Skraćeno savjetovanje sa zainteresiranom javnošću od 15 danaza Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prostornom uređenju nužno je radi potrebe da isti bude upućen što hitnije u daljnju proceduru donošenja. Naime, to je potrebno kako bi se što prije realizirala komponenta Javna uprava, pravosuđe i državna imovina, podkomponenta C2.3. Digitalna tranzicija društva i gospodarstva, odnosno investicija C2.3.R3-I7 Unaprjeđenje sustava prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine kroz digitalizaciju Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. Naime, provesti će se povezivanje temeljnih registara i baza podataka uspostavom središnjeg sustava interoperabilnosti te uspostava preduvjeta za ubrzani razvoj e-usluga na temelju dostupnih podataka, te će se omogućiti prelazak važećih prostornih planova iz analognog u digitalni oblik.
Nadalje, s ciljem jačanja energetske samodostatnosti Republike Hrvatske i poticanja ulaganja u obnovljive izvore energije, potrebno je donošenje izmjena i dopuna Zakona o prostorom uređenju kako bi se olakšalo i ubrzalo gradnju, odnosno postavljanje solarnih elektrana na površinama planiranim za tu namjenu prostornim planovima, ali i omogućilo gradnju, odnosno postavljanje solarnih elektrana na površinama na kojima to prostornim planovima nije izrijekom zabranjeno, a u svrhu omogućavanja ubrzane realizacije investicija u sunčane elektrane.
Ujedno, radi niza drugih poboljšanja učinkovitosti provedbe Zakona o prostornom uređenju sadržanim u ovoj noveli zakona potrebno je da ista bude što prije upućena u daljnju proceduru donošenja.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O PROSTORNOM UREĐENJU
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10-proč.tekst i 5/14-Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA
PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakon o prostornom uređenju („Narodne novine“, broj 153/13, 65/17, 114/18, 39/19 i 98/19) – u daljnjem tekstu: Zakon, stupio je na snagu 1. siječnja 2014. godine. Tim Zakonom uređuje se sustav prostornog uređenja i to: ciljevi, načela i subjekti prostornog uređenja, praćenje stanja u prostoru i području prostornog uređenja, uvjeti planiranja prostora, donošenje Strategije prostornog razvoja Republike Hrvatske, prostorni planovi uključujući njihovu izradu i postupak donošenja, provedba prostornih planova, uređenje građevinskog zemljišta, imovinski instituti uređenja građevinskog zemljišta i nadzor. Nadalje, tim Zakonom su u pravni poredak Republike Hrvatske prenesene dvije direktive Europske unije: Direktiva 2014/89/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o uspostavi okvira za prostorno planiranje morskog područja (SL L 257, 28. 8. 2014.) i Direktiva 2012/18/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 4. srpnja 2012. o kontroli opasnosti od velikih nesreća koje uključuju opasne tvari, o izmjeni i kasnijem stavljanju izvan snage Direktive Vijeća 96/82/EZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 197, 24. 7. 2012.).
Prostornim uređenjem osiguravaju se uvjeti za korištenje, zaštitu i upravljanje prostorom Republike Hrvatske kao osobito vrijednim i ograničenim nacionalnim dobrom čime se ostvaruju pretpostavke za društveni i gospodarski razvoj, zaštitu okoliša i prirode, vrsnoću gradnje i racionalno korištenje prirodnih i kulturnih dobara. Prostorni planovi temeljni su dokumenti prostornog uređenja svake jedinice lokalne samouprave koji određuju usmjerenje razvoja djelatnosti i namjenu površina, uvjete za održivi i uravnoteženi razvitak te prethode izdavanju akata za gradnju.
Tijekom provedbe Zakona uočeno je da izrada prostornih planova trenutno nije ujednačena, njihov sadržaj je različit kao i kvaliteta podataka za njihovu izradu, što predstavlja izazov u cjelokupnom sustavu prostornog uređenja i graditeljstva te u sustavu upravljanja državnom imovinom. Takvi neujednačeni planovi predstavljaju i problem pri realizaciji investicija na svim razinama upravljanja. Podaci o uvjetima za korištenje, zaštitu i upravljanje prostorom na području za koje se izrađuje određeni prostorni plan mogu biti ne ažurirani, te ne postoji strukturirani i standardizirani pristup tim podacima. Takva situacija otežava i usporava izdavanje akata za gradnju te time i realizaciju potencijalnih investicija, a što negativno utječe i na investicijske odluke potencijalnih investitora.
Jedan od ciljeva ove novele Zakona je unaprijediti sustav prostornog planiranja putem uspostave odgovarajućeg i cjelovitog informacijskog sustava koji će omogućiti bolju komunikaciju svih sudionika u procesu izrade prostornih planova svih razina od zainteresirane javnosti preko stručnih izrađivača prostornih planova do javne uprave, unificirati procedure izrade prostornih planova u Republici Hrvatskoj koje se prate preko sustava, a mogućnost slučajnih ili namjernih grešaka na taj način svesti će se na minimum. Uvode se procedure koje su potpuno digitalizirane, uspostavljaju se platforme i digitalni infrastrukturni servisi koji će doprinijeti boljem sagledavanju cjelokupnog investicijskog procesa od strane svih njegovih sudionika i bolju međuresornu suradnju nadležnih institucija.
Ova novela Zakona usmjerena je na digitalnu transformaciju poslovnih procesa, modernizaciju i povećanje učinkovitosti i kvalitete te transparentnosti administrativnih usluga u području prostornog uređenja. Drugim riječima namjerava se doprinijeti racionalnijem upravljanju prostorom, boljem očuvanju prostora od eventualnih devastacija, poticanju investicija i unaprjeđenju prostornog uređenja te smanjenju administrativnog tereta kroz bržu, efikasniju izradu prostornih planova nove generacije. Unaprijediti će se informatička obrada, digitalizacija i verifikacija dokumenata, podataka i procedura za pripremu, izradu i provedbu pojedinih prostornih planova te topološka obrada odnosno provjera svih unesenih metapodataka prostornih planova nove generacije kako bi oni ispravno i na propisan način bili učitani na državni oblak Centar dijeljenih usluga te na taj način bili dostupni svim korisnicima u Republici Hrvatskoj s ciljem unaprjeđenja pružanja elektroničkih javnih usluga i smanjenja opterećenja građanima, znanstvenoj i stručnoj zajednici, poslovnim subjektima te investitorima.
Nadalje, Nacionalnim planom oporavka i otpornosti (u daljnjem tekstu: NPOO) kroz komponentu Javna uprava, pravosuđe i državna imovina, podkomponentu C2.3. Digitalna tranzicija društva i gospodarstva, odnosno investiciju C2.3.R3-I7 Unaprjeđenje sustava prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine kroz digitalizaciju, provesti će se povezivanje temeljnih registara i baza podataka uspostavom središnjeg sustava interoperabilnosti te uspostava preduvjeta za ubrzani razvoj e-usluga na temelju dostupnih podataka.
Ujedno, Hrvatski sabor donio je Odluku, klase: 022-03/20-01/161 od 5. veljače 2021. godine („Narodne novine“, broj 10/21) kojom proglašava isključivi gospodarski pojas Republike Hrvatske u Jadranskom moru u skladu s Konvencijom Ujedinjenih naroda o pravu mora, u pravnom režimu utvrđenom u dijelu V. Konvencije Ujedinjenih naroda o pravu mora i glavi IV. Pomorskog zakonika. Danom stupanja na snagu ove Odluke, tj. 13. veljače 2021. godine, prestala je važiti Odluka o proširenju jurisdikcije Republike Hrvatske na Jadranskom moru („Narodne novine“, broj 157/03, 77/04, 138/06 i 31/08), stoga je Zakon o prostornom uređenju potrebno terminološki uskladiti s danas važećom Odlukom na način da se odredbe Zakona više ne odnose na zaštićeni ekološko-ribolovni pojas Republike Hrvatske i epikontinentalni pojas Republike Hrvatske već na isključivi gospodarski pojas Republike Hrvatske u koji je uključen epikontinentalni pojas Republike Hrvatske.
Nadalje, s obzirom na novonastalu situaciju na tržištu energenata, pokazala se potreba u najvećoj mogućoj mjeri poticati energetsku učinkovitost i ulaganja u obnovljive izvore energije. S tim u vezi, s obzirom na geografski položaj Republike Hrvatske, ulaganje u solarne elektrane jedno je od najekonomičnijih i najefikasnijih ulaganja u obnovljive izvore energije. Iz navedenog je razloga potrebno osigurati preduvjete za širenje područja na kojem je dozvoljeno postavljanje solarnih elektrana te je također potrebno pojednostaviti procedure vezane uz dobivanje svih potrebnih dozvola za postavljanje solarnih elektrana.
S time u vezi Vlada Republike Hrvatske donijela je Zaključak, klase: 022-03/22-07/322, ur.broj: 50301-05/20-22-1 od 8. rujna 2022. („Narodne novine“, broj 104/22) kojim je, s ciljem jačanja energetske samodostatnosti Republike Hrvatske i poticanja ulaganja u obnovljive izvore energije, odredila izmjenu zakonskih i podzakonskih propisa, prvenstveno Zakona o prostornom uređenju, kako bi se olakšalo i ubrzalo gradnju, odnosno postavljanje solarnih elektrana na površinama planiranim za tu namjenu prostornim planovima, ali i omogućilo gradnju, odnosno postavljanje solarnih elektrana na površinama na kojima to prostornim planovima nije izrijekom zabranjeno, a u svrhu omogućavanja ubrzane realizacije investicija u sunčane elektrane.
Također, u skladu s Odlukom Vlade Republike Hrvatske o donošenju Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom („Narodne novine“, broj 146/20) i Zaključka Vlade Republike Hrvatske o provedbi zakonodavnih aktivnosti povezanih s uvođenjem eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, potrebno je izmijeniti odredbe važećeg Zakona radi prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, odnosno radi usklađenja sa Zakonom o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, broj 57/22).
Slijedom navedenog, a radi otklanjanja spomenutih nedostataka i poboljšanja učinkovitosti provedbe Zakona o prostornom uređenju, potrebno je donošenje ovoga Zakona.
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Predmetnim Zakonom uređuju se sljedeća osnovna pitanja:
-usklađenje Zakona o prostornom uređenju s Odlukom Hrvatskog sabora o proglašenju isključivog gospodarskog pojasa Republike Hrvatske
-definiranje površina za izgradnju solarnih odnosno agrosolarnih elektrana
-osiguravanje prava na plaću te ostalih materijalnih i drugih prava iz radnog odnosa ravnateljima županijskih zavoda za prostorno uređenje županije, odnosno Grada Zagreba u skladu s općim aktima javne ustanove
-transformacija prostornih planova tj. proces prelaska važećih prostornih planova iz analognog u digitalni oblik
-planiranje morskog područja
-osigurava se kontinuitet prostornog uređenja
-donošenje Državnog plana prostornog razvoja po pojedinačnim cjelinama i njihovim podcjelinama
-revidiraju se odredbe o tome što prostorni plan županije određuje i propisuje
-propisuje se da Prostorni plan Grada Zagreba i prostorni plan uređenja grada, odnosno općine određuje i trase linijskih građevina prometnog sustava
-inicijativa za izradu prostornog plana, kao i njegovih izmjena i dopuna, koju može dati svatko za prostorni plan lokalne razine proširuje se i za prostorni plan područne (regionalne) razine
-vođenje postupka izrade i donošenja prostornog plana u elektroničkom sustavu „ePlanovi“
-sadržaj odluke o izradi prostornog plana
-ponovna javna rasprava (kada se provodi)
-nadležnost za donošenje Državnog plana prostornog razvoja, urbanističkog plana uređenja državnog značaja i Prostornog plana isključivog gospodarskog pojasa Republike Hrvatske
-objava odluke o donošenju prostornog plana
-izmjene i dopune prostornih planova
-omogućavanje zahvata istraživanja ugljikovodika i geotermalne vode te skladištenja ugljikovodika na prostorima kopnenog područja Republike Hrvatske na kojima za to ne postoje zapreke u prostornom planu
-omogućavanje izgradnje energetskih transportnih sustava unutar svih postojećih i/ili planiranih koridora sukladno tehničkim zahtjevima građevine neovisno o uvjetima iz prostornog plana te omogućavanje uvođenja alternativnih goriva u postojeće elektrane/energane
-detaljnije uređivanje odredbe o obvezi ishođenja lokacijske dozvole za pojedine zahvate u prostoru
-obveza dostavljanja dokaza pravnog interesa za izdavanje lokacijske dozvole
-izdvajanje utvrđivanja posebnih uvjeta i uvjeta priključenja za zahvate u prostoru za koje lokacijsku dozvolu izdaje Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine u poseban postupak koji se provodi u okviru postupka izdavanja lokacijske dozvole
-uređenje utjecaja homogenizacije katastarskog plana ili drugih promjena u katastarskom operatu u odnosu na postupke izdavanja akata za provedbu prostornih planova
-preciznije i jasnije određivanje rokova važenja lokacijske dozvole
-uvođenje obveze izrade elektroničkog zapisa koordinata lomnih točaka u „GML“ formatu za postupak izdavanja potvrde parcelacijskog elaborata
dopune prostornih planova županija do stupanja na snagu Državnog plana prostornog
razvoja, donošenje prostornih planova uređenja grada odnosno općine do stupanja na
snagu Državnog plana prostornog razvoja, stupanje na snagu zakona)
-osiguranje i prilagodba hrvatskoga zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute
u Republici Hrvatskoj.
Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Donošenjem predloženog Zakona omogućiti će se transformacija prostornih planova, odnosno proces prelaska važećih prostornih planova iz analognog u digitalni oblik (prostorni planovi nove generacije) te digitalna transformacija poslovnih procesa u području prostornog uređenja.
Također, imajući u vidu navedena pitanja koja se uređuju predloženim Zakonom očekuje se da će se njegovim donošenjem otkloniti uočeni nedostaci u provedbi Zakona o prostornom uređenju, a što će omogućiti ostvarenje ravnomjernog prostornog razvoja usklađenog s gospodarskim i društvenim okolnostima, modernizaciju i povećanje učinkovitosti i kvalitete te transparentnosti postupaka iz područja prostornog uređenja.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV.OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17, 29/18, 53/20, 119/20 i 123/20) iz osobito opravdanih razloga. Naime, Nacionalnim planom oporavka i otpornosti (u daljnjem tekstu: NPOO) kroz komponentu Javna uprava, pravosuđe i državna imovina, podkomponentu C2.3. Digitalna tranzicija društva i gospodarstva, odnosno investiciju C2.3.R3-I7 Unaprjeđenje sustava prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine kroz digitalizaciju, provest će se povezivanje temeljnih registara i baza podataka uspostavom središnjeg sustava interoperabilnosti te uspostava preduvjeta za ubrzani razvoj e-usluga na temelju dostupnih podataka. Dakle, radi provedbe navedene komponente Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, te provedbe Zaključka Vlade Republike Hrvatske u vezi s poticanjem ulaganja u solarne elektrane s ciljem jačanja energetske samodostatnosti Republike Hrvatske i poticanja ulaganja u obnovljive izvore energije potrebno je donijeti ovaj Zakon po hitnom postupku.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O PROSTORNOM UREĐENJU
Članak 1.
U Zakonu o prostornom uređenju („Narodne novine“, broj 153/13, 65/17, 114/18, 39/19 i 98/19) u članku 2. riječi: „zaštićenim ekološko-ribolovnim pojasom Republike Hrvatske i epikontinentalnim pojasom Republike Hrvatske“ zamjenjuju se riječima: „isključivim gospodarskim pojasom Republike Hrvatske“.
Članak 2.
U članku 3. stavku 1. iza podstavka 12. dodaje se novi podstavak 13. koji glasi:
„13. izgrađena infrastruktura je infrastruktura koja postoji u naravi, koja pruža javnu uslugu i koja je evidentirana u katastru infrastrukture, odnosno katastarskom operatu“.
Dosadašnji podstavci 13. do 20. postaju podstavci 14. do 21.
U dosadašnjem podstavku 21. koji postaje podstavak 22. riječi: „zaštićeni ekološko-ribolovni pojas Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: ZERP) i epikontinentalni pojas Republike Hrvatske“ zamjenjuju se riječima: „isključivi gospodarski pojas Republike Hrvatske u Jadranskom moru (u daljnjem tekstu: isključivi gospodarski pojas Republike Hrvatske)“.
Dosadašnji podstavci 22. do 31. postaju podstavci 23. do 32.
Iza dosadašnjeg podstavka 32. koji postaje podstavak 33. dodaju se novi podstavci 34., 35., 36. i 37. koji glase:
„34. površine za gradnju solarnih elektrana su površine na kojima je sukladno odredbama ovoga Zakona moguće graditi infrastrukturne građevine solarne elektrane, i to:
-površine koje su u prostornom planu bilo koje razine određene kao površine namjene za izgradnju solarnih elektrana, neovisno o tome jesu li unutar ili izvan građevinskog područja te se kod takvih površina ne primjenjuju ograničenja snage solarne elektrane propisana prostornim planom
-površine koje su u prostornom planu bilo koje razine određene kao površine gospodarske i poslovne namjene (I i K) te se kod takvih površina ne primjenjuju ograničenja snage solarne elektrane propisana prostornim planom
-sve površine koje su u neposrednom kontaktu s građevinskim područjima gospodarskih i poslovnih namjena uz uvjet da se dobivena električna energija koristi za potrebe postojećih gospodarskih i poslovnih građevina investitora u solarnu elektranu
-površine koje se smatraju postojećim vodnim građevinama – umjetni ribnjaci i jezera nastali eksploatacijom mineralnih sirovina, uz suglasnost davatelja koncesije ako je riječ o području pod koncesijom
-devastirane površine poput odlagališta otpada, eksploatacijskih polja uz suglasnost davatelja koncesije ako je riječ o području pod koncesijom, te napušteni kopovi nastali eksploatacijom mineralne sirovine brisani iz registra eksploatacijskih polja sukladno posebnim propisima iz područja rudarstva
-površine koje se nalaze unutar građevnih čestica postojećih infrastrukturnih i vodnih građevina uz suglasnost tijela koje upravlja predmetnim infrastrukturnim sustavom i građevinom i
-površine koje se nalaze unutar planiranih infrastrukturnih koridora uz suglasnost tijela nadležnog za upravljanje planiranim infrastrukturnim sustavom i građevinama
35. površine za gradnju agrosolarnih elektrana su površine koje su prostornim planom bilo koje razine određene kao poljoprivredne površine, a na kojima su uspostavljeni poljoprivredni nasadi upisani uevidenciju uporabe poljoprivrednog zemljišta (ARKOD) ili na kojima su postojeći poljoprivredni kompleksi (farme i sl.), uz uvjet da se agrosolarne elektrane grade u cilju razvoja poljoprivredne djelatnosti
36. površine za gradnju geotermalnih bušotina za poljoprivredne svrhe su površine na kojima je za potrebe postojećih poljoprivrednih kompleksa (farme, staklenici i sl.) moguće graditi jednu geotermalnu bušotinu s pripadajućim postrojenjem za vlastite potrebe, uz uvjet korištenja geotermalne vode u cilju razvoja poljoprivredne djelatnosti
37. površine za gradnju građevina za pružanje palijativne skrbi prema posebnom propisu su površine koje su prostornim planom bilo koje razine određene kao površine javne i društvene - zdravstvene namjene, kao i površine izvan građevinskog područja, osim osobito vrijednog poljoprivrednog zemljišta, uz uvjet opremljenosti površine osnovnom infrastrukturom“.
Dosadašnji podstavci 33. do 37. postaju podstavci 38. do 42.
Iza dosadašnjeg podstavka 38. koji postaje podstavak 43. dodaje se novi podstavak 44. koji glasi:
„44. transformacija prostornih planova je proces prelaska iz analognog u digitalni oblik važećih prostornih planova sa svojstvima i sadržajima pridruženih sukladno pravilniku iz članka 56. stavka 3. ovoga Zakona“.
Dosadašnji podstavci 39. do 48. postaju podstavci 45. do 54.
Članak 3.
U članku 26. iza stavka 5. dodaju se stavci 6. i 7. koji glase:
„(6) Za vrijeme obnašanja dužnosti ravnatelji zavoda za prostorno uređenje županije, odnosno Grada Zagreba imaju pravo na plaću te ostala materijalna i druga prava iz radnog odnosa u skladu s općim aktima javne ustanove.
(7) Na prava i obveze ravnatelja zavoda za prostorno uređenje županije, odnosno Grada Zagreba koje nisu utvrđene ovim Zakonom ili općim aktima javne ustanove primjenjuje se posebni zakon kojim se uređuje sprječavanje sukoba interesa.“.
Članak 4.
U članku 42. iza stavka 3. dodaju se novi stavci 4. i 5. koji glase:
„(4) Kod izrade prostornih planova na temelju ovoga Zakona i pravilnika iz članka 56. stavka 3. ovoga Zakona polazišta za određivanje građevinskih područja su postojeća i planirana građevinska područja određena prostornim planovima izrađenim na temelju zakona i podzakonskih propisa donesenih prije stupanja na snagu ovoga Zakona.
(5) U smislu stavka 4. ovoga članka sva građevinska područja određena prostornim planovima na temelju zakona i podzakonskih propisa donesenih prije stupanja na snagu ovoga Zakona, mogu se, u ovisnosti o razini i značaju, zadržati odnosno planirati kod izrade i donošenja prostornih planova na temelju ovoga Zakona.“.
Dosadašnji stavci 4. i 5. postaju stavci 6. i 7.
Članak 5.
U članku 44. stavku 1. podstavku 11. na kraju rečenice briše se točka.
Iza podstavka 11. dodaju se podstavci 12. i 13. koji glase:
„12. građevina posjetiteljske infrastrukture u područjima zaštićenim prema posebnom zakonu kojim se uređuje zaštita prirode (informativni punkt, suvenirnica, sanitarni čvor i sl.)
13. građevina za pružanje palijativne skrbi.“.
Stavak 2. briše se.
Dosadašnji stavak 3. postaje stavak 2.
Članak 6.
U članku 48. stavku 2. podstavku 2. iza riječi: „soli,“ dodaju se riječi: „eksploataciju peloida za balneološke svrhe,“.
Članak 7.
U članku 48.a stavku 1. podstavku 1. iza riječi: „od najmanje 3 ha“ dodaju se riječi: „na području jedne jedinice lokalne samouprave“.
Članak 8.
U naslovu iznad članka 49. riječ: „sportske“ zamjenjuje se riječima: „sportsko-rekreacijske“.
U članku 49. stavku 1. riječ: „sportske“ zamjenjuje se riječima: „sportsko-rekreacijske“.
U stavku 2. iza riječi: „ugostiteljsko-turističke i“ riječ: „sportske“ zamjenjuje se riječima: „sportsko-rekreacijske“.
Članak 9.
U članku 49.a stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Morsko područje se planira:
1. Državnim planom prostornog razvoja
2. Prostornim planom isključivog gospodarskog pojasa Republike Hrvatske
3. prostornim planovima nacionalnih parkova i parkova prirode koji obuhvaćaju morsko područje
4. prostornim planovima županija koje obuhvaćaju morsko područje i prostornim planovima uređenja gradova, odnosno općina, unutar njihovih granica određenih sukladno posebnim propisima i prikazanim u Registru prostornih jedinica koji se vodi na temelju posebnih propisa kojima se uređuje državna izmjera i katastar nekretnina
5. generalnim urbanističkim planovima i urbanističkim planovima uređenja koji obuhvaćaju morsko područje.“.
Članak 10.
U članku 53. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) Kroz postupak izrade i donošenja prostornih planova prema ovome Zakonu obvezno je osigurati kontinuitet prostornog uređenja, na način da važeći prostorni planovi predstavljaju programska polazišta za prostorno planska rješenja prostornih planova prema ovome Zakonu.“.
Dosadašnji stavci 2. do 5. postaju stavci 3. do 6.
U dosadašnjem stavku 6. koji postaje stavak 7. riječi: „stavka 4.“ zamjenjuju se riječima: „stavka 5.“.
Članak 11.
U članku 55. stavku 1. riječi: „te za zahvate u prostoru“ brišu se.
Članak 12.
U članku 56. stavku 3. riječi: „lokalne razine“ brišu se.
Članak 13.
U članku 60. stavku 2. riječi: „Prostorni plan ZERP-a, Prostorni plan epikontinentalnog pojasa Republike Hrvatske“ zamjenjuju se riječima: „Prostorni plan isključivog gospodarskog pojasa Republike Hrvatske“.
Članak 14.
U članku 66. ispred riječi: „Državni“ stavlja se oznaka stavka: „(1)“.
Iza stavka 1. dodaje se stavak 2. koji glasi:
„(2) Državni plan prostornog razvoja iznimno se može donositi po pojedinačnim cjelinama određenim podstavcima stavka 1. članka 67. ovoga Zakona, te njihovim podcjelinama, na način i u opsegu kako je to određeno odlukom Vlade Republike Hrvatske čije donošenje prethodi započinjanju postupka izrade i donošenja Državnog plana prostornog razvoja.“.
Članak 15.
U članku 67. stavku 1. iza podstavka 4. dodaje se novi podstavak 5. koji glasi:
„5. zone namijenjene eksploataciji ugljikovodika, geotermalne vode, podzemnom skladištenju plina i trajnom zbrinjavanju ugljikova dioksida u geološkim strukturama“.
Dosadašnji podstavci 5. do 8. postaju podstavci 6. do 9.
Članak 16.
U članku 68. stavku 1. riječi: „Prostorni plan ZERP-a koji se obvezno donosi za područje ZERP-a, Prostorni plan epikontinentalnog pojasa Republike Hrvatske“ zamjenjuju se riječima: „Prostorni plan isključivog gospodarskog pojasa Republike Hrvatske“.
Članak 17.
U članku 70. stavku 1. iza riječi: „razvoja“ dodaju se riječi: „i prostornim planovima područja posebnih obilježja“.
U stavku 2. riječi: „i uvjete provedbe infrastrukture izvan područja za koje se donosi urbanistički plan uređenja za potrebe tog područja“ brišu se.
U stavku 3. podstavku 2. na kraju rečenice slovo: „i“ briše se.
Iza podstavka 2. dodaje se novi podstavak 3. koji glasi:
„3. uvjete provedbe infrastrukture za potrebe tog područja i“.
Dosadašnji podstavak 3. postaje podstavak 4.
Članak 18.
Članak 70.a mijenja se i glasi:
„(1) Izrada prostornih planova državne razine, izdavanje suglasnosti na prostorne planove kojima su planirani zahvati u prostoru državnog značaja, te izdavanje akata za provedbu prostornih planova za zahvate u prostoru državnog značaja iz članka 114. stavka 2. ovoga Zakona, poslovi su od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku.
(2) Državnim službenicima i namještenicima raspoređenima u službu u Ministarstvo na poslove iz stavka 1. ovoga članka ministar može odlukom, uz prethodnu suglasnost ministra financija, utvrditi dodatak na osnovnu plaću od najviše 20% zbog posebnih uvjeta rada, težine i naravi poslova i odgovornosti.“.
Članak 19.
Članak 72. mijenja se i glasi:
„(1) Prostorni plan županije određuje:
1. zahvate u prostoru i izdvojena građevinska područja izvan naselja županijskog značaja te površine svih namjena županijskog značaja (šume, poljoprivredno tlo, vode, zaštićena područja prema posebnom propisu kojim se uređuje zaštita prirode)
2. površine i zahvate u prostoru županijskog značaja određene uredbom iz članka 56. stavka 2. ovoga Zakona i pravilnikom iz članka 56. stavka 3. ovoga Zakona.
2. uvjete provedbe zahvata u prostoru područnog (regionalnog) značaja koji se prema posebnim propisima koji uređuju gradnju ne smatraju građenjem
3. smjernice za izradu urbanističkih planova uređenja na izdvojenim građevinskim područjima izvan naselja područnog (regionalnog) značaja.“.
Članak 20.
U članku 73. stavku 1. podstavku 1. iza riječi: „namijenjeno“ dodaje se riječ: „poljoprivredi,“.
U podstavku 7. na kraju rečenice briše se točka.
Iza podstavka 7. dodaje se podstavak 8. koji glasi:
„8. trase linijskih građevina prometnog sustava.“.
Članak 21.
U članku 74. stavku 2. riječi: „i uvjete provedbe infrastrukture izvan područja za koje se donosi urbanistički plan uređenja za potrebe tog područja“ brišu se.
U stavku 3. iza podstavka 2. dodaje se novi podstavak 3. koji glasi:
„3. uvjete provedbe infrastrukture za potrebe tog područja i“.
Dosadašnji podstavak 3. postaje podstavak 4.
Članak 22.
U članku 76. stavku 1. podstavku 7. na kraju rečenice briše se točka.
Iza podstavka 7. dodaje se podstavak 8. koji glasi:
„8. trase linijskih građevina prometnog sustava.“.
Članak 23.
U članku 85. stavku 1. iza riječi: „lokalne“ dodaju se riječi: „i područne (regionalne)“.
U stavku 2. riječ: „Gradonačelnik“ zamjenjuje se riječima: „Župan, gradonačelnik“.
Članak 24.
U članku 86. u stavku 4. iza riječi: „donijela“ dodaju se riječi: „te u informacijskom sustavu prostornog uređenja“.
Stavak 5. mijenja se i glasi:
„(5) Postupak izrade i donošenja prostornog plana se kroz sve faze izrade i donošenja prostornog plana određenih ovim Zakonom vodi u elektroničkom sustavu „ePlanovi“.“.
Članak 25.
U članku 88. stavku 1. riječi: „i kroz informacijski sustav putem Zavoda“ brišu se.
Iza stavka 2. dodaje se stavak 3. koji glasi:
„(3) O izradi prostornog plana obalne županije moraju se obavijestiti i susjedne obalne županije.“.
Članak 26.
Članak 89. mijenja se i glasi:
„(1) Odluka o izradi prostornog plana, ovisno o vrsti prostornog plana i postupku njegove izrade (izrada novog plana, njegovih izmjena i/ili dopuna, odnosno zasebno stavljanje izvan snage), sadrži osobito:
1. pravnu osnovu za izradu i donošenje prostornog plana
2. razloge donošenja prostornog plana,ciljeve i programska polazišta
3. obuhvat prostornog plana
4. sažetu ocjenu stanja u obuhvatu prostornog plana
5. popis sektorskih strategija i drugih dokumenata u skladu s kojima se utvrđuju zahtjevi za izradu prostornih planova
6. način pribavljanja stručnih rješenja prostornog plana
7. popis javnopravnih tijela određenih posebnim propisimakoja daju zahtjeve za izradu prostornog plana te drugih sudionika korisnika prostora koji trebaju sudjelovati u izradi prostornog plana
8. planiranu dinamiku s fazama za izradu prostornog plana, odnosno rok za pripremu zahtjeva za izradu prostornog plana tijela i osoba određenih posebnim propisima
9. izvore financiranja izrade prostornog plana
10. druga pitanja značajna za izradu prostornog plana.
(2) Odlukom o izradi urbanističkog plana uređenja može se odrediti uži ili širi obuhvat tog plana od obuhvata određenog prostornim planom lokalne razine šireg područja te se može odrediti obuhvat tog plana i za područje za koje obuhvat nije određen prostornim planom lokalne razine šireg područja.
(3) Izrada i donošenje urbanističkog plana uređenja i s time povezanih izmjena i/ili dopuna prostornog plana šireg područja mogu se provoditi istodobno, u kojim postupcima se donose vezane odluke o izradi izmjena i/ili dopuna prostornog plana šireg područja i izradi urbanističkog plana uređenja.“.
Članak 27.
U članku 91. stavku 1. iza riječi: „mijenjali“ dodaje se riječ: „sadržaj,“.
Članak 28.
U članku 98. stavku 4. riječi: „Prostornog plana ZERP-a, Prostornog plana epikontinentalnog pojasa Republike Hrvatske“ zamjenjuju se riječima: „Prostornog plana isključivog gospodarskog pojasa Republike Hrvatske“.
VLADA REPUBLIKE HRVATSKE
Zagreb, studeni 2022.
Predlagatelj :
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine
Predmet :
Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prostornom uređenju, s Konačnim prijedlogom zakona
__________________________________________________________________________
Skraćeno savjetovanje sa zainteresiranom javnošću od 15 dana za Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prostornom uređenju nužno je radi potrebe da isti bude upućen što hitnije u daljnju proceduru donošenja. Naime, to je potrebno kako bi se što prije realizirala komponenta Javna uprava, pravosuđe i državna imovina, podkomponenta C2.3. Digitalna tranzicija društva i gospodarstva, odnosno investicija C2.3.R3-I7 Unaprjeđenje sustava prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine kroz digitalizaciju Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. Naime, provesti će se povezivanje temeljnih registara i baza podataka uspostavom središnjeg sustava interoperabilnosti te uspostava preduvjeta za ubrzani razvoj e-usluga na temelju dostupnih podataka, te će se omogućiti prelazak važećih prostornih planova iz analognog u digitalni oblik.
Nadalje, s ciljem jačanja energetske samodostatnosti Republike Hrvatske i poticanja ulaganja u obnovljive izvore energije, potrebno je donošenje izmjena i dopuna Zakona o prostorom uređenju kako bi se olakšalo i ubrzalo gradnju, odnosno postavljanje solarnih elektrana na površinama planiranim za tu namjenu prostornim planovima, ali i omogućilo gradnju, odnosno postavljanje solarnih elektrana na površinama na kojima to prostornim planovima nije izrijekom zabranjeno, a u svrhu omogućavanja ubrzane realizacije investicija u sunčane elektrane.
Ujedno, radi niza drugih poboljšanja učinkovitosti provedbe Zakona o prostornom uređenju sadržanim u ovoj noveli zakona potrebno je da ista bude što prije upućena u daljnju proceduru donošenja.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O PROSTORNOM UREĐENJU
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10-proč.tekst i 5/14-Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA
PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakon o prostornom uređenju („Narodne novine“, broj 153/13, 65/17, 114/18, 39/19 i 98/19) – u daljnjem tekstu: Zakon, stupio je na snagu 1. siječnja 2014. godine. Tim Zakonom uređuje se sustav prostornog uređenja i to: ciljevi, načela i subjekti prostornog uređenja, praćenje stanja u prostoru i području prostornog uređenja, uvjeti planiranja prostora, donošenje Strategije prostornog razvoja Republike Hrvatske, prostorni planovi uključujući njihovu izradu i postupak donošenja, provedba prostornih planova, uređenje građevinskog zemljišta, imovinski instituti uređenja građevinskog zemljišta i nadzor. Nadalje, tim Zakonom su u pravni poredak Republike Hrvatske prenesene dvije direktive Europske unije: Direktiva 2014/89/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o uspostavi okvira za prostorno planiranje morskog područja (SL L 257, 28. 8. 2014.) i Direktiva 2012/18/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 4. srpnja 2012. o kontroli opasnosti od velikih nesreća koje uključuju opasne tvari, o izmjeni i kasnijem stavljanju izvan snage Direktive Vijeća 96/82/EZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 197, 24. 7. 2012.).
Prostornim uređenjem osiguravaju se uvjeti za korištenje, zaštitu i upravljanje prostorom Republike Hrvatske kao osobito vrijednim i ograničenim nacionalnim dobrom čime se ostvaruju pretpostavke za društveni i gospodarski razvoj, zaštitu okoliša i prirode, vrsnoću gradnje i racionalno korištenje prirodnih i kulturnih dobara. Prostorni planovi temeljni su dokumenti prostornog uređenja svake jedinice lokalne samouprave koji određuju usmjerenje razvoja djelatnosti i namjenu površina, uvjete za održivi i uravnoteženi razvitak te prethode izdavanju akata za gradnju.
Tijekom provedbe Zakona uočeno je da izrada prostornih planova trenutno nije ujednačena, njihov sadržaj je različit kao i kvaliteta podataka za njihovu izradu, što predstavlja izazov u cjelokupnom sustavu prostornog uređenja i graditeljstva te u sustavu upravljanja državnom imovinom. Takvi neujednačeni planovi predstavljaju i problem pri realizaciji investicija na svim razinama upravljanja. Podaci o uvjetima za korištenje, zaštitu i upravljanje prostorom na području za koje se izrađuje određeni prostorni plan mogu biti ne ažurirani, te ne postoji strukturirani i standardizirani pristup tim podacima. Takva situacija otežava i usporava izdavanje akata za gradnju te time i realizaciju potencijalnih investicija, a što negativno utječe i na investicijske odluke potencijalnih investitora.
Jedan od ciljeva ove novele Zakona je unaprijediti sustav prostornog planiranja putem uspostave odgovarajućeg i cjelovitog informacijskog sustava koji će omogućiti bolju komunikaciju svih sudionika u procesu izrade prostornih planova svih razina od zainteresirane javnosti preko stručnih izrađivača prostornih planova do javne uprave, unificirati procedure izrade prostornih planova u Republici Hrvatskoj koje se prate preko sustava, a mogućnost slučajnih ili namjernih grešaka na taj način svesti će se na minimum. Uvode se procedure koje su potpuno digitalizirane, uspostavljaju se platforme i digitalni infrastrukturni servisi koji će doprinijeti boljem sagledavanju cjelokupnog investicijskog procesa od strane svih njegovih sudionika i bolju međuresornu suradnju nadležnih institucija.
Ova novela Zakona usmjerena je na digitalnu transformaciju poslovnih procesa, modernizaciju i povećanje učinkovitosti i kvalitete te transparentnosti administrativnih usluga u području prostornog uređenja. Drugim riječima namjerava se doprinijeti racionalnijem upravljanju prostorom, boljem očuvanju prostora od eventualnih devastacija, poticanju investicija i unaprjeđenju prostornog uređenja te smanjenju administrativnog tereta kroz bržu, efikasniju izradu prostornih planova nove generacije. Unaprijediti će se informatička obrada, digitalizacija i verifikacija dokumenata, podataka i procedura za pripremu, izradu i provedbu pojedinih prostornih planova te topološka obrada odnosno provjera svih unesenih metapodataka prostornih planova nove generacije kako bi oni ispravno i na propisan način bili učitani na državni oblak Centar dijeljenih usluga te na taj način bili dostupni svim korisnicima u Republici Hrvatskoj s ciljem unaprjeđenja pružanja elektroničkih javnih usluga i smanjenja opterećenja građanima, znanstvenoj i stručnoj zajednici, poslovnim subjektima te investitorima.
Nadalje, Nacionalnim planom oporavka i otpornosti (u daljnjem tekstu: NPOO) kroz komponentu Javna uprava, pravosuđe i državna imovina, podkomponentu C2.3. Digitalna tranzicija društva i gospodarstva, odnosno investiciju C2.3.R3-I7 Unaprjeđenje sustava prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine kroz digitalizaciju, provesti će se povezivanje temeljnih registara i baza podataka uspostavom središnjeg sustava interoperabilnosti te uspostava preduvjeta za ubrzani razvoj e-usluga na temelju dostupnih podataka.
Ujedno, Hrvatski sabor donio je Odluku, klase: 022-03/20-01/161 od 5. veljače 2021. godine („Narodne novine“, broj 10/21) kojom proglašava isključivi gospodarski pojas Republike Hrvatske u Jadranskom moru u skladu s Konvencijom Ujedinjenih naroda o pravu mora, u pravnom režimu utvrđenom u dijelu V. Konvencije Ujedinjenih naroda o pravu mora i glavi IV. Pomorskog zakonika. Danom stupanja na snagu ove Odluke, tj. 13. veljače 2021. godine, prestala je važiti Odluka o proširenju jurisdikcije Republike Hrvatske na Jadranskom moru („Narodne novine“, broj 157/03, 77/04, 138/06 i 31/08), stoga je Zakon o prostornom uređenju potrebno terminološki uskladiti s danas važećom Odlukom na način da se odredbe Zakona više ne odnose na zaštićeni ekološko-ribolovni pojas Republike Hrvatske i epikontinentalni pojas Republike Hrvatske već na isključivi gospodarski pojas Republike Hrvatske u koji je uključen epikontinentalni pojas Republike Hrvatske.
Nadalje, s obzirom na novonastalu situaciju na tržištu energenata, pokazala se potreba u najvećoj mogućoj mjeri poticati energetsku učinkovitost i ulaganja u obnovljive izvore energije. S tim u vezi, s obzirom na geografski položaj Republike Hrvatske, ulaganje u solarne elektrane jedno je od najekonomičnijih i najefikasnijih ulaganja u obnovljive izvore energije. Iz navedenog je razloga potrebno osigurati preduvjete za širenje područja na kojem je dozvoljeno postavljanje solarnih elektrana te je također potrebno pojednostaviti procedure vezane uz dobivanje svih potrebnih dozvola za postavljanje solarnih elektrana.
S time u vezi Vlada Republike Hrvatske donijela je Zaključak, klase: 022-03/22-07/322, ur.broj: 50301-05/20-22-1 od 8. rujna 2022. („Narodne novine“, broj 104/22) kojim je, s ciljem jačanja energetske samodostatnosti Republike Hrvatske i poticanja ulaganja u obnovljive izvore energije, odredila izmjenu zakonskih i podzakonskih propisa, prvenstveno Zakona o prostornom uređenju, kako bi se olakšalo i ubrzalo gradnju, odnosno postavljanje solarnih elektrana na površinama planiranim za tu namjenu prostornim planovima, ali i omogućilo gradnju, odnosno postavljanje solarnih elektrana na površinama na kojima to prostornim planovima nije izrijekom zabranjeno, a u svrhu omogućavanja ubrzane realizacije investicija u sunčane elektrane.
Također, u skladu s Odlukom Vlade Republike Hrvatske o donošenju Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom („Narodne novine“, broj 146/20) i Zaključka Vlade Republike Hrvatske o provedbi zakonodavnih aktivnosti povezanih s uvođenjem eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, potrebno je izmijeniti odredbe važećeg Zakona radi prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, odnosno radi usklađenja sa Zakonom o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, broj 57/22).
Slijedom navedenog, a radi otklanjanja spomenutih nedostataka i poboljšanja učinkovitosti provedbe Zakona o prostornom uređenju, potrebno je donošenje ovoga Zakona.
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Predmetnim Zakonom uređuju se sljedeća osnovna pitanja:
- usklađenje Zakona o prostornom uređenju s Odlukom Hrvatskog sabora o proglašenju isključivog gospodarskog pojasa Republike Hrvatske
- definiranje površina za izgradnju solarnih odnosno agrosolarnih elektrana
- osiguravanje prava na plaću te ostalih materijalnih i drugih prava iz radnog odnosa ravnateljima županijskih zavoda za prostorno uređenje županije, odnosno Grada Zagreba u skladu s općim aktima javne ustanove
- transformacija prostornih planova tj. proces prelaska važećih prostornih planova iz analognog u digitalni oblik
- planiranje morskog područja
- osigurava se kontinuitet prostornog uređenja
- donošenje Državnog plana prostornog razvoja po pojedinačnim cjelinama i njihovim podcjelinama
- revidiraju se odredbe o tome što prostorni plan županije određuje i propisuje
- propisuje se da Prostorni plan Grada Zagreba i prostorni plan uređenja grada, odnosno općine određuje i trase linijskih građevina prometnog sustava
- inicijativa za izradu prostornog plana, kao i njegovih izmjena i dopuna, koju može dati svatko za prostorni plan lokalne razine proširuje se i za prostorni plan područne (regionalne) razine
- vođenje postupka izrade i donošenja prostornog plana u elektroničkom sustavu „ePlanovi“
- sadržaj odluke o izradi prostornog plana
- ponovna javna rasprava (kada se provodi)
- nadležnost za donošenje Državnog plana prostornog razvoja, urbanističkog plana uređenja državnog značaja i Prostornog plana isključivog gospodarskog pojasa Republike Hrvatske
- objava odluke o donošenju prostornog plana
- izmjene i dopune prostornih planova
- omogućavanje zahvata istraživanja ugljikovodika i geotermalne vode te skladištenja ugljikovodika na prostorima kopnenog područja Republike Hrvatske na kojima za to ne postoje zapreke u prostornom planu
- omogućavanje izgradnje energetskih transportnih sustava unutar svih postojećih i/ili planiranih koridora sukladno tehničkim zahtjevima građevine neovisno o uvjetima iz prostornog plana te omogućavanje uvođenja alternativnih goriva u postojeće elektrane/energane
- detaljnije uređivanje odredbe o obvezi ishođenja lokacijske dozvole za pojedine zahvate u prostoru
- obveza dostavljanja dokaza pravnog interesa za izdavanje lokacijske dozvole
- izdvajanje utvrđivanja posebnih uvjeta i uvjeta priključenja za zahvate u prostoru za koje lokacijsku dozvolu izdaje Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine u poseban postupak koji se provodi u okviru postupka izdavanja lokacijske dozvole
- uređenje utjecaja homogenizacije katastarskog plana ili drugih promjena u katastarskom operatu u odnosu na postupke izdavanja akata za provedbu prostornih planova
- preciznije i jasnije određivanje rokova važenja lokacijske dozvole
- uvođenje obveze izrade elektroničkog zapisa koordinata lomnih točaka u „GML“ formatu za postupak izdavanja potvrde parcelacijskog elaborata
- prijelazne i završne odredbe (započeti postupci, važenje lokacijske dozvole, izmjene i/ili
dopune prostornih planova županija do stupanja na snagu Državnog plana prostornog
razvoja, donošenje prostornih planova uređenja grada odnosno općine do stupanja na
snagu Državnog plana prostornog razvoja, stupanje na snagu zakona)
- osiguranje i prilagodba hrvatskoga zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute
u Republici Hrvatskoj.
Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Donošenjem predloženog Zakona omogućiti će se transformacija prostornih planova, odnosno proces prelaska važećih prostornih planova iz analognog u digitalni oblik (prostorni planovi nove generacije) te digitalna transformacija poslovnih procesa u području prostornog uređenja.
Također, imajući u vidu navedena pitanja koja se uređuju predloženim Zakonom očekuje se da će se njegovim donošenjem otkloniti uočeni nedostaci u provedbi Zakona o prostornom uređenju, a što će omogućiti ostvarenje ravnomjernog prostornog razvoja usklađenog s gospodarskim i društvenim okolnostima, modernizaciju i povećanje učinkovitosti i kvalitete te transparentnosti postupaka iz područja prostornog uređenja.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV.OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17, 29/18, 53/20, 119/20 i 123/20) iz osobito opravdanih razloga. Naime, Nacionalnim planom oporavka i otpornosti (u daljnjem tekstu: NPOO) kroz komponentu Javna uprava, pravosuđe i državna imovina, podkomponentu C2.3. Digitalna tranzicija društva i gospodarstva, odnosno investiciju C2.3.R3-I7 Unaprjeđenje sustava prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine kroz digitalizaciju, provest će se povezivanje temeljnih registara i baza podataka uspostavom središnjeg sustava interoperabilnosti te uspostava preduvjeta za ubrzani razvoj e-usluga na temelju dostupnih podataka. Dakle, radi provedbe navedene komponente Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, te provedbe Zaključka Vlade Republike Hrvatske u vezi s poticanjem ulaganja u solarne elektrane s ciljem jačanja energetske samodostatnosti Republike Hrvatske i poticanja ulaganja u obnovljive izvore energije potrebno je donijeti ovaj Zakon po hitnom postupku.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O PROSTORNOM UREĐENJU
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 1.
U Zakonu o prostornom uređenju („Narodne novine“, broj 153/13, 65/17, 114/18, 39/19 i 98/19) u članku 2. riječi: „zaštićenim ekološko-ribolovnim pojasom Republike Hrvatske i epikontinentalnim pojasom Republike Hrvatske“ zamjenjuju se riječima: „isključivim gospodarskim pojasom Republike Hrvatske“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 2.
U članku 3. stavku 1. iza podstavka 12. dodaje se novi podstavak 13. koji glasi:
„13. izgrađena infrastruktura je infrastruktura koja postoji u naravi, koja pruža javnu uslugu i koja je evidentirana u katastru infrastrukture, odnosno katastarskom operatu“.
Dosadašnji podstavci 13. do 20. postaju podstavci 14. do 21.
U dosadašnjem podstavku 21. koji postaje podstavak 22. riječi: „zaštićeni ekološko-ribolovni pojas Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: ZERP) i epikontinentalni pojas Republike Hrvatske“ zamjenjuju se riječima: „isključivi gospodarski pojas Republike Hrvatske u Jadranskom moru (u daljnjem tekstu: isključivi gospodarski pojas Republike Hrvatske)“.
Dosadašnji podstavci 22. do 31. postaju podstavci 23. do 32.
Iza dosadašnjeg podstavka 32. koji postaje podstavak 33. dodaju se novi podstavci 34., 35., 36. i 37. koji glase:
„34. površine za gradnju solarnih elektrana su površine na kojima je sukladno odredbama ovoga Zakona moguće graditi infrastrukturne građevine solarne elektrane, i to:
- površine koje su u prostornom planu bilo koje razine određene kao površine namjene za izgradnju solarnih elektrana, neovisno o tome jesu li unutar ili izvan građevinskog područja te se kod takvih površina ne primjenjuju ograničenja snage solarne elektrane propisana prostornim planom
- površine koje su u prostornom planu bilo koje razine određene kao površine gospodarske i poslovne namjene (I i K) te se kod takvih površina ne primjenjuju ograničenja snage solarne elektrane propisana prostornim planom
- sve površine koje su u neposrednom kontaktu s građevinskim područjima gospodarskih i poslovnih namjena uz uvjet da se dobivena električna energija koristi za potrebe postojećih gospodarskih i poslovnih građevina investitora u solarnu elektranu
- površine koje se smatraju postojećim vodnim građevinama – umjetni ribnjaci i jezera nastali eksploatacijom mineralnih sirovina, uz suglasnost davatelja koncesije ako je riječ o području pod koncesijom
- devastirane površine poput odlagališta otpada, eksploatacijskih polja uz suglasnost davatelja koncesije ako je riječ o području pod koncesijom, te napušteni kopovi nastali eksploatacijom mineralne sirovine brisani iz registra eksploatacijskih polja sukladno posebnim propisima iz područja rudarstva
- površine koje se nalaze unutar građevnih čestica postojećih infrastrukturnih i vodnih građevina uz suglasnost tijela koje upravlja predmetnim infrastrukturnim sustavom i građevinom i
- površine koje se nalaze unutar planiranih infrastrukturnih koridora uz suglasnost tijela nadležnog za upravljanje planiranim infrastrukturnim sustavom i građevinama
35. površine za gradnju agrosolarnih elektrana su površine koje su prostornim planom bilo koje razine određene kao poljoprivredne površine, a na kojima su uspostavljeni poljoprivredni nasadi upisani u evidenciju uporabe poljoprivrednog zemljišta (ARKOD) ili na kojima su postojeći poljoprivredni kompleksi (farme i sl.), uz uvjet da se agrosolarne elektrane grade u cilju razvoja poljoprivredne djelatnosti
36. p ovršine za gradnju geotermalnih bušotina za poljoprivredne svrhe su površine na kojima je za potrebe postojećih poljoprivrednih kompleksa (farme, staklenici i sl.) moguće graditi jednu geotermalnu bušotinu s pripadajućim postrojenjem za vlastite potrebe, uz uvjet korištenja geotermalne vode u cilju razvoja poljoprivredne djelatnosti
37. p ovršine za gradnju građevina za pružanje palijativne skrbi prema posebnom propisu su površine koje su prostornim planom bilo koje razine određene kao površine javne i društvene - zdravstvene namjene, kao i površine izvan građevinskog područja, osim osobito vrijednog poljoprivrednog zemljišta, uz uvjet opremljenosti površine osnovnom infrastrukturom“.
Dosadašnji podstavci 33. do 37. postaju podstavci 38. do 42.
Iza dosadašnjeg podstavka 38. koji postaje podstavak 43. dodaje se novi podstavak 44. koji glasi:
„44. transformacija prostornih planova je proces prelaska iz analognog u digitalni oblik važećih prostornih planova sa svojstvima i sadržajima pridruženih sukladno pravilniku iz članka 56. stavka 3. ovoga Zakona“.
Dosadašnji podstavci 39. do 48. postaju podstavci 45. do 54.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 3.
U članku 26. iza stavka 5. dodaju se stavci 6. i 7. koji glase:
„(6) Za vrijeme obnašanja dužnosti ravnatelji zavoda za prostorno uređenje županije, odnosno Grada Zagreba imaju pravo na plaću te ostala materijalna i druga prava iz radnog odnosa u skladu s općim aktima javne ustanove.
(7) Na prava i obveze ravnatelja zavoda za prostorno uređenje županije, odnosno Grada Zagreba koje nisu utvrđene ovim Zakonom ili općim aktima javne ustanove primjenjuje se posebni zakon kojim se uređuje sprječavanje sukoba interesa .“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 4.
U članku 42. iza stavka 3. dodaju se novi stavci 4. i 5. koji glase:
„(4) Kod izrade prostornih planova na temelju ovoga Zakona i pravilnika iz članka 56. stavka 3. ovoga Zakona polazišta za određivanje građevinskih područja su postojeća i planirana građevinska područja određena prostornim planovima izrađenim na temelju zakona i podzakonskih propisa donesenih prije stupanja na snagu ovoga Zakona.
(5) U smislu stavka 4. ovoga članka sva građevinska područja određena prostornim planovima na temelju zakona i podzakonskih propisa donesenih prije stupanja na snagu ovoga Zakona, mogu se, u ovisnosti o razini i značaju, zadržati odnosno planirati kod izrade i donošenja prostornih planova na temelju ovoga Zakona.“.
Dosadašnji stavci 4. i 5. postaju stavci 6. i 7.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 5.
U članku 44. stavku 1. podstavku 11. na kraju rečenice briše se točka.
Iza podstavka 11. dodaju se podstavci 12. i 13. koji glase:
„12. građevina posjetiteljske infrastrukture u područjima zaštićenim prema posebnom zakonu kojim se uređuje zaštita prirode (informativni punkt, suvenirnica, sanitarni čvor i sl.)
13. građevina za pružanje palijativne skrbi .“.
Stavak 2. briše se.
Dosadašnji stavak 3. postaje stavak 2.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 6.
U članku 48. stavku 2. podstavku 2. iza riječi: „soli,“ dodaju se riječi: „eksploataciju peloida za balneološke svrhe,“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 7.
U članku 48.a stavku 1. podstavku 1. iza riječi: „od najmanje 3 ha“ dodaju se riječi: „na području jedne jedinice lokalne samouprave“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 8.
U naslovu iznad članka 49. riječ: „sportske“ zamjenjuje se riječima: „sportsko-rekreacijske“.
U članku 49. stavku 1. riječ: „sportske“ zamjenjuje se riječima: „sportsko-rekreacijske“.
U stavku 2. iza riječi: „ugostiteljsko-turističke i“ riječ: „sportske“ zamjenjuje se riječima: „sportsko-rekreacijske“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 9.
U članku 49.a stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Morsko područje se planira:
1. Državnim planom prostornog razvoja
2. Prostornim planom isključivog gospodarskog pojasa Republike Hrvatske
3. prostornim planovima nacionalnih parkova i parkova prirode koji obuhvaćaju morsko područje
4. prostornim planovima županija koje obuhvaćaju morsko područje i prostornim planovima uređenja gradova, odnosno općina, unutar njihovih granica određenih sukladno posebnim propisima i prikazanim u Registru prostornih jedinica koji se vodi na temelju posebnih propisa kojima se uređuje državna izmjera i katastar nekretnina
5. generalnim urbanističkim planovima i urbanističkim planovima uređenja koji obuhvaćaju morsko područje.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 10.
U članku 53. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) Kroz postupak izrade i donošenja prostornih planova prema ovome Zakonu obvezno je osigurati kontinuitet prostornog uređenja, na način da važeći prostorni planovi predstavljaju programska polazišta za prostorno planska rješenja prostornih planova prema ovome Zakonu.“.
Dosadašnji stavci 2. do 5. postaju stavci 3. do 6.
U dosadašnjem stavku 6. koji postaje stavak 7. riječi: „stavka 4.“ zamjenjuju se riječima: „stavka 5.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 11.
U članku 55. stavku 1. riječi: „te za zahvate u prostoru“ brišu se.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 12.
U članku 56. stavku 3. riječi: „lokalne razine“ brišu se.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 13.
U članku 60. stavku 2. riječi: „Prostorni plan ZERP-a, Prostorni plan epikontinentalnog pojasa Republike Hrvatske“ zamjenjuju se riječima: „Prostorni plan isključivog gospodarskog pojasa Republike Hrvatske“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 14.
U članku 66. ispred riječi: „Državni“ stavlja se oznaka stavka: „(1)“.
Iza stavka 1. dodaje se stavak 2. koji glasi:
„(2) Državni plan prostornog razvoja iznimno se može donositi po pojedinačnim cjelinama određenim podstavcima stavka 1. članka 67. ovoga Zakona, te njihovim podcjelinama, na način i u opsegu kako je to određeno odlukom Vlade Republike Hrvatske čije donošenje prethodi započinjanju postupka izrade i donošenja Državnog plana prostornog razvoja.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 15.
U članku 67. stavku 1. iza podstavka 4. dodaje se novi podstavak 5. koji glasi:
„5. zone namijenjene eksploataciji ugljikovodika, geotermalne vode, podzemnom skladištenju plina i trajnom zbrinjavanju ugljikova dioksida u geološkim strukturama“.
Dosadašnji podstavci 5. do 8. postaju podstavci 6. do 9.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 16.
U članku 68. stavku 1. riječi: „Prostorni plan ZERP-a koji se obvezno donosi za područje ZERP-a, Prostorni plan epikontinentalnog pojasa Republike Hrvatske“ zamjenjuju se riječima: „Prostorni plan isključivog gospodarskog pojasa Republike Hrvatske“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 17.
U članku 70. stavku 1. iza riječi: „razvoja“ dodaju se riječi: „i prostornim planovima područja posebnih obilježja“.
U stavku 2. riječi: „i uvjete provedbe infrastrukture izvan područja za koje se donosi urbanistički plan uređenja za potrebe tog područja“ brišu se.
U stavku 3. podstavku 2. na kraju rečenice slovo: „i“ briše se.
Iza podstavka 2. dodaje se novi podstavak 3. koji glasi:
„3. uvjete provedbe infrastrukture za potrebe tog područja i“.
Dosadašnji podstavak 3. postaje podstavak 4.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 18.
Članak 70.a mijenja se i glasi:
„(1) Izrada prostornih planova državne razine, izdavanje suglasnosti na prostorne planove kojima su planirani zahvati u prostoru državnog značaja , te izdavanje akata za provedbu prostornih planova za zahvate u prostoru državnog značaja iz članka 114. stavka 2. ovoga Zakona, poslovi su od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku.
(2) Državnim službenicima i namještenicima raspoređenima u službu u Ministarstvo na poslove iz stavka 1. ovoga članka ministar može odlukom, uz prethodnu suglasnost ministra financija, utvrditi dodatak na osnovnu plaću od najviše 20% zbog posebnih uvjeta rada, težine i naravi poslova i odgovornosti.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 19.
Članak 72. mijenja se i glasi:
„(1) Prostorni plan županije određuje:
1. zahvate u prostoru i izdvojena građevinska područja izvan naselja županijskog značaja te površine svih namjena županijskog značaja (šume, poljoprivredno tlo, vode, zaštićena područja prema posebnom propisu kojim se uređuje zaštita prirode)
2. površine i zahvate u prostoru županijskog značaja određene uredbom iz članka 56. stavka 2. ovoga Zakona i pravilnikom iz članka 56. stavka 3. ovoga Zakona.
(2) Prostorni plan županije propisuje:
1. uvjete provedbe zahvata područnog (regionalnog) značaja
2. uvjete provedbe zahvata u prostoru područnog (regionalnog) značaja koji se prema posebnim propisima koji uređuju gradnju ne smatraju građenjem
3. smjernice za izradu urbanističkih planova uređenja na izdvojenim građevinskim područjima izvan naselja područnog (regionalnog) značaja.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 20.
U članku 73. stavku 1. podstavku 1. iza riječi: „namijenjeno“ dodaje se riječ: „poljoprivredi,“.
U podstavku 7. na kraju rečenice briše se točka.
Iza podstavka 7. dodaje se podstavak 8. koji glasi:
„ 8. trase linijskih građevina prometnog sustava.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 21.
U članku 74. stavku 2. riječi: „i uvjete provedbe infrastrukture izvan područja za koje se donosi urbanistički plan uređenja za potrebe tog područja“ brišu se.
U stavku 3. iza podstavka 2. dodaje se novi podstavak 3. koji glasi:
„3. uvjete provedbe infrastrukture za potrebe tog područja i“.
Dosadašnji podstavak 3. postaje podstavak 4.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 22.
U članku 76. stavku 1. podstavku 7. na kraju rečenice briše se točka.
Iza podstavka 7. dodaje se podstavak 8. koji glasi:
„8. trase linijskih građevina prometnog sustava.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 23.
U članku 85. stavku 1. iza riječi: „lokalne“ dodaju se riječi: „i područne (regionalne)“.
U stavku 2. riječ: „Gradonačelnik“ zamjenjuje se riječima: „Župan, gradonačelnik“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 24.
U članku 86. u stavku 4. iza riječi: „donijela“ dodaju se riječi: „te u informacijskom sustavu prostornog uređenja“.
Stavak 5. mijenja se i glasi:
„(5) Postupak izrade i donošenja prostornog plana se kroz sve faze izrade i donošenja prostornog plana određenih ovim Zakonom vodi u elektroničkom sustavu „ePlanovi“.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 25.
U članku 88. stavku 1. riječi: „i kroz informacijski sustav putem Zavoda“ brišu se.
Iza stavka 2. dodaje se stavak 3. koji glasi:
„(3) O izradi prostornog plana obalne županije moraju se obavijestiti i susjedne obalne županije.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 26.
Članak 89. mijenja se i glasi:
„ (1) Odluka o izradi prostornog plana, ovisno o vrsti prostornog plana i postupku njegove izrade (izrada novog plana, njegovih izmjena i/ili dopuna, odnosno zasebno stavljanje izvan snage), sadrži osobito:
1. pravnu osnovu za izradu i donošenje prostornog plana
2. razloge donošenja prostornog plana, ciljeve i programska polazišta
3. obuhvat prostornog plana
4. sažetu ocjenu stanja u obuhvatu prostornog plana
5. popis sektorskih strategija i drugih dokumenata u skladu s kojima se utvrđuju zahtjevi za izradu prostornih planova
6. način pribavljanja stručnih rješenja prostornog plana
7. popis javnopravnih tijela određenih posebnim propisima koja daju zahtjeve za izradu prostornog plana te drugih sudionika korisnika prostora koji trebaju sudjelovati u izradi prostornog plana
8. planiranu dinamiku s fazama za izradu prostornog plana, odnosno rok za pripremu zahtjeva za izradu prostornog plana tijela i osoba određenih posebnim propisima
9. izvore financiranja izrade prostornog plana
10. druga pitanja značajna za izradu prostornog plana.
(2) Odlukom o izradi urbanističkog plana uređenja može se odrediti uži ili širi obuhvat tog plana od obuhvata određenog prostornim planom lokalne razine šireg područja te se može odrediti obuhvat tog plana i za područje za koje obuhvat nije određen prostornim planom lokalne razine šireg područja.
(3) Izrada i donošenje urbanističkog plana uređenja i s time povezanih izmjena i/ili dopuna prostornog plana šireg područja mogu se provoditi istodobno, u kojim postupcima se donose vezane odluke o izradi izmjena i/ili dopuna prostornog plana šireg područja i izradi urbanističkog plana uređenja.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 27.
U članku 91. stavku 1. iza riječi: „mijenjali“ dodaje se riječ: „sadržaj,“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 28.
U članku 98. stavku 4. riječi: „Prostornog plana ZERP-a, Prostornog plana epikontinentalnog pojasa Republike Hrvatske“ zamjenjuju se riječima: „Prostornog plana isključivog gospodarskog pojasa Republike Hrvatske“.