OBRAZAC NAKNADNE PROCJENE UČINAKA PROPISA ZA ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNI ZAKONA O UGOSTITELJSKOJ DJELATNOSTI
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv zakona:
Zakon o izmjenama i dopuni Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti
1.2.
Broj "Narodnih novina"
42/20
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
NE
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
NE
Naziv pravne stečevine EU:
2. ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
U hitnom postupku donesen je Zakon o izmjenama i dopuni Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti (Narodne novine, br. 42/20 – dalje u tekstu: Zakon) kojim je:
-produžen rok za ponovnu kategorizaciju hotela i kampova; riječ je o postupcima ponovne kategorizacije koju po službenoj dužnosti provodi Ministarstvo. Postupci ponovne kategorizacije za vrijeme trajanja i šest mjeseci po prestanku posebnih okolnosti uzrokovanih epidemijom bolesti COVID-19 na teritoriju Republike Hrvatske se ne pokreću,  e će se akvi postupci pokrenuti po isteku jedne godine od prestanka posebnih okolnosti umjesto u roku od četiri godine od ishođenja rješenja
-propisan nastavak obavljanja djelatnosti ugostitelja koji su ishodili rješenja o privremenom obavljanju ugostiteljske djelatnosti (ugostiteljski objekti iz skupine “Hoteli” i “Kampovi” koji su ishodili rješenje za vrstu, ali još nisu rješenje o kategoriji objekta) do isteka roka godinu dana nakon prestanka posebnih okolnosti uzrokovanih epidemijom bolesti COVID – 19 na teritoriju Republike Hrvatske
-produžen rok važenja privremenih rješenja za ugostiteljske objekte, objekte u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu do kraja 2021. godine (riječ je o objektima koji su dobili privremena rješenja zbog postupka legalizacije, i za koje je zahtjev za legalizaciju predan u roku sukladno posebnom propisu)
-produženi rokovi usklađivanja rješenja iznajmljivača ishođenih prije 1. rujna 2007. s važećim Zakonom i Pravilnikom, pa tako iznajmljivači koji žele zadržati oznaku kategorije (zvjezdice) mogu podnijeti zahtjev za izdavanje novog rješenja do:
o8.4.2022. - ako su rješenja ishodili do 31.12.2000.
o8.4.2023. - ako su rješenja ishodili u razdoblju od 1. 1. 2001. do 31. 12. 2004.
o8.4.2024. - ako su rješenja ishodili poslije 31.12.2004.
Uslijed primjene gore navedenih Odluka Stožera civilne zaštite došlo je do znatnog pada gospodarske aktivnosti, a posebno u sektoru ugostiteljstva pa je ovim Zakonom bilo potrebno produžiti propisane rokove za izvršenje niza obveza koje bi ugostiteljima u razdoblju smanjenje poslovne aktivnosti predstavljale veliki trošak. Zakonom su ugostitelji i iznajmljivači bili oslobođeni dijela obveza propisanih Zakonom koje bi im u uvjetima posebnih okolnosti uzrokovanih epidemijom bolesti COVID-19, kada su obustavljena putovanja i otkazivane rezervacije, predstavljale prevelik trošak.
3. ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
Prema Zakonu o ugostiteljskoj djelatnosti (Narodne novine, br. 85/15, 121/16, 99/18, 25/19, 98/19, 32/20, 42/20 i 126/21) Ministarstvo po službenoj dužnosti svake četiri godine provodi ponovnu kategorizaciju ugostiteljskih objekata te ponovno utvrđivanje posebnog standarda i ponovnu dodjelu oznake kvalitete za ugostiteljske objekte iz skupina »Hoteli« i »Kampovi«. S obzirom da zadržavanje dodijeljene kategorije hotela i kampova od ugostitelja zahtijeva određena ulaganja u uređenje i opremu objekata, takvo ulaganje predstavlja ugostiteljima u uvjetima epidemije bolesti COVID-19, veliko financijsko opterećenje, pa je propisana odgoda ponovne kategorizacije na način da će Ministarstvo po službenoj dužnosti postupak ponovne kategorizacije ugostiteljskih objekata, kojima je rok za pokretanje postupka ponovne kategorizacije dok traju i šest mjeseci po prestanku posebnih okolnosti, pokrenuti po isteku jedne godine od prestanka posebnih okolnosti.
U uvjetima epidemije bolesti COVID-19, zbog ograničenja u putovanjima bio je smanjen dolazak turista kao i broj noćenja u smještajnim objektima u odnosu na prethodne godine. Broj noćenja turista u 2020. u odnosu na 2019. pao je u svim skupinama komercijalnog smještaja. Noćenja su najviše pala u skupini Hoteli i sličan smještaj, i to za 73,0%, zatim u skupini Kampovi i prostori za kampiranje, za 52,3%, te u skupini Odmarališta i slični objekti za kraći odmor, za 46,6% (Prilog 2, Prilog 3).
Prema podacima Sektora za kategorizaciju Ministarstva turizma i sporta broj odgođenih postupaka ponovne kategorizacije u 2021. godini iznosio je 195 (Prilog 1), a tzv. posebne okolnosti još uvijek traju.
2. Produženje roka važenja rješenja o privremenom obavljanju ugostiteljske djelatnosti
Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti predviđa da ugostitelj može početi obavljati ugostiteljsku djelatnost u ugostiteljskim objektima iz skupine „Hoteli“ i ugostiteljskim objektima iz skupine „Kampovi“ koji se kategoriziraju, prije nego što od Ministarstva ishodi rješenje o kategoriji objekta, ako ishodi rješenje za vrstu te ako je za građevinu, koja je, odnosno u kojoj se nalazi ugostiteljski objekt, u skladu s posebnim propisima kojima se uređuje gradnja ishodi odgovarajući akt prema kojem se građevina smije početi rabiti. Takva rješenja o privremenom obavljanju ugostiteljske djelatnosti vrijede, bez navedenih izmjena Zakona, najduže godinu dana od njihove izvršnosti.
U pitanju je 18 ugostiteljskih objekata koji su u trenutku stupanja Zakona na snagu imali ishođena rješenja o privremenom obavljanju djelatnosti (Prilog 1).
Odredba se, međutim, ne odnosi na ugostitelje koji su podnijeli zahtjeve za ishođenje rješenja nakon stupanja Zakona na snagu. U pitanju su 33 rješenja o privremenom obavljanju djelatnosti koja vrijede godinu dana od izvršnosti, unatoč tome što posebne okolnosti, to jest epidemija i dalje traje (Prilog 1).
3. Produženje roka važenja privremenih rješenja
Zakonom o ugostiteljskoj djelatnosti propisana je mogućnost izdavanja privremenih rješenja za:
-obavljanje ugostiteljske djelatnosti u nekoj od vrsta ugostiteljskog objekta koji se nalazi u zgradi za koju je u roku podnesen zahtjev za pokretanje postupka ozakonjenja nezakonito izgrađene građevine
-pružanje ugostiteljskih usluga u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu, u objektima za koje je u roku podnesen zahtjev za pokretanje postupka ozakonjenja nezakonito izgrađene građevine
-pružanje ugostiteljskih usluga u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu ukoliko se uz zahtjev priloži izvršna građevinska dozvola ili izvršno rješenje o izvedenom stanju građevine.
Naime, ugostitelj, iznajmljivač odnosno vlasnik ili nositelj obiteljskog poljoprivrednog gospodarstva, mora uz zahtjev za izdavanje rješenja za pružanje usluga priložiti i dokaz da građevina (objekt) u kojoj će se pružati usluge ispunjava uvjete sukladno posebnom propisu, bez kojih, prema tom propisu, nadležni ured ne može izdati rješenje o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti. Posebni propis na koji se odredba važećeg Zakona odnosi je Zakon o gradnji (Narodne novine, br. 153/13, 20/17, 39/19 i 125/19), slijedom čijih odredbi nadležna tijela ne mogu izdati rješenje za obavljanje djelatnosti u nezakonito izgrađenoj građevini.
Iznimno, Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti za ovakve situacije propisuje mogućnost ishođenja navedenih privremenih rješenja, koja su u trenutku donošenja izmjena Zakona važila najdulje do 31. prosinca 2020. godine.
Uzevši u obzir da je, s obzirom na broj podnesenih zahtjeva i kapacitete nadležnih tijela, u tijeku opsežan proces legalizacije koji će trajati izvjesno vrijeme te da veći dio objekata za koji su izdana privremena rješenja kojima se omogućava obavljanje ugostiteljske djelatnosti odnosno pružanje ugostiteljskih usluga još uvijek nije ozakonjen, te uzevši u obzir postupke uređivanja prava vlasništva u zemljišnim knjigama, kao i epidemiološku situaciju koja je smanjila turistički promet, rok važenja privremenih rješenja produžen je za još godinu dana. Takvi ugostitelji, iznajmljivači i obiteljska poljoprivredna gospodarstva kojima su izdana privremena rješenja imali su pravnog temelja za legalno obavljanje ugostiteljske djelatnosti, odnosno pružanje ugostiteljskih usluga i u neizvjesnoj turističkoj sezoni kakva je bila 2020. i 2021.
Prema podacima prikupljenim iz evidencija koje vode nadležna upravna tijela u županijama i Grad Zagreb te Ministarstvo turizma i sporta ukupno je izdano oko 15 900 privremenih rješenja.
4. Usklađivanje rješenja iznajmljivača ishođenih prije 1. rujna 2007. godine s važećim Pravilnikom
Iznajmljivači, koji imaju ishođena rješenja prije 1. rujna 2007. godine, a žele zadržati oznaku kategorije (zvjezdice), trebali su podnijeti zahtjev za izdavanje novog rješenja do:
-17.11.2020. - ako su rješenja ishodili do 31.12.2000.
-17.11.2021. - ako su rješenja ishodili u razdoblju od 1. 1. 2001. do 31. 12. 2004.
-17.11.2022. - ako su rješenja ishodili poslije 31.12.2004.
S obzirom na očekivani pad turističkog prometa u 2020. godini, produžen je rok usklađivanja s važećim standardima kako se iznajmljivače koji su u ionako nepovoljnom položaju ne bi još i obvezivalo na dodatna ulaganja.
Slijedom navedenoga, za iznajmljivače s rješenjima koja su ishođena prije 1. rujna 2007. propisani su novi rokovi usklađivanja, i to:
- 8.4.2022. - ako su rješenja ishodili do 31.12.2000.
- 8.4.2023. - ako su rješenja ishodili u razdoblju od 1. 1. 2001. do 31. 12. 2004.
- 8.4.2024. - ako su rješenja ishodili poslije 31.12.2004.
Iz navedenog proizlazi da je već početkom 2022. godine za očekivati određen broj zahtjeva iznajmljivača za donošenje novih rješenja koji imaju rješenja ishođena prije 31. prosinca 2000. godine.
Zakonom se omogućilo olakšavanje poslovanja iznajmljivačima koji pružaju usluge na temelju starijih rješenja na način da ih se u neizvjesnim tržišnim uvjetima ne obvezuje na dodatne investicije. S druge strane, produžilo se stanje koje se propisivanjem obveze usklađivanja rješenja izdanim prema starim pravilnicima htjelo izbjeći - iznajmljivači su stavljeni u neravnopravni položaj, potrošači se dovode u zabludu, na štetu njihovih prava na jednaku uslugu u objektima iste oznake kategorije (zvjezdice). Odgođeno usklađivanje s novim standardima odgodilo je planirano podizanje kvalitete ugostiteljskih usluga i standarda ugostiteljske usluge, jer neki objekti i dalje posluju prema standardima od prije 20 i više godina.
Procjenjuje se da iznajmljivača koji imaju ishođena rješenja prije 1. rujna 2007. godine ima oko 20 000.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Produžavanje rokova usklađivanja za iznajmljivače koji su rješenja ishodili prije rujna 2007. godine posljedično dovodi do toga da ne posluju svi iznajmljivači pod jednakim uvjetima. Naime, oko 20 000 iznajmljivača od oko 102 000 ukupnog broja iznajmljivača posluje prema prijašnjim standardima, neki od prije 20 i više godina. Prvi rok usklađivanja je tek u travnju ove godine, i to za iznajmljivače koji imaju rješenja ishođena prije 31. prosinca 2000. godine.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti (Narodne novine, broj 42/20) nije imala socijalnih učinaka.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona dovela je do financijskog i administrativnog rasterećenja ugostitelja za vrijeme trajanja posebnih okolnosti, što je u određenoj mjeri dovelo i do očuvanja radnih mjesta u ugostiteljstvu.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti (Narodne novine, broj 42/20) nije imala učinaka na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti (Narodne novine, broj 42/20) nije imala učinaka na zaštitu ljudskih prava.
4. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
5. PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
6. PRILOZI
Prilog 1
Tablica – Broj postupaka koji se vode pri Ministarstvu turizma i sporta, a na koje se primjenjuje Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti, prema podacima Sektora za kategorizaciju na dan 20. prosinca 2021. godine
Postupci ponovne kategorizaciju otvoreni nakon stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti („Narodne novine“, broj 42/20), primjenjuje se članak 4.
195
Postupci kategorizacije pokrenuti prije stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti („Narodne novine“, broj 42/20), u kojima je izdano rješenje o privremenom obavljanju ugostiteljske djelatnosti, primjenjuje se članak 10.
18
Postupci kategorizacije pokrenuti nakon stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti („Narodne novine“, broj 42/20), u kojima je izdano rješenje o privremenom obavljanju ugostiteljske djelatnosti, a na koje se ne primjenjuje se članak 10.
33
Prilog 2
- Državni zavod za statistiku, Turizam - Dolasci i noćenja turista u komercijalnim smještajnim objektima u 2020. godina:, dostupno na:
- Državni zavod za statistiku, Priopćenje „Prva procjena tromjesečnog bruto domaćeg proizvodaza drugo tromjesečje 2020.“, godina: LVII, broj: 12.1.1/2., Zagreb, 28. svibnja 2020., dostupno na:
OBRAZAC NAKNADNE P ROCJENE UČINAKA PROPISA ZA ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNI ZAKONA O UGOSTITELJSKOJ DJELATNOSTI
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv zakona:
Zakon o izmjenama i dopuni Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti
1.2.
Broj "Narodnih novina"
42/20
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
NE
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
NE
Naziv pravne stečevine EU:
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
2. ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
U hitnom postupku donesen je Zakon o izmjenama i dopuni Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti (Narodne novine, br. 42/20 – dalje u tekstu: Zakon) kojim je:
- produžen rok za ponovnu kategorizaciju hotela i kampova ; riječ je o postupcima ponovne kategorizacije koju po službenoj dužnosti provodi Ministarstvo . Postupci ponovne kategorizacije za vrijeme trajanja i šest mjeseci po prestanku posebnih okolnosti uzrokovanih epidemijom bolesti COVID-19 na teritoriju Republike Hrvatske se ne pokreću,  e će se akvi postupci pokrenuti po isteku jedne godine od prestanka posebnih okolnosti umjesto u roku od četiri godine od ishođenja rješenja
- propisan nastavak obavljanja djelatnosti ugostitelja koji su ishodili rješenja o privremenom obavljanju ugostiteljske djelatnosti (ugostiteljski objekti iz skupine “Hoteli” i “Kampovi” koji su ishodili rješenje za vrstu, ali još nisu rješenje o kategoriji objekta) do isteka roka godinu dana nakon prestanka posebnih okolnosti uzrokovanih epidemijom bolesti COVID – 19 na teritoriju Republike Hrvatske
- produžen rok važenja privremenih rješenja za ugostiteljske objekte, objekte u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu do kraja 2021. godine (riječ je o objektima koji su dobili privremena rješenja zbog postupka legalizacije, i za koje je zahtjev za legalizaciju predan u roku sukladno posebnom propisu)
- produženi rokovi usklađivanja rješenja iznajmljivača ishođenih prije 1. rujna 2007. s važećim Zakonom i Pravilnikom, pa tako iznajmljivači koji žele zadržati oznaku kategorije (zvjezdice) mogu podnijeti zahtjev za izdavanje novog rješenja do:
o 8.4.2022. - ako su rješenja ishodili do 31.12.2000.
o 8.4.2023. - ako su rješenja ishodili u razdoblju od 1. 1. 2001. do 31. 12. 2004.
o 8.4.2024. - ako su rješenja ishodili poslije 31.12.2004.
Zakon je donesen uslijed Odluk e o proglašenju epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2 na području čitave Republike Hrvatske, KLASA: 011-02/20-01/143, URBROJ: 534-02-01-2/6-20-01 Ministarstva zdravstva od 11. ožujka 2020. godine, Odluke o privremenoj zabrani prelaska preko graničnih prijelaza Republike Hrvatske (Narodne novine , broj 32/20.) Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske kojom se privremeno zabranio, odnosno ograničio prelazak osoba preko svih graničnih prijelaza Republike Hrvatske te Odluk e o mjerama ograničavanja društvenih okupljanja, rada u trgovini, uslužnih djelatnosti i održavanja spo rtskih i kulturnih događanja (Narodne novine , broj 32/20 ) Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske kojom su, između ostalih, određene i protuepidemijske mjere - obustava rada ugostiteljskih objekata svih kategorija, uz izuzetak usluge pripreme i dostave hrane, usluge smještaja te rada pučkih i studentskih kuhinja.
Uslijed primjene gore navedenih Odluka Stožera civilne zaštite došlo je do znatnog pada gospodarske aktivnosti, a posebno u sektoru ugostiteljstva pa je ovim Zakonom bilo potrebno produžiti propisane rokove za izvršenje niza obveza koje bi ugostiteljima u razdoblju smanjenje poslovne aktivnosti predstavljale veliki trošak. Zakonom su ugostitelji i iznajmljivači bili oslobođeni dijela obveza propisanih Zakonom koje bi im u uvjetima posebnih okolnosti uzrokovanih epidemijom bolesti COVID-19, kada su obustavljena putovanja i otkazivane rezervacije, predstavljale prevelik trošak.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
3. ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
1. Odgoda ponovne kategorizacije ugostiteljskih objekata
Prema Zakonu o ugostiteljskoj djelatnosti (Narodne novine, br. 85/15, 121/16, 99/18, 25/19, 98/19, 32/20, 42/20 i 126/21) Ministarstvo po službenoj dužnosti svake četiri godine provodi ponovnu kategorizaciju ugostiteljskih objekata te ponovno utvrđivanje posebnog standarda i ponovnu dodjelu oznake kvalitete za ugostiteljske objekte iz skupina »Hoteli« i »Kampovi«. S obzirom da zadržavanje dodijeljene kategorije hotela i kampova od ugostitelja zahtijeva određena ulaganja u uređenje i opremu objekata, takvo ulaganje predstavlja ugostiteljima u uvjetima epidemije bolesti COVID-19, veliko financijsko opterećenje, pa je propisana odgoda ponovne kategorizacije na način da će Ministarstvo po službenoj dužnosti postupak ponovne kategorizacije ugostiteljskih objekata, kojima je rok za pokretanje postupka ponovne kategorizacije dok traju i šest mjeseci po prestanku posebnih okolnosti, pokrenuti po isteku jedne godine od prestanka posebnih okolnosti.
U uvjetima epidemije bolesti COVID-19, zbog ograničenja u putovanjima bio je smanjen dolazak turista kao i broj noćenja u smještajnim objektima u odnosu na prethodne godine. Broj noćenja turista u 2020. u odnosu na 2019. pao je u svim skupinama komercijalnog smještaja. Noćenja su najviše pala u skupini Hoteli i sličan smještaj, i to za 73,0%, zatim u skupini Kampovi i prostori za kampiranje, za 52,3%, te u skupini Odmarališta i slični objekti za kraći odmor, za 46,6% (Prilog 2, Prilog 3).
Prema podacima Sektora za kategorizaciju Ministarstva turizma i sporta broj odgođenih postupaka ponovne kategorizacije u 2021. godini iznosio je 195 (Prilog 1), a tzv. posebne okolnosti još uvijek traju.
2. Produženje roka važenja rješenja o privremenom obavljanju ugostiteljske djelatnosti
Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti predviđa da ugostitelj može početi obavljati ugostiteljsku djelatnost u ugostiteljskim objektima iz skupine „Hoteli“ i ugostiteljskim objektima iz skupine „Kampovi“ koji se kategoriziraju, prije nego što od Ministarstva ishodi rješenje o kategoriji objekta, ako ishodi rješenje za vrstu te ako je za građevinu, koja je, odnosno u kojoj se nalazi ugostiteljski objekt, u skladu s posebnim propisima kojima se uređuje gradnja ishodi odgovarajući akt prema kojem se građevina smije početi rabiti. Takva rješenja o privremenom obavljanju ugostiteljske djelatnosti vrijede, bez navedenih izmjena Zakona, najduže godinu dana od njihove izvršnosti .
U pitanju je 18 ugostiteljskih objekata koji su u trenutku stupanja Zakona na snagu imali ishođena rješenja o privremenom obavljanju djelatnosti (Prilog 1).
Odredba se, međutim, ne odnosi na ugostitelje koji su podnijeli zahtjeve za ishođenje rješenja nakon stupanja Zakona na snagu. U pitanju su 33 rješenja o privremenom obavljanju djelatnosti koja vrijede godinu dana od izvršnosti, unatoč tome što posebne okolnosti, to jest epidemija i dalje traje (Prilog 1).
3. Produženje roka važenja privremenih rješenja
Zakonom o ugostiteljskoj djelatnosti propisana je mogućnost izdavanja privremenih rješenja za:
- obavljanje ugostiteljske djelatnosti u nekoj od vrsta ugostiteljskog objekta koji se nalazi u zgradi za koju je u roku podnesen zahtjev za pokretanje postupka ozakonjenja nezakonito izgrađene građevine
- pružanje ugostiteljskih usluga u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu, u objektima za koje je u roku podnesen zahtjev za pokretanje postupka ozakonjenja nezakonito izgrađene građevine
- pružanje ugostiteljskih usluga u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu ukoliko se uz zahtjev priloži izvršna građevinska dozvola ili izvršno rješenje o izvedenom stanju građevine.
Naime, ugostitelj, iznajmljivač odnosno vlasnik ili nositelj obiteljskog poljoprivrednog gospodarstva, mora uz zahtjev za izdavanje rješenja za pružanje usluga priložiti i dokaz da građevina (objekt) u kojoj će se pružati usluge ispunjava uvjete sukladno posebnom propisu, bez kojih, prema tom propisu, nadležni ured ne može izdati rješenje o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti. Posebni propis na koji se odredba važećeg Zakona odnosi je Zakon o gradnji (Narodne novine, br. 153/13, 20/17, 39/19 i 125/19), slijedom čijih odredbi nadležna tijela ne mogu izdati rješenje za obavljanje djelatnosti u nezakonito izgrađenoj građevini.
Iznimno, Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti za ovakve situacije propisuje mogućnost ishođenja navedenih privremenih rješenja, koja su u trenutku donošenja izmjena Zakona važila najdulje do 31. prosinca 2020. godine.
Uzevši u obzir da je, s obzirom na broj podnesenih zahtjeva i kapacitete nadležnih tijela, u tijeku opsežan proces legalizacije koji će trajati izvjesno vrijeme te da veći dio objekata za koji su izdana privremena rješenja kojima se omogućava obavljanje ugostiteljske djelatnosti odnosno pružanje ugostiteljskih usluga još uvijek nije ozakonjen, te uzevši u obzir postupke uređivanja prava vlasništva u zemljišnim knjigama, kao i epidemiološku situaciju koja je smanjila turistički promet, rok važenja privremenih rješenja produžen je za još godinu dana. Takvi ugostitelji, iznajmljivači i obiteljska poljoprivredna gospodarstva kojima su izdana privremena rješenja imali su pravnog temelja za legalno obavljanje ugostiteljske djelatnosti, odnosno pružanje ugostiteljskih usluga i u neizvjesnoj turističkoj sezoni kakva je bila 2020. i 2021.
Prema podacima prikupljenim iz evidencija koje vode nadležna upravna tijela u županijama i Grad Zagreb te Ministarstvo turizma i sporta ukupno je izdano oko 15 900 privremenih rješenja.
4. Usklađivanje rješenja iznajmljivača ishođenih prije 1. rujna 2007. godine s važećim Pravilnikom
Iznajmljivači, koji imaju ishođena rješenja prije 1. rujna 2007. godine, a žele zadržati oznaku kategorije (zvjezdice), trebali su podnijeti zahtjev za izdavanje novog rješenja do:
- 17.11.2020. - ako su rješenja ishodili do 31.12.2000.
- 17.11.2021. - ako su rješenja ishodili u razdoblju od 1. 1. 2001. do 31. 12. 2004.
- 17.11.2022. - ako su rješenja ishodili poslije 31.12.2004.
S obzirom na očekivani pad turističkog prometa u 2020. godini, produžen je rok usklađivanja s važećim standardima kako se iznajmljivače koji su u ionako nepovoljnom položaju ne bi još i obvezivalo na dodatna ulaganja.
Slijedom navedenoga, za iznajmljivače s rješenjima koja su ishođena prije 1. rujna 2007. propisani su novi rokovi usklađivanja, i to:
- 8.4.2022. - ako su rješenja ishodili do 31.12.2000.
- 8.4.2023. - ako su rješenja ishodili u razdoblju od 1. 1. 2001. do 31. 12. 2004.
- 8.4.2024. - ako su rješenja ishodili poslije 31.12.2004.
Iz navedenog proizlazi da je već početkom 2022. godine za očekivati određen broj zahtjeva iznajmljivača za donošenje novih rješenja koji imaju rješenja ishođena prije 31. prosinca 2000. godine.
Zakonom se omogućilo olakšavanje poslovanja iznajmljivačima koji pružaju usluge na temelju starijih rješenja na način da ih se u neizvjesnim tržišnim uvjetima ne obvezuje na dodatne investicije. S druge strane, produžilo se stanje koje se propisivanjem obveze usklađivanja rješenja izdanim prema starim pravilnicima htjelo izbjeći - iznajmljivači su stavljeni u neravnopravni položaj, potrošači se dovode u zabludu, na štetu njihovih prava na jednaku uslugu u objektima iste oznake kategorije (zvjezdice). Odgođeno usklađivanje s novim standardima odgodilo je planirano podizanje kvalitete ugostiteljskih usluga i standarda ugostiteljske usluge, jer neki objekti i dalje posluju prema standardima od prije 20 i više godina.
Procjenjuje se da iznajmljivača koji imaju ishođena rješenja prije 1. rujna 2007. godine ima oko 20 000.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Produžavanje rokova usklađivanja za iznajmljivače koji su rješenja ishodili prije rujna 2007. godine posljedično dovodi do toga da ne posluju svi iznajmljivači pod jednakim uvjetima. Naime, oko 20 000 iznajmljivača od oko 102 000 ukupnog broja iznajmljivača posluje prema prijašnjim standardima, neki od prije 20 i više godina. Prvi rok usklađivanja je tek u travnju ove godine, i to za iznajmljivače koji imaju rješenja ishođena prije 31. prosinca 2000. godine.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti (Narodne novine, broj 42/20) nije imala socijalnih učinaka.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona dovela je do financijskog i administrativnog rasterećenja ugostitelja za vrijeme trajanja posebnih okolnosti, što je u određenoj mjeri dovelo i do očuvanja radnih mjesta u ugostiteljstvu.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti (Narodne novine, broj 42/20) nije imala učinaka na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti (Narodne novine, broj 42/20) nije imala učinaka na zaštitu ljudskih prava.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
4. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
5. PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
6. PRILOZI
Prilog 1
Tablica – Broj postupaka koji se vode pri Ministarstvu turizma i sporta, a na koje se primjenjuje Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti, prema podacima Sektora za kategorizaciju na dan 20. prosinca 2021. godine
Postupci ponovne kategorizaciju otvoreni nakon stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti („Narodne novine“, broj 42/20), primjenjuje se članak 4.
195
Postupci kategorizacije pokrenuti prije stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti („Narodne novine“, broj 42/20), u kojima je izdano rješenje o privremenom obavljanju ugostiteljske djelatnosti, primjenjuje se članak 10.
18
Postupci kategorizacije pokrenuti nakon stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti („Narodne novine“, broj 42/20), u kojima je izdano rješenje o privremenom obavljanju ugostiteljske djelatnosti, a na koje se ne primjenjuje se članak 10.
33
Prilog 2
- Državni zavod za statistiku, Turizam - Dolasci i noćenja turista u komercijalnim smještajnim objektima u 2020. godina:, dostupno na:
https://www.dzs.hr/Hrv/Covid-19/turizam-dolasci_i_nocenja_2020.html
Prilog 3
- Državni zavod za statistiku, Priopćenje „Prva procjena tromjesečnog bruto domaćeg proizvoda za drugo tromjesečje 2020.“, godina: LVII, broj: 12.1.1/2., Zagreb, 28. svibnja 2020., dostupno na:
https://www.dzs.hr/Hrv_Eng/publication/2020/12-01-01_02_2020.htm
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
7. POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: dr. sc. Nikolina Brnjac, ministrica
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta