Ustavna osnova za donošenje Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta sadržana je u odredbama članka 2. stavka 4. podstavka 1., članka 16. i članka 50. stavka 2. Ustava Republike Hrvatske (»Narodne novine«, br. 56/90., 135/97., 8/98. – službeni pročišćeni tekst, 113/00., 124/00. – službeni pročišćeni tekst, 28/01., 41/01. – službeni pročišćeni tekst, 76/10., 85/10. – službeni pročišćeni tekst, 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske br. SuP-0-1/2014 od 14.01.2014.).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja i osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom
Na snazi je Zakon o komasaciji poljoprivrednog zemljišta (»Narodne novine«, br. 51/15) od 20. svibnja 2015. godine.
Primjena Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta (»Narodne novine«, br. 51/15) u praksi je pokazala da postoje zapreke koje usporavaju postupke komasacije poljoprivrednog zemljišta.
Na temelju do sada propisanog postupka za komasaciju poljoprivrednog zemljišta nije dovršen nijedan konkretan postupak, čime se dovodi u pitanje učinkovitost korištenja poljoprivrednog zemljišta obzirom stanje rascjepkanosti i malih čestica zemljišta. Dosadašnjim odredbama Zakona nije se na adekvatan način u praksi mogao ostvariti cilj i svrha komasacije poljoprivrednog zemljišta čime se ne može očekivati ni napredak u poljoprivrednoj proizvodnji.
U tijeku važenja Zakona prema kojem nije u potpunosti dovršen ni jedan postupak komasacije, uočeno je da bi propisani postupak koji se provodi kod komasacije poljoprivrednog zemljišta bilo potrebno pojednostaviti, da je potrebno olakšati i učiniti jasnijim i konkretnijim postupak nadležnosti donošenja odluka, učiniti efikasnijim i ekonomičnijim postupke nadzora nad postupkom komasacije, kao i urediti načine financiranja i dostupnosti sredstava tijekom cijelog postupka komasacije, od samog početka, sve u svrhu provedivosti samog postupka. Za stvaranje dodane vrijednosti u poljoprivrednoj proizvodnji kao rezultata uređenog poljoprivrednog zemljišta potrebno je donijeti zakonski okvir koji omogućuje provediv postupak komasacije u svim fazama, jasno propisano tko odlučuje i o čemu, te omogućavanje financiranja tijekom cijelog postupka komasacije obzirom na prirodu postupka koji neminovno traje više godina.
U cilju poboljšanja učinkovitosti u provedbi postupaka komasacije poljoprivrednog zemljišta, potrebno je donošenje novog Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta.
Donošenjem predmetnog Zakona postigla bi se učinkovita provedba postupaka komasacije poljoprivrednog zemljišta, kroz povećanje poljoprivredne proizvodnje, stvaranjem veće dodane vrijednosti u poljoprivrednoj proizvodnji, stavljanja u funkciju zapuštenog poljoprivrednog zemljišta kroz optimiziranje oblika i površine poljoprivrednog zemljišta, omogućavajući bolje uvjete za obrađivanjem poljoprivrednog zemljišta kroz uređenije puteve i komunalnu mrežu, sve u svrhu značajnog utjecaja na razvoj i unaprjeđenje ruralnih prostora.
Predviđena rješenja i posljedice donošenja Zakona
Cilj izrade i donošenja novog Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta (u daljnjem tekstu: Zakon) je smanjenje administrativnih zapreka kako bi se omogućila provedivost te ubrzali postupci komasacije poljoprivrednog zemljišta, stavilo u funkciju poljoprivredno zemljište koje zbog rascjepkanosti i malih površina nije uopće ili je otežano njegovo korištenje u funkciji poljoprivredne proizvodnje, čime bi se povećala produktivnost i stvorila dodana vrijednost proizvodnje te bolje i učinkovitije korištenje poljoprivrednog zemljišta.
Zakonom se određuje da je komasacija od strateškog interesa za Republiku Hrvatsku, pri čemu se definiraju temeljna načela za provođenje komasacije, i to načelo jednake vrijednosti te načelo oblika, uporabe i položaja zemljišta.
Nadalje, Zakonom će se omogućit jednostavniji pristup sredstvima za troškove komasacije tijekom cijelog postupka komasacije, u skladu s programom komasacije poljoprivrednog zemljišta (u daljnjem tekstu: Program)kojeg donosiVlada Republike Hrvatske kao akt strateškog planiranja provođenja komasacije za predviđeno vremensko razdoblje i u skladu s planiranim financijskim sredstvima.
Ovim se Zakonom, kao novina, definira granična površina komasacijekao površina zemljišta uzeta kao jedinica mjere kojom se određuje da se sve zemljište unutar komasacijske gromade koje je u vlasništvu jednog sudionika komasacije s ukupnom površinom manjom od jedinice mjere, izvlašćuje razmjerno u korist ostalih sudionika komasacije čija je svakog pojedinačno ukupna površina unutar komasacijske gromade veća od jedinice mjere.
Također se unaprjeđuje, u postupku komasacije, korištenje informacijskih tehnologija, tako da se za potrebe planiranja, provedbe, nadzora te trajnog praćenja stanja komasiranog zemljišta, u skladu s ovim Zakonom i drugim propisima, uspostavlja i vodi informacijski sustav komasacije.
Isto tako, u slučajevima kada jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb ne pokreće postupak komasacije, a postoje značajne površine poljoprivrednog zemljišta koje se loše iskorištava, propisuje se mogućnost da ministarstvo nadležno za poljoprivredno zemljište pokrene postupak komasacije ili preuzme nadležnost za postupak komasacije koji je jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb pokrenula ali ga ne provode.
Predloženim Zakonom Nositelj komasacije, koji može biti jedinica lokalne samouprave, Grad Zagreb ili Ministarstvo, imenuje samo jedno Povjerenstvo kao kolektivno tijelo za izradu nacrta akata te obavljanje drugih radnji radi provođenja postupka komasacije u dijelu propisanom ovim Zakonom.
Zakonom se postupak provodi uz pravne alate i institute već propisane važećim propisima, te se izbjegava specifična zakonska uređenja.
Tekst Zakona je izrađivan uvijek imajući u vidu nekoliko bitnih elemenata koji se već dugo nisu objedinili, i to: dostupna financijska sredstva; jako izražena svijest stručnih osoba iz područja agronomskih i geodetskih znanosti o nužnosti i potrebi provođenja komasacije na poljoprivrednom zemljištu; postojanje političke volje za provedbom komasacije; činjenica da komasacija nije provođena već duže vrijeme na području Republike Hrvatske, nužnost usklađenja propisa s trenutnim stanjem koje je različito u odnosu na važeći Zakon o komasaciji poljoprivrednog zemljišta (»Narodne novine«, br. 51/15), te potreba pojednostavljivanja postupka komasacije.
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona sredstva će se planirati prilikom izrade Državnog proračuna Republike Hrvatske za razdoblje 2022. – 2024. godine u okviru sredstava Mehanizma za oporavak i otpornost.
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA O KOMASACIJI POLJOPRIVREDNOG ZEMLJIŠTA, S OBRAZLOŽENJEM
NACRT PRIJEDLOGA
ZAKONA O KOMASACIJI POLJOPRVREDNOG ZEMLJIŠTA
I. OSNOVNE ODREDBE
Predmet i cilj Zakona
Članak 1.
(1)Ovim se Zakonom uređuje način i postupak komasacije poljoprivrednog zemljišta.
(2)Svrha komasacije poljoprivrednog zemljišta je omogućavanje ekonomičnijeg iskorištavanja poljoprivrednog zemljišta uz povoljnije uvjete za poljoprivrednu proizvodnju i ruralni razvoj.
(3)Komasacijom poljoprivrednog zemljišta stvaraju se povoljniji uvjeti za razvoj poljoprivredne proizvodnje, osnivanjem većih i pravilnijih katastarskih čestica, izgradnjom poljoprivrednih putova, vodnih građevina za melioracije te izvođenjem i drugih radova na uređenju zemljišta namijenjenog poljoprivredi, pri čemu se posvećuje dužna pažnja očuvanju obilježja krajobraza.
(4)Komasacija poljoprivrednog zemljišta (u daljnjem tekstu: komasacija) je skup administrativnih i tehničkih postupaka kojima se poljoprivredno zemljište, na području jedne ili više katastarskih općina, rascjepkano na katastarske čestice male površine i nepravilnog oblika okrupnjava odnosno grupira u veće katastarske čestice, osnivaju katastarske čestice pravilnijeg oblika, uređuju putne i kanalske mreže tenesređeni vlasnički, drugi stvarnopravni i ostali odnosi na zemljištu.
(5)Jednostavna komasacija je komasacija u kojoj se administrativni i tehnički postupci iz stavka 4. ovoga članka provode u manjem opsegu.
Interes Republike Hrvatske
Članak 2.
(1)Komasacije se provodi u interesu Republike Hrvatske.
(2)Svi postupci koji se provode za potrebe komasacije su hitni postupci.
Načelo jednake vrijednosti
Članak 3.
(1)Komasacija se provodi tako da se sudioniku komasacije za njegovo zemljište uneseno u komasacijsku gromadu koje je po površini veće od granične površine komasacije, iz komasacijske gromade dodjeljuje novo zemljište jednake vrijednosti i u što manjem broju katastarskih čestica, uz odbitak vrijednosti zemljišta za opće potrebe, zajedničke potrebe naselja i sudionika komasacije.
(2)Iznimno od stavka 1. ovoga članka, vrijednost zemljišta koje se sudioniku komasacije dodjeljuje, ne može biti manja od 90 % niti veća od 120 % od vrijednosti zemljišta koje je unio u komasacijsku gromadu.
(3)Ako se prije podjele komasacijske gromade utvrdi višak zajedničkog zemljišta ili se utvrdi da za potrebe dodjele zemljišta sudionicima komasacije ima manje zemljišta od onog koje su sudionici komasacije unijeli u komasacijsku gromadu, onda se višak ili manjak zemljišta raspoređuje razmjerno, prema površini koju su unijeli, na sve sudionike komasacije, uz uvjet da povećanje ili smanjenje mora biti u skladu s vrijednosti iz stavka 2. ovoga članka.
(4)Vrijednost zemljišta obuhvaćenog komasacijom utvrđuje se i prikazuje u procjeni vrijednosti zemljišta s osnovom utvrđivanja vrijednosti zemljišta za komasacijsku gromadu.
Načelo oblika, uporabe i položaja zemljišta
Članak 4.
(1)Kod diobe komasacijske gromade i dodjele zemljišta nastojat će se svakom sudioniku komasacije koji je u postupku komasacije ostvario pravo na zemljište, dodijeliti zemljište što više okrupnjeno i grupirano, u što prikladnijem obliku za iskorištavanje, s osiguranim pristupom te na položaju pretežitoga dijela i načina uporabe zemljišta koje je unio u komasacijsku gromadu.
(2)Sudioniku komasacije ne smije se bez njegove privole dodijeliti zemljište na takvom položaju koje bi uvjetovalo preuređivanje dodijeljenog mu poljoprivrednog zemljišta čiji bi troškovi povećali nerazmjer između vrijednosti zemljišta više nego što je određeno u članku 3. stavku 2. ovoga Zakona.
(3)Prilikom diobe komasacijske gromade i dodjele zemljišta sudioniku komasacije nastojat će se da se:
–zemljišta članova obiteljskog kućanstva i obitelji dodjeljuju jedno uz drugo
–komasirana zemljišta stanovnika susjednih katastarskih općina, rasporede na vanjskom odnosno rubnom dijelu komasacijske gromade bliže njihovim naseljima u kojima imaju prebivalište
–usvoje prijedlozi sudionika komasacije.
Program komasacijepoljoprivrednog zemljišta
Članak 5.
(1)Program komasacije poljoprivrednog zemljišta (u daljnjem tekstu: Program)je akt strateškog planiranja provođenja komasacije na okvirnoj površini zemljišta, za predviđeno vremensko razdoblje i u skladu s planiranim financijskim sredstvima.
(2)Programom se utvrđuju izvori financiranja, okvirni iznos dostupnih financijskih sredstava, okvirna površina zemljišta na kojoj je moguće provesti komasaciju uz dostupna financijska sredstva, razdoblje za provedbu komasacije u skladu s navedenim podacima, pravilima i mjerama za provedbu Programa te mjerilima za odabir određenog područja radi ispunjenja važećeg Programa.
(3)Iznimno od stavka 2. ovoga članka, Programom se mogu kao prioritet utvrditi područja komasacije na kojima su pokrenuti postupci komasacije koji nisu završeni, ako troškovi njihova provođenja ne prelaze utvrđeni iznos dostupnih financijskih sredstava iz Programa, a ako prelaze utvrđeni iznos iz Programa onda se njihovo provođenje odgađa do uključivanja u novi program za sljedeće razdoblje.
(4)Program izrađuje Ministarstvo na temelju dostupnih podataka i stručnih analiza o potrebi komasacije.
(5)Program donosi Vlada Republike Hrvatske za razdoblje provedbe koje predloži Ministarstvo prema dostupnim financijskim sredstvima, a objavljuje se u »Narodnim novinama« i na mrežnim stranicama Ministarstva.
Pojmovi
Članak 6.
(1)Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona te propisa i akata koji se donose na temelju ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1.granična površina komasacije je površina zemljišta uzeta kao jedinica mjere kojom se određuje da se sve zemljište unutar komasacijske gromade koje je u vlasništvu jednog sudionika komasacije s ukupnom površinom manjom od jedinice mjere, izvlašćuje razmjerno u korist ostalih sudionika komasacije čija je svakog pojedinačno ukupna površina unutar komasacijske gromade veća od jedinice mjere
2.jedinica za procjenu je relativni odnos između uzor-čestice i katastarske čestice koja se procjenjuje, uzimajući u obzir plodnost, položaj zemljišta, njegovu udaljenost od gospodarskoga dvorišta, mikrodepresija, izloženost suncu, izgrađeni put i druge okolnosti koje utječu na vrijednost poljoprivrednog zemljišta
3.komasacijska gromada je dio zemljišta komasacijskog područja koji se sastoji od zemljišta za opće potrebe, zemljišta za zajedničke potrebe te zemljišta za sudionike komasacije
4.komasacijsko područje je određena površina zemljišta na kojem se provodi komasacija
5.komasirano zemljište je zemljište koje je provedbom pravomoćnog rješenja o komasaciji uređeno u katastarskečestice kao: zemljište za opće potrebe, zemljište za zajedničke potrebe, te zemljište za sudionike komasacije
6.ministarje ministar nadležan za poljoprivredno zemljište
7.Ministarstvoje ministarstvo nadležno za poljoprivredno zemljište
8.Nositelj komasacije je jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb odnosno Ministarstvo kada je to ovim Zakonom propisano
9.obilježja krajobraza su sastavni dijelovi katastarske čestice, nastali su prirodnim putem ili ljudskom aktivnošću te obuhvaćaju sljedeće elemente: šumarak, pojedinačno stablo, drvored, živica
10.opseg komasacije je skup administrativnih, tehničkih i drugih radova i uređenja koji može biti određen kao komasacija ili određen kao jednostavna komasacija
11.Povjerenstvo je kolektivno tijelo koje imenuje Nositelj komasacije za izradu nacrta akata i obavljanje drugih radnji radi provođenja postupka komasacije u dijelu propisanom ovim Zakonom
12.stranke komasacijesu vlasnici i posjednici zemljišta, kao i osobe koje na zemljištu na kojem se provodi komasacija imaju druga stvarna prava ili na zakonu zasnovan pravni interes
13.sudionici komasacijesu osobe koje su vlasnici zemljišta ili nositelji prava građenja na zemljištu unesenom u komasacijske gromadu te osobe koje su na temelju provedenog postupka komasacije ostvarile pravo na dodjelu zemljišta iz komasacijske gromadu
14.uzor-čestica je čestica zemljine površine pretežitog načina uporabe, korištenja i površine izražene u jedinici mjere
15.zemljište zaopće potrebeje zemljište od interesa za Republiku Hrvatsku za izgradnju infrastrukturnih objekata i različitih građevina, izvođenje radova i druge posebnim propisima određene potrebe
16.zemljište zazajedničke potrebe je zemljište za zajedničke potrebe naselja i sudionika komasacije, za izgradnju infrastrukturnih i različitih građevina od interesa za naselje i sudionike komasacije, objekata za ekonomičnije iskorištavanja poljoprivrednog zemljišta iz postupka komasacije, izvođenje radova i druge potrebe od interesa za naselje i sudionike komasacije.
(2)Pojmovi uporabljeni u ovom Zakonu imaju značenje određeno zakonima kojima se uređuje područje poljoprivrede i poljoprivrednog zemljišta, pravnog statusa voda, vodnoga dobra i vodnih građevina, obiteljskog poljoprivrednog gospodarstva, prostornog uređenja, gradnje, zaštite prirode, državne izmjere i katastra nekretnina, te područje vlasništva i drugih stvarnih prava i drugim posebnim zakonima, ako ovim Zakonom nije drukčije propisano.
(3)Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
II. ZAJEDNIČKE ODREDBE
Zemljište za opće i zajedničke potrebe
Članak 7.
(1)U postupku komasacije osigurava se zemljište za opće potrebetezemljište za zajedničke potrebe.
(2)Ako se u postupku komasacije radi osiguravanja zemljišta za opće potrebe tezemljišta zazajedničke potrebe smanji ukupna površina poljoprivrednog zemljišta, uvažavajući i njegovu vrijednost odnosno vrijednost komasacijske gromade, svakom sudioniku komasacije dodijelit će se razmjerno manja površina zemljišta od unijete.
Zamjena zemljišta u postupku komasacije
Članak 8.
(1)U postupku komasacije može se zemljište iz područja komasacijske gromade sporazumom zamijeniti za zemljište izvan područja komasacijske gromade.
(2)Zamjena iz stavka 1. ovoga članka može se obavljati do sklapanja ugovora o nabavi usluge izrade prijedloga projekta komasacije u skladu sa člankom 29. ovoga Zakona.
Naknada za zgrade, jednostavne građevine i nasade
Članak 9.
(1)U postupku komasacije, ako je to potrebno radi ostvarenja svrhe komasacije, može se odrediti premještanje, odnosno rušenje jednostavne građevine, stambene ili gospodarske zgrade, s tim da za premještanje ili rušenje legalno izgrađene jednostavne građevine ili zgrade kao i uklanjanje jednostavne i druge građevine i radova izvedenih u skladu s pravilnikom kojim se uređuje određivanje jednostavnih i drugih građevina i radova, odnosno krčenje nasada, vlasniku pripada naknada.
(2)Utvrđivanje visine naknade iz stavka 1. ovoga članka obavit će ovlašteni sudski vještak koji je za to ovlašten posebnim propisima kojima je uređeno područje procjene vrijednosti nekretnina odnosno vrste navedenih objekata.
(3)Nositelj komasacije donosi odluku da se utvrđena naknadu iz stavka 2. ovoga članka, nadoknađuje iz sredstava za usluge i radove izvršenja Programa prema članku 22. ovoga Zakona ako su osigurana i za tu vrstu naknade, odnosno da je sudionici komasacije nadoknađuju tako da se utvrđena naknada podijeli razmjerno u odnosu na vrijednost zemljišta sudionika komasacije nakon provedene komasacije.
(4)Ako ovlašteni sudski vještak u skladu sa stavkom 2. ovoga članka utvrdi da je određeni nasad neplodan, odnosno zastario toliko da za njegovo održavanje ima više troškova nego što vrijede njegovi prinosi, Nositelj komasacije donosi odluku o ne davanju naknade za taj neplodan ili zastario nasad i o uklanjanju istog, a prethodni vlasnik ga uklanja u razumnom roku o svom trošku.
Stvarnopravni i drugi odnosi na zemljištu
Članak 10.
(1)Služnosti i ograničenja prava vlasništva koji nakon diobe komasacijske gromade sudionicima komasacije više nisu potrebni prestaju i brišu se, a ako je to potrebno s obzirom na novu diobu zemljišta iz komasacijske gromade, moraju se osnovati nove služnosti i ograničenja prava vlasništva u skladu s propisima kojima se uređuju zemljišne knjige.
(2)Hipoteke uknjižene na nekretninama koje ulaze u komasacijsku gromadu prenose se na nekretnine koje su dodijeljene vlasniku iz komasacijske gromade s istim prvenstvenim redom.
(3)Nositelj komasacije donosi odluku o prestanku i brisanju odnosno osnivanju služnosti i ograničenja prava vlasništva, te o prijenosu hipoteka, u skladu sa stavkom 1. i 2. ovoga članka i propisima kojima se uređuju zemljišne knjige.
(4)Ako prijašnji vlasnik nekretnina koje su ušle u komasacijsku gromadu, a koje su bile opterećene hipotekama, ostvari naknadu umjesto dodijeljenih nekretnina iz komasacijske gromade, hipoteke koje prestaju teretit će tu naknadu.
Nadležno tijelo
Članak 11.
(1)Nadležno tijelo za provedbu ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega je Ministarstvo.
(2)Nadležno tijeloza pokretanje i provođenje postupka komasacije je Nositelj komasacije kao jedinica lokalne samouprave zastupana po općinskom načelniku odnosno gradonačelniku ili Grad Zagreb zastupan po gradonačelniku, te Ministarstvo zastupano po ministru.
Postupanje u radnjama kojima se poništava cilj i svrha komasacije
Članak 12.
(1)U postupku komasacije nije dopušten povrat u prijašnje stanje i obnova postupka.
(2)Nakon provedene komasacije zabranjeno je provoditi geometrijsku diobu na komasiranom zemljištu u roku od 99 godina od dana pravomoćnosti rješenja o komasaciji iz članka 45. stavka 1. ovoga Zakona.
Informacijski sustav komasacije
Članak 13.
(1)Za potrebe planiranja, provedbe, nadzora te trajnog praćenja stanja komasiranog zemljišta, u skladu s ovim Zakonom i drugim propisima, Ministarstvo uspostavlja i vodi informacijski sustav komasacije (u daljnjem tekstu: ISK).
(2)ISK se uspostavlja i vodi u elektroničkom obliku kao interoperabilni i multiplatformni sustav u kojem se povezuju informacijski sustavi pojedinih javnopravnih tijela koja na temelju ovoga Zakona i posebnih propisa izrađuju i/ili održavaju prostorne podatke i druge podatke značajne za komasaciju.
(3)U okviru ISK-a uspostavlja se i registar komasacije (u daljnjem tekstu: Registar) koji se sastoji od više upisnika podataka, a pristup osnovnim informacijama te obavijestima iz Registra osigurava se pod razmjernim, nediskriminirajućim i transparentnim uvjetima.
(4)ISK sadržava i modul za provedbu postupka komasacije a posebno za potrebe formiranja komasacijske gromade, dodjele zemljišta i izrade nacrta prijedloga rješenja o komasaciji.
(5)Podaci modula iz stavka 4. ovoga članka nakon završene komasacije moraju biti sukladni i u razmjenskim formatima za prihvaćanje podataka komasacije u postojećim informacijskim sustavima koji se u području vođenja zemljišnih knjiga i katastra već koriste u Republici Hrvatskoj.
(6)Registar sadržava i dio za izvješćivanje za potrebe ispunjavanja međunarodnih i nacionalnih obveza iz područja poljoprivrede, u koji će se upisivati prikupljeni podaci i druge informacije, sukladno obvezama iz zakonodavstva Europske unije, međunarodnih konvencija, sporazuma, protokola i drugih akata koji obvezuju Republiku Hrvatsku, posebno obzirom na osiguravanje financijskih sredstava potrebnih za pokretanje i provedbu komasacije iz fondova Europske unije.
(7)Sadržaj ISK-a, vođenje i upis u upisnike podataka u Registru, izradu i uspostavu Registra, dostupnost i uvjete korištenja podataka iz Registra, način dostavljanja te vrstu i strukturu podataka, kao i objavu pojedinih podataka iz Registra na mrežnoj stranici, uređuje ministar pravilnikom.
III. POKRETANJE KOMASACIJE
Uvjeti za pokretanje komasacije
Članak 14.
(1)Komasacija se može pokrenuti ako:
–se zbog rascjepkanosti i nepravilnog oblika zemljište ne može svrhovito obrađivati
–se zbog postojećih stvarnopravnih odnosa ili zbog velike rascjepkanosti zemljišta ne može organizirati proizvodnja koja osigurava svrhovitost uloženih sredstava na području na kojem se izgrađuju ili su već izgrađenevodne građevine za melioracije ili
–izgradnja nove prometne infrastrukture ili drugih infrastrukturnih građevina, kao i uređenje većih vodotoka, izaziva ili će izazvati daljnje usitnjavanje postojećih katastarskih čestica i poremećaj putne i kanalske mreže.
(2)Ako se komasacija predlaže zbog izgradnje vodnih građevina za melioracije, komasacija se može pokrenuti ako su među ostalim uvjetima ispunjeni i uvjeti za izgradnju tih sustava propisani posebnim zakonima.
(3)Komasacija se neće pokrenuti ako:
–se utvrdi da bi se provođenjem komasacije mogli pogoršati uvjeti za poljoprivrednu proizvodnju vlasniku zemljišta na području na kojem se planira komasacija ili
–nisu osigurane propisane mjere zaštite tla, bioraznolikosti i krajobrazne raznolikosti.
Zemljište obuhvaćeno komasacijom
Članak 15.
(1)Komasacija obuhvaća komasacijsko područje koje je dio ili ukupno poljoprivredno zemljište jedne ili više katastarskih općina, a komasacijsko područje se određuje u granicama za koje se smatra da će svrha komasacije biti u potpunosti odnosno što je moguće više ispunjena uz provođenje postupka komasacije za predviđeno vremensko razdoblje i u skladu s planiranim financijskim sredstvima.
(2)U komasacijsko područje mogu se uključiti i okolna zemljišta, ukoliko nisu izričito isključena iz komasacije rješenjem o provođenju komasacije.
(3)Na poljoprivrednom zemljištu koje je u naravi vinograd, voćnjak, maslinik i/ili ribnjak, odnosno jednostavna i druga građevina i radovi izvedeni u skladu s pravilnikom kojim se uređuje određivanje jednostavnih i drugih građevina i radova, u svrhu poljoprivredne djelatnosti, komasacija se provodi samo uz suglasnost iz članka 20. stavka 5. i 6. ovoga Zakona.
(4)Zemljišta u komasacijskom području na kojima postoje stalni objekti od općeg interesa odnosno koja su zbog svoje namjene i načina iskorištavanja vezana za postojeći položaj nisu predmet komasacije, ali mogu biti predmetom pojedinih radnji u postupku komasacije kao što je utvrđivanje imovinskopravnoga stanja, katastarska izmjera, uređenje, ispravci međa i druge radnje, osim onih kojima se mijenja njihova namjene i načina iskorištavanja.
(5)Za komasaciju se prikupljaju i obrađuju podaci o katastarskim česticama zemljišta, i to: međama i drugim granicama, adresi katastarske čestice, načinu uporabe katastarske čestice i njezinih dijelova, površini katastarske čestice, o površinama dijelova katastarske čestice koji se različito upotrebljavaju, obilježjima krajobraza na katastarskoj čestici te podaci o nositeljima knjižnih prava, pravnim činjenicama i osobnim odnosima.
(6)Vlasničke ovlasti za zemljište u vlasništvu Republike Hrvatske koje je u obuhvatu komasacijskog područja obavlja ministarstvonadležno za poljoprivredno zemljište.
Stručna osnova za komasaciju te dostava i pristup podacima
Članak 16.
(1)Stručna osnova za pokretanje komasacije je idejno rješenje komasacije, a stručna osnova za provedbu komasacije je projekt komasacije.
(2)U skladu s Programom, jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb može o svom trošku izraditi jednostavni nacrt idejnog rješenja komasacije poljoprivrednog zemljišta sa svog područja (u daljnjem tekstu: idejno rješenje) kao pomoć za planiranje, pokretanje i provedbu komasacije.
(3)U svrhu izrade stručne osnove iz stavka 1. ovoga članka i drugih akata postupka komasacije iz ovoga Zakona, javnopravna tijela obvezna su Ministarstvu, jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave na čijem se području planira, pokreće i provodi komasacija te Nositelju komasacije ili od njega odabranom vanjskom izvođaču, dostavljati podatke kojima raspolažu bez naknade.
(4)Ministarstvo, Nositelj komasacije te jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave na čijem se području planira, pokreće i provodi komasacija, u svrhu izrade stručne osnove iz stavka 1. ovoga članka i drugih akata postupka komasacije iz ovoga Zakona, ovlašteni su bez naknade pristupati podacima i koristiti podatke o poljoprivrednom i drugom zemljištu iz evidencija javnopravnih tijela, kao i drugih javnih evidencija, a pristup podacima iz evidencija može se uspostavit i izravno, elektroničkim putem.
Odluka o izradi prijedloga idejnog rješenja komasacije
Članak 17.
(1)Ako jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb, utvrdi da postoje značajne površine poljoprivrednog zemljišta koje se ne koristi u svrhu poljoprivredne proizvodnje ili se loše iskorištava, a više od 50 % istog zemljišta se nalazi na njenom području, jedinica lokalne samouprave zastupana po općinskom načelniku ili gradonačelniku odnosno Grad Zagreb zastupan po gradonačelniku donosi odluku o izradi prijedloga idejnog rješenja komasacije za isto poljoprivrednog zemljišta (u daljnjem tekstu: PIR), te kao Nositelj komasacije pokreće i provodi komasaciju.
(2)Prije donošenja odluke o izradi PIR-a iz stavka 1. ovoga članka, jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb obvezna je, ako nije osigurala sredstva u svom proračunu za izradu PIR-a, od Ministarstva zatražiti suglasnost iz članka 22. stavak 3. ovoga Zakona da su sredstava za izradu PIR-a osigurana u sredstvima za izvršenje Programa.
(3)Iznimno od stavka 1. ovoga članka, ministar može, za značajne površine poljoprivrednog zemljišta koje se ne koristi u svrhu poljoprivredne proizvodnje ili se loše iskorištava i za koje nije donijeta odluka u skladu sa stavkom 1. ovoga članka, donijeti odluku o izradi PIR-a uz odgovarajuću primjenu odredbi ovoga Zakona,te Ministarstvo kao Nositelj komasacije pokrenuti i provesti postupak komasacije.
(4)Ako je zemljište na komasacijskom području u vlasništvu Republike Hrvatske, ministar može donijeti odluku o izradi PIR-a te Ministarstvo kao Nositelj komasacije po skraćenom postupku pokrenuti i provesti komasaciju u interesu Republike Hrvatske, samo s izvršenjem administrativnih i tehničkih postupaka iz ovoga Zakona za koje ocijeni da su potrebni radi ostvarenja svrhe komasacije iz ovoga stavka.
(5)Iznimno od stavka 1. ovoga članka, kada je već donesena odluka o izradi PIR-a u skladu sa stavkom 1. ovoga članka, ali Nositelj komasacije ne izvršava potrebne radnje za pravovremeno pokretanje i provođenje postupka komasacije, ministar možedonijeti odluku kojom Ministarstvo stupa na mjesto dosadašnjeg Nositelja komasacije i preuzima provođenje komasacije u tom postupku.
(6)Ako se donesu odluke o izradi PIR-a u skladu sa stavkom 3. i 4. ovoga članka odnosno odluku iz stavka 5. ovoga članka, ministar odlukom osniva Povjerenstvo uz odgovarajuću primjenu članka 24. ovoga Zakona, sa sastavom po svojoj slobodnoj procjeni ako je to potrebno radi provedbe komasacije.
(7)Nositelj komasacije, na temelju stručnih analiza koje utvrđuju postojanje uvjeta za pokretanje komasacije iz članka 14. stavka 1. ovoga Zakona i provedbe komasacije, izrađuje PIR, a za njegovu izradumože angažirati i vanjske izvođače kroz postupak javne nabave uz obvezu osiguranja sredstava u skladu sa člankom 22. ovoga Zakona.
(8)PIRsadržava:
–podatke za komasacijsko područje i komasacijsku gromadu: ime i matični broj katastarske općine, površinu, ukupan broj katastarskih čestica i njihovu prosječnu veličinu – posebno za zemljište u vlasništvu Republike Hrvatske, posebno za zemljište u vlasništvu fizičkih i pravnih osoba i posebno za ostalo zemljište, broj kućanstava s redoslijedom po veličini posjeda i prosječan broj čestica po tako poredanim kućanstvima
–podatke o osobama koje su vlasnici zemljišta na području na kojem se planira komasacija: – posebno za zemljište u vlasništvu Republike Hrvatske, posebno za zemljište u vlasništvu fizičkih i pravnih osoba i posebno za ostalo zemljište, uz prijedlog zemljišta komasacijske gromade
–preglednu kartu s granicom komasacijskoga područja i zemljišta za komasacijsku gromadu na kojoj je prikazano postojeće stanje putne i kanalske mreže, položaj zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske, posebno za zemljište u vlasništvu fizičkih i pravnih osoba te položaj ostaloga zemljišta
–prijedlog površinekatastarskih čestica poljoprivrednog zemljišta koje je u naravi vinograd, voćnjak, maslinik i/ili ribnjak, odnosno jednostavna i druga građevina i radovi izvedeni u skladu spravilnikom kojim se uređuje određivanje jednostavnih i drugih građevina i radova, u svrhu poljoprivredne djelatnosti, za koje se komasacija može provoditi bez suglasnosti
–prijedlog granične površine komasacije
–procjenu predviđenih radova s troškovnikom komasacije
–podatke o izvorima financiranja troškova komasacije.
(9)Odlukom o izradi PIR-a iz stavka 1., 3. i 4. ovoga članka određuje se opseg komasacije koji može biti kao komasacija ili kao jednostavna komasacija, s tim da Ministarstvo odlukom iz stavka 5. ovoga članka može promijeniti opseg komasacije određen odlukom o izradi PIR-a iz stavka 1. ovoga članka.
(10)Protiv odluke ministra iz stavka 5. ovoga članka kojom Ministarstvo stupa na mjesto dosadašnjeg Nositelja komasacije i preuzima provođenje komasacije u tom postupku, žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor, pri čemu tužba ne odgađa postupak provođenja iste odluke.
Ispunjenje financijskog okvira važećeg Programa i iznimke
Članak 18.
(1)Odluke o izradi PIR-a iz članka 17. stavka 1., 3. i 4. ovoga Zakona mogu se donositi samo do ispunjenja iznosa dostupnih financijskih sredstava prema važećem Programu za predviđeno vremensko razdoblje.
(2)Iznimno od stavka 1. ovoga članka, ukoliko odlukama o izradi PIR-a donesenim u skladu sa stavkom 1. ovoga članka nije u potpunosti ispunjen iznos dostupnih financijskih sredstava iz Programa, a preostali iznos nije dovoljan za još jednu odluku, može se donijeti još jedna odluka o izradi PIR-a iz članka 17. stavaka 1., 3. i 4. ovoga Zakona samo ako Ministarstvo potvrdi da će osigurati financijska sredstava za pokretanje i provođenje komasacije u skladu s tom odlukom.
(3)Nakon donošenja odluka o izradi PIR-a iz stavka 1. i 2. ovoga članka kojima je ispunjen okvirni iznos dostupnih financijskih sredstava iz važećeg Programa, Ministarstvo odmah odnosno najkasnije u roku od osam dana od dana donošenja posljednje odluke obavještava javnost preko svojih mrežnih stranica te dostavom elektronske ili pisane obavijesti nacionalnim udrugama općina, gradova i županija, da je ispunjen planirani okvir iz važećeg Programa za predviđeno vremensko razdoblje te da se više ne donose odluke o izradi PIR-a po važećem Programu.
(4)Iznimno od stavka 1., 2. i 3. ovoga članka, ako su sredstva potrebna za troškove planiranja, pokretanja i provođenja komasacije u potpunosti osigurana u proračunu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb kao Nositelj komasacije samostalno pokreće i provodi komasaciju u skladu s odredbama ovoga Zakona, osim u dijelu vezanom uz važeći Program.
(5)Ministarstvo objavljuje javne pozive za iskazivanje interesa za provođenja komasacije na određenom području, u skladu s Programom prema kojem su financijska sredstva osigurana iz fondova Europske unije, u državnom proračunu, iz sredstava donacija, sredstava drugih zainteresiranih pravnih i fizičkih osoba te u proračunu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(6)Postupak i mjerila objave javnog poziva za iskazivanje interesa za provođenja komasacije na određenom području iz stavka 5. ovoga članka, te mjerila za odabir određenog područja kao pogodnog za izradu PIR-a radi ispunjenja Programa, uređuje ministar pravilnikom.
Mišljenja i suglasnosti na prijedlog idejnog rješenja
Članak 19.
(1)Nositelj komasacije u skladu sa člankom 17. ovoga Zakona, nakon izrade dostavlja PIR na mišljenje ministarstvu nadležnom za poslove pravosuđa i Državnoj geodetskoj upravi, koji su dužni dostaviti svoja mišljenja u roku od 30 dana od dana primitka zahtjeva s dokumentacijom.
(2)Ako je Nositelj komasacije jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb, onda PIR zajedno s mišljenjem iz stavka 1. ovoga članka dostavlja na suglasnost Ministarstvu koje je dužno dati suglasnost u roku od 30 dana od dana primitka zahtjeva s dokumentacijom, odnosno u istom roku odbiti suglasnost uz obrazloženje, pri čemu suglasnost sadrži i obavijest o osiguranim ili ne osiguranim financijskim sredstvima.
(3)Nositelj komasacije može nakon zaprimljenih mišljenja iz stavka 1. ovoga članka donijeti odluku o ispravku ili dopuni PIR-a, odnosno ako je PIR izradio vanjski izvođač angažiran kroz postupak javne nabave, zatražiti od njega ispravak ili dopunu PIR-a, te nakon ispravka ili dopune PIR ponovno dostaviti na mišljenje u skladu sa stavkom 1. ovoga članka.
(4)Ako je komasacijsko područje na prostoru više jedinica lokalne samouprave odnosno Grada Zagreba, onda Nositelj komasacije zajedno sa zaprimljenima mišljenjem iz stavka 1. ovoga članka, dostavlja PIR na suglasnost i tim jedinicama lokalne samouprave odnosno Gradu Zagrebu, koje su dužne dati suglasnost u roku od 30 dana od dana primitka zahtjeva s dokumentacijom, odnosno u istom roku odbiti suglasnost uz obrazloženje.
Sastanak vlasnika zemljišta
Članak 20.
(1)Nositelj komasacije nakon zaprimanja mišljenja iz članka 19. ovoga Zakona, a prije pokretanja komasacije, poziva na sastanak vlasnike zemljišta na području na kojem se planira komasacija kako bi ih upoznao sa svrhom i uvjetima pod kojima se namjerava provesti komasacija, radi njihovih primjedbi, prijedloga, davanja suglasnosti na PIR te izbora člana Povjerenstva prema članku 24. stavak 4. podstavku 4. ovoga Zakona.
(2)Interes za provođenjem komasacije vlasnici zemljišta na području na kojem se planira komasacija izražavaju davanjem suglasnosti na PIR iz stavka 1. ovoga članka, potpisom odmah na sastanku iz stavka 1. ovoga članka ili dostavljanjem Nositelju komasacije u pisanom obliku u roku od 15 dana od dana održavanja tog sastanka, a ako ne daju suglasnost i ne očituju se da nisu suglasni na način i u propisanom roku kako je navedeno, smatra se da su dali suglasnost na PIR.
(3)Suglasnost iz stavka 1. ovoga članka daje se uz provjeru identiteta osobe traženjem na uvid njene osobne iskaznice ili putne isprave, uz upis prebivališta, osobnog identifikacijskog broja (OIB) i kontakt podataka (e-pošta, broj fiksnog ili mobilnog telefona), a isprave za sudjelovanje na sastanku iz stavka 1. ovoga članka određuje Nositelj komasacije u pozivu za isti sastanak.
(4)Ako vlasnik zemljišta na području na kojem se planira komasacija nije dužan posjedovati osobnu iskaznicu ili putnu ispravu ili je nema kod sebe, provjera njegova identiteta u svrhu davanja pisane suglasnosti u skladu sa stavkom 2. ovoga članka izvršit će se u skladu s odredbama o provjeri identiteta osobe prema propisima za to područje.
(5)Uz isprave radi provjere identiteta osoba iz stavka 3., 4. i 5. ovoga članka, Nositelju komasacije predaju se, odnosno dostavljaju i njihove preslike koje se pridružuju uz suglasnost iz stavka 2. ovoga članka koja sadrži i suglasnost na prijedloge iz članka 17. stavka 8. podstavka 4. i 5. ovoga Zakona.
(6)Suglasnost iz stavka 2. ovoga članka postaje važeća u trenutku kada je Nositelj komasacije zaprimi od većine vlasnika zemljišta na području na kojem se planira komasacija od najmanje 50%+1 uz uvjet da je u njihovu vlasništvunajmanje 67% ukupne površine poljoprivrednog zemljišta s područja na kojem se planira komasacija.
Odluka o pokretanju komasacije
Članak 21.
(1)Nositelj komasacije, na temelju mišljenja i suglasnosti iz članka 19. ovoga Zakona i važećih suglasnosti iz članka 20. stavka 6. ovoga Zakona, u roku od 30 dana od njihova pribavljanja, donosi odluku o pokretanju komasacije.
(2)Nakon donošenja odluke iz stavka 1. ovoga članka, nema povlačenja važećih suglasnosti iz članka 20. stavka 6. ovoga Zakona na PIR koji je donošenjem iste odluke postao idejno rješenje komasacije i njezin sastavni dio.
(3)Odlukom iz stavka 1. ovoga članka Nositelj komasacije pokreće izradu prijedloga projekta komasacije i osniva Povjerenstvo.
(4)Odluku iz stavka 1. ovoga članka Nositelj komasacije objavljuje na javni uvid u trajanju od osam dana, na mrežnim stranicama te u službenom glasilu jedinice lokalne samouprave odnosno Grada Zagreba i jedinice područne (regionalne) samouprave na čijem se području provodi komasacija.
(5)Protiv odluke iz stavka 1. ovoga članka žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor.
Financijska sredstva i javni natječaji
Članak 22.
(1)Sredstva potrebna za izvršenje Programa osiguravaju se iz sredstava fondova Europske unije, u državnom proračunu, iz sredstava donacija, sredstava drugih zainteresiranih pravnih i fizičkih osoba te u proračunu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(2)Ako jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb u svom proračunu u potpunosti osiguraju sredstva potrebna za troškove planiranja, pokretanja i provođenja komasacije, provode postupak komasacije bez obveze izvršenja Programa.
(3)Javne natječaje iz ovoga Zakona za usluge i radove za koje se sredstva osiguravaju u skladu sa stavkom 1. ili 2. ovoga članka, raspisuje i provodi Nositelj komasacije koji je obvezan prije pokretanja javnog natječaja osigurati sredstva za usluge i radove izvršenja Programa, osigurati sredstva za usluge i radove planiranja, pokretanja i provođenja komasacije, odnosno pribaviti suglasnost Ministarstva da su sredstva za izradu PIR-a osigurana u sredstvima za izvršenje Programa.
(4)Javne natječaje za usluge i radove izvršenja Programa za koje su sredstva osigurana u skladu sa stavkom 1. ovoga članka ili za usluge i radove planiranja, pokretanja i provođenja komasacije u skladu sa stavkom 2. ovoga članka, Nositelj komasacije može raspisivati i provoditi jednom ili više puta u svim fazama komasacije.
(5)Iznimno od stavka 1. ovoga članka, sredstva potrebna za troškove pokretanja i provođenja komasacije u dijelu u kojem su osigurana iz državnog proračuna, mogu se koristiti za otklanjanje ili ublažavanje posljedica nastalih uslijed posebnih okolnosti odnosno događaja ili određenog stanja koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje ugrožava život i zdravlje građana, imovinu veće vrijednosti, znatno narušava okoliš, narušava gospodarsku aktivnost ili uzrokuje znatnu gospodarsku štetu, o čemu odlučuje Ministarstvo.
Osiguranje prostora za održavanje sjednica i javnih rasprava
Članak 23.
Jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb, na čijem se području provodi komasacija, o svom trošku osigurava prostor za održavanje sjednica i javnih rasprava kao i ostale potrebne uvjete za rad Povjerenstva.
Sastav Povjerenstva
Članak 24.
(1)Povjerenstvo osnovano odlukom iz članka 21. stavak 1. ovoga Zakona sastoji se od ukupno sedam članova, i to: predsjednika, pet članova te tajnika, a svi članovi Povjerenstva i tajnik imaju svoga zamjenika, s tim da zamjenik ulazi u sastav Povjerenstva samo u slučaju spriječenosti onoga koga zamjenjuje.
(2)Predsjednika Povjerenstva i njegovog zamjenika imenuje se iz redova službenika zaposlenih kod Nositelja komasacije koji imaju završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij agronomske, geodetske ili pravne struke, s radnim iskustvom u struci od najmanje sedam godina.
(3)Iznimno od stavka 2. ovoga članka, ako Nositelj komasacije nema zaposlenih službenika koji ispunjavaju uvjete iz stavka 2. ovoga članka, odnosno nema službenika na raspolaganju za poslove komasacije, Nositelj komasacije će predsjednika Povjerenstva i njegovog zamjenika, ili jednog od njih, imenovati iz redova službenika upravnog tijela jedinice područne (regionalne) samouprave odnosno Grada Zagreba na čijem se području provodi komasacija, koji imaju završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij agronomske, geodetske ili pravne struke, s radnim iskustvom u struci od najmanje sedam godina.
(4)Za ostalih pet članova Povjerenstva i njihove zamjenike:
–dva člana i njihove zamjenike imenuje se iz redova državnih službenika zaposlenih u Ministarstvu, a koji imaju završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij agronomske ili pravne struke, s radnim iskustvom u struci od najmanje sedam godina
–jedan član i njegov zamjenik imenuje se iz redova sudacaimenovanih u nadležnom općinskom sudu
–jedan član i njegov zamjenik imenuje se iz redova državnih službenika geodetske struke zaposlenih u Državnoj geodetskoj upravi, s radnim iskustvom u struci od najmanje sedam godina i
–jedan član bira se na sastanku iz članka 20. stavka 1. ovoga Zakonaod vlasnika najmanje 51 % ukupne površine poljoprivrednog zemljište na kojem se planira komasacija u skladu s idejnim rješenjem komasacije koje je sastavni dio odluke o pokretanju komasacije iz članka 21. stavak 1. ovoga Zakona.
(5)Tajnika Povjerenstva i njegovog zamjenika imenuje se iz redova službenika zaposlenih kod Nositelja komasacije koji imaju završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij pravne struke, s radnim iskustvom u struci od najmanje sedam godina.
(6)Iznimno od stavka 5. ovoga članka, ako Nositelj komasacije nema zaposlenih službenika koji ispunjavaju uvjete, odnosno nema službenika na raspolaganju za poslove komasacije, Nositelj komasacije će tajnika Povjerenstva i njegovog zamjenika, ili jednog od njih, imenovati iz redova službenika upravnog tijela jedinice područne (regionalne) samouprave odnosno Grada Zagreba na čijem se području provodi komasacija, nadležnog za imovinsko pravne poslove, koji imaju završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij pravne struke,s radnim iskustvom u struci od najmanje sedam godina.
(7)Način rada Povjerenstva, sazivanja, rad i tijek sjednica, glasovanje i vođenje zapisnika, održavanje reda na sjednici, način održavanja javnih rasprava i druga pitanja značajna za rad Povjerenstva, uređuje ministar pravilnikom.
Nadležnost Povjerenstva
Članak 25.
(1)U postupku komasacije do donošenja rješenja o komasaciji, Nositelj komasacije donosi odluke u svim sporovima u vezi s komasacijom i u vezi s naknadom štete između pojedinih sudionika komasacije te sudionika komasacije i izvođača radova, osim u sporovima u vezi ugovora o izvođenju radova i u vezi s korištenjem zemljišta bez zakonske osnove.
(2)Povjerenstvo koordinirauređenja vlasničkih, stvarnopravnih i drugih odnosa na zemljištu, radova na izgradnjivodnih građevina za melioracije i drugih radova u skladu sa sklopljenim ugovorima i o dovršenju radova u određenim rokovima, a zahtjevom može zatražiti od Nositelja komasacije da putem javnog natječaja pribavi usluge stručnog nadzora za poslove i radove iz ovoga stavka.
(3)Stranke u sporu dužne su dostavljati Povjerenstvu pravomoćne sudske odluke o svakom sporu i svakoj zemljišnoknjižnoj promjeni koja se odnosi na zemljište obuhvaćeno komasacijom.
(4)Povjerenstvo priprema i izrađuje nacrte prijedloga akata koje donosi Nositelj komasacije u skladu sa stavkom 1. ovoga članka i drugim odredbama ovoga Zakona, te je Povjerenstvo u tu svrhu ovlašteno pribavljati potrebne podatke i dokumentaciju.
Uređenje vlasničkih, stvarnopravnih i drugih odnosa na zemljištu
VLADA REPUBLIKE HRVATSKE
MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE
NACRT
NACRT PRIJEDLOGA
ZAKONA O KOMASACIJI POLJOPRIVREDNOG ZEMLJIŠTA
Zagreb, studeni 2021.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
NACRT PRIJEDLOGA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
ZAKONA O KOMASACIJI POLJOPRIVREDNOG ZEMLJIŠTA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta sadržana je u odredbama članka 2. stavka 4. podstavka 1., članka 16. i članka 50. stavka 2. Ustava Republike Hrvatske (»Narodne novine«, br. 56/90., 135/97., 8/98. – službeni pročišćeni tekst, 113/00., 124/00. – službeni pročišćeni tekst, 28/01., 41/01. – službeni pročišćeni tekst, 76/10., 85/10. – službeni pročišćeni tekst, 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske br. SuP-0-1/2014 od 14.01.2014.) .
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja i osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom
Na snazi je Zakon o komasaciji poljoprivrednog zemljišta (»Narodne novine«, br. 51/15) od 20. svibnja 2015. godine.
Primjena Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta (»Narodne novine«, br. 51/15) u praksi je pokazala da postoje zapreke koje usporavaju postupke komasacije poljoprivrednog zemljišta.
Na temelju do sada propisanog postupka za komasaciju poljoprivrednog zemljišta nije dovršen nijedan konkretan postupak, čime se dovodi u pitanje učinkovitost korištenja poljoprivrednog zemljišta obzirom stanje rascjepkanosti i malih čestica zemljišta. Dosadašnjim odredbama Zakona nije se na adekvatan način u praksi mogao ostvariti cilj i svrha komasacije poljoprivrednog zemljišta čime se ne može očekivati ni napredak u poljoprivrednoj proizvodnji.
U tijeku važenja Zakona prema kojem nije u potpunosti dovršen ni jedan postupak komasacije, uočeno je da bi propisani postupak koji se provodi kod komasacije poljoprivrednog zemljišta bilo potrebno pojednostaviti, da je potrebno olakšati i učiniti jasnijim i konkretnijim postupak nadležnosti donošenja odluka, učiniti efikasnijim i ekonomičnijim postupke nadzora nad postupkom komasacije, kao i urediti načine financiranja i dostupnosti sredstava tijekom cijelog postupka komasacije, od samog početka, sve u svrhu provedivosti samog postupka. Za stvaranje dodane vrijednosti u poljoprivrednoj proizvodnji kao rezultata uređenog poljoprivrednog zemljišta potrebno je donijeti zakonski okvir koji omogućuje provediv postupak komasacije u svim fazama, jasno propisano tko odlučuje i o čemu, te omogućavanje financiranja tijekom cijelog postupka komasacije obzirom na prirodu postupka koji neminovno traje više godina.
U cilju poboljšanja učinkovitosti u provedbi postupaka komasacije poljoprivrednog zemljišta, potrebno je donošenje novog Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta.
Donošenjem predmetnog Zakona postigla bi se učinkovita provedba postupaka komasacije poljoprivrednog zemljišta, kroz povećanje poljoprivredne proizvodnje, stvaranjem veće dodane vrijednosti u poljoprivrednoj proizvodnji, stavljanja u funkciju zapuštenog poljoprivrednog zemljišta kroz optimiziranje oblika i površine poljoprivrednog zemljišta, omogućavajući bolje uvjete za obrađivanjem poljoprivrednog zemljišta kroz uređenije puteve i komunalnu mrežu, sve u svrhu značajnog utjecaja na razvoj i unaprjeđenje ruralnih prostora.
Predviđena rješenja i posljedice donošenja Zakona
Cilj izrade i donošenja novog Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta (u daljnjem tekstu: Zakon) je smanjenje administrativnih zapreka kako bi se omogućila provedivost te ubrzali postupci komasacije poljoprivrednog zemljišta, stavilo u funkciju poljoprivredno zemljište koje zbog rascjepkanosti i malih površina nije uopće ili je otežano njegovo korištenje u funkciji poljoprivredne proizvodnje, čime bi se povećala produktivnost i stvorila dodana vrijednost proizvodnje te bolje i učinkovitije korištenje poljoprivrednog zemljišta.
Zakonom se određuje da je komasacija od strateškog interesa za Republiku Hrvatsku, pri čemu se definiraju temeljna načela za provođenje komasacije, i to načelo jednake vrijednosti te načelo oblika, uporabe i položaja zemljišta.
Nadalje, Zakonom će se omogućit jednostavniji pristup sredstvima za troškove komasacije tijekom cijelog postupka komasacije, u skladu s programom komasacije poljoprivrednog zemljišta (u daljnjem tekstu: Program) kojeg donosi Vlada Republike Hrvatske kao akt strateškog planiranja provođenja komasacije za predviđeno vremensko razdoblje i u skladu s planiranim financijskim sredstvima.
Ovim se Zakonom, kao novina, definira granična površina komasacije kao površina zemljišta uzeta kao jedinica mjere kojom se određuje da se sve zemljište unutar komasacijske gromade koje je u vlasništvu jednog sudionika komasacije s ukupnom površinom manjom od jedinice mjere, izvlašćuje razmjerno u korist ostalih sudionika komasacije čija je svakog pojedinačno ukupna površina unutar komasacijske gromade veća od jedinice mjere.
Također se unaprjeđuje, u postupku komasacije, korištenje informacijskih tehnologija, tako da se za potrebe planiranja, provedbe, nadzora te trajnog praćenja stanja komasiranog zemljišta, u skladu s ovim Zakonom i drugim propisima, uspostavlja i vodi informacijski sustav komasacije.
Isto tako, u slučajevima kada jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb ne pokreće postupak komasacije, a postoje značajne površine poljoprivrednog zemljišta koje se loše iskorištava, propisuje se mogućnost da ministarstvo nadležno za poljoprivredno zemljište pokrene postupak komasacije ili preuzme nadležnost za postupak komasacije koji je jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb pokrenula ali ga ne provode .
Predloženim Zakonom Nositelj komasacije, koji može biti jedinica lokalne samouprave, Grad Zagreb ili Ministarstvo, imenuje samo jedno Povjerenstvo kao kolektivno tijelo za izradu nacrta akata te obavljanje drugih radnji radi provođenja postupka komasacije u dijelu propisanom ovim Zakonom.
Zakonom se postupak provodi uz pravne alate i institute već propisane važećim propisima, te se izbjegava specifična zakonska uređenja.
Tekst Zakona je izrađivan uvijek imajući u vidu nekoliko bitnih elemenata koji se već dugo nisu objedinili, i to: dostupna financijska sredstva; jako izražena svijest stručnih osoba iz područja agronomskih i geodetskih znanosti o nužnosti i potrebi provođenja komasacije na poljoprivrednom zemljištu; postojanje političke volje za provedbom komasacije; činjenica da komasacija nije provođena već duže vrijeme na području Republike Hrvatske, nužnost usklađenja propisa s trenutnim stanjem koje je različito u odnosu na važeći Zakon o komasaciji poljoprivrednog zemljišta (»Narodne novine«, br. 51/15), te potreba pojednostavljivanja postupka komasacije.
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona sredstva će se planirati prilikom izrade Državnog proračuna Republike Hrvatske za razdoblje 2022. – 2024. godine u okviru sredstava Mehanizma za oporavak i otpornost.
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA O KOMASACIJI POLJOPRIVREDNOG ZEMLJIŠTA, S OBRAZLOŽENJEM
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
NACRT PRIJEDLOGA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
ZAKONA O KOMASACIJI POLJOPRVREDNOG ZEMLJIŠTA
I. OSNOVNE ODREDBE
Predmet i cilj Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom uređuje način i postupak komasacije poljoprivrednog zemljišta.
(2) Svrha komasacije poljoprivrednog zemljišta je omogućavanje ekonomičnijeg iskorištavanja poljoprivrednog zemljišta uz povoljnije uvjete za poljoprivrednu proizvodnju i ruralni razvoj.
(3) Komasacijom poljoprivrednog zemljišta stvaraju se povoljniji uvjeti za razvoj poljoprivredne proizvodnje, osnivanjem većih i pravilnijih katastarskih čestica, izgradnjom poljoprivrednih putova, vodnih građevina za melioracije te izvođenjem i drugih radova na uređenju zemljišta namijenjenog poljoprivredi, pri čemu se posvećuje dužna pažnja očuvanju obilježja krajobraza.
(4) Komasacija poljoprivrednog zemljišta (u daljnjem tekstu: komasacija) je skup administrativnih i tehničkih postupaka kojima se poljoprivredno zemljište, na području jedne ili više katastarskih općina, rascjepkano na katastarske čestice male površine i nepravilnog oblika okrupnjava odnosno grupira u veće katastarske čestice, osnivaju katastarske čestice pravilnijeg oblika, uređuju putne i kanalske mreže te nesređeni vlasnički, drugi stvarnopravni i ostali odnosi na zemljištu.
(5) Jednostavna komasacija je komasacija u kojoj se administrativni i tehnički postupci iz stavka 4. ovoga članka provode u manjem opsegu.
Interes Republike Hrvatske
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 2.
(1) Komasacije se provodi u interesu Republike Hrvatske.
(2) Svi postupci koji se provode za potrebe komasacije su hitni postupci.
Načelo jednake vrijednosti
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 3.
(1) Komasacija se provodi tako da se sudioniku komasacije za njegovo zemljište uneseno u komasacijsku gromadu koje je po površini veće od granične površine komasacije, iz komasacijske gromade dodjeljuje novo zemljište jednake vrijednosti i u što manjem broju katastarskih čestica, uz odbitak vrijednosti zemljišta za opće potrebe, zajedničke potrebe naselja i sudionika komasacije.
(2) Iznim no od stavka 1. ovoga članka, vrijednost zemljišta koje se sudioniku komasacije dodjeljuje , ne može biti manja od 90 % niti veća od 120 % od vrijednosti zemljišta koje je unio u komasacijsku gromadu.
(3) Ako se prije podjele komasacijske gromade utvrdi višak zajedničkog zemljišta ili se utvrdi da za potrebe dodjele zemljišta sudionicima komasacije ima manje zemljišta od onog koje su sudionici komasacije unijeli u komasacijsku gromadu, onda se višak ili manjak zemljišta raspoređuje razmjerno, prema površini koju su unijeli, na sve sudionike komasacije, uz uvjet da povećanje ili smanjenje mora biti u skladu s vrijednosti iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Vrijednost zemljišta obuhvaćenog komasacijom utvrđuje se i prikazuje u procjeni vrijednosti zemljišta s osnovom utvrđivanja vrijednosti zemljišta za komasacijsku gromadu.
Načelo oblika, uporabe i položaja zemljišta
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 4.
(1) Kod diobe komasacijske gromade i dodjele zemljišta nastojat će se svakom sudioniku komasacije koji je u postupku komasacije ostvario pravo na zemljište, dodijeliti zemljište što više okrupnjeno i grupirano , u što prikladnijem obliku za iskorištavanje, s osiguranim pristupom te na položaju pretežitoga dijela i načina uporabe zemljišta koje je unio u komasacijsku gromadu.
(2) Sudioniku komasacije ne smije se bez njegove privole dodijeliti zemljište na takvom položaju koje bi uvjetovalo preuređivanje dodijeljenog mu poljoprivrednog zemljišta čiji bi troškovi povećali nerazmjer između vrijednosti zemljišta više nego što je određeno u članku 3. stavku 2. ovoga Zakona.
(3) Prilikom diobe komasacijske gromade i dodjele zemljišta sudioniku komasacije nastojat će se da se:
– zemljišta članova obiteljskog kućanstva i obitelji dodjeljuju jedno uz drugo
– komasirana zemljišta stanovnika susjednih katastarskih općina, rasporede na vanjskom odnosno rubnom dijelu komasacijske gromade bliže njihovim naseljima u kojima imaju prebivalište
– usvoje prijedlozi sudionika komasacije.
Program komasacije poljoprivrednog zemljišta
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 5.
(1) Program komasacije poljoprivrednog zemljišta (u daljnjem tekstu: Program) je akt strateškog planiranja provođenja komasacije na okvirnoj površini zemljišta, za predviđeno vremensko razdoblje i u skladu s planiranim financijskim sredstvima.
(2) Programom se utvrđuju izvori financiranja, okvirni iznos dostupnih financijskih sredstava, okvirna površina zemljišta na kojoj je moguće provesti komasaciju uz dostupna financijska sredstva, razdoblje za provedbu komasacije u skladu s navedenim podacima, pravilima i mjerama za provedbu Programa te mjerilima za odabir određenog područja radi ispunjenja važećeg Programa.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, Programom se mogu kao prioritet utvrditi područja komasacije na kojima su pokrenuti postupci komasacije koji nisu završeni, ako troškovi njihova provođenja ne prelaze utvrđeni iznos dostupnih financijskih sredstava iz Programa, a ako prelaze utvrđeni iznos iz Programa onda se njihovo provođenje odgađa do uključivanja u novi program za sljedeće razdoblje.
(4) Program izrađuje Ministarstvo na temelju dostupnih podataka i stručnih analiza o potrebi komasacije.
(5) Program donosi Vlada Republike Hrvatske za razdoblje provedbe koje predloži Ministarstvo prema dostupnim financijskim sredstvima, a objavljuje se u »Narodnim novinama« i na mrežnim stranicama Ministarstva.
Pojmovi
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 6.
(1) Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona te propisa i akata koji se donose na temelju ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1. granična površina komasacije je površina zemljišta uzeta kao jedinica mjere kojom se određuje da se sve zemljište unutar komasacijske gromade koje je u vlasništvu jednog sudionika komasacije s ukupnom površinom manjom od jedinice mjere, izvlašćuje razmjerno u korist ostalih sudionika komasacije čija je svakog pojedinačno ukupna površina unutar komasacijske gromade veća od jedinice mjere
2. jedinica za procjenu je relativni odnos između uzor-čestice i katastarske čestice koja se procjenjuje, uzimajući u obzir plodnost, položaj zemljišta, njegovu udaljenost od gospodarskoga dvorišta, mikrodepresija, izloženost suncu, izgrađeni put i druge okolnosti koje utječu na vrijednost poljoprivrednog zemljišta
3. komasacijska gromada je dio zemljišta komasacijskog područja koji se sastoji od zemljišta za opće potrebe, zemljišta za zajedničke potrebe te zemljišta za sudionike komasacije
4. komasacijsko područje je određena površina zemljišta na kojem se provodi komasacija
5. komasirano zemljište je zemljište koje je provedbom pravomoćnog rješenja o komasaciji uređeno u katastarske čestice kao: zemljište za opće potrebe, zemljište za zajedničke potrebe, te zemljište za sudionike komasacije
6. ministar je ministar nadležan za poljoprivredno zemljište
7. Ministarstvo je ministarstvo nadležno za poljoprivredno zemljište
8. Nositelj komasacije je jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb odnosno Ministarstvo kada je to ovim Zakonom propisano
9. obilježja krajobraza su sastavni dijelovi katastarske čestice, nastali su prirodnim putem ili ljudskom aktivnošću te obuhvaćaju sljedeće elemente: šumarak, pojedinačno stablo, drvored, živica
10. opseg komasacije je skup administrativnih, tehničkih i drugih radova i uređenja koji može biti određen kao komasacija ili određen kao jednostavna komasacija
11. Povjerenstvo je kolektivno tijelo koje imenuje Nositelj komasacije za izradu nacrta akata i obavljanje drugih radnji radi provođenja postupka komasacije u dijelu propisanom ovim Zakonom
12. stranke komasacije su vlasnici i posjednici zemljišta, kao i osobe koje na zemljištu na kojem se provodi komasacija imaju druga stvarna prava ili na zakonu zasnovan pravni interes
13. sudionici komasacije su osobe koje su vlasnici zemljišta ili nositelji prava građenja na zemljištu unesenom u komasacijske gromadu te osobe koje su na temelju provedenog postupka komasacije ostvarile pravo na dodjelu zemljišta iz komasacijske gromadu
14. uzor-čestica je čestica zemljine površine pretežitog načina uporabe, korištenja i površine izražene u jedinici mjere
15. zemljište za opće potrebe je zemljište od interesa za Republiku Hrvatsku za izgradnju infrastrukturnih objekata i različitih građevina, izvođenje radova i druge posebnim propisima određene potrebe
16. zemljište za zajedničke potrebe je zemljište za zajedničke potrebe naselja i sudionika komasacije, za izgradnju infrastrukturnih i različitih građevina od interesa za naselje i sudionike komasacije, objekata za ekonomičnije iskorištavanja poljoprivrednog zemljišta iz postupka komasacije , izvođenje radova i druge potrebe od interesa za naselje i sudionike komasacije.
(2) Pojmovi uporabljeni u ovom Zakonu imaju značenje određeno zakonima kojima se uređuje područje poljoprivrede i poljoprivrednog zemljišta, pravnog statusa voda, vodnoga dobra i vodnih građevina, obiteljskog poljoprivrednog gospodarstva, prostornog uređenja, gradnje, zaštite prirode, državne izmjere i katastra nekretnina, te područje vlasništva i drugih stvarnih prava i drugim posebnim zakonima, ako ovim Zakonom nije drukčije propisano.
(3) Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
II. ZAJEDNIČKE ODREDBE
Zemljište za opće i zajedničke potrebe
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 7.
(1) U postupku komasacije osigurava se zemljište za opće potrebe te zemljište za zajedničke potrebe.
(2) Ako se u postupku komasacije radi osiguravanja zemljišta za opće potrebe te zemljišta za zajedničke potrebe smanji ukupna površina poljoprivrednog zemljišta, uvažavajući i njegovu vrijednost odnosno vrijednost komasacijske gromade, svakom sudioniku komasacije dodijelit će se razmjerno manja površina zemljišta od unijete.
Zamjena zemljišta u postupku komasacije
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 8.
(1) U postupku komasacije može se zemljište iz područja komasacijske gromade sporazumom zamijeniti za zemljište izvan područja komasacijske gromade.
(2) Zamjena iz stavka 1. ovoga članka može se obavljati do sklapanja ugovora o nabavi usluge izrade prijedloga projekta komasacije u skladu sa člankom 29. ovoga Zakona .
Naknada za zgrade, jednostavne građevine i nasade
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 9.
(1) U postupku komasacije, ako je to potrebno radi ostvarenja svrhe komasacije, može se odrediti premještanje, odnosno rušenje jednostavne građevine, stambene ili gospodarske zgrade, s tim da za premještanje ili rušenje legalno izgrađene jednostavne građevine ili zgrade kao i uklanjanje jednostavne i druge građevine i radova izvedenih u skladu s p ravilnikom kojim se uređuje određivanje jednostavnih i drugih građevina i radova, odnosno krčenje nasada, vlasniku pripada naknada.
(2) Utvrđivanje visine naknade iz stavka 1. ovoga članka o bavit će ovlašteni sudski vještak koji je za to ovlašten posebnim propisima kojima je uređeno područje procjene vrijednosti nekretnina odnosno vrste navedenih objekata.
(3) Nositelj komasacije donosi odluku da se utvrđena naknadu iz stavka 2. ovoga članka, nadoknađuje iz sredstava za usluge i radove izvršenja Programa prema članku 22. ovoga Zakona ako su osigurana i za tu vrstu naknade, odnosno da je sudionici komasacije nadoknađuju tako da se utvrđena naknada podijeli razmjerno u odnosu na vrijednost zemljišta sudionika komasacije nakon provedene komasacije.
(4) Ako ovlašteni sudski vještak u skladu sa stavkom 2. ovoga članka utvrdi da je određeni nasad neplodan, odnosno zastario toliko da za njegovo održavanje ima više troškova nego što vrijede njegovi prinosi, Nositelj komasacije donosi odluku o ne davanju naknade za taj neplodan ili zastario nasad i o uklanjanju istog , a prethodni vlasnik ga uklanja u razumnom roku o svom trošku.
Stvarnopravni i drugi odnosi na zemljištu
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 10.
(1) Služnosti i ograničenja prava vlasništva koji nakon diobe komasacijske gromade sudionicima komasacije više nisu potrebni prestaju i brišu se, a ako je to potrebno s obzirom na novu diobu zemljišta iz komasacijske gromade, moraju se osnovati nove služnosti i ograničenja prava vlasništva u skladu s propisima kojima se uređuju zemljišne knjige.
(2) Hipoteke uknjižene na nekretninama koje ulaze u komasacijsku gromadu prenose se na nekretnine koje su dodijeljene vlasniku iz komasacijske gromade s istim prvenstvenim redom .
(3) Nositelj komasacije donosi odluku o prestanku i brisanju odnosno osnivanju služnosti i ograničenja prava vlasništva, te o prijenosu hipoteka, u skladu sa stavkom 1. i 2. ovoga članka i propisima kojima se uređuju zemljišne knjige.
(4) Ako prijašnji vlasnik nekretnina koje su ušle u komasacijsku gromadu, a koje su bile opterećene hipotekama, ostvari naknadu umjesto dodijeljenih nekretnina iz komasacijske gromade, hipoteke koje prestaju teretit će tu naknadu.
Nadležno tijelo
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 11.
(1) Nadležno tijelo za provedbu ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega je Ministarstvo .
(2) Nadležno tijelo za pokretanje i provođenje postupka komasacije je Nositelj komasacije kao jedinica lokalne samouprave zastupana po općinskom načelniku odnosno gradonačelniku ili Grad Zagreb zastupan po gradonačelniku, te Ministarstvo zastupano po ministru.
Postupanje u radnjama kojima se poništava cilj i svrha komasacije
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 12.
(1) U postupku komasacije nije dopušten povrat u prijašnje stanje i obnova postupka.
(2) Nakon provedene komasacije zabranjeno je provoditi geometrijsku diobu na komasiranom zemljištu u roku od 99 godina od dana pravomoćnosti rješenja o komasaciji iz članka 45. stavka 1. ovoga Zakona.
Informacijski sustav komasacije
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 13.
(1) Za potrebe planiranja, provedbe, nadzora te trajnog praćenja stanja komasiranog zemljišta, u skladu s ovim Zakonom i drugim propisima, Ministarstvo uspostavlja i vodi informacijski sustav komasacije (u daljnjem tekstu: ISK).
(2) ISK se uspostavlja i vodi u elektroničkom obliku kao interoperabilni i multiplatformni sustav u kojem se povezuju informacijski sustavi pojedinih javnopravnih tijela koja na temelju ovoga Zakona i posebnih propisa izrađuju i/ili održavaju prostorne podatke i druge podatke značajne za komasaciju.
(3) U okviru ISK-a uspostavlja se i registar komasacije (u daljnjem tekstu: Registar) koji se sastoji od više upisnika podataka, a pristup osnovnim informacijama te obavijestima iz Registra osigurava se pod razmjernim, nediskriminirajućim i transparentnim uvjetima.
(4) ISK sadržava i modul za provedbu postupka komasacije a posebno za potrebe formiranja komasacijske gromade, dodjele zemljišta i izrade nacrta prijedloga rješenja o komasaciji.
(5) Podaci modula iz stavka 4. ovoga članka nakon završene komasacije moraju biti sukladni i u razmjenskim formatima za prihvaćanje podataka komasacije u postojećim informacijskim sustavima koji se u području vođenja zemljišnih knjiga i katastra već koriste u Republici Hrvatskoj.
(6) Registar sadržava i dio za izvješćivanje za potrebe ispunjavanja međunarodnih i nacionalnih obveza iz područja poljoprivrede, u koji će se upisivati prikupljeni podaci i druge informacije, sukladno obvezama iz zakonodavstva Europske unije, međunarodnih konvencija, sporazuma, protokola i drugih akata koji obvezuju Republiku Hrvatsku, posebno obzirom na osiguravanje financijskih sredstava potrebnih za pokretanje i provedbu komasacije iz fondova Europske unije.
(7) Sadržaj ISK-a, vođenje i upis u upisnike podataka u Registru, izradu i uspostavu Registra, dostupnost i uvjete korištenja podataka iz Registra, način dostavljanja te vrstu i strukturu podataka, kao i objavu pojedinih podataka iz Registra na mrežnoj stranici, uređuje ministar pravilnikom.
III. POKRETANJE KOMASACIJE
Uvjeti za pokretanje komasacije
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 14.
(1) Komasacija se može pokrenuti ako:
– se zbog rascjepkanosti i nepravilnog oblika zemljište ne može svrhovito obrađivati
– se zbog postojećih stvarnopravnih odnosa ili zbog velike rascjepkanosti zemljišta ne može organizirati proizvodnja koja osigurava svrhovitost uloženih sredstava na području na kojem se izgrađuju ili su već izgrađene vodne građevine za melioracije ili
– izgradnja nove prometne infrastrukture ili drugih infrastrukturnih građevina, kao i uređenje većih vodotoka, izaziva ili će izazvati daljnje usitnjavanje postojećih katastarskih čestica i poremećaj putne i kanalske mreže.
(2) Ako se komasacija predlaže zbog izgradnje vodnih građevina za melioracije, komasacija se može pokrenuti ako su među ostalim uvjetima ispunjeni i uvjeti za izgradnju tih sustava propisani posebnim zakonima.
(3) Komasacija se neće pokrenuti ako:
– se utvrdi da bi se provođenjem komasacije mogli pogoršati uvjeti za poljoprivrednu proizvodnju vlasniku zemljišta na području na kojem se planira komasacija ili
– nisu osigurane propisane mjere zaštite tla, bioraznolikosti i krajobrazne raznolikosti.
Zemljište obuhvaćeno komasacijom
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 15.
(1) Komasacija obuhvaća komasacijsko područje koje je dio ili ukupno poljoprivredno zemljište jedne ili više katastarskih općina, a komasacijsko područje se određuje u granicama za koje se smatra da će svrha komasacije biti u potpunosti odnosno što je moguće više ispunjena uz provođenje postupka komasacije za predviđeno vremensko razdoblje i u skladu s planiranim financijskim sredstvima.
(2) U komasacijsko područje mogu se uključiti i okolna zemljišta, ukoliko nisu izričito isključena iz komasacije rješenjem o provođenju komasacije.
(3) Na poljoprivrednom zemljištu koje je u naravi vinograd, voćnjak, maslinik i/ili ribnjak, odnosno jednostavna i druga građevina i radovi izvedeni u skladu s p ravilnikom kojim se uređuje određivanje jednostavnih i drugih građevina i radova, u svrhu poljoprivredne djelatnosti, komasacija se provodi samo uz suglasnost iz članka 20. stavka 5. i 6. ovoga Zakona.
(4) Zemljišta u komasacijskom području na kojima postoje stalni objekti od općeg interesa odnosno koja su zbog svoje namjene i načina iskorištavanja vezana za postojeći položaj nisu predmet komasacije, ali mogu biti predmetom pojedinih radnji u postupku komasacije kao što je utvrđivanje imovinskopravnoga stanja, katastarska izmjera, uređenje, ispravci međa i druge radnje, osim onih kojima se mijenja njihova namjene i načina iskorištavanja.
(5) Za komasaciju se prikupljaju i obrađuju podaci o katastarskim česticama zemljišta, i to: međama i drugim granicama, adresi katastarske čestice, načinu uporabe katastarske čestice i njezinih dijelova, površini katastarske čestice, o površinama dijelova katastarske čestice koji se različito upotrebljavaju, obilježjima krajobraza na katastarskoj čestici te podaci o nositeljima knjižnih prava, pravnim činjenicama i osobnim odnosima.
(6) Vlasničke ovlasti za zemljište u vlasništvu Republike Hrvatske koje je u obuhvatu komasacijskog područja obavlja ministarstvo nadležno za poljoprivredno zemljište.
Stručna osnova za komasaciju te dostava i pristup podacima
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 16.
(1) Stručna osnova za pokretanje komasacije je idejno rješenje komasacije, a stručna osnova za provedbu komasacije je projekt komasacije.
(2) U skladu s Programom, jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb može o svom trošku izraditi jednostavni nacrt idejnog rješenja komasacije poljoprivrednog zemljišta sa svog područja (u daljnjem tekstu: idejno rješenje) kao pomoć za planiranje, pokretanje i provedbu komasacije.
(3) U svrhu izrade stručne osnove iz stavka 1. ovoga članka i drugih akata postupka komasacije iz ovoga Zakona , javnopravna tijela obvezna su Ministarstvu, jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave na čijem se području planira, pokreće i provodi komasacija te Nositelju komasacije ili od njega odabranom vanjskom izvođaču, dostavljati podatke kojima raspolažu bez naknade.
(4) Ministarstvo, Nositelj komasacije te jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave na čijem se području planira, pokreće i provodi komasacija, u svrhu izrade stručne osnove iz stavka 1. ovoga članka i drugih akata postupka komasacije iz ovoga Zakona, ovlašteni su bez naknade pristupati podacima i koristiti podatke o poljoprivrednom i drugom zemljištu iz evidencija javnopravnih tijela, kao i drugih javnih evidencija, a pristup podacima iz evidencija može se uspostavit i izravno, elektroničkim putem.
Odluka o izradi prijedloga idejnog rješenja komasacije
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 17.
(1) Ako jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb, utvrdi da postoje značajne površine poljoprivrednog zemljišta koje se ne koristi u svrhu poljoprivredne proizvodnje ili se loše iskorištava, a više od 50 % istog zemljišta se nalazi na njenom području, jedinica lokalne samouprave zastupana po općinskom načelniku ili gradonačelniku odnosno Grad Zagreb zastupan po gradonačelniku donosi odluku o izradi prijedloga idejnog rješenja komasacije za isto poljoprivrednog zemljišta (u daljnjem tekstu: PIR ), te kao Nositelj komasacije pokreće i provodi komasaciju.
(2) Prije donošenja odluke o izradi PIR-a iz stavka 1. ovoga članka, jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb obvezna je, ako nije osigurala sredstva u svom proračunu za izradu PIR-a, od Ministarstva zatražiti suglasnost iz članka 22. stavak 3. ovoga Zakona da su sredstava za izradu PIR-a osigurana u sredstvima za izvršenje Programa.
(3) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, m inistar može , za značajne površine poljoprivrednog zemljišta koje se ne koristi u svrhu poljoprivredne proizvodnje ili se loše iskorištava i za koje nije donijeta odluka u skladu sa stavkom 1. ovoga članka, donijeti odluku o izradi PIR-a uz odgovarajuću primjenu odredbi ovoga Zakona, te Ministarstvo kao Nositelj komasacije pokrenuti i provesti postupak komasacije .
(4) Ako je zemljište na komasacijskom području u vlasništvu Republike Hrvatske, ministar može donijeti odluku o izradi PIR-a te Ministarstvo kao N ositelj komasacije po skraćenom postupku pokrenuti i provesti komasaciju u interesu Republike Hrvatske, samo s izvršenjem administrativnih i tehničkih postupaka iz ovoga Zakona za koje ocijeni da su potrebni radi ostvarenja svrhe komasacije iz ovoga stavka.
(5) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, kada je već donesena odluka o izradi PIR-a u skladu sa stavkom 1. ovoga članka, ali N ositelj komasacije ne izvršava potrebne radnje za pravovremeno pokretanje i provođenje postupka komasacije, m inistar može donijeti odluku kojom Ministarstvo stupa na mjesto dosadašnjeg N ositelja komasacije i preuzima provođenje komasacije u tom postupku.
(6) Ako se donesu odluke o izradi PIR-a u skladu sa stavkom 3. i 4. ovoga članka odnosno odluku iz stavka 5. ovoga članka, ministar odlukom osniva Povjerenstvo uz odgovarajuću primjenu članka 24. ovoga Zakona, sa sastavom po svojoj slobodnoj procjeni ako je to potrebno radi provedbe komasacije.
(7) Nositelj komasacije, na temelju stručnih analiza koje utvrđuju postojanje uvjeta za pokretanje komasacije iz članka 14. stavka 1. ovoga Zakona i provedbe komasacije, izrađuje PIR, a za njegovu izradu može angažirati i vanjske izvođače kroz postupak javne nabave uz obvezu osiguranja sredstava u skladu sa člankom 22. ovoga Zakona.
(8) PIR sadržava:
– podatke za komasacijsko područje i komasacijsku gromadu: ime i matični broj katastarske općine, površinu, ukupan broj katastarskih čestica i njihovu prosječnu veličinu – posebno za zemljište u vlasništvu Republike Hrvatske, posebno za zemljište u vlasništvu fizičkih i pravnih osoba i posebno za ostalo zemljište, broj kućanstava s redoslijedom po veličini posjeda i prosječan broj čestica po tako poredanim kućanstvima
– podatke o osobama koje su vlasnici zemljišta na području na kojem se planira komasacija: – posebno za zemljište u vlasništvu Republike Hrvatske, posebno za zemljište u vlasništvu fizičkih i pravnih osoba i posebno za ostalo zemljište, uz prijedlog zemljišta komasacijske gromade
– preglednu kartu s granicom komasacijskoga područja i zemljišta za komasacijsku gromadu na kojoj je prikazano postojeće stanje putne i kanalske mreže, položaj zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske, posebno za zemljište u vlasništvu fizičkih i pravnih osoba te položaj ostaloga zemljišta
– prijedlog površine katastarskih čestica poljoprivrednog zemljišta koje je u naravi vinograd, voćnjak, maslinik i/ili ribnjak, odnosno jednostavna i druga građevina i radovi izvedeni u skladu s pravilnikom kojim se uređuje određivanje jednostavnih i drugih građevina i radova , u svrhu poljoprivredne djelatnosti , za koje se komasacija može provoditi bez suglasnosti
– prijedlog granične površine komasacije
– procjenu predviđenih radova s troškovnikom komasacije
– podatke o izvorima financiranja troškova komasacije.
(9) Odlukom o izradi PIR-a iz stavka 1., 3. i 4. ovoga članka određuje se opseg komasacije koji može biti kao komasacija ili kao jednostavna komasacija, s tim da Ministarstvo odlukom iz stavka 5. ovoga članka može promijeniti opseg komasacije određen odlukom o izradi PIR-a iz stavka 1. ovoga članka.
(10) Protiv odluke ministra iz stavka 5. ovoga članka kojom Ministarstvo stupa na mjesto dosadašnjeg N ositelja komasacije i preuzima provođenje komasacije u tom postupku , žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor, pri čemu tužba ne odgađa postupak provođenja iste odluke.
Ispunjenje financijskog okvira važećeg Programa i iznimke
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 18.
(1) Odluke o izradi PIR-a iz članka 17. stavka 1., 3. i 4. ovoga Zakona mogu se donositi samo do ispunjenja iznosa dostupnih financijskih sredstava prema važećem Programu za predviđeno vremensko razdoblje.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, ukoliko odlukama o izradi PIR-a donesenim u skladu sa stavkom 1. ovoga članka nije u potpunosti ispunjen iznos dostupnih financijskih sredstava iz Programa, a preostali iznos nije dovoljan za još jednu odluku, može se donijeti još jedna odluka o izradi PIR-a iz članka 17. stavaka 1., 3. i 4. ovoga Zakona samo ako Ministarstvo potvrdi da će osigurati financijska sredstava za pokretanje i provođenje komasacije u skladu s tom odlukom.
(3) Nakon donošenja odluka o izradi PIR-a iz stavka 1. i 2. ovoga članka kojima je ispunjen okvirni iznos dostupnih financijskih sredstava iz važećeg Programa, Ministarstvo odmah odnosno najkasnije u roku od osam dana od dana donošenja posljednje odluke obavještava javnost preko svojih mrežnih stranica te dostavom elektronske ili pisane obavijesti nacionalnim udrugama općina, gradova i županija, da je ispunjen planirani okvir iz važećeg Programa za predviđeno vremensko razdoblje te da se više ne donose odluke o izradi PIR-a po važećem Programu.
(4) Iznimno od stavka 1., 2. i 3. ovoga članka, ako su sredstva potrebna za troškove planiranja, pokretanja i provođenja komasacije u potpunosti osigurana u proračunu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb kao N ositelj komasacije samostalno pokreće i provodi komasaciju u skladu s odredbama ovoga Zakona, osim u dijelu vezanom uz važeći Program.
(5) Ministarstvo objavljuje javne pozive za iskazivanje interesa za provođenja komasacije na određenom području, u skladu s Programom prema kojem su financijska sredstva osigurana iz fondova Europske unije, u državnom proračunu, iz sredstava donacija, sredstava drugih zainteresiranih pravnih i fizičkih osoba te u proračunu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(6) Postupak i mjerila objave javnog poziva za iskazivanje interesa za provođenja komasacije na određenom području iz stavka 5. ovoga članka, te mjerila za odabir određenog područja kao pogodnog za izradu PIR-a radi ispunjenja Programa, uređuje ministar pravilnikom.
Mišljenja i suglasnosti na prijedlog idejnog rješenja
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 19.
(1) Nositelj komasacije u skladu sa člankom 17. ovoga Zakona, nakon izrade dostavlja PIR na mišljenje ministarstvu nadležnom za poslove pravosuđa i Državnoj geodetskoj upravi, koji su dužni dostaviti svoja mišljenja u roku od 30 dana od dana primitka zahtjeva s dokumentacijom.
(2) Ako je Nositelj komasacije jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb, onda PIR zajedno s mišljenjem iz stavka 1. ovoga članka dostavlja na suglasnost Ministarstvu koje je dužno dati suglasnost u roku od 30 dana od dana primitka zahtjeva s dokumentacijom, odnosno u istom roku odbiti suglasnost uz obrazloženje, pri čemu suglasnost sadrži i obavijest o osiguranim ili ne osiguranim financijskim sredstvima.
(3) Nositelj komasacije može nakon zaprimljenih mišljenja iz stavka 1. ovoga članka donijeti odluku o ispravku ili dopuni PIR-a , odnosno ako je PIR izradio vanjski izvođač angažiran kroz postupak javne nabave, zatražiti od njega ispravak ili dopunu PIR-a, te nakon ispravka ili dopune PIR ponovno dostaviti na mišljenje u skladu sa stavkom 1. ovoga članka.
(4) Ako je komasacijsko područje na prostoru više jedinica lokalne samouprave odnosno Grada Zagreba, onda Nositelj komasacije zajedno sa zaprimljenima mišljenjem iz stavka 1. ovoga članka, dostavlja PIR na suglasnost i tim jedinicama lokalne samouprave odnosno Gradu Zagrebu, koje su dužne dati suglasnost u roku od 30 dana od dana primitka zahtjeva s dokumentacijom, odnosno u istom roku odbiti suglasnost uz obrazloženje.
Sastanak vlasnika zemljišta
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 20.
(1) Nositelj komasacije nakon zaprimanja mišljenja iz članka 19. ovoga Zakona, a prije pokretanja komasacije, poziva na sastanak vlasnike zemljišta na području na kojem se planira komasacija kako bi ih upoznao sa svrhom i uvjetima pod kojima se namjerava provesti komasacija, radi njihovih primjedbi, prijedloga, davanja suglasnosti na PIR te izbora člana Povjerenstva prema članku 24. stavak 4. podstavku 4. ovoga Zakona.
(2) Interes za provođenjem komasacije vlasnici zemljišta na području na kojem se planira komasacija izražavaju davanjem suglasnosti na PIR iz stavka 1. ovoga članka, potpisom odmah na sastanku iz stavka 1. ovoga članka ili dostavljanjem Nositelju komasacije u pisanom obliku u roku od 15 dana od dana održavanja tog sastanka, a ako ne daju suglasnost i ne očituju se da nisu suglasni na način i u propisanom roku kako je navedeno, smatra se da su dali suglasnost na PIR.
(3) Suglasnost iz stavka 1. ovoga članka daje se uz provjeru identiteta osobe traženjem na uvid njene osobne iskaznice ili putne isprave, uz upis prebivališta, osobnog identifikacijskog broja (OIB) i kontakt podataka (e-pošta, broj fiksnog ili mobilnog telefona), a isprave za sudjelovanje na sastanku iz stavka 1. ovoga članka određuje Nositelj komasacije u pozivu za isti sastanak.
(4) Ako vlasnik zemljišta na području na kojem se planira komasacija nije dužan posjedovati osobnu iskaznicu ili putnu ispravu ili je nema kod sebe, provjera njegova identiteta u svrhu davanja p isane suglasnosti u skladu sa stavkom 2. ovoga članka izvršit će se u skladu s odredbama o provjeri identiteta osobe prema propisima za to područje.
(5) Uz isprave radi provjere identiteta osoba iz stavka 3., 4. i 5. ovoga članka, Nositelju komasacije predaju se, odnosno dostavljaju i njihove preslike koje se pridružuju uz suglasnost iz stavka 2. ovoga članka koja sadrži i suglasnost na prijedloge iz članka 17. stavka 8. podstavka 4. i 5. ovoga Zakona.
(6) Suglasnost iz stavka 2. ovoga članka postaje važeća u trenutku kada je Nositelj komasacije zaprimi od većine vlasnika zemljišta na području na kojem se planira komasacija od najmanje 50%+1 uz uvjet da je u njihovu vlasništvu najmanje 67% ukupne površine poljoprivrednog zemljišta s područja na kojem se planira komasacija.
Odluka o pokretanju komasacije
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 21.
(1) Nositelj komasacije , na temelju mišljenja i suglasnosti iz članka 19. ovoga Zakona i važećih suglasnosti iz članka 20. stavka 6. ovoga Zakona, u roku od 30 dana od njihova pribavljanja, donosi odluku o pokretanju komasacije.
(2) Nakon donošenja odluke iz stavka 1. ovoga članka, nema povlačenja važećih suglasnosti iz članka 20. stavka 6. ovoga Zakona na PIR koji je donošenjem iste odluke postao idejno rješenje komasacije i njezin sastavni dio.
(3) Odlukom iz stavka 1. ovoga članka Nositelj komasacije pokreće izradu prijedloga projekta komasacije i osniva Povjerenstvo .
(4) Odluku iz stavka 1. ovoga članka Nositelj komasacije objavljuje na javni uvid u trajanju od osam dana, na mrežnim stranicama te u službenom glasilu jedinice lokalne samouprave odnosno Grada Zagreba i jedinice područne (regionalne) samouprave na čijem se području provodi komasacija.
(5) Protiv odluke iz stavka 1. ovoga članka žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor .
Financijska sredstva i javni natječaji
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 22.
(1) Sredstva potrebna za izvršenje Programa osiguravaju se iz sredstava fondova Europske unije, u državnom proračunu, iz sredstava donacija, sredstava drugih zainteresiranih pravnih i fizičkih osoba te u proračunu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(2) Ako jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb u svom proračunu u potpunosti osiguraju sredstva potrebna za troškove planiranja, pokretanja i provođenja komasacije , provode postupak komasacije bez obveze izvršenja Programa.
(3) Javne natječaje iz ovoga Zakona za usluge i radove za koje se sredstva osiguravaju u skladu sa stavkom 1. ili 2. ovoga članka, raspisuje i provodi Nositelj komasacije koji je obvezan prije pokretanja javnog natječaja osigurati sredstva za usluge i radove izvršenja Programa, osigurati sredstva za usluge i radove planiranja, pokretanja i provođenja komasacije, odnosno pribaviti suglasnost Ministarstva da su sredstva za izradu PIR-a osigurana u sredstvima za izvršenje Programa.
(4) Javne natječaje za usluge i radove izvršenja Programa za koje su sredstva osigurana u skladu sa stavkom 1. ovoga članka ili za usluge i radove planiranja, pokretanja i provođenja komasacije u skladu sa stavkom 2. ovoga članka, Nositelj komasacije može raspisivati i provoditi jednom ili više puta u svim fazama komasacije.
(5) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, sredstva potrebna za troškove pokretanja i provođenja komasacije u dijelu u kojem su osigurana iz državnog proračuna, mogu se koristiti za otklanjanje ili ublažavanje posljedica nastalih uslijed posebnih okolnosti odnosno događaja ili određenog stanja koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje ugrožava život i zdravlje građana, imovinu veće vrijednosti, znatno narušava okoliš, narušava gospodarsku aktivnost ili uzrokuje znatnu gospodarsku štetu, o čemu odlučuje Minista rstvo.
Osiguranje prostora za održavanje sjednica i javnih rasprava
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 23.
Jedinica lokalne samouprave ili Grad Zagreb, na čijem se području provodi komasacija , o svom trošku osigurava prostor za održavanje sjednica i javnih rasprava kao i ostale potrebne uvjete za rad Povjerenstva.
Sastav Povjerenstva
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 24.
(1) Povjerenstvo osnovano odlukom iz članka 21. stavak 1. ovoga Zakona sastoji se od ukupno sedam članova, i to: predsjednika, pet članova te tajnika, a svi članovi Povjerenstva i tajnik imaju svoga zamjenika, s tim da zamjenik ulazi u sastav Povjerenstva samo u slučaju spriječenosti onoga koga zamjenjuje.
(2) Predsjednika Povjerenstva i njegovog zamjenika imenuje se iz redova službenika zaposlenih kod Nositelja komasacije koji imaju završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij agronomske, geodetske ili pravne struke, s radnim iskustvom u struci od najmanje sedam godina.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, ako Nositelj komasacije nema zaposlenih službenika koji ispunjavaju uvjete iz stavka 2. ovoga članka, odnosno nema službenika na raspolaganju za poslove komasacije, Nositelj komasacije će predsjednika Povjerenstva i njegovog zamjenika, ili jednog od njih, imenovati iz redova službenika upravnog tijela jedinice područne (regionalne) samouprave odnosno Grada Zagreba na čijem se području provodi komasacija, koji imaju završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij agronomske, geodetske ili pravne struke, s radnim iskustvom u struci od najmanje sedam godina.
(4) Za ostalih pet članova Povjerenstva i njihove zamjenike:
– dva člana i njihove zamjenike imenuje se iz redova državnih službenika zaposlenih u Ministarstvu, a koji imaju završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij agronomske ili pravne struke, s radnim iskustvom u struci od najmanje sedam godina
– jedan član i njegov zamjenik imenuje se iz redova sudaca imenovanih u nadležnom općinskom sudu
– jedan član i njegov zamjenik imenuje se iz redova državnih službenika geodetske struke zaposlenih u Državnoj geodetskoj upravi, s radnim iskustvom u struci od najmanje sedam godina i
– jedan član bira se na sastanku iz članka 20. stavka 1. ovoga Zakona od vlasnika najmanje 51 % ukupne površine poljoprivrednog zemljište na kojem se planira komasacija u skladu s idejnim rješenjem komasacije koje je sastavni dio odluke o pokretanju komasacije iz članka 21. stavak 1. ovoga Zakona .
(5) Tajnika Povjerenstva i njegovog zamjenika imenuje se iz redova službenika zaposlenih kod Nositelja komasacije koji imaju završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij pravne struke, s radnim iskustvom u struci od najmanje sedam godina.
(6) Iznimno od stavka 5. ovoga članka, ako Nositelj komasacije nema zaposlenih službenika koji ispunjavaju uvjete, odnosno nema službenika na raspolaganju za poslove komasacije, Nositelj komasacije će t ajnika Povjerenstva i njegovog zamjenika, ili jednog od njih, imenovati iz redova službenika upravnog tijela jedinice područne (regionalne) samouprave odnosno Grada Zagreba na čijem se području provodi komasacija, nadležnog za imovinsko pravne poslove, koji imaju završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij pravne struke, s radnim iskustvom u struci od najmanje sedam godina.
(7) Način rada Povjerenstva, sazivanja, rad i tijek sjednica, glasovanje i vođenje zapisnika, održavanje reda na sjednici, način održavanja javnih rasprava i druga pitanja značajna za rad Povjerenstva , uređuje ministar pravilnikom.
Nadležnost Povjerenstva
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 25.
(1) U postupku komasacije do donošenja rješenja o komasaciji, Nositelj komasacije donosi odluke u svim sporovima u vezi s komasacijom i u vezi s naknadom štete između pojedinih sudionika komasacije te sudionika komasacije i izvođača radova, osim u sporovima u vezi ugovora o izvođenju radova i u vezi s korištenjem zemljišta bez zakonske osnove.
(2) Povjerenstvo koordinira uređenja vlasničkih, stvarnopravnih i drugih odnosa na zemljištu, radova na izgradnji vodnih građevina za melioracije i drugih radova u skladu sa sklopljenim ugovorima i o dovršenju radova u određenim rokovima, a zahtjevom može zatražiti od Nositelja komasacije da putem javnog natječaja pribavi usluge stručnog nadzora za poslove i radove iz ovoga stavka.
(3) Stranke u sporu dužne su dostavljati Povjerenstvu pravomoćne sudske odluke o svakom sporu i svakoj zemljišnoknjižnoj promjeni koja se odnosi na zemljište obuhvaćeno komasacijom.
(4) Povjerenstvo priprema i izrađuje nacrte prijedloga akata koje donosi Nositelj komasacije u skladu sa stavkom 1. ovoga članka i drugim odredbama ovoga Zakona, te je Povjerenstvo u tu svrhu ovlašteno pribavljati potrebne podatke i dokumentaciju.
Uređenje vlasničkih, stvarnopravnih i drugih odnosa na zemljištu