OBRAZAC NAKNADNE PROCJENE UČINAKA PROPISA ZA ZAKON O IZMJENAMA ZAKONA O SLOBODNIM ZONAMA
1. OPĆE INFORMACIJE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv zakona:
Zakon o izmjenama Zakona o slobodnim zonama
1.2.
Broj "Narodnih novina"
58/20
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
NE
Naziv akta: /
Opis mjere: /
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
NE
Naziv pravne stečevine EU: /
2. ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.
ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
Zakon o slobodnim zonama (Narodne novine, br. 44/96, 78/99, 127/00, 92/05, 85/08, 143/13 i 58/20) uređuje osnovna pitanja osnivanja, upravljanja i obavljanja gospodarskih djelatnosti u slobodnim zonama, a između ostaloga, uređivao je i pitanje obveze plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodnih zona.
Zakonom o izmjenama Zakona o slobodnim zonama ukinuta je obveza plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodnih zona u Republici Hrvatskoj što je bio izdatak za tvrtke - korisnike koncesija koji se prenosio na tvrtke - korisnike slobodnih zona. Ovime je uvažena činjenica trajno umanjene atraktivnosti instituta slobodnih zona nakon članstva Republike Hrvatske u Europskoj uniji, a također su u datom trenutku prepoznati i nepovoljni tržišni uvjeti u Republici Hrvatskoj uzrokovanih epidemijom koronavirusa, kao događajem koji se nije mogao predvidjeti i na koji se nije moglo utjecati, a koji narušava redovnu gospodarsku aktivnost i prijeti uzrokovati gospodarsku štetu.
Donošenjem Zakona tj. ukidanjem obveze plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodnih zona unapređeno je gospodarsko okruženje za poslovanje slobodnih zona u Republici Hrvatskoj s ciljem očuvanja gospodarskih aktivnosti tvrtki – korisnika koncesija za osnivanje slobodnih zona i tvrtki – korisnika slobodnih zona te također i očuvanje radnih mjesta u tim tvrtkama. Kroz navedeno smanjenje izdataka za tvrtke - korisnike koncesija i posljedično tvrtke – korisnike slobodnih zona oslobođena su sredstva za pokrivanje drugih troškova poslovanja.
3. ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.
ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Obveznici plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodne zone bile su slobodne zone osnovane na kopnenom području Republike Hrvatske.
Visinu naknade je određivala Vlada Republike Hrvatske i uobičajeno je iznosila 2% od ukupnog iznosa prihoda koje je tvrtka – korisnik koncesije ostvarivala u poslovanju s tvrtkama – korisnicama slobodnih zona.
Naknada se plaćala u dva dijela i to za razdoblje od 1. siječnja do 30. lipnja do 30. rujna iste godine, a za razdoblje od 1. srpnja do 31. prosinca do 31. ožujka iduće godine.
Naknada za koncesiju se u jednakom omjeru dijelila između državnog proračuna i proračuna jedinice lokalne samouprave gdje se slobodna zona nalazi odnosno predstavljala je prihod državnog proračuna i prihod proračuna jedinice lokalne samouprave gdje se slobodna zona nalazi.
Godina
2018.
2019.
2020.
Ukupan broj SZ
11
11
11
Kopnene SZ
7
7
7
Ukupan broj tvrtki u SZ
89
71
74
Broj tvrtki u kopnenim SZ
45
39
43
Ukupno zaposlenih u SZ
2.885
2.817
2.638
Zaposleni u kopnenim SZ
791
789
738
Ukupno naknada za koncesiju
581.190,94
774.194,37
475.932,35*
Prihod državnog proračuna
290.595,47
387.097,19
237.966,18
Prihod lokalnih proračuna
290.595,47
387.097,19
237.966,18
* U 2020. naknada se obračunala samo za razdoblje od 1. siječnja do 20. svibnja odnosno do stupanja na snagu ovog Zakona o izmjenama Zakona o slobodnim zonama.
Iz ukupnog iznosa koji je u prethodnim godinama bio plaćan na ime naknada za koncesiju za osnivanje slobodnih zona vidljivo je da se radi o minimalnom smanjenju prihoda u državnom i lokalnim proračunima.
Također, primjena Zakona nije imala učinak na makroekonomsku stabilnost zbog malog broja adresata, isto tako učinak nije bio relevantan niti u drugim promatranim segmentima (slobodno kretanje roba i usluga, konkurentnost, investicije, intelektualno vlasništvo).
U razdoblju od 2013. godine do danas, na zahtjev tvrtki - korisnica koncesije, a u skladu s gospodarskim interesom tvrtki - korisnica slobodnih zona, provedena je procedura ukidanja koncesija za osnivanje četiri slobodne zone (Slobodne zone Bjelovar, Slobodne zone Đuro Đaković – Slavonski Brod, Slobodne zone Varaždin i Podunavske slobodne zone Vukovar).
Također iz gospodarskih razloga, pokrenuta su i dva postupka likvidacije tvrtki – korisnica koncesija za osnivanje slobodne zone (Slobodna zona Splitsko-dalmatinska i Krapinsko-zagorska slobodna zona), dok je u istom razdoblju osnovana Slobodna zona Luka Rijeka – Škrljevo.
Trend smanjenja broja slobodnih zona u Republici Hrvatskoj pokazuje da slobodne zone i dalje posluju na lokacijama na kojima za to postoji interes poduzetnika / tvrtki – korisnika slobodnih zona, dok se na ostalim područjima na kojima je atraktivnost instituta slobodnih zona trajno umanjena zbog članstva u Europskoj uniji okreću drugim modelima poslovanja koji su prikladniji za njihove korisnike, uglavnom poduzetničkim zonama, u smislu kako ih definira Zakon o unapređenju poduzetničke infrastrukture.
Kako je Zakonom ukinuta obveza plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodnih zona u Republici Hrvatskoj, pozitivni gospodarski učinak je postignut neizravno, prvenstveno u smislu sprječavanja administrativnih i financijskih opterećenja, odnosno troškova koje bi imali tvrtke - korisnici koncesija za osnivanje slobodnih zona, a onda posljedično i tvrtke – korisnice slobodnih zona.
Navedene tvrtke više nisu u obvezi izdvajati vrijeme i financijska sredstva u svrhu obračuna i plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodnih zona, a koji postupak je za njih predstavljao administrativno i financijsko opterećenje.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Primjena Zakona nije imala učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona nije imala socijalnih učinaka.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona nije imala učinakana rad i tržište rada.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona nije imala učinaka na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona nije imala učinaka na zaštitu ljudskih prava.
4. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
4.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Savjetovanje se provodi u trajanju od 30 danaputem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću objavom Obrasca naknadne procjene učinaka propisa.
5. PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
5.
PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
Tijekom razdoblja primjene Zakona nisu iskazane njegove negativne posljedice na sustav slobodnih zona u Republici Hrvatskoj odnosno ukidanje obveze plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodne zone propisano ovim izmjenama Zakona o slobodnim zonama nije negativno utjecalo na sustav slobodnih zona.
S obzirom na administrativna i financijska opterećenja koja su postojala za tvrtke – korisnike koncesija za osnivanje slobodnih zona i tvrtke – korisnike slobodnih zona obvezom plaćanja naknade koja je ukinuta odredbama ovog Zakona i pozitivne učinke njegove primjene, opisane pod točkama 2.1. i 3.1. ovoga Obrasca, potreba je i optimalno normativno rješenje da se primjena Zakona o izmjenama Zakona o slobodnim zonama nastavi.
OBRAZAC NAKNADNE PROCJENE UČINAKA PROPISA ZA ZAKON O IZMJENAMA ZAKONA O SLOBODNIM ZONAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
1. OPĆE INFORMACIJE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv zakona:
Zakon o izmjenama Zakona o slobodnim zonama
1.2.
Broj "Narodnih novina"
58/20
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
NE
Naziv akta: /
Opis mjere: /
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
NE
Naziv pravne stečevine EU: /
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
2. ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.
ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
Zakon o slobodnim zonama (Narodne novine, br. 44/96, 78/99, 127/00, 92/05, 85/08, 143/13 i 58/20) uređuje osnovna pitanja osnivanja, upravljanja i obavljanja gospodarskih djelatnosti u slobodnim zonama, a između ostaloga, uređivao je i pitanje obveze plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodnih zona.
Zakonom o izmjenama Zakona o slobodnim zonama ukinuta je obveza plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodnih zona u Republici Hrvatskoj što je bio izdatak za tvrtke - korisnike koncesija koji se prenosio na tvrtke - korisnike slobodnih zona. Ovime je uvažena činjenica trajno umanjene atraktivnosti instituta slobodnih zona nakon članstva Republike Hrvatske u Europskoj uniji, a također su u datom trenutku prepoznati i nepovoljni tržišni uvjeti u Republici Hrvatskoj uzrokovanih epidemijom koronavirusa, kao događajem koji se nije mogao predvidjeti i na koji se nije moglo utjecati, a koji narušava redovnu gospodarsku aktivnost i prijeti uzrokovati gospodarsku štetu.
Donošenjem Zakona tj. ukidanjem obveze plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodnih zona unapređeno je gospodarsko okruženje za poslovanje slobodnih zona u Republici Hrvatskoj s ciljem očuvanja gospodarskih aktivnosti tvrtki – korisnika koncesija za osnivanje slobodnih zona i tvrtki – korisnika slobodnih zona te također i očuvanje radnih mjesta u tim tvrtkama. Kroz navedeno smanjenje izdataka za tvrtke - korisnike koncesija i posljedično tvrtke – korisnike slobodnih zona oslobođena su sredstva za pokrivanje drugih troškova poslovanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
3. ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.
ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Obveznici plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodne zone bile su slobodne zone osnovane na kopnenom području Republike Hrvatske.
Visinu naknade je određivala Vlada Republike Hrvatske i uobičajeno je iznosila 2% od ukupnog iznosa prihoda koje je tvrtka – korisnik koncesije ostvarivala u poslovanju s tvrtkama – korisnicama slobodnih zona.
Naknada se plaćala u dva dijela i to za razdoblje od 1. siječnja do 30. lipnja do 30. rujna iste godine, a za razdoblje od 1. srpnja do 31. prosinca do 31. ožujka iduće godine.
Naknada za koncesiju se u jednakom omjeru dijelila između državnog proračuna i proračuna jedinice lokalne samouprave gdje se slobodna zona nalazi odnosno predstavljala je prihod državnog proračuna i prihod proračuna jedinice lokalne samouprave gdje se slobodna zona nalazi.
Godina
2018.
2019.
2020.
Ukupan broj SZ
11
11
11
Kopnene SZ
7
7
7
Ukupan broj tvrtki u SZ
89
71
74
Broj tvrtki u kopnenim SZ
45
39
43
Ukupno zaposlenih u SZ
2.885
2.817
2.638
Zaposleni u kopnenim SZ
791
789
738
Ukupno naknada za koncesiju
581.190,94
774.194,37
475.932,35*
Prihod državnog proračuna
290.595,47
387.097,19
237.966,18
Prihod lokalnih proračuna
290.595,47
387.097,19
237.966,18
* U 2020. naknada se obračunala samo za razdoblje od 1. siječnja do 20. svibnja odnosno do stupanja na snagu ovog Zakona o izmjenama Zakona o slobodnim zonama.
Iz ukupnog iznosa koji je u prethodnim godinama bio plaćan na ime naknada za koncesiju za osnivanje slobodnih zona vidljivo je da se radi o minimalnom smanjenju prihoda u državnom i lokalnim proračunima.
Također, primjena Zakona nije imala učinak na makroekonomsku stabilnost zbog malog broja adresata, isto tako učinak nije bio relevantan niti u drugim promatranim segmentima (slobodno kretanje roba i usluga, konkurentnost, investicije, intelektualno vlasništvo).
U razdoblju od 2013. godine do danas, na zahtjev tvrtki - korisnica koncesije, a u skladu s gospodarskim interesom tvrtki - korisnica slobodnih zona, provedena je procedura ukidanja koncesija za osnivanje četiri slobodne zone (Slobodne zone Bjelovar, Slobodne zone Đuro Đaković – Slavonski Brod, Slobodne zone Varaždin i Podunavske slobodne zone Vukovar).
Također iz gospodarskih razloga, pokrenuta su i dva postupka likvidacije tvrtki – korisnica koncesija za osnivanje slobodne zone (Slobodna zona Splitsko-dalmatinska i Krapinsko-zagorska slobodna zona), dok je u istom razdoblju osnovana Slobodna zona Luka Rijeka – Škrljevo.
Trend smanjenja broja slobodnih zona u Republici Hrvatskoj pokazuje da slobodne zone i dalje posluju na lokacijama na kojima za to postoji interes poduzetnika / tvrtki – korisnika slobodnih zona, dok se na ostalim područjima na kojima je atraktivnost instituta slobodnih zona trajno umanjena zbog članstva u Europskoj uniji okreću drugim modelima poslovanja koji su prikladniji za njihove korisnike, uglavnom poduzetničkim zonama, u smislu kako ih definira Zakon o unapređenju poduzetničke infrastrukture.
Kako je Zakonom ukinuta obveza plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodnih zona u Republici Hrvatskoj, pozitivni gospodarski učinak je postignut neizravno, prvenstveno u smislu sprječavanja administrativnih i financijskih opterećenja, odnosno troškova koje bi imali tvrtke - korisnici koncesija za osnivanje slobodnih zona, a onda posljedično i tvrtke – korisnice slobodnih zona.
Navedene tvrtke više nisu u obvezi izdvajati vrijeme i financijska sredstva u svrhu obračuna i plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodnih zona, a koji postupak je za njih predstavljao administrativno i financijsko opterećenje.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Primjena Zakona nije imala učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona nije imala socijalnih učinaka.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona nije imala učinaka na rad i tržište rada.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona nije imala učinaka na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona nije imala učinaka na zaštitu ljudskih prava.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
4. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
4.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Savjetovanje se provodi u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću objavom Obrasca naknadne procjene učinaka propisa.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
5. PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
5.
PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
Tijekom razdoblja primjene Zakona nisu iskazane njegove negativne posljedice na sustav slobodnih zona u Republici Hrvatskoj odnosno ukidanje obveze plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodne zone propisano ovim izmjenama Zakona o slobodnim zonama nije negativno utjecalo na sustav slobodnih zona.
S obzirom na administrativna i financijska opterećenja koja su postojala za tvrtke – korisnike koncesija za osnivanje slobodnih zona i tvrtke – korisnike slobodnih zona obvezom plaćanja naknade koja je ukinuta odredbama ovog Zakona i pozitivne učinke njegove primjene, opisane pod točkama 2.1. i 3.1. ovoga Obrasca, potreba je i optimalno normativno rješenje da se primjena Zakona o izmjenama Zakona o slobodnim zonama nastavi.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
6. PRILOZI
6.
PRILOZI
/
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
7. POTPIS ČELNIKA TIJELA
7.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
MINISTAR
izv. prof. dr. sc. Davor Filipović
Datum:
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja