OBRAZAC NAKNADNE PROCJENE UČINAKA PROPISA ZA ZAKON O IZMJENAMA ZAKONA O SLOBODNIM ZONAMA
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
1. OPĆE INFORMACIJE
1. |
OPĆE INFORMACIJE |
||
1.1. |
Naziv zakona: |
Zakon o izmjenama Zakona o slobodnim zonama |
|
1.2. |
Broj "Narodnih novina" |
58/20 |
|
1.3. |
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera: |
Da/Ne:
NE |
Naziv akta: /
Opis mjere: / |
1.4. |
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije |
Da/Ne:
NE |
Naziv pravne stečevine EU: / |
2. ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2. |
ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA |
2.1. |
Zakon o slobodnim zonama (Narodne novine, br. 44/96, 78/99, 127/00, 92/05, 85/08, 143/13 i 58/20) uređuje osnovna pitanja osnivanja, upravljanja i obavljanja gospodarskih djelatnosti u slobodnim zonama, a između ostaloga, uređivao je i pitanje obveze plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodnih zona.
Zakonom o izmjenama Zakona o slobodnim zonama ukinuta je obveza plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodnih zona u Republici Hrvatskoj što je bio izdatak za tvrtke - korisnike koncesija koji se prenosio na tvrtke - korisnike slobodnih zona. Ovime je uvažena činjenica trajno umanjene atraktivnosti instituta slobodnih zona nakon članstva Republike Hrvatske u Europskoj uniji, a također su u datom trenutku prepoznati i nepovoljni tržišni uvjeti u Republici Hrvatskoj uzrokovanih epidemijom koronavirusa, kao događajem koji se nije mogao predvidjeti i na koji se nije moglo utjecati, a koji narušava redovnu gospodarsku aktivnost i prijeti uzrokovati gospodarsku štetu.
Donošenjem Zakona tj. ukidanjem obveze plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodnih zona unapređeno je gospodarsko okruženje za poslovanje slobodnih zona u Republici Hrvatskoj s ciljem očuvanja gospodarskih aktivnosti tvrtki – korisnika koncesija za osnivanje slobodnih zona i tvrtki – korisnika slobodnih zona te također i očuvanje radnih mjesta u tim tvrtkama. Kroz navedeno smanjenje izdataka za tvrtke - korisnike koncesija i posljedično tvrtke – korisnike slobodnih zona oslobođena su sredstva za pokrivanje drugih troškova poslovanja.
|
3. ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3. |
ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.1. |
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Obveznici plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodne zone bile su slobodne zone osnovane na kopnenom području Republike Hrvatske.
Visinu naknade je određivala Vlada Republike Hrvatske i uobičajeno je iznosila 2% od ukupnog iznosa prihoda koje je tvrtka – korisnik koncesije ostvarivala u poslovanju s tvrtkama – korisnicama slobodnih zona.
Naknada se plaćala u dva dijela i to za razdoblje od 1. siječnja do 30. lipnja do 30. rujna iste godine, a za razdoblje od 1. srpnja do 31. prosinca do 31. ožujka iduće godine.
Naknada za koncesiju se u jednakom omjeru dijelila između državnog proračuna i proračuna jedinice lokalne samouprave gdje se slobodna zona nalazi odnosno predstavljala je prihod državnog proračuna i prihod proračuna jedinice lokalne samouprave gdje se slobodna zona nalazi.
* U 2020. naknada se obračunala samo za razdoblje od 1. siječnja do 20. svibnja odnosno do stupanja na snagu ovog Zakona o izmjenama Zakona o slobodnim zonama.
Iz ukupnog iznosa koji je u prethodnim godinama bio plaćan na ime naknada za koncesiju za osnivanje slobodnih zona vidljivo je da se radi o minimalnom smanjenju prihoda u državnom i lokalnim proračunima. Također, primjena Zakona nije imala učinak na makroekonomsku stabilnost zbog malog broja adresata, isto tako učinak nije bio relevantan niti u drugim promatranim segmentima (slobodno kretanje roba i usluga, konkurentnost, investicije, intelektualno vlasništvo).
U razdoblju od 2013. godine do danas, na zahtjev tvrtki - korisnica koncesije, a u skladu s gospodarskim interesom tvrtki - korisnica slobodnih zona, provedena je procedura ukidanja koncesija za osnivanje četiri slobodne zone (Slobodne zone Bjelovar, Slobodne zone Đuro Đaković – Slavonski Brod, Slobodne zone Varaždin i Podunavske slobodne zone Vukovar). Također iz gospodarskih razloga, pokrenuta su i dva postupka likvidacije tvrtki – korisnica koncesija za osnivanje slobodne zone (Slobodna zona Splitsko-dalmatinska i Krapinsko-zagorska slobodna zona), dok je u istom razdoblju osnovana Slobodna zona Luka Rijeka – Škrljevo.
Trend smanjenja broja slobodnih zona u Republici Hrvatskoj pokazuje da slobodne zone i dalje posluju na lokacijama na kojima za to postoji interes poduzetnika / tvrtki – korisnika slobodnih zona, dok se na ostalim područjima na kojima je atraktivnost instituta slobodnih zona trajno umanjena zbog članstva u Europskoj uniji okreću drugim modelima poslovanja koji su prikladniji za njihove korisnike, uglavnom poduzetničkim zonama, u smislu kako ih definira Zakon o unapređenju poduzetničke infrastrukture.
Kako je Zakonom ukinuta obveza plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodnih zona u Republici Hrvatskoj, pozitivni gospodarski učinak je postignut neizravno, prvenstveno u smislu sprječavanja administrativnih i financijskih opterećenja, odnosno troškova koje bi imali tvrtke - korisnici koncesija za osnivanje slobodnih zona, a onda posljedično i tvrtke – korisnice slobodnih zona. Navedene tvrtke više nisu u obvezi izdvajati vrijeme i financijska sredstva u svrhu obračuna i plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodnih zona, a koji postupak je za njih predstavljao administrativno i financijsko opterećenje.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.2. |
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Primjena Zakona nije imala učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.3. |
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Primjena Zakona nije imala socijalnih učinaka.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.4. |
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Primjena Zakona nije imala učinaka na rad i tržište rada.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.5. |
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Primjena Zakona nije imala učinaka na zaštitu okoliša.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.6. |
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Primjena Zakona nije imala učinaka na zaštitu ljudskih prava.
|
4. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
4. |
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE |
|
Savjetovanje se provodi u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću objavom Obrasca naknadne procjene učinaka propisa.
|
5. PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
5. |
PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU |
|
Tijekom razdoblja primjene Zakona nisu iskazane njegove negativne posljedice na sustav slobodnih zona u Republici Hrvatskoj odnosno ukidanje obveze plaćanja naknade za koncesiju za osnivanje slobodne zone propisano ovim izmjenama Zakona o slobodnim zonama nije negativno utjecalo na sustav slobodnih zona.
S obzirom na administrativna i financijska opterećenja koja su postojala za tvrtke – korisnike koncesija za osnivanje slobodnih zona i tvrtke – korisnike slobodnih zona obvezom plaćanja naknade koja je ukinuta odredbama ovog Zakona i pozitivne učinke njegove primjene, opisane pod točkama 2.1. i 3.1. ovoga Obrasca, potreba je i optimalno normativno rješenje da se primjena Zakona o izmjenama Zakona o slobodnim zonama nastavi.
|
6. PRILOZI
6. |
PRILOZI |
|
/
|
Komentari