Populacija risa u Hrvatskoj je stabilna te su osigurani preduvjeti za njezin dugoročni opstanak. Svi dionici su kvalitetno informirani, adekvatno uključeni u praćenje i upravljanje populacijom risa, a osiguran je i skladan suživot risa s lokalnim stanovništvom na području njegove rasprostranjenosti.
TEMATSKA CJELINA 1. STANJE VRSTE I STANIŠTA
Opći cilj 1. Stanje očuvanosti dinarske populacije risa u Hrvatskoj je povoljnije od stanja procijenjenog 2019. godine
Cilj je orijentiran na problem ugroženosti populacije risa u Hrvatskoj koja je trenutno „kritično ugrožena“ na nacionalnoj razini prema IUCN kriterijima te nepovoljno stanje očuvanosti risa u sve tri biogeografske regije. Ovaj cilj obuhvaća posebne ciljeve i aktivnosti usmjerene neposredno na poboljšanje stanja risa, prvenstveno zbog niske genske raznolikosti, tj. problema parenja u srodstvu. Kao najvažnije aktivnosti u ovom cilju ističu se dovršetak repopulacije i provođenje praćenja unesenih jedinki risa te analiza učinkovitosti repopulacije. Dodatno, uspostavom i provedbom nacionalnog programa praćenja stanja osigurat će se ključni podaci o rasprostranjenosti, brojnosti i stanju populacije risa u Hrvatskoj, a svi prikupljeni podaci bit će javno dostupni. Osiguravanjem dovoljne površine staništa visoke pogodnosti za risa bit će postignuti osnovni okolišni preduvjeti za njegov dugoročni opstanak u Hrvatskoj. Važno je prikupiti temeljne podatke u svrhu održivog upravljanja plijenskim vrstama te pratiti ugroze koje negativno utječu na cjelovitost staništa i provesti mjere za njihovo ublažavanje.
Specifični cilj 1.1. U narednih 10 godina genska raznolikost populacije risa je podignuta u odnosu na stanje utvrđeno 2013. godine te je koeficijent parenja u srodstvu smanjen
Pokazatelj specifičnog cilja 1.1. izrađen Program praćenja unesenih jedinki risa s pripadajućim protokolima, izrađena izvješća o uspješnosti repopulacije, izrađene smjernice za upravljanje populacijom nakon provedene repopulacije;koeficijent parenja u srodstvu je smanjen s 0,30 na 0,18
Aktivnosti
Godina provedbe aktivnosti
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Prioritet*
Izvor financiranja
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
1.1.1. Nastaviti repopulaciju risa i provoditi praćenje unesenih jedinki risa
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa, JU
1
DP, PJLPS, EU fondovi
- ispunjeni indikatori LIFE Lynx projekta u dijelu koji se odnosi na broj unesenih jedinki u Hrvatsku 4 unesene jedinke risa od početka repopulacije do 2024. godine;
- izrađen i praktično primijenjen program praćenja unesenih jedinki
500 000,00
1.1.2. Provesti genetske analize
3. i 8.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa
1
DP, EU fondovi
- minimalno 2 genetske analize provedene 2024. (u sklopu LIFE Lynx projekta) i 2029. godine;
- utvrđen koeficijent parenja u srodstvu, genska raznolikost i srodstveni odnosi među jedinkama
250 000,00
1.1.3.Provesti analizu učinkovitosti repopulacije
3. i 8.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa, JU
1
DP, EU fondovi
- izrađena dva izvješća o učinkovitosti repopulacije 2024. (u sklopu LIFE Lynx projekta) i 2029. godine;
- izrađene smjernice za upravljanje populacijom
80 000,00
Specifični cilj 1.2. Do 2025. godine brojnost risa očuvana je najmanje na razini utvrđenoj 2020. godine, a do 2031. godine trend populacije je stabilan ili je u porastu
Pokazatelj specifičnog cilja 1.2. minimalno 80 jedinki risa zabilježeno 2025. godine, trend populacije 2031. godine stabilan ili u porastu
Aktivnosti
Godina provedbe aktivnosti
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Prioritet*
Izvor financiranja
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
1.2.1. Do 2024. godine izraditi nacionalni program praćenja stanja populacije risa, kontinuirano provoditi za vrijeme trajanja plana, kao i provoditi analizu prikupljenih podataka te po potrebi revidirati nacionalni program praćenja stanja
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode JU, stručnjaci za risa,mreža motritelja
1
DP, PJLPS, EU fondovi
- do 2024. godine izrađen nacionalni program praćenja;
- do 2024. godine uspostavljena logistika za mrežu motritelja;
- 2025. godine izrađeno izvješće o stanju očuvanosti risa za razdoblje 2019. – 2024. temeljem članka 17. EU Direktive o staništima;
Izrađena godišnja/ višegodišnja izvješća (SCALP, izvještaj o stanju populacije);
- izrađena nova procjena ugroženosti populacije i predložene nove mjere očuvanja
2 550 000,00
1.2.2. Prikupljati podatke i analizirati uzroke smrtnosti risa u Hrvatskoj
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
JU, stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa, mreža motritelja
2
DP, PJLPS
- izvještaj o uzrocima smrtnosti risa;
- postotak analiziranih uzoraka u odnosu na ukupan broj prikupljenih podataka
100 000,00
1.2.3. Prikupljati i analizirati podatke o štetama na stoci i domaćim životinjama učinjenim od strane risa
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, vještaci za procjenu štete, JU, stručne i znanstvene institucije
2
DP
- prikupljeni i analizirani podaci o štetama učinjenim od strane risa na godišnjoj razini
15 000,00
1.2.4. Izraditi i provoditi protokol za dojavu i djelovanje za risa i vuka u sklopu Sustava za dojavu i djelovanje u slučaju pronalaska mrtvih, ozlijeđenih ili bolesnih strogo zaštićenih vrsta
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
Prema protokolu
2
DP, PJLPS
- izrađen protokol za dojavu i djelovanje do 2024. godine
- broj postupanja po Protokolu u odnosu na ukupan broj dojava
100 000,00
1.2.5. Izraditi i provoditi protokol za postupanje kod sumnje na nezakonite radnje nad svim strogo zaštićenim vrstama ***
1. – 10.
MUP, DORH, ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, DIRH
prema protokolu
2
DP, PJLPS
- izrađen protokol za postupanje kod sumnje na nezakonite radnje nad svim strogo zaštićenim vrstama do 2024. godine
- broj postupanja prema protokolu u odnosu na ukupni broj dojava
50 000,00
1.2.6. Izraditi i provoditi protokol za zbrinjavanje siročadi risa
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
prema protokolu
2
DP, PJRS
- izrađen protokol za zbrinjavanje siročadi risa do 2025. godine
- siročad za koju su zaprimljene dojave je adekvatno zbrinuta,
- sve oporavljene jedinke uspješno su vraćene u prirodu
100 000,00
1.2.7. Održavati postojeće nastambe za rehabilitaciju i pripremu risova za povratak u prirodu
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
JU, stručne i znanstvene institucije
2
DP, PJLPS
sve postojeće nastambe se održavaju
100 000,00
Specifični cilj 1.3. U narednih 10 godina na području stalne i povremene rasprostranjenosti risa (koje na razini 2016. godine iznosi 11.148,4 km2) najmanje 40 % površine staništa je visoke pogodnosti za risa
Pokazatelj specifičnog cilja 1.3. površina staništa visoke pogodnosti za risa 2031. godine iznosi najmanje 4.450 km2
Aktivnosti
Godina provedbe aktivnosti
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Prioritet*
Izvor financiranja
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
1.3.1. Pratiti i analizirati prostornu povezanost i cjelovitost staništa dinarske populacije risa
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
JU, stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa
2
DP, PJLPS, EU fondovi
- provedena analiza utjecaja barijera na kretanje praćenih risova
- izvješće o provedenoj analizi utvrđene dionice prometnica s većom opasnošću stradavanja risa
- izrađene preporuke za provedbu mjera za bolju povezanost
200 000,00
1.3.2. Do 2027. godine izraditi analizu stanja zelenih mostova te do kraja trajanja Plana, po potrebi, unaprijediti njihovu učinkovitost
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
JU, stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa, upravitelji autocesta
2
DP, PJLPS, EU fondovi
- izrađena nova analiza stanja zelenih mostova do 2027. godine
- izrađene preporuke za poboljšanje njihovog stanja i učinkovitosti
- provedene preporuke za poboljšanje
300 000,00
1.3.3. Do 2024. godine izraditi novu kartu pogodnosti staništa za risa
1. – 3.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa,
1
DP, EU fondovi
- izrađena karta pogodnosti staništa 2024. godine koja uključuje i podatke o reproduktivnim staništima risa
- poznat trend pogodnosti staništa
15 000,00
1.3.4. Do 5. godine provedbe Plana uspostaviti procjenu trenda brojnosti primarnog plijena risa (srne, jeleni, divokoze) u NP i PP na području rasprostranjenosti risa te ponoviti procjenu nakon pet godina
1. – 10.
JU
JU, stručnjaci za parnoprstaše
2
DP, PJLPS
- provedene najmanje 2 procjene trenda brojnosti srna, jelena i divokoza u NP i PP
500 000,00
1.3.5. Na području rasprostranjenosti risa u područjima u kojima je trend populacije plijenskih vrsta negativan prilagoditi način gospodarenja i zaštite plijenskih vrsta (veza 1.3.4.)
1. – 10.
JU, UL, HLS
JU, UL, HLS
2
DP, PJLPS
- u NP i PP na području rasprostranjenosti risa pozitivan trend brojnosti plijenskih vrsta
200 000,00
1.3.6. Promicati korištenje i revitalizaciju pašnjaka kao otvorenih staništa važnih za plijenske vrste
1. – 10.
JU, MPRR
JU, MPRR
2
DP, PJLPS
- broj radionica, članaka, raspisanih natječaja za mjere i slično
20 000,00
1.3.7. Ažurirati smjernice za procjenu utjecaja zahvata na velike zvijeri
3. – 6.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa
1
DP, EU fondovi
- ažurirane smjernice minimalno jednom za vrijeme trajanja plana
- smjernice u primjeni u postupcima OPEM; SPUO; PUO
20 000,00
1.3.8. Osigurati dostupnost podataka iz postupaka ocjene prihvatljivosti za ekološku mrežu putem Bioportala (web gis preglednika) (veza 2.1.13.) za područje rasprostranjenosti risa
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
2
DP, EU fondovi
- podaci iz postupaka ocjene prihvatljivosti za ekološku mrežu dostupni su na Bioportalu za područje rasprostranjenosti risa
20 000,00
TEMATSKA CJELINA 2. SURADNJA I JAČANJE KAPACITETA INTERESNIH SKUPINA
Opći cilj 2. Aktivna međusektorska i međunarodna suradnja te jačanje kapaciteta interesnih skupina zainteresiranih za očuvanje dinarske populacije risa je ostvarena kroz učinkovitu razmjenu informacija i iskustava
Cilj je usmjeren na međusektorsku i međunarodnu suradnju koja omogućava adekvatnije upravljanje populacijom risa kako u Hrvatskoj tako i na razini dinarske populacije koju dijelimo sa susjednim zemljama te jačanje kapaciteta svih interesnih skupina. Sagledava aktivnosti uključivanja različnih interesnih skupina u praćenje stanja risa kao i razmjenu svih informacija te razne tematske edukacije kojima će se ojačati kapaciteti pojedinih interesnih skupina u određenom tematskom području. Teži da se redovitom međunarodnom komunikacijom i usklađivanjem praćenja stanja i planova upravljanja te razmjenom iskustava očuva integritet dinarske populacije risa.
Specifični cilj 2.1. Unaprijeđena međusektorska suradnja za vrijeme trajanja plana osigurava olakšanu razmjenu znanja o risu i jačanje kapaciteta interesnih skupina potrebnih za učinkovito očuvanje risa
Pokazatelj specifičnog cilja 2.1. broj održanih edukativnih radionica za interesne skupine, broj sastanaka vezanih uz koordinaciju provedbe aktivnosti iz plana upravljanja, postojanje funkcionalne i javno dostupne baze za prikupljanje podataka o risu
Aktivnosti
Godina provedbe aktivnosti
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Prioritet*
Izvor financiranja
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
2.1.1. Odrediti koordinacijski tim za provedbu plana upravljanja
1.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
koordinacijski tim
1
DP
- određen koordinacijski tim provedbe plana
redovan rad
2.1.2. Održati edukativne radionice za interesne skupine s ciljem njihovog usavršavanje i uključivanje u praćenje stanja risa
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, JU
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, UL, MUP, stručne i znanstvene institucije, OCD, JU, HLS, ŽLS
1
DP, PJLPS, EU fondovi
- minimalno 10 održanih edukativnih radionica
- broj educiranih motritelja
120 000,00
2.1.3. Provesti edukaciju sudionika protokola za postupanje kod sumnje na nezakonite radnje nad svim strogo zaštićenim vrstama (prema Protokolu iz 1.2.5.)
3. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, MUP, DIRH, JU
2
DP, PJLPS, EU fondovi
- broj edukacija
- broj educiranih sudionika
120 000,00
2.1.4. Kroz međusektorsku suradnju poticati izradu i usvajanje adekvatnog planskog dokumenta za suzbijanje ilegalnih radnji nad divljim vrstama
3. – 6.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, MUP, DORH, DIRH
2
DP, EU fondovi
- broj održanih sastanaka, broj održanih radionica
30 000,00
2.1.5. Ojačati suradnju na zajedničkom praćenju trenda brojnosti plijenskih vrsta izvan NP i PP, a na području rasprostranjenosti risa
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, UL
JU, ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, UL, HLS, ŽLS
2
DP, PJLPS
- broj zajedničkih aktivnosti na praćenju trenda brojnosti plijenskih vrsta
20 000,00
2.1.6. Nastaviti rad Povjerenstva za velike zvijeri s naglaskom na koordinaciju provedbe aktivnosti iz plana upravljanja
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, UL, HLS, ŽLS, stručnjaci za risa
1
DP, PJLPS
- minimalno 1 sastanak godišnje
15 000,00
2.1.7. Usavršavanje članova interventnog tima za vuka i risa provoditi svake tri godine
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, stručnjaci za risa
2
DP; PJLPS
- najmanje tri održane edukativne radionice
- broj educiranih članova interventnog tima
250 000,00
2.1.8. Informirati sve interesne skupine o provedbi aktivnosti i napretku u ispunjenju ciljeva iz plana upravljanja risom te najnovijim spoznajama i podacima prikupljenim međusektorskom suradnjom
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
koordinacijski tim
2
DP; PJLPS
- broj sastanaka koordinatora provedbe s interesnim skupinama, broj podijeljenih informacija interesnim skupinama
- broj prezentacija o provedbi međusektorskih aktivnosti
- broj predavanja održanih na skupu stručnih službi
20 000,00
2.1.9. Povezati postojeće baze podataka o risu u jedinstvenu, funkcionalnu i javno dostupnu bazu koja je dio Informacijskog sustava zaštite prirode (Bioportal)
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, stručne i znanstvene institucije
2
DP, EU fondovi
ažurirana i funkcionalna baza dostupna javnosti
200 000,00
Specifični cilj 2.2. U svrhu očuvanja integriteta dinarske populacije risa, međunarodna suradnja je značajno unaprijeđena u odnosu na 2019.
Pokazatelj specifičnog cilja 2.2. broj održanih međunarodnih sastanaka s nadležnim institucijama, izvještaj o prikladnosti staništa i prostornoj povezanosti na području rasprostranjenosti dinarske populacije risa, uspostavljena suradnja najmanje s jednim specijaliziranim prihvatnim centrima za siročad risa u Europi
Aktivnosti
Godina provedbe aktivnosti
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Prioritet*
Izvor financiranja
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
2.2.1. Inicirati suradnju s nadležnim institucijama BiH u svrhu razmjene informacija i zajedničkog upravljanja
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, stručne i znanstvene institucije
2
DP
- broj održanih sastanaka
25 000,00
2.2.2. Održavati suradnju s nadležnim institucijama Slovenije u svrhu razmjene informacija i zajedničkog upravljanja
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, stručne i znanstvene institucije
2
DP
- broj održanih sastanaka
25 000,00
2.2.3. Uspostaviti suradnju stručnjaka i upravljača (BIH, Slovenija) u provođenju praćenja stanja (uključujući utjecaj antropogenih prepreka) i procjeni stanja dinarske populacije risa
3. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, stručne i znanstvene institucije
1
DP
- broj usvojenih zapisnika sa sastanaka,
- izvještaj o prikladnosti staništa i prostornoj povezanosti Dinarske populacije risa
30 000,00
2.2.4. Ostvariti suradnju sa stručnim i specijaliziranim prihvatnim centrima za siročad risa u Europi
3. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, stručne i znanstvene institucije, OCD
2
DP
- uspostavljena suradnja najmanje s jednim specijaliziranim prihvatnim centrom za siročad risa u Europi
30 000,00
TEMATSKA CJELINA 3. POPULARIZACIJA, INFORMIRANJE I EDUKACIJA JAVNOSTI
Opći cilj 3. Svijest javnosti i znanje o risu su povećani i prepoznato je da ris kao simbol očuvanih šumskih ekosustava doprinosi ekonomskom razvoju područja gdje je rasprostranjen
Cilj je usmjeren na edukaciju i senzibilizaciju javnosti kao i poticanje razvoja održivog turizma koji može pridonijeti i ekonomskom razvoju ruralnih područja, a bez negativnog utjecaja na risa i njegovo stanište. Kontinuiranim educiranjem, pružanjem točnih i provjerenih informacija želi se osvijestiti javnost, a posebice mlađi uzrast, o problematici i važnosti očuvanja risa te razviti razumijevanje i pozitivne stavove prema ovoj vrsti.
Specifični cilj 3.1. U narednih 10 godina znanje o risu je povećano, a stavovi javnosti pozitivniji su u odnosu na rezultate istraživanja iz 2019. godine
Pokazatelj specifičnog cilja 3.1. istraživanje stavova javnosti provedeno 2029. pokazuje jednake ili bolje rezultate u usporedbi s 2019., indeks znanja javnosti o risu veći je od indeksa utvrđenog 2019. godine (2,19)
Aktivnosti
Godina provedbe aktivnosti
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Prioritet*
Izvor financiranja
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
3.1.1. Održati predavanja o očuvanju risa i rezultatima praćenja populacije za odrasle i djecu svih uzrasta
1. – 10.
JU
JU, OCD, stručnjaci za risa
2
DP, PJPLS, EU fondovi
- održana minimalno 2 predavanja s 10 polaznika godišnje (do 2024. dio aktivnosti se provodi u sklopu LIFE Lynx, projekta)
50 000,00
3.1.2. Izraditi edukativne materijale za djecu na temu očuvanja risa (slikovnice, bojanke, radne bilježnice i sl.)
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, JU
JU, OCD, stručnjaci za risa
2
DP, EU fondovi
- izrađeno minimalno 2 tipa različitih edukativnih materijala (do 2024. dio aktivnosti se provodi u sklopu LIFE Lynx, projekta)
100 000,00
3.1.3. Osigurati sadržaj i materijale o risu u programima edukacija za lovce, u pripremi za polaganje lovačkog ispita
3. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
HLS, stručnjaci za risa
2
DP, EU fondovi
- osigurani sadržaj i materijali u programima edukacija za lovce
10 000,00
3.1.4. Osmisliti edukativne programe obilaska na temu o risu e ih predstaviti učiteljima i nastavnicima prirode i biologije sa svrhom uključenja u izvannastavne aktivnosti.
3. – 6.
JU, Agencija za odgoj i obrazovanje
JU, OCD, učitelji, nastavnici, profesori, stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa
2
DP, PJLPS , EU fondovi
- osmišljen minimalno 1 program obilaska na temu o risu
- broj predstavljana programa obilaska učiteljima i nastavnicima prirode i biologije na županijskim stručnim vijećima
10 000,00
3.1.5. Izraditi edukativne sadržaje na temu očuvanja risa kao pomoćna nastavna sredstva za svaku od tri razine obrazovanja te ih predstaviti na županijskim stručnim vijećima i održati edukaciju učitelja i nastavnika prirode i biologije
3. – 6.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, JU
JU, OCD, učitelji, nastavnici, profesori, stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa, Agencija za odgoj i obrazovanje
2
DP, PJLPS , EU fondovi
- izrađen minimalno 1 edukativni sadržaj za svaku od tri razine obrazovanja
- broj predstavljanja na županijskim stručnim vijećima, broj edukacija učitelja i nastavnika prirode i biologije
70 000,00
3.1.6. Promovirati u medijima važnost očuvanja risa i vrijednost velikih zvijeri za bioraznolikost
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, JU
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, JU, OCD, marketinške agencije
1
DP, PJLPS, EU fondovi,
- minimalno 3 objave u medijima godišnje na temu očuvanja risa (radija, društvenih mreža, web stranica, organizacije događanja, tv sadržaja) (do 2024. dio aktivnosti se provodi u sklopu LIFE Lynx, projekta)
100 000,00
3.1.7. Pripremiti sadržaje s prezentacijskim karakterom na temu risa za javnost (poučne staze, izložbe, muzejske postave, sadržaji info centara i sl.)
1. – 10.
JU
JU, OCD, muzeji, info centri
2
DP, PJLPS, EU fondovi
- broj novih ili unaprijeđenih prezentacijskih sadržaja dostupnih javnosti (do 2024. dio aktivnosti se provodi u sklopu LIFE Lynx, projekta)
200 000,00
3.1.8. Uspostaviti suradnju s nevladinim udrugama (planinarska društva itd.) na prikupljanju podataka, edukaciji i obavještavanju javnosti i razvoju volonterskih aktivnosti
3. – 10.
JU
JU, OCD, stručnjaci za risa
3
DP, PJLPS
- broj izrađenih volonterskih programa
- broj uključenih i educiranih volontera
50 000,00
3.1.9. Provesti ispitivanje stavova javnosti u 5. godini trajanja Plana i prije izrade sljedećeg plana
5. i 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
OCD, agencije za istraživanje javnog mnijenja
2
DP, EU fondovi,
- minimalno 2 izviješća o stavovima javnosti tijekom trajanja plana (do 2024. dio aktivnosti se provodi u sklopu LIFE Lynx, projekta)
80.000,00
3.1.10. Organizirati konferencije i simpozije na temu risa
1. – 10.
stručne i znanstvene institucije
stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa
3
DP, PJRS; EU fondovi,
- održan minimalno 1 simpozij i/ili konferencija na temu risa
50 000,00
Specifični cilj 3.2. U narednih 10 godina turizam na području rasprostranjenosti risa je održiv i unaprijeđen na način da se temelji na risu kao simbolu očuvanih ekosustava
Pokazatelj specifičnog cilja 3.2.broj proizvoda i usluga te broj kreiranih interpretacijskih i edukacijskih oblika turizma baziran na risu kao simbolu očuvanih ekosustava
Aktivnosti
Godina provedbe aktivnosti
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Prioritet*
Izvor financiranja
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
3.2.1. Izraditi studiju o valorizaciji usluga ekosustava povezanih s očuvanjem risa
1. – 5.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
OCD, JU , stručnjaci za društvene znanosti
2
DP, PJRS, EU fondovi
- izrađena studija u prvih 5 godina trajanja plana
20 000,00
3.2.2. Izraditi smjernice za nepotrošnu uporabu risa u turizmu
1. – 3.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
OCD, TZ, stručnjaci za održivi turizam, stručnjaci za risa, MT, JU
2
DP, PJRS, EU fondovi
- izrađene i distribuirane smjernice
15 000,00
3.2.3. Uspostaviti programe turističke ponude koji zadovoljavaju specifične potrebe i mogućnosti vođenih grupa posjetitelja u skladu s načelima nepotrošne upotrebe divljih životinja te educirati turističke djelatnike
3. – 10.
MT, JLS, JRS
TZ, JU, turističke agencije, JLS, JRS
3
DP, PJRS, EU fondovi,
- broj programa
- broj educiranih turističkih djelatnika
300 000,00
3.2.4. Izraditi i dijeliti promotivni materijal (smartphone aplikacija, društvene igre, plišane igračke, suveniri i sl.) na temu očuvanja risa
1. – 10.
OCD JU
OCD, JU
3
DP, PJRS, EU fondovi
- materijali izrađeni i podijeljeni javnosti (do 2024. dio aktivnosti se provodi u sklopu LIFE Lynx, projekta)
200 000,00
3.2.5. Promovirati risa kao jednog od simbola očuvanih ekosustava
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
JU, TZ, OCD
2
DP, PJRS,EU fondovi
- broj proizvoda i usluga koje promoviraju risa kao simbol očuvanih ekosustava
300 000,00
PROVEDBA, NADZOR I REVIZIJA PLANA
Za provedbu Plana upravljanja risom (s akcijskim planom) nadležno je ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode uz suradnju i usklađivanje s nadležnim institucijama. Kako bi se planirani ciljevi upravljanja postigli te što uspješnije provele definirane aktivnosti, na godišnjoj je razini potrebno razraditi godišnji plan provedbe aktivnosti. Godišnji plan izrađuje ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode. Aktivnosti za čiju provedbu su nadležne Javne ustanove za upravljanje zaštićenim područjima i područjima ekološke mreže potrebno je planirati i kroz Godišnje programe zaštite, održavanja, očuvanja, promicanja i korištenja. Kompleksnije aktivnosti koje obuhvaćaju više sektora moguće je provoditi kroz projekte financirane sredstvima europskih fondova (primjerice Europski poljoprivredni fond za ruralni razvoj (EPFRR), Europski fond za regionalni razvoj (EFRR) / Kohezijski fond (KF), Europski fond za pomorstvo i ribarstvo (EFPR), LIFE te ostali fondovi EU-a uključujući Interreg).
Provedbu Plana upravljanja, nadzor provedbe i eventualnu reviziju organizira koordinacijski tim ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode u suradnji s ključnim dionicima. Nadzor provedbe Plana upravljanja uključuje procjenu učinkovitosti provedbe, posebice ostvarivanja zacrtanih ciljeva. S obzirom na to da Plan uključuje veliki broj aktivnosti koje je potrebno provesti vrlo je važno voditi evidenciju o ostvarenim aktivnostima, kao i o njihovom učinku, odnosno dosegnutim pokazateljima. Prikupljene podatke potrebno je organizirati i pohraniti na način da se mogu jednostavno vrednovati. Ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode kroz svoj rad treba nadzirati provedbu Plana upravljanja te ustanoviti jesu li određene aktivnosti upravljanja dobro isplanirane ili ne, odnosno doprinose li ili ne ostvarenju zadanih ciljeva te jesu li ciljevi dobro postavljeni.
Nakon pet godina Plan upravljanja je potrebno evaluirati temeljem podataka prikupljenih kroz nadzor provedbe te prema potrebi, a u odnosu na učinkovitost upravljanja vrstom i postizanja ciljeva, pokrenuti postupak revizije. Revizijom Plana upravljanja smatra se promjena do 30 % aktivnosti upravljanja. Ukoliko se pokaže potreba za izmjenom više od 30 % aktivnosti upravljanja i/ili ako se značajno mijenjaju ciljevi upravljanja, potrebno je pristupiti izradi novog Plana upravljanja.
Kao i prilikom izrade kada je bilo važno uključiti sve relevantne dionike, i prilikom revizije Plana upravljanja neophodan je participativni pristup, a u provedbi Plana upravljanja uska suradnja i motivacija drugih sektora o kojima ovisi očuvanje vrste.
VIZIJA
Populacija risa u Hrvatskoj je stabilna te su osigurani preduvjeti za njezin dugoročni opstanak. Svi dionici su kvalitetno informirani, adekvatno uključeni u praćenje i upravljanje populacijom risa, a osiguran je i skladan suživot risa s lokalnim stanovništvom na području njegove rasprostranjenosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
T EMATSKA CJELINA 1. STANJE VRSTE I STANIŠTA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Opći cilj 1. Stanje očuvanosti dinarske populacije risa u Hrvatskoj je povoljnije od stanja procijenjenog 2019. godine
Cilj je orijentiran na problem ugroženosti populacije risa u Hrvatskoj koja je trenutno „kritično ugrožena“ na nacionalnoj razini prema IUCN kriterijima te nepovoljno stanje očuvanosti risa u sve tri biogeografske regije. Ovaj cilj obuhvaća posebne ciljeve i aktivnosti usmjerene neposredno na poboljšanje stanja risa, prvenstveno zbog niske genske raznolikosti, tj. problema parenja u srodstvu. Kao najvažnije aktivnosti u ovom cilju ističu se dovršetak repopulacije i provođenje praćenja unesenih jedinki risa te analiza učinkovitosti repopulacije. Dodatno, uspostavom i provedbom nacionalnog programa praćenja stanja osigurat će se ključni podaci o rasprostranjenosti, brojnosti i stanju populacije risa u Hrvatskoj, a svi prikupljeni podaci bit će javno dostupni. Osiguravanjem dovoljne površine staništa visoke pogodnosti za risa bit će postignuti osnovni okolišni preduvjeti za njegov dugoročni opstanak u Hrvatskoj. Važno je prikupiti temeljne podatke u svrhu održivog upravljanja plijenskim vrstama te pratiti ugroze koje negativno utječu na cjelovitost staništa i provesti mjere za njihovo ublažavanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Specifični cilj 1.1. U narednih 10 godina genska raznolikost populacije risa je podignuta u odnosu na stanje utvrđeno 2013. godine te je koeficijent parenja u srodstvu smanjen
Pokazatelj specifičnog cilja 1.1. izrađen Program praćenja unesenih jedinki risa s pripadajućim protokolima, izrađena izvješća o uspješnosti repopulacije, izrađene smjernice za upravljanje populacijom nakon provedene repopulacije; koeficijent parenja u srodstvu je smanjen s 0,30 na 0,18
Aktivnosti
Godina provedbe aktivnosti
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Prioritet*
Izvor financiranja
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
1.1.1. Nastaviti repopulaciju risa i provoditi praćenje unesenih jedinki risa
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa, JU
1
DP, PJLPS, EU fondovi
- ispunjeni indikatori LIFE Lynx projekta u dijelu koji se odnosi na broj unesenih jedinki u Hrvatsku 4 unesene jedinke risa od početka repopulacije do 2024. godine;
- izrađen i praktično primijenjen program praćenja unesenih jedinki
500 000,00
1.1.2. Provesti genetske analize
3. i 8.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa
1
DP, EU fondovi
- minimalno 2 genetske analize provedene 2024. (u sklopu LIFE Lynx projekta) i 2029. godine;
- utvrđen koeficijent parenja u srodstvu, genska raznolikost i srodstveni odnosi među jedinkama
250 000,00
1.1.3.Provesti analizu učinkovitosti repopulacije
3. i 8.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa, JU
1
DP, EU fondovi
- izrađena dva izvješća o učinkovitosti repopulacije 2024. (u sklopu LIFE Lynx projekta) i 2029. godine;
- izrađene smjernice za upravljanje populacijom
80 000,00
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Specifični cilj 1.2. Do 2025. godine brojnost risa očuvana je najmanje na razini utvrđenoj 2020. godine, a do 2031. godine trend populacije je stabilan ili je u porastu
Pokazatelj specifičnog cilja 1.2. minimalno 80 jedinki risa zabilježeno 2025. godine, trend populacije 2031. godine stabilan ili u porastu
Aktivnosti
Godina provedbe aktivnosti
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Prioritet*
Izvor financiranja
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
1.2.1. Do 2024. godine izraditi nacionalni program praćenja stanja populacije risa, kontinuirano provoditi za vrijeme trajanja plana, kao i provoditi analizu prikupljenih podataka te po potrebi revidirati nacionalni program praćenja stanja
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode JU, stručnjaci za risa, mreža motritelja
1
DP, PJLPS, EU fondovi
- do 2024. godine izrađen nacionalni program praćenja;
- do 2024. godine uspostavljena logistika za mrežu motritelja;
- 2025. godine izrađeno izvješće o stanju očuvanosti risa za razdoblje 2019. – 2024. temeljem članka 17. EU Direktive o staništima;
Izrađena godišnja/ višegodišnja izvješća (SCALP, izvještaj o stanju populacije);
- izrađena nova procjena ugroženosti populacije i predložene nove mjere očuvanja
2 550 000,00
1.2.2. Prikupljati podatke i analizirati uzrok e smrtnosti risa u Hrvatskoj
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
JU, stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa, mreža motritelja
2
DP, PJLPS
- izvještaj o uzrocima smrtnosti risa;
- postotak analiziranih uzoraka u odnosu na ukupan broj prikupljenih podataka
100 000,00
1.2.3. Prikupljati i analizirati podatke o štetama na stoci i domaćim životinjama učinjenim od strane risa
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode , vještaci za procjenu štete, JU, stručne i znanstvene institucije
2
DP
- prikupljeni i analizirani podaci o štetama učinjenim od strane risa na godišnjoj razini
15 000,00
1.2.4. Izraditi i provoditi protokol za dojavu i djelovanje za risa i vuka u sklopu Sustava za dojavu i djelovanje u slučaju pronalaska mrtvih, ozlijeđenih ili bolesnih strogo zaštićenih vrsta
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
Prema protokolu
2
DP, PJLPS
- izrađen protokol za dojavu i djelovanje do 2024. godine
- broj postupanja po Protokolu u odnosu na ukupan broj dojava
100 000,00
1.2.5. Izraditi i provoditi protokol za postupanje kod sumnje na nezakonite radnje nad svim strogo zaštićenim vrstama ***
1. – 10.
MUP, DORH, ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode , DIRH
prema protokolu
2
DP, PJLPS
- izrađen protokol za postupanje kod sumnje na nezakonite radnje nad svim strogo zaštićenim vrstama do 2024. godine
- broj postupanja prema protokolu u odnosu na ukupni broj dojava
50 000,00
1.2.6. Izraditi i provoditi protokol za zbrinjavanje siročadi risa
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
prema protokolu
2
DP, PJRS
- izrađen protokol za zbrinjavanje siročadi risa do 2025. godine
- siročad za koju su zaprimljene dojave je adekvatno zbrinuta,
- sve oporavljene jedinke uspješno su vraćene u prirodu
100 000,00
1.2.7. Održavati postojeće nastambe za rehabilitaciju i pripremu risova za povratak u prirodu
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
JU, stručne i znanstvene institucije
2
DP, PJLPS
sve postojeće nastambe se održavaju
100 000,00
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Specifični cilj 1.3. U narednih 10 godina na području stalne i povremene rasprostranjenosti risa (koje na razini 2016. godine iznosi 11.148,4 km2) najmanje 40 % površine staništa je visoke pogodnosti za risa
Pokazatelj specifičnog cilja 1.3. površina staništa visoke pogodnosti za risa 2031. godine iznosi najmanje 4.450 km 2
Aktivnosti
Godina provedbe aktivnosti
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Prioritet*
Izvor financiranja
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
1.3.1. Pratiti i analizirati prostornu povezanost i cjelovitost staništa dinarske populacije risa
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
JU, stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa
2
DP, PJLPS, EU fondovi
- provedena analiza utjecaja barijera na kretanje praćenih risova
- izvješće o provedenoj analizi utvrđene dionice prometnica s većom opasnošću stradavanja risa
- izrađene preporuke za provedbu mjera za bolju povezanost
200 000,00
1.3.2. Do 2027. godine izraditi analizu stanja zelenih mostova te do kraja trajanja Plana, po potrebi, unaprijediti njihovu učinkovitost
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
JU, stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa, upravitelji autocesta
2
DP, PJLPS, EU fondovi
- izrađena nova analiza stanja zelenih mostova do 2027. godine
- izrađene preporuke za poboljšanje njihovog stanja i učinkovitosti
- provedene preporuke za poboljšanje
300 000,00
1.3.3. Do 2024. godine izraditi novu kartu pogodnosti staništa za risa
1. – 3.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa,
1
DP, EU fondovi
- izrađena karta pogodnosti staništa 2024. godine koja uključuje i podatke o reproduktivnim staništima risa
- poznat trend pogodnosti staništa
15 000,00
1.3.4. Do 5. godine provedbe Plana uspostaviti procjenu trenda brojnosti primarnog plijena risa (srne, jeleni, divokoze) u NP i PP na području rasprostranjenosti risa te ponoviti procjenu nakon pet godina
1. – 10.
JU
JU, stručnjaci za parnoprstaše
2
DP, PJLPS
- provedene najmanje 2 procjene trenda brojnosti srna, jelena i divokoza u NP i PP
500 000,00
1.3.5. Na području rasprostranjenosti risa u područjima u kojima je trend populacije plijenskih vrsta negativan prilagoditi način gospodarenja i zaštite plijenskih vrsta (veza 1.3.4.)
1. – 10.
JU, UL, HLS
JU, UL, HLS
2
DP, PJLPS
- u NP i PP na području rasprostranjenosti risa pozitivan trend brojnosti plijenskih vrsta
200 000,00
1.3.6. Promicati korištenje i revitalizaciju pašnjaka kao otvorenih staništa važnih za plijenske vrste
1. – 10.
JU, MPRR
JU, MPRR
2
DP, PJLPS
- broj radionica, članaka, raspisanih natječaja za mjere i slično
20 000,00
1.3.7. Ažurirati smjernice za procjenu utjecaja zahvata na velike zvijeri
3. – 6.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa
1
DP, EU fondovi
- ažurirane smjernice minimalno jednom za vrijeme trajanja plana
- smjernice u primjeni u postupcima OPEM; SPUO; PUO
20 000,00
1.3.8. Osigurati dostupnost podataka iz postupaka ocjene prihvatljivosti za ekološku mrežu putem Bioportala (web gis preglednika) (veza 2.1.13.) za područje rasprostranjenosti risa
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
2
DP, EU fondovi
- podaci iz postupaka ocjene prihvatljivosti za ekološku mrežu dostupni su na Bioportalu za područje rasprostranjenosti risa
20 000,00
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
TEMATSKA CJELINA 2. SURADNJA I JAČANJE KAPACITETA INTERESNIH SKUPINA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Opći cilj 2. Aktivna međusektorska i međunarodna suradnja te jačanje kapaciteta interesnih skupina zainteresiranih za očuvanje dinarske populacije risa je ostvarena kroz učinkovitu razmjenu informacija i iskustava
Cilj je usmjeren na međusektorsku i međunarodnu suradnju koja omogućava adekvatnije upravljanje populacijom risa kako u Hrvatskoj tako i na razini dinarske populacije koju dijelimo sa susjednim zemljama te jačanje kapaciteta svih interesnih skupina. Sagledava aktivnosti uključivanja različnih interesnih skupina u praćenje stanja risa kao i razmjenu svih informacija te razne tematske edukacije kojima će se ojačati kapaciteti pojedinih interesnih skupina u određenom tematskom području. Teži da se redovitom međunarodnom komunikacijom i usklađivanjem praćenja stanja i planova upravljanja te razmjenom iskustava očuva integritet dinarske populacije risa.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Specifični cilj 2.1. Unaprijeđena međusektorska suradnja za vrijeme trajanja plana osigurava olakšanu razmjenu znanja o risu i jačanje kapaciteta interesnih skupina potrebnih za učinkovito očuvanje risa
Pokazatelj specifičnog cilja 2.1. broj održanih edukativnih radionica za interesne skupine, broj sastanaka vezanih uz koordinaciju provedbe aktivnosti iz plana upravljanja, postojanje funkcionalne i javno dostupne baze za prikupljanje podataka o risu
Aktivnosti
Godina provedbe aktivnosti
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Prioritet*
Izvor financiranja
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
2.1.1. Odrediti koordinacijski tim za provedbu plana upravljanja
1.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
koordinacijski tim
1
DP
- određen koordinacijski tim provedbe plana
redovan rad
2.1.2. Održati edukativne radionice za interesne skupine s ciljem njihovog usavršavanje i uključivanje u praćenje stanja risa
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, JU
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, UL, MUP, stručne i znanstvene institucije, OCD, JU, HLS, ŽLS
1
DP, PJLPS, EU fondovi
- minimalno 10 održanih edukativnih radionica
- broj educiranih motritelja
120 000,00
2.1.3. Provesti edukaciju sudionika protokola za postupanje kod sumnje na nezakonite radnje nad svim strogo zaštićenim vrstama (prema Protokolu iz 1.2.5.)
3. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, MUP, DIRH, JU
2
DP, PJLPS, EU fondovi
- broj edukacija
- broj educiranih sudionika
120 000,00
2.1.4. Kroz međusektorsku suradnju poticati izradu i usvajanje adekvatnog planskog dokumenta za suzbijanje ilegalnih radnji nad divljim vrstama
3. – 6.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode , MUP, DORH, DIRH
2
DP, EU fondovi
- broj održanih sastanaka, broj održanih radionica
30 000,00
2.1.5. Ojačati suradnju na zajedničkom praćenju trenda brojnosti plijenskih vrsta izvan NP i PP, a na području rasprostranjenosti risa
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, UL
JU, ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, UL, HLS, ŽLS
2
DP, PJLPS
- broj zajedničkih aktivnosti na praćenju trenda brojnosti plijenskih vrsta
20 000,00
2.1.6. Nastaviti rad Povjerenstva za velike zvijeri s naglaskom na koordinaciju provedbe aktivnosti iz plana upravljanja
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, UL, HLS, ŽLS, stručnjaci za risa
1
DP, PJLPS
- minimalno 1 sastanak godišnje
15 000,00
2.1.7. Usavršavanje članova interventnog tima za vuka i risa provoditi svake tri godine
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, stručnjaci za risa
2
DP; PJLPS
- najmanje tri održane edukativne radionice
- broj educiranih članova interventnog tima
250 000,00
2.1.8. Informirati sve interesne skupine o provedbi aktivnosti i napretku u ispunjenju ciljeva iz plana upravljanja risom te najnovijim spoznajama i podacima prikupljenim međusektorskom suradnjom
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
koordinacijski tim
2
DP; PJLPS
- broj sastanaka koordinatora provedbe s interesnim skupinama, broj podijeljenih informacija interesnim skupinama
- broj prezentacija o provedbi međusektorskih aktivnosti
- broj predavanja održanih na skupu stručnih službi
20 000,00
2.1.9. Povezati postojeće baze podataka o risu u jedinstvenu, funkcionalnu i javno dostupnu bazu koja je dio Informacijskog sustava zaštite prirode (Bioportal)
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, stručne i znanstvene institucije
2
DP, EU fondovi
ažurirana i funkcionalna baza dostupna javnosti
200 000,00
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Specifični cilj 2.2. U svrhu očuvanja integriteta dinarske populacije risa, međunarodna suradnja je značajno unaprijeđena u odnosu na 2019.
Pokazatelj specifičnog cilja 2.2 . broj održanih međunarodnih sastanaka s nadležnim institucijama, izvještaj o prikladnosti staništa i prostornoj povezanosti na području rasprostranjenosti dinarske populacije risa, uspostavljena suradnja najmanje s jednim specijaliziranim prihvatnim centrima za siročad risa u Europi
Aktivnosti
Godina provedbe aktivnosti
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Prioritet*
Izvor financiranja
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
2.2.1. Inicirati suradnju s nadležnim institucijama BiH u svrhu razmjene informacija i zajedničkog upravljanja
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, stručne i znanstvene institucije
2
DP
- broj održanih sastanaka
25 000,00
2.2.2. Održavati suradnju s nadležnim institucijama Slovenije u svrhu razmjene informacija i zajedničkog upravljanja
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, stručne i znanstvene institucije
2
DP
- broj održanih sastanaka
25 000,00
2.2.3. Uspostaviti suradnju stručnjaka i upravljača (BIH, Slovenija) u provođenju praćenja stanja (uključujući utjecaj antropogenih prepreka) i procjeni stanja dinarske populacije risa
3. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, stručne i znanstvene institucije
1
DP
- broj usvojenih zapisnika sa sastanaka,
- izvještaj o prikladnosti staništa i prostornoj povezanosti Dinarske populacije risa
30 000,00
2.2.4. Ostvariti suradnju sa stručnim i specijaliziranim prihvatnim centrima za siročad risa u Europi
3. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, stručne i znanstvene institucije, OCD
2
DP
- uspostavljena suradnja najmanje s jednim specijaliziranim prihvatnim centrom za siročad risa u Europi
30 000,00
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
TEMATSKA CJELINA 3. POPULARIZACIJA, INFORMIRANJE I EDUKACIJA JAVNOSTI
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Opći cilj 3. Svijest javnosti i znanje o risu su povećani i prepoznato je da ris kao simbol očuvanih šumskih ekosustava doprinosi ekonomskom razvoju područja gdje je rasprostranjen
Cilj je usmjeren na edukaciju i senzibilizaciju javnosti kao i poticanje razvoja održivog turizma koji može pridonijeti i ekonomskom razvoju ruralnih područja, a bez negativnog utjecaja na risa i njegovo stanište. Kontinuiranim educiranjem, pružanjem točnih i provjerenih informacija želi se osvijestiti javnost, a posebice mlađi uzrast, o problematici i važnosti očuvanja risa te razviti razumijevanje i pozitivne stavove prema ovoj vrsti.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Specifični cilj 3.1. U narednih 10 godina znanje o risu je povećano, a stavovi javnosti pozitivniji su u odnosu na rezultate istraživanja iz 2019. godine
Pokazatelj specifičnog cilja 3.1. istraživanje stavova javnosti provedeno 2029. pokazuje jednake ili bolje rezultate u usporedbi s 2019., indeks znanja javnosti o risu veći je od indeksa utvrđenog 2019. godine (2,19)
Aktivnosti
Godina provedbe aktivnosti
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Prioritet*
Izvor financiranja
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
3.1.1. Održati predavanja o očuvanju risa i rezultatima praćenja populacije za odrasle i djecu svih uzrasta
1. – 10.
JU
JU, OCD, stručnjaci za risa
2
DP, PJPLS, EU fondovi
- održana minimalno 2 predavanja s 10 polaznika godišnje (do 2024. dio aktivnosti se provodi u sklopu LIFE Lynx, projekta)
50 000,00
3.1.2. Izraditi edukativne materijale za djecu na temu očuvanja risa ( slikovnice, bojanke, radne bilježnice i sl. )
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, JU
JU, OCD, stručnjaci za risa
2
DP, EU fondovi
- izrađeno minimalno 2 tipa različitih edukativnih materijala (do 2024. dio aktivnosti se provodi u sklopu LIFE Lynx, projekta)
100 000,00
3.1.3. Osigurati sadržaj i materijale o risu u programima edukacija za lovce, u pripremi za polaganje lovačkog ispita
3. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
HLS, stručnjaci za risa
2
DP, EU fondovi
- osigurani sadržaj i materijali u programima edukacija za lovce
10 000,00
3.1.4. Osmisliti edukativne programe obilaska na temu o risu e ih predstaviti učiteljima i nastavnicima prirode i biologije sa svrhom uključenja u izvannastavne aktivnosti.
3. – 6.
JU, Agencija za odgoj i obrazovanje
JU, OCD, učitelji, nastavnici, profesori, stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa
2
DP, PJLPS , EU fondovi
- osmišljen minimalno 1 program obilaska na temu o risu
- broj predstavljana programa obilaska učiteljima i nastavnicima prirode i biologije na županijskim stručnim vijećima
10 000,00
3.1.5. Izraditi edukativne sadržaje na temu očuvanja risa kao pomoćna nastavna sredstva za svaku od tri razine obrazovanja te ih predstaviti na županijskim stručnim vijećima i održati edukaciju učitelja i nastavnika prirode i biologije
3. – 6.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, JU
JU, OCD, učitelji, nastavnici, profesori, stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa, Agencija za odgoj i obrazovanje
2
DP, PJLPS , EU fondovi
- izrađen minimalno 1 edukativni sadržaj za svaku od tri razine obrazovanja
- broj predstavljanja na županijskim stručnim vijećima, broj edukacija učitelja i nastavnika prirode i biologije
70 000,00
3.1.6. Promovirati u medijima važnost očuvanja risa i vrijednost velikih zvijeri za bioraznolikost
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, JU
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode, JU, OCD, marketinške agencije
1
DP, PJLPS, EU fondovi,
- minimalno 3 objave u medijima godišnje na temu očuvanja risa ( radija, društvenih mreža, web stranica, organizacije događanja, tv sadržaja) (do 2024. dio aktivnosti se provodi u sklopu LIFE Lynx, projekta)
100 000,00
3.1.7. Pripremiti sadržaje s prezentacijskim karakterom na temu risa za javnost (poučne staze, izložbe, muzejske postave, sadržaji info centara i sl.)
1. – 10.
JU
JU, OCD, muzeji, info centri
2
DP, PJLPS, EU fondovi
- broj novih ili unaprijeđenih prezentacijskih sadržaja dostupnih javnosti (do 2024. dio aktivnosti se provodi u sklopu LIFE Lynx, projekta)
200 000,00
3.1.8. Uspostaviti suradnju s nevladinim udrugama (planinarska društva itd.) na prikupljanju podataka, edukaciji i obavještavanju javnosti i razvoju volonterskih aktivnosti
3. – 10.
JU
JU, OCD, stručnjaci za risa
3
DP, PJLPS
- broj izrađenih volonterskih programa
- broj uključenih i educiranih volontera
50 000,00
3.1.9. Provesti ispitivanje stavova javnosti u 5. godini trajanja Plana i prije izrade sljedećeg plana
5. i 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
OCD, agencije za istraživanje javnog mnijenja
2
DP, EU fondovi,
- minimalno 2 izviješća o stavovima javnosti tijekom trajanja plana (do 2024. dio aktivnosti se provodi u sklopu LIFE Lynx, projekta)
80.000,00
3.1.10. Organizirati konferencije i simpozije na temu risa
1. – 10.
stručne i znanstvene institucije
stručne i znanstvene institucije, stručnjaci za risa
3
DP, PJRS; EU fondovi,
- održan minimalno 1 simpozij i/ili konferencija na temu risa
50 000,00
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Specifični cilj 3.2. U narednih 10 godina turizam na području rasprostranjenosti risa je održiv i unaprijeđen na način da se temelji na risu kao simbolu očuvanih ekosustava
Pokazatelj specifičnog cilja 3.2. broj proizvoda i usluga te broj kreiranih interpretacijskih i edukacijskih oblika turizma baziran na risu kao simbolu očuvanih ekosustava
Aktivnosti
Godina provedbe aktivnosti
Nadležna institucija
Provoditelj aktivnosti
Prioritet*
Izvor financiranja
Pokazatelj provedbe aktivnosti
Procijenjeni trošak aktivnosti (kn)**
3.2.1. Izraditi studiju o valorizaciji usluga ekosustava povezanih s očuvanjem risa
1. – 5.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
OCD, JU , stručnjaci za društvene znanosti
2
DP, PJRS, EU fondovi
- izrađena studija u prvih 5 godina trajanja plana
20 000,00
3.2.2. Izraditi smjernice za nepotrošnu uporabu risa u turizmu
1. – 3.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
OCD, TZ, stručnjaci za održivi turizam, stručnjaci za risa, MT, JU
2
DP, PJRS, EU fondovi
- izrađene i distribuirane smjernice
15 000,00
3.2.3. Uspostaviti programe turističke ponude koji zadovoljavaju specifične potrebe i mogućnosti vođenih grupa posjetitelja u skladu s načelima nepotrošne upotrebe divljih životinja te educirati turističke djelatnike
3. – 10.
MT, JLS, JRS
TZ, JU, turističke agencije, JLS, JRS
3
DP, PJRS, EU fondovi,
- broj programa
- broj educiranih turističkih djelatnika
300 000,00
3.2.4. Izraditi i dijeliti promotivni materijal (smartphone aplikacija, društvene igre, plišane igračke, suveniri i sl.) na temu očuvanja risa
1. – 10.
OCD JU
OCD, JU
3
DP, PJRS, EU fondovi
- materijali izrađeni i podijeljeni javnosti (do 2024. dio aktivnosti se provodi u sklopu LIFE Lynx, projekta)
200 000,00
3.2.5. Promovirati risa kao jednog od simbola očuvanih ekosustava
1. – 10.
ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode
JU, TZ, OCD
2
DP, PJRS,EU fondovi
- broj proizvoda i usluga koje promoviraju risa kao simbol očuvanih ekosustava
300 000,00
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
PROVEDBA, NADZOR I REVIZIJA PLANA
Za provedbu Plana upravljanja risom (s akcijskim planom) nadležno je ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode uz suradnju i usklađivanje s nadležnim institucijama. Kako bi se planirani ciljevi upravljanja postigli te što uspješnije provele definirane aktivnosti, na godišnjoj je razini potrebno razraditi godišnji plan provedbe aktivnosti. Godišnji plan izrađuje ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode. Aktivnosti za čiju provedbu su nadležne Javne ustanove za upravljanje zaštićenim područjima i područjima ekološke mreže potrebno je planirati i kroz Godišnje programe zaštite, održavanja, očuvanja, promicanja i korištenja. Kompleksnije aktivnosti koje obuhvaćaju više sektora moguće je provoditi kroz projekte financirane sredstvima europskih fondova (primjerice Europski poljoprivredni fond za ruralni razvoj (EPFRR), Europski fond za regionalni razvoj (EFRR) / Kohezijski fond (KF), Europski fond za pomorstvo i ribarstvo (EFPR), LIFE te ostali fondovi EU-a uključujući Interreg).
Provedbu Plana upravljanja, nadzor provedbe i eventualnu reviziju organizira koordinacijski tim ministarstva nadležnog za poslove zaštite prirode u suradnji s ključnim dionicima. Nadzor provedbe Plana upravljanja uključuje procjenu učinkovitosti provedbe, posebice ostvarivanja zacrtanih ciljeva. S obzirom na to da Plan uključuje veliki broj aktivnosti koje je potrebno provesti vrlo je važno voditi evidenciju o ostvarenim aktivnostima, kao i o njihovom učinku, odnosno dosegnutim pokazateljima. Prikupljene podatke potrebno je organizirati i pohraniti na način da se mogu jednostavno vrednovati. Ministarstvo nadležno za poslove zaštite prirode kroz svoj rad treba nadzirati provedbu Plana upravljanja te ustanoviti jesu li određene aktivnosti upravljanja dobro isplanirane ili ne, odnosno doprinose li ili ne ostvarenju zadanih ciljeva te jesu li ciljevi dobro postavljeni.
Nakon pet godina Plan upravljanja je potrebno evaluirati temeljem podataka prikupljenih kroz nadzor provedbe te prema potrebi, a u odnosu na učinkovitost upravljanja vrstom i postizanja ciljeva, pokrenuti postupak revizije. Revizijom Plana upravljanja smatra se promjena do 30 % aktivnosti upravljanja. Ukoliko se pokaže potreba za izmjenom više od 30 % aktivnosti upravljanja i/ili ako se značajno mijenjaju ciljevi upravljanja, potrebno je pristupiti izradi novog Plana upravljanja.
Kao i prilikom izrade kada je bilo važno uključiti sve relevantne dionike, i prilikom revizije Plana upravljanja neophodan je participativni pristup, a u provedbi Plana upravljanja uska suradnja i motivacija drugih sektora o kojima ovisi očuvanje vrste.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja