Ustavna osnova za donošenje Zakona o registru osoba s invaliditetom sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Prema procjenama Ujedinjenih naroda, problem invaliditeta je mnogo rašireniji nego što se inače misli: od deset stanovnika svake zemlje bar je jedan u izvjesnoj mjeri osoba s invaliditetom. Raspolaganje odgovarajućim podacima o dizabilitetu – invaliditetu preduvjet je za planiranje odgovarajućih preventivnih mjera i donošenje programa za osobe s invaliditetom.
Unapređenje razine zdravlja pučanstva ima za cilj povećanje životne dobi građana i broja godina života bez bolesti i invaliditeta. Republika Hrvatska je prepoznajući taj problem donijela Zakon o Hrvatskom registru o osobama s invaliditetom („Narodne novine“ broj 64/01), koji propisuje način prikupljanja i obrade podataka o osobama s invaliditetom u Registar osobama s invaliditetom (u daljnjem tekstu: Registar) te zaštite tih podataka.
Registar se vodi u Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo (u daljnjem tekstu: Zavod), a počeo je s radom 2002. godine. Registar je izvor epidemioloških podataka za nacionalne i međunarodne potrebe te temelj za provjeru statusa osoba s invaliditetom. Zavod je, na temelju aktivnosti Registra, nositelj područja „Istraživanje i razvoj Nacionalne strategije za izjednačavanje mogućnosti osoba s invaliditetom“, te predstavlja izvor epidemioloških podataka za nacionalne i međunarodne potrebe. Podaci iz Registra redovito se godišnje publiciraju na mrežnim stranicama Zavoda (http://hzjz.hr/izvjesce-o-osobama-s-invaliditetom-u-hrvatskoj/), ali se izrađuju i posebna izvješća na zahtjeve Pravobraniteljice za osobe s invaliditetom, tijela državne uprave, udruga osoba s invaliditetom te ostale znanstvene i stručne javnosti. Zavod je postao i nastavna baza Medicinskog fakulteta u Zagrebu i Zdravstvenog veleučilišta te se tijekom preddiplomskog i diplomskog studija polaznici upoznaju sa ovim područjem i dodatno su senzibilizirani za potrebe i rad s osobama s invaliditetom.
Zakon o Hrvatskom registru o osobama s invaliditetom donesen je prije dvadeset godina, a s obzirom da je u međuvremenu došlo do niza promjena u sustavima izvora podataka o osobama s invaliditetom i informatizaciji njihovih službenih evidencija/registara, potrebno je ovo područje urediti novim Zakonom o registru osoba s invaliditetom.
Osobito je važno istaknuti da je u 2014. godini u cijelosti izmijenjen sustav vještačenja osoba s invaliditetom kroz utvrđivanje njihove funkcionalne sposobnosti, što je propisano Zakonom o jedinstvenom tijelu vještačenja („Narodne novine“ broj 85/14 i 95/15). Člankom 3. toga Zakona vještačenje je definirano kao utvrđivanje tjelesnog, intelektualnog, osjetilnog i mentalnog oštećenja, invaliditeta, funkcionalne sposobnosti, razine potpore te radne sposobnosti osobe, a metodologija vještačenja uređena je Uredbom o metodologijama vještačenjima (“Narodne novine”, broj 67/17).U međuvremenu izmijenjen je i Zakon o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji (“Narodne novine”, broj 121/17, 98/19 i 84/21)te je donesen novi Zakon o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata (“Narodne novine”, broj 84/21). Vještačenje za ostvarivanje prava prema navedenim zakonima, umjesto Zavoda za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom, obavljaju liječnička vijeća u nadležnosti Ministarstva hrvatskih branitelja, a njihova je metodologija rada, umjesto Uredbom o metodologijama vještačenjima, propisana pravilnicima koje donosi ministar hrvatskih branitelja koji se u bitnome temelje na dosadašnjim odredbama Uredbe o metodologijama vještačenja. Vještačenje civilnih invalida iz Drugog svjetskog rata, ratnih vojnih invalida iz Drugog svjetskog rata i mirnodopskih vojnih invalida prema Zakonu o zaštiti vojnih i civilnih invalida rada i dalje obavlja Zavod za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom.
Predmetnim Zakonom osigurat će se bolji obuhvat podataka o osobama s invaliditetom u bazi podataka Registra i kontinuirano unapređenje kvalitete epidemioloških podataka te će se ubrzati razmjena podataka o osobama s invaliditetom putem automatske razmjene podataka iz službenih evidencija/registara izvora podataka. Sustavi koje skrbe za osobe s invaliditetom moći će na jednostavniji način na temelju podataka iz Registra, donositi politike i odluke o ovoj izrazito vulnerabilnoj populaciji, kao i o ostvarivanju njihovih prava iz djelokruga svoje nadležnosti, te će se unaprijediti komunikacija između izvora podataka elektroničkim putem i ukloniti nepotrebne administrativne procedure.
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU OVOGA ZAKONA
Za provedbu Zakon o Registru osoba s invaliditetom (u daljem tekstu Zakon) sredstva su osigurana u Državnom proračunu za 2021. godinu i projekcijama za 2022. i 2023. godinu na Razdjelu 096, Ministarstvo zdravstva Glava 25 – Zavodi, agencije i ostali proračunski korisnici u sustavu zdravstva, RKP 26346 – Hrvatski zavod za javno zdravstvo, na aktivnosti A884001 Administracija i upravljanje, grupe rashoda 37 Naknade građanima i kućanstvima na temelju osiguranja i druge naknade, izvor financianja11, u iznosu od 1.371.075 kuna u 2021. godini, 1.412.207,00 kuna u 2022. godini i 1.439.629,00 kuna u 2023. godini. Planirana sredstva su namijenjena za financiranje aktivnosti u vezi prikupljanja podataka i praćenja podataka o osobama s invaliditetu u Republici Hrvatskoj za potrebe Registra u Zavodu a, koja se financiraju kroz Program „Unaprjeđenje i očuvanje zdravlja pučanstva kroz javnozdravstvenu djelatnost“ putem ugovora sa Ministarstvom zdravstva. Ministarstvo zdravstva će i u narednom razdoblju planirati potrebna sredstva za rad na Registru.
DIO PRVI
I. OPĆE ODREDBE
Predmet uređenja
Članak 1.
Ovim Zakonom uređuje se način prikupljanja podataka o uzroku, vrsti, stupnju i težini oštećenja zdravlja osoba s invaliditetom u Registru osoba s invaliditetom (u daljnjem tekstu: Registar), način obrade, korištenja i zaštita podataka o osobama s invaliditetom koji se vode u Registru.
Pojmovnik
Članak 2.
(1) Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1. osoba s invaliditetom je osoba koja ima dugotrajna tjelesna, mentalna, intelektualna ili osjetilna oštećenja koja u međudjelovanju s različitim preprekama mogu sprečavati njezino puno i učinkovito sudjelovanje u društvu na ravnopravnoj osnovi s drugima
2. status osobe s invaliditetom ima osoba kojoj je u postupku vještačenja utvrđeno barem jedno oštećenje iz Liste oštećenja organizma - Liste I i najmanje I. stupanj iz Liste težine i vrste invaliditeta – oštećenja funkcionalnih sposobnosti uredbe kojom je propisna metodologija vještačenja, te je upisana u Registar. Status osobe s invaliditetom ima i osoba kojoj je utvrđen invaliditet prema posebnim propisima i dijete s teškoćama u razvoju kojem je utvrđen invaliditet prema propisima kojima je regulirano obrazovanje i prava iz socijalne skrbi. Status osobe s invaliditetom ima i osoba kojoj je utvrđen invaliditet prema propisima o hrvatskim braniteljima iz Domovinskom rata, propisima o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata i propisima o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata
3. dijete s teškoćama u razvoju je dijete čije sposobnosti u međudjelovanju s čimbenicima iz okoline ograničavaju njegovo puno, učinkovito i ravnopravno sudjelovanje u odgojno-obrazovnom procesu s drugom djecom iste dobi, a ta ograničenja proizlaze iz tjelesnih, mentalnih, intelektualnih, osjetilnih oštećenja i poremećaja funkcija ili kombinacije više vrsta oštećenja i poremećaja, zbog kojih ono treba dodatnu podršku za učenje i razvoj, kako bi ostvarilo najbolji mogući razvojni ishod i socijalnu uključenost
4. zbirni statistički pokazatelji su pokazatelji nastali prikupljanjem, analizom i tumačenjem podataka prikupljenih iz propisanih izvora u Registru
5. službenaevidencijaje zbirka obveznih podataka za vođenje kojih je nadležno tijelo ili ustanova iz koje se prikupljaju podaci u Registar
6. valjana isprava je skup podataka koji je izvoran i vjerodostojan, te je kao takav određen zakonom ili proizlazi iz svrhe uspostave Registra
7. Državna informacijska infrastruktura je sustav koji čine zajednička državna osnovica za sigurnu razmjenu podataka i alati za interoperabilnost sukladno propisima koji uređuju područje državne informacijske infrastrukture.
(2) Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
DIO DRUGI
VOĐENJE REGISTRA, SADRŽAJ REGISTRA I PRIKUPLJANJE PODATAKA U REGISTRU
POGLAVLJE I.
NADLEŽNO TIJELO ZA VOĐENJE REGISTRA, PRAVNA NARAV, SADRŽAJ I NAČIN VOĐENJA REGISTRA
Nadležno tijelo
Članak 3.
Registar vodi Hrvatski zavod za javno zdravstvo (u daljnjem tekstu: Zavod), koji je nositelj zdravstvene statistike usustavu službene statistike Republike Hrvatske.
Pravna narav Registra
Članak 4.
(1) Registar predstavlja sveobuhvatnu i cjelovitu, metodološki standardiziranu i kontinuirano ažuriranu evidenciju osoba s invaliditetom idjece s teškoćama u razvoju te bazu podataka propisanih ovim Zakonom.
(2) Podaci iz Registra koriste se za osiguravanje transparentnosti, točnosti, dosljednosti, usporedivosti i potpunosti podataka potrebnih za analitiku podataka o osobama s invaliditetom.
Sadržaj Registra
Članak 5.
(1) Registar se sastoji od općeg i posebnog dijela.
(2) U opći dio Registra unose se opći podaci o osobi: ime i prezime osobe, spol, OIB, datum rođenja, mjesto rođenja, prebivalište, boravište, razina obrazovanja, zaposlenje, status osiguranika iz mirovinskog osiguranja i datum smrti.
(3) U posebni dio Registra unose se podaci o vrstama oštećenja, šiframa bolesti i srodnim zdravstvenim poteškoćama prema Međunarodnoj klasifikaciji bolesti u skladu s uredbom kojom je propisna metodologija vještačenja, osim za hrvatske ratne vojne invalide i civilne invalide iz Domovinskog rata, za koje je metodologija vještačenja propisana zakonima koji propisuju prava branitelja iz Domovinskog rada i civilnih invalida iz Domovinskog rata te za osobe s invaliditetom za koje je metodologija vještačenja propisana zakonom koji propisuje zaštitu vojnih i civilnih invalida rata, i to:
1. oštećenja vida
2. oštećenja sluha
3. gluhosljepoća
4. oštećenja govorno-glasovne komunikacije
5. oštećenja lokomotornog sustava
6. oštećenja središnjega živčanog sustava
7. oštećenja perifernoga živčanog sustava
8. oštećenja drugih organa i organskih sustava, kromosomopatije, prirođene anomalije i rijetke bolesti
9. intelektualna oštećenja
10. poremećaji iz spektra autizma
11. mentalna oštećenja
12. više vrsta oštećenja.
(4) U posebni dio Registra unose se i podaci o vrstama teškoća djece s teškoćama u razvoju prema Orijentacijskoj listi vrsta teškoća propisanoj pravilnikom kojim se regulira osnovnoškolski i srednjoškolski odgoj i obrazovanje učenika s teškoćama u razvoju.
(5) U posebni dio Registra unose se i podaci o odobrenim ortopedskim pomagalima, provedenim postupcim liječenja i rehabilitacije.
Sadržaj dokumentacije u Registru
Članak 6.
U Registru se prikuplja sljedeća dokumentacija:
1.nalaz i mišljenje i uvjerenje o utvrđenom invaliditetu u odnosu na rad
2.prvostupanjsko rješenje o primjerenom programu obrazovanja
3.drugostupanjsko rješenje o primjerenom programu obrazovanja, koje dostavlja ministarstvo nadležno za obrazovanje
4.nalaz i mišljenje tijela vještačenja za hrvatske ratne vojne invalide i civilne invalide iz Domovinskog rata i osobe s invaliditetom prema zakonu kojim je propisana zaštita vojnih i civilnih invalida rata.
Izvori podataka Registra
Članak 7.
(1) Zavod prikuplja u Registar podatke propisane ovim Zakonom od tijela iz djelokruga njihove nadležnosti (u daljnjem tekstu: izvori podataka) iz službenih evidencija:
1.zavoda nadležnog za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom
2.zavoda nadležnog za obvezno zdravstveno osiguranje
3.zavoda nadležnog za mirovinsko osiguranje
4.zavoda nadležnog za zapošljavanje
5.ministarstva nadležnog za upravu
6.ministarstva nadležnog za obrazovanje
7.ministarstva nadležnog za branitelje
8.upravnog tijela županije nadležnog za poslove obrazovanja odnosno ureda Grada Zagreba nadležnog za poslove obrazovanja
9.zdravstvenih ustanova na primarnoj, sekundarnoj i tercijarnoj zdravstvenoj zaštiti.
(2) Javnopravna tijela te pravne osobe kojima je osnivač Republika Hrvatska, a koji nisu zakonski izvori podataka iz stavka 1. ovoga članka, dužni su na zahtjev Zavoda osigurati vezu i razmjenu podataka prema Registru bez naknade, radi izrade zbirnih statističkih pokazatelja.
Način vođenja Registra, baza podataka i sadržaj pretraživanja podataka u Registru
Članak 8.
(1) Registar se vodi u elektroničkom obliku.
(2) Elektronički zapisi podataka iz članka 5. i dokumentacije iz članka 6. ovoga Zakona prikupljaju se i unose u jedinstvenu bazu podataka Registra.
(3) Baza podataka Registra osigurava pretraživanje sljedećih podataka:
1. ime i prezime osobe
2. spol
3. OIB
4. datum rođenja
5. mjesto/grad, općina i država rođenja
6. prebivalište – mjesto/grad, ulica, kućni broj, općina, poštanski broj
7. boravište – mjesto/grad, ulica, kućni broj, općina, poštanski broj
8. razina obrazovanja
9. zaposlenje
10. uzrok koji je doveo do invaliditeta
11. dijagnoze i šifre bolesti i srodnih zdravstvenih problema i njihovoj reviziji i vrste teškoća djece s teškoćama u razvoju prema Orijentacijskoj listi vrsta teškoća
12. oštećenje funkcionalnosti prema Međunarodnoj klasifikaciji funkcioniranja, onesposobljenosti i zdravlja, osim za hrvatske ratne vojne invalide i civilne invalide iz Domovinskog rata, za koje je metodologija vještačenja propisana zakonima kojima su propisana prava branitelja iz Domovinskog rada i civilnih invalida iz Domovinskog rata te za osobe s invaliditetom za koje je metodologija vještačenja propisana zakonom kojim je propisana zaštita vojnih i civilnih invalida rata
13. oštećenje donjih ekstremiteta
14. status upisa osobe s invaliditetom
15. korištenje ortopedskog pomagala
16. provedeni postupci liječenja
17. provedena rehabilitacija
18. vrijeme eventualne izmjene stupnja invaliditeta
19. druge podatke vezane uz utvrđivanje invaliditeta koji se pribavljaju od izvora iz članka 7. ovoga Zakona
20. datum smrti.
POGLAVLJE II.
NAČIN PRIKUPLJANJA PODATAKA I DOKUMENTACIJE U REGISTRU I PROMJENA PODATAKA
Način prikupljanja podataka u Registru
Članak 9.
(1) Zavod prikuplja u Registar podatke propisane ovim Zakonom elektroničkim putem, automatskom razmjenom podataka iz službenih evidencija izvora podataka iz članka 7. ovoga Zakona.
(2) Zavod prikuplja elektroničke zapise podataka o osobama s invaliditetom iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona putem elektroničkog sustava OIB-a od izvora podataka iz članka 7. stavka 1. točke 5. ovoga Zakona, osim podataka o razini obrazovanja, zaposlenju i statusu osiguranika iz mirovinskog osiguranja,
(3) Zavod prikuplja elektroničke zapise podataka o o statusu osiguranika iz mirovinskog osiguranjaputem informacijskog sustava izvora iz članka 7. stavka 1. točke 3. ovoga Zakona, a zapise podataka o nezaposlenim osobama s invaliditetom iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona putem informacijskog sustava izvora iz članka 7. stavka 1.  očke 4. ovoga Zakona.
(5) Zavod prikuplja elektroničke zapise podataka o invaliditetu iz članka 5. stavka 3. ovoga Zakona od izvora iz članka 7. stavka 1. točke 1. i 7. ovoga Zakona nakon provedenog vještačenja.
(6) Zavod prikuplja elektroničke zapise podataka o teškoćama djece u razvojuiz članka 5. stavka 4. ovoga Zakona i razini obrazovanja osoba s invaliditetom od izvora iz članka 7. stavka 1. točki 6. i 8. ovoga Zakona nakon provedenog vještačenja.
(7) Zavod prikuplja elektroničke zapise podataka o odobrenim ortopedskim pomagalima provedenim postupcima liječenja i rehabilitacije iz članka 5. stavaka 5. ovoga Zakona putem Centralnog zdravstvenog informacijskog sustava Republike Hrvatske i s njim povezanih informacijskih sustava od izvora iz članka 7. stavka 1. točki 2. i 9. ovoga Zakona.
Evidentiranje promjene podataka u Registru i službenim evidencijama izvora podataka
Članak 10.
(1) Zavod po službenoj dužnosti provjerava točnost upisa podataka u Registar.
(2) Izvori podataka iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona obvezni su po službenoj dužnosti unijeti u svoju službenu evidenciju svaku promjenu podataka iz članka 5. ovoga Zakona.
(3) Javnopravna tijela i pravne osobe kojima je osnivač Republika Hrvatska iz članka 7. stavka 2. ovog Zakona obvezni su, na zahtjev Zavoda, ažurirati podatke iz svoje nadležnosti za potrebe prikupljanja zbirnih statističkih pokazatelja o osobama s invaliditetom iz Registra.
DIO TREĆI
UNOS, OBRADA I ZAŠTITA PODATAKA U REGISTRU
POGLAVLJE I.
UNOS PODATAKA U REGISTAR
Unos podataka u Registar po službenoj dužnosti
Članak 11.
Podaci se u Registar unose po službenoj dužnosti:
– uvozom datoteke
– drugim razmjenskim formatom
– ručnim unosom.
Unos podataka u Registar po zahtjevu
Članak 12.
(1) Iznimno, osoba koja nije upisana u Registar može podnijeti Zavodu zahtjev za upis podataka o invaliditetu u Registar.
(2) Valjane isprave i podatke o invaliditetu i utvrđivanju statusa osobe s invaliditetom osobe iz stavka 1. ovoga članka Zavod će po službenoj dužnosti zatražiti od nadležnog tijela.
(3) Nakon provedenog postupka iz stavka 2. ovog članka, Zavod će izvršiti upis osobe s invaliditetom ukoliko se utvrdi da je zahtjev opravdan.
(4) U slučaju da se u postupku iz stavka 2. ovog članka utvrdi da zahtjev nije opravdan, Zavod će rješenjem odbiti zahtjev.
(5) Protiv rješenja iz stavka 4. ovog članka nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
POGLAVLJE II.
OBRADA I ZAŠTITA PODATAKA U REGISTRU
Obrada podataka iz Registra
Članak 13.
Podaci iz Registra obrađuju se kao zbirni statistički pokazatelji.
Siguran pristup Registru i bazama podataka drugih registara i službenih evidencija
Članak 14.
(1) Zavod uspostavlja vezu i pristupa svim javnim, temeljnim, središnjim registrima i službenim evidencijama te drugim bazama podataka potrebnim za vođenje Registra.
(2) Način kojim se osigurava veza i pristup registrima i drugim bazama podataka iz stavka 1. ovoga članka, ostvaruje se sukladno odredbama propisa kojima se uređuje područje Državne informacijske infrastrukture.
Siguran pristup Registru
Članak 15.
(1) Izvori podataka pristupaju Registru uporabom definiranih pristupnih veza bazama podataka koje određuje tijelo državne uprave nadležno za razvoj digitalnog društva.
(2) Prijava u sustav Registra vrši se sukladno propisima kojima se uređuje područje Državne informacijske infrastrukture.
(3) Sustav autentifikacije dužan je omogućiti prijavu vjerodajnicama koje su objavljene na listi prihvaćenih vjerodajnica u sustavu Državne informacijske infrastrukture.
(4) Za provedbu i točnost unosa podataka odgovoran je voditelj obrade podataka.
Mjere sigurnosti izvora podataka
Članak 16.
Izvori podataka iz članka 7. ovoga Zakona dužni su:
– uspostaviti organizacijsku strukturu, s formalnom raspodjelom zadaća, ovlasti i odgovornosti kojom se osigurava sigurna komunikacija s Registrom
– imenovati odgovornu osobu za elektronički unos i ažuriranje podataka te dostaviti podatke o toj osobi u Registar.
Zaštita podataka
Članak 17.
(1) Podaci iz Registra obrađuju se i objavljuju svake godine kao zbirni statistički pokazatelji.
(2) Na prikupljanje i dalju obradu podataka iz Registra primjenjuju se propisi kojima se uređuju zaštita osobnih podataka, tajnost podataka i informacijska sigurnost.
DIO ČETVRTI
KORIŠTENJE PODATAKA IZ REGISTRA I ROK ČUVANJA
POGLAVLJE I.
IZDAVANJE POTVRDA O UPISU U REGISTAR I KORIŠTENJE PODATAKA
Izdavanje potvrda o upisu u Registar
Članak 18.
(1) Zavod je dužan osobi upisanoj u Registar na njezin zahtjev izdati potvrdu o podacima upisanim u Registar.
(2) Potvrda iz stavka 1. ovoga članka je javna isprava.
(3) Potvrda iz stavka 1. ovoga članka izdaje se bez naknade.
Korištenje podataka iz Registra
Članak 19.
(1) Podatke iz Registra mogu koristiti bez naknade izvori podataka iz članka 7. ovoga Zakona.
(2) Podatke iz Registra mogu koristiti bez naknade i druga državna tijela za obavljanje poslova iz svoje nadležnosti.
(3) Zbirne statističke pokazatelje mogu koristiti bez naknade na zahtjev i druge pravne i fizičke osobe samo za namjenu navedenu u zahtjevu koji podnose Zavodu.
POGLAVLJE II.
ROK ČUVANJA I OBJAVA PODATAKA
Rok čuvanja podataka u Registru
Članak 20.
(1)Podaci o osobama s invaliditetom u Registru čuvaju se trajno.
(2) U slučaju gubitka statusa ili smrti osobe s invaliditetom upisane u Registar, odnosno djeteta s teškoćama u razvoju upisanog u Registar, upisani podaci se ne brišu, već se evidentira podatak o neaktivnom statusu.
Objava podataka iz Registra
Članak 21.
Zavod objavljuje podatke iz Registra svake godine kao zbirne statističke pokazatelje na svojim mrežnim stranicama.
DIO PETI
NADZOR
Članak 22.
(1)Nadzor nad provedbom ovoga Zakona provodi ministarstvo nadležno za zdravstvo.
(2) Nadzor nad zaštitom osobnih podataka u Registru provodi tijelo nadležno za zaštitu osobnih podataka.
DIO ŠESTI
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 23.
Osobe s invaliditetom upisane u Registar prije stupanja na snagu ovoga Zakona ostaju upisane u Registar i nakon stupanja na snagu ovoga Zakona, dok ispunjavaju uvjete prema propisima po kojima su stekle status osobe s invaliditetom.
Članak 24.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Pravilnik o obrascu za dostavljanje podataka hrvatskom registru o osobama s invaliditetom („Narodne novine“, broj 7/02).
Članak 25.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o hrvatskom registru osoba s invaliditetom („Narodne novine“, broj 64/01).
Članak 26.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
KLASA: URBROJ:
Zagreb,
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Ovim člankom uređuje se predmet Zakona.
Uz članak 2.
Ovim člankom uređuje se pojmovnik pojedinih izraza koji se koriste u ovom Zakonu.
Uz članak 3.
Ovim člankom propisuje se nadležno tijelo za vođenje Registra osoba s invaliditetom.
Uz članak 4.
Ovim člankom uređuje se pravna narav Registra.
Uz članak 5.
Ovim člankom propisuje se sadržaj podataka Registra. Registar se sastoji od općeg i posebnog dijela. U opći dio Registra unose se opći podaci o osobi, a u poseban dio podaci o vrstama oštećenja, šiframa bolesti i srodnim zdravstvenim poteškoćama prema Međunarodnoj klasifikaciji bolesti u skladu s uredbom kojom je propisna metodologija vještačenja, osim za hrvatske ratne vojne invalide i civilne invalide iz Domovinskog rata, za koje je metodologija vještačenja propisana zakonima koji propisuju prava branitelja iz Domovinskog rada i civilnih invalida iz Domovinskog rata, za osobe s invaliditetom za koje je metodologija vještačenja propisana zakonom koji propisuje zaštitu vojnih i civilnih invalida rata i za djecu s teškoćama u razvoju te podaci o odobrenim ortopedskim pomagalima, provedenim postupcim liječenja i rehabilitacije.
Uz članak 6.
Ovim člankom propisuje se sadržaj dokumentacije Registra.
Uz članak 7.
Ovim člankom propisuju se izvori podataka Registra iz kojih se prikupljaju podaci o osobama s invaliditetom u skladu sa izmijenjenim sustavom vještačenja osoba s invaliditetom kroz utvrđivanje njihove funkcionalne sposobnosti, koje od 2014. godine provodi jedinstveno tijelo vještačenja - Zavod za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom, osim za ostvarivanje prava prema Zakonu o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji (“Narodne novine”, broj 121/17, 98/19 i 84/21) i Zakonu o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata (“Narodne novine”, broj 84/21), za koje vještačenje obavljaju liječnička vijeća u nadležnosti Ministarstva hrvatskih branitelja.
Javnopravna tijela te pravne osobe kojima je osnivač Republika Hrvatska, koji nisu zakonski izvori podataka iz stavka 1. ovoga članka, dužni su na zahtjev Zavoda osigurati vezu i razmjenu podataka prema Registru bez naknade, radi izrade zbirnih statističkih pokazatelja.
Uz članak 8.
Ovim člankom propisuje se način vođenja Registra u elektroničkom obliku te baza podataka i sadržaj pretraživanja podataka u Registru.
Uz članak 9.
Ovim člankom propisuje se način prikupljanja podataka u Registar automatskom razmjenom podataka iz službenih evidencija izvora podataka.
Uz članak 10.
Ovim člankom uređuje se evidentiranje promjene podataka u Registru i službenim evidencijama izvora podataka za registar.
Uz članke 11. i 12.
Ovim člancima propisuje se unos podataka u Registar po službenoj dužnosti uvozom datoteke, drugim razmjenskim formatom i ručno te unos podataka na zahtjev osobe, obzirom na iskazanu potrebu od kada je Registar ustrojen jer postoje zahtjevi osoba s invaliditetom koje nigdje nisu evidentirane zbog propusta nadležnih tijela ili drugih razloga, kojima se mora omogućiti upis u Registar, nakon rješavanja činjeničnog stanja s nadležnim tijelima.
Uz članke 13. do 17.
Ovim člancima uređuje se obrada i zaštita podataka u Registru, siguran pristup uporabom definiranih pristupnih veza bazama podataka koje određuje tijelo državne uprave nadležno za razvoj digitalnog društva, mjere sigurnosti izvora podataka i zaštita podataka u Registru.
Uz članke 18. i 19.
Ovim člancima uređuje se izdavanje potvrda o upisu u Registar i korištenje podataka iz Registra.
Uz članke 20. i 21.
Ovim člancima propisuje se rok čuvanja podataka u Registru i objava podataka iz Registra.
Uz članak 22.
Ovim člankom uređuje se nadzor nad provedbom ovoga Zakona.
Uz članak 23.
Ovim člankom propisuje se da osobe s invaliditetom koje su upisane u Registar prije stupanja na snagu ovoga Zakona ostaju upisane u Registar i nakon stupanja na snagu Zakona, dok ispunjavaju uvjete prema propisima po kojima su stekle status osobe s invaliditetom.
Uz članke 24. i 25.
Ovim člancima propisuje se prestanak važenja Pravilnika o obrascu za dostavljanje podataka hrvatskom registru o osobama s invaliditetom („Narodne novine“, broj 7/02) i Zakona o hrvatskom registru osoba s invaliditetom („Narodne novine“, broj 64/01).
Uz članak 26.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu Zakona.
ZAKON O REGISTRU OSOBA S INVALIDITETOM
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o registru osoba s invaliditetom sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Prema procjenama Ujedinjenih naroda, problem invaliditeta je mnogo rašireniji nego što se inače misli: od deset stanovnika svake zemlje bar je jedan u izvjesnoj mjeri osoba s invaliditetom. Raspolaganje odgovarajućim podacima o dizabilitetu – invaliditetu preduvjet je za planiranje odgovarajućih preventivnih mjera i donošenje programa za osobe s invaliditetom.
Unapređenje razine zdravlja pučanstva ima za cilj povećanje životne dobi građana i broja godina života bez bolesti i invaliditeta. Republika Hrvatska je prepoznajući taj problem donijela Zakon o Hrvatskom registru o osobama s invaliditetom („Narodne novine“ broj 64/01), koji propisuje način prikupljanja i obrade podataka o osobama s invaliditetom u Registar osobama s invaliditetom (u daljnjem tekstu: Registar) te zaštite tih podataka.
Registar se vodi u Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo (u daljnjem tekstu: Zavod), a počeo je s radom 2002. godine. Registar je izvor epidemioloških podataka za nacionalne i međunarodne potrebe te temelj za provjeru statusa osoba s invaliditetom. Zavod je, na temelju aktivnosti Registra, nositelj područja „Istraživanje i razvoj Nacionalne strategije za izjednačavanje mogućnosti osoba s invaliditetom“, te predstavlja izvor epidemioloških podataka za nacionalne i međunarodne potrebe. Podaci iz Registra redovito se godišnje publiciraju na mrežnim stranicama Zavoda ( http://hzjz.hr/izvjesce-o-osobama-s-invaliditetom-u-hrvatskoj/ ), ali se izrađuju i posebna izvješća na zahtjeve Pravobraniteljice za osobe s invaliditetom, tijela državne uprave, udruga osoba s invaliditetom te ostale znanstvene i stručne javnosti. Zavod je postao i nastavna baza Medicinskog fakulteta u Zagrebu i Zdravstvenog veleučilišta te se tijekom preddiplomskog i diplomskog studija polaznici upoznaju sa ovim područjem i dodatno su senzibilizirani za potrebe i rad s osobama s invaliditetom.
Zakon o Hrvatskom registru o osobama s invaliditetom donesen je prije dvadeset godina, a s obzirom da je u međuvremenu došlo do niza promjena u sustavima izvora podataka o osobama s invaliditetom i informatizaciji njihovih službenih evidencija/registara, potrebno je ovo područje urediti novim Zakonom o registru osoba s invaliditetom.
Osobito je važno istaknuti da je u 2014. godini u cijelosti izmijenjen sustav vještačenja osoba s invaliditetom kroz utvrđivanje njihove funkcionalne sposobnosti, što je propisano Zakonom o jedinstvenom tijelu vještačenja („Narodne novine“ broj 85/14 i 95/15). Člankom 3. toga Zakona v ještačenje je definirano kao utvrđivanje tjelesnog, intelektualnog, osjetilnog i mentalnog oštećenja, invaliditeta, funkcionalne sposobnosti, razine potpore te radne sposobnosti osobe, a metodologija vještačenja uređena je Uredbom o metodologijama vještačenjima (“Narodne novine”, broj 67/17). U međuvremenu izmijenjen je i Zakon o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji (“Narodne novine”, broj 121/17 , 98/19 i 84/21 ) te je donesen novi Zakon o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata (“Narodne novine”, broj 84/21). Vještačenje za ostvarivanje prava prema navedenim zakonima, umjesto Zavoda za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom, obavljaju liječnička vijeća u nadležnosti Ministarstva hrvatskih branitelja, a njihova je metodologija rada, umjesto Uredbom o metodologijama vještačenjima, propisana pravilnicima koje donosi ministar hrvatskih branitelja koji se u bitnome temelje na dosadašnjim odredbama Uredbe o metodologijama vještačenja. Vještačenje civilnih invalida iz Drugog svjetskog rata, ratnih vojnih invalida iz Drugog svjetskog rata i mirnodopskih vojnih invalida prema Zakonu o zaštiti vojnih i civilnih invalida rada i dalje obavlja Zavod za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom.
Predmetnim Zakonom osigurat će se bolji obuhvat podataka o osobama s invaliditetom u bazi podataka Registra i kontinuirano unapređenje kvalitete epidemioloških podataka te će se ubrzati razmjena podataka o osobama s invaliditetom putem automatske razmjene podataka iz službenih evidencija/registara izvora podataka . Sustavi koje skrbe za osobe s invaliditetom moći će na jednostavniji način na temelju podataka iz Registra, donositi politike i odluke o ovoj izrazito vulnerabilnoj populaciji, kao i o ostvarivanju njihovih prava iz djelokruga svoje nadležnosti, te će se unaprijediti komunikacija između izvora podataka elektroničkim putem i ukloniti nepotrebne administrativne procedure.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU OVOGA ZAKONA
Za provedbu Zakon o Registru osoba s invaliditetom (u daljem tekstu Zakon) sredstva su osigurana u Državnom proračunu za 2021. godinu i projekcijama za 2022. i 2023. godinu na Razdjelu 096, Ministarstvo zdravstva Glava 25 – Zavodi, agencije i ostali proračunski korisnici u sustavu zdravstva, RKP 26346 – Hrvatski zavod za javno zdravstvo, na aktivnosti A884001 Administracija i upravljanje, grupe rashoda 37 Naknade građanima i kućanstvima na temelju osiguranja i druge naknade, izvor financianja11, u iznosu od 1.371.075 kuna u 2021. godini, 1.412.207,00 kuna u 2022. godini i 1.439.629,00 kuna u 2023. godini. Planirana sredstva su namijenjena za financiranje aktivnosti u vezi prikupljanja podataka i praćenja podataka o osobama s invaliditetu u Republici Hrvatskoj za potrebe Registra u Zavodu a, koja se financiraju kroz Program „Unaprjeđenje i očuvanje zdravlja pučanstva kroz javnozdravstvenu djelatnost“ putem ugovora sa Ministarstvom zdravstva. Ministarstvo zdravstva će i u narednom razdoblju planirati potrebna sredstva za rad na Registru.
DIO PRVI
I. OPĆE ODREDBE
Predmet uređenja
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 1.
Ovim Zakonom uređuje se način prikupljanja podataka o uzroku, vrsti, stupnju i težini oštećenja zdravlja osoba s invaliditetom u Registru osoba s invaliditetom (u daljnjem tekstu: Registar) , način obrade, korištenja i zaštita podataka o osobama s invaliditetom koji se vode u Registru.
Pojmovnik
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 2.
(1) Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1. o soba s invaliditetom je osoba koja ima dugotrajna tjelesna, mentalna, intelektualna ili osjetilna oštećenja koja u međudjelovanju s različitim preprekama mogu sprečavati njezino puno i učinkovito sudjelovanje u društvu na ravnopravnoj osnovi s drugima
2. status osobe s invaliditetom ima osoba kojoj je u postupku vještačenja utvrđeno barem jedno oštećenje iz Liste oštećenja organizma - Liste I i najmanje I. stupanj iz Liste težine i vrste invaliditeta – oštećenja funkcionalnih sposobnosti uredbe kojom je propisna metodologija vještačenja, te je upisana u Registar. Status osobe s invaliditetom ima i osoba kojoj je utvrđen invaliditet prema posebnim propisima i dijete s teškoćama u razvoju kojem je utvrđen invaliditet prema propisima kojima je regulirano obrazovanje i prava iz socijalne skrbi. Status osobe s invaliditetom ima i osoba kojoj je utvrđen invaliditet prema propisima o hrvatskim braniteljima iz Domovinskom rata, propisima o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata i propisima o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata
3. dijete s teškoćama u razvoju je dijete čije sposobnosti u međudjelovanju s čimbenicima iz okoline ograničavaju njegovo puno, učinkovito i ravnopravno sudjelovanje u odgojno-obrazovnom procesu s drugom djecom iste dobi, a ta ograničenja proizlaze iz tjelesnih, mentalnih, intelektualnih, osjetilnih oštećenja i poremećaja funkcija ili kombinacije više vrsta oštećenja i poremećaja, zbog kojih ono treba dodatnu podršku za učenje i razvoj, kako bi ostvarilo najbolji mogući razvojni ishod i socijalnu uključenost
4. zbirni statistički pokazatelji su pokazatelji nastali prikupljanjem, analizom i tumačenjem podataka prikupljenih iz propisanih izvora u Registru
5. službena evidencija je zbirka obveznih podataka za vođenje kojih je nadležno tijelo ili ustanova iz koje se prikupljaju podaci u Registar
6. valjana isprava je skup podataka koji je izvoran i vjerodostojan, te je kao takav određen zakonom ili proizlazi iz svrhe uspostave Registra
7. Državna informacijska infrastruktura je sustav koji čine zajednička državna osnovica za sigurnu razmjenu podataka i alati za interoperabilnost sukladno propisima koji uređuju područje državne informacijske infrastrukture.
(2) Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
DIO DRUGI
VOĐENJE REGISTRA, SADRŽAJ REGISTRA I PRIKUPLJANJE PODATAKA U REGISTRU
POGLAVLJE I.
NADLEŽNO TIJELO ZA VOĐENJE REGISTRA, PRAVNA NARAV, SADRŽAJ I NAČIN VOĐENJA REGISTRA
Nadležno tijelo
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 3.
Registar vodi Hrvatski zavod za javno zdravstvo (u daljnjem tekstu: Zavod), koji je nositelj zdravstvene statistike u sustavu službene statistike Republike Hrvatske.
Pravna narav Registra
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 4.
(1) Registar predstavlja sveobuhvatnu i cjelovitu, metodološki standardiziranu i kontinuirano ažuriranu evidenciju osoba s invaliditetom i djece s teškoćama u razvoju te bazu podataka propisanih ovim Zakonom.
(2) Podaci iz Registra koriste se za osiguravanje transparentnosti, točnosti, dosljednosti, usporedivosti i potpunosti podataka potrebnih za analitiku podataka o osobama s invaliditetom.
Sadržaj Registra
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 5.
(1) Registar se sastoji od općeg i posebnog dijela.
(2) U opći dio Registra unose se opći podaci o osobi: ime i prezime osobe, spol, OIB, datum rođenja, mjesto rođenja, prebivalište, boravište, razina obrazovanja, zaposlenje, status osiguranika iz mirovinskog osiguranja i datum smrti.
(3) U posebni dio Registra unose se podaci o vrstama oštećenja, šiframa bolesti i srodnim zdravstvenim poteškoćama prema Međunarodnoj klasifikaciji bolesti u skladu s uredbom kojom je propisna metodologija vještačenja, osim za hrvatske ratne vojne invalide i civilne invalide iz Domovinskog rata, za koje je metodologija vještačenja propisana zakonima koji propisuju prava branitelja iz Domovinskog rada i civilnih invalida iz Domovinskog rata te za osobe s invaliditetom za koje je metodologija vještačenja propisana zakonom koji propisuje zaštitu vojnih i civilnih invalida rata, i to:
1. oštećenja vida
2. oštećenja sluha
3. gluhosljepoća
4. oštećenja govorno-glasovne komunikacije
5. oštećenja lokomotornog sustava
6. oštećenja središnjega živčanog sustava
7. oštećenja perifernoga živčanog sustava
8. oštećenja drugih organa i organskih sustava, kromosomopatije, prirođene anomalije i rijetke bolesti
9. intelektualna oštećenja
10. poremećaji iz spektra autizma
11. mentalna oštećenja
12. više vrsta oštećenja.
(4) U posebni dio Registra unose se i podaci o vrstama teškoća djece s teškoćama u razvoju prema Orijentacijskoj listi vrsta teškoća propisanoj pravilnikom kojim se regulira osnovnoškolski i srednjoškolski odgoj i obrazovanje učenika s teškoćama u razvoju.
(5) U posebni dio Registra unose se i podaci o odobrenim ortopedskim pomagalima, provedenim postupcim liječenja i rehabilitacije.
Sadržaj dokumentacije u Registru
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 6.
U Registru se prikuplja sljedeća dokumentacija:
1. nalaz i mišljenje i uvjerenje o utvrđenom invaliditetu u odnosu na rad
2. prvostupanjsko rješenje o primjerenom programu obrazovanja
3. drugostupanjsko rješenje o primjerenom programu obrazovanja, koje dostavlja ministarstvo nadležno za obrazovanje
4. nalaz i mišljenje tijela vještačenja za hrvatske ratne vojne invalide i civilne invalide iz Domovinskog rata i osobe s invaliditetom prema zakonu kojim je propisana zaštita vojnih i civilnih invalida rata.
Izvori podataka Registra
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 7.
(1) Zavod prikuplja u Registar podatke propisane ovim Zakonom od tijela iz djelokruga njihove nadležnosti (u daljnjem tekstu: izvori podataka) iz službenih evidencija :
1. zavoda nadležnog za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom
2. zavoda nadležnog za obvezno zdravstveno osiguranje
3. zavoda nadležnog za mirovinsko osiguranje
4. zavoda nadležnog za zapošljavanje
5. ministarstva nadležnog za upravu
6. ministarstva nadležnog za obrazovanje
7. ministarstva nadležnog za branitelje
8. upravnog tijela županije nadležnog za poslove obrazovanja odnosno ureda Grada Zagreba nadležnog za poslove obrazovanja
9. zdravstvenih ustanova na primarnoj, sekundarnoj i tercijarnoj zdravstvenoj zaštiti.
(2) Javnopravna tijela te pravne osobe kojima je osnivač Republika Hrvatska, a koji nisu zakonski izvori podataka iz stavka 1. ovoga članka, dužni su na zahtjev Zavoda osigurati vezu i razmjenu podataka prema Registru bez naknade, radi izrade zbirnih statističkih pokazatelja.
Način vođenja Registra, baza podataka i sadržaj pretraživanja podataka u Registru
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 8.
(1) Registar se vodi u elektroničkom obliku.
(2) Elektronički zapisi podataka iz članka 5. i dokumentacije iz članka 6. ovoga Zakona prikupljaju se i unose u jedinstvenu bazu podataka Registra.
(3) Baza podataka Registra osigurava pretraživanje sljedećih podataka:
1. ime i prezime osobe
2. spol
3. OIB
4. datum rođenja
5. mjesto/grad, općina i država rođenja
6. prebivalište – mjesto/grad, ulica, kućni broj, općina, poštanski broj
7. boravište – mjesto/grad, ulica, kućni broj, općina, poštanski broj
8. razina obrazovanja
9. zaposlenje
10. uzrok koji je doveo do invaliditeta
11. dijagnoze i šifre bolesti i srodnih zdravstvenih problema i njihovoj reviziji i vrste teškoća djece s teškoćama u razvoju prema Orijentacijskoj listi vrsta teškoća
12. oštećenje funkcionalnosti prema Međunarodnoj klasifikaciji funkcioniranja, onesposobljenosti i zdravlja, osim za hrvatske ratne vojne invalide i civilne invalide iz Domovinskog rata, za koje je metodologija vještačenja propisana zakonima kojima su propisana prava branitelja iz Domovinskog rada i civilnih invalida iz Domovinskog rata te za osobe s invaliditetom za koje je metodologija vještačenja propisana zakonom kojim je propisana zaštita vojnih i civilnih invalida rata
13. oštećenje donjih ekstremiteta
14. status upisa osobe s invaliditetom
15. korištenje ortopedskog pomagala
16. provedeni postupci liječenja
17. provedena rehabilitacija
18. vrijeme eventualne izmjene stupnja invaliditeta
19. druge podatke vezane uz utvrđivanje invaliditeta koji se pribavljaju od izvora iz članka 7. ovoga Zakona
20. datum smrti.
POGLAVLJE II.
NAČIN PRIKUPLJANJA PODATAKA I DOKUMENTACIJE U REGISTRU I PROMJENA PODATAKA
Način prikupljanja podataka u Registru
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 9.
(1) Zavod prikuplja u Registar podatke propisane ovim Zakonom elektroničkim putem, automatskom razmjenom podataka iz službenih evidencija izvora podataka iz članka 7. ovoga Zakona.
(2) Zavod prikuplja elektroničke zapise podataka o osobama s invaliditetom iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona putem elektroničkog sustava OIB-a od izvora podataka iz članka 7. stavka 1. točke 5. ovoga Zakona, osim podataka o razini obrazovanja, zaposlenju i statusu osiguranika iz mirovinskog osiguranja,
(3) Zavod prikuplja elektroničke zapise podataka o o statusu osiguranika iz mirovinskog osiguranja putem informacijskog sustava izvora iz članka 7. stavka 1. točke 3. ovoga Zakona, a zapise podataka o nezaposlenim osobama s invaliditetom iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona putem informacijskog sustava izvora iz članka 7. stavka 1.  očke 4. ovoga Zakona.
(5) Zavod prikuplja elektroničke zapise podataka o invaliditetu iz članka 5. stavka 3. ovoga Zakona od izvora iz članka 7. stavka 1. točke 1. i 7. ovoga Zakona nakon provedenog vještačenja.
(6) Zavod prikuplja elektroničke zapise podataka o teškoćama djece u razvoju iz članka 5. stavka 4. ovoga Zakona i razini obrazovanja osoba s invaliditetom od izvora iz članka 7. stavka 1. točki 6. i 8. ovoga Zakona nakon provedenog vještačenja.
(7) Zavod prikuplja elektroničke zapise podataka o odobrenim ortopedskim pomagalima provedenim postupcima liječenja i rehabilitacije iz članka 5. stavaka 5. ovoga Zakona putem C entralnog zdravstvenog informacijskog sustava Republike Hrvatske i s njim povezanih informacijskih sustava od izvora iz članka 7. stavka 1. točki 2. i 9. ovoga Zakona.
Evidentiranje promjene podataka u Registru i službenim evidencijama izvora podataka
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 10.
(1) Zavod po službenoj dužnosti provjerava točnost upisa podataka u Registar.
(2) Izvori podataka iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona obvezni su po službenoj dužnosti unijeti u svoju službenu evidenciju svaku promjenu podataka iz članka 5. ovoga Zakona.
(3) Javnopravna tijela i pravne osobe kojima je osnivač Republika Hrvatska iz članka 7. stavka 2. ovog Zakona obvezni su, na zahtjev Zavoda, ažurirati podatke iz svoje nadležnosti za potrebe prikupljanja zbirnih statističkih pokazatelja o osobama s invaliditetom iz Registra.
DIO TREĆI
UNOS, OBRADA I ZAŠTITA PODATAKA U REGISTRU
POGLAVLJE I.
UNOS PODATAKA U REGISTAR
Unos podataka u Registar po službenoj dužnosti
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 11.
Podaci se u Registar unose po službenoj dužnosti:
– uvozom datoteke
– drugim razmjenskim formatom
– ručnim unosom.
Unos podataka u Registar po zahtjevu
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 12.
(1) Iznimno, osoba koja nije upisana u Registar može podnijeti Zavodu zahtjev za upis podataka o invaliditetu u Registar.
(2) Valjane isprave i podatke o invaliditetu i utvrđivanju statusa osobe s invaliditetom osobe iz stavka 1. ovoga članka Zavod će po službenoj dužnosti zatražiti od nadležnog tijela.
(3) Nakon provedenog postupka iz stavka 2. ovog članka, Zavod će izvršiti upis osobe s invaliditetom ukoliko se utvrdi da je zahtjev opravdan.
(4) U slučaju da se u postupku iz stavka 2. ovog članka utvrdi da zahtjev nije opravdan, Zavod će rješenjem odbiti zahtjev.
(5) Protiv rješenja iz stavka 4. ovog članka nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
POGLAVLJE II.
OBRADA I ZAŠTITA PODATAKA U REGISTRU
Obrada podataka iz Registra
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 13.
Podaci iz Registra obrađuju se kao zbirni statistički pokazatelji.
Siguran pristup Registru i bazama podataka drugih registara i službenih evidencija
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 14.
(1) Zavod uspostavlja vezu i pristupa svim javnim, temeljnim, središnjim registrima i službenim evidencijama te drugim bazama podataka potrebnim za vođenje Registra.
(2) Način kojim se osigurava veza i pristup registrima i drugim bazama podataka iz stavka 1. ovoga članka, ostvaruje se sukladno odredbama propisa kojima se uređuje područje Državne informacijske infrastrukture.
Siguran pristup Registru
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 15.
(1) Izvori podataka pristupaju Registru uporabom definiranih pristupnih veza bazama podataka koje određuje tijelo državne uprave nadležno za razvoj digitalnog društva.
(2) Prijava u sustav Registra vrši se sukladno propisima kojima se uređuje područje Državne informacijske infrastrukture.
(3) Sustav autentifikacije dužan je omogućiti prijavu vjerodajnicama koje su objavljene na listi prihvaćenih vjerodajnica u sustavu Državne informacijske infrastrukture.
(4) Za provedbu i točnost unosa podataka odgovoran je voditelj obrade podataka.
Mjere sigurnosti izvora podataka
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 16.
Izvori podataka iz članka 7. ovoga Zakona dužni su:
– uspostaviti organizacijsku strukturu, s formalnom raspodjelom zadaća, ovlasti i odgovornosti kojom se osigurava sigurna komunikacija s Registrom
– imenovati odgovornu osobu za elektronički unos i ažuriranje podataka te dostaviti podatke o toj osobi u Registar.
Zaštita podataka
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 17.
(1) Podaci iz Registra obrađuju se i objavljuju svake godine kao zbirni statistički pokazatelji.
(2) Na prikupljanje i dalju obradu podataka iz Registra primjenjuju se propisi kojima se uređuju zaštita osobnih podataka, tajnost podataka i informacijska sigurnost .
DIO ČETVRTI
KORIŠTENJE PODATAKA IZ REGISTRA I ROK ČUVANJA
POGLAVLJE I.
IZDAVANJE POTVRDA O UPISU U REGISTAR I KORIŠTENJE PODATAKA
Izdavanje potvrda o upisu u Registar
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 18.
(1) Zavod je dužan osobi upisanoj u Registar na njezin zahtjev izdati potvrdu o podacima upisanim u Registar.
(2) Potvrda iz stavka 1. ovoga članka je javna isprava.
(3) Potvrda iz stavka 1. ovoga članka izdaje se bez naknade.
Korištenje podataka iz Registra
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 19.
(1) Podatke iz Registra mogu koristiti bez naknade izvori podataka iz članka 7. ovoga Zakona.
(2) Podatke iz Registra mogu koristiti bez naknade i druga državna tijela za obavljanje poslova iz svoje nadležnosti.
(3) Zbirne statističke pokazatelje mogu koristiti bez naknade na zahtjev i druge pravne i fizičke osobe samo za namjenu navedenu u zahtjevu koji podnose Zavodu.
POGLAVLJE II.
ROK ČUVANJA I OBJAVA PODATAKA
Rok čuvanja podataka u Registru
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 20.
(1) Podaci o osobama s invaliditetom u Registru čuvaju se trajno.
(2) U slučaju gubitka statusa ili smrti osobe s invaliditetom upisane u Registar, odnosno djeteta s teškoćama u razvoju upisanog u Registar, upisani podaci se ne brišu, već se evidentira podatak o neaktivnom statusu.
Objava podataka iz Registra
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 21.
Zavod objavljuje podatke iz Registra svake godine kao zbirne statističke pokazatelje na svojim mrežnim stranicama.
DIO PETI
NADZOR
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 22.
(1) Nadzor nad provedbom ovoga Zakona provodi ministarstvo nadležno za zdravstvo.
(2) Nadzor nad zaštitom osobnih podataka u Registru provodi tijelo nadležno za zaštitu osobnih podataka.
DIO ŠESTI
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 23.
Osobe s invaliditetom upisane u Registar prije stupanja na snagu ovoga Zakona ostaju upisane u Registar i nakon stupanja na snagu ovoga Zakona, dok ispunjavaju uvjete prema propisima po kojima su stekle status osobe s invaliditetom.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 24.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Pravilnik o obrascu za dostavljanje podataka hrvatskom registru o osobama s invaliditetom („Narodne novine“, broj 7/02).
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 25.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o hrvatskom registru osoba s invaliditetom („Narodne novine“, broj 64/01).
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 26.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Ovim člankom uređuje se predmet Zakona.
Uz članak 2.
Ovim člankom uređuje se pojmovnik pojedinih izraza koji se koriste u ovom Zakonu.
Uz članak 3.
Ovim člankom propisuje se nadležno tijelo za vođenje Registra osoba s invaliditetom.
Uz članak 4.
Ovim člankom uređuje se pravna narav Registra.
Uz članak 5.
Ovim člankom propisuje se sadržaj podataka Registra. Registar se sastoji od općeg i posebnog dijela. U opći dio Registra unose se opći podaci o osobi, a u poseban dio podaci o vrstama oštećenja, šiframa bolesti i srodnim zdravstvenim poteškoćama prema Međunarodnoj klasifikaciji bolesti u skladu s uredbom kojom je propisna metodologija vještačenja, osim za hrvatske ratne vojne invalide i civilne invalide iz Domovinskog rata, za koje je metodologija vještačenja propisana zakonima koji propisuju prava branitelja iz Domovinskog rada i civilnih invalida iz Domovinskog rata, za osobe s invaliditetom za koje je metodologija vještačenja propisana zakonom koji propisuje zaštitu vojnih i civilnih invalida rata i za djecu s teškoćama u razvoju te podaci o odobrenim ortopedskim pomagalima, provedenim postupcim liječenja i rehabilitacije.
Uz članak 6.
Ovim člankom propisuje se sadržaj dokumentacije Registra.
Uz članak 7.
Ovim člankom propisuju se izvori podataka Registra iz kojih se prikupljaju podaci o osobama s invaliditetom u skladu sa izmijenjenim sustavom vještačenja osoba s invaliditetom kroz utvrđivanje njihove funkcionalne sposobnosti, koje od 2014. godine provodi jedinstveno tijelo vještačenja - Zavod za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom, osim za ostvarivanje prava prema Zakonu o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji (“Narodne novine”, broj 121/17 , 98/19 i 84/21 ) i Zakonu o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata (“Narodne novine”, broj 84/21), za koje vještačenje obavljaju liječnička vijeća u nadležnosti Ministarstva hrvatskih branitelja.
Javnopravna tijela te pravne osobe kojima je osnivač Republika Hrvatska, koji nisu zakonski izvori podataka iz stavka 1. ovoga članka, dužni su na zahtjev Zavoda osigurati vezu i razmjenu podataka prema Registru bez naknade, radi izrade zbirnih statističkih pokazatelja.
Uz članak 8.
Ovim člankom propisuje se način vođenja Registra u elektroničkom obliku te baza podataka i sadržaj pretraživanja podataka u Registru.
Uz članak 9.
Ovim člankom propisuje se način prikupljanja podataka u Registar automatskom razmjenom podataka iz službenih evidencija izvora podataka.
Uz članak 10.
Ovim člankom uređuje se e videntiranje promjene podataka u Registru i službenim evidencijama izvora podataka za registar.
Uz članke 11. i 12.
Ovim člancima propisuje se unos podataka u Registar po službenoj dužnosti uvozom datoteke, drugim razmjenskim formatom i ručno te unos podataka na zahtjev osobe, obzirom na iskazanu potrebu od kada je Registar ustrojen jer postoje zahtjevi osoba s invaliditetom koje nigdje nisu evidentirane zbog propusta nadležnih tijela ili drugih razloga, kojima se mora omogućiti upis u Registar, nakon rješavanja činjeničnog stanja s nadležnim tijelima.
Uz članke 13. do 17.
Ovim člancima uređuje se obrada i zaštita podataka u Registru, siguran pristup uporabom definiranih pristupnih veza bazama podataka koje određuje tijelo državne uprave nadležno za razvoj digitalnog društva , mjere sigurnosti izvora podataka i zaštita podataka u Registru.
Uz članke 18. i 19.
Ovim člancima uređuje se izdavanje potvrda o upisu u Registar i korištenje podataka iz Registra.
Uz članke 20. i 21.
Ovim člancima propisuje se rok čuvanja podataka u Registru i objava podataka iz Registra.
Uz članak 22.
Ovim člankom uređuje se nadzor nad provedbom ovoga Zakona.
Uz članak 23.
Ovim člankom propisuje se da osobe s invaliditetom koje su upisane u Registar prije stupanja na snagu ovoga Zakona ostaju upisane u Registar i nakon stupanja na snagu Zakona, dok ispunjavaju uvjete prema propisima po kojima su stekle status osobe s invaliditetom.
Uz članke 24. i 25.
Ovim člancima propisuje se prestanak važenja Pravilnika o obrascu za dostavljanje podataka hrvatskom registru o osobama s invaliditetom („Narodne novine“, broj 7/02) i Zakona o hrvatskom registru osoba s invaliditetom („Narodne novine“, broj 64/01).
Uz članak 26.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva