Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o savjetima mladih sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4., podstavka 1, a u svezi s odredbom članka 63. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/2010 - pročišćeni tekst i 5/2014 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a.Ocjena stanja
Od 21. ožujka 2014. godine na snazi je Zakon o savjetima mladih (dalje u tekstu: Zakon), koji obvezuje predstavnička tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave na osnivanje savjeta mladih na svojim područjima te u tu svrhu propisuje odredbe o osnivanju, djelokrugu, postupku izbora članova, financiranju i načinu rada savjeta.
Isto tako, Zakon detaljnije propisuje način sudjelovanja mladih u odlučivanju o upravljanju javnim poslovima od interesa i značaja za mlade, njihovo aktivno uključivanje te informiranje i savjetovanje mladih u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave. Savjet mladih definiran je kao savjetodavno tijelo koje promiče i zagovara prava, potrebe i interese mladih na lokalnoj i regionalnoj razini. Članove, koji mogu biti osobe od 15 do 30 godina, s prebivalištem ili boravištem na području jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, biraju predstavnička tijela tih jedinica, na razdoblje od 3 godine. Osim članova biraju se i njihovi zamjenici čiji je mandat vezan uz mandat članova, a maksimalni broj članova u pojedinom savjetu je 21. Zakon pobliže definira suradnju savjeta s predstavničkim tijelima, ali i sa izvršnim - županom, gradonačelnikom i načelnikom, redovitom komunikacijom, informiranjem i savjetovanjem o pitanjima značajnim za mlade, no međusobni odnos između savjeta, predstavničkih i izvršnih tijela te ministarstva nadležnog za mlade, koje prati rad i nadzire provedbu ovog Zakona, produbljuje se propisivanjem odredaba kojima se predstavnička tijela obvezuju dostavljati materijale, pozive i zapisnike sa svojih sjednica, održavati zajedničke sastanke na kojima se raspravljaju pitanja od interesa za mlade, uvažavati prijedloge članova savjeta, financirati planirane aktivnosti te međusobnim savjetovanjem, informiranjem i obavještavanjem poticati aktivni rad savjeta. Savjeti su dužni podnositi godišnja izvješća o svom radu predstavničkom tijelu te ga dati na uvid izvršnom tijelu, a predstavnička tijela, sukladno Zakonu, dužna su surađivati s ministarstvom nadležnim za mlade dostavom izvješća o radu savjeta na njihovim područjima te primjenom savjeta i preporuka ministarstva.
U skladu s Programom Vlade Republike Hrvatske, nastavit će se jačanje dijaloga s mladima kroz poticanje većeg uključivanja mladih u savjete mladih općina, gradova i županija. Važnost i potreba postojanja savjeta mladih očituje se upravo u cilju njihova osnivanja kao mehanizmu dvosmjerne komunikacije mladih i donositelja odluka te sudjelovanja u donošenju političkih odluka u lokalnim sredinama. Međutim, unatoč obvezi jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave da osnuju savjete mladih na svojim područjima i da stvore prostor za aktivno participiranje mladih u razvoju zajednice u kojoj žive, izvješća pokazuju mali broj osnovanih savjeta mladih u lokalnim i područnim sredinama, a još manji broj onih koji aktivno djeluju. Problem je nedovoljan interes mladih, neupućenost i nedostatak motivacije. Uz to, iako Zakon u članku 22. nameće obvezu jedinicama samouprava da osim financijskih sredstava za rad i program rada savjeta, omoguće i prostor za rad i održavanje sastanaka savjeta, što se ne pokazuje dovoljnim i ne omogućava normalno funkcioniranje savjeta, već ga svodi na to da unutar Savjeta ostaje djelovati mala skupina ljudi koja može pokriti troškove i osigurati sve uvjete za rad grupe u često improviziranim uvjetima, nedefiniranim od strane jedinica lokalne i područne (samouprave) te u krajnosti dovodi do velikih različitosti u načinu djelovanja u pojedinim jedinicama.
Slijedom navedenog, ocjenjujemo potrebnim uvesti daljnje izmjene kako bi se potaknulo mlade na promišljanje o uključivanju u rad savjeta mladih, motiviralo ih te u konačnici omogućilo nesmetan i kvalitetan rad u prikladnim uvjetima. Uočeno je da je potrebno omogućiti veću fleksibilnost kod osnivanja savjeta mladih i izbora članova, pronaći rješenje za probleme koji se tiču samog načina rada savjeta mladih poput nedostatka prostora za rad, omogućiti bolju suradnju s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave te regulirati pravne praznine.
Predložene izmjene i dopune Zakona imaju za cilj unaprijediti savjetovanje s mladima u donošenju odluka na lokalnoj i područnoj (regionalnoj) razini.
b.Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonomi posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Važeći Zakon u članku 8. propisuje da se odlukom o osnivanju savjeta mladih određuje konkretan broj članova savjeta u pojedinoj jedinici samouprave, koji mora biti neparan, a nadalje definira najmanji i najviši broj članova koji se mogu izabrati, s obzirom na broj stanovnika. U svrhu pojednostavljivanja osnivanja, ovim izmjenama i dopunama se predlaže uklanjanje instituta zamjenika člana savjeta mladih, te se, uz uvođenje fleksibilnosti u određivanju ukupnog broja članova savjeta mladih, smanjuje najmanji broj članova potrebnih za osnivanje savjeta mladih. Nadalje, ukoliko se na prvi javni poziv ne javi dovoljan broj kandidata sa valjanim kandidaturama, koji odgovara minimalno onom broju koji je utvrđen odlukom o osnivanju savjeta mladih, javni poziv se ponavlja, ali u ponovljenom javnom pozivu dovoljno je da pristigne barem onaj broj valjanih kandidatura koji je propisan Zakonom kao minimalan u odnosu na pojedinu jedinicu samouprave s obzirom na broj stanovnika. Ovom izmjenom nastoji se postići da u jedinicama u kojima se javi manji broj kandidata od propisanog ipak bude omogućeno osnivanje savjeta, ako je ispunjen barem minimalan potrebni broj te u konačnici da se na nacionalnoj razini poveća broj savjeta. Navedenim izmjenama i dopunama jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave stvorit će se prostor za lakše osnivanje savjeta mladih.
Ovim normativnim rješenjem, istovremeno obnašanje dužnosti člana savjeta mladih i člana (ili zamjenika člana) predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave određuje se kao nespojiva dužnost.
Kao novina predlaže se biranje članova savjeta mladih javnim glasovanjem.
Nadalje, predlaže se produljenje mandata članova savjeta mladih i njegovo usklađivanje s trajanjem mandata predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave. Navedenom izmjenom omogućilo bi se ujednačeno vrijeme osnivanja savjeta mladih na nacionalnoj razini i olakšalo praćenje provedbe Zakona. Omogućavanjem da svako predstavničko tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave bira novi savjet mladih doprinijelo bi se boljoj komunikaciji savjeta mladih s predstavničkim tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Radi olakšavanja rada savjeta mladih, uslijed krize izazvane epidemijom COVID-19 bolesti, ali i načina života mladih ljudi, omogućava se održavanje sjednica savjeta mladih elektroničkim putem.
Sljedeća izmjena odnosi se na osiguravanje adekvatnih uvjeta za rad savjeta mladih. Važeći Zakon propisuje osiguravanje prostora, no ovim izmjenama i dopunama predlaže se uz prostorne uvjete obvezati jedinice na osiguranje tehničkih i administrativnih uvjeta. Prostorije, koje su najčešće u zgradama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, nisu dostupne za rad izvan radnog vremena službenika, što se predlaže promijeniti te osigurati članovima savjeta korištenje predviđenih prostorija izvan radnog vremena, posebno iz razloga što i članovi imaju svoje fakultetske i poslovne obveze te su slobodni za rad na aktivnostima savjeta nakon svog redovnog radnog vremena. Osim toga, dogovaranje sastanaka i rad izvan radnog vremena, omogućio bi većem broju članova savjeta aktivno sudjelovanje, ali i predstavničkim tijelima da se u to vrijeme posvete obvezama u vezi savjeta. Osiguravanje tehničkih uvjeta obuhvaća dostupnost interneta te mogućnost korištenja telefonske linije kao i uredskog pribora, s ciljem što manjeg korištenja vlastitih resursa te postizanja jednakih i adekvatnih radnih uvjeta u svim savjetima koristeći raspoloživu infrastrukturu. Ocjenjuje se da će se ispunjenjem navedenih uvjeta postići lakše i preciznije djelovanje savjeta, ojačati međusobna suradnja s predstavničkim i izvršnim tijelima te da će se dati na važnosti radu savjeta mladih i time potaknuti interes među mladima za uključivanje u rad. U svrhu stvaranja boljih uvjeta rada savjeta mladih kao i općenito davanja podrške u poslovanju udruga koje su u svom programu usmjerene na rad s mladima, predlaže se uvođenje normativnog rješenja koje omogućava jedinicama lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave osnivanje centara za mlade.
Isto tako, ovim izmjenama i dopunama predlaže se mogućnost uvođenje naknada za rad članovima savjeta mladih kao i naknada troškova smještaja neposredno vezanih uz rad savjeta mladih. Prema važećem Zakonu, predviđena je jedino naknada putnih troškova. Ocjenjuje se da će ova izuzetno značajna promjena djelovati pozitivno na mlade u vidu motivacije i vrednovanja aktivnosti koje se od mladih u radu savjeta očekuju. Nadalje, ovim izmjenama i dopunama se propisuje maksimalni iznos naknade do 27 eura mjesečno, a odluka o visini naknade prepušta se jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, u čijim će proračunima sredstva biti osigurana, da sukladno svojim prilikama utvrde iznos. Uvođenjem naknade također se želi potaknuti članove savjeta na aktivniji angažman, a predstavnička tijela na učestaliju i kvalitetniju suradnju i komunikaciju sa savjetom.
Ovim izmjenama i dopunama povećava se razdoblje u kojem predsjednik predstavničkog tijela te općinski načelnik, gradonačelnik i župan, odnosno gradonačelnik Grada Zagreba održava zajednički sastanak sa savjetom mladih.
Također se određuje rok do kojeg tijelo državne uprave nadležno za mlade mora objaviti godišnje izvješće o provedbi Zakona na svojim mrežnim stranicama te ga dostaviti odborima Hrvatskog sabora nadležnima za mlade i lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
U prijelaznim i završnim odredbama određuje se zakonski rok za usklađivanje odluka o osnivanju savjeta mladih od strane jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave s novim izmjenama i dopunama Zakona.
Donošenjem ovih izmjena i dopuna očekuje se poboljšanje statusa savjeta mladih kod predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i mladih u široj javnosti, kvalitetnija suradnja s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave te poticanje većeg interesa mladih na aktivno sudjelovanje u društvu. Djelovanjem savjeta mladih želi se postići bolja komunikacija mladih i donositelja odluka te veći angažman mladih u lokalnoj sredini, a koji će povećati kvalitetu života mladih u lokalnoj zajednici, u skladu s njihovim potrebama.
Na potrebu izrade ovih normativnih rješenja ukazuju sami savjeti mladih, a ponajviše je vidljiva iz Zaključaka i Preporuka za unaprjeđivanje rada savjeta mladih, Savjeta za mlade Vlade Republike Hrvatske.
OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovog Zakona osigurana su dodatna financijska sredstva iz Državnog proračuna Republike Hrvatske.
U Prijedlogu Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2023. godinu i projekcijama za 2024. i 2025. godinu na pozicijama Središnjeg državnog ureda za demografiju i mlade u okviru proračunske aktivnosti A 558047 Politike za mlade na skupini računa 36 Pomoći dane u inozemstvo i unutar općeg proračuna i to u okviru limita ukupnih rashoda utvrđenih za Središnji državni ured za demografiju i mlade Odlukom o proračunskom okviru za razdoblje 2023. – 2025. bit će osigurana sredstva u iznosu od 1.000.000,00 kuna (132.722,81 eura) koja će se utrošiti za sufinanciranje multifunkcionalnih centara za mlade s ciljem osiguravanja aktivnosti, stručne podrške i ciljanih usluga koje će doprinijeti boljoj participaciji te osobnom i profesionalnom razvoju mladih.
Za provođenje ovog Zakona financijska sredstva osiguravaju i jedinice lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave.
Zakonom se daje mogućnost uvođenja naknade za rad članovima savjeta mladih za sudjelovanje na sjednici savjeta mladih. Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave o ovoj mogućnosti određuju se kroz donošenje odluke o osnivanju savjeta mladih, a u skladu sa svojim prilikama i raspoloživim sredstvima u okviru svojih proračuna, u maksimalnom iznosu do 27 eura mjesečno.
Zakonom se daje mogućnost jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave da, u svrhu boljeg rada savjeta mladih, na svom području osnuju centre za mlade kojima će pružiti financijsku pomoć i pomoć u naravi. Sredstva za ovu namjenu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave osiguravaju u svojim proračunima, a sukladno potrebama lokalne zajednice i raspoloživim sredstvima.
TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA SAVJETIMA MLADIH
Članak 1.
U Zakonu o savjetima mladih (Narodne novine, br. 41/14) u članku 1. stavku 1. brišu se riječi: „i zamjenika članova“.
Članak 2.
U članku 2. stavku 2. brišu se riječi: „i zamjenike članova“.
Članak 3.
U članku 3. iza stavka 2. dodaje se stavak 3. koji glasi:
„(3) Osoba ne može istodobno biti član savjeta mladih i član predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.“
Članak 4.
U članku 6. stavku 3. podstavku 3. brišu se riječi: „i zamjenika članova“.
Podstavak 7. mijenja se i glasi:
„ - pravu na naknadu za sudjelovanje na sjednicama savjeta mladih i naknadu troškova neposredno vezanih uz rad u savjetu mladih sukladno članku 22. stavcima 2., 3. i 4. ovoga Zakona“
Članak 5.
U članku 8. ispred riječi: „Broj“ dodaje se oznaka stavka: „(1)“.
U stavku 1. iza riječi: „zamjenika“ dodaje se riječ: „predsjednika“.
U podstavku 2. riječ: „sedam“ zamjenjuje se riječju: „pet“.
U podstavku 3. riječ: „devet“ zamjenjuje se riječju: „pet“.
Iza stavka 1. dodaju se stavci 2. i 3. koji glase:
„(2) Ukoliko na javni poziv ne pristigne najmanje onaj broj važećih kandidatura, koji odgovara broju članova utvrđenom odlukom o osnivanju savjeta mladih jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave iz stavka 1. ovog članka, javni poziv za isticanje kandidatura će se ponoviti.
(3) Kandidati koji podnesu važeće prijave na ponovljeni javni poziv, bit će birani u savjet mladih redovnim postupkom, s tim da broj izabranih članova može biti manji nego što je utvrđen odlukom o osnivanju, ali ne može biti manji od najniže propisanog stavkom 1. ovog članka.“
Članak 6.
U članku 9. stavku 1. brišu se riječi: „i njihove zamjenike“.
U stavku 2. brišu se riječi: „i njihovih zamjenika“.
U stavku 3. brišu se riječi: „i njihove zamjenike“.
Stavak 5. briše se.
Članak 7.
U članku 10. stavku 1. brišu se riječi: „i njihovih zamjenika“.
U stavku 4. brišu se riječi: „i zamjenika članova“.
U stavku 5. brišu se riječi: „i zamjenike članova“.
Stavak 7. mijenja se i glasi:
„Predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave na prvoj sjednici nakon objave popisa važećih kandidatura raspravlja izvješće o provjeri formalnih uvjeta i s popisa važećih kandidatura za članove savjeta mladih javnim glasovanjem bira članove savjeta mladih.“
Stavak 8. briše se.
Dosadašnji stavci 9. i 10. postaju stavci 8. i 9.
Članak 8.
U članku 11. stavku 1. brišu se riječi: „i zamjenike članova“.
U stavku 6. brišu se riječi: „i zamjenika članova“.
Članak 9.
U članku 12. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Članovi savjeta mladih biraju se na razdoblje trajanja mandata predstavničkog tijela koje ih je izabralo, pri čemu im mandat traje do dana stupanja na snagu odluke Vlade Republike Hrvatske o raspisivanju sljedećih redovnih izbora koji se održavaju svake četvrte godine sukladno odredbama zakona kojim se uređuju lokalni izbori, odnosno do dana stupanja na snagu odluke Vlade Republike Hrvatske o raspuštanju predstavničkog tijela sukladno odredbama zakona kojim se uređuje lokalna i područna (regionalna) samouprava.“
Stavak 2. briše se.
Dosadašnji stavci 3., 4., 5., 6. i 7. postaju stavci 2., 3., 4., 5. i 6.
Članak 10.
U članku 14. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) Sjednica savjeta mladih može se održati i elektroničkim putem.“
Dosadašnji stavci 2. i 3. postaju stavci 3. i 4.
Članak 11.
U članku 16. stavku 2. iza riječi: „mladih“ zarez i riječi: „odnosno njegov zamjenik“ brišu se.
Stavak 4. briše se.
Članak 12.
U članku 19. stavku 2. podstavku 1. riječ: „kreiranju“ zamjenjuje se riječima: „procesu izrade“.
Članak 13.
Naslov poglavlja iznad članka 21. mijenja se i glasi: „IX. SURADNJA SAVJETA MLADIH I OSNIVANJE CENTARA ZA MLADE“.
Članak 14.
Iza članka 21. dodaje se članak 21. a koji glasi:
„Jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave u svrhu boljeg rada savjeta mladih kao i općenito davanja podrške u poslovanju udruga koje su u svom programu usmjerene na rad s mladima mogu na svom području osnovati centar za mlade s ciljem stvaranja pozitivnog okruženja za mlade unutar lokalne zajednice, kojemu će pružati financijsku pomoć ili pomoć u naravi.“
Članak 15.
U članku 22. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave obvezne su osigurati financijska sredstva za rad i program rada savjeta mladih iz članka 19. stavka 1. ovog Zakona i iz stavka 3. ovog članka, kao i prostorne, tehničke i administrativne uvjete za nesmetano i učinkovito funkcioniranje savjeta mladih.“
U stavku 2. riječi: „nemaju pravo na“ zamjenjuju se riječima: „mogu primati“.
Iza stavka 2. dodaje se novi stavak 3. koji glasi:
„(3) Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave mogu, u okviru raspoloživih sredstava, članovima savjeta mladih osigurati naknadu za sudjelovanje na sjednici savjeta mladih i to u maksimalnom iznosu do 27 eura mjesečno.“
Stavak 3. postaje stavak 4. te se mijenja i glasi:
„(4) Članovi savjeta mladih imaju pravo na naknadu troškova prijevoza za dolazak na sjednice savjeta mladih, kao i drugih putnih troškova neposredno vezanih uz rad u savjetu mladih, a može im se odobriti i naknada troškova smještaja neposredno vezanih uz rad savjeta mladih, u skladu s odlukom o osnivanju savjeta mladih.“
Članak 16.
U članku 23. iza riječi: „mladih“ zarez i riječi: „njihovim zamjenicima“ brišu se.
Članak 17.
U članku 24. stavku 2. riječi: „svaka tri mjeseca“ zamjenjuju se riječima: „svakih šest mjeseci“.
Članak 18.
U članku 25. stavku 2. riječi: „svaka tri mjeseca“ zamjenjuju se riječima: „svakih šest mjeseci“.
Članak 19.
U članku 26. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Nadzor nad provedbom ovoga Zakona provodi tijelo državne uprave nadležno za mlade.“
Članak 20.
U članku 27. riječ: „ministarstvo“ u određenom padežu zamjenjuju se riječima: „tijelo državne uprave nadležno za mlade“ u odgovarajućem padežu.
U stavku 3. iza riječi: „samoupravu“ dodaju se riječi: „najkasnije do 31. listopada tekuće godine.
Stavak 5. mijenja se i glasi:
„Tijelo državne uprave nadležno za mlade do 31. siječnja tekuće godine određuje i na svojim internetskim stranicama objavljuje sadržaj obrasca za dostavu podataka iz stavka 4. ovog članka i način njegove dostave.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 21.
(1) Savjeti mladih koji su osnovani sukladno Zakonu o savjetima mladih (»Narodne novine« br. 41/14.) nastavljaju s radom do isteka svojih mandata.
(2) Postupci izbora članova savjeta mladih koji su započeti do dana stupanja na snagu ovoga Zakona dovršit će se sukladno odredbama Zakona o savjetima mladih (»Narodne novine« br. 41/14.).
Članak 22.
(1) Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave uskladit će svoje statute i druge opće akte s odredbama ovoga Zakona u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave koje nisu osnovale savjete mladih dužne su ih osnovati u roku od 90 dana od isteka roka iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 23.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Odredbom se briše institut zamjenika člana savjeta mladih.
Uz članak 2.
Odredbom se briše institut zamjenika člana savjeta mladih.
Uz članak 3.
Odredbom se uvodi kao nespojiva dužnost istovremeno obnašanje dužnosti člana savjeta mladih i člana (ili zamjenika člana) predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Uz članak 4.
Odredbom se briše institut zamjenika člana savjeta mladih te se propisuje da odluka o osnivanju savjeta mladih koju donosi jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave mora sadržavati odredbu o pravu na naknadu za sudjelovanje na sjednicama savjeta mladih i naknadu troškova neposredno vezanih uz rad u savjetu mladih.
Uz članak 5.
Odredbom se smanjuje broj članova potrebnih za osnivanje savjeta mladih na način da jedinice lokalne samouprave od 10 001 do 30 000 stanovnika i jedinice lokalne samouprave s više od 30000 stanovnika mogu osnovati savjet mladih s najmanje 5 članova, umjesto dosadašnjih 7 odnosno 9 članova. Odredbom se ujedno daje mogućnost jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave da ponove javni poziv za isticanje kandidatura za članove savjeta mladih ukoliko se na njega prvi puta ne javi dovoljno kandidata te da osnuju savjet mladih i s manjim brojem članova nego što je utvrđeno odlukom o osnivanju savjeta, ali taj broj ne može biti manji od najniže propisanog.
Uz članak 6.
Odredbom se briše institut zamjenika člana savjeta mladih.
Uz članak 7.
Ovim člankom uređuje se izbor članova savjeta mladih javnim glasovanjem.
Uz članak 8.
Odredbom se briše institut zamjenika člana savjeta mladih.
Uz članak 9.
Odredbom se propisuje trajanje mandata članova savjeta mladih.
Uz članak 10.
Odredbom se daje mogućnost savjetu mladih da sjednice održava i elektroničkim putem.
Uz članak 11.
Odredbom se briše institut zamjenika člana savjeta mladih.
Uz članak 12.
Odredbom se mijenja jezični izričaj.
Uz članak 13.
Odredbom se mijenja naslov poglavlja.
Uz članak 14.
Odredbom se jedinicama lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave omogućava osnivanje centra za mlade u svrhu stvaranja boljih uvjeta rada savjeta mladih kao i općenito davanja podrške u poslovanju udruga koje su u svom programu usmjerene na rad s mladima.
Uz članak 15.
Odredbom se jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave obvezuju na osiguravanje financijskih sredstva za rad i program rada savjeta mladih kao i prostornih, tehničkih i administrativnih uvjeta za nesmetano i učinkovito funkcioniranje savjeta mladih.
Odredbom se nadalje daje mogućnost jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave da, u okviru raspoloživih sredstava, članovima savjeta mladih osiguraju naknadu za sudjelovanje na sjednici savjeta mladih i to u maksimalnom iznosu do 27 eura mjesečno.
Odredbom se članovima savjeta mladih osigurava i pravo na naknadu troškova prijevoza za dolazak na sjednice savjeta mladih, kao i drugih putnih troškova neposredno vezanih uz rad u savjetu mladih, a može im se odobriti i naknada troškova smještaja neposredno vezanih uz rad savjeta mladih, u skladu s odlukom o osnivanju savjeta mladih.
Uz članak 16.
Odredbom se briše institut zamjenika člana savjeta mladih.
Uz članak 17.
Odredbom se smanjuje učestalost održavanja zajedničkih sastanaka predsjednika predstavničkog tijela sa savjetom mladih, sa najmanje svaka tri mjeseca na najmanje svakih šest mjeseci.
Uz članak 18.
Odredbom se smanjuje učestalost održavanja zajedničkih sastanaka općinskog načelnika, gradonačelnika, župana, odnosno gradonačelnika Grada Zagreba sa savjetom mladih, sa najmanje svaka tri mjeseca na najmanje svakih šest mjeseci.
Uz članak 19.
Odredbom se utvrđuje da je tijelo državne uprave nadležno za mlade zaduženo za nadzor nad provedbom ovoga Zakona.
Uz članak 20.
Odredbom se uvodi rok do kojeg tijelo državne uprave nadležno za mlade mora objaviti godišnje izvješće o provedbi Zakona na svojim mrežnim stranicama te ga dostaviti odborima Hrvatskog sabora nadležnima za mlade i lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Uz članak 21.
Odredbom se uređuju prijelazne i završne odredbe.
Uz članak 22.
Odredbom se uređuju prijelazne i završne odredbe.
Uz članak 23.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu ovoga zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 1.
(1) Ovim Zakonom uređuje se osnivanje savjeta mladih, njihov djelokrug, postupak izbora članova i zamjenika članova savjeta mladih te druga pitanja od značaja za rad savjeta mladih.
(2) Cilj ovoga Zakona je sudjelovanje mladih u odlučivanju o upravljanju javnim poslovima od interesa i značaja za mlade, aktivno uključivanje mladih u javni život te informiranje i savjetovanje mladih u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Članak 2.
(1) Savjeti mladih osnivaju se kao savjetodavna tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave koja promiču i zagovaraju prava, potrebe i interese mladih na lokalnoj i područnoj (regionalnoj) razini.
(2) Savjete mladih osnivaju te njihove članove i zamjenike članova biraju predstavnička tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, sukladno ovom Zakonu, zakonu kojim se uređuje sustav lokalne i područne (regionalne) samouprave, općim aktima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te međunarodnim dokumentima potvrđenim ili usvojenim od strane Republike Hrvatske.
(3) Savjeti mladih osnivaju se kao općinski, gradski i županijski savjeti mladih te savjet mladih Grada Zagreba.
(4) Statutom Grada Zagreba može se predvidjeti osnivanje savjeta mladih kao savjetodavnih tijela vijeća gradskih četvrti Grada Zagreba.
Članak 3.
(1) Mladi, u smislu ovoga Zakona, su osobe s prebivalištem ili boravištem na području jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave u Republici Hrvatskoj za koju se osniva savjet mladih, koji u trenutku podnošenja kandidatura za članstvo u savjetima mladih imaju od navršenih petnaest do navršenih trideset godina života te kao takvi imaju pravo biti birani za člana savjeta i zamjenika člana savjeta mladih.
(2) Osoba može istodobno biti član samo jednog savjeta mladih jedinice lokalne samouprave te samo jednog savjeta mladih jedinice područne (regionalne) samouprave.
Članak 6.
(1) Savjeti mladih osnivaju se odlukom o osnivanju savjeta mladih.
(2) Odluku o osnivanju savjeta mladih donosi predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave u skladu s ovim Zakonom, zakonom kojim se uređuje sustav lokalne i područne (regionalne) samouprave te statutom jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave.
(3) Odluka o osnivanju savjeta mladih mora sadržavati odredbe o:
– broju članova savjeta mladih
– načinu izbora članova savjeta mladih
– rokovima provedbe izbora za članove i zamjenike članova savjeta mladih
– radnom tijelu predstavničkog tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave koje provjerava valjanost kandidatura i izrađuje listu valjanih kandidatura
– načinu utjecaja savjeta mladih na rad predstavničkog tijela u postupku donošenja odluka i drugih akata od neposrednog interesa za mlade i u vezi s mladima
– načinu financiranja rada i programa savjeta mladih te osiguravanje prostornih i drugih uvjeta za rad savjeta mladih
– pravu na naknadu troškova za sudjelovanje u radu sukladno članku 22. stavku 3. ovoga Zakona.
Članak 8.
Broj članova savjeta mladih, uključujući predsjednika i zamjenika, mora biti neparan i ne može biti manji od pet niti veći od dvadeset i jedan, a utvrđuje se odlukom o osnivanju savjeta mladih, i to tako da savjet mladih:
– jedinice lokalne samouprave do 10 000 stanovnika ima najmanje pet, a najviše sedam članova
– jedinice lokalne samouprave od 10 001 do 30 000 stanovnika ima najmanje sedam, a najviše devet članova
– jedinice lokalne samouprave s više od 30 000 stanovnika ima najmanje devet, a najviše petnaest članova
– jedinice područne (regionalne) samouprave ima najmanje jedanaest, a najviše petnaest članova
– Grada Zagreba ima najmanje petnaest, a najviše dvadeset i jednog člana.
Članak 9.
(1) Na temelju pisanih i obrazloženih kandidatura, članove savjeta mladih i njihove zamjenike bira predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav lokalne i područne (regionalne) samouprave, statutom jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave i poslovnikom o radu predstavničkog tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, ovim Zakonom i odlukom o osnivanju savjeta mladih.
(2) Predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave temeljem odluke o osnivanju savjeta mladih, pokreće postupak biranja članova savjeta mladih i njihovih zamjenika.
(3) Kandidature za članove savjeta mladih i njihove zamjenike temeljem javnog poziva za isticanje kandidatura ističu udruge koje su sukladno statutu ciljno i prema djelatnostima opredijeljene za rad s mladima i za mlade, učenička vijeća, studentski zborovi, pomladci političkih stranaka, sindikalnih ili strukovnih organizacija u Republici Hrvatskoj i neformalne skupine mladih.
(4) Kada je predlagatelj kandidature iz stavka 3. ovoga članka neformalna skupina mladih, ona mora biti:
– u jedinicama lokalne samouprave koje imaju do 3000 stanovnika, skupina od najmanje 10 mladih
– u jedinicama lokalne samouprave koje imaju od 3001 do 10 000 stanovnika, skupina od najmanje 20 mladih
– u jedinicama lokalne samouprave koje imaju od 10 001 do 30 000 stanovnika, skupina od najmanje 30 mladih
– u jedinicama lokalne samouprave koje imaju preko 30 000 stanovnika, skupina od najmanje 40 mladih
– u županijama i u Gradu Zagrebu, skupina od najmanje 50 mladih.
(5) Ovlašteni predlagatelji kandidatura iz stavka 3. ovoga članka dužni su prilikom isticanja kandidatura za članove savjeta mladih predložiti i zamjenika za svakog kandidata za člana savjeta mladih.
Članak 10.
(1) Izbor članova savjeta mladih i njihovih zamjenika provodi se u predstavničkom tijelu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, a sukladno ovom Zakonu, zakonu kojim se uređuje sustav lokalne i područne (regionalne) samouprave te općim aktima jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave.
(2) Postupak izbora iz stavka 1. ovoga članka počinje objavom javnog poziva za isticanje kandidatura sukladno ovom Zakonu.
(3) Javni se poziv za isticanje kandidatura objavljuje na mrežnim stranicama jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, a ako jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave nema mrežne stranice, javni poziv se objavljuje u službenom glasilu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave te u sredstvima javnog priopćavanja.
(4) Javni poziv iz stavka 2. ovoga članka mora sadržavati opis postupka izbora sukladno ovom Zakonu, uvjete za isticanje kandidatura propisane ovim Zakonom, rokove za prijavu i rokove u kojima će biti provedena provjera zadovoljavanja formalnih uvjeta prijavljenih kandidata te izbor članova i zamjenika članova savjeta mladih.
(5) Nakon zaprimanja kandidatura za članove i zamjenike članova savjeta mladih, radno tijelo predstavničkog tijela jedinice lokalne, odnosno područne samouprave navedeno u odluci o osnivanju savjeta mladih, obavlja provjeru formalnih uvjeta prijavljenih kandidata te u roku od 15 dana od isteka roka za podnošenje prijava, sastavlja izvješće o provjeri formalnih uvjeta te utvrđuje popis važećih kandidatura.
(6) Izvješće o provjeri formalnih uvjeta i popis važećih kandidatura dostavljaju se predstavničkom tijelu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave te se objavljuju na mrežnim stranicama jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, a ako jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave nema mrežne stranice, izvješće o provjeri formalnih uvjeta i popis važećih kandidatura objavljuju se u službenom glasilu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave te u sredstvima javnog priopćavanja.
(7) Predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave na prvoj sjednici nakon objave popisa važećih kandidatura raspravlja izvješće o provjeri formalnih uvjeta i s popisa važećih kandidatura za članove i zamjenike članova savjeta mladih tajnim glasovanjem bira članove i zamjenike članova savjeta mladih.
(8) Glasovanje se obavlja zaokruživanjem broja ispred onoliko kandidata na listiću koliko po odluci o osnivanju savjeta mladih ima članova savjeta mladih.
(9) U slučaju da nije moguće izabrati savjet mladih zbog dva ili više kandidata s jednakim brojem glasova, glasovanje se ponavlja za izbor kandidata do punog broja članova savjeta mladih između onih kandidata koji u prvom krugu nisu izabrani jer su imali jednak broj glasova. Glasovanje se ponavlja dok se ne izaberu svi članovi savjeta mladih.
(10) Javni poziv za isticanje kandidatura mora se objaviti na mrežnim stranicama jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, odnosno u službenom glasilu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave te u sredstvima javnog priopćavanja, sukladno stavku 3. ovoga članka, najmanje tri mjeseca prije isteka mandata članova savjeta mladih.
Članak 11.
(1) Rezultati izbora za članove i zamjenike članova savjeta mladih objavljuju se na mrežnim stranicama jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, a ako jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave nema mrežne stranice, rezultati izbora za članove i zamjenike članova savjeta mladih objavljuju se u službenom glasilu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave te u sredstvima javnog priopćavanja.
(2) Savjet mladih mora se konstituirati u roku od 30 dana od dana objave rezultata izbora.
(3) Prvu sjednicu savjeta mladih dužan je sazvati predsjednik predstavničkog tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave.
(4) Savjet mladih je konstituiran izborom predsjednika savjeta mladih. Obavijest o konstituiranju savjeta mladih jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave dužne su objaviti na svojim mrežnim stranicama, a ako jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave nema mrežne stranice, obavijest se objavljuje u službenom glasilu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave te u sredstvima javnog priopćavanja.
(5) Predsjednika i zamjenika predsjednika savjeta mladih biraju i razrješuju članovi savjeta mladih većinom glasova svih članova, sukladno odredbama ovoga Zakona.
(6) Ako savjet mladih u roku od 30 dana od dana proglašenja službenih rezultata izbora za članove savjeta mladih ne izabere predsjednika savjeta mladih, predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave objavit će novi javni poziv za izbor članova i zamjenika članova savjeta mladih.
Članak 12.
(1) Članovi savjeta mladih i njihovi zamjenici biraju se na razdoblje od tri godine.
(2) Mandat zamjenika člana savjeta mladih vezan je uz mandat člana savjeta mladih. Mandat zamjenika člana savjeta mladih prestaje prestankom mandata člana savjeta mladih sukladno ovom Zakonu.
(3) Predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave razriješit će člana savjeta mladih i prije isteka mandata ako neopravdano izostane s najmanje 50 % sjednica savjeta mladih u godini dana te na osobni zahtjev člana savjeta mladih.
(4) Član savjeta mladih koji za vrijeme trajanja mandata navrši trideset godina nastavlja s radom u savjetu mladih do isteka mandata na koji je izabran.
(5) Ako se broj članova savjeta mladih spusti ispod dvije trećine početnog broja, predstavničko tijelo će provesti postupak dodatnog izbora za onoliko članova savjeta mladih koliko ih je prestalo biti članom savjeta mladih prije isteka mandata. Na postupak dodatnog izbora odgovarajuće se primjenjuju odredbe ovoga Zakona koje se odnose na izbor članova savjeta mladih.
(6) Mandat članova savjeta mladih izabranih postupkom dodatnog izbora traje do isteka mandata članova savjeta mladih izabranih u redovitom postupku biranja članova savjeta mladih.
(7) Predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave raspustit će savjet mladih samo ako savjet mladih ne održi sjednicu dulje od šest mjeseci.
Članak 14.
(1) Savjet mladih održava redovite sjednice najmanje jednom svaka tri mjeseca, a po potrebi i češće. Sjednica savjeta mladih može se održati i elektroničkim putem.
(2) Sjednice savjeta mladih saziva i njima predsjeda predsjednik savjeta mladih.
(3) Predsjednik savjeta mladih dužan je sazvati izvanrednu sjednicu savjeta mladih na prijedlog najmanje 1/3 članova savjeta mladih.
Članak 16.
(1) Savjet mladih donosi odluke većinom glasova ako je na sjednici nazočna većina članova savjeta mladih, osim ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.
(2) Član savjeta mladih , odnosno njegov zamjenik koji je neposredno osobno zainteresiran za donošenje odluke o nekom pitanju može sudjelovati u raspravi o tom pitanju, ali je izuzet od odlučivanja.
(3) Smatra se da je član savjeta mladih neposredno osobno zainteresiran za donošenje odluka o nekom pitanju ako se odluka odnosi na projekt u kojemu osobno sudjeluje ili sudjeluje pravna osoba u kojoj on ima udio u vlasništvu ili je član savjeta mladih ujedno i član pravne osobe ili njezinih tijela upravljanja.
(4) Ako je član savjeta mladih spriječen sudjelovati na sjednici savjeta mladih, zamjenjuje ga njegov zamjenik te pritom ima sva prava i obveze člana savjeta mladih.
Članak 19.
(1) Savjet mladih donosi program rada savjeta mladih za svaku kalendarsku godinu.
(2) Program rada savjeta mladih mora sadržavati sljedeće aktivnosti:
– sudjelovanje u kreiranju i praćenju provedbe lokalnog programa djelovanja za mlade
– konzultiranje s organizacijama mladih o temama bitnim za mlade
– suradnju s tijelima jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave u politici za mlade
– suradnju s drugim savjetodavnim tijelima mladih u Republici Hrvatskoj i inozemstvu.
(3) Program rada savjeta mladih može sadržavati i ostale aktivnosti važne za rad savjeta mladih i poboljšanje položaja mladih, a u skladu s propisanim djelokrugom savjeta mladih.
(4) Program rada savjeta mladih donosi se većinom glasova svih članova savjeta mladih.
(5) Savjet mladih donosi program rada te ga podnosi na odobravanje predstavničkom tijelu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, najkasnije do 30. rujna tekuće godine, za sljedeću kalendarsku godinu.
(6) Savjet mladih podnosi godišnje izvješće o svom radu predstavničkom tijelu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave do 31. ožujka tekuće godine za prethodnu godinu te ga dostavlja na znanje izvršnom tijelu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave koje ga objavljuje na mrežnim stranicama jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave.
Članak 22.
(1) Jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave osiguravaju financijska sredstva za rad i program rada savjeta mladih iz članka 19. stavka 1. ovoga Zakona i iz stavka 3. ovoga članka, kao i prostor za održavanje sjednica savjeta mladih, sukladno ovom Zakonu i odluci o osnivanju savjeta mladih.
(2) Članovi savjeta mladih nemaju pravo na naknadu za svoj rad.
(3) Članovi savjeta mladih imaju pravo na naknadu troškova prijevoza za dolazak na sjednice savjeta mladih, kao i drugih putnih troškova neposredno vezanih za rad u savjetu mladih u skladu s odlukom o osnivanju savjeta mladih.
Članak 23.
Jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave osigurava dostupnost pouzdanih informacija o svim pitanjima od interesa za mlade, o članovima savjeta mladih, njihovim zamjenicima i radu savjeta mladih na svojoj mrežnoj stranici.
Članak 24.
(1) Predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave dostavlja savjetu mladih sve pozive i materijale za svoje sjednice te zapisnike s održanih sjednica u istom roku, kao i članovima predstavničkog tijela te na drugi prikladan način informira savjet mladih o svim svojim aktivnostima.
(2) Predsjednik predstavničkog tijela po potrebi, a najmanje svaka tri mjeseca, održava zajednički sastanak sa savjetom mladih, na koji po potrebi poziva i druge članove predstavničkog tijela i drugih tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, a na kojem raspravljaju o svim pitanjima od interesa za mlade te o suradnji predstavničkog tijela i drugih tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave sa savjetom mladih.
(3) Inicijativu za zajednički sastanak predsjednika predstavničkog tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave i savjeta mladih može pokrenuti i savjet mladih.
(4) Na zajednički sastanak predsjednika predstavničkog tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave i savjeta mladih mogu biti pozvani i stručnjaci iz pojedinih područja vezanih za mlade i rad s mladima.
(5) U slučaju da više jedinica lokalne samouprave osnuje zajednički savjet mladih, sastanak iz stavka 2. ovoga članka saziva onaj predsjednik predstavničkih tijela kojeg zajednički, sukladno sporazumu iz članka 7. stavka 2. ovoga Zakona, odrede svi predsjednici predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave koje su osnovale zajednički savjet mladih, a na sastanku sudjeluju svi predsjednici predstavničkih tijela.
(6) Na prijedlog savjeta mladih predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave će raspraviti pitanje od interesa za mlade, i to najkasnije na prvoj sljedećoj sjednici od dana dostave zahtjeva savjeta mladih pod uvjetom da je prijedlog podnesen najkasnije sedam dana prije dana održavanja sjednice predstavničkog tijela jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave.
(7) Predsjednik, zamjenik predsjednika ili drugi član savjeta mladih kojeg savjet imenuje dužan je odazvati se pozivima na sjednice predstavničkog tijela, prisustvovati sjednicama s pravom sudjelovanja u raspravi, ali bez prava glasa te dostaviti svaki podatak ili izvještaj koji o pitanju iz njegova djelokruga zatraži predstavničko tijelo.
Članak 25.
(1) Savjet mladih surađuje s izvršnim tijelom jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave redovitim međusobnim informiranjem, savjetovanjem te na druge načine.
(2) Općinski načelnik, gradonačelnik, župan, odnosno gradonačelnik Grada Zagreba po potrebi, a najmanje svaka tri mjeseca, održava zajednički sastanak sa savjetom mladih, a na kojem raspravljaju o svim pitanjima od interesa za mlade, te o suradnji općinskog načelnika, gradonačelnika, župana, odnosno gradonačelnika Grada Zagreba i savjeta mladih.
(3) Općinski načelnik, gradonačelnik, župan i gradonačelnik Grada Zagreba svakih šest mjeseci pisanim putem obavještava savjet mladih o svojim aktivnostima koje su od važnosti ili interesa za mlade.
Članak 26.
(1) Nadzor nad provedbom ovoga Zakona provodi Ministarstvo nadležno za mlade (u daljnjem tekstu: Ministarstvo).
(2) Nadzor iz stavka 1. ovoga članka obuhvaća redovno godišnje praćenje broja osnovanih savjeta, njihova funkcioniranja i suradnje s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Članak 27.
(1) Ministarstvo prati stanje u području rada savjeta mladih godišnjim prikupljanjem podataka od jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, izradom stručnih analiza i elaborata te na druge prikladne načine.
(2) Ministarstvo vodi bazu savjeta mladih koju ažurira kroz redovni godišnji kontakt s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(3) Ministarstvo svake godine objavljuje izvješće o provedbi ovoga Zakona na svojim mrežnim stranicama te ga dostavlja odborima Hrvatskoga sabora nadležnima za mlade i lokalnu, odnosno područnu (regionalnu) samoupravu.
(4) U sklopu nadzora i praćenja provedbe ovoga Zakona, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave dužne su jednom godišnje, i to najkasnije do 30. travnja tekuće godine za prethodnu godinu, Ministarstvu dostaviti podatke o provedbi ovoga Zakona.
(5) Ministarstvo će obrazac za dostavu podataka iz stavka 4. ovoga članka objaviti na svojim mrežnim stranicama, najkasnije do 31. siječnja tekuće godine za prethodnu godinu.
(6) U sklopu nadzora nad provedbom ovoga Zakona Ministarstvo u godišnjem izvješću i kada za to postoji potreba daje preporuke jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave za efikasniju provedbu ovoga Zakona.
Članak 28.
(1) Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave uskladit će svoje statute i druge opće akte s odredbama ovoga Zakona u roku od 90 dana od dana stupanja ovoga Zakona na snagu.
(2) Savjeti mladih koji su osnovani sukladno Zakonu o savjetima mladih (»Narodne novine« br. 23/07.) nastavljaju s radom do isteka svojih mandata.
(3) Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave koje još nisu osnovale savjete mladih dužne su ih osnovati u roku od 90 dana od dana usklađivanja akata iz stavka 1. ovoga članka s odredbama ovoga Zakona.
(4) Postupci izbora članova savjeta mladih koji su započeti do dana stupanja na snagu ovoga Zakona dovršit će se sukladno odredbama Zakona o savjetima mladih (»Narodne novine« br. 23/07.).
Članak 29.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o savjetima mladih (»Narodne novine« br. 23/07).
SREDIŠNJI DRŽAVNI URED ZA DEMOGRAFIJU I MLADE
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O SAVJETIMA MLADIH
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o savjetima mladih sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4., podstavka 1, a u svezi s odredbom članka 63. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/2010 - pročišćeni tekst i 5/2014 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a. Ocjena stanja
Od 21. ožujka 2014. godine na snazi je Zakon o savjetima mladih (dalje u tekstu: Zakon), koji obvezuje predstavnička tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave na osnivanje savjeta mladih na svojim područjima te u tu svrhu propisuje odredbe o osnivanju, djelokrugu, postupku izbora članova, financiranju i načinu rada savjeta.
Isto tako, Zakon detaljnije propisuje način sudjelovanja mladih u odlučivanju o upravljanju javnim poslovima od interesa i značaja za mlade, njihovo aktivno uključivanje te informiranje i savjetovanje mladih u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave. Savjet mladih definiran je kao savjetodavno tijelo koje promiče i zagovara prava, potrebe i interese mladih na lokalnoj i regionalnoj razini. Članove, koji mogu biti osobe od 15 do 30 godina, s prebivalištem ili boravištem na području jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, biraju predstavnička tijela tih jedinica, na razdoblje od 3 godine. Osim članova biraju se i njihovi zamjenici čiji je mandat vezan uz mandat članova, a maksimalni broj članova u pojedinom savjetu je 21. Zakon pobliže definira suradnju savjeta s predstavničkim tijelima, ali i sa izvršnim - županom, gradonačelnikom i načelnikom, redovitom komunikacijom, informiranjem i savjetovanjem o pitanjima značajnim za mlade, no međusobni odnos između savjeta, predstavničkih i izvršnih tijela te ministarstva nadležnog za mlade, koje prati rad i nadzire provedbu ovog Zakona, produbljuje se propisivanjem odredaba kojima se predstavnička tijela obvezuju dostavljati materijale, pozive i zapisnike sa svojih sjednica, održavati zajedničke sastanke na kojima se raspravljaju pitanja od interesa za mlade, uvažavati prijedloge članova savjeta, financirati planirane aktivnosti te međusobnim savjetovanjem, informiranjem i obavještavanjem poticati aktivni rad savjeta. Savjeti su dužni podnositi godišnja izvješća o svom radu predstavničkom tijelu te ga dati na uvid izvršnom tijelu, a predstavnička tijela, sukladno Zakonu, dužna su surađivati s ministarstvom nadležnim za mlade dostavom izvješća o radu savjeta na njihovim područjima te primjenom savjeta i preporuka ministarstva.
U skladu s Programom Vlade Republike Hrvatske, nastavit će se jačanje dijaloga s mladima kroz poticanje većeg uključivanja mladih u savjete mladih općina, gradova i županija. Važnost i potreba postojanja savjeta mladih očituje se upravo u cilju njihova osnivanja kao mehanizmu dvosmjerne komunikacije mladih i donositelja odluka te sudjelovanja u donošenju političkih odluka u lokalnim sredinama. Međutim, unatoč obvezi jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave da osnuju savjete mladih na svojim područjima i da stvore prostor za aktivno participiranje mladih u razvoju zajednice u kojoj žive, izvješća pokazuju mali broj osnovanih savjeta mladih u lokalnim i područnim sredinama, a još manji broj onih koji aktivno djeluju. Problem je nedovoljan interes mladih, neupućenost i nedostatak motivacije. Uz to, iako Zakon u članku 22. nameće obvezu jedinicama samouprava da osim financijskih sredstava za rad i program rada savjeta, omoguće i prostor za rad i održavanje sastanaka savjeta, što se ne pokazuje dovoljnim i ne omogućava normalno funkcioniranje savjeta, već ga svodi na to da unutar Savjeta ostaje djelovati mala skupina ljudi koja može pokriti troškove i osigurati sve uvjete za rad grupe u često improviziranim uvjetima, nedefiniranim od strane jedinica lokalne i područne (samouprave) te u krajnosti dovodi do velikih različitosti u načinu djelovanja u pojedinim jedinicama.
Slijedom navedenog, ocjenjujemo potrebnim uvesti daljnje izmjene kako bi se potaknulo mlade na promišljanje o uključivanju u rad savjeta mladih, motiviralo ih te u konačnici omogućilo nesmetan i kvalitetan rad u prikladnim uvjetima. Uočeno je da je potrebno omogućiti veću fleksibilnost kod osnivanja savjeta mladih i izbora članova, pronaći rješenje za probleme koji se tiču samog načina rada savjeta mladih poput nedostatka prostora za rad, omogućiti bolju suradnju s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave te regulirati pravne praznine.
Predložene izmjene i dopune Zakona imaju za cilj unaprijediti savjetovanje s mladima u donošenju odluka na lokalnoj i područnoj (regionalnoj) razini.
b. Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonom i posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Važeći Zakon u članku 8. propisuje da se odlukom o osnivanju savjeta mladih određuje konkretan broj članova savjeta u pojedinoj jedinici samouprave, koji mora biti neparan, a nadalje definira najmanji i najviši broj članova koji se mogu izabrati, s obzirom na broj stanovnika. U svrhu pojednostavljivanja osnivanja, ovim izmjenama i dopunama se predlaže uklanjanje instituta zamjenika člana savjeta mladih, te se, uz uvođenje fleksibilnosti u određivanju ukupnog broja članova savjeta mladih, smanjuje najmanji broj članova potrebnih za osnivanje savjeta mladih. Nadalje, ukoliko se na prvi javni poziv ne javi dovoljan broj kandidata sa valjanim kandidaturama, koji odgovara minimalno onom broju koji je utvrđen odlukom o osnivanju savjeta mladih, javni poziv se ponavlja, ali u ponovljenom javnom pozivu dovoljno je da pristigne barem onaj broj valjanih kandidatura koji je propisan Zakonom kao minimalan u odnosu na pojedinu jedinicu samouprave s obzirom na broj stanovnika. Ovom izmjenom nastoji se postići da u jedinicama u kojima se javi manji broj kandidata od propisanog ipak bude omogućeno osnivanje savjeta, ako je ispunjen barem minimalan potrebni broj te u konačnici da se na nacionalnoj razini poveća broj savjeta. Navedenim izmjenama i dopunama jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave stvorit će se prostor za lakše osnivanje savjeta mladih.
Ovim normativnim rješenjem, istovremeno obnašanje dužnosti člana savjeta mladih i člana (ili zamjenika člana) predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave određuje se kao nespojiva dužnost.
Kao novina predlaže se biranje članova savjeta mladih javnim glasovanjem.
Nadalje, predlaže se produljenje mandata članova savjeta mladih i njegovo usklađivanje s trajanjem mandata predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave. Navedenom izmjenom omogućilo bi se ujednačeno vrijeme osnivanja savjeta mladih na nacionalnoj razini i olakšalo praćenje provedbe Zakona. Omogućavanjem da svako predstavničko tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave bira novi savjet mladih doprinijelo bi se boljoj komunikaciji savjeta mladih s predstavničkim tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Radi olakšavanja rada savjeta mladih, uslijed krize izazvane epidemijom COVID-19 bolesti, ali i načina života mladih ljudi, omogućava se održavanje sjednica savjeta mladih elektroničkim putem.
Sljedeća izmjena odnosi se na osiguravanje adekvatnih uvjeta za rad savjeta mladih. Važeći Zakon propisuje osiguravanje prostora, no ovim izmjenama i dopunama predlaže se uz prostorne uvjete obvezati jedinice na osiguranje tehničkih i administrativnih uvjeta. Prostorije, koje su najčešće u zgradama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, nisu dostupne za rad izvan radnog vremena službenika, što se predlaže promijeniti te osigurati članovima savjeta korištenje predviđenih prostorija izvan radnog vremena, posebno iz razloga što i članovi imaju svoje fakultetske i poslovne obveze te su slobodni za rad na aktivnostima savjeta nakon svog redovnog radnog vremena. Osim toga, dogovaranje sastanaka i rad izvan radnog vremena, omogućio bi većem broju članova savjeta aktivno sudjelovanje, ali i predstavničkim tijelima da se u to vrijeme posvete obvezama u vezi savjeta. Osiguravanje tehničkih uvjeta obuhvaća dostupnost interneta te mogućnost korištenja telefonske linije kao i uredskog pribora, s ciljem što manjeg korištenja vlastitih resursa te postizanja jednakih i adekvatnih radnih uvjeta u svim savjetima koristeći raspoloživu infrastrukturu. Ocjenjuje se da će se ispunjenjem navedenih uvjeta postići lakše i preciznije djelovanje savjeta, ojačati međusobna suradnja s predstavničkim i izvršnim tijelima te da će se dati na važnosti radu savjeta mladih i time potaknuti interes među mladima za uključivanje u rad. U svrhu stvaranja boljih uvjeta rada savjeta mladih kao i općenito davanja podrške u poslovanju udruga koje su u svom programu usmjerene na rad s mladima, predlaže se uvođenje normativnog rješenja koje omogućava jedinicama lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave osnivanje centara za mlade.
Isto tako, ovim izmjenama i dopunama predlaže se mogućnost uvođenje naknada za rad članovima savjeta mladih kao i naknada troškova smještaja neposredno vezanih uz rad savjeta mladih. Prema važećem Zakonu, predviđena je jedino naknada putnih troškova. Ocjenjuje se da će ova izuzetno značajna promjena djelovati pozitivno na mlade u vidu motivacije i vrednovanja aktivnosti koje se od mladih u radu savjeta očekuju. Nadalje, ovim izmjenama i dopunama se propisuje maksimalni iznos naknade do 27 eura mjesečno, a odluka o visini naknade prepušta se jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, u čijim će proračunima sredstva biti osigurana, da sukladno svojim prilikama utvrde iznos. Uvođenjem naknade također se želi potaknuti članove savjeta na aktivniji angažman, a predstavnička tijela na učestaliju i kvalitetniju suradnju i komunikaciju sa savjetom.
Ovim izmjenama i dopunama povećava se razdoblje u kojem predsjednik predstavničkog tijela te općinski načelnik, gradonačelnik i župan, odnosno gradonačelnik Grada Zagreba održava zajednički sastanak sa savjetom mladih.
Također se određuje rok do kojeg tijelo državne uprave nadležno za mlade mora objaviti godišnje izvješće o provedbi Zakona na svojim mrežnim stranicama te ga dostaviti odborima Hrvatskog sabora nadležnima za mlade i lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
U prijelaznim i završnim odredbama određuje se zakonski rok za usklađivanje odluka o osnivanju savjeta mladih od strane jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave s novim izmjenama i dopunama Zakona.
Donošenjem ovih izmjena i dopuna očekuje se poboljšanje statusa savjeta mladih kod predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i mladih u široj javnosti, kvalitetnija suradnja s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave te poticanje većeg interesa mladih na aktivno sudjelovanje u društvu. Djelovanjem savjeta mladih želi se postići bolja komunikacija mladih i donositelja odluka te veći angažman mladih u lokalnoj sredini, a koji će povećati kvalitetu života mladih u lokalnoj zajednici, u skladu s njihovim potrebama.
Na potrebu izrade ovih normativnih rješenja ukazuju sami savjeti mladih, a ponajviše je vidljiva iz Zaključaka i Preporuka za unaprjeđivanje rada savjeta mladih, Savjeta za mlade Vlade Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovog Zakona osigurana su dodatna financijska sredstva iz Državnog proračuna Republike Hrvatske.
U Prijedlogu Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2023. godinu i projekcijama za 2024. i 2025. godinu na pozicijama Središnjeg državnog ureda za demografiju i mlade u okviru proračunske aktivnosti A 558047 Politike za mlade na skupini računa 36 Pomoći dane u inozemstvo i unutar općeg proračuna i to u okviru limita ukupnih rashoda utvrđenih za Središnji državni ured za demografiju i mlade Odlukom o proračunskom okviru za razdoblje 2023. – 2025. bit će osigurana sredstva u iznosu od 1.000.000,00 kuna (132.722,81 eura) koja će se utrošiti za sufinanciranje multifunkcionalnih centara za mlade s ciljem osiguravanja aktivnosti, stručne podrške i ciljanih usluga koje će doprinijeti boljoj participaciji te osobnom i profesionalnom razvoju mladih.
Za provođenje ovog Zakona financijska sredstva osiguravaju i jedinice lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave.
Zakonom se daje mogućnost uvođenja naknade za rad članovima savjeta mladih za sudjelovanje na sjednici savjeta mladih. Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave o ovoj mogućnosti određuju se kroz donošenje odluke o osnivanju savjeta mladih, a u skladu sa svojim prilikama i raspoloživim sredstvima u okviru svojih proračuna, u maksimalnom iznosu do 27 eura mjesečno.
Zakonom se daje mogućnost jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave da, u svrhu boljeg rada savjeta mladih, na svom području osnuju centre za mlade kojima će pružiti financijsku pomoć i pomoć u naravi. Sredstva za ovu namjenu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave osiguravaju u svojim proračunima, a sukladno potrebama lokalne zajednice i raspoloživim sredstvima.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
ZAKONA SAVJETIMA MLADIH
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 1.
U Zakonu o savjetima mladih (Narodne novine, br. 41/14) u članku 1. stavku 1. brišu se riječi: „i zamjenika članova“.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 2.
U članku 2. stavku 2. brišu se riječi: „i zamjenike članova“.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 3.
U članku 3. iza stavka 2. dodaje se stavak 3. koji glasi:
„ (3) Osoba ne može istodobno biti član savjeta mladih i član predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave .“
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 4.
U članku 6. stavku 3. podstavku 3. brišu se riječi: „i zamjenika članova“.
Podstavak 7. mijenja se i glasi:
„ - pravu na naknadu za sudjelovanje na sjednicama savjeta mladih i naknadu troškova neposredno vezanih uz rad u savjetu mladih sukladno članku 22. stavcima 2., 3. i 4. ovoga Zakona “
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 5.
U članku 8. ispred riječi: „Broj“ dodaje se oznaka stavka: „(1)“.
U stavku 1. iza riječi: „zamjenika“ dodaje se riječ: „predsjednika“.
U podstavku 2. riječ: „sedam“ zamjenjuje se riječju: „pet“.
U podstavku 3. riječ: „devet“ zamjenjuje se riječju: „pet“.
Iza stavka 1. dodaju se stavci 2. i 3. koji glase:
„ (2) Ukoliko na javni poziv ne pristigne najmanje onaj broj važećih kandidatura, koji odgovara broju članova utvrđenom odlukom o osnivanju savjeta mladih jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave iz stavka 1. ovog članka, javni poziv za isticanje kandidatura će se ponoviti.
(3) Kandidati koji podnesu važeće prijave na ponovljeni javni poziv, bit će birani u savjet mladih redovnim postupkom, s tim da broj izabranih članova može biti manji nego što je utvrđen odlukom o osnivanju, ali ne može biti manji od najniže propisanog stavkom 1. ovog članka.“
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 6.
U članku 9. stavku 1. brišu se riječi: „i njihove zamjenike“.
U stavku 2. brišu se riječi: „i njihovih zamjenika“.
U stavku 3. brišu se riječi: „i njihove zamjenike“.
Stavak 5. briše se.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 7.
U članku 10. stavku 1. brišu se riječi: „i njihovih zamjenika“.
U stavku 4. brišu se riječi: „i zamjenika članova“.
U stavku 5. brišu se riječi: „i zamjenike članova“.
Stavak 7. mijenja se i glasi:
„Predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave na prvoj sjednici nakon objave popisa važećih kandidatura raspravlja izvješće o provjeri formalnih uvjeta i s popisa važećih kandidatura za članove savjeta mladih javnim glasovanjem bira članove savjeta mladih.“
Stavak 8. briše se.
Dosadašnji stavci 9. i 10. postaju stavci 8. i 9.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 8.
U članku 11. stavku 1. brišu se riječi: „i zamjenike članova“.
U stavku 6. brišu se riječi: „i zamjenika članova“.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 9.
U članku 12. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Članovi savjeta mladih biraju se na razdoblje trajanja mandata predstavničkog tijela koje ih je izabralo, pri čemu im mandat traje do dana stupanja na snagu odluke Vlade Republike Hrvatske o raspisivanju sljedećih redovnih izbora koji se održavaju svake četvrte godine sukladno odredbama zakona kojim se uređuju lokalni izbori, odnosno do dana stupanja na snagu odluke Vlade Republike Hrvatske o raspuštanju predstavničkog tijela sukladno odredbama zakona kojim se uređuje lokalna i područna (regionalna) samouprava.“
Stavak 2. briše se.
Dosadašnji stavci 3., 4., 5., 6. i 7. postaju stavci 2., 3., 4., 5. i 6.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 10.
U članku 14. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„ (2) Sjednica savjeta mladih može se održati i elektroničkim putem.“
Dosadašnji stavci 2. i 3. postaju stavci 3. i 4.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 11.
U članku 16. stavku 2. iza riječi: „mladih“ zarez i riječi: „odnosno njegov zamjenik“ brišu se.
Stavak 4. briše se.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 12.
U članku 19. stavku 2. podstavku 1. riječ: „kreiranju“ zamjenjuje se riječima: „procesu izrade“.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 13.
Naslov poglavlja iznad članka 21. mijenja se i glasi: „IX. SURADNJA SAVJETA MLADIH I OSNIVANJE CENTARA ZA MLADE“.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 14.
Iza članka 21. dodaje se članak 21. a koji glasi:
„Jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave u svrhu boljeg rada savjeta mladih kao i općenito davanja podrške u poslovanju udruga koje su u svom programu usmjerene na rad s mladima mogu na svom području osnovati centar za mlade s ciljem stvaranja pozitivnog okruženja za mlade unutar lokalne zajednice, kojemu će pružati financijsku pomoć ili pomoć u naravi.“
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 15.
U članku 22. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave obvezne su osigurati financijska sredstva za rad i program rada savjeta mladih iz članka 19. stavka 1. ovog Zakona i iz stavka 3. ovog članka, kao i prostorne, tehničke i administrativne uvjete za nesmetano i učinkovito funkcioniranje savjeta mladih.“
U stavku 2. riječi: „nemaju pravo na“ zamjenjuju se riječima: „mogu primati“.
Iza stavka 2. dodaje se novi stavak 3. koji glasi:
„(3) Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave mogu, u okviru raspoloživih sredstava, članovima savjeta mladih osigurati naknadu za sudjelovanje na sjednici savjeta mladih i to u maksimalnom iznosu do 27 eura mjesečno. “
Stavak 3. postaje stavak 4. te se mijenja i glasi:
„(4) Članovi savjeta mladih imaju pravo na naknadu troškova prijevoza za dolazak na sjednice savjeta mladih, kao i drugih putnih troškova neposredno vezanih uz rad u savjetu mladih, a može im se odobriti i naknada troškova smještaja neposredno vezanih uz rad savjeta mladih, u skladu s odlukom o osnivanju savjeta mladih. “
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 16.
U članku 23. iza riječi: „mladih“ zarez i riječi: „njihovim zamjenicima“ brišu se.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 17.
U članku 24. stavku 2. riječi: „svaka tri mjeseca“ zamjenjuju se riječima: „svakih šest mjeseci“.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 18.
U članku 25. stavku 2. riječi: „svaka tri mjeseca“ zamjenjuju se riječima: „svakih šest mjeseci“.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 19.
U članku 26. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Nadzor nad provedbom ovoga Zakona provodi tijelo državne uprave nadležno za mlade. “
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 20.
U članku 27. riječ: „ministarstvo“ u određenom padežu zamjenjuju se riječima: „tijelo državne uprave nadležno za mlade“ u odgovarajućem padežu.
U stavku 3. iza riječi: „samoupravu“ dodaju se riječi: „ najkasnije do 31. listopada tekuće godine .
Stavak 5. mijenja se i glasi:
„ Tijelo državne uprave nadležno za mlade do 31. siječnja tekuće godine određuje i na svojim internetskim stranicama objavljuje sadržaj obrasca za dostavu podataka iz stavka 4. ovog članka i način njegove dostave .
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 21.
(1) Savjeti mladih koji su osnovani sukladno Zakonu o savjetima mladih (»Narodne novine« br. 41/14.) nastavljaju s radom do isteka svojih mandata.
(2) Postupci izbora članova savjeta mladih koji su započeti do dana stupanja na snagu ovoga Zakona dovršit će se sukladno odredbama Zakona o savjetima mladih (»Narodne novine« br. 41/14.).
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 22.
(1) Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave uskladit će svoje statute i druge opće akte s odredbama ovoga Zakona u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave koje nisu osnovale savjete mladih dužne su ih osnovati u roku od 90 dana od isteka roka iz stavka 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
Članak 23.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Odredbom se briše institut zamjenika člana savjeta mladih.
Uz članak 2.
Odredbom se briše institut zamjenika člana savjeta mladih.
Uz članak 3.
Odredbom se uvodi kao nespojiva dužnost istovremeno obnašanje dužnosti člana savjeta mladih i člana (ili zamjenika člana) predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Uz članak 4.
Odredbom se briše institut zamjenika člana savjeta mladih te se propisuje da odluka o osnivanju savjeta mladih koju donosi jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave mora sadržavati odredbu o pravu na naknadu za sudjelovanje na sjednicama savjeta mladih i naknadu troškova neposredno vezanih uz rad u savjetu mladih.
Uz članak 5.
Odredbom se smanjuje broj članova potrebnih za osnivanje savjeta mladih na način da jedinice lokalne samouprave od 10 001 do 30 000 stanovnika i jedinice lokalne samouprave s više od 30000 stanovnika mogu osnovati savjet mladih s najmanje 5 članova, umjesto dosadašnjih 7 odnosno 9 članova. Odredbom se ujedno daje mogućnost jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave da ponove javni poziv za isticanje kandidatura za članove savjeta mladih ukoliko se na njega prvi puta ne javi dovoljno kandidata te da osnuju savjet mladih i s manjim brojem članova nego što je utvrđeno odlukom o osnivanju savjeta, ali taj broj ne može biti manji od najniže propisanog.
Uz č lanak 6.
Odredbom se briše institut zamjenika člana savjeta mladih .
Uz članak 7.
Ovim člankom uređuje se izbor članova savjeta mladih javnim glasovanjem.
Uz članak 8.
Odredbom se briše institut zamjenika člana savjeta mladih .
Uz članak 9.
Odredbom se propisuje trajanje mandata članova savjeta mladih.
Uz članak 10.
Odredbom se daje mogućnost savjetu mladih da sjednice održava i elektroničkim putem.
Uz članak 11.
Odredbom se briše institut zamjenika člana savjeta mladih .
Uz članak 12.
Odredbom se mijenja jezični izričaj.
Uz članak 13.
Odredbom se mijenja naslov poglavlja.
Uz članak 14.
Odredbom se jedinicama lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave omogućava osnivanje centra za mlade u svrhu stvaranja boljih uvjeta rada savjeta mladih kao i općenito davanja podrške u poslovanju udruga koje su u svom programu usmjerene na rad s mladima.
Uz članak 15.
Odredbom se jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave obvezuju na osiguravanje financijskih sredstva za rad i program rada savjeta mladih kao i prostornih, tehničkih i administrativnih uvjeta za nesmetano i učinkovito funkcioniranje savjeta mladih.
Odredbom se nadalje daje mogućnost jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave da, u okviru raspoloživih sredstava, članovima savjeta mladih osiguraju naknadu za sudjelovanje na sjednici savjeta mladih i to u maksimalnom iznosu do 27 eura mjesečno.
Odredbom se članovima savjeta mladih osigurava i pravo na naknadu troškova prijevoza za dolazak na sjednice savjeta mladih, kao i drugih putnih troškova neposredno vezanih uz rad u savjetu mladih, a može im se odobriti i naknada troškova smještaja neposredno vezanih uz rad savjeta mladih, u skladu s odlukom o osnivanju savjeta mladih.
Uz članak 16.
Odredbom se briše institut zamjenika člana savjeta mladih.
Uz članak 17.
Odredbom se smanjuje učestalost održavanja zajedničkih sastanaka predsjednika predstavničkog tijela sa savjetom mladih, sa najmanje svaka tri mjeseca na najmanje svakih šest mjeseci.
Uz članak 18.
Odredbom se smanjuje učestalost održavanja zajedničkih sastanaka općinskog načelnika, gradonačelnika, župana, odnosno gradonačelnika Grada Zagreba sa savjetom mladih, sa najmanje svaka tri mjeseca na najmanje svakih šest mjeseci.
Uz članak 19.
Odredbom se utvrđuje da je tijelo državne uprave nadležno za mlade zaduženo za nadzor nad provedbom ovoga Zakona.
Uz članak 20.
Odredbom se uvodi rok do kojeg tijelo državne uprave nadležno za mlade mora objaviti godišnje izvješće o provedbi Zakona na svojim mrežnim stranicama te ga dostaviti odborima Hrvatskog sabora nadležnima za mlade i lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Uz članak 21.
Odredbom se uređuju prijelazne i završne odredbe.
Uz članak 22.
Odredbom se uređuju prijelazne i završne odredbe.
Uz članak 23.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu ovoga zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 1.
(1) Ovim Zakonom uređuje se osnivanje savjeta mladih, njihov djelokrug, postupak izbora članova i zamjenika članova savjeta mladih te druga pitanja od značaja za rad savjeta mladih.
(2) Cilj ovoga Zakona je sudjelovanje mladih u odlučivanju o upravljanju javnim poslovima od interesa i značaja za mlade, aktivno uključivanje mladih u javni život te informiranje i savjetovanje mladih u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Članak 2.
(1) Savjeti mladih osnivaju se kao savjetodavna tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave koja promiču i zagovaraju prava, potrebe i interese mladih na lokalnoj i područnoj (regionalnoj) razini.
(2) Savjete mladih osnivaju te njihove članove i zamjenike članova biraju predstavnička tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, sukladno ovom Zakonu, zakonu kojim se uređuje sustav lokalne i područne (regionalne) samouprave, općim aktima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te međunarodnim dokumentima potvrđenim ili usvojenim od strane Republike Hrvatske.
(3) Savjeti mladih osnivaju se kao općinski, gradski i županijski savjeti mladih te savjet mladih Grada Zagreba.
(4) Statutom Grada Zagreba može se predvidjeti osnivanje savjeta mladih kao savjetodavnih tijela vijeća gradskih četvrti Grada Zagreba.
Članak 3.
(1) Mladi, u smislu ovoga Zakona, su osobe s prebivalištem ili boravištem na području jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave u Republici Hrvatskoj za koju se osniva savjet mladih, koji u trenutku podnošenja kandidatura za članstvo u savjetima mladih imaju od navršenih petnaest do navršenih trideset godina života te kao takvi imaju pravo biti birani za člana savjeta i zamjenika člana savjeta mladih.
(2) Osoba može istodobno biti član samo jednog savjeta mladih jedinice lokalne samouprave te samo jednog savjeta mladih jedinice područne (regionalne) samouprave.
Članak 6.
(1) Savjeti mladih osnivaju se odlukom o osnivanju savjeta mladih.
(2) Odluku o osnivanju savjeta mladih donosi predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave u skladu s ovim Zakonom, zakonom kojim se uređuje sustav lokalne i područne (regionalne) samouprave te statutom jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave.
(3) Odluka o osnivanju savjeta mladih mora sadržavati odredbe o:
– broju članova savjeta mladih
– načinu izbora članova savjeta mladih
– rokovima provedbe izbora za članove i zamjenike članova savjeta mladih
– radnom tijelu predstavničkog tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave koje provjerava valjanost kandidatura i izrađuje listu valjanih kandidatura
– načinu utjecaja savjeta mladih na rad predstavničkog tijela u postupku donošenja odluka i drugih akata od neposrednog interesa za mlade i u vezi s mladima
– načinu financiranja rada i programa savjeta mladih te osiguravanje prostornih i drugih uvjeta za rad savjeta mladih
– pravu na naknadu troškova za sudjelovanje u radu sukladno članku 22. stavku 3. ovoga Zakona.
Članak 8.
Broj članova savjeta mladih, uključujući predsjednika i zamjenika, mora biti neparan i ne može biti manji od pet niti veći od dvadeset i jedan, a utvrđuje se odlukom o osnivanju savjeta mladih, i to tako da savjet mladih:
– jedinice lokalne samouprave do 10 000 stanovnika ima najmanje pet, a najviše sedam članova
– jedinice lokalne samouprave od 10 001 do 30 000 stanovnika ima najmanje sedam, a najviše devet članova
– jedinice lokalne samouprave s više od 30 000 stanovnika ima najmanje devet, a najviše petnaest članova
– jedinice područne (regionalne) samouprave ima najmanje jedanaest, a najviše petnaest članova
– Grada Zagreba ima najmanje petnaest, a najviše dvadeset i jednog člana.
Članak 9.
(1) Na temelju pisanih i obrazloženih kandidatura, članove savjeta mladih i njihove zamjenike bira predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav lokalne i područne (regionalne) samouprave, statutom jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave i poslovnikom o radu predstavničkog tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, ovim Zakonom i odlukom o osnivanju savjeta mladih.
(2) Predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave temeljem odluke o osnivanju savjeta mladih, pokreće postupak biranja članova savjeta mladih i njihovih zamjenika.
(3) Kandidature za članove savjeta mladih i njihove zamjenike temeljem javnog poziva za isticanje kandidatura ističu udruge koje su sukladno statutu ciljno i prema djelatnostima opredijeljene za rad s mladima i za mlade, učenička vijeća, studentski zborovi, pomladci političkih stranaka, sindikalnih ili strukovnih organizacija u Republici Hrvatskoj i neformalne skupine mladih.
(4) Kada je predlagatelj kandidature iz stavka 3. ovoga članka neformalna skupina mladih, ona mora biti:
– u jedinicama lokalne samouprave koje imaju do 3000 stanovnika, skupina od najmanje 10 mladih
– u jedinicama lokalne samouprave koje imaju od 3001 do 10 000 stanovnika, skupina od najmanje 20 mladih
– u jedinicama lokalne samouprave koje imaju od 10 001 do 30 000 stanovnika, skupina od najmanje 30 mladih
– u jedinicama lokalne samouprave koje imaju preko 30 000 stanovnika, skupina od najmanje 40 mladih
– u županijama i u Gradu Zagrebu, skupina od najmanje 50 mladih.
(5) Ovlašteni predlagatelji kandidatura iz stavka 3. ovoga članka dužni su prilikom isticanja kandidatura za članove savjeta mladih predložiti i zamjenika za svakog kandidata za člana savjeta mladih.
Članak 10.
(1) Izbor članova savjeta mladih i njihovih zamjenika provodi se u predstavničkom tijelu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, a sukladno ovom Zakonu, zakonu kojim se uređuje sustav lokalne i područne (regionalne) samouprave te općim aktima jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave.
(2) Postupak izbora iz stavka 1. ovoga članka počinje objavom javnog poziva za isticanje kandidatura sukladno ovom Zakonu.
(3) Javni se poziv za isticanje kandidatura objavljuje na mrežnim stranicama jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, a ako jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave nema mrežne stranice, javni poziv se objavljuje u službenom glasilu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave te u sredstvima javnog priopćavanja.
(4) Javni poziv iz stavka 2. ovoga članka mora sadržavati opis postupka izbora sukladno ovom Zakonu, uvjete za isticanje kandidatura propisane ovim Zakonom, rokove za prijavu i rokove u kojima će biti provedena provjera zadovoljavanja formalnih uvjeta prijavljenih kandidata te izbor članova i zamjenika članova savjeta mladih.
(5) Nakon zaprimanja kandidatura za članove i zamjenike članova savjeta mladih, radno tijelo predstavničkog tijela jedinice lokalne, odnosno područne samouprave navedeno u odluci o osnivanju savjeta mladih, obavlja provjeru formalnih uvjeta prijavljenih kandidata te u roku od 15 dana od isteka roka za podnošenje prijava, sastavlja izvješće o provjeri formalnih uvjeta te utvrđuje popis važećih kandidatura.
(6) Izvješće o provjeri formalnih uvjeta i popis važećih kandidatura dostavljaju se predstavničkom tijelu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave te se objavljuju na mrežnim stranicama jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, a ako jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave nema mrežne stranice, izvješće o provjeri formalnih uvjeta i popis važećih kandidatura objavljuju se u službenom glasilu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave te u sredstvima javnog priopćavanja.
(7) Predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave na prvoj sjednici nakon objave popisa važećih kandidatura raspravlja izvješće o provjeri formalnih uvjeta i s popisa važećih kandidatura za članove i zamjenike članova savjeta mladih tajnim glasovanjem bira članove i zamjenike članova savjeta mladih.
(8) Glasovanje se obavlja zaokruživanjem broja ispred onoliko kandidata na listiću koliko po odluci o osnivanju savjeta mladih ima članova savjeta mladih.
(9) U slučaju da nije moguće izabrati savjet mladih zbog dva ili više kandidata s jednakim brojem glasova, glasovanje se ponavlja za izbor kandidata do punog broja članova savjeta mladih između onih kandidata koji u prvom krugu nisu izabrani jer su imali jednak broj glasova. Glasovanje se ponavlja dok se ne izaberu svi članovi savjeta mladih.
(10) Javni poziv za isticanje kandidatura mora se objaviti na mrežnim stranicama jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, odnosno u službenom glasilu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave te u sredstvima javnog priopćavanja, sukladno stavku 3. ovoga članka, najmanje tri mjeseca prije isteka mandata članova savjeta mladih.
Članak 11.
(1) Rezultati izbora za članove i zamjenike članova savjeta mladih objavljuju se na mrežnim stranicama jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, a ako jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave nema mrežne stranice, rezultati izbora za članove i zamjenike članova savjeta mladih objavljuju se u službenom glasilu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave te u sredstvima javnog priopćavanja.
(2) Savjet mladih mora se konstituirati u roku od 30 dana od dana objave rezultata izbora.
(3) Prvu sjednicu savjeta mladih dužan je sazvati predsjednik predstavničkog tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave.
(4) Savjet mladih je konstituiran izborom predsjednika savjeta mladih. Obavijest o konstituiranju savjeta mladih jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave dužne su objaviti na svojim mrežnim stranicama, a ako jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave nema mrežne stranice, obavijest se objavljuje u službenom glasilu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave te u sredstvima javnog priopćavanja.
(5) Predsjednika i zamjenika predsjednika savjeta mladih biraju i razrješuju članovi savjeta mladih većinom glasova svih članova, sukladno odredbama ovoga Zakona.
(6) Ako savjet mladih u roku od 30 dana od dana proglašenja službenih rezultata izbora za članove savjeta mladih ne izabere predsjednika savjeta mladih, predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave objavit će novi javni poziv za izbor članova i zamjenika članova savjeta mladih.
Članak 12.
(1) Članovi savjeta mladih i njihovi zamjenici biraju se na razdoblje od tri godine.
(2) Mandat zamjenika člana savjeta mladih vezan je uz mandat člana savjeta mladih. Mandat zamjenika člana savjeta mladih prestaje prestankom mandata člana savjeta mladih sukladno ovom Zakonu.
(3) Predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave razriješit će člana savjeta mladih i prije isteka mandata ako neopravdano izostane s najmanje 50 % sjednica savjeta mladih u godini dana te na osobni zahtjev člana savjeta mladih.
(4) Član savjeta mladih koji za vrijeme trajanja mandata navrši trideset godina nastavlja s radom u savjetu mladih do isteka mandata na koji je izabran.
(5) Ako se broj članova savjeta mladih spusti ispod dvije trećine početnog broja, predstavničko tijelo će provesti postupak dodatnog izbora za onoliko članova savjeta mladih koliko ih je prestalo biti članom savjeta mladih prije isteka mandata. Na postupak dodatnog izbora odgovarajuće se primjenjuju odredbe ovoga Zakona koje se odnose na izbor članova savjeta mladih.
(6) Mandat članova savjeta mladih izabranih postupkom dodatnog izbora traje do isteka mandata članova savjeta mladih izabranih u redovitom postupku biranja članova savjeta mladih.
(7) Predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave raspustit će savjet mladih samo ako savjet mladih ne održi sjednicu dulje od šest mjeseci.
Članak 14.
(1) Savjet mladih održava redovite sjednice najmanje jednom svaka tri mjeseca, a po potrebi i češće. Sjednica savjeta mladih može se održati i elektroničkim putem.
(2) Sjednice savjeta mladih saziva i njima predsjeda predsjednik savjeta mladih.
(3) Predsjednik savjeta mladih dužan je sazvati izvanrednu sjednicu savjeta mladih na prijedlog najmanje 1/3 članova savjeta mladih.
Članak 16.
(1) Savjet mladih donosi odluke većinom glasova ako je na sjednici nazočna većina članova savjeta mladih, osim ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.
(2) Član savjeta mladih , odnosno njegov zamjenik koji je neposredno osobno zainteresiran za donošenje odluke o nekom pitanju može sudjelovati u raspravi o tom pitanju, ali je izuzet od odlučivanja.
(3) Smatra se da je član savjeta mladih neposredno osobno zainteresiran za donošenje odluka o nekom pitanju ako se odluka odnosi na projekt u kojemu osobno sudjeluje ili sudjeluje pravna osoba u kojoj on ima udio u vlasništvu ili je član savjeta mladih ujedno i član pravne osobe ili njezinih tijela upravljanja.
(4) Ako je član savjeta mladih spriječen sudjelovati na sjednici savjeta mladih, zamjenjuje ga njegov zamjenik te pritom ima sva prava i obveze člana savjeta mladih.
Članak 19.
(1) Savjet mladih donosi program rada savjeta mladih za svaku kalendarsku godinu.
(2) Program rada savjeta mladih mora sadržavati sljedeće aktivnosti:
– sudjelovanje u kreiranju i praćenju provedbe lokalnog programa djelovanja za mlade
– konzultiranje s organizacijama mladih o temama bitnim za mlade
– suradnju s tijelima jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave u politici za mlade
– suradnju s drugim savjetodavnim tijelima mladih u Republici Hrvatskoj i inozemstvu.
(3) Program rada savjeta mladih može sadržavati i ostale aktivnosti važne za rad savjeta mladih i poboljšanje položaja mladih, a u skladu s propisanim djelokrugom savjeta mladih.
(4) Program rada savjeta mladih donosi se većinom glasova svih članova savjeta mladih.
(5) Savjet mladih donosi program rada te ga podnosi na odobravanje predstavničkom tijelu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, najkasnije do 30. rujna tekuće godine, za sljedeću kalendarsku godinu.
(6) Savjet mladih podnosi godišnje izvješće o svom radu predstavničkom tijelu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave do 31. ožujka tekuće godine za prethodnu godinu te ga dostavlja na znanje izvršnom tijelu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave koje ga objavljuje na mrežnim stranicama jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave.
Članak 22.
(1) Jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave osiguravaju financijska sredstva za rad i program rada savjeta mladih iz članka 19. stavka 1. ovoga Zakona i iz stavka 3. ovoga članka, kao i prostor za održavanje sjednica savjeta mladih, sukladno ovom Zakonu i odluci o osnivanju savjeta mladih.
(2) Članovi savjeta mladih nemaju pravo na naknadu za svoj rad.
(3) Članovi savjeta mladih imaju pravo na naknadu troškova prijevoza za dolazak na sjednice savjeta mladih, kao i drugih putnih troškova neposredno vezanih za rad u savjetu mladih u skladu s odlukom o osnivanju savjeta mladih.
Članak 23.
Jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave osigurava dostupnost pouzdanih informacija o svim pitanjima od interesa za mlade, o članovima savjeta mladih, njihovim zamjenicima i radu savjeta mladih na svojoj mrežnoj stranici.
Članak 24.
(1) Predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave dostavlja savjetu mladih sve pozive i materijale za svoje sjednice te zapisnike s održanih sjednica u istom roku, kao i članovima predstavničkog tijela te na drugi prikladan način informira savjet mladih o svim svojim aktivnostima.
(2) Predsjednik predstavničkog tijela po potrebi, a najmanje svaka tri mjeseca, održava zajednički sastanak sa savjetom mladih, na koji po potrebi poziva i druge članove predstavničkog tijela i drugih tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, a na kojem raspravljaju o svim pitanjima od interesa za mlade te o suradnji predstavničkog tijela i drugih tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave sa savjetom mladih.
(3) Inicijativu za zajednički sastanak predsjednika predstavničkog tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave i savjeta mladih može pokrenuti i savjet mladih.
(4) Na zajednički sastanak predsjednika predstavničkog tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave i savjeta mladih mogu biti pozvani i stručnjaci iz pojedinih područja vezanih za mlade i rad s mladima.
(5) U slučaju da više jedinica lokalne samouprave osnuje zajednički savjet mladih, sastanak iz stavka 2. ovoga članka saziva onaj predsjednik predstavničkih tijela kojeg zajednički, sukladno sporazumu iz članka 7. stavka 2. ovoga Zakona, odrede svi predsjednici predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave koje su osnovale zajednički savjet mladih, a na sastanku sudjeluju svi predsjednici predstavničkih tijela.
(6) Na prijedlog savjeta mladih predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave će raspraviti pitanje od interesa za mlade, i to najkasnije na prvoj sljedećoj sjednici od dana dostave zahtjeva savjeta mladih pod uvjetom da je prijedlog podnesen najkasnije sedam dana prije dana održavanja sjednice predstavničkog tijela jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave.
(7) Predsjednik, zamjenik predsjednika ili drugi član savjeta mladih kojeg savjet imenuje dužan je odazvati se pozivima na sjednice predstavničkog tijela, prisustvovati sjednicama s pravom sudjelovanja u raspravi, ali bez prava glasa te dostaviti svaki podatak ili izvještaj koji o pitanju iz njegova djelokruga zatraži predstavničko tijelo.
Članak 25.
(1) Savjet mladih surađuje s izvršnim tijelom jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave redovitim međusobnim informiranjem, savjetovanjem te na druge načine.
(2) Općinski načelnik, gradonačelnik, župan, odnosno gradonačelnik Grada Zagreba po potrebi, a najmanje svaka tri mjeseca, održava zajednički sastanak sa savjetom mladih, a na kojem raspravljaju o svim pitanjima od interesa za mlade, te o suradnji općinskog načelnika, gradonačelnika, župana, odnosno gradonačelnika Grada Zagreba i savjeta mladih.
(3) Općinski načelnik, gradonačelnik, župan i gradonačelnik Grada Zagreba svakih šest mjeseci pisanim putem obavještava savjet mladih o svojim aktivnostima koje su od važnosti ili interesa za mlade.
Članak 26.
(1) Nadzor nad provedbom ovoga Zakona provodi Ministarstvo nadležno za mlade (u daljnjem tekstu: Ministarstvo).
(2) Nadzor iz stavka 1. ovoga članka obuhvaća redovno godišnje praćenje broja osnovanih savjeta, njihova funkcioniranja i suradnje s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Članak 27.
(1) Ministarstvo prati stanje u području rada savjeta mladih godišnjim prikupljanjem podataka od jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, izradom stručnih analiza i elaborata te na druge prikladne načine.
(2) Ministarstvo vodi bazu savjeta mladih koju ažurira kroz redovni godišnji kontakt s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(3) Ministarstvo svake godine objavljuje izvješće o provedbi ovoga Zakona na svojim mrežnim stranicama te ga dostavlja odborima Hrvatskoga sabora nadležnima za mlade i lokalnu, odnosno područnu (regionalnu) samoupravu.
(4) U sklopu nadzora i praćenja provedbe ovoga Zakona, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave dužne su jednom godišnje, i to najkasnije do 30. travnja tekuće godine za prethodnu godinu, Ministarstvu dostaviti podatke o provedbi ovoga Zakona.
(5) Ministarstvo će obrazac za dostavu podataka iz stavka 4. ovoga članka objaviti na svojim mrežnim stranicama, najkasnije do 31. siječnja tekuće godine za prethodnu godinu.
(6) U sklopu nadzora nad provedbom ovoga Zakona Ministarstvo u godišnjem izvješću i kada za to postoji potreba daje preporuke jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave za efikasniju provedbu ovoga Zakona.
Članak 28.
(1) Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave uskladit će svoje statute i druge opće akte s odredbama ovoga Zakona u roku od 90 dana od dana stupanja ovoga Zakona na snagu.
(2) Savjeti mladih koji su osnovani sukladno Zakonu o savjetima mladih (»Narodne novine« br. 23/07.) nastavljaju s radom do isteka svojih mandata.
(3) Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave koje još nisu osnovale savjete mladih dužne su ih osnovati u roku od 90 dana od dana usklađivanja akata iz stavka 1. ovoga članka s odredbama ovoga Zakona.
(4) Postupci izbora članova savjeta mladih koji su započeti do dana stupanja na snagu ovoga Zakona dovršit će se sukladno odredbama Zakona o savjetima mladih (»Narodne novine« br. 23/07.).
Članak 29.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o savjetima mladih (»Narodne novine« br. 23/07).
Komentirate u ime: Središnji državni ured za demografiju i mlade