Zakonodavni okvir za doniranje hrane propisan je Zakonom o poljoprivredi (Narodne novine, br. 118/18, 42/20, 127/20 - Odluka Ustavnog suda RH i 52/21) i Pravilnikom o doniranju hrane i hrane za životinje (Narodne novine, broj 91/19). Također, budući da se doniranje hrane smatra stavljanjem hrane na tržište sukladno odredbama Uredbe (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2002. o utvrđivanju općih načela i uvjeta zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane, na isto se primjenjuju svi propisi o hrani.
Doniranje hrane je davanje hrane bez naknade od donatora hrane namijenjene krajnjem primatelju hrane, dok se davanje hrane bez naknade od građana namijenjene krajnjem primatelju hrane ne smatra doniranjem hrane.
Donator hrane je pravna ili fizička osoba koja bez naknade daje hranu namijenjenu krajnjem primatelju hrane.
Posrednik u lancu doniranja hrane je pravna osoba koja prikuplja hranu od donatora namijenjenu krajnjem primatelju hrane.
Banka hrane je organizacija koja prikuplja hranu od donatora namijenjenu krajnjem primatelju te je daje posredniku u lancu doniranja hrane. Pored navedenog, banka hrane može prikupljenu hranu od donatora dati i izravno krajnjem primatelju.
Krajnji primatelj hrane je socijalno ugrožena osoba i/ili osoba pogođena elementarnim nepogodama ili prirodnim katastrofama ili osoba koja se donatoru hrane odnosno posredniku u lancu doniranja hrane učini vjerojatnim da je u potrebi te neprofitna pravna osoba koja pruža uslugu smještaja i/ili prehrane štićenicima svog objekta, osim pučkih kuhinja.
Sustav doniranja hrane u Republici Hrvatskoj trenutno čine mreža donatora, posrednika i krajnjih primatelja.
1.2. Digitalizacija sustava doniranja hrane u Republici Hrvatskoj
U svrhu unapređenja sustava doniranja hrane u Republici Hrvatskoj, Ministarstvo poljoprivrede je u suradnji sa Prehrambeno-biotehnološkim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu, tijekom svibnja i lipnja 2017. godine, provelo istraživanje o doniranju hrane u Republici Hrvatskoj. Rezultati ovog istraživanja su pokazali da viškovi hrane postoje te da nastaju duž cijelog prehrambenog lanca te da bi poticaj za doniranje hrane, između ostalog, moglo biti adekvatno povezivanje donatora i posrednika u lancu doniranja hrane.
Stoga je Ministarstvo poljoprivrede izradilo IT sustav za doniranje hrane kao virtualno centralno mjesto za distribuciju i koordinaciju donirane hrane. Ideja je bila povezati donatore i posrednike preko IT sustava u koji bi donatori mogli prijaviti hranu koju žele donirati te se povezati sa posrednicima koji su relativno blizu i imaju transportne i skladišne kapacitete, pri čemu bi se svakako vodilo računa o potrebama krajnjih primatelja koje opskrbljuje posrednik.
Prednosti ovakvog sustava uključuju: manje opterećenje donatora, lakšu komunikaciju između donatora i posrednika, centralno upravljanje, usklađenost ponude i potreba, pokrivenost perifernih dijelova RH te transparentnu podjelu donacija.
IT sustav za doniranje hrane je u pravilu komunikacijska platforma za donatore i posrednike i to preko centralnog upravitelja koji bi trebao skratiti vrijeme donatoru u pogledu pronalaska adekvatnog posrednika i dogovora oko preuzimanja donirane hrane.
Proces započinje prijavom donacije od strane donatora u IT sustav, pri čemu upravitelj sustava biva obaviješten o pristigloj donaciji koju nudi posrednicima, odabranim prema unaprijed definiranim kriterijima (zemljopisna udaljenost, potrebe posrednika, odnosno broj krajnjih primatelja o kojima skrbi posrednik, mogućnost skladištenja, transporta i dr.). Posrednici potvrđuju zainteresiranost za donaciju te slijedi dogovor oko preuzimanja donacije. Podaci koji prate donaciju u cijelom lancu dionika, od donatora, preko upravitelja, do posrednika, su informacije o vrsti hrane, količini, roku trajanja, uvjetima čuvanja, adresi i vremenu dostupnosti donacije, o mogućem transportu od strane donatora, o kontakt osobi kod donatora i dr.
Stoga je glavna uloga centralnog upravitelja odabir potencijalnih posrednika za dodjelu prijavljenih donacija u skladu sa zadanim kriterijima, a koji osiguravaju usklađenost ponude i potreba te pokrivenost perifernih dijelova Republike Hrvatske te podjela prijavljenih donacija prema odabranim posrednicima kroz IT sustav.
Projekt uspostave IT sustava za doniranje hrane je završio svoju pilot fazu primjene krajem 2019. godine (u trajanju od cca godinu dana na ograničenom broju korisnika), a započeo je u listopadu 2018. godine. U prvoj fazi projekta pod nazivom unapređenje povezanosti i komunikacije donatora i posrednika u lancu doniranja hrane, radilo se na izradi i uspostavi IT sustava za doniranje hrane, na prikupljanju potencijalnih korisnika kroz informiranje i edukacije o primjeni IT sustava te u završnoj fazi prve faze pilot projekta, krenula je i praktična primjena te su utvrđene potencijalne prednosti i nedostatci samog sustava. U drugoj fazi pilot projekta pod nazivom centralno upravljanje IT sustavom za doniranje hrane, nastavila se primjena IT sustava, uključeni su novi korisnici te utvrđeni modeli za poboljšanje funkcionalnosti samog sustava.
Pokazalo se da IT rješenje uspješno funkcionira te se planira prema rezultatima pilot projekta dodatno unaprijediti. Odaziv posrednika je zadovoljavajući i u skladu s očekivanjima. Odaziv donatora je nešto niži od očekivanog, ali obećavajuće je da je interes donatora za korištenjem IT sustava u porastu te se broj donacija u posljednje vrijeme svakim danom sve više povećava. Od 2019. godine do danas u IT sustavu za doniranje hrane je registriran 131 donatorski profil (23 pravne osobe), 95 posrednika u lancu doniranja hrane te je distribuirano 230 tona donirane hrane.
1.3. Posrednici u lancu doniranja hrane
Trenutno je u Republici Hrvatskoj registrirano 126 posrednika u lancu doniranja hrane, uključujući Hrvatski Crveni križ, gradska i općinska društva Crvenog križa, Hrvatski Caritas, nadbiskupijski, biskupijski i župni Caritasi, udruge civilnog društva, javne ustanove socijalnog karaktera i dr. Objekti u kojima se odvija djelatnost posredovanja doniranom hranom su uglavnom socijalne samoposluge, pučke kuhinje i skladišta donirane hrane.
1.4. Ideja o banci hrane u RH
Banke hrane u svijetu funkcioniraju na različite načine, ali zajednički nazivnik svih modela je da je ovdje riječ o „neprofitnom veletrgovcu“, dakle posredniku između donatora i posrednika u lancu doniranja hrane (humanitarnih organizacija). Posredovanje banke hrane se može provoditi na više načina koji uključuju:
povezivanje donatora i posrednika u lancu doniranja hrane
prema potrebi, preuzimanje hrane od donatora i/ili skladištenje hrane i/ili prijevoz hrane od donatora i/ili skladišta do posrednika
koordinacija podjele donirane hrane
traženje potencijalnih donatora hrane
poticanje doniranja hrane
zagovaranje doniranja hrane i potrebu rješavanja problema siromaštava pred donatorima i nadležnim tijelima
doprinos razvoju i provedbi politike sprječavanja nastajanja otpada od hrane i dr.
To su neprofitne organizacije koje se financiraju putem javnih izvora (država, županije, gradovi, općine), europskih sredstva (npr. FEAD – Fond europske pomoći za najpotrebitije), ulaganja privatnog sektora, filantropskih donacija te vlastitih akcija, projekata i aktivnosti.
Banke hrane su prisutne u svijetu već preko 50 godina te su se pokazale kao djelotvoran model za redistribuciju viškova hrane. Primjerice, u EU, FEBA (Europsko udruženje banki hrane) broji 24 članice, po jednu iz svake države (jedna banka hrane ili savez banki hrane).
Rezultati istraživanja o doniranju hrane u RH1 (Ministarstvo poljoprivrede, 2017.) su pokazali da su donatorima potrebni pouzdani partneri u lancu doniranja hrane (neprofitne organizacije koje su stručne i osposobljene za poslovanje s hranom te opremljene potrebnom infrastrukturom) te da bi se prepreke za doniranje hrane koje su donatori naveli, mogle dobrim dijelom riješiti, postojanjem banke hrane u RH.
Studija o izvedivosti Banke hrane u RH2 je izrađena tijekom 2019. godine od strane Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, a daje pregled sustava doniranja hrane u drugim državama članicama EU, analizu trenutnog stanja u doniranju hrane u RH (infrastrukturni i administrativni kapaciteti posrednika u lancu doniranja hrane) te predlaže optimalne modele banke hrane u RH.
Studija je potvrdila višestruke koristi osnivanja banke hrane u RH koje se odnose, prije svega na društvo u cjelini, a uključuju doniranje većih količina hrane, sprječavanje nastajanja otpada od hrane te doprinos rješavanju problema siromaštva. Donatorima bi banka hrane omogućila brzo i jednostavno rješavanje viškova u sustavu, a posrednicima u doniranju hrane, dodatni izvor hrane, organizirani i transparentni sustav sa jasnim procedurama, zajednički nastup prema donatorima, tijelima državne uprave i dr.
Studija zaključuje o mogućim modelima osnivanja banke hrane:
- krovna organizacija
- model regionalnih koordinatora (postojeće organizacije (posrednicu u doniranju hrane) dobivaju ulogu banke hrane-koordinatora u doniranju hrane)
- model županijskih koordinatora (isto kao prethodni model, samo na županijskoj razini).
Također, Studija utvrđuje da je funkcionalan i jednostavan informacijsko - komunikacijski sustav ključan za uspješnu uspostavu sustava banke hrane.
2CILJ PROGRAMA
Cilj Programa potpore za infrastrukturno opremanje posrednika u lancu doniranja hrane i banke hrane (u daljnjem tekstu: Program potpore) je pružiti financijsku potporu posrednicima u lancu doniranja hrane i banci hrane kako bi ojačali infrastrukturne kapacitete u svrhu stvaranja osnovnih preduvjeta za povećanje količina donirane hrane, čime se doprinosi smanjenju otpada od hrane te povećanju prehrambene sigurnosti siromašnijih skupina stanovništva.
3PREDMET PROGRAMA
Predmet Programa je dodjela potpore za infrastrukturno opremanje posrednika u lancu doniranja hrane i banke hrane. Program se provodi u okviru provedbe reformske mjere „Unaprjeđenje sustava doniranja hrane u RH“ Nacionalnog plana za oporavak i otpornost RH.
3.1. Potpora za infrastrukturno opremanje posrednika u lancu doniranja hrane
Potpora za infrastrukturno opremanje posrednika u lancu doniranja hrane namijenjena je infrastrukturnom opremanju posrednika u lancu doniranja hrane u svrhu jačanja kapaciteta za prihvat, skladištenje i podjelu donirane hrane.
3.2. Potpora za infrastrukturno opremanje banke hrane
Potpora za infrastrukturno opremanje banke hrane namijenjena je infrastrukturnom opremanju banke hrane u svrhu jačanja kapaciteta za koordinaciju i organizaciju prihvata, skladištenja i distribucije donirane hrane na relaciji donator – posrednik u lancu doniranja hrane. U smislu ovog Programa, banka hrane je županijski koordinator distribucije donirane hrane, odnosno koordinator distribucije donirane hrane u županiji djelovanja iz Priloga 1. ovog Programa.
4PRAVNA OSNOVA
Program potpore se donosi na temelju članka 82. stavka 5. Zakona o poljoprivredi (Narodne novine, br. 118/18, 42/20, 127/20 – Odluka Ustavnog suda RH i 52/21), a u okviru provedbe mjere naziva „Unaprjeđenje sustava doniranja hrane RH“ Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026.
5UVJETI PROGRAMA POTPORE ZA POSREDNIKE U LANCU DONIRANJA HRANE
5.1. Prihvatljivost projekta
Prihvatljivi su projekti infrastrukturnog opremanja koji odgovaraju cilju i predmetu Programa iz točki 2. i 3. ovoga Programa.
Projektni prijedlozi moraju sadržavati plan infrastrukturnog opremanja u odnosu na trenutno stanje, sa jasno definiranim i opisanim aktivnostima sa procjenom troška koja ne smije premašivati uobičajene tržišne cijene za takvu robu ili uslugu. Korisnik mora osigurati jamstva da ima pristup dostatnim tehničkim i financijskim resursima kako bi se osigurala učinkovita i cjelovita provedba projektnih aktivnosti.
U slučaju adaptacije skladišnih prostora, prihvatljivi će biti projektni prijedlozi za koje je izrađena potrebna projektna dokumentacija i za koje su ishođene potrebne dozvole.
Korisnici ne smiju prijaviti projektne prijedloge za čiju su provedbu već osigurali sredstva iz drugih javnih izvora. Jednako tako, prijavitelji ne smiju tražiti/dobiti sredstva iz drugih javnih izvora za troškove koji će im biti nadoknađeni u okviru ovog Programa.
U slučaju da se utvrdi dvostruko financiranje projekta prijavitelj će morati vratiti sredstva dobivena za troškove za koje je utvrđeno dvostruko financiranje. Zabrana dvostrukog financiranja odnosi se na sve troškove projektnog prijedloga.
5.2. Prihvatljivi korisnici
Za potporu se mogu prijaviti neprofitne organizacije koje su upisane u Registar posrednika u lancu doniranja hrane u minimalnom trajanju od 6 mjeseci u odnosu na dan objave Javnog poziva za prijavu za dodjelu potpore za infrastrukturno opremanje posrednika u lancu doniranja hrane i banke hrane (u daljnjem tekstu: Javni poziv).
5.3. Obveze korisnika
Korisnik je u obvezi provesti projekt za koji je sklopljen Ugovor o financiranju u roku od 12 mjeseci od dana sklapanja Ugovora o financiranju, a ne kasnije od 1. listopada 2023. godine. Korisnik je obvezan osigurati trajnost projekta na način da će se nabavljena infrastrukturna oprema koristiti u razdoblju od najmanje 5 godina od dana sklapanja ugovora o financiranju za iste svrhe za koje je i nabavljena.
5.4. Prihvatljivi troškovi
Potpora se može iskoristiti za troškove prihvata, skladištenja i distribucije donirane hrane, kako slijedi:
-uređenje skladišnog prostora
-nabava skladišne opreme i namještaja
-nabava rashladnih uređaja
-nabava opreme za čuvanje hrane
-nabava viličara
-nabava vozila
-nabava rashladnih vozila
-nabava informatičke opreme.
Svi nastali troškovi moraju biti u skladu sa principom „Ne čini značajnu štetu“ definiranim u Nacionalnom planu za opravak i otpornost RH.
Prihvatljivi su troškovi koji su opravdani s obzirom na namjenu i visinu te koji su stvarno nastali za vrijeme trajanja Ugovora o financiranju s odabranim korisnikom, a u okviru prijavljenih projektnih aktivnosti.
Neprihvatljivi troškovi uključuju:
-porez na dodanu vrijednost (u daljnjem tekstu: PDV) u slučaju da je korisnik porezni obveznik upisan u registar obveznika PDV-a te ima pravo na odbitak pretporeza
-druge poreze te propisane naknade i doprinose
-sve troškove održavanja/zamjene i amortizacije
-troškove vlastitog rada
-operativne troškove
-troškove nastale prije podnošenja zahtjeva za potporu
-nepredviđene radove i ostale nepredviđene troškove
-plaće i druge naknade djelatnika korisnika.
5.5. Iznos potpore
Potpora se isplaćuje u obliku bespovratnih sredstava u iznosu do 100% prihvatljivih troškova. Minimalni iznos potpore po korisniku je 10.000,00 kn. Maksimalni iznos potpore po korisniku je proporcionalan broju krajnjih primatelja o kojima skrbi, a iznosi kako slijedi:
-do 299 krajnjih primatelja 100.000,00 kn
-od 300 do 999 krajnjih primatelja 200.000,00 kn
-1000 i više od 1000 krajnjih primatelja 300.000,00 kn
Za potrebe određivanja iznosa maksimalne potpore po korisniku, broj krajnjih primatelja će se izračunavati kao ukupni broj u 2021. godini.
5.6. Kriteriji odabira
Kriteriji odabira su:
a)broj krajnjih primatelja o kojima brine posrednik u lancu doniranja hrane i
b)indeks razvijenosti u području u kojem djeluje posrednik u lancu doniranja hrane sukladno posebnim propisima koji reguliraju ovo područje.
6UVJETI PROGRAMA POTPORE ZA BANKU HRANE
6.1. Prihvatljivost projekta
Prihvatljivi su projekti infrastrukturnog opremanja banke hrane koji odgovaraju cilju i predmetu Programa iz točki 2. i 3. ovoga Programa.
Projektni prijedlozi moraju sadržavati plan infrastrukturnog opremanja u odnosu na trenutno stanje, sa jasno definiranim i opisanim aktivnostima sa procjenom troška koja ne smije premašivati uobičajene tržišne cijene za takvu robu ili uslugu. Također, projektni prijedlog treba sadržavati plan poslovanja sa razrađenim planom kontaktiranja potencijalnih donatora u županiji djelovanja te razrađenim planom uspostave suradnje sa posrednicima u lancu doniranja hrane u županiji djelovanja.
Korisnik mora osigurati jamstva da ima pristup dostatnim tehničkim i financijskim resursima kako bi se osigurala učinkovita i cjelovita provedba projektnih aktivnosti.
U slučaju adaptacije skladišnih prostora, prihvatljivi će biti projektni prijedlozi za koje je izrađena potrebna projektna dokumentacija i za koje su ishođene potrebne dozvole.
Korisnici ne smiju prijaviti projektne prijedloge za čiju su provedbu već osigurali sredstva iz drugih javnih izvora. Jednako tako, prijavitelji ne smiju tražiti/dobiti sredstva iz drugih javnih izvora za troškove koji će im biti nadoknađeni u okviru ovog Programa.
U slučaju da se utvrdi dvostruko financiranje projekta prijavitelj će morati vratiti sredstva dobivena za troškove za koje je utvrđeno dvostruko financiranje. Zabrana dvostrukog financiranja odnosi se na sve troškove projektnog prijedloga.
6.2. Prihvatljivi korisnici
Za potporu se mogu prijaviti neprofitne organizacije koje su upisane u Registar posrednika u lancu doniranja hrane u minimalnom trajanju od 3 godine u odnosu na dan objave Javnog poziva. Prijavitelji moraju raspolagati stručnim znanjem za provedbu projekta te dokazati i opisati mogućnost održivosti projekta od najmanje 5 godina od dana sklapanja ugovora o financiranju. Prijavitelj mora imat sjedište u županiji djelovanja za koju se prijavljuje.
6.3. Obveze korisnika
Korisnik je u obvezi provesti projekt za koji je sklopljen Ugovor o financiranju u roku od 12 mjeseci od dana sklapanja Ugovora o financiranju, a ne kasnije od 1. listopada 2023. godine. Korisnik je obvezan osigurati trajnost projekta na način da će se nabavljena infrastrukturna oprema koristiti u razdoblju od najmanje 5 godina od dana sklapanja ugovora o financiranju za iste svrhe za koje je i nabavljena.
Ministarstvo poljoprivrede će sa odabranim korisnikom sklopiti ugovor o financiranju u kojem će se korisniku dati na korištenje IT sustav za doniranje hrane, a za potrebe koordinacije distribucije donirane hrane u županiji djelovanja.
Korisnik se ugovorom o financiranju obvezuje na obavljanje sljedećih aktivnosti:
1) preuzimanje organizacijske i koordinacijske uloge u sustavu doniranja hrane unutar županije djelovanja
2) županijsko upravljanje u IT sustavu za doniranje hrane, prema sljedećim zaduženjima:
-registracija novih organizacija i korisnika
-edukacija novih korisnika o korištenju i funkcioniranju IT sustava
-ažuriranje uputa za korištenje IT sustava, prema potrebi
-odabir potencijalnih posrednika za dodjelu prijavljenih donacija u skladu sa zadanim kriterijima, a koji osiguravaju usklađenost ponude i potreba
-podjela prijavljenih donacija prema odabranim posrednicima kroz IT sustav
-pružanje tehničke podrške korisnicima za korištenje IT sustava
-osiguravanje neometanog funkcioniranja podjele hrane putem IT sustava 5 dana u tjednu po 8 sati dnevno
-evidentiranje i prijava eventualnih tehničkih poteškoća nastalih za vrijeme primjene IT sustava i
-komunikacija s donatorima i posrednicima u lancu doniranja hrane i Ministarstvom poljoprivrede (redovno izvještavanje o broju donatora, posrednika, količini donirane hrane i dr.) i
2) pronalaženje potencijalnih novih donatorskih korisnika i organizacija te zadržavanje i razvijanje odnosa s postojećim korisnicima i organizacijama
3) ponuda suradnje svim registriranim posrednicima u lancu doniranja hrane koji su registrirani na području županije djelovanja
4) osiguravanje minimalnih skladišnih, logističkih i ljudskih resursapotrebnih za izvršavanje uloge županijskog koordinatora u županiji djelovanja
5) promicanje doniranja hrane i sprječavanja bacanja hrane
6) promicanje zajedničkih interesa posrednika u lancu doniranja hrane pred donatorima i državnoj, regionalnoj i lokalnoj samoupravi.
6.4. Prihvatljivi troškovi
Potpora se može iskoristiti za sljedeće troškove:
-uređenje skladišnog prostora
-nabava skladišne opreme i namještaja
-nabava rashladnih uređaja
-nabava opreme za čuvanje hrane
-nabava viličara
-nabava vozila
-nabava rashladnih vozila
-nabava informatičke opreme.
Svi nastali troškovi moraju biti u skladu sa principom „Ne čini značajnu štetu“ definiranim u Nacionalnom planu za oporavak i otpornost RH.
Prihvatljivi su troškovi koji su opravdani s obzirom na namjenu i visinu te koji su stvarno nastali za vrijeme trajanja Ugovora o financiranju s odabranim korisnikom, a u okviru prijavljenih projektnih aktivnosti.
Neprihvatljivi troškovi uključuju:
-porez na dodanu vrijednost (u daljnjem tekstu: PDV) u slučaju da je korisnik porezni obveznik upisan u registar obveznika PDV-a te ima pravo na odbitak pretporeza
-druge poreze te propisane naknade i doprinose
-sve troškove održavanja/zamjene i amortizacije
-troškove vlastitog rada
-operativne troškove
-troškove nastale prije podnošenja zahtjeva za potporu
-nepredviđene radove i ostale nepredviđene troškove
-plaće i druge naknade djelatnika korisnika.
6.5. Iznos potpore
Potpora se isplaćuje u obliku bespovratnih sredstava u iznosu do 100% prihvatljivih troškova. Maksimalni iznos potpore po korisniku je proporcionalan broju krajnjih primatelja u županiji, indeksu razvijenosti županije te broju registriranih posrednika u lancu doniranja hrane. (Tablica 1.)
Tablica 1.
Maksimalni iznos potpore
Pokazatelji kriterija za izračun maksimalnog iznosa potpore
Broj krajnjih primatelja
u županiji
Indeks razvijenosti
županije
Broj registriranih posrednika
1. Koordinator za grad Zagreb
1.800.000 kn
18.901
117,758
14
2. Koordinator za Zagrebačku županiju
600.000 kn
2.318
105,890
11
3. Koordinator za Varaždinsku županiju
700.000 kn
4.269
101,713
5
4. Koordinator za Međimursku županiju
400.000 kn
451
100,502
1
5. Koordinator za Krapinsko-zagorsku županiju
500.000 kn
1.160
98,976
5
6. Koordinator za Koprivničko-križevačku županiju
500.000 kn
2.125
98,493
3
7. Koordinator za Sisačko-moslavačku županiju
1.200.000 kn
10.039
91,701
5
8. Koordinator za Karlovačku županiju
700.000 kn
1.425
95,191
9
9. Koordinator za Bjelovarsko-bilogorsku županiju
800.000 kn
5.410
92,576
3
10.Koordinator za Osječko-baranjsku županiju
1.500.000 kn
11.793
96,009
15
11. Koordinator za Vukovarsko-srijemsku županiju
900.000 kn
5.688
91,992
6
12. Koordinator za Požeško-slavonsku županiju
600.000 kn
1.326
93,947
6
13. Koordinator za Brodsko-posavsku županiju
600.000 kn
2.122
93,449
5
14. Koordinator za Virovitičko-podravsku županiju
500.000 kn
803
90,666
2
15. Koordinator za Splitsko-dalmatinsku županiju
800.000 kn
4.370
103,930
12
16. Koordinator za Dubrovačko-neretvansku županiju
300.000 kn
932
108,580
2
17. Koordinator za Šibensko-kninsku županiju
400.000 kn
1.290
97,041
2
18. Koordinator za Zadarsku županiju
500.000 kn
2.234
104,654
3
19. Koordinator za Primorsko-goransku županiju
600.000 kn
3.435
105,278
6
20. Koordinator za Ličko-senjsku županiju
500.000 kn
524
92,387
2
21. Koordinator za Istarsku županiju
600.000 kn
3.368
108,970
9
U slučaju da se raspoloživa sredstva ne iskoriste po svim županijama djelovanja, preostali iznos će se prenamijeniti za potporu za infrastrukturno opremanje posrednika u lancu doniranja hane.
6.6. Kriteriji odabira
Kriteriji odabira su:
a) kvaliteta poslovnog plana
b) godine iskustva u doniranju hrane
c) količine distribuirane donirane hrane u 2021. godini
7IZNOS PRORAČUNSKIH SREDSTAVA
Sredstva za provedbu ovog Programa osigurana su u okviru Nacionalnog plana za oporavak i otpornost RH u Državnom proračunu Republike Hrvatske unutar proračunske glave 06005 Ministarstva poljoprivrede u iznosu od 30.000.000,00 kuna na poziciji K865026 (konto 3811). Ukupni iznos potpore za infrastrukturno opremanje posrednika u lancu doniranja hrane iznosi 15.000.000,00 kn te ukupni iznos potpore za infrastrukturno opremanje banke hrane iznosi također 15.000.000,00 kn. Postoji mogućnost preraspodjele sredstava unutar ove dvije kategorije potpora i to ovisno o prijavama, a kako je prethodno opisano u točki 6.5. ovog Programa.
8PODNOŠENJE PRIJAVE
Korisnik se prijavljuje podnošenjem zahtjeva za dodjelu bespovratnih sredstava na temelju Javnog poziva za dostavu prijava za pružanje potpore za infrastrukturno opremanje posrednika u lancu doniranja hrane i banke hrane (u daljnjem tekstu: Javni poziv) koji će se objaviti najkasnije u lipnju 2022. godine.
Javni poziv objavljuje se na Internet platformi e-NPOO i na mrežnoj stranici Ministarstva poljoprivrede (https://poljoprivreda.gov.hr).
Javnim pozivom detaljno se propisuje:
-način podnošenja zahtjeva za potporu
-dokumentacija koja se prilaže uz zahtjev za potporu
-razdoblje podnošenja zahtjeva za potporu
-rok za podnošenje zahtjeva za potporu
-kriteriji dodjele
-kriteriji za princip „Ne čini značajnu štetu“
-administrativna obrada i kontrola
-pravila o načinu podnošenja prigovora
-povrat sredstava
i drugi podaci potrebni za provedbu Javnog poziva.
Uvjeti Javnog poziva su pravno obvezujući.
Jedan korisnik se može javiti za jedan projektni prijedlog u okviru natjecanja za dodjelu potpore za posrednike u lancu doniranja hrane.
Jedan korisnik se može istovremeno javiti za jedan projektni prijedlog u okviru natjecanja za dodjelu potpore za posrednike u lancu doniranja hrane te za jedan projektni prijedlog u okviru natjecanja za dodjelu potpore za banku hrane. U takvom slučaju, korisnik mora naznačiti koja prijava ima prioritet budući da korisnik može biti odabran samo za jednu kategoriju potpore, odnosno ne može biti istovremeno odabran za dodjelu potpore za posrednike u lancu doniranja hrane te potpore za banku hrane, osim u slučaju ako nakon obrade svih prijava sredstva nisu iskorištena.
Za dodjelu potpore za infrastrukturno opremanje banke hrane se može javiti konzorcij od dva i više korisnika pod uvjetom da se prilikom prijave priloži ugovor o suradnji sa jasnom podjelom prava i obveza između korisnika koji čine konzorcij.
9POSTUPAK ODABIRA
9.1Zaprimanje, otvaranje prijava, administrativna provjera i provjera prihvatljivosti
Prijave pristigle na objavljeni Javni poziv, obrađuje Odbor za odabir projekata (u daljnjem tekstu: Odbor) koji provodi administrativnu provjeru prijava i provjeru prihvatljivosti.
9.2Odabir korisnika potpore
Kod odabira korisnika za potporu za posrednike u lancu doniranja hrane, Odborformira rang listu prijava i to na temelju dodijeljenog broja bodova u skladu s kriterijima odabira. Korisnik mora ostvariti prag prolaznosti s minimalnim brojem bodova temeljem propisnih kriterija odabira da bi zahtjev za potporu bio prihvatljiv. U slučaju više prijava sa istim brojem bodova, prednost se daje ranije pristigloj prijavi. Ukoliko i tada, prijave budu izjednačene, odabir će se izvršiti metodom nasumičnog odabira u prisutnosti javnog bilježnika.
U slučaju da nema dovoljno raspoloživih sredstava, za zadnjeg korisnika sa rang liste će biti isplaćena potpora u visini preostalih raspoloživih sredstva.
Kod odabira korisnika za potporu za banku hrane, Odbor formira rang listu prijava i to na temelju dodijeljenog broja bodova u skladu s kriterijima odabira. Za potporu za banku hrane se bira jedan korisnik po svakoj županiji, a u slučaju više prijava, prednost ima ona prijava koja ima veći broj bodova. U slučaju izjednačenih bodova, prednost se daje ranije pristigloj prijavi.
S odabranim korisnicima, Ministarstvo će sklopiti ugovore o financiranju kojim korisnik preuzima obveze koje mora ispuniti kako bi mu potpora bila isplaćena, kao i obveze koje mora ispunjavati u petogodišnjem razdoblju nakon konačne isplate.
10PRAĆENJE PROVEDBE PROGRAMA
Administrativnu i financijsku kontrolu provedbe Programa pratit će Ministarstvo poljoprivrede prema internoj proceduri za provedbu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026.
Korisnik je obvezan omogućiti uvid u svu dokumentaciju vezano uz provođenje aktivnosti kao i periodičnu kontrolu projekta na terenu.
11ZAVRŠNE ODREDBE
Ministarstvo zadržava pravo izmjena i dopuna ovog Programa. Eventualne izmjene i dopune Programa objavit će se na mrežnim stranicama Ministarstva.
MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE
NACRT PROGRAMA POTPORE
ZA INFRASTUKTURNO OPREMANJE POSREDNKA U LANCU DONIRANJA HRANE I BANKE HRANE
ožujak 2022.
Tablica sadržaja
1 UVOD
1.1. Sustav doniranja hrane u Republici Hrvatskoj
1.2. Digitalizacija sustava doniranja hrane u Republici Hrvatskoj
1.3. Posrednici u lancu doniranja hrane
1.4. Ideja o banci hrane u RH
1.5. Studija izvedivosti Banke hrane u RH
2 CILJ PROGRAMA
3 PREDMET PROGRAMA
3.1. Potpora za infrastrukturno opremanje posrednika u lancu doniranja hrane
3.2. Potpora za infrastrukturno opremanje banke hrane
4 PRAVNA OSNOVA
5 UVJETI PROGRAMA POTPORE ZA POSREDNIKE U LANCU DONIRANJA HRANE
5.1. Prihvatljivost projekta
5.2. Prihvatljivi korisnici
5.3. Obveze korisnika
5.4. Prihvatljivi troškovi
5.5. Iznos potpore
5.6. Kriteriji odabira
6 UVJETI PROGRAMA POTPORE ZA BANKU HRANE
6.1. Prihvatljivost projekta
6.2. Prihvatljivi korisnici
6.3. Obveze korisnika
6.4. Prihvatljivi troškovi
6.5. Iznos potpore
6.6. Kriteriji odabira
7 IZNOS PRORAČUNSKIH SREDSTAVA
8 PODNOŠENJE PRIJAVE
9 POSTUPAK ODABIRA
9.1 Zaprimanje, otvaranje prijava, administrativna provjera i provjera prihvatljivosti
9.2 Odabir korisnika potpore
10 PRAĆENJE PROVEDBE PROGRAMA
11 ZAVRŠNE ODREDBE
PRILOG 1.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
1 UVOD
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
1.1. Sustav doniranja hrane u Republici Hrvatskoj
Zakonodavni okvir za doniranje hrane propisan je Zakonom o poljoprivredi (Narodne novine, br. 118/18, 42/20, 127/20 - Odluka Ustavnog suda RH i 52/21) i Pravilnikom o doniranju hrane i hrane za životinje (Narodne novine, broj 91/19). Također, budući da se doniranje hrane smatra stavljanjem hrane na tržište sukladno odredbama Uredbe (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2002. o utvrđivanju općih načela i uvjeta zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane, na isto se primjenjuju svi propisi o hrani.
Doniranje hrane je davanje hrane bez naknade od donatora hrane namijenjene krajnjem primatelju hrane, dok se davanje hrane bez naknade od građana namijenjene krajnjem primatelju hrane ne smatra doniranjem hrane.
Donator hrane je pravna ili fizička osoba koja bez naknade daje hranu namijenjenu krajnjem primatelju hrane.
Posrednik u lancu doniranja hrane je pravna osoba koja prikuplja hranu od donatora namijenjenu krajnjem primatelju hrane.
Banka hrane je organizacija koja prikuplja hranu od donatora namijenjenu krajnjem primatelju te je daje posredniku u lancu doniranja hrane. Pored navedenog, banka hrane može prikupljenu hranu od donatora dati i izravno krajnjem primatelju.
Krajnji primatelj hrane je socijalno ugrožena osoba i/ili osoba pogođena elementarnim nepogodama ili prirodnim katastrofama ili osoba koja se donatoru hrane odnosno posredniku u lancu doniranja hrane učini vjerojatnim da je u potrebi te neprofitna pravna osoba koja pruža uslugu smještaja i/ili prehrane štićenicima svog objekta, osim pučkih kuhinja.
Sustav doniranja hrane u Republici Hrvatskoj trenutno čine mreža donatora, posrednika i krajnjih primatelja.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
1.2. Digitalizacija sustava doniranja hrane u Republici Hrvatskoj
U svrhu unapređenja sustava doniranja hrane u Republici Hrvatskoj, Ministarstvo poljoprivrede je u suradnji sa Prehrambeno-biotehnološkim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu, tijekom svibnja i lipnja 2017. godine, provelo istraživanje o doniranju hrane u Republici Hrvatskoj. Rezultati ovog istraživanja su pokazali da viškovi hrane postoje te da nastaju duž cijelog prehrambenog lanca te da bi poticaj za doniranje hrane, između ostalog, moglo biti adekvatno povezivanje donatora i posrednika u lancu doniranja hrane.
Stoga je Ministarstvo poljoprivrede izradilo IT sustav za doniranje hrane kao virtualno centralno mjesto za distribuciju i koordinaciju donirane hrane. Ideja je bila povezati donatore i posrednike preko IT sustava u koji bi donatori mogli prijaviti hranu koju žele donirati te se povezati sa posrednicima koji su relativno blizu i imaju transportne i skladišne kapacitete, pri čemu bi se svakako vodilo računa o potrebama krajnjih primatelja koje opskrbljuje posrednik.
Prednosti ovakvog sustava uključuju: manje opterećenje donatora, lakšu komunikaciju između donatora i posrednika, centralno upravljanje, usklađenost ponude i potreba, pokrivenost perifernih dijelova RH te transparentnu podjelu donacija.
IT sustav za doniranje hrane je u pravilu komunikacijska platforma za donatore i posrednike i to preko centralnog upravitelja koji bi trebao skratiti vrijeme donatoru u pogledu pronalaska adekvatnog posrednika i dogovora oko preuzimanja donirane hrane.
Proces započinje prijavom donacije od strane donatora u IT sustav, pri čemu upravitelj sustava biva obaviješten o pristigloj donaciji koju nudi posrednicima, odabranim prema unaprijed definiranim kriterijima (zemljopisna udaljenost, potrebe posrednika, odnosno broj krajnjih primatelja o kojima skrbi posrednik, mogućnost skladištenja, transporta i dr.). Posrednici potvrđuju zainteresiranost za donaciju te slijedi dogovor oko preuzimanja donacije. Podaci koji prate donaciju u cijelom lancu dionika, od donatora, preko upravitelja, do posrednika, su informacije o vrsti hrane, količini, roku trajanja, uvjetima čuvanja, adresi i vremenu dostupnosti donacije, o mogućem transportu od strane donatora, o kontakt osobi kod donatora i dr.
Stoga je glavna uloga centralnog upravitelja odabir potencijalnih posrednika za dodjelu prijavljenih donacija u skladu sa zadanim kriterijima, a koji osiguravaju usklađenost ponude i potreba te pokrivenost perifernih dijelova Republike Hrvatske te podjela prijavljenih donacija prema odabranim posrednicima kroz IT sustav.
Projekt uspostave IT sustava za doniranje hrane je završio svoju pilot fazu primjene krajem 2019. godine (u trajanju od cca godinu dana na ograničenom broju korisnika), a započeo je u listopadu 2018. godine. U prvoj fazi projekta pod nazivom unapređenje povezanosti i komunikacije donatora i posrednika u lancu doniranja hrane, radilo se na izradi i uspostavi IT sustava za doniranje hrane, na prikupljanju potencijalnih korisnika kroz informiranje i edukacije o primjeni IT sustava te u završnoj fazi prve faze pilot projekta, krenula je i praktična primjena te su utvrđene potencijalne prednosti i nedostatci samog sustava. U drugoj fazi pilot projekta pod nazivom centralno upravljanje IT sustavom za doniranje hrane, nastavila se primjena IT sustava, uključeni su novi korisnici te utvrđeni modeli za poboljšanje funkcionalnosti samog sustava.
Pokazalo se da IT rješenje uspješno funkcionira te se planira prema rezultatima pilot projekta dodatno unaprijediti. Odaziv posrednika je zadovoljavajući i u skladu s očekivanjima. Odaziv donatora je nešto niži od očekivanog, ali obećavajuće je da je interes donatora za korištenjem IT sustava u porastu te se broj donacija u posljednje vrijeme svakim danom sve više povećava. Od 2019. godine do danas u IT sustavu za doniranje hrane je registriran 131 donatorski profil (23 pravne osobe), 95 posrednika u lancu doniranja hrane te je distribuirano 230 tona donirane hrane.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
1.3. Posrednici u lancu doniranja hrane
Trenutno je u Republici Hrvatskoj registrirano 126 posrednika u lancu doniranja hrane, uključujući Hrvatski Crveni križ, gradska i općinska društva Crvenog križa, Hrvatski Caritas, nadbiskupijski, biskupijski i župni Caritasi, udruge civilnog društva, javne ustanove socijalnog karaktera i dr. Objekti u kojima se odvija djelatnost posredovanja doniranom hranom su uglavnom socijalne samoposluge, pučke kuhinje i skladišta donirane hrane.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
1.4. Ideja o banci hrane u RH
Banke hrane u svijetu funkcioniraju na različite načine, ali zajednički nazivnik svih modela je da je ovdje riječ o „neprofitnom veletrgovcu“, dakle posredniku između donatora i posrednika u lancu doniranja hrane (humanitarnih organizacija). Posredovanje banke hrane se može provoditi na više načina koji uključuju:
povezivanje donatora i posrednika u lancu doniranja hrane
prema potrebi, preuzimanje hrane od donatora i/ili skladištenje hrane i/ili prijevoz hrane od donatora i/ili skladišta do posrednika
koordinacija podjele donirane hrane
traženje potencijalnih donatora hrane
poticanje doniranja hrane
zagovaranje doniranja hrane i potrebu rješavanja problema siromaštava pred donatorima i nadležnim tijelima
doprinos razvoju i provedbi politike sprječavanja nastajanja otpada od hrane i dr.
To su neprofitne organizacije koje se financiraju putem javnih izvora (država, županije, gradovi, općine), europskih sredstva (npr. FEAD – Fond europske pomoći za najpotrebitije), ulaganja privatnog sektora, filantropskih donacija te vlastitih akcija, projekata i aktivnosti.
Banke hrane su prisutne u svijetu već preko 50 godina te su se pokazale kao djelotvoran model za redistribuciju viškova hrane. Primjerice, u EU, FEBA (Europsko udruženje banki hrane) broji 24 članice, po jednu iz svake države (jedna banka hrane ili savez banki hrane).
Rezultati istraživanja o doniranju hrane u RH 1 (Ministarstvo poljoprivrede, 2017.) su pokazali da su donatorima potrebni pouzdani partneri u lancu doniranja hrane (neprofitne organizacije koje su stručne i osposobljene za poslovanje s hranom te opremljene potrebnom infrastrukturom) te da bi se prepreke za doniranje hrane koje su donatori naveli, mogle dobrim dijelom riješiti, postojanjem banke hrane u RH.
1 Izvješće Ministarstva poljoprivrede o rezultatima istraživanja o doniranju hrane u RH
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
1.5. Studija izvedivosti Banke hrane u RH
Studija o izvedivosti Banke hrane u RH 2 je izrađena tijekom 2019. godine od strane Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, a daje pregled sustava doniranja hrane u drugim državama članicama EU, analizu trenutnog stanja u doniranju hrane u RH (infrastrukturni i administrativni kapaciteti posrednika u lancu doniranja hrane) te predlaže optimalne modele banke hrane u RH.
2 Studija o izvedivosti Banke hrane u RH, Ekonomski fakultet Sveučilišta u Rijeci, rujan 2019. godine
Studija je potvrdila višestruke koristi osnivanja banke hrane u RH koje se odnose, prije svega na društvo u cjelini, a uključuju doniranje većih količina hrane, sprječavanje nastajanja otpada od hrane te doprinos rješavanju problema siromaštva. Donatorima bi banka hrane omogućila brzo i jednostavno rješavanje viškova u sustavu, a posrednicima u doniranju hrane, dodatni izvor hrane, organizirani i transparentni sustav sa jasnim procedurama, zajednički nastup prema donatorima, tijelima državne uprave i dr.
Studija zaključuje o mogućim modelima osnivanja banke hrane:
- krovna organizacija
- model regionalnih koordinatora (postojeće organizacije (posrednicu u doniranju hrane) dobivaju ulogu banke hrane-koordinatora u doniranju hrane)
- model županijskih koordinatora (isto kao prethodni model, samo na županijskoj razini).
Također, Studija utvrđuje da je funkcionalan i jednostavan informacijsko - komunikacijski sustav ključan za uspješnu uspostavu sustava banke hrane.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
2 CILJ PROGRAMA
Cilj Programa potpore za infrastrukturno opremanje posrednika u lancu doniranja hrane i banke hrane (u daljnjem tekstu: Program potpore) je pružiti financijsku potporu posrednicima u lancu doniranja hrane i banci hrane kako bi ojačali infrastrukturne kapacitete u svrhu stvaranja osnovnih preduvjeta za povećanje količina donirane hrane, čime se doprinosi smanjenju otpada od hrane te povećanju prehrambene sigurnosti siromašnijih skupina stanovništva.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
3 PREDMET PROGRAMA
Predmet Programa je dodjela potpore za infrastrukturno opremanje posrednika u lancu doniranja hrane i banke hrane. Program se provodi u okviru provedbe reformske mjere „Unaprjeđenje sustava doniranja hrane u RH“ Nacionalnog plana za oporavak i otpornost RH.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
3.1. Potpora za infrastrukturno opremanje posrednika u lancu doniranja hrane
Potpora za infrastrukturno opremanje posrednika u lancu doniranja hrane namijenjena je infrastrukturnom opremanju posrednika u lancu doniranja hrane u svrhu jačanja kapaciteta za prihvat, skladištenje i podjelu donirane hrane.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
3.2. Potpora za infrastrukturno opremanje banke hrane
Potpora za infrastrukturno opremanje banke hrane namijenjena je infrastrukturnom opremanju banke hrane u svrhu jačanja kapaciteta za koordinaciju i organizaciju prihvata, skladištenja i distribucije donirane hrane na relaciji donator – posrednik u lancu doniranja hrane. U smislu ovog Programa, banka hrane je županijski koordinator distribucije donirane hrane, odnosno koordinator distribucije donirane hrane u županiji djelovanja iz Priloga 1. ovog Programa.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
4 PRAVNA OSNOVA
Program potpore se donosi na temelju članka 82. stavka 5. Zakona o poljoprivredi (Narodne novine, br. 118/18 , 42/20 , 127/20 – Odluka Ustavnog suda RH i 52/21 ), a u okviru provedbe mjere naziva „Unaprjeđenje sustava doniranja hrane RH“ Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
5 UVJETI PROGRAMA POTPORE ZA POSREDNIKE U LANCU DONIRANJA HRANE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
5.1. Prihvatljivost projekta
Prihvatljivi su projekti infrastrukturnog opremanja koji odgovaraju cilju i predmetu Programa iz točki 2. i 3. ovoga Programa.
Projektni prijedlozi moraju sadržavati plan infrastrukturnog opremanja u odnosu na trenutno stanje, sa jasno definiranim i opisanim aktivnostima sa procjenom troška koja ne smije premašivati uobičajene tržišne cijene za takvu robu ili uslugu. Korisnik mora osigurati jamstva da ima pristup dostatnim tehničkim i financijskim resursima kako bi se osigurala učinkovita i cjelovita provedba projektnih aktivnosti.
U slučaju adaptacije skladišnih prostora, prihvatljivi će biti projektni prijedlozi za koje je izrađena potrebna projektna dokumentacija i za koje su ishođene potrebne dozvole.
Korisnici ne smiju prijaviti projektne prijedloge za čiju su provedbu već osigurali sredstva iz drugih javnih izvora. Jednako tako, prijavitelji ne smiju tražiti/dobiti sredstva iz drugih javnih izvora za troškove koji će im biti nadoknađeni u okviru ovog Programa.
U slučaju da se utvrdi dvostruko financiranje projekta prijavitelj će morati vratiti sredstva dobivena za troškove za koje je utvrđeno dvostruko financiranje. Zabrana dvostrukog financiranja odnosi se na sve troškove projektnog prijedloga.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
5.2. Prihvatljivi korisnici
Za potporu se mogu prijaviti neprofitne organizacije koje su upisane u Registar posrednika u lancu doniranja hrane u minimalnom trajanju od 6 mjeseci u odnosu na dan objave Javnog poziva za prijavu za dodjelu potpore za infrastrukturno opremanje posrednika u lancu doniranja hrane i banke hrane (u daljnjem tekstu: Javni poziv).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
5.3. Obveze korisnika
Korisnik je u obvezi provesti projekt za koji je sklopljen Ugovor o financiranju u roku od 12 mjeseci od dana sklapanja Ugovora o financiranju, a ne kasnije od 1. listopada 2023. godine. Korisnik je obvezan osigurati trajnost projekta na način da će se nabavljena infrastrukturna oprema koristiti u razdoblju od najmanje 5 godina od dana sklapanja ugovora o financiranju za iste svrhe za koje je i nabavljena.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
5.4. Prihvatljivi troškovi
Potpora se može iskoristiti za troškove prihvata, skladištenja i distribucije donirane hrane, kako slijedi:
- uređenje skladišnog prostora
- nabava skladišne opreme i namještaja
- nabava rashladnih uređaja
- nabava opreme za čuvanje hrane
- nabava viličara
- nabava vozila
- nabava rashladnih vozila
- nabava informatičke opreme.
Svi nastali troškovi moraju biti u skladu sa principom „Ne čini značajnu štetu“ definiranim u Nacionalnom planu za opravak i otpornost RH.
Prihvatljivi su troškovi koji su opravdani s obzirom na namjenu i visinu te koji su stvarno nastali za vrijeme trajanja Ugovora o financiranju s odabranim korisnikom, a u okviru prijavljenih projektnih aktivnosti.
Neprihvatljivi troškovi uključuju:
- porez na dodanu vrijednost (u daljnjem tekstu: PDV) u slučaju da je korisnik porezni obveznik upisan u registar obveznika PDV-a te ima pravo na odbitak pretporeza
- druge poreze te propisane naknade i doprinose
- sve troškove održavanja/zamjene i amortizacije
- troškove vlastitog rada
- operativne troškove
- troškove nastale prije podnošenja zahtjeva za potporu
- nepredviđene radove i ostale nepredviđene troškove
- plaće i druge naknade djelatnika korisnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
5.5. Iznos potpore
Potpora se isplaćuje u obliku bespovratnih sredstava u iznosu do 100% prihvatljivih troškova. Minimalni iznos potpore po korisniku je 10.000,00 kn. Maksimalni iznos potpore po korisniku je proporcionalan broju krajnjih primatelja o kojima skrbi, a iznosi kako slijedi:
- do 299 krajnjih primatelja 100.000,00 kn
- od 300 do 999 krajnjih primatelja 200.000,00 kn
- 1000 i više od 1000 krajnjih primatelja 300.000,00 kn
Za potrebe određivanja iznosa maksimalne potpore po korisniku, broj krajnjih primatelja će se izračunavati kao ukupni broj u 2021. godini.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
5.6. Kriteriji odabira
Kriteriji odabira su:
a) broj krajnjih primatelja o kojima brine posrednik u lancu doniranja hrane i
b) indeks razvijenosti u području u kojem djeluje posrednik u lancu doniranja hrane sukladno posebnim propisima koji reguliraju ovo područje.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
6 UVJETI PROGRAMA POTPORE ZA BANKU HRANE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
6.1. Prihvatljivost projekta
Prihvatljivi su projekti infrastrukturnog opremanja banke hrane koji odgovaraju cilju i predmetu Programa iz točki 2. i 3. ovoga Programa.
Projektni prijedlozi moraju sadržavati plan infrastrukturnog opremanja u odnosu na trenutno stanje, sa jasno definiranim i opisanim aktivnostima sa procjenom troška koja ne smije premašivati uobičajene tržišne cijene za takvu robu ili uslugu. Također, projektni prijedlog treba sadržavati plan poslovanja sa razrađenim planom kontaktiranja potencijalnih donatora u županiji djelovanja te razrađenim planom uspostave suradnje sa posrednicima u lancu doniranja hrane u županiji djelovanja.
Korisnik mora osigurati jamstva da ima pristup dostatnim tehničkim i financijskim resursima kako bi se osigurala učinkovita i cjelovita provedba projektnih aktivnosti.
U slučaju adaptacije skladišnih prostora, prihvatljivi će biti projektni prijedlozi za koje je izrađena potrebna projektna dokumentacija i za koje su ishođene potrebne dozvole.
Korisnici ne smiju prijaviti projektne prijedloge za čiju su provedbu već osigurali sredstva iz drugih javnih izvora. Jednako tako, prijavitelji ne smiju tražiti/dobiti sredstva iz drugih javnih izvora za troškove koji će im biti nadoknađeni u okviru ovog Programa.
U slučaju da se utvrdi dvostruko financiranje projekta prijavitelj će morati vratiti sredstva dobivena za troškove za koje je utvrđeno dvostruko financiranje. Zabrana dvostrukog financiranja odnosi se na sve troškove projektnog prijedloga.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
6.2. Prihvatljivi korisnici
Za potporu se mogu prijaviti neprofitne organizacije koje su upisane u Registar posrednika u lancu doniranja hrane u minimalnom trajanju od 3 godine u odnosu na dan objave Javnog poziva. Prijavitelji moraju raspolagati stručnim znanjem za provedbu projekta te dokazati i opisati mogućnost održivosti projekta od najmanje 5 godina od dana sklapanja ugovora o financiranju. Prijavitelj mora imat sjedište u županiji djelovanja za koju se prijavljuje.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
6.3. Obveze korisnika
Korisnik je u obvezi provesti projekt za koji je sklopljen Ugovor o financiranju u roku od 12 mjeseci od dana sklapanja Ugovora o financiranju, a ne kasnije od 1. listopada 2023. godine. Korisnik je obvezan osigurati trajnost projekta na način da će se nabavljena infrastrukturna oprema koristiti u razdoblju od najmanje 5 godina od dana sklapanja ugovora o financiranju za iste svrhe za koje je i nabavljena.
Ministarstvo poljoprivrede će sa odabranim korisnikom sklopiti ugovor o financiranju u kojem će se korisniku dati na korištenje IT sustav za doniranje hrane, a za potrebe koordinacije distribucije donirane hrane u županiji djelovanja.
Korisnik se ugovorom o financiranju obvezuje na obavljanje sljedećih aktivnosti:
1) preuzimanje organizacijske i koordinacijske uloge u sustavu doniranja hrane unutar županije djelovanja
2) županijsko upravljanje u IT sustavu za doniranje hrane, prema sljedećim zaduženjima:
- registracija novih organizacija i korisnika
- edukacija novih korisnika o korištenju i funkcioniranju IT sustava
- ažuriranje uputa za korištenje IT sustava, prema potrebi
- odabir potencijalnih posrednika za dodjelu prijavljenih donacija u skladu sa zadanim kriterijima, a koji osiguravaju usklađenost ponude i potreba
- podjela prijavljenih donacija prema odabranim posrednicima kroz IT sustav
- pružanje tehničke podrške korisnicima za korištenje IT sustava
- osiguravanje neometanog funkcioniranja podjele hrane putem IT sustava 5 dana u tjednu po 8 sati dnevno
- evidentiranje i prijava eventualnih tehničkih poteškoća nastalih za vrijeme primjene IT sustava i
- komunikacija s donatorima i posrednicima u lancu doniranja hrane i Ministarstvom poljoprivrede (redovno izvještavanje o broju donatora, posrednika, količini donirane hrane i dr.) i
2) pronalaženje potencijalnih novih donatorskih korisnika i organizacija te zadržavanje i razvijanje odnosa s postojećim korisnicima i organizacijama
3) ponuda suradnje svim registriranim posrednicima u lancu doniranja hrane koji su registrirani na području županije djelovanja
4) osiguravanje minimalnih skladišnih, logističkih i ljudskih resursa potrebnih za izvršavanje uloge županijskog koordinatora u županiji djelovanja
5) promicanje doniranja hrane i sprječavanja bacanja hrane
6) promicanje zajedničkih interesa posrednika u lancu doniranja hrane pred donatorima i državnoj, regionalnoj i lokalnoj samoupravi.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
6.4. Prihvatljivi troškovi
Potpora se može iskoristiti za sljedeće troškove:
- uređenje skladišnog prostora
- nabava skladišne opreme i namještaja
- nabava rashladnih uređaja
- nabava opreme za čuvanje hrane
- nabava viličara
- nabava vozila
- nabava rashladnih vozila
- nabava informatičke opreme.
Svi nastali troškovi moraju biti u skladu sa principom „Ne čini značajnu štetu“ definiranim u Nacionalnom planu za oporavak i otpornost RH.
Prihvatljivi su troškovi koji su opravdani s obzirom na namjenu i visinu te koji su stvarno nastali za vrijeme trajanja Ugovora o financiranju s odabranim korisnikom, a u okviru prijavljenih projektnih aktivnosti.
Neprihvatljivi troškovi uključuju:
- porez na dodanu vrijednost (u daljnjem tekstu: PDV) u slučaju da je korisnik porezni obveznik upisan u registar obveznika PDV-a te ima pravo na odbitak pretporeza
- druge poreze te propisane naknade i doprinose
- sve troškove održavanja/zamjene i amortizacije
- troškove vlastitog rada
- operativne troškove
- troškove nastale prije podnošenja zahtjeva za potporu
- nepredviđene radove i ostale nepredviđene troškove
- plaće i druge naknade djelatnika korisnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
6.5. Iznos potpore
Potpora se isplaćuje u obliku bespovratnih sredstava u iznosu do 100% prihvatljivih troškova. Maksimalni iznos potpore po korisniku je proporcionalan broju krajnjih primatelja u županiji, indeksu razvijenosti županije te broju registriranih posrednika u lancu doniranja hrane. (Tablica 1.)
Tablica 1.
Maksimalni iznos potpore
Pokazatelji kriterija za izračun maksimalnog iznosa potpore
Broj krajnjih primatelja
u županiji
Indeks razvijenosti
županije
Broj registriranih posrednika
1. Koordinator za grad Zagreb
1.800.000 kn
18.901
117,758
14
2. Koordinator za Zagrebačku županiju
600.000 kn
2.318
105,890
11
3. Koordinator za Varaždinsku županiju
700.000 kn
4.269
101,713
5
4. Koordinator za Međimursku županiju
400.000 kn
451
100,502
1
5. Koordinator za Krapinsko-zagorsku županiju
500.000 kn
1.160
98,976
5
6. Koordinator za Koprivničko-križevačku županiju
500.000 kn
2.125
98,493
3
7. Koordinator za Sisačko-moslavačku županiju
1.200.000 kn
10.039
91,701
5
8. Koordinator za Karlovačku županiju
700.000 kn
1.425
95,191
9
9. Koordinator za Bjelovarsko-bilogorsku županiju
800.000 kn
5.410
92,576
3
10. Koordinator za Osječko-baranjsku županiju
1.500.000 kn
11.793
96,009
15
11. Koordinator za Vukovarsko-srijemsku županiju
900.000 kn
5.688
91,992
6
12. Koordinator za Požeško-slavonsku županiju
600.000 kn
1.326
93,947
6
13. Koordinator za Brodsko-posavsku županiju
600.000 kn
2.122
93,449
5
14. Koordinator za Virovitičko-podravsku županiju
500.000 kn
803
90,666
2
15. Koordinator za Splitsko-dalmatinsku županiju
800.000 kn
4.370
103,930
12
16. Koordinator za Dubrovačko-neretvansku županiju
300.000 kn
932
108,580
2
17. Koordinator za Šibensko-kninsku županiju
400.000 kn
1.290
97,041
2
18. Koordinator za Zadarsku županiju
500.000 kn
2.234
104,654
3
19. Koordinator za Primorsko-goransku županiju
600.000 kn
3.435
105,278
6
20. Koordinator za Ličko-senjsku županiju
500.000 kn
524
92,387
2
21. Koordinator za Istarsku županiju
600.000 kn
3.368
108,970
9
U slučaju da se raspoloživa sredstva ne iskoriste po svim županijama djelovanja, preostali iznos će se prenamijeniti za potporu za infrastrukturno opremanje posrednika u lancu doniranja hane.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
6.6. Kriteriji odabira
Kriteriji odabira su:
a) kvaliteta poslovnog plana
b) godine iskustva u doniranju hrane
c) količine distribuirane donirane hrane u 2021. godini
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
7 IZNOS PRORAČUNSKIH SREDSTAVA
Sredstva za provedbu ovog Programa osigurana su u okviru Nacionalnog plana za oporavak i otpornost RH u Državnom proračunu Republike Hrvatske unutar proračunske glave 06005 Ministarstva poljoprivrede u iznosu od 30.000.000,00 kuna na poziciji K865026 (konto 3811). Ukupni iznos potpore za infrastrukturno opremanje posrednika u lancu doniranja hrane iznosi 15.000.000,00 kn te ukupni iznos potpore za infrastrukturno opremanje banke hrane iznosi također 15.000.000,00 kn. Postoji mogućnost preraspodjele sredstava unutar ove dvije kategorije potpora i to ovisno o prijavama, a kako je prethodno opisano u točki 6.5. ovog Programa.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
8 PODNOŠENJE PRIJAVE
Korisnik se prijavljuje podnošenjem zahtjeva za dodjelu bespovratnih sredstava na temelju Javnog poziva za dostavu prijava za pružanje potpore za infrastrukturno opremanje posrednika u lancu doniranja hrane i banke hrane (u daljnjem tekstu: Javni poziv) koji će se objaviti najkasnije u lipnju 2022. godine.
Javni poziv objavljuje se na Internet platformi e-NPOO i na mrežnoj stranici Ministarstva poljoprivrede ( https://poljoprivreda.gov.hr ).
Javnim pozivom detaljno se propisuje:
- način podnošenja zahtjeva za potporu
- dokumentacija koja se prilaže uz zahtjev za potporu
- razdoblje podnošenja zahtjeva za potporu
- rok za podnošenje zahtjeva za potporu
- kriteriji dodjele
- kriteriji za princip „Ne čini značajnu štetu“
- administrativna obrada i kontrola
- pravila o načinu podnošenja prigovora
- povrat sredstava
i drugi podaci potrebni za provedbu Javnog poziva.
Uvjeti Javnog poziva su pravno obvezujući.
Jedan korisnik se može javiti za jedan projektni prijedlog u okviru natjecanja za dodjelu potpore za posrednike u lancu doniranja hrane.
Jedan korisnik se može istovremeno javiti za jedan projektni prijedlog u okviru natjecanja za dodjelu potpore za posrednike u lancu doniranja hrane te za jedan projektni prijedlog u okviru natjecanja za dodjelu potpore za banku hrane. U takvom slučaju, korisnik mora naznačiti koja prijava ima prioritet budući da korisnik može biti odabran samo za jednu kategoriju potpore, odnosno ne može biti istovremeno odabran za dodjelu potpore za posrednike u lancu doniranja hrane te potpore za banku hrane, osim u slučaju ako nakon obrade svih prijava sredstva nisu iskorištena.
Za dodjelu potpore za infrastrukturno opremanje banke hrane se može javiti konzorcij od dva i više korisnika pod uvjetom da se prilikom prijave priloži ugovor o suradnji sa jasnom podjelom prava i obveza između korisnika koji čine konzorcij.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
9 POSTUPAK ODABIRA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
9.1 Zaprimanje, otvaranje prijava, administrativna provjera i provjera prihvatljivosti
Prijave pristigle na objavljeni Javni poziv, obrađuje Odbor za odabir projekata (u daljnjem tekstu: Odbor) koji provodi administrativnu provjeru prijava i provjeru prihvatljivosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
9.2 Odabir korisnika potpore
Kod odabira korisnika za potporu za posrednike u lancu doniranja hrane, Odbor formira rang listu prijava i to na temelju dodijeljenog broja bodova u skladu s kriterijima odabira. Korisnik mora ostvariti prag prolaznosti s minimalnim brojem bodova temeljem propisnih kriterija odabira da bi zahtjev za potporu bio prihvatljiv. U slučaju više prijava sa istim brojem bodova, prednost se daje ranije pristigloj prijavi. Ukoliko i tada, prijave budu izjednačene, odabir će se izvršiti metodom nasumičnog odabira u prisutnosti javnog bilježnika.
U slučaju da nema dovoljno raspoloživih sredstava, za zadnjeg korisnika sa rang liste će biti isplaćena potpora u visini preostalih raspoloživih sredstva.
Kod odabira korisnika za potporu za banku hrane, Odbor formira rang listu prijava i to na temelju dodijeljenog broja bodova u skladu s kriterijima odabira. Za potporu za banku hrane se bira jedan korisnik po svakoj županiji, a u slučaju više prijava, prednost ima ona prijava koja ima veći broj bodova. U slučaju izjednačenih bodova, prednost se daje ranije pristigloj prijavi.
S odabranim korisnicima, Ministarstvo će sklopiti ugovore o financiranju kojim korisnik preuzima obveze koje mora ispuniti kako bi mu potpora bila isplaćena, kao i obveze koje mora ispunjavati u petogodišnjem razdoblju nakon konačne isplate.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
10 PRAĆENJE PROVEDBE PROGRAMA
Administrativnu i financijsku kontrolu provedbe Programa pratit će Ministarstvo poljoprivrede prema internoj proceduri za provedbu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026.
Korisnik je obvezan omogućiti uvid u svu dokumentaciju vezano uz provođenje aktivnosti kao i periodičnu kontrolu projekta na terenu.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
11 ZAVRŠNE ODREDBE
Ministarstvo zadržava pravo izmjena i dopuna ovog Programa. Eventualne izmjene i dopune Programa objavit će se na mrežnim stranicama Ministarstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
PRILOG 1.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Županije djelovanja
Županija djelovanja
1. Grad Zagreb
2. Zagrebačka županija
3. Varaždinska županija
4. Međimurska županija
5. Krapinsko-zagorska županija
6. Koprivničko-križevačka županija
7. Sisačko-moslavačka županija
8. Karlovačka županija
9. Bjelovarsko-bilogorska županija
10. Osječko-baranjska županija
11. Vukovarsko-srijemska županija
12. Požeško-slavonska županija
13. Brodsko-posavska županija
14. Virovitičko-podravska županija
15. Splitsko-dalmatinska županija
16. Dubrovačko-neretvanska županija
17. Šibensko-kninska županija
18. Zadarska županija
19. Primorsko-goranska županija
20. Ličko-senjska županija
21. Istarska županija
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede