PRIJEDLOG PROGRAMA DRŽAVNE POTPORE ZA KOMPENZACIJU RASTA CIJENE ENERGENATA U SEKTORIMA PRERADE POLJOPRIVREDNIH PROIZVODA
1. UVOD
Europa se od 2021. suočava s iznenadnim porastom cijena energije, koji je dio globalnog rasta cijena energije. Ruska invazija na Ukrajinu 2022. dodatno je utjecala na tržišta energenata, što je dovelo do novih povećanja cijena energije i zabrinutosti u pogledu osiguranja opskrbe energijom na prostoru Europske unije.
Od druge polovice 2021. cijene energije u svijetu pa tako i Europskoj uniji u naglom su porastu. Iako se to u određenoj mjeri očekivalo u kontekstu gospodarskog oporavka nakon pandemije bolesti COVID-19 i ublažavanja ograničenja putovanja, cijene energije povećale su se više nego što se očekivalo. Vlada Republike Hrvatske u veljači 2022. godine dala je procjenu rasta cijena električne energije od 1. travnja do kraja 2022. godine za 23% i plina za 79%.
Ruski rat protiv Ukrajine i dalje negativno utječe na gospodarstvo Europske unije te se sada očekuje niži gospodarski rast i veća inflacija nego u proljetnoj prognozi. U (privremenoj) ljetnoj gospodarskoj prognozi 2022. godine predviđa se da će gospodarstvo Europske unije u 2022. ostvariti rast od 2,7 %, a u 2023. rast od 1,5 %. U europodručju se očekuje rast od 2,6 % u 2022. i nešto blaži rast od 1,4 % u 2023. Predviđa se da će prosječna godišnja inflacija u 2022. dosegnuti rekordnu stopu od 7,6 % u europodručju i 8,3 % u Europskoj uniji, a potom se u 2023. smanjiti na 4,0 % u europodručju i 4,6 % u Europskoj uniji.
Učinci rata u Ukrajini na cijene energenata i drugih sirovina na svjetskim tržištima povećali su se od njegova izbijanja, a i nadalje su prisutni rizici dodatnog rasta cijena koji ovise o tijeku i trajanju rata i eventualnim novim paketima sankcija. Hrvatska narodna banka je nakon izbijanja rata višekratno revidirala projekcije kretanja inflacije, pa se trenutno na razini cijele 2022. godine u Republici Hrvatskoj očekuje prosječna inflacija na razini višoj od 9%. S nastavkom rata jača i intenzitet poremećaja u opskrbi s ratom pogođenih područja, a eventualne bi nove sankcije mogle dodatno smanjiti ponudu sirovina koje izvozi Rusija i time potaknuti daljnji rast cijena na svjetskom tržištu. Zbog toga su i nadalje naglašeni rizici ostvarenja aktualne projekcije inflacije.
Prema podatcima Državnog zavoda za statistiku u periodu od prvih sedam mjeseci 2022. godine u Republici Hrvatskoj, u prerađivačkoj industriji bilo je zaposleno gotovo 92% ukupnog broja zaposlenih u domaćoj industriji od čega je najveći udio u iznosu od gotovo 16% zaposlenih u proizvodnji prehrambenih proizvoda. Broj zaposlenih u proizvodnji prehrambenih proizvoda porastao je u prvih 7 mjeseci 2022. godine za 0,2% u odnosu na isto razdoblje 2021. godine uz istodoban rast proizvodnosti rada za 1,2%.
2. CILJ I OPRAVDANOST PROGRAMA
Cilj Programa je pružiti potporu subjektima koji djeluju u sektoru prerade poljoprivrednih proizvoda kako bi se ublažila iznimno velika povećanja cijena prirodnog plina i električne energije kao glavnih energenata koji sudjeluju s visokim udjelom u troškovima njihovog poslovanja. Zbog iznimno velikog povećanja cijene prirodnog plina i električne energije navedeni subjekti dovedeni u situaciju manjka likvidnosti i generiranja gubitaka.
Potporom iz ovoga Programa nastoje se sanirati pretrpljeni gubici, osigurati likvidnost subjekatakoji djeluju u sektoru prerade poljoprivrednih proizvoda i održati proizvodnju.
3. PRAVNA OSNOVA
Pravni temelj za donošenje ovoga Programa je članak 39. Zakona o poljoprivredi („Narodne novine“, br. 118/18., 42/20., 127/20. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 52/21.).
Ovim Programom uređuje se dodjela državne potpore na temelju Komunikacije Komisije Privremeni okvir za mjere državne potpore u kriznim situacijama za potporu gospodarstvu nakon ruske agresije na Ukrajinu od 23. ožujka 2022. (SL C 131 I, 24.3.2022.) i Komunikacije Komisije Izmjena privremenog okvira za mjere državne potpore u kriznim situacijama za potporu gospodarstvu nakon ruske agresije na Ukrajinu od 20. srpnja 2022. (SL C 280, 21.7.2022.) (u daljnjem tekstu: Privremeni krizni okvir).
Potpore iz ovoga Programa spojive su s unutarnjim tržištem u smislu članka 107. stavka 3. točke (b) Ugovora o funkcioniranju Europske unije (u daljnjem tekstu: UFEU) te su prijavljene Europskoj komisiji na ocjenu u skladu s člankom 108. stavkom 3. UFEU.
4. MJERA U PROVEDBI PROGRAMA
U okviru ovoga Programa provodi se mjera potpore za dodatne troškove nastale zbog iznimno velikih povećanja cijena prirodnog plina i iznimno velikih povećanja cijena električne energije.
5. PRIHVATLJIVI KORISNICI
Prihvatljivi korisnici potpore u mjeri su mikro, mala i srednja poduzeća, definirana člankom 2. Priloga I. Uredbe o poljoprivrednom izuzeću1, te velika poduzeća koja prerađuju poljoprivredne proizvode životinjskog i/ili ne-životinjskog podrijetla te su:
a) Upisana u Upisnik odobrenih objekata u poslovanju s hranom životinjskog podrijetla u Odjeljak I - Meso domaćih kopitara i papkara i/ili Odjeljak II -Meso peradi i lagomorfa, SANTE djelatnost „SH“,
ili
upisana u Upisnik odobrenih objekata u poslovanju s hranom životinjskog podrijetla u Odjeljak I - Meso domaćih kopitara i papkara i/ili Odjeljak II -Meso peradi i lagomorfa i/ili Odjeljak 0 – Opće aktivnosti, SANTE djelatnost„CS“ i „PP“, te kao glavnu djelatnost prema Odluci o nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti 2007. – NKD 2007. („Narodne novine“, broj 58/07) (u daljnjem tekstu: NKD) imaju na razini razreda jednu od sljedećih djelatnosti: 10.11. Prerada i konzerviranje mesa, 10.12. Prerada i konzerviranje mesa peradi, 10.13. Proizvodnja proizvoda od mesa i mesa peradi.
b) Upisana u Upisnik odobrenih objekata u poslovanju s hranom životinjskog podrijetla Odjeljak IX - Sirovo mlijeko i mliječni proizvodi, a koji u 2022. godini imaju evidentiran otkup mlijeka od primarnih proizvođača ili upisana u Upisnik registriranih objekata u poslovanju s hranom životinjskoga podrijetla s opisom djelatnosti „prerada mlijeka na gospodarstvu“.
c) Upisana u Registar subjekata i pripadajućih objekata u poslovanju s hranom iz nadležnosti sanitarne inspekcije Državnog inspektorata te pripadaju u kategoriju objekta koji obavlja djelatnost proizvodnje, prerade i prometa hrane ne-životinjskog podrijetla i mješovite hrane te dodataka prehrani s naznakom opisa djelatnosti objekta „prerada“ i/ili „proizvodnja“, te kao glavnu djelatnost prema NKD-u imaju na razini razreda jednu od sljedećih djelatnosti: 10.31. Prerada i konzerviranje krumpira, 10.32. Proizvodnja sokova od voća i povrća, 10.39. Ostala prerada i konzerviranje voća i povrća.
d) Upisana u Registar subjekata i pripadajućih objekata u poslovanju s hranom iz nadležnosti sanitarne inspekcije Državnog inspektorata te pripadaju u kategoriju objekta koji obavlja djelatnost proizvodnje, prerade i prometa hrane ne-životinjskog podrijetla i mješovite hrane te dodataka prehrani, s naznakom opisa djelatnosti objekta „prerada“ i/ili „proizvodnja“, te kao glavnu djelatnost prema NKD-u imaju na razini razreda jednu od sljedećih djelatnosti: 10.41. Proizvodnja ulja i masti, 10.61. Proizvodnja mlinskih proizvoda, 10.81. Proizvodnja šećera.
Svi prihvatljivi korisnici ugovorima/računima dokazuju količine prirodnog plina i/ili električne energije koje koriste za prihvatljivu djelatnost na mjernim mjestima poslovnih jedinica koje se odnose na objekte u kojima se vrši prerada.
Prihvatljivi korisnici iz točke c) i d), izuzev onih koji prerađuju vlastite poljoprivredne proizvode, dokazuju djelatnost prerade poljoprivrednih proizvoda ulaznim računima i/ili otkupnim blokovima poljoprivrednih proizvoda navedenih u Prilogu I Uredbe (EU) br. 1308/20132 sukladno djelatnosti prema NKD-u, ili u slučaju korisnika obveznika poreza na dobit karticama robno-materijalnog knjigovodstva iz kojih je razvidan ulaz poljoprivrednih proizvoda navedenih u Prilogu I Uredbe (EU) br. 1308/20132 sukladno djelatnosti prema NKD-u te njihovo stavljanje u preradu.
6. OBLIK I NAČIN DODJELE POTPORE
Potpora se u skladu s odjeljkom 2.4., točkom 52. Privremenog kriznog okvira dodjeljuje u obliku izravnih bespovratnih sredstava. Svi iznosi potpore moraju biti bruto iznosi, tj. prije odbitka poreza ili drugih troškova.
Potpora se u cijelosti financira iz državnog proračuna Republike Hrvatske.
Prihvatljiv trošak na temelju kojeg se izračunava potpora utvrđuje se u skladu s točkom 52. podtočkom (e) Privremenog kriznog okvira za razdoblje od 1. veljače 2022. do 30. rujna 2022. godine.
Ako se nakon zaprimanja svih pristiglih zahtjeva koji zadovoljavaju kriterije za potporom, utvrdi da je ukupni iznos zahtjeva veći od iznosa osiguranog u Državnom proračunu za ovu namjenu, iznos potpore po korisniku proporcionalno će se umanjiti.
Na temelju dostavljene dokumentacije, podataka iz dostupnih registara i za ovu svrhu zatraženih podataka iz drugih registara obavlja se administrativna obrada zahtjeva za potporu.
7. FINANCIJSKA SREDSTVA ZA PROVEDBU PROGRAMA
Ukupna vrijednost Programa iznosi 300.000.000,00 kuna. Sredstva su osigurana u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2022. godinu i projekcijama za 2023. i 2024. godinu unutar glave 06005 Ministarstva poljoprivrede.
8. PROVEDBA PROGRAMA
Ministarstvo poljoprivrede odgovorno je za izradu i upravljanje ovim Programom. Program se primjenjuje na cijelom području Republike Hrvatske.
Provedba ovog Programa propisat će se Pravilnikom, a provodit će ga Agencija za plaćanja u poljoprivredi ribarstvu i ruralnom razvoju. Pravilnikom će se propisati detaljni uvjeti prihvatljivosti te potrebni dokazi o ispunjavanju uvjeta prihvatljivosti, razdoblje i način podnošenja zahtjeva za potporu, administrativna kontrola, isplata i povrat sredstava.
Program će se provoditi od datuma primitka odluke Europske komisije o odobrenju dodjele državne potpore, a u skladu s odredbama Privremenog kriznog okvira.
9. PRAVILA O DODJELI POTPORE
Najviši iznos potpore po korisniku ni u jednom trenutku ne prelazi 30 % prihvatljivih troškova i ne može biti veći od 2.000.000,00 EUR sukladno s točkom 52. podtočkama (f) i (g) Privremenog kriznog okvira. Potpore dodijeljene na temelju točke 52. Privremenog kriznog okvira mogu se zbrajati s potporama dodijeljenima na temelju odjeljka 2.1. Privremenog kriznog okvira pod uvjetom da se ne prijeđe ukupan iznos od 2.000.000,00 EUR po korisniku.
Prema ovom Programu grupa povezanih poduzeća smatra se jednim korisnikom.
Potpore iz ovog Programa mogu se zbrajati s potporama odobrenim na temelju Uredbe Komisije (EU) br. 1407/20133 ili s potporom na temelju Uredbe o poljoprivrednom izuzeću1 uz poštivanje odredbi o zbrajanju iz tih uredbi.
Prema ovom Programu ne mogu se dodijeliti potpore poduzetnicima koji podliježu neizvršenom nalogu za povrat sredstava na temelju prethodne odluke Europske komisije kojom se potpora ocjenjuje nezakonitom i nespojivom s unutarnjim tržištem.
Potpore na temelju ovog Programa ne dodjeljuju se poduzetnicima na koje se primjenjuju sankcije koje je donijela EU, uključujući, ali ne ograničavajući se na:
- osobe, subjekte ili tijela posebno navedene u pravnim aktima kojima se izriču te sankcije
- poduzetnike koji su u vlasništvu ili pod kontrolom osoba, subjekata ili tijela na koje se primjenjuju sankcije koje je donijela EU ili
- poduzetnike koji djeluju u sektorima na koje se primjenjuju sankcije koje je donijela EU, u mjeri u kojoj bi se potporom ugrozili ciljevi odgovarajućih sankcija.
Potpora se dodjeljuje najkasnije 31. prosinca 2022. godine.
10. PRAĆENJE I IZVJEŠĆIVANJE
U skladu s odjeljkom 3. Privremenog kriznog okvira Ministarstvo poljoprivrede se obvezuje poštivati obveze praćenja i izvješćivanja utvrđene u istom odjeljku.
1 Uredba Komisije (EU) br. 702/2014 od 25. lipnja 2014. o proglašenju određenih kategorija potpora u sektoru poljoprivrede i šumarstva te u ruralnim područjima spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL L 193/1, 1.7.2014.) kako je posljednji put izmijenjena Uredbom Komisije (EU) 2020/2008 od 8. prosinca 2020. o izmjeni uredbi (EU) br. 702/2014, (EU) br. 717/2014 i (EU) br. 1388/2014 u pogledu njihova razdoblja primjene i ostalih relevantnih izmjena (SL L 414/15, 9.12.2020.)
2 Uredba (EU) br. 1308/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o uspostavljanju zajedničke organizacije tržišta poljoprivrednih proizvoda i stavljanju izvan snage uredbi Vijeća (EEZ) br. 922/72, (EEZ) br. 234/79, (EZ) br. 1037/2001 i (EZ) br. 1234/2007 (SL L 347/671, 20.12.2013.) kako je posljednji put izmijenjena Uredbom (EU) 2021/2117 Europskog parlamenta i Vijeća od 2. prosinca 2021. o izmjeni uredaba (EU) br. 1308/2013 o uspostavljanju zajedničke organizacije tržišta poljoprivrednih proizvoda, (EU) br. 1151/2012 o sustavima kvalitete za poljoprivredne i prehrambene proizvode, (EU) br. 251/2014 o definiciji, opisivanju, prezentiranju, označivanju i zaštiti oznaka zemljopisnog podrijetla aromatiziranih proizvoda od vina i (EU) br. 228/2013 o utvrđivanju posebnih mjera za poljoprivredu u najudaljenijim regijama Unije (SL L 435/262, 6.12.2021.)
3 Uredba Komisije (EU) br. 1407/2013 od 18. prosinca 2013. o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore (Tekst značajan za EGP) (SL L 352/1, 24.12.2013.) kako je posljednji put izmijenjena Uredbom Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2022. o izmjeni Uredbe (EU) br. 1407/2013 u pogledu njezina produljenja i o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u pogledu njezina produljenja i odgovarajućih prilagodbi (Tekst značajan za EGP) (SL L 215/3, 7.7.2020.)
PRIJEDLOG PROGRAMA DRŽAVNE POTPORE ZA KOMPENZACIJU RASTA CIJENE ENERGENATA U SEKTORIMA PRERADE POLJOPRIVREDNIH PROIZVODA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
1. UVOD
Europa se od 2021. suočava s iznenadnim porastom cijena energije, koji je dio globalnog rasta cijena energije. Ruska invazija na Ukrajinu 2022. dodatno je utjecala na tržišta energenata, što je dovelo do novih povećanja cijena energije i zabrinutosti u pogledu osiguranja opskrbe energijom na prostoru Europske unije.
Od druge polovice 2021. cijene energije u svijetu pa tako i Europskoj uniji u naglom su porastu. Iako se to u određenoj mjeri očekivalo u kontekstu gospodarskog oporavka nakon pandemije bolesti COVID-19 i ublažavanja ograničenja putovanja, cijene energije povećale su se više nego što se očekivalo. Vlada Republike Hrvatske u veljači 2022. godine dala je procjenu rasta cijena električne energije od 1. travnja do kraja 2022. godine za 23% i plina za 79%.
Ruski rat protiv Ukrajine i dalje negativno utječe na gospodarstvo Europske unije te se sada očekuje niži gospodarski rast i veća inflacija nego u proljetnoj prognozi. U (privremenoj) ljetnoj gospodarskoj prognozi 2022. godine predviđa se da će gospodarstvo Europske unije u 2022. ostvariti rast od 2,7 %, a u 2023. rast od 1,5 %. U europodručju se očekuje rast od 2,6 % u 2022. i nešto blaži rast od 1,4 % u 2023. Predviđa se da će prosječna godišnja inflacija u 2022. dosegnuti rekordnu stopu od 7,6 % u europodručju i 8,3 % u Europskoj uniji, a potom se u 2023. smanjiti na 4,0 % u europodručju i 4,6 % u Europskoj uniji.
Učinci rata u Ukrajini na cijene energenata i drugih sirovina na svjetskim tržištima povećali su se od njegova izbijanja, a i nadalje su prisutni rizici dodatnog rasta cijena koji ovise o tijeku i trajanju rata i eventualnim novim paketima sankcija. Hrvatska narodna banka je nakon izbijanja rata višekratno revidirala projekcije kretanja inflacije, pa se trenutno na razini cijele 2022. godine u Republici Hrvatskoj očekuje prosječna inflacija na razini višoj od 9%. S nastavkom rata jača i intenzitet poremećaja u opskrbi s ratom pogođenih područja, a eventualne bi nove sankcije mogle dodatno smanjiti ponudu sirovina koje izvozi Rusija i time potaknuti daljnji rast cijena na svjetskom tržištu. Zbog toga su i nadalje naglašeni rizici ostvarenja aktualne projekcije inflacije.
Prema podatcima Državnog zavoda za statistiku u periodu od prvih sedam mjeseci 2022. godine u Republici Hrvatskoj, u prerađivačkoj industriji bilo je zaposleno gotovo 92% ukupnog broja zaposlenih u domaćoj industriji od čega je najveći udio u iznosu od gotovo 16% zaposlenih u proizvodnji prehrambenih proizvoda. Broj zaposlenih u proizvodnji prehrambenih proizvoda porastao je u prvih 7 mjeseci 2022. godine za 0,2% u odnosu na isto razdoblje 2021. godine uz istodoban rast proizvodnosti rada za 1,2%.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
2. CILJ I OPRAVDANOST PROGRAMA
Cilj Programa je pružiti potporu subjektima koji djeluju u sektoru prerade poljoprivrednih proizvoda kako bi se ublažila iznimno velika povećanja cijena prirodnog plina i električne energije kao glavnih energenata koji sudjeluju s visokim udjelom u troškovima njihovog poslovanja. Zbog iznimno velikog povećanja cijene prirodnog plina i električne energije navedeni subjekti dovedeni u situaciju manjka likvidnosti i generiranja gubitaka.
Potporom iz ovoga Programa nastoje se sanirati pretrpljeni gubici, osigurati likvidnost subjekata koji djeluju u sektoru prerade poljoprivrednih proizvoda i održati proizvodnju.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
3. PRAVNA OSNOVA
Pravni temelj za donošenje ovoga Programa je članak 39. Zakona o poljoprivredi („Narodne novine“, br. 118/18., 42/20., 127/20. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 52/21.).
Ovim Programom uređuje se dodjela državne potpore na temelju Komunikacije Komisije Privremeni okvir za mjere državne potpore u kriznim situacijama za potporu gospodarstvu nakon ruske agresije na Ukrajinu od 23. ožujka 2022. (SL C 131 I, 24.3.2022.) i Komunikacije Komisije Izmjena privremenog okvira za mjere državne potpore u kriznim situacijama za potporu gospodarstvu nakon ruske agresije na Ukrajinu od 20. srpnja 2022. (SL C 280, 21.7.2022.) (u daljnjem tekstu: Privremeni krizni okvir).
Potpore iz ovoga Programa spojive su s unutarnjim tržištem u smislu članka 107. stavka 3. točke (b) Ugovora o funkcioniranju Europske unije (u daljnjem tekstu: UFEU) te su prijavljene Europskoj komisiji na ocjenu u skladu s člankom 108. stavkom 3. UFEU.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
4. MJERA U PROVEDBI PROGRAMA
U okviru ovoga Programa provodi se mjera potpore za dodatne troškove nastale zbog iznimno velikih povećanja cijena prirodnog plina i iznimno velikih povećanja cijena električne energije.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
5. PRIHVATLJIVI KORISNICI
Prihvatljivi korisnici potpore u mjeri su mikro, mala i srednja poduzeća, definirana člankom 2. Priloga I. Uredbe o poljoprivrednom izuzeću 1 , te velika poduzeća koja prerađuju poljoprivredne proizvode životinjskog i/ili ne-životinjskog podrijetla te su:
a) Upisana u Upisnik odobrenih objekata u poslovanju s hranom životinjskog podrijetla u Odjeljak I - Meso domaćih kopitara i papkara i/ili Odjeljak II -Meso peradi i lagomorfa, SANTE djelatnost „SH“,
ili
upisana u Upisnik odobrenih objekata u poslovanju s hranom životinjskog podrijetla u Odjeljak I - Meso domaćih kopitara i papkara i/ili Odjeljak II -Meso peradi i lagomorfa i/ili Odjeljak 0 – Opće aktivnosti, SANTE djelatnost „CS“ i „PP“, te kao glavnu djelatnost prema Odluci o nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti 2007. – NKD 2007. („Narodne novine“, broj 58/07) (u daljnjem tekstu: NKD) imaju na razini razreda jednu od sljedećih djelatnosti: 10.11. Prerada i konzerviranje mesa, 10.12. Prerada i konzerviranje mesa peradi, 10.13. Proizvodnja proizvoda od mesa i mesa peradi.
b) Upisana u Upisnik odobrenih objekata u poslovanju s hranom životinjskog podrijetla Odjeljak IX - Sirovo mlijeko i mliječni proizvodi, a koji u 2022. godini imaju evidentiran otkup mlijeka od primarnih proizvođača ili upisana u Upisnik registriranih objekata u poslovanju s hranom životinjskoga podrijetla s opisom djelatnosti „prerada mlijeka na gospodarstvu“.
c) Upisana u Registar subjekata i pripadajućih objekata u poslovanju s hranom iz nadležnosti sanitarne inspekcije Državnog inspektorata te pripadaju u kategoriju objekta koji obavlja djelatnost proizvodnje, prerade i prometa hrane ne-životinjskog podrijetla i mješovite hrane te dodataka prehrani s naznakom opisa djelatnosti objekta „prerada“ i/ili „proizvodnja“, te kao glavnu djelatnost prema NKD-u imaju na razini razreda jednu od sljedećih djelatnosti: 10.31. Prerada i konzerviranje krumpira, 10.32. Proizvodnja sokova od voća i povrća, 10.39. Ostala prerada i konzerviranje voća i povrća.
d) Upisana u Registar subjekata i pripadajućih objekata u poslovanju s hranom iz nadležnosti sanitarne inspekcije Državnog inspektorata te pripadaju u kategoriju objekta koji obavlja djelatnost proizvodnje, prerade i prometa hrane ne-životinjskog podrijetla i mješovite hrane te dodataka prehrani, s naznakom opisa djelatnosti objekta „prerada“ i/ili „proizvodnja“, te kao glavnu djelatnost prema NKD-u imaju na razini razreda jednu od sljedećih djelatnosti: 10.41. Proizvodnja ulja i masti, 10.61. Proizvodnja mlinskih proizvoda, 10.81. Proizvodnja šećera.
Svi prihvatljivi korisnici ugovorima/računima dokazuju količine prirodnog plina i/ili električne energije koje koriste za prihvatljivu djelatnost na mjernim mjestima poslovnih jedinica koje se odnose na objekte u kojima se vrši prerada.
Prihvatljivi korisnici iz točke c) i d), izuzev onih koji prerađuju vlastite poljoprivredne proizvode, dokazuju djelatnost prerade poljoprivrednih proizvoda ulaznim računima i/ili otkupnim blokovima poljoprivrednih proizvoda navedenih u Prilogu I Uredbe (EU) br. 1308/2013 2 sukladno djelatnosti prema NKD-u, ili u slučaju korisnika obveznika poreza na dobit karticama robno-materijalnog knjigovodstva iz kojih je razvidan ulaz poljoprivrednih proizvoda navedenih u Prilogu I Uredbe (EU) br. 1308/2013 2 sukladno djelatnosti prema NKD-u te njihovo stavljanje u preradu.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
6. OBLIK I NAČIN DODJELE POTPORE
Potpora se u skladu s odjeljkom 2.4., točkom 52. Privremenog kriznog okvira dodjeljuje u obliku izravnih bespovratnih sredstava. Svi iznosi potpore moraju biti bruto iznosi, tj. prije odbitka poreza ili drugih troškova.
Potpora se u cijelosti financira iz državnog proračuna Republike Hrvatske.
Prihvatljiv trošak na temelju kojeg se izračunava potpora utvrđuje se u skladu s točkom 52. podtočkom (e) Privremenog kriznog okvira za razdoblje od 1. veljače 2022. do 30. rujna 2022. godine.
Ako se nakon zaprimanja svih pristiglih zahtjeva koji zadovoljavaju kriterije za potporom, utvrdi da je ukupni iznos zahtjeva veći od iznosa osiguranog u Državnom proračunu za ovu namjenu, iznos potpore po korisniku proporcionalno će se umanjiti.
Na temelju dostavljene dokumentacije, podataka iz dostupnih registara i za ovu svrhu zatraženih podataka iz drugih registara obavlja se administrativna obrada zahtjeva za potporu.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
7. FINANCIJSKA SREDSTVA ZA PROVEDBU PROGRAMA
Ukupna vrijednost Programa iznosi 300.000.000,00 kuna. Sredstva su osigurana u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2022. godinu i projekcijama za 2023. i 2024. godinu unutar glave 06005 Ministarstva poljoprivrede.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
8. PROVEDBA PROGRAMA
Ministarstvo poljoprivrede odgovorno je za izradu i upravljanje ovim Programom. Program se primjenjuje na cijelom području Republike Hrvatske.
Provedba ovog Programa propisat će se Pravilnikom, a provodit će ga Agencija za plaćanja u poljoprivredi ribarstvu i ruralnom razvoju. Pravilnikom će se propisati detaljni uvjeti prihvatljivosti te potrebni dokazi o ispunjavanju uvjeta prihvatljivosti, razdoblje i način podnošenja zahtjeva za potporu, administrativna kontrola, isplata i povrat sredstava.
Program će se provoditi od datuma primitka odluke Europske komisije o odobrenju dodjele državne potpore, a u skladu s odredbama Privremenog kriznog okvira.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
9. PRAVILA O DODJELI POTPORE
Najviši iznos potpore po korisniku ni u jednom trenutku ne prelazi 30 % prihvatljivih troškova i ne može biti veći od 2.000.000,00 EUR sukladno s točkom 52. podtočkama (f) i (g) Privremenog kriznog okvira. Potpore dodijeljene na temelju točke 52. Privremenog kriznog okvira mogu se zbrajati s potporama dodijeljenima na temelju odjeljka 2.1. Privremenog kriznog okvira pod uvjetom da se ne prijeđe ukupan iznos od 2.000.000,00 EUR po korisniku.
Prema ovom Programu grupa povezanih poduzeća smatra se jednim korisnikom.
Potpore iz ovog Programa mogu se zbrajati s potporama odobrenim na temelju Uredbe Komisije (EU) br. 1407/2013 3 ili s potporom na temelju Uredbe o poljoprivrednom izuzeću 1 uz poštivanje odredbi o zbrajanju iz tih uredbi.
Prema ovom Programu ne mogu se dodijeliti potpore poduzetnicima koji podliježu neizvršenom nalogu za povrat sredstava na temelju prethodne odluke Europske komisije kojom se potpora ocjenjuje nezakonitom i nespojivom s unutarnjim tržištem.
Potpore na temelju ovog Programa ne dodjeljuju se poduzetnicima na koje se primjenjuju sankcije koje je donijela EU, uključujući, ali ne ograničavajući se na:
- osobe, subjekte ili tijela posebno navedene u pravnim aktima kojima se izriču te sankcije
- poduzetnike koji su u vlasništvu ili pod kontrolom osoba, subjekata ili tijela na koje se primjenjuju sankcije koje je donijela EU ili
- poduzetnike koji djeluju u sektorima na koje se primjenjuju sankcije koje je donijela EU, u mjeri u kojoj bi se potporom ugrozili ciljevi odgovarajućih sankcija.
Potpora se dodjeljuje najkasnije 31. prosinca 2022. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
10. PRAĆENJE I IZVJEŠĆIVANJE
U skladu s odjeljkom 3. Privrem enog kriznog okvira Ministarstvo poljoprivrede se obvezuje poštivati obveze praćenja i izvješćivanja utvrđene u istom odjeljku.
___________________________________________________________________________
1 Uredba Komisije (EU) br. 702/2014 od 25. lipnja 2014. o proglašenju određenih kategorija potpora u sektoru poljoprivrede i šumarstva te u ruralnim područjima spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL L 193/1, 1.7.2014.) kako je posljednji put izmijenjena Uredbom Komisije (EU) 2020/2008 od 8. prosinca 2020. o izmjeni uredbi (EU) br. 702/2014, (EU) br. 717/2014 i (EU) br. 1388/2014 u pogledu njihova razdoblja primjene i ostalih relevantnih izmjena (SL L 414/15, 9.12.2020.)
2 Uredba (EU) br. 1308/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o uspostavljanju zajedničke organizacije tržišta poljoprivrednih proizvoda i stavljanju izvan snage uredbi Vijeća (EEZ) br. 922/72, (EEZ) br. 234/79, (EZ) br. 1037/2001 i (EZ) br. 1234/2007 (SL L 347/671, 20.12.2013.) kako je posljednji put izmijenjena Uredbom (EU) 2021/2117 Europskog parlamenta i Vijeća od 2. prosinca 2021. o izmjeni uredaba (EU) br. 1308/2013 o uspostavljanju zajedničke organizacije tržišta poljoprivrednih proizvoda, (EU) br. 1151/2012 o sustavima kvalitete za poljoprivredne i prehrambene proizvode, (EU) br. 251/2014 o definiciji, opisivanju, prezentiranju, označivanju i zaštiti oznaka zemljopisnog podrijetla aromatiziranih proizvoda od vina i (EU) br. 228/2013 o utvrđivanju posebnih mjera za poljoprivredu u najudaljenijim regijama Unije (SL L 435/262, 6.12.2021.)
3 Uredba Komisije (EU) br. 1407/2013 od 18. prosinca 2013. o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore (Tekst značajan za EGP) (SL L 352/1, 24.12.2013.) kako je posljednji put izmijenjena Uredbom Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2022. o izmjeni Uredbe (EU) br. 1407/2013 u pogledu njezina produljenja i o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u pogledu njezina produljenja i odgovarajućih prilagodbi (Tekst značajan za EGP) (SL L 215/3, 7.7.2020.)
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede