 2. točke 1. ovoga članka.
(4) Pravo na podnošenje prijave za odobrenje umanjenja novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka ima svaki sudionik kartela koji, u cilju utvrđivanja postojanja kartela, Agenciji dostavi dodatne valjane dokaze iz stavka 2. točke 2. ovoga članka.
(5) Pritom, visina umanjenja novčane kazne ovisi o redu prijave pojedinog sudionika kartela Agenciji, u smislu članka 20. stavaka 3. do 5. ove Uredbe.
(6) Pod pojmom svakog sudionika kartela iz stavka 4. ovoga članka podrazumijevaju se i inicijator ili poticatelj sklapanja kartela, iako oni ne mogu, u smislu članka 3. stavka 6. Uredbe, biti oslobođeni od plaćanja novčane kazne.
(7) Agencija će u pravilu odbiti prijavu iz stavka 1. ovoga članka, ako je ona podnesena nakon dostave Obavijesti iz članka 48. Zakona.
(8) Ukoliko su ispunjeni svi kriteriji za umanjenje novčane kazne u smislu ove Uredbe, Agencija je obvezna u rješenju kojim se okončava konkretni postupak utvrditi iznos umanjenja novčane kazne, a koji se određuje u postotku od punog iznosa novčane kazne koji bi se inače izrekao, sukladno Zakonu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Potvrda o zaprimanju prijave i redoslijed odlučivanja o prijavi
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 19.
(1) Agencija je obvezna svakom poduzetniku koji podnese prijavu iz članka 18. ove Uredbe dati potvrdu o zaprimanju prijave za umanjenje novčane kazne, u kojoj se navodi datum i ako je to moguće sat zaprimanja prijave.
(2) Agencija neće odlučivati o naknadno dostavljenim prijavama za umanjenje novčane kazne za isti kartel za sve vrijeme dok ne odluči o prvo dostavljenoj prijavi zaprimljenoj u konkretnom predmetu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Dodatni kriteriji za umanjenje novčane kazne
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 20.
(1) Pojam dodatnih valjanih dokaza iz članka 18. stavka 2. točke 2. ove Uredbe, podrazumijeva dodatnu vrijednost svakog dokaza dostavljenog Agenciji za utvrđivanje kartela koji se bez tog dokaza ne bi mogao utvrditi ili bi Agencija kartel u konkretnom slučaju mogla utvrditi vremenski znatno kasnije.
(2) Agencija je obvezna nakon dostave prijave, procijeniti svaki dostavljeni dokaz.
(3) Neposredni dokazi koji potkrepljuju određene činjenice koje se utvrđuju u postupku kao što su pisane izjave, dopisi, izravna elektronička prepiska među sudionicima kartela i druga pisana dokumentacija relevantna za utvrđenje činjenica i okolnosti postojanja i trajanja kartela u pravilu će imati veću dodatnu vrijednost od posrednih dokaza kao što su izjave sudionika kartela bez dodatnih dokaza koji te izjave potvrđuju.
(4) Iznos umanjenja novčane kazne za prvog poduzetnika koji je dostavio dokaze sa značajnom dodanom vrijednosti Agencija je obvezna odrediti, u pravilu, u rasponu od 30% do 50%.
(5) Iznos umanjenja novčane kazne za drugog poduzetnika koji je dostavio dokaze sa značajnom dodanom vrijednosti Agencija je obvezna odrediti, u pravilu, u rasponu od 20% do 30%.
(6) Iznos umanjenja novčane kazne za svakog sljedećeg poduzetnika koji je dostavio dokaze sa značajnom dodanom vrijednosti Agencija će odrediti u pravilu do najviše 20%.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uvjetno umanjenje novčane kazne
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 21.
(1) Ukoliko Agencija preliminarno ocijeni, u smislu članka 20. stavaka 1. i 2. ove Uredbe da dostavljeni dokazi iz članka 18. stavka 2. točke 2. ove Uredbe imaju značajnu dodanu vrijednost, te da je poduzetnik koji je podnio prijavu za umanjenje novčane kazne ispunio kriterije iz članka 3. ove Uredbe, o tome je obvezna pisanim putem obavijestiti poduzetnika, odnosno dati mu uvjetno umanjenje novčane kazne.
(2) Ukoliko Agencija preliminarno ocijeni, u smislu članka 20. stavaka 1. i 2. ove Uredbe da dostavljeni dokazi iz članka 18. stavka 2. točke 2. ove Uredbe nemaju značajnu dodanu vrijednost ili utvrdi da poduzetnik nije ispunio kriterije iz članka 3. ove Uredbe, o tome je obvezna pisanim putem obavijestiti poduzetnika.
(3) U slučaju iz stavka 2. ovoga članka, poduzetnik može povući sve dokaze iz članka 18. stavka 2. točke 2. ove Uredbe koje je dostavio Agenciji u privitku prijave za umanjenje novčane kazne.
(4) Povučenim dokazima iz stavka 3. ovoga članka Agencija se ne smije izravno koristiti, ali to ne sprječava Agenciju u pribavljanju tih dokaza, temeljem drugih radnji u provedbi postupka, radi utvrđivanja narušavanja tržišnog natjecanja, odnosno u prikupljanju drugih relevantnih činjenica i okolnosti tijekom ispitnog postupka.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Odluka o umanjenju novčane kazne
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 22.
(1) Ako se poduzetnik kojemu je Agencija dala uvjetno umanjenje novčane kazne iz članka 21. ove Uredbe tijekom cijelog postupka u nadležnosti Agencije pridržavao svih kriterija iz članka 3. stavaka 4. i 5. ove Uredbe, Agencija je obvezna u rješenju kojim okončava konkretni postupak utvrditi postotni iznos umanjenja novčane kazne u smislu članka 18. stavka 7. i članka 20. stavka 3. do 5. ove Uredbe.
(2) Ako poduzetnik postupi protivno stavku 1. ovoga članka, odnosno ako Agencija nakon što mu je dala uvjetno umanjenje novčane kazne iz članka 21. ove Uredbe, u bilo kojem trenutku tijekom postupka, utvrdi da poduzetnik ne ispunjava kriterije iz članka 3. stavaka 4. i 5. ove Uredbe, obvezna je u tom slučaju poduzetniku ukinuti prethodno dano uvjetno umanjenje novčane kazne i o tome ga, pisanim putem obavijestiti.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Stupanje na snagu
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 23.
Danom stupanja na snagu ove Uredbe prestaje važiti Uredba o kriterijima za oslobođenje ili umanjenje upravno-kaznene mjere („Narodne novine“, br. 129/10. i 96/17.).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 24.
Ova Uredba stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
PRILOG 1.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
OBRAZAC ZA PODNOŠENJE SKRAĆENE PRIJAVE
1. Podaci o poduzetniku-sudioniku kartela:
1.1. Naziv i sjedište podnositelja prijave,
1.2. Kontakt osoba (ime i prezime, funkcija, adresa, broj telefona, elektronička pošta),
1.3. Zastupnik (ime i prezime, funkcija, adresa, broj telefona, elektronička pošta),
1.4. Druge pravne osobe na koje se prijava odnosi (npr. društva unutar grupe),
Uz prijavu zastupnik mora dostaviti valjani pisani dokaz da je ovlašten na zastupanje. Odgovorna osoba mora uz prijavu priložiti original pisanog ovlaštenja.
2. Podaci o drugim sudionicima prijavljenog kartela:
2.1. Naziv i sjedište,
2.2. Kratak opis djelatnosti.
3. Podaci o prijavljenom kartelu:
3.1. Opis proizvoda i usluga na koje kartel ima učinak,
3.2. Opis zemljopisnog područja na kojem kartel ima učinak,
3.3. Procijenjeno trajanje kartela.
4. Podaci o državama članicama EU u kojima se očekuje pronalaženje dokaza o prijavljenom kartelu.
5. Podaci o svim podnesenim ili planiranim prijavama za oslobođenje ili umanjenje novčane kazne koje je poduzetnik-sudionik kartela podnio ili namjerava podnijeti Europskoj komisiji ili drugim nacionalnim tijelima nadležnim za zaštitu tržišnog natjecanja.
6. Mjesto i datum:_________________________________
7. Ime, prezime i funkcija: ___________________________
8. Potpis: _______________________________________
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
Predsjednik
mr.sc. Andrej Plenković
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
O B R A Z L O Ž E NJ E
Pravni temelj za donošenje Uredbe o kriterijima za oslobođenje ili umanjenje novčane kazne (dalje u  ekstu: Uredba) donosi se na temelju članka 65. stavka 8. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja („Narodne novine", br. 79/09. 80/13. i 41/21.; dalje u tekstu: Zakon). Člankom 65. stavkom 8. Zakona utvrđeno je da će Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje u tekstu: Agencija) detaljno razraditi kriterije za oslobođenje ili umanjenje novčane kazne, sukladno kriterijima koji proizlaze iz primjene pravila o tržišnom natjecanju u Europskoj uniji, u smislu članka 74. Zakona. Stoga dostavlja se Vladi Republike Hrvatske prijedlog teksta Uredbe. Ovaj prijedlog Uredbe sadržajno je usklađen sa Zakonom. Donošenjem ove Uredbe, bit će ispunjena u cijelosti obveza Vlade Republike Hrvatske za detaljniju razradu kriterija za oslobođenje od novčane kazne ili umanjenje novčane kazne iz članka 65. stavka 8. Zakona. Člankom 47. stavkom 2. prijelaznih i završnih odredbi Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja („Narodne novine“, br. 41/21.) propisano je kako će Vlada Republike Hrvatske propis o kriterijima za oslobođenje ili umanjenje novčane kazne iz članka 65. stavka 8. donijeti u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu Zakona. Predlaže se donošenje nove Uredbe zbog propisivanja novih instituta Zakonom te zamjene pravnog instituta upravno-kaznenih mjera kao sankcija s pravnim institut novčanih kazni koje se propisuju Zakonom.
Obrazloženje odredbi prijedloga Uredbe
Člankom 1. uređuje se predmet Uredbe, a to su kriteriji koje je Agencija dužna uzeti u obzir prije nego što donese odluku o oslobođenju poduzetnika ili udruženja poduzetnika od plaćanja novčane kazne te kriteriji koje je Agencija dužna uzeti u obzir prije nego što donese odluku o umanjenju novčane kazne sudionicima zabranjenog horizontalnog sporazuma (kartela), u smislu članka 65. Zakona. Ovim člankom propisuje se cilj Uredbe u smislu poticanja poduzetnika ili udruženja poduzetnika-sudionike kartela na otkrivanje kartela ili tajnih kartela, odnosno prijavu kartela ili tajnih kartela Agenciji.
Člankom 2. uređuje se značenje pojmova.
Člankom 3. uređuju se opći kriteriji za oslobođenje ili umanjenje novčane kazne.
Člankom 4. uređuju se kriteriji za oslobođenje od plaćanja novčane kazne.
Člankom 5. uređuje se institut Izjava poduzetnika pokajnika kao priznanja odnosno usmenog ili pisanog izlaganja poduzetnika Agenciji o postojanju kartela i o njegovom sudjelovanju i ulozi u tom kartelu.
Člankom 6. uređuje se kada je Izjava poduzetnika dana usmeno, Agencija je tada obvezna napraviti tonski zapis te izjave i izraditi njegov prijepis i uložiti ga u spis.
Člankom 7. uređuje se pravo uvida u Izjavu poduzetnika pokajnika. Uređuje se kako će Agencija odobriti uvid u Izjavu poduzetnika pokajnika samo strankama u postupku na koje se izjava odnosi i to nakon dostave obavijesti iz članka 48. Zakona i samo za potrebe ostvarivanja njihovih prava na obranu u tom postupku.
Člankom 8. uređuju se kriteriji za oslobođenje od plaćanja novčane kazne prije provedbe nenajavljene pretrage.
Člankom 9. uređuju se kriteriji za oslobođenje od plaćanja novčane kazne nakon provedbe nenajavljene pretrage.
Člankom 10. uređuje se pravo poduzetnika-sudionika kartela na podnošenje zahtjeva za sastavljanje zabilješke o prijavi.
Člankom 11 uređuje se pravni institut „Skraćena prijava“.
Člankom 12. uređuje se sastavljanje zabilješke o prijavi.
Člankom 13. uređuje se potvrda o zaprimanju prijave koju je Agencija obvezna dati svakom poduzetniku koji podnese Izjavu poduzetnika pokajnika.
Člankom 14. uređuje se redoslijed odlučivanja o prijavi za isti kartel.
Člankom 15. uređuje se davanje uvjetnog oslobođenja od plaćanja novčane kazne.
Člankom 16. uređuje se odbijanje davanja uvjetnog oslobođenja od plaćanja novčane kazne.
Člankom 17. uređuje se da je Agencija obvezna u rješenju kojim okončava postupak osloboditi poduzetnika od plaćanja novčane kazne, pod uvjetom da se je poduzetnik kojemu je Agencija dala uvjetno oslobođenje od plaćanja novčane kazne tijekom cijelog postupka u nadležnosti Agencije pridržavao svih propisanih kriterija. Ako poduzetnik ne postupi na opisani način, odnosno ukoliko se nakon postupanja Agencije u bilo kojem trenutku tijekom postupka utvrdi da poduzetnik ne ispunjava propisane kriterije, Agencija je obvezna ukinuti prethodno dano uvjetno oslobođenje od plaćanja novčane kazne i o tome žurno, pisanim putem, obavijestiti poduzetnika.
Člankom 18. uređuju se opći kriteriji za umanjenje novčane kazne.
Člankom 19. uređuje se potvrda o zaprimanju prijave i redoslijed odlučivanja o prijavi za umanjenje novčane kazne.
Člankom 20. uređuju se dodatni kriteriji za umanjenje novčane kazne.
Člankom 21. uređuje se uvjetno umanjenje novčane kazne.
Člankom 22. uređuje se donošenje odluke o umanjenju novčane kazne.
Člankom 23. Uređuje se kako stupanjem na snagu ove Uredbe prestaje važiti Uredba o kriterijima za oslobođenje ili umanjenje upravno-kaznene mjere („Narodne novine“, br. 129/10. i 96/17.).
Člankom 24. uređuje se stupanje na snagu Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja