PROGRAM POTPORE PROIZVOĐAČIMA ŠEĆERNE REPE ZBOG OTEŽANIH UVJETA POSLOVANJA UZROKOVANIH PANDEMIJOM COVID-19
1. UVOD
Šećerna repa je u agro-ekološkom i agro-ekonomskom pogledu u rangu najvrjednijih kultura, posebice u pogledu okolišne održivosti. Najveća učinkovitost je u pogledu korištenja poljoprivrednog zemljišta te ima izrazito veliko značenje za plodored, smanjenje emisija CO2 i važnu ulogu u vezivanju ugljika u tlo preko povrata organske mase.
Pandemija virusa COVID-19 na globalnoj razini, snažno je pogodila gotovo sve sektore gospodarstva, pa tako i poljoprivredu. Međutim, unutar poljoprivrede, uz sektore izrazito visokog pada izravne potrošnje, razmjerno su najviše pogođene one poljoprivredne djelatnosti u kojima se stvara više dodatne vrijednosti u odnosu na raspoložive i korištene resurse, prije svega rad i poljoprivredno zemljište. U slučaju korištenja ratarskih poljoprivrednih površina, najveći negativni utjecaj pandemije, očituje se u snažnom smanjenju sjetvenih površina pod šećernom repom.
Riječ je o tome da ulaganja po jedinici raspoložive ratarske površine u slučaju sjetve šećerne repe značajno nadmašuju sve ostale ratarske kulture. U uvjetima globalne krize i pada agregatne potražnje, poljoprivrednici nastoje što više minimizirati rizik, smanjujući u plodoredu udjel kultura kao što je šećerna repa koje zahtijevaju veća ulaganja i koje nose veći rizik, te veću neizvjesnost u pogledu prihoda. Na taj način, kao izravna i neizravna posljedica ove pandemije, dolazi do snažnog smanjenja sjetvenih površina u obje godine pandemije 2020. i 2021.
Prosjek sjetvenih površina u Republici Hrvatskoj pod šećernom repom u te dvije godine iznosi svega 10.200 ha. U usporedbi sa dvogodišnjim pred-pandemijskom prosjekom (2018-2019), radi se o padu koji iznosi 20,3 posto, a u odnosu na godinu 2017. taj je pad skoro 48 posto, čemu su doprinijeli i neki drugi razlozi, prije svega kriza na europskom tržištu šećera koja traje u kontinuitetu od ukidanja proizvodnih kvota, znači skoro pune 4 tržišne godine.
Takav trend dovodi do manjka sirovine za rad dosadašnjih prerađivačkih kapaciteta, kumuliranja gubitaka i nužne odluke o restrukturiranju industrije šećera u cilju opstanka proizvodnje šećerne repe i šećera.
Navedena situacija u proizvodnji i na tržištu upućuje na negativne trendove koji dovode do pada prihoda i rasta troškova čija je posljedica pad likvidnosti poljoprivrednih gospodarstava, što bi u kratkoročnom i srednjoročnom razdoblju moglo ozbiljno utjecati na održivost proizvodnje i razinu zaposlenosti u ovom sektoru poljoprivredne proizvodnje.
2. PRAVNA OSNOVA
Pravni temelj za donošenje ovog Programa je članak 39. Zakona o poljoprivredi („Narodne novine“, broj 118/18, 42/20, 127/20 i 52/21 ).
Ovim Programom uređuje se dodjela državne potpore na temelju Komunikacije Europske Komisije – Privremeni okvir za mjere državne potpore u svrhu podrške gospodarstvu u aktualnoj pandemiji COVID-a 19, koji je donesen 19. ožujka 2020. (C(2020) 1863) i njegovih izmjena, koje su donesene 3. travnja 2020. (C(2020) 2215), 8. svibnja 2020. (C(2020) 3156), 29. lipnja 2020. (C(2020) 4509), 13. listopada 2020. (C(2020) 7127) i 28. siječnja 2021. (C(2021) 564), objavljene su u Službenom listu Europske unije (u daljnjem tekstu: Privremeni okvir – COVID 19).
Potpore iz ovog Programa spojive su s unutarnjim tržištem u smislu članka 107. stavka 3. točke (b) Ugovora o funkcioniranju Europske unije (u daljnjem tekstu: UFEU) te podliježu prijavi Europskoj komisiji na ocjenu u skladu sa člankom 108. stavkom 3. UFEU.
3. CILJ PROGRAMA
Cilj Programa je pružanje financijske pomoći proizvođačima šećerne repe koji su se uslijed usporavanja ili potpune obustave gospodarskih aktivnosti uzrokovanih pandemijom virusa COVID-19 suočili s iznenadnim poslovnim poteškoćama uslijed ukupnih tržnih poremećaja vezanih uz pad potražnje te time vezano pad cijena i konačno padom prodaje. Time su proizvođači dovedeni u situaciju manjka likvidnosti ili čak potpune nelikvidnosti. Potporom se nastoje sanirati pretrpljeni gubici, osigurati likvidnost poljoprivrednih gospodarstava i očuvati razina primarne proizvodnje prije pojave COVID-19, čime će se posljedično zadržati postojeća razina zaposlenosti, kao i proizvodnja sirovine za prerađivačku industriju i spriječiti poremećaj u lancu opskrbe hranom.
4. PRIHVATLJIVE POVRŠINE
Za potporu su prihvatljive proizvodne površine na kojima se proizvodi šećerna repa i za koje je podnesen Jedinstveni zahtjev za potporu u 2022. godini. Minimalna površina pod šećernom repom iznosi 1,0 ha.
5. KORISNICI
Potpora se ne može dodijeliti poduzetnicima koji su već bili u poteškoćama u smislu Uredbe Komisije (EU) br. 702/2014 od 25. lipnja 2014. o proglašenju određenih kategorija potpora u sektoru poljoprivrede i šumarstva te ruralnim područjima spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL L 193, 1.7.2014; dalje u tekstu: Uredba o poljoprivrednom izuzeću) na dan 31. prosinca 2019. godine. Potpora se može dodijeliti mikro i malim poduzetnicima koji su bili u teškoćama u smislu Uredbe o poljoprivrednom izuzeću na dan 31. prosinca 2019., pod uvjetom da se nad njima ne provodi skupni postupak insolventnosti prema nacionalnom zakonodavstvu i nisu primili pomoć za sanaciju ili pomoć za restrukturiranje.
Prihvatljivi korisnici potpore iz ovog Programa su mikro, mala i srednja poduzeća definirana člankom 2. Priloga I. Uredbe o poljoprivrednom izuzeću te velika poduzeća, koja se bave proizvodnjom šećerne repe.
Korisnici moraju ispunjavati sljedeće uvjete:
a) upisani su u Upisnik poljoprivrednika,
b) podnijeli su Jedinstveni zahtjev za potporu za površine pod šećernom repom u 2022. godini.
Procjenjuje se da će broj korisnika ove potpore biti oko 500.
6. OBLIK I NAČIN DODJELE POTPORE
Potpora se u skladu s točkom 23. a. Privremenog okvira – COVID 19 dodjeljuje u obliku izravnih bespovratnih sredstava.
Potpora se u cijelosti financira iz Državnog proračuna Republike Hrvatske.
Iznos potpore utvrđuje se prema veličini gospodarstva u pogledu zasijanih površina pod šećernom repom, a prikazan je u tablici u nastavku.
Tablica: Raspored jediničnog iznosa potpore
Razvrstavanje poljoprivrednih gospodarstava s obzirom na površinu pod šećernom repom
Iznos potpore za površine pod šećernom repom u pripadajućem razredu, kn/ha
1) do 40,00 ha
4.000
2) od 40,01 do 200,00 ha*
2.500
3) više od 200,00 ha**
1.000
*obračun potpore se obavlja degresivno prema pripadajućim površinama u razredima 1. i 2.
**obračun potpore se obavlja degresivno prema pripadajućim površinama u razredima 1. - 3.
Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (dalje u tekstu: Agencija za plaćanja) na temelju podataka iz dostupnih registara i za ovu svrhu zatraženih podataka iz drugih registara obavlja administrativnu obradu zahtjeva za potporu.
7. PROVEDBA PROGRAMA
Ministarstvo poljoprivrede odgovorno je za izradu i upravljanje ovim Programom.
Provedba ovog Programa propisat će se Pravilnikom, a provodit će ga Agencija za plaćanja. Pravilnikom će se propisati uvjeti prihvatljivosti, razdoblje i način podnošenja zahtjeva za potporu, administrativna kontrola, isplata i povrat sredstava.
Program se primjenjuje na cijelom području Republike Hrvatske.
Program će se provoditi od datuma primitka odluke Europske komisije o odobrenju dodjele državne potpore.
Potpora se dodjeljuje u skladu s odredbama Privremenog okvira – COVID 19.
8. FINANCIJSKA SREDSTVA ZA PROVEDBU PROGRAMA
Za provedbu Programa potpore osigurana su financijska sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2022. godinu u ukupnom iznosu od 30.000.000,00 kn.
9. PRAVILA O DODJELI POTPORE
Najviši iznos potpore po korisniku iznosi 225.000,00 eura kao što je propisano s točkom 23. stavak a. Privremenog okvira – COVID 19. Potpore iz ovog Programa mogu se međusobno zbrajati u skladu s odredbama Privremenog okvira – COVID 19.
Potpore iz ovog Programa mogu se zbrajati s potporama odobrenim na temelju Uredbe Komisije (EU) br. 1408/2013 od 18. prosinca 2013. o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na potporu de minimis u poljoprivrednom sektoru (SL L 352, 24. 12. 2013.) ili s potporom na temelju Uredbe o poljoprivrednom izuzeću uz poštivanje odredbi o zbrajanju iz tih uredbi.
Ministarstvo će poštovati tzv. “stand still clause“, odnosno neće dodjeljivati potporu temeljem ovog Programa prije dobivanja suglasnosti, odnosno odobrenja Europske komisije.
Prema ovom Programu ne mogu se dodijeliti potpore poduzetnicima koji podliježu neizvršenom nalogu za povrat sredstava na temelju prethodne odluke Europske komisije kojom se potpora ocjenjuje nezakonitom i nespojivom s unutarnjim tržištem.
10. PRAĆENJE I IZVJEŠĆIVANJE
U skladu s odjeljkom 4. Privremenog okvira – COVID 19 Ministarstvo poljoprivrede se obvezuje poštivati obveze praćenja i izvješćivanja utvrđene u istom odjeljku.
PROGRAM POTPORE PROIZVOĐAČIMA ŠEĆERNE REPE ZBOG OTEŽANIH UVJETA POSLOVANJA UZROKOVANIH PANDEMIJOM COVID-19
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
1. UVOD
Šećerna repa je u agro-ekološkom i agro-ekonomskom pogledu u rangu najvrjednijih kultura, posebice u pogledu okolišne održivosti. Najveća učinkovitost je u pogledu korištenja poljoprivrednog zemljišta te ima izrazito veliko značenje za plodored, smanjenje emisija CO2 i važnu ulogu u vezivanju ugljika u tlo preko povrata organske mase.
Pandemija virusa COVID-19 na globalnoj razini, snažno je pogodila gotovo sve sektore gospodarstva, pa tako i poljoprivredu. Međutim, unutar poljoprivrede, uz sektore izrazito visokog pada izravne potrošnje, razmjerno su najviše pogođene one poljoprivredne djelatnosti u kojima se stvara više dodatne vrijednosti u odnosu na raspoložive i korištene resurse, prije svega rad i poljoprivredno zemljište. U slučaju korištenja ratarskih poljoprivrednih površina, najveći negativni utjecaj pandemije, očituje se u snažnom smanjenju sjetvenih površina pod šećernom repom.
Riječ je o tome da ulaganja po jedinici raspoložive ratarske površine u slučaju sjetve šećerne repe značajno nadmašuju sve ostale ratarske kulture. U uvjetima globalne krize i pada agregatne potražnje, poljoprivrednici nastoje što više minimizirati rizik, smanjujući u plodoredu udjel kultura kao što je šećerna repa koje zahtijevaju veća ulaganja i koje nose veći rizik, te veću neizvjesnost u pogledu prihoda. Na taj način, kao izravna i neizravna posljedica ove pandemije, dolazi do snažnog smanjenja sjetvenih površina u obje godine pandemije 2020. i 2021.
Prosjek sjetvenih površina u Republici Hrvatskoj pod šećernom repom u te dvije godine iznosi svega 10.200 ha. U usporedbi sa dvogodišnjim pred-pandemijskom prosjekom (2018-2019), radi se o padu koji iznosi 20,3 posto, a u odnosu na godinu 2017. taj je pad skoro 48 posto, čemu su doprinijeli i neki drugi razlozi, prije svega kriza na europskom tržištu šećera koja traje u kontinuitetu od ukidanja proizvodnih kvota, znači skoro pune 4 tržišne godine.
Takav trend dovodi do manjka sirovine za rad dosadašnjih prerađivačkih kapaciteta, kumuliranja gubitaka i nužne odluke o restrukturiranju industrije šećera u cilju opstanka proizvodnje šećerne repe i šećera.
Navedena situacija u proizvodnji i na tržištu upućuje na negativne trendove koji dovode do pada prihoda i rasta troškova čija je posljedica pad likvidnosti poljoprivrednih gospodarstava, što bi u kratkoročnom i srednjoročnom razdoblju moglo ozbiljno utjecati na održivost proizvodnje i razinu zaposlenosti u ovom sektoru poljoprivredne proizvodnje.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
2. PRAVNA OSNOVA
Pravni temelj za donošenje ovog Programa je članak 39. Zakona o poljoprivredi („Narodne novine“, broj 118/18, 42/20, 127/20 i 52/21 ).
Ovim Programom uređuje se dodjela državne potpore na temelju Komunikacije Europske Komisije – Privremeni okvir za mjere državne potpore u svrhu podrške gospodarstvu u aktualnoj pandemiji COVID-a 19, koji je donesen 19. ožujka 2020. (C(2020) 1863) i njegovih izmjena, koje su donesene 3. travnja 2020. (C(2020) 2215), 8. svibnja 2020. (C(2020) 3156), 29. lipnja 2020. (C(2020) 4509), 13. listopada 2020. (C(2020) 7127) i 28. siječnja 2021. (C(2021) 564), objavljene su u Službenom listu Europske unije (u daljnjem tekstu: Privremeni okvir – COVID 19).
Potpore iz ovog Programa spojive su s unutarnjim tržištem u smislu članka 107. stavka 3. točke (b) Ugovora o funkcioniranju Europske unije (u daljnjem tekstu: UFEU) te podliježu prijavi Europskoj komisiji na ocjenu u skladu sa člankom 108. stavkom 3. UFEU.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
3. CILJ PROGRAMA
Cilj Programa je pružanje financijske pomoći proizvođačima šećerne repe koji su se uslijed usporavanja ili potpune obustave gospodarskih aktivnosti uzrokovanih pandemijom virusa COVID-19 suočili s iznenadnim poslovnim poteškoćama uslijed ukupnih tržnih poremećaja vezanih uz pad potražnje te time vezano pad cijena i konačno padom prodaje. Time su proizvođači dovedeni u situaciju manjka likvidnosti ili čak potpune nelikvidnosti. Potporom se nastoje sanirati pretrpljeni gubici, osigurati likvidnost poljoprivrednih gospodarstava i očuvati razina primarne proizvodnje prije pojave COVID-19, čime će se posljedično zadržati postojeća razina zaposlenosti, kao i proizvodnja sirovine za prerađivačku industriju i spriječiti poremećaj u lancu opskrbe hranom.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
4. PRIHVATLJIVE POVRŠINE
Za potporu su prihvatljive proizvodne površine na kojima se proizvodi šećerna repa i za koje je podnesen Jedinstveni zahtjev za potporu u 2022. godini. Minimalna površina pod šećernom repom iznosi 1,0 ha.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
5. KORISNICI
Potpora se ne može dodijeliti poduzetnicima koji su već bili u poteškoćama u smislu Uredbe Komisije (EU) br. 702/2014 od 25. lipnja 2014. o proglašenju određenih kategorija potpora u sektoru poljoprivrede i šumarstva te ruralnim područjima spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL L 193, 1.7.2014; dalje u tekstu: Uredba o poljoprivrednom izuzeću) na dan 31. prosinca 2019. godine. Potpora se može dodijeliti mikro i malim poduzetnicima koji su bili u teškoćama u smislu Uredbe o poljoprivrednom izuzeću na dan 31. prosinca 2019., pod uvjetom da se nad njima ne provodi skupni postupak insolventnosti prema nacionalnom zakonodavstvu i nisu primili pomoć za sanaciju ili pomoć za restrukturiranje.
Prihvatljivi korisnici potpore iz ovog Programa su mikro, mala i srednja poduzeća definirana člankom 2. Priloga I. Uredbe o poljoprivrednom izuzeću te velika poduzeća, koja se bave proizvodnjom šećerne repe.
Korisnici moraju ispunjavati sljedeće uvjete:
a) upisani su u Upisnik poljoprivrednika,
b) podnijeli su Jedinstveni zahtjev za potporu za površine pod šećernom repom u 2022. godini.
Procjenjuje se da će broj korisnika ove potpore biti oko 500.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
6. OBLIK I NAČIN DODJELE POTPORE
Potpora se u skladu s točkom 23. a. Privremenog okvira – COVID 19 dodjeljuje u obliku izravnih bespovratnih sredstava.
Potpora se u cijelosti financira iz Državnog proračuna Republike Hrvatske.
Iznos potpore utvrđuje se prema veličini gospodarstva u pogledu zasijanih površina pod šećernom repom, a prikazan je u tablici u nastavku.
Tablica: Raspored jediničnog iznosa potpore
Razvrstavanje poljoprivrednih gospodarstava s obzirom na površinu pod šećernom repom
Iznos potpore za površine pod šećernom repom u pripadajućem razredu, kn/ha
1) do 40,00 ha
4.000
2) od 40,01 do 200,00 ha*
2.500
3) više od 200,00 ha**
1.000
*obračun potpore se obavlja degresivno prema pripadajućim površinama u razredima 1. i 2.
**obračun potpore se obavlja degresivno prema pripadajućim površinama u razredima 1. - 3.
Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (dalje u tekstu: Agencija za plaćanja) na temelju podataka iz dostupnih registara i za ovu svrhu zatraženih podataka iz drugih registara obavlja administrativnu obradu zahtjeva za potporu.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
7. PROVEDBA PROGRAMA
Ministarstvo poljoprivrede odgovorno je za izradu i upravljanje ovim Programom.
Provedba ovog Programa propisat će se Pravilnikom, a provodit će ga Agencija za plaćanja. Pravilnikom će se propisati uvjeti prihvatljivosti, razdoblje i način podnošenja zahtjeva za potporu, administrativna kontrola, isplata i povrat sredstava.
Program se primjenjuje na cijelom području Republike Hrvatske.
Program će se provoditi od datuma primitka odluke Europske komisije o odobrenju dodjele državne potpore.
Potpora se dodjeljuje u skladu s odredbama Privremenog okvira – COVID 19.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
8. FINANCIJSKA SREDSTVA ZA PROVEDBU PROGRAMA
Za provedbu Programa potpore osigurana su financijska sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2022. godinu u ukupnom iznosu od 30.000.000,00 kn.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
9. PRAVILA O DODJELI POTPORE
Najviši iznos potpore po korisniku iznosi 225.000,00 eura kao što je propisano s točkom 23. stavak a. Privremenog okvira – COVID 19. Potpore iz ovog Programa mogu se međusobno zbrajati u skladu s odredbama Privremenog okvira – COVID 19.
Potpore iz ovog Programa mogu se zbrajati s potporama odobrenim na temelju Uredbe Komisije (EU) br. 1408/2013 od 18. prosinca 2013. o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na potporu de minimis u poljoprivrednom sektoru (SL L 352, 24. 12. 2013.) ili s potporom na temelju Uredbe o poljoprivrednom izuzeću uz poštivanje odredbi o zbrajanju iz tih uredbi.
Ministarstvo će poštovati tzv. “stand still clause“, odnosno neće dodjeljivati potporu temeljem ovog Programa prije dobivanja suglasnosti, odnosno odobrenja Europske komisije.
Prema ovom Programu ne mogu se dodijeliti potpore poduzetnicima koji podliježu neizvršenom nalogu za povrat sredstava na temelju prethodne odluke Europske komisije kojom se potpora ocjenjuje nezakonitom i nespojivom s unutarnjim tržištem.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
10. PRAĆENJE I IZVJEŠĆIVANJE
U skladu s odjeljkom 4. Privremenog okvira – COVID 19 Ministarstvo poljoprivrede se obvezuje poštivati obveze praćenja i izvješćivanja utvrđene u istom odjeljku.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede