NACIONALNI PLAN OPORAVKA I OTPORNOSTI 2021. - 2026.
„Uspostava provjere medijskih činjenica i sustava javne objave podataka“
(referentni broj: C1.1.1. R6-I2)
Uvodna najava u pripremi Programa potpora i Javnog poziva za dodjelu bespovratnih sredstava
Inicijalni okvir: ciljevi, aktivnosti i kriteriji
1.UVOD
Kako bi odgovorila na izazove krize uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19 Europska unija je 2020. godine uspostavila Mehanizam za oporavak i otpornost kao dio instrumenta EU-a sljedeće generacije. Planovi za oporavak i otpornost, koje izrađuju države članice u suradnji s Europskom komisijom, temelj su za korištenje sredstava iz spomenutog Mehanizma, a time i glavni strateški dokument za planiranje i provedbu reformi, ulaganja i projektnih inicijativa država članica usmjerenih na gospodarski oporavak, održivi razvoj te zelenu i digitalnu tranziciju. U planu za oporavak i otpornost daje se pregled reformi i povezanih ulaganja koje će država članica provesti u sljedećim godinama u skladu s propisanim ciljevima Mehanizma za oporavak i otpornost.
Uredba (EU) 2021/241 o uspostavi Mehanizma za oporavak i otpornost ne utvrđuje direktno oblike bespovratnih sredstava koje država članica dodjeljuje krajnjim primateljima tj. korisnicima. Međutim, Uredba općenito navodi obvezu dosljednosti primjene različitih instrumenata Unije. Vlada Republike Hrvatske na sjednici održanoj 8. srpnja 2021. donijela je Odluku o sustavu upravljanja i praćenju provedbe aktivnosti u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. - 2026. (Narodne novine, br. 78/21).
U sklopu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, Ministarstvo kulture i medija i Agencija za elektroničke medije nositelji su investicije C1.1.1. R6-I2„Uspostava provjere medijskih činjenica i sustava javne objave podataka“ pod komponentom C1.1. Otporno, zeleno i digitalno gospodarstvo te reformskom mjerom C1.1.1. R6 „Razvoj otpornog kulturnog i kreativnog sektora“. Za provedbu investicije u Nacionalnom planu oporavka i otpornosti osigurano je 45 milijuna kuna bespovratnih sredstava za projekt razvoja sustava provjere točnosti informacija objavljenih u javnom prostoru, medijima i na društvenim mrežama, kroz niz aktivnosti predloženih u ovom dokumentu.
Na temelju stručne studije „Jačanje otpornosti društva na dezinformacije: analiza stanja i smjernice za djelovanje“, koja je priložena ovoj javnoj raspravi, a u sklopu programa Nacionalnog plana za oporavak i otpornost „Uspostava sustava provjere medijskih činjenica i sustava javne objave podataka“ predlažu se aktivnosti, načela rada i kriteriji koji bi trebali informirati i dati smjernice oblikovanju i provođenju javnog poziva za aktivnosti i projekte u okviru ove investicije. Predložene aktivnosti, načela rada i kriteriji temelje se na okviru djelovanja, preporukama i principima vodećih međunarodnih institucija u borbi protiv dezinformacija (primjerice, Vijeća Europe, Europske komisije i UNESCO-a).
2.CILJEVI INVESTICIJE
Opći cilj budućeg programa za koji su osigurana sredstava iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti je jačanje otpornosti društva na dezinformacije kroz smanjenje količine dezinformacija, misinformacija i lažnih vijesti u javnom prostoru, jačanje informacijske pouzdanosti i sigurnosti kod konzumiranja medijskih sadržaja i korištenja društvenih mreža, jačanje kvalitete novinarstva i vjerodostojnog izvještavanja te jačanje medijske pismenosti.
Specifični ciljevi budućeg programa su:
a) jačanje kompetencija postojećih i razvoj novih neovisnih provjeravatelja točnosti informacija objavljenih u javnom prostoru, medijima i na društvenim mrežama;
b) razvoj tehnoloških programa i platformi za rad na provjeri informacija;
c) jačanje otpornosti medija na dezinformacije i poticanje kvalitetnog i vjerodostojnog novinarstva;
d) poticanja projekata medijske pismenosti koji se temelje na edukaciji i osnaživanju pojedinaca u suzbijanju dezinformacija i njihovih negativnih utjecaja;
e) stvaranje suradničke platforme i repozitorija provjerenih i ispravljenih informacija.
Opći okvir za izradu prijedloga aktivnosti i kriterija
Ključne međunarodne organizacije poput Vijeća Europe, Europske komisije i UNESCO-a, kao i relevantni projekti poput Europskog opservatorija za digitalne medije (EDMO), jasno navode nekoliko ključnih principa uspostave i jačanja sustava utvrđivanja činjenica i provjere informacija: projektna suradnja različitih dionika, multidisciplinarni timovi i suradnja s akademskom zajednicom, jačanje suradnje, komplementarnosti i razmjene između tradicionalnih medija i neovisnih fact-checking organizacija, razvoj i primjena novih tehnologija te informacija iz otvorenih izvora (open-source intelligence - OSINT), sustavna edukacija i radionice.
Digitalna transformacija medijskog i informacijskog tržišta, kao i medijskih i informacijskih navika građanki i građana, potpomognuta financijskim krizama i ekonomskim posljedicama pandemije COVID-19, ugrozila je ekonomsku održivost medija i njihovih poslovnih modela.
Kako bi se održalo i poticalo kvalitetno neovisno novinarstvo, ali i neovisni i specijalizirani projekti provjere točnosti informacija, ključne su potpore iz javnih sredstava kroz sustav izravnih i neizravnih subvencija. Te se potpore trebaju temeljiti na jasnim i mjerljivim kriterijima odabira projekata u odnosu na postavljene ciljeve i pripadajuće aktivnosti, uz osiguravanje transparentnost postupka izbora u svim njegovim fazama, transparentno izvještavanje o korisnicima potpora i dodijeljenim iznosima te praćenje izvršavanja postavljenih ciljeva i dogovorenih aktivnosti.
Ovom investicijom, prateći okvire i principe djelovanja ključnih međunarodnih organizacija i projekata koji se bave utvrđivanjem činjenica, potiču se:
◊partnerstva između organizacija civilnog društva i akademskih/obrazovnih/istraživačkih institucija i medija;
◊suradnja između medija i fact-checking organizacija;
◊tematski (sektorski) fact-checking projekti, poput, primjerice, projekta SciCheck organizacije Factcheck.org, koji je usmjeren prvenstveno na provjeravanje informacija vezanih uz znanost. Cilj ovakvog pristupa je potaknuti stručne i znanstvene dionike, specijalizirane za neko područje (primjerice, medicine i slično) da doprinesu jačanju otpornosti društva protiv dezinformacija;
◊projekti provjeravanja informacija vezanih uz teme od općeg interesa (npr. javno zdravlje, sigurnost, klimatske promjene i slično).
2.1.PRIHVATLJIVE AKTIVNOSTI
Kod prijave projektnog prijedloga, potencijalni prijavitelji moraju voditi računa o sljedećem:
◊Minimalno i maksimalno trajanje projekta:Planirano razdoblje trajanja provedbe projekata je od 6 do 36 mjeseci, najkasnije do 31. 12. 2025.
◊Minimalni iznos potpore po prijavitelju: 750.000,00 HRK (sedamstopedesettisućakuna)
◊Maksimalni iznos potpore po prijavitelju: 1.500.000,00 HRK (milijunpetstotisućakuna)
◊Prihvatljivi troškovi: Ulaganja u materijalnu imovinu, ulaganja u nematerijalnu imovinu, unaprjeđenje procesa i organizacije poslovanja, savjetodavne usluge povezane s projektom, usavršavanje djelatnika.
1. Jačanje kapaciteta i kompetencija postojećih provjeravatelja informacija (fact-checkera) i uspostavljanje novih neovisnih provjeravatelja.
U sklopu ove aktivnosti financirat će se:
-aktivnosti kojima se jača kapacitet postojećih provjeravatelja informacija, ulaganjem u unaprjeđenje procedura i metodologije provjere informacija te jačanje suradnje fact-checkera s međunarodnim i nacionalnim dionicima posvećenim borbi protiv dezinformacija, prvenstveno drugim fact-checking projektima i organizacijama te medijima;
-aktivnosti kojima se uspostavlja novi sustav provjere informacija, uključujući razradu procedura i metodologije razotkrivanja i ispravljanja dezinformacija te razvijanja suradnje s međunarodnim i nacionalnim dionicima posvećenim borbi protiv dezinformacija, prvenstveno drugim fact-checking projektima i organizacijama te medijima;
-rad na provjeri točnosti informacija objavljenih u javnom prostoru, medijima, društvenim mrežama, te razotkrivanju i ispravljanju dezinformacija;
-aktivnosti vezane uz razvoj i primjenu programa za računalnu provjeru informacija;
-aktivnosti vezane uz analizu podataka prikupljenih računalnim sustavima za provjeru informacija;
-pokretanje komunikacijskog kanala, odnosno platforme vezane uz konkretan projekt (mrežne stranice i sl.) na kojoj će se objavljivati razotkrivene i ispravljene informacije i komunicirati procedure, načela, aktivnosti i ostale informacije relevantne za projekt;
-sudjelovanje u radu suradničke platforme na kojoj će se objavljivati, organizirati, sortirati i arhivirati provjerene informacije, što, između ostalog, omogućuje naknadnu analizu materijala i stvaranje repozitorija za istraživačke i druge projekte; putem suradničke platforme projekti financirani u okviru ove investicije moći će surađivati na različitim aktivnostima istraživanja i utvrđivanja činjenica, razmjenjivati alate koji podržavaju analizu i provjeru informacija multimedijskog sadržaja te alate za otkrivanje i prikupljanje sadržaja iz različitih online izvora.
2. Uspostavljanje i jačanje sustava i procedura provjere informacija (fact-checking) u medijskim redakcijama
Sukladno preporukama UNESCO-a, u sklopu ove aktivnosti poticat će se razvoj specijaliziranih jedinica za provjeru informacija unutar postojećih medijskih redakcija, koje mogu biti prihvatljivi partner u projektu, kroz edukaciju i usavršavanje za korištenje novih alata i tehnologija za provjeru online materijala, kroz implementaciju takvih alata u rad redakcija te kroz suradnju s nezavisnim fact-checking organizacijama/projektima.
Ovu aktivnost moguće je realizirati u sklopu partnerstva.
3. Edukacije, usavršavanja te razvoj i implementacija inovativnih rješenja
U sklopu ove aktivnosti poticat će se:
a)Razvoj i održavanje edukativnih programa i radionica, znanstvenih i stručnih skupova, te razvoj i izrada edukativnih materijala i pripadajućih analiza vezanih uz fact-checking i borbu protiv dezinformacija koji se fokusiraju na sljedeće teme i sadržaje:
◊prepoznavanje dezinformacija, misinformacija, lažnih vijesti i ostalih oblika manipulacije sadržajem u javnom prostoru, medijima i na društvenim mrežama;
◊pristupe, uspostave jasnih procedura i načela fact-checkinga;
◊razumijevanje važećeg regulatornog okvira u području zaštite privatnosti i zaštite osobnih podataka pojedinaca, pravnog okvira za borbu protiv dezinformacija, zaštite integriteta izbora, transparentnosti i odgovornosti algoritamskog djelovanja platformi, slobode izražavanja, dezinformacija i govora mržnje i sl.;
◊edukaciju za testiranje, primjenu i korištenje računalnih sustava za provjeru informacija;
◊edukaciju o mogućnostima AI tehnologija u sustavima provjere informacija;
◊radionice usmjerene na rješavanje pojedinih zadaća u računalnim sustavima za provjeru informacija s ciljem podizanja kompetencija, poticanja suradnje i osvještavanje javnosti o mogućnostima AI tehnologije u sustavima provjere informacija.
b)Razvoj računalnih sustava za provjeru informacija:
◊razvoj pojedinih modula unutar sustava za provjeru informacija (primjerice, detekcija tvrdnji, pronalaženje dokaza, prepoznavanje botova, profiliranje autora, analiza društvenih interakcija, objašnjivost modela i dr.);
◊razvoj mrežne aplikacije koja omogućuje korištenje razvijenih modula kroz unificirano i otvoreno programsko sučelje (API);
◊razvoj sustava za prikupljanje podataka iz raznih izvora s podrškom za otvorene standarde poput ClaimReviewa, automatskim prijevodom na hrvatski te mogućnošću povezivanja sa suradničkom platformom;
◊razvoj programske podrške za obradu hrvatskoga jezika;
◊razvoj alata za označavanje podataka s naprednim tehnikama za smanjenje broja potrebnih primjera za učenje modela strojnog učenja (koristeći primjerice modele aktivnog učenja) i s podržanim prikladnim metrikama kvalitete označavanja;
◊razvoj alata za kontinuirano retreniranje i evaluaciju modela sustava za provjeru informacija;
◊razvoj ekstenzija za mrežne pretraživače koji omogućuju korištenje sustava za provjeru informacija.
3.NAČELA RADA
Kako bi se osigurao integritet djelovanja u okviru programa uspostave i jačanja sustava provjere informacija, ključno je da se u procesu evaluacije projektnih prijedloga kao poseban kriterij vrednuje spremnost i mogućnost prijavitelja da se pridržavaju temeljnih Načela rada.
Proces prijave na javni poziv mora uključivati spremnost prijavitelja na prihvaćanje i poštivanje temeljnih standarda i principa rada kojima se vode ključne međunarodne organizacije i projekti na području borbe protiv dezinformacija i provjere točnosti informacija, poput IFCN-a, EDMO-a i sličnih.
Temeljna Načela rada u okviru ove investicije uključuju:
●NEOVISNOST, politička i ekonomska, ali i druga; organizacija se može smatrati ovisnom kada ovisi o jednom ključnom izvoru financiranja koji može imati određene političke, ekonomske, ideološke ili druge interese koji su potencijalno u sukobu s javnim interesom. Primjeri na kojima se gradi načelo neovisnosti i uređivačke nezavisnosti: ako se organizacija specijalizira ili prijavljuje projekt provjere informacija u sferi politike ne smije primati sredstva od političara, političkih stranaka, političkih grupacija ili drugih aktera s jasnom političkom agendom; lokalna organizacija ili medij ne smije ovisiti o izvorima financiranja povezanim s lokalnim vlastima i lokalnim gospodarstvenicima na način koji umanjuje njezinu nezavisnost, a ukoliko takva sredstva postoje, ona uvijek trebaju biti dodijeljena kroz javne natječaje i transparentno u pogledu dodijeljenih iznosa i kriterija dodjele; ako se organizacija specijalizira ili prijavljuje projekt provjere informacija u sferi zdravstvenih (dez)informacija, ne smije primati sredstva od npr. farmaceutske industrije i drugih organizacija koje mogu umanjiti njezinu nezavisnost.Provjeravatelji informacija (fact-checking organizacija ili projekt) ne smiju javno zagovarati političke opcije i/ili kandidate;
●TRANSPARENTNOST i to prvenstveno:
-transparentnost ustroja, procedura i metodologije utvrđivanja činjenica: provjeravatelj na mrežnoj stranici treba istaknuti ustroj organizacijske jedinice koja provodi provjeru informacija, navesti osobe uključene u proces utvrđivanja činjenica, navesti njihov djelokrug rada te kratke životopise voditelja projekta i voditelja odjela koji provodi provjeru informacija; provjeravatelj treba omogućiti jednostavnu i transparentnu komunikaciju s fact-checking organizacijom ili projektom putem online i drugih kanala;provjeravatelj se obvezuje na svojoj mrežnoj stranici detaljno opisati procedure koje koristi pri odabiru informacija koje će provjeriti i analizirati, kao i razotkrivanju dezinformacija, odnosno pri objavljivanju informacija kojima se razotkrivaju dezinformacije;
-transparentnost izvora: pri ispravljanju dezinformacija provjeravateljtreba transparentno navesti sve izvore korištene pri ispravljanju informacije, kao i sve potrebne reference i linkove, ako su oni dostupni, tako da te izvore mogu koristiti i drugi; svugdje gdje je to moguće, provjeravatelj se u ispravku informacije treba pozvati na više od jednog izvora; kod navođenje ispravka, provjeravatelji trebaju upozoriti na potencijalni sukob interesa izvora, pogotovo ako bi to moglo utjecati na točnost dokaza; kad god je to moguće, provjeravatelj treba kontaktirati osobu koja je autor tvrdnje koja je označena kao netočna, pogotovo ako se radi o izjavama javnih aktera;
-transparentnost financiranja: provjeravatelji na svojoj mrežnoj stranici i drugim komunikacijskim kanalima trebaju jasno istaknuti izvore financiranja;ako mediji i fact-checking organizacije primaju sredstva od nadnacionalnih izvora (npr. Europska unija, fondovi Europske unije, programi Europske unije i slično), države i/ili regionalne i lokalne samouprave, njihovih tijela i institucija, isto uvijek treba biti kroz javne natječaje i transparentno u pogledu dodijeljenih iznosa i kriterija dodjele;
-transparentnost računalnih sustava za provjeru činjenica: razvijeni računalni kod treba biti javno dostupan u najvećoj mogućoj mjeri; treba biti opisan postupak definiranja, treniranja i evaluacije modela strojnog učenja; treba opisati ograničenja razvijenih modula unutar sustava za provjeru činjenica; potrebno je opisati podatke korištene za razvoj modela strojnog učenja te navesti moguće pristranosti prisutne u podacima; podaci na kojima su modeli trenirani trebaju biti javno dostupni osim ako, vezano uz te podatke, ne postoje eventualna ograničenja povezana sa zaštitom osobnih podataka ili poštivanje autorskih prava; potrebno je, do mjere u kojoj je to moguće, primijeniti metode za objašnjivost modela strojnog učenja;
●POLITIČKA I DRUGA NEPRISTRANOST I NEZAVISNOST: organizacije koje obavljaju aktivnosti provjere informacija i utvrđivanja činjenica (fact-checkinga) svim sadržajima trebaju pristupati nepristrano i jednako, a uređivačke odluke trebaju donositi nezavisno od bilo kakvog političkog, ekonomskog ili drugog utjecaja; provjeravatelji se trebaju držati visokih standarda provjere koje propisuje najrelevantnije svjetske organizacije i projekti na području fact-checkinga (poput IFCN-a ili EDMO-a), bez obzira tko je izvor informacije; provjeravanje informacija ne smije biti ideološki pristrano i ne smije biti usmjereno samo na političke aktere, osobe ili organizacije koje pripadaju jednom ideološkom spektru, a isključivati druge;
●RELEVANTNOST: provjeravatelj se u izboru informacija koje provjerava treba voditi načelom dosega i relevantnosti, pri čemu prednost trebaju imati informacije i sadržaji koji utječu na opće dobro društva i zajednice; provjeravatelj na svojoj mrežnoj stranici treba jasno istaknuti procedure i kriterije odabira informacija koje podliježu provjeri, pri čemu provjeri podliježu isključivo informacije za koje se može utvrditi činjenično stanje te takve informacije treba jasno razlikovati od iskazivanja mišljenja i vrijednosnih procjena koje ne mogu biti predmet fact-chekinga;
●PRAVO NA KOREKCIJU POGREŠKE I OBJAVU ISPRAVKA: provjeravatelj na svojoj mrežnoj stranici treba objaviti politiku objave ispravaka; provjeravatelj je dužan objaviti ispravak kada se utvrdi da je provjeravatelj pogriješio u proceduri, izvorima, sadržaju ili zaključku, a ispravak se mora objaviti tako da bude uočljiv i da publike što lakše vide korekciju; provjeravatelj je odgovoran za svaku štetu koju svojim nesavjesnim radom prouzroči trećim osobama;
●NEPOSTOJANJE SUKOBA INTERESA: prijavitelj u sklopu prijave potpisuje da nije u sukobu interesa s organizacijom, institucijom ili osobom koja bi na bilo koji način ugrozila temeljna načela neovisnosti, nezavisnosti, transparentnosti i nepristranosti provjeravatelja informacija.
Prihvaćanje Načela rada predstavlja eliminacijski kriterij. Načela rada predstavljaju jedan od temeljnih evaluacijskih kriterija pri nadzoru provedbe projekta, usvajanju obaveznih periodičnih izvještaja o provedbi (su)financiranog projektnog prijedloga, usvajanju završnog izvještaja i ocjenjivanju provedbe projekta. Nepridržavanje temeljnih Načela rada predstavlja osnovu za pokretanje postupka utvrđivanja nepravilnosti.
Osnovu za pokretanje postupka utvrđivanja nepravilnosti predstavlja i izricanje mjera sukladno pozitivnim pravnim propisima Republike Hrvatske u slučajevima kada se utvrdi poticanje, pogodovanje poticanju i širenju mržnje ili diskriminacije na osnovi rasne ili etničke pripadnosti ili boje kože, spola, jezika, vjere, političkog ili drugog uvjerenja, nacionalnog ili socijalnog podrijetla, imovnog stanja, članstva u sindikatu, obrazovanja, društvenog položaja, bračnog ili obiteljskog statusa, dobi, zdravstvenog stanja, invaliditeta, genetskog naslijeđa, rodnog identiteta, izražavanja ili spolne orijentacije sukladno Zakonu o medijima i Zakonu o elektroničkim medijima.
4.BUDUĆA NATJEČAJNA DOKUMENTACIJA, PRIHVATLJIVI PRIJAVITELJI I PARTNERI I KRITERIJI ZA VREDNOVANJE PROJEKATA
4.1.PRIJAVA NA JAVNI POZIV: PRIHVATLJIVI PRIJAVITELJI I PROJEKTNI PARTNERI
Prihvatljivi prijavitelji na javni poziv su: obrazovne i znanstvene institucije (visoka učilišta, veleučilišta, škole, instituti), organizacije civilnog društva, registrirane u Republici Hrvatskoj, koje djeluju na području Republike Hrvatske.
Prijavitelj na javni poziv može podnijeti samo jedan projektni prijedlog te se pojedinom korisniku bespovratna sredstva mogu dodijeliti samo jednom. S jednim prijaviteljem može se sklopiti samo jedan Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava.
Prijavitelj projekt može provoditi samostalno ili u partnerstvu.
Prihvatljivi projektni partneri su mikro, mala i srednja poduzeća upisana u odgovarajuće upisnike za obavljanje medijske djelatnosti, ali ne smiju provoditi projekt na način da prihvatljivi trošak koji se odnosi na prihvatljivog projektnog partnera premašuje više od 30 posto ukupne vrijednosti projekta za koji se prijavljuju.
Mikro, mala, srednja i velika poduzeća nisu prihvatljivi nositelji projekta, a velika poduzeća nisu ni prihvatljivi partneri ove investicije.
4.2. DOKUMENTACIJA KOJU JE POTREBNO PRILOŽITI (radni okvir):
Pravni status prijavitelja (svih članova partnerstva). Potrebno je priložiti dokaze o registraciji i statusu organizacije.
1.Za medije: dokaz o upisu u Upisnik Agencije za elektroničke medije ili Hrvatske gospodarske komore.
2.Popis prijašnjih projekata, s naglaskom na projekte koji spadaju u područje natječaja (ako takvi postoje).
3.Kratke životopise nositelja projekta (najmanje jedan nositelj za prijavitelja i jedan nositelj za partnere na projektu)
4.Opis stručnih kompetencija te tehničke, kadrovske i operativne sposobnosti za provođenje projekta
5.Za projekte uspostavljanja novih neovisnih provjeravatelja: prijedlog ustroja organizacije/odjela/tima za provjeravanje informacija
6.Dokaz financijske sposobnosti za provođenje projekta i izjavu o financijskoj transparentnosti
7.Plan nastavka financiranja projekta nakon isteka financiranja u sklopu budućeg Javnog poziva
8.Opis ciljeva i aktivnosti projekta (aktivnosti trebaju biti vezane uz konkretne i mjerljive indikatore koji mjere provedbu aktivnosti i ispunjavanje ciljeva)
9.Vremenski plan projektnih aktivnosti
10.Plan diseminacije i popularizacije spoznaja i rezultata aktivnosti
11.Troškovnik – koji uključuje projekciju prihvatljivih troškova projektnih aktivnosti
Okviran primjer tablice za prijavu projekta (točke 9. do 12.)
Specifičan cilj
Aktivnosti
Skupine koje će biti obuhvaćene aktivnostima
Indikatori za mjerenje provedbe aktivnosti i ostvarenja cilja
Vremenski plan i hodogram primjene aktivnosti, uključujući plan diseminacije i popularizacije spoznaja i rezultata aktivnosti
Osobe uključene u provedbu aktivnosti i kratak opis njihovih kompetencija i djelokruga djelatnosti
Planirani trošak aktivnosti i specifikacija troška
4.3. PRIJEDLOZI KRITERIJA ZA VREDNOVANJE PROJEKATA
Eliminacijski kriterij - ispravnost prijave: prijava uključuje svu traženu dokumentaciju, na natječaj se prijavljuju organizacije koje imaju pravo prijave na natječaj, prijavitelj i partneri su predali potpisane izjave o prihvaćanju Načela rada i izostanku sukoba interesa.
Prijedlog ostalih kriterija za vrednovanje projekta:
-ocjena kvalitete i izvedivosti predloženih aktivnosti u smislu njihovog doprinosa općim i specifičnim ciljevima Poziva (aktualnost, inovativnost, javni doseg i utjecaj na društvo);
-ocjena stručnih kompetencija i kapaciteta prijavitelja za provođenje predloženih aktivnosti;
-ocjena tehničkih i tehnoloških kapaciteta prijavitelja za provođenje predloženih aktivnosti;
-ocjena operativnih i kadrovskih kapaciteta prijavitelja za provođenje predloženih aktivnosti;
-ocjena financijskog kapaciteta prijavitelja za provođenje predloženih aktivnosti;
-projekcija održivosti projekta po isteku financiranja osiguranog ovom investicijom;
-uspostava i jačanje projektne suradnje različitih dionika, multidisciplinarni timovi, jačanje suradnje, komplementarnosti i razmjene između tradicionalnih medija, neovisnih fact-checking organizacija i akademske zajednice;
-dosadašnje iskustvo prijavitelja na području istraživanja i/ili edukacijskih aktivnosti vezanih uz dezinformacije, suzbijanje dezinformacija, provjere informacija i/ili medijske pismenosti;
-dosadašnje iskustvo prijavitelja na području jačanja kompetencija novinara i kvalitete novinarstva;
-dosadašnje iskustvo prijavitelja na području računalne provjere informacija i/ili razvoja alata u svrhu provjere informacija i suzbijanja dezinformacija.
Kod prijave partnerstva, kriteriji se primjenjuju jednako na nositelja projekta i partnere.
MEHANIZAM ZA OPORAVAK I OTPORNOST
NACIONALNI PLAN OPORAVKA I OTPORNOSTI 2021. - 2026.
„Uspostava provjere medijskih činjenica i sustava javne objave podataka“
( referentni broj: C1.1.1. R6-I2)
Uvodna najava u pripremi Programa potpora i Javnog poziva za dodjelu bespovratnih sredstava
Inicijalni okvir: ciljevi, aktivnosti i kriteriji
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
1. UVOD
Kako bi odgovorila na izazove krize uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19 Europska unija je 2020. godine uspostavila Mehanizam za oporavak i otpornost kao dio instrumenta EU-a sljedeće generacije. Planovi za oporavak i otpornost, koje izrađuju države članice u suradnji s Europskom komisijom, temelj su za korištenje sredstava iz spomenutog Mehanizma, a time i glavni strateški dokument za planiranje i provedbu reformi, ulaganja i projektnih inicijativa država članica usmjerenih na gospodarski oporavak, održivi razvoj te zelenu i digitalnu tranziciju. U planu za oporavak i otpornost daje se pregled reformi i povezanih ulaganja koje će država članica provesti u sljedećim godinama u skladu s propisanim ciljevima Mehanizma za oporavak i otpornost.
Uredba (EU) 2021/241 o uspostavi Mehanizma za oporavak i otpornost ne utvrđuje direktno oblike bespovratnih sredstava koje država članica dodjeljuje krajnjim primateljima tj. korisnicima. Međutim, Uredba općenito navodi obvezu dosljednosti primjene različitih instrumenata Unije. Vlada Republike Hrvatske na sjednici održanoj 8. srpnja 2021. donijela je Odluku o sustavu upravljanja i praćenju provedbe aktivnosti u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. - 2026. (Narodne novine, br. 78/21).
U sklopu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, Ministarstvo kulture i medija i Agencija za elektroničke medije nositelji su investicije C1.1.1. R6-I2 „Uspostava provjere medijskih činjenica i sustava javne objave podataka“ pod komponentom C1.1. Otporno, zeleno i digitalno gospodarstvo te reformskom mjerom C1.1.1. R6 „Razvoj otpornog kulturnog i kreativnog sektora“. Za provedbu investicije u Nacionalnom planu oporavka i otpornosti osigurano je 45 milijuna kuna bespovratnih sredstava za projekt razvoja sustava provjere točnosti informacija objavljenih u javnom prostoru, medijima i na društvenim mrežama, kroz niz aktivnosti predloženih u ovom dokumentu.
Na temelju stručne studije „ J ačanje otpornosti društva na dezinformacije: analiza stanja i smjernice za djelovanje “, koja je priložena ovoj javnoj raspravi, a u sklopu programa Nacionalnog plana za oporavak i otpornost „Uspostava sustava provjere medijskih činjenica i sustava javne objave podataka“ predlažu se aktivnosti, načela rada i kriteriji koji bi trebali informirati i dati smjernice oblikovanju i provođenju javnog poziva za aktivnosti i projekte u okviru ove investicije. Predložene aktivnosti, načela rada i kriteriji temelje se na okviru djelovanja, preporukama i principima vodećih međunarodnih institucija u borbi protiv dezinformacija (primjerice, Vijeća Europe, Europske komisije i UNESCO-a).
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
2. CILJEVI INVESTICIJE
Opći cilj budućeg programa za koji su osigurana sredstava iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti je jačanje otpornosti društva na dezinformacije kroz smanjenje količine dezinformacija, misinformacija i lažnih vijesti u javnom prostoru, jačanje informacijske pouzdanosti i sigurnosti kod konzumiranja medijskih sadržaja i korištenja društvenih mreža, jačanje kvalitete novinarstva i vjerodostojnog izvještavanja te jačanje medijske pismenosti.
Specifični ciljevi budućeg programa su:
a) jačanje kompetencija postojećih i razvoj novih neovisnih provjeravatelja točnosti informacija objavljenih u javnom prostoru, medijima i na društvenim mrežama;
b) razvoj tehnoloških programa i platformi za rad na provjeri informacija;
c) jačanje otpornosti medija na dezinformacije i poticanje kvalitetnog i vjerodostojnog novinarstva;
d) poticanja projekata medijske pismenosti koji se temelje na edukaciji i osnaživanju pojedinaca u suzbijanju dezinformacija i njihovih negativnih utjecaja;
e) stvaranje suradničke platforme i repozitorija provjerenih i ispravljenih informacija.
Opći okvir za izradu prijedloga aktivnosti i kriterija
Ključne međunarodne organizacije poput Vijeća Europe, Europske komisije i UNESCO-a, kao i relevantni projekti poput Europskog opservatorija za digitalne medije ( EDMO), jasno navode nekoliko ključnih principa uspostave i jačanja sustava utvrđivanja činjenica i provjere informacija: projektna suradnja različitih dionika, multidisciplinarni timovi i suradnja s akademskom zajednicom, jačanje suradnje, komplementarnosti i razmjene između tradicionalnih medija i neovisnih fact-checking organizacija, razvoj i primjena novih tehnologija te informacija iz otvorenih izvora ( open-source intelligence - OSINT), sustavna edukacija i radionice.
Digitalna transformacija medijskog i informacijskog tržišta, kao i medijskih i informacijskih navika građanki i građana, potpomognuta financijskim krizama i ekonomskim posljedicama pandemije COVID-19, ugrozila je ekonomsku održivost medija i njihovih poslovnih modela.
Kako bi se održalo i poticalo kvalitetno neovisno novinarstvo, ali i neovisni i specijalizirani projekti provjere točnosti informacija, ključne su potpore iz javnih sredstava kroz sustav izravnih i neizravnih subvencija. Te se potpore trebaju temeljiti na jasnim i mjerljivim kriterijima odabira projekata u odnosu na postavljene ciljeve i pripadajuće aktivnosti, uz osiguravanje transparentnost postupka izbora u svim njegovim fazama, transparentno izvještavanje o korisnicima potpora i dodijeljenim iznosima te praćenje izvršavanja postavljenih ciljeva i dogovorenih aktivnosti.
Ovom investicijom, prateći okvire i principe djelovanja ključnih međunarodnih organizacija i projekata koji se bave utvrđivanjem činjenica, potiču se:
◊ partnerstva između organizacija civilnog društva i akademskih/obrazovnih/istraživačkih institucija i medija;
◊ suradnja između medija i fact-checking organizacija;
◊ tematski (sektorski) fact-checking projekti, poput, primjerice, projekta SciCheck organizacije Factcheck.org, koji je usmjeren prvenstveno na provjeravanje informacija vezanih uz znanost. Cilj ovakvog pristupa je potaknuti stručne i znanstvene dionike, specijalizirane za neko područje (primjerice, medicine i slično) da doprinesu jačanju otpornosti društva protiv dezinformacija;
◊ projekti provjeravanja informacija vezanih uz teme od općeg interesa (npr. javno zdravlje, sigurnost, klimatske promjene i slično).
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
2.1. PRIHVATLJIVE AKTIVNOSTI
Kod prijave projektnog prijedloga, potencijalni prijavitelji moraju voditi računa o sljedećem:
◊ Minimalno i maksimalno trajanje projekta: Planirano razdoblje trajanja provedbe projekata je od 6 do 36 mjeseci, najkasnije do 31. 12. 2025.
◊ Minimalni iznos potpore po prijavitelju: 750.000,00 HRK (sedamstopedesettisućakuna)
◊ Maksimalni iznos potpore po prijavitelju : 1.500.000,00 HRK (milijunpetstotisućakuna)
◊ Prihvatljivi troškovi: U laganja u materijalnu imovinu, ulaganja u nematerijalnu imovinu, unaprjeđenje procesa i organizacije poslovanja, savjetodavne usluge povezane s projektom, usavršavanje djelatnika.
1. Jačanje kapaciteta i kompetencija postojećih provjeravatelja informacija ( fact-checkera ) i uspostavljanje novih neovisnih provjeravatelja.
U sklopu ove aktivnosti financirat će se:
- aktivnosti kojima se jača kapacitet postojećih provjeravatelja informacija, ulaganjem u unaprjeđenje procedura i metodologije provjere informacija te jačanje suradnje fact-checkera s međunarodnim i nacionalnim dionicima posvećenim borbi protiv dezinformacija, prvenstveno drugim fact-checking projektima i organizacijama te medijima;
- aktivnosti kojima se uspostavlja novi sustav provjere informacija, uključujući razradu procedura i metodologije razotkrivanja i ispravljanja dezinformacija te razvijanja suradnje s međunarodnim i nacionalnim dionicima posvećenim borbi protiv dezinformacija, prvenstveno drugim fact-checking projektima i organizacijama te medijima;
- rad na provjeri točnosti informacija objavljenih u javnom prostoru, medijima, društvenim mrežama, te razotkrivanju i ispravljanju dezinformacija;
- aktivnosti vezane uz razvoj i primjenu programa za računalnu provjeru informacija;
- aktivnosti vezane uz analizu podataka prikupljenih računalnim sustavima za provjeru informacija;
- pokretanje komunikacijskog kanala, odnosno platforme vezane uz konkretan projekt (mrežne stranice i sl.) na kojoj će se objavljivati razotkrivene i ispravljene informacije i komunicirati procedure, načela, aktivnosti i ostale informacije relevantne za projekt;
- sudjelovanje u radu suradničke platforme na kojoj će se objavljivati, organizirati, sortirati i arhivirati provjerene informacije, što, između ostalog, omogućuje naknadnu analizu materijala i stvaranje repozitorija za istraživačke i druge projekte; putem suradničke platforme projekti financirani u okviru ove investicije moći će surađivati na različitim aktivnostima istraživanja i utvrđivanja činjenica, razmjenjivati alate koji podržavaju analizu i provjeru informacija multimedijskog sadržaja te alate za otkrivanje i prikupljanje sadržaja iz različitih online izvora.
2. Uspostavljanje i jačanje sustava i procedura provjere informacija ( fact-checking ) u medijskim redakcijama
Sukladno preporukama UNESCO-a, u sklopu ove aktivnosti poticat će se razvoj specijaliziranih jedinica za provjeru informacija unutar postojećih medijskih redakcija, koje mogu biti prihvatljivi partner u projektu, kroz edukaciju i usavršavanje za korištenje novih alata i tehnologija za provjeru online materijala, kroz implementaciju takvih alata u rad redakcija te kroz suradnju s nezavisnim fact-checking organizacijama/projektima.
Ovu aktivnost moguće je realizirati u sklopu partnerstva.
3. Edukacije, usavršavanja te razvoj i implementacija inovativnih rješenja
U sklopu ove aktivnosti poticat će se:
a) Razvoj i održavanje edukativnih programa i radionica, znanstvenih i stručnih skupova, te razvoj i izrada edukativnih materijala i pripadajućih analiza vezanih uz fact-checking i borbu protiv dezinformacija koji se fokusiraju na sljedeće teme i sadržaje:
◊ prepoznavanje dezinformacija, misinformacija, lažnih vijesti i ostalih oblika manipulacije sadržajem u javnom prostoru, medijima i na društvenim mrežama;
◊ pristupe, uspostave jasnih procedura i načela fact-checkinga ;
◊ razumijevanje važećeg regulatornog okvira u području zaštite privatnosti i zaštite osobnih podataka pojedinaca, pravnog okvira za borbu protiv dezinformacija, zaštite integriteta izbora, transparentnosti i odgovornosti algoritamskog djelovanja platformi, slobode izražavanja, dezinformacija i govora mržnje i sl.;
◊ edukaciju za testiranje, primjenu i korištenje računalnih sustava za provjeru informacija;
◊ edukaciju o mogućnostima AI tehnologija u sustavima provjere informacija;
◊ radionice usmjerene na rješavanje pojedinih zadaća u računalnim sustavima za provjeru informacija s ciljem podizanja kompetencija, poticanja suradnje i osvještavanje javnosti o mogućnostima AI tehnologije u sustavima provjere informacija.
b) Razvoj računalnih sustava za provjeru informacija:
◊ razvoj pojedinih modula unutar sustava za provjeru informacija (primjerice, detekcija tvrdnji, pronalaženje dokaza, prepoznavanje botova, profiliranje autora, analiza društvenih interakcija, objašnjivost modela i dr.);
◊ razvoj mrežne aplikacije koja omogućuje korištenje razvijenih modula kroz unificirano i otvoreno programsko sučelje (API);
◊ razvoj sustava za prikupljanje podataka iz raznih izvora s podrškom za otvorene standarde poput ClaimReviewa , automatskim prijevodom na hrvatski te mogućnošću povezivanja sa suradničkom platformom;
◊ razvoj programske podrške za obradu hrvatskoga jezika;
◊ razvoj alata za označavanje podataka s naprednim tehnikama za smanjenje broja potrebnih primjera za učenje modela strojnog učenja (koristeći primjerice modele aktivnog učenja) i s podržanim prikladnim metrikama kvalitete označavanja;
◊ razvoj alata za kontinuirano retreniranje i evaluaciju modela sustava za provjeru informacija;
◊ razvoj ekstenzija za mrežne pretraživače koji omogućuju korištenje sustava za provjeru informacija.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
3. NAČELA RADA
Kako bi se osigurao integritet djelovanja u okviru programa uspostave i jačanja sustava provjere informacija, ključno je da se u procesu evaluacije projektnih prijedloga kao poseban kriterij vrednuje spremnost i mogućnost prijavitelja da se pridržavaju temeljnih N ačela rada .
Proces prijave na javni poziv mora uključivati spremnost prijavitelja na prihvaćanje i poštivanje temeljnih standarda i principa rada kojima se vode ključne međunarodne organizacije i projekti na području borbe protiv dezinformacija i provjere točnosti informacija, poput IFCN-a, EDMO-a i sličnih.
Temeljna Načela rada u okviru ove investicije uključuju:
● NEOVISNOST , politička i ekonomska, ali i druga; organizacija se može smatrati ovisnom kada ovisi o jednom ključnom izvoru financiranja koji može imati određene političke, ekonomske , ideološke ili druge interese koji su potencijalno u sukobu s javnim interesom. Primjeri na kojima se gradi načelo neovisnosti i uređivačke nezavisnosti: ako se organizacija specijalizira ili prijavljuje projekt provjere informacija u sferi politike ne smije primati sredstva od političara, političkih stranaka, političkih grupacija ili drugih aktera s jasnom političkom agendom; lokalna organizacija ili medij ne smije ovisiti o izvorima financiranja povezanim s lokalnim vlastima i lokalnim gospodarstvenicima na način koji umanjuje njezinu nezavisnost, a ukoliko takva sredstva postoje, ona uvijek trebaju biti dodijeljena kroz javne natječaje i transparentno u pogledu dodijeljenih iznosa i kriterija dodjele; ako se organizacija specijalizira ili prijavljuje projekt provjere informacija u sferi zdravstvenih (dez)informacija, ne smije primati sredstva od npr. farmaceutske industrije i drugih organizacija koje mogu umanjiti njezinu nezavisnost . P ro vjeravatelji informacija ( fact-checking organizacija ili projekt) ne smiju javno zagovarati političke opcije i/ili kandidate;
● TRANSPARENTNOST i to prvenstveno:
- transparentnost ustroja, procedura i metodologije utvrđivanja činjenica : provjeravatelj na mrežnoj stranici treba istaknuti ustroj organizacijske jedinice koja provodi provjeru informacija, navesti osobe uključene u proces utvrđivanja činjenica, navesti njihov djelokrug rada te kratke životopise voditelja projekta i voditelja odjela koji provodi provjeru informacija; provjeravatelj treba omogućiti jednostavnu i transparentnu komunikaciju s fact-checking organizacijom ili projektom putem online i drugih kanala; provjeravatelj se obvezuje na svojoj mrežnoj stranici detaljno opisati procedure koje koristi pri odabiru informacija koje će provjeriti i analizirati, kao i razotkrivanju dezinformacija, odnosno pri objavljivanju informacija kojima se razotkrivaju dezinformacije;
- transparentnost izvora : pri ispravljanju dezinformacija provjeravatelj treba transparentno navesti sve izvore korištene pri ispravljanju informacije, kao i sve potrebne reference i linkove, ako su oni dostupni, tako da te izvore mogu koristiti i drugi; svugdje gdje je to moguće, provjeravatelj se u ispravku informacije treba pozvati na više od jednog izvora; kod navođenje ispravka, provjeravatelji trebaju upozoriti na potencijalni sukob interesa izvora, pogotovo ako bi to moglo utjecati na točnost dokaza; kad god je to moguće, provjeravatelj treba kontaktirati osobu koja je autor tvrdnje koja je označena kao netočna, pogotovo ako se radi o izjavama javnih aktera;
- transparentnost financiranja: provjeravatelji na svojoj mrežnoj stranici i drugim komunikacijskim kanalima trebaju jasno istaknuti izvore financiranja; ako mediji i fact-checking organizacije primaju sredstva od nadnacionalnih izvora (npr. Europska unija, fondovi Europske unije, programi Europske unije i slično), države i/ili regionalne i lokalne samouprave, njihovih tijela i institucija, isto uvijek treba biti kroz javne natječaje i transparentno u pogledu dodijeljenih iznosa i kriterija dodjele;
- transparentnost računalnih sustava za provjeru činjenica : razvijeni računalni kod treba biti javno dostupan u najvećoj mogućoj mjeri; treba biti opisan postupak definiranja, treniranja i evaluacije modela strojnog učenja; treba opisati ograničenja razvijenih modula unutar sustava za provjeru činjenica; potrebno je opisati podatke korištene za razvoj modela strojnog učenja te navesti moguće pristranosti prisutne u podacima; podaci na kojima su modeli trenirani trebaju biti javno dostupni osim ako, vezano uz te podatke, ne postoje eventualna ograničenja povezana sa zaštitom osobnih podataka ili poštivanje autorskih prava; potrebno je, do mjere u kojoj je to moguće, primijeniti metode za objašnjivost modela strojnog učenja;
● POLITIČKA I DRUGA NEPRISTRANOST I NEZAVISNOST: organizacije koje obavljaju aktivnosti provjere informacija i utvrđivanja činjenica ( fact-checkinga ) svim sadržajima trebaju pristupati nepristrano i jednako, a uređivačke odluke trebaju donositi nezavisno od bilo kakvog političkog, ekonomskog ili drugog utjecaja; provjeravatelji se trebaju držati visokih standarda provjere koje propisuje najrelevantnije svjetske organizacije i projekti na području fact-checkinga ( poput IFCN-a ili EDMO-a), bez obzira tko je izvor informacije; provjeravanje informacija ne smije biti ideološki pristrano i ne smije biti usmjereno samo na političke aktere, osobe ili organizacije koje pripadaju jednom ideološkom spektru, a isključivati druge;
● RELEVANTNOST: provjeravatelj se u izboru informacija koje provjerava treba voditi načelom dosega i relevantnosti, pri čemu prednost trebaju imati informacije i sadržaji koji utječu na opće dobro društva i zajednice; provjeravatelj na svojoj mrežnoj stranici treba jasno istaknuti procedure i kriterije odabira informacija koje podliježu provjeri, pri čemu provjeri podliježu isključivo informacije za koje se može utvrditi činjenično stanje te takve informacije treba jasno razlikovati od iskazivanja mišljenja i vrijednosnih procjena koje ne mogu biti predmet fact-chekinga ;
● PRAVO NA KOREKCIJU POGREŠKE I OBJAVU ISPRAVKA: provjeravatelj na svojoj mrežnoj stranici treba objaviti politiku objave ispravaka; provjeravatelj je dužan objaviti ispravak kada se utvrdi da je provjeravatelj pogriješio u proceduri, izvorima, sadržaju ili zaključku, a ispravak se mora objaviti tako da bude uočljiv i da publike što lakše vide korekciju; p rovjeravatelj je odgovoran za svaku štetu koju svojim nesavjesnim radom prouzroči trećim osobama ;
● NEPOSTOJANJE SUKOBA INTERESA: prijavitelj u sklopu prijave potpisuje da nije u sukobu interesa s organizacijom, institucijom ili osobom koja bi na bilo koji način ugrozila temeljna načela neovisnosti, nezavisnosti, transparentnosti i nepristranosti provjeravatelja informacija.
Prihvaćanje Načela rada predstavlja eliminacijski kriterij. Načela rada predstavljaju jedan od temeljnih evaluacijskih kriterija pri nadzoru provedbe projekta, usvajanju obaveznih periodičnih izvještaja o provedbi (su)financiranog projektnog prijedloga, usvajanju završnog izvještaja i ocjenjivanju provedbe projekta. Nepridržavanje temeljnih Načela rada predstavlja osnovu za pokretanje postupka utvrđivanja nepravilnosti.
Osnovu za pokretanje postupka utvrđivanja nepravilnosti predstavlja i izricanje mjera sukladno pozitivnim pravnim propisima Republike Hrvatske u slučajevima kada se utvrdi poticanje, pogodovanje poticanju i širenju mržnje ili diskriminacije na osnovi rasne ili etničke pripadnosti ili boje kože, spola, jezika, vjere, političkog ili drugog uvjerenja, nacionalnog ili socijalnog podrijetla, imovnog stanja, članstva u sindikatu, obrazovanja, društvenog položaja, bračnog ili obiteljskog statusa, dobi, zdravstvenog stanja, invaliditeta, genetskog naslijeđa, rodnog identiteta, izražavanja ili spolne orijentacije sukladno Zakonu o medijima i Zakonu o elektroničkim medijima.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
4. BUDUĆA NATJEČAJNA DOKUMENTACIJA, PRIHVATLJIVI PRIJAVITELJI I PARTNERI I KRITERIJI ZA VREDNOVANJE PROJEKATA
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
4.1. PRIJAVA NA JAVNI POZIV: PRIHVATLJIVI PRIJAVITELJI I PROJEKTNI PARTNERI
Prihvatljivi prijavitelji na javni poziv su: obrazovne i znanstvene institucije (visoka učilišta, veleučilišta, škole, instituti), organizacije civilnog društva, registrirane u Republici Hrvatskoj, koje djeluju na području Republike Hrvatske.
Prijavitelj na javni poziv može podnijeti samo jedan projektni prijedlog te se pojedinom korisniku bespovratna sredstva mogu dodijeliti samo jednom. S jednim prijaviteljem može se sklopiti samo jedan Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava.
Prijavitelj projekt može provoditi samostalno ili u partnerstvu.
Prihvatljivi projektni partneri su mikro, mala i srednja poduzeća upisana u odgovarajuće upisnike za obavljanje medijske djelatnosti, ali ne smiju provoditi projekt na način da prihvatljivi trošak koji se odnosi na prihvatljivog projektnog partnera premašuje više od 30 posto ukupne vrijednosti projekta za koji se prijavljuju.
Mikro, mala, srednja i velika poduzeća nisu prihvatljivi nositelji projekta, a velika poduzeća nisu ni prihvatljivi partneri ove investicije.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
4.2. DOKUMENTACIJA KOJU JE POTREBNO PRILOŽITI (radni okvir):
Pravni status prijavitelja (svih članova partnerstva). Potrebno je priložiti dokaze o registraciji i statusu organizacije.
1. Za medije: dokaz o upisu u Upisnik Agencije za elektroničke medije ili Hrvatske gospodarske komore.
2. Popis prijašnjih projekata, s naglaskom na projekte koji spadaju u područje natječaja (ako takvi postoje).
3. Kratke životopise nositelja projekta (najmanje jedan nositelj za prijavitelja i jedan nositelj za partnere na projektu)
4. Opis stručnih kompetencija te tehničke, kadrovske i operativne sposobnosti za provođenje projekta
5. Za projekte uspostavljanja novih neovisnih provjeravatelja: prijedlog ustroja organizacije/odjela/tima za provjeravanje informacija
6. Dokaz financijske sposobnosti za provođenje projekta i izjavu o financijskoj transparentnosti
7. Plan nastavka financiranja projekta nakon isteka financiranja u sklopu budućeg Javnog poziva
8. Opis ciljeva i aktivnosti projekta (aktivnosti trebaju biti vezane uz konkretne i mjerljive indikatore koji mjere provedbu aktivnosti i ispunjavanje ciljeva)
9. Vremenski plan projektnih aktivnosti
10. Plan diseminacije i popularizacije spoznaja i rezultata aktivnosti
11. Troškovnik – koji uključuje projekciju prihvatljivih troškova projektnih aktivnosti
Okviran primjer tablice za prijavu projekta (točke 9. do 12.)
Specifičan cilj
Aktivnosti
Skupine koje će biti obuhvaćene aktivnostima
Indikatori za mjerenje provedbe aktivnosti i ostvarenja cilja
Vremenski plan i hodogram primjene aktivnosti, uključujući plan diseminacije i popularizacije spoznaja i rezultata aktivnosti
Osobe uključene u provedbu aktivnosti i kratak opis njihovih kompetencija i djelokruga djelatnosti
Planirani trošak aktivnosti i specifikacija troška
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
4.3. PRIJEDLOZI KRITERIJA ZA VREDNOVANJE PROJEKATA
Eliminacijski kriterij - ispravnost prijave: prijava uključuje svu traženu dokumentaciju, na natječaj se prijavljuju organizacije koje imaju pravo prijave na natječaj, prijavitelj i partneri su predali potpisane izjave o prihvaćanju Načela rada i izostanku sukoba interesa.
Prijedlog ostalih kriterija za vrednovanje projekta:
- ocjena kvalitete i izvedivosti predloženih aktivnosti u smislu njihovog doprinosa općim i specifičnim ciljevima Poziva (aktualnost, inovativnost, javni doseg i utjecaj na društvo);
- ocjena stručnih kompetencija i kapaciteta prijavitelja za provođenje predloženih aktivnosti;
- ocjena tehničkih i tehnoloških kapaciteta prijavitelja za provođenje predloženih aktivnosti;
- ocjena operativnih i kadrovskih kapaciteta prijavitelja za provođenje predloženih aktivnosti;
- ocjena financijskog kapaciteta prijavitelja za provođenje predloženih aktivnosti;
- projekcija održivosti projekta po isteku financiranja osiguranog ovom investicijom;
- uspostava i jačanje projektne suradnje različitih dionika, multidisciplinarni timovi, jačanje suradnje, komplementarnosti i razmjene između tradicionalnih medija, neovisnih fact-checking organizacija i akademske zajednice;
- dosadašnje iskustvo prijavitelja na području istraživanja i/ili edukacijskih aktivnosti vezanih uz dezinformacije, suzbijanje dezinformacija, provjere informacija i/ili medijske pismenosti;
- dosadašnje iskustvo prijavitelja na području jačanja kompetencija novinara i kvalitete novinarstva;
- dosadašnje iskustvo prijavitelja na području računalne provjere informacija i/ili razvoja alata u svrhu provjere informacija i suzbijanja dezinformacija.
Kod prijave partnerstva, kriteriji se primjenjuju jednako na nositelja projekta i partnere.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije