OBRAZAC NAKNADNE PROCJENE UČINAKA PROPISA ZA ZAKON O DOPUNAMA ZAKONA O SPORTU
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv zakona:
Zakon o dopunama Zakona o sportu
1.2.
Broj "Narodnih novina"
47/20
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
NE
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
NE
Naziv pravne stečevine EU:
2. ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
U hitnom postupku donesen je Zakon o dopunama Zakona o sportu (Narodne novine, br. 47/20 – dalje u tekstu Zakon) kojim je:
- dana ovlast nacionalnim sportskim savezima da uz suglasnost tijela državne uprave nadležnog za sport mogu donijeti sustav natjecanja u slučaju nastupanja posebnih okolnosti koje podrazumijevaju događaj ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje ugrožava život i zdravlje građana, imovinu veće vrijednosti, znatno narušava okoliš, gospodarsku aktivnost ili uzrokuje znatnu gospodarsku štetu. Tijelo državne uprave nadležno za šport može dati suglasnost na sustav natjecanja na temelju mišljenja Hrvatskog olimpijskog odbora, Hrvatskog paraolimpijskog odbora odnosno Hrvatskog sportskog saveza gluhih.
Novi sustav natjecanja može biti u primjeni i ako od dana donošenja početka primjene sustava natjecanja nije prošlo više od godine dana, a za što nacionalni sportski savez mora zatražiti suglasnost tijela državne uprave nadležnog za šport. Utvrđeno je kako odluku o novom sustavu natjecanja, kao i odluku o promjeni u sustavu natjecanja, kao i za završetak iste, donosi tijelo upravljanja nacionalnog sportskog saveza sukladno statutu nacionalnog sportskog saveza, a iznimno, ako se nadležno tijelo upravljanja nacionalnog sportskog saveza ne može sastati zbog razloga navedenih u članku 61. stavku 3. Zakona o sportu, navedenu odluku donosi izvršno tijelo nacionalnog sportskog saveza.
- dana je ovlast čelniku tijela državne uprave nadležnog za šport da pravnim osobama utvrđenim Zakonom o sportu dodijeli potporu za očuvanje radnih mjesta ukoliko ispunjavaju uvjete da su radnici za koje se traži potpora zaposleni na neodređeno ili određeno radno vrijeme, da financijska sredstva za istu namjenu nisu osigurana iz drugih javnih izvora te da ispunjavaju uvjete za radno mjesto sukladno Zakonu o sportu i propisima o radu.
- propisano je kako čelnik tijela državne uprave nadležnog za šport donosi odluku o potpori za očuvanje radnih mjesta, kojom se utvrđuju iznos, trajanje potpore i dodatni kriteriji prilagođeni razmjerima posebnih okolnosti i potrebama korisnika, a sukladno aktima Vlade Republike Hrvatske.
Uslijed primjene gore navedenih Odluka Stožera civilne zaštite došlo je do znatnog pada sportskih aktivnosti, treninga sportaša i obustave i otkazivanja sportskih događaja i natjecanja. Nacionalni sportski savezi, uslijed prekida i ograničenja održavanja sportskih natjecanja u Republici Hrvatskoj, našli su se u znatnim problemima vezanim uz završetak natjecateljske godine, ali i početka nove pa je ovim Zakonom bilo potrebno omogućiti izmjenu sustava natjecanja i očuvati radna mjesta u sustavu sporta.
Zakonom je osigurano održavanje sportskih natjecanja, dana mogućnost izmjena sustava natjecanja zbog epidemije bolesti COVID-19 te početak primjene novih sustava natjecanja prije redovnog zakonskog roka od godine dana od donošenja. Mogućnost izmjene sustava natjecanja do danas je iskoristilo 11 nacionalnih sportskih saveza.
Također, dopunama Zakona osiguralo se i očuvanje radnih mjesta u sustavu sporta kako bi se ublažila gospodarska šteta.
3. ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Pandemija bolesti COVID-19 snažno je pogodila sektor sporta, ponajviše sportske udruge (klubove) koje su zbog mjera Nacionalnog stožera civilne zaštite bile onemogućene u održavanju sportskih natjecanja, ali i u ostvarivanju prihoda koje sportske udruge ostvaruju od članarina, ulaznica, sponzora i TV prava te su na taj način dovedene u situaciju da ne mogu ostvarivati prihode, što je za posljedicu imalo nemogućnost isplate plaća svojim zaposlenicima te je prijetilo gašenjem brojnih sportskih udruga.
Primjenom Zakona omogućena je isplata potpora za očuvanje radnih mjesta, a posljedično i nastavak rada sportskih udruga (klubova).
Zakon nije utjecao na slobodno kretanje roba, usluga i kapitala te nije utjecao na smanjivanje izbora za potrošače, tržišne cijene niti je utjecao na stvaranje novih prepreka za dobavljače i pružatelje usluga, poticanje nekonkurentnog tržišnog ponašanja ili stvaranja monopolističkog tržišta. S obzirom na prirodu odredbi koje su propisane dopunama Zakona, nije bilo utjecaja na priljev investicija, oglašavanja proizvoda, otvaranje novih gospodarskih subjekata niti na prava intelektualnog vlasništva.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Primjena Zakona o dopunama Zakona o sportu (Narodne novine, broj 47/20) nije imala utjecaja na zaštitu tržišnog natjecanja.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona utjecala je na dodatne administrativne zahtjeve pojedincima na način da su sportski klubovi koji su podnijeli zahtjev za očuvanje radnih mjesta morali dostaviti potrebnu dokumentaciju kako bi ostvarili pravo na plaće svojih zaposlenika koji ispunjavaju potrebne zakonske uvjete. Sukladno Zakonu, pravne osobe iz sustava sporta morale su dostaviti za svakog zaposlenika dokaz da su zaposleni na neodređeno ili određeno radno vrijeme, dokaz da sredstva za plaće zaposlenika nisu osigurana iz drugih javnih izvora te dokaze da ispunjavaju uvjete za regulirane profesije prema Zakonu o sportu te da ispunjavaju propise o radu.
Odredbe Zakona koje se odnose na sustav natjecanja, tj. izmjenu sustava natjecanja doprinijele su zdravstvenim čimbenicima, posebice tjelesnoj aktivnosti. Usvajanjem Zakona omogućen je nastavak sportskih natjecanja za vrijeme COVID-19 pandemije čime je spriječena potpuna tjelesna neaktivnost sportaša.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona dala je pravo svim pravnim osobama iz sustava sporta na mjeru očuvanja radnih mjesta u sustavu sporta ukoliko su ispunjavale uvjete.
Potpore pravnim osobama u sustavu sporta za očuvanje radnih mjesta su dodijeljene po sljedećim uvjetima:
- poslodavac ne koristi niti jednu drugu potporu ili mjeru za očuvanje radnih mjesta za radnike za koje traži potporu,
- s radnikom za kojeg traži potporu poslodavac ima sklopljen ugovor o radnom odnosu najkasnije s danom 19. ožujka 2020. godine i isti je prijavljen Hrvatskom zavodu za mirovinsko osiguranje najkasnije s danom 19. ožujka 2020. godine te nije došlo do prekida radnog odnosa do dana prijave,
- trošak plaće radnika za kojeg se traži potpora nije financiran ili sufinanciran kroz redovnu realizaciju javnih potreba u sportu od strane jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i/ili drugih javnih izvora (proračuna lokalne, regionalne ili državne razine),
- radnik za kojeg se traži potpora zaposlen je na neodređeno ili određeno radno vrijeme i prijavljen na puno ili nepuno radno vrijeme te ispunjava uvjete za radno mjesto sukladno Zakonu o sportu i propisima o radu,
- poslodavac prijavljuje najviše do 10 radnika,
- poslodavac je solventan u trenutku prijave na mjeru potpore.
Zakonom je omogućeno očuvanje radnih mjesta u sustavu sporta pa je tako 1357 fizičkih osoba u 601 pravnoj osobi ostvarilo pravo na potporu za očuvanje radnih mjesta u sustavu sporta, a potpore su dodijeljene tijekom 2020. i 2021. godine.
Primjena Zakona imala je utjecaja na makroekonomsku stabilnost s obzirom na ograničenja vezana uz bavljenje sportom, treniranje sportaša, održavanje natjecanja itd. Da nisu donesene dopune Zakona o sportu, veliki dio sportskih klubova, s obzirom na smanjen priljev financijskih sredstava od obavljanja redovnih djelatnosti, ne bi mogao očuvati radna mjesta.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona o dopunama Zakona o sportu (Narodne novine, broj 47/20) nije imala utjecaja na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona o dopunama Zakona o sportu (Narodne novine, broj 47/20) nije imala utjecaja na zaštitu ljudskih prava.
OBRAZAC NAKNADNE PROCJENE UČINAKA PROPISA ZA ZAKON O DOPUNAMA ZAKONA O SPORTU
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv zakona:
Zakon o dopunama Zakona o sportu
1.2.
Broj "Narodnih novina"
47/20
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
NE
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
NE
Naziv pravne stečevine EU:
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
2. ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
U hitnom postupku donesen je Zakon o dopunama Zakona o sportu (Narodne novine, br. 47/20 – dalje u tekstu Zakon) kojim je:
- dana ovlast nacionalnim sportskim savezima da uz suglasnost tijela državne uprave nadležnog za sport mogu donijeti sustav natjecan ja u slučaju nastupanja posebnih okolnosti koje podrazumijevaju događaj ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje ugrožava život i zdravlje građana, imovinu veće vrijednosti, znatno narušava okoliš, gospodarsku aktivnost ili uzrokuje znatnu gospodarsku štetu. Tijelo državne uprave nadležno za šport može dati suglasnost na sustav natjecanja na temelju mišljenja Hrvatskog olimpijskog odbora, Hrvatskog paraolimpijskog odbora odnosno Hrvatskog sportskog saveza gluhih.
Novi sustav natjecanja može biti u primjeni i ako od dana donošenja početka primjene sustava natjecanja nije prošlo više od godine dana, a za što nacionalni sportski savez mora zatražiti suglasnost tijela državne uprave nadležnog za šport. Utvrđeno je kako odluku o novom sustavu natjecanja, kao i odluku o promjeni u sustavu natjecanja, kao i za završetak iste, donosi tijelo upravljanja nacionalnog sportskog saveza sukladno statutu nacionalnog sportskog saveza, a iznimno, ako se nadležno tijelo upravljanja nacionalnog sportskog saveza ne može sastati zbog razloga navedenih u članku 61. stavku 3. Zakona o sportu, navedenu odluku donosi izvršno tijelo nacionalnog sportskog saveza.
- dana je ovlast čelniku tijela državne uprave nadležnog za šport da pravnim osobama utvrđenim Zakonom o sportu dodijeli potporu za očuvanje radnih mjesta ukoliko ispunjavaju uvjete da su radnici za koje se traži potpora zaposleni na neodređeno ili određeno radno vrijeme, da financijska sredstva za istu namjenu nisu osigurana iz drugih javnih izvora te da ispunjavaju uvjete za radno mjesto sukladno Zakonu o sportu i propisima o radu.
- propisano je kako čelnik tijela državne uprave nadležnog za šport donosi odluku o potpori za očuvanje radnih mjesta, kojom se utvrđuju iznos, trajanje potpore i dodatni kriteriji prilagođeni razmjerima posebnih okolnosti i potrebama korisnika, a sukladno aktima Vlade Republike Hrvatske.
Zakon je donesen uslijed donošenja Odluke o proglašenju epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2 na području čitave Republike Hrvatske, KLASA: 011-02/20-01/143, URBROJ: 534-02-01-2/6-20-01 Ministarstva zdravstva od 11. ožujka 2020. godine i Odluke o mjerama ograničavanja društvenih okupljanja, rada u trgovini, uslužnih djelatnosti i održavanja sportskih i kulturnih događanja (NN, br. 32/20.) Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske kojom su između ostalih određene i protuepidemijske mjere - obustava svih sportskih natjecanja i organiziranih treninga te obustava rada teretana, sportskih centara, fitness i rekreacijskih centara.
Uslijed primjene gore navedenih Odluka Stožera civilne zaštite došlo je do znatnog pada sportskih aktivnosti, treninga sportaša i obustave i otkazivanja sportskih događaja i natjecanja. Nacionalni sportski savezi, uslijed prekida i ograničenja održavanja sportskih natjecanja u Republici Hrvatskoj, našli su se u znatnim problemima vezanim uz završetak natjecateljske godine, ali i početka nove pa je ovim Zakonom bilo potrebno omogućiti izmjenu sustava natjecanja i očuvati radna mjesta u sustavu sporta.
Zakonom je osigurano održavanje sportskih natjecanja, dana mogućnost izmjena sustava natjecanja zbog epidemije bolesti COVID-19 te početak primjene novih sustava natjecanja prije redovnog zakonskog roka od godine dana od donošenja. Mogućnost izmjene sustava natjecanja do danas je iskoristilo 11 nacionalnih sportskih saveza.
Također, dopunama Zakona osiguralo se i očuvanje radnih mjesta u sustavu sporta kako bi se ublažila gospodarska šteta.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
3. ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Pandemija bolesti COVID-19 snažno je pogodila sektor sporta, ponajviše sportske udruge (klubove) koje su zbog mjera Nacionalnog stožera civilne zaštite bile onemogućene u održavanju sportskih natjecanja, ali i u ostvarivanju prihoda koje sportske udruge ostvaruju od članarina, ulaznica, sponzora i TV prava te su na taj način dovedene u situaciju da ne mogu ostvarivati prihode, što je za posljedicu imalo nemogućnost isplate plaća svojim zaposlenicima te je prijetilo gašenjem brojnih sportskih udruga.
Primjenom Zakona omogućena je isplata potpora za očuvanje radnih mjesta, a posljedično i nastavak rada sportskih udruga (klubova).
Zakon nije utjecao na slobodno kretanje roba, usluga i kapitala te nije utjecao na smanjivanje izbora za potrošače, tržišne cijene niti je utjecao na stvaranje novih prepreka za dobavljače i pružatelje usluga, poticanje nekonkurentnog tržišnog ponašanja ili stvaranja monopolističkog tržišta. S obzirom na prirodu odredbi koje su propisane dopunama Zakona, nije bilo utjecaja na priljev investicija, oglašavanja proizvoda, otvaranje novih gospodarskih subjekata niti na prava intelektualnog vlasništva.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Primjena Zakona o dopunama Zakona o sportu (Narodne novine, broj 47/20) nije imala utjecaja na zaštitu tržišnog natjecanja.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona utjecala je na dodatne administrativne zahtjeve pojedincima na način da su sportski klubovi koji su podnijeli zahtjev za očuvanje radnih mjesta morali dostaviti potrebnu dokumentaciju kako bi ostvarili pravo na plaće svojih zaposlenika koji ispunjavaju potrebne zakonske uvjete. Sukladno Zakonu, pravne osobe iz sustava sporta morale su dostaviti za svakog zaposlenika dokaz da su zaposleni na neodređeno ili određeno radno vrijeme, dokaz da sredstva za plaće zaposlenika nisu osigurana iz drugih javnih izvora te dokaze da ispunjavaju uvjete za regulirane profesije prema Zakonu o sportu te da ispunjavaju propise o radu.
Odredbe Zakona koje se odnose na sustav natjecanja, tj. izmjenu sustava natjecanja doprinijele su zdravstvenim čimbenicima, posebice tjelesnoj aktivnosti. Usvajanjem Zakona omogućen je nastavak sportskih natjecanja za vrijeme COVID-19 pandemije čime je spriječena potpuna tjelesna neaktivnost sportaša.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona dala je pravo svim pravnim osobama iz sustava sporta na mjeru očuvanja radnih mjesta u sustavu sporta ukoliko su ispunjavale uvjete.
Potpore pravnim osobama u sustavu sporta za očuvanje radnih mjesta su dodijeljene po sljedećim uvjetima:
- poslodavac ne koristi niti jednu drugu potporu ili mjeru za očuvanje radnih mjesta za radnike za koje traži potporu,
- s radnikom za kojeg traži potporu poslodavac ima sklopljen ugovor o radnom odnosu najkasnije s danom 19. ožujka 2020. godine i isti je prijavljen Hrvatskom zavodu za mirovinsko osiguranje najkasnije s danom 19. ožujka 2020. godine te nije došlo do prekida radnog odnosa do dana prijave,
- trošak plaće radnika za kojeg se traži potpora nije financiran ili sufinanciran kroz redovnu realizaciju javnih potreba u sportu od strane jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i/ili drugih javnih izvora (proračuna lokalne, regionalne ili državne razine),
- radnik za kojeg se traži potpora zaposlen je na neodređeno ili određeno radno vrijeme i prijavljen na puno ili nepuno radno vrijeme te ispunjava uvjete za radno mjesto sukladno Zakonu o sportu i propisima o radu,
- poslodavac prijavljuje najviše do 10 radnika,
- poslodavac je solventan u trenutku prijave na mjeru potpore.
Zakonom je omogućeno očuvanje radnih mjesta u sustavu sporta pa je tako 1357 fizičkih osoba u 601 pravnoj osobi ostvarilo pravo na potporu za očuvanje radnih mjesta u sustavu sporta, a potpore su dodijeljene tijekom 2020. i 2021. godine.
Primjena Zakona imala je utjecaja na makroekonomsku stabilnost s obzirom na ograničenja vezana uz bavljenje sportom, treniranje sportaša, održavanje natjecanja itd. Da nisu donesene dopune Zakona o sportu, veliki dio sportskih klubova, s obzirom na smanjen priljev financijskih sredstava od obavljanja redovnih djelatnosti, ne bi mogao očuvati radna mjesta.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona o dopunama Zakona o sportu (Narodne novine, broj 47/20) nije imala utjecaja na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona o dopunama Zakona o sportu (Narodne novine, broj 47/20) nije imala utjecaja na zaštitu ljudskih prava.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
4. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
5. PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
6. PRILOZI
- https://obrasci.sdus.hr/
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
7. POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: dr. sc. Nikolina Brnjac, ministrica
Datum: 24. veljače 2022. godine
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta