Na temelju članka 8. a stavka 4. Zakona o poljoprivredi („Narodne novine“, broj 118/2018, 42/2020, 127/2020 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 52/2021 i 152/2022) ministrica poljoprivrede donosi
PRAVILNIK
O PROVEDBI INTERVENCIJE 76.01. OSIGURANJE POLJOPRIVREDNE PROIZVODNJE IZ STRATEŠKOG PLANA ZAJEDNIČKE POLJOPRIVREDNE POLITIKE REPUBLIKE HRVATSKE 2023. – 2027.
DIO PRVI
OSNOVNE ODREDBE
Predmet
Članak 1.
Ovim Pravilnikom utvrđuje se provedba intervencije 76.01. Osiguranje poljoprivredne proizvodnje (u daljnjem tekstu: intervencija 76.01.) iz Strateškog plana Zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske za razdoblje 2023. – 2027. (u daljnjem tekstu: Strateški plan), postupci dodjele potpore koje provodi Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (u daljnjem tekstu: Agencija za plaćanja) ovlasti Ministarstva poljoprivrede kao Upravljačkog tijela (u daljnjem tekstu: Upravljačko tijelo) i postupanje po žalbama na odluke Agencije za plaćanja.
Provedba propisa
Članak 2.
Ovim Pravilnikom utvrđuje se provedba intervencije 76.01. u skladu s uredbama iz ovoga članka i njihovim ispravcima, izmjenama i dopunama:
–Uredba (EU) br. 2021/2115 Europskog parlamenta i Vijeća od 2. prosinca 2021. o utvrđivanju pravila o potpori za strateške planove koje izrađuju države članice u okviru zajedničke poljoprivredne politike (strateški planovi u okviru ZPP-a) i koji se financiraju iz Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi (EFJP) i Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1305/2013 i (EU) br. 1307/2013 Europskog parlamenta i Vijeća
–Delegirana Uredba Komisije (EU) br. 2022/126 od 7. prosinca 2021. o dopuni Uredbe (EU) 2021/2115 Europskog parlamenta i Vijeća dodatnim zahtjevima za određene vrste intervencija koje države članice određuju u svojim strateškim planovima u okviru ZPP-a za razdoblje od 2023. do 2027. na temelju te uredbe i pravilima o omjeru za standard 1 za dobre poljoprivredne i okolišne uvjete (GAEC) (u daljnjem tekstu: Delegirana Uredba (EU) br. 2022/126)
–Uredba (EU) br. 2021/2116 Europskog parlamenta i Vijeća od 2. prosinca 2021. o financiranju i nadzoru zajedničke poljoprivredne politike te upravljanju njome i o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1306/2013 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2021/2116)
–Delegirana Uredba Komisije (EU) br. 2022/127 od 7. prosinca 2021. o dopuni Uredbe (EU) 2021/2116 Europskog parlamenta i Vijeća pravilima o agencijama za plaćanja i drugim tijelima, financijskom upravljanju, poravnanju računa, sredstvima osiguranja i upotrebi eura
–Provedbena Uredba Komisije (EU) br. 2022/128 od 21. prosinca 2021. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) 2021/2116 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu agencija za plaćanja i drugih tijela, financijskog upravljanja, poravnanja računa, provjera, sredstava osiguranja i transparentnosti
–Uredba Komisije (EU) br. 2021/1237 od 23. srpnja 2021. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2021/1237)
–Uredba Komisije (EU) 2022/2472 оd 14. prosinca 2022. o proglašenju određenih kategorija potpora u sektorima poljoprivrede i šumarstva te u ruralnim područjima spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL L 327, 21. 12. 2022.).
Pojmovi
Članak 3.
Pojedini pojmovi u smislu ovoga Pravilnika imaju sljedeće značenje:
a)korisnik je svaki subjekt koji je podnio zahtjev za isplatu potpore
b)javna potpora je svaki oblik potpore koji potječe iz proračuna javnopravnih tijela (tijela državne uprave, druga državna tijela, tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe koje imaju javne ovlasti) i proračuna Europske unije stavljenog na raspolaganje Europskom poljoprivrednom fondu za ruralni razvoj, a predstavlja bespovratna sredstva ili financijske instrumente
c)intenzitet javne potpore je postotni udio javne potpore u prihvatljivim troškovima projekta
d)natječaj je javno objavljeni poziv na podnošenje zahtjeva za potporu/isplatu unutar intervencije iz Strateškog plana, a sastoji se od teksta natječaja te priloga i obrazaca
e)prihvatljivi troškovi su troškovi koji mogu biti sufinancirani bespovratnim sredstvima iz Strateškog plana
f)neprihvatljivi troškovi su troškovi koji ne mogu biti sufinancirani bespovratnim sredstvima iz Strateškog plana
g)dopuna je naknadno dostavljanje informacija, dokumentacije ili dijela dokumentacije na zahtjev Agencije za plaćanja
h)obrazloženje je pojašnjenje određene nejasnoće ili neusklađenosti u navodima/dokumentima/izračunima te ispravak neusklađenih navoda i/ili neispravnih izračuna
i)nepravilnost je povreda odredaba prava Zajednice koja proizlazi iz učinjene ili propuštene radnje od strane gospodarskog subjekta, a što je dovelo ili je moglo dovesti u pitanje opći proračun Zajednica ili proračune kojima Zajednice upravljaju, bilo smanjenjem ili gubitkom prihoda iz vlastitih sredstava prikupljenih izravno u ime Zajednica, ili neopravdanim izdacima u smislu članka 1. stavka 2. Uredbe (EZ, Euratom) br. 2988/95 od 18. prosinca 1995. o zaštiti financijskih interesa Europskih zajednica, odnosno članka 2. stavka 1. točke a) Uredbe (EU) br. 2021/2116
j)sumnja na prijevaru je nepravilnost koja je razlog za pokretanje upravnih ili sudskih postupaka na nacionalnoj razini kako bi se utvrdilo postojanje postupanja s namjerom, osobito prijevare, iz članka 1. stavka 1. točke (a) Konvencije o zaštiti financijskih interesa Europskih zajednica koja je sastavljena na temelju članka K.3 Ugovora o Europskoj uniji (u skladu s člankom 2. točkom (a), Delegirane uredbe Komisije (EU) 2015/1971 od 8. srpnja 2015. o dopuni Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća posebnim odredbama o izvješćivanju o nepravilnostima povezanima s Europskim fondom za jamstva u poljoprivredi i Europskim poljoprivrednim fondom za ruralni razvoj te o stavljanju izvan snage Uredbe Komisije (EZ) br. 1848/2006 (SL L 293, 8. 7. 2015.)
k)maksimalni iznos potpore predstavlja najviši prihvatljiv iznos troška za koji Agencija za plaćanja može odobriti potporu korisniku, bez obzira na njegovu specifičnost
l)polica osiguranja je isprava o sklopljenom ugovoru o osiguranju
m)vezana polica je bilo koja druga polica osiguranja pored one koja je predmetom prijave na ovaj Natječaj, a koja se odnosi na poljoprivrednu proizvodnju korisnika i pokriva štete do 20 % poljoprivrednog potencijala ili proizvodnje
n)društvo za osiguranje je pravna osoba kako je definirano propisom kojim se uređuje područje osiguranja
o)predmet osiguranja je vrijednost biljne ili stočarske proizvodnje (prinos, urod, grlo, kljun, proizvod uključujući kvalitetu) na određenoj proizvodnoj jedinici koju u biljnoj proizvodnji predstavlja ARKOD parcela, a u stočarskoj proizvodnji Jedinstveni identifikacijski broj gospodarstva (u daljnjem tekstu: JIBG) ili Jedinstveni registracijski broj objekta (u daljnjem tekstu: JRBO) i Identifikacijska kartica gospodarstva (u daljnjem tekstu: IKG)
p)proizvođačka organizacija je pravna osoba priznata u skladu s posebnim propisom o priznavanju i potporama za početak rada proizvođačkih organizacija, odnosno propisom o proizvođačkim organizacijama i drugim oblicima udruženja primarnih poljoprivrednih proizvođača
q)premijska stopa je cijena koja se računa u odnosu na osnovicu za obračun premije koja se iskazuje u postotku.
r)nepovoljne klimatske prilike u poljoprivredi su nepovoljni vremenski uvjeti, kao što su mraz, udar groma, oluja, tuča, led, duža razdoblja visokih temperatura te jaka kiša, koji se mogu izjednačiti s prirodnom nepogodom, kao i njihove posljedice u obliku poplava, suša i/ili požara
s)bolesti životinja su bolesti navedene u popisu bolesti životinja iz priloga ovoga Pravilnika utvrđenih od strane Svjetske organizacije za zdravlje životinja
t)trajanje osiguranja je razdoblje osiguranja na koje je sklopljen ugovor o osiguranju, odnosno vrijeme pokrića rizika od datuma početka osiguranja do datuma isteka osiguranja
u)iznos osiguranja je ugovorena vrijednost predmeta osiguranja
v)premija je iznos koji se plaća za osiguranje ugovorenih rizika po ugovoru o osiguranju
w)osigurani slučaj je događaj prouzročen osiguranim rizikom
x)osigurnina je iznos koji je društvo za osiguranje dužno isplatiti kad se dogodi osigurani slučaj
y)ARKOD sustav za identifikaciju poljoprivrednih parcela (u daljnjem tekstu: ARKOD)
z)AGRONET sustav je zaštićena mrežna aplikacija koja je između ostalog namijenjena i korisnicima potpora iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (u daljnjem tekstu: EPFRR), fondova za upis u Evidenciju korisnika potpora u ruralnom razvoju i ribarstvu, elektroničko popunjavanje EPFRR zahtjeva za potporu/promjenu/isplatu/odustajanje te preuzimanje EPFRR odluka/pisama/izmjene odluka/potvrda (u daljnjem tekstu: AGRONET).
aa)Aktivni poljoprivrednik je:
–fizička osoba upisana u Upisnik obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava čiji je standardni ekonomski rezultat veći od 3.000 EUR, u skladu sa Zakonom o obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu („Narodne novine“, broj 29/2018 i 32/2019),
–fizička i pravna osoba upisana u Upisnik poljoprivrednika u skladu s Pravilnikom o Upisniku poljoprivrednika („Narodne novine“, broj 62/2019 i 91/2020), čiji je standardni ekonomski rezultat veći od 3.000 EUR.
–Aktivnim poljoprivrednikom smatraju se i svi poljoprivrednici koji su u prethodnoj godini primili izravna plaćanja u iznosu manjem od 5.000 EUR.
Načela provedbe postupka dodjele potpore
Članak 4.
Načela provedbe postupka dodjele potpore su:
a)načelo jednakog postupanja prema svim korisnicima i svim uključenim stranama pri ostvarivanju prava i ispunjavanju obveza
b)načelo zabrane svake diskriminacije utemeljene na osnovi predodžbi utemeljenih na spolnom, rodnom, rasnom, etničkom, nacionalnom, vjerskom, političkom određenju ili uvjerenju ili na dobnom, obrazovnom, invalidskom, imovinskom, socijalnom ili drugom društvenom pripadanju, osobini ili položaju
c)načelo transparentnosti podrazumijeva da se svi dokumenti kojima se ne krši neko od načela stavljaju dostupnima svim zainteresiranim stranama
d)načelo zaštite osobnih podataka u skladu s propisima kojima se uređuje zaštita osobnih podataka, tajnost podataka i zaštita tajnosti podataka
e)načelo razmjernosti podrazumijeva da je opseg postupanja razmjeran cilju odnosno očekivanom ishodu
f)načelo sprječavanja sukoba interesa podrazumijeva nepristrano i objektivno obavljanje funkcija i izvršavanje zadataka svih osoba uključenih u postupak dodjele potpore odnosno bespovratnih sredstava, a koje može biti narušeno zbog postojanja (krvnog) srodstva, obiteljskih odnosa ili druge emotivne zajednice, pripadnosti političkoj stranci ili određenom političkom ili drugom uvjerenju, gospodarskog interesa odnosno bilo kojeg drugog zajedničkog interesa s korisnikom
g)načelo povjerljivosti postupka dodjele potpore podrazumijeva da osobe koje su uključene u postupak dodjele potpore svaki povjerljivi dokument i informaciju (pisanu ili usmenu) povezanu s tijekom postupka dodjele potpore kao i s predmetom postupka dodjele potpore čuvaju kao tajnu, uporabljajući je isključivo u kontekstu i u svrhu provedbe postupka dodjele potpore.
h)načelo nekumulativnosti i zabrane dvostrukog financiranja koje podrazumijeva da se pojedinom korisniku bespovratna sredstva mogu dodijeliti samo jednom za isto djelovanje.
Zaštita financijskih interesa Europske unije i Republike Hrvatske
Članak 5.
(a)Agencija za plaćanja u skladu s člankom 59. Uredbe (EU) br. 2021/2116 osigurava učinkovitu zaštitu financijskih interesa Europske unije i Republike Hrvatske od prijevare te poduzima sve potrebne mjere za sprečavanje, otkrivanje i ispravljanje nepravilnosti i prijevara.
(b)Institucionalni okvir sustava za suzbijanje nepravilnosti i prijevara AFCOS je sustav kroz koji se provodi koordinacija zakonodavnih, upravnih i operativnih aktivnosti u svrhu zaštite financijskih interesa Europske unije u Republici Hrvatskoj te neposredna suradnja s Europskim uredom za borbu protiv prijevara.
(c)U slučaju postojanja indikatora sumnje na prijevaru Agencija za plaćanja o navedenom obavještava nadležne institucije.
(d)U slučaju potvrđivanja optužnice u svezi sa stavkom 3. ovoga članka Agencija za plaćanja odbit će zahtjev korisnika te isključiti korisnika iz postupka u skladu s člankom 13. ovoga Pravilnika zbog utvrđene sumnje na prijevaru.
(e)Agencija za plaćanja može u svakom trenutku postupka dodjele potpore, provedbe projekta i tijekom 5 godina nakon konačne isplate donijeti odluku kojom će odbiti zahtjev korisnika, umanjiti potporu, odnosno zatražiti povrat djelomičnog ili cjelokupnog iznosa sredstava, u slučaju da korisnik ne ispunjava obveze propisane ovim Pravilnikom, natječajem ili drugim primjenjivim nacionalnim propisima ili propisima Europske unije.
(f)Kad odlučuje o odbijanju, umanjenju ili povratu sredstava potpore Agencija za plaćanja uzima u obzir utvrđene nepravilnosti, odredbe ovoga Pravilnika i sankcije iz priloga ovoga Pravilnika.
(g)Tijekom cjelokupne provedbe sustava kontrola, Agencija za plaćanja može u svrhu sprečavanja pokušaja prevara i nepravilnosti koristiti ARACHNE sustav za procjenu rizika (https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=325&intPageId=3587&langId=hr) te poduzimati daljnje radnje u skladu s dobivenim rezultatima.
Rodno značenje
Članak 6.
Izrazi koji se koriste u ovome propisu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
DIO DRUGI
POGLAVLJE 1
PRIHVATLJIVI KORISNICI, UVJETI PRIHVATLJIOVSTI KORISNIKA I POLICE OSIGURANJA
Uvjeti prihvatljivosti korisnika
Članak 7.
(a)Prihvatljivi korisnici su aktivni poljoprivrednici koji su podnijeli zahtjev za isplatu potpore.
(b)Iznimno od stavka 1. ovoga članka proizvođačke organizacije koji su korisnici potpore u skladu s člankom 18. Uredbe (EU) br. 2022/126 nisu prihvatljivi korisnici.
(c)Korisnici iz stavka 1. ovoga članka prije sklapanja police osiguranja moraju biti upisani u Upisnik poljoprivrednika ili Upisnik obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava.
(d)Sve uvjete prihvatljivosti korisnika, korisnik dokazuje dokumentacijom koja se propisuje natječajem.
Uvjeti prihvatljivosti police osiguranja
Članak 8.
(a)Polica osiguranja je prihvatljiva ako:
)je korisnik u polici osiguranja naveden kao osiguranik čija poljoprivredna proizvodnja je osigurana policom osiguranja
)je biljna proizvodnja (površine s kulturama) evidentirana u evidenciji sustava za identifikaciju poljoprivrednih parcela i evidenciju uporabe poljoprivrednoga zemljišta u digitalnom grafičkom obliku (ARKOD sustav) i navedena u prilogu natječaja
)je stočarska proizvodnja evidentirana u sustavu za identifikaciju i registraciju životinja u skladu s propisima o veterinarstvu i drugim relevantnim registrima ili evidencijama koje vodi Ministarstvo poljoprivrede (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) i navedena u prilogu natječaja
)pokriva isključivo gubitke godišnje poljoprivredne proizvodnje korisnika od jednog ili više osiguranih rizika, i to:
•nepovoljnih klimatskih prilika u skladu s propisima kojima se uređuje područje ublažavanja i uklanjanja posljedica prirodnih nepogoda
•bolesti životinja navedenih u prilogu ovoga Pravilnika, a nalaze na popisu bolesti utvrđenih od strane Svjetske zdravstvene organizacije.
)gubitak poljoprivredne proizvodnje može nastati i zbog gubitka kvalitete proizvoda kao posljedice osiguranih rizika iz točke d)
)pokriva isključivo štete koje su nastale uslijed gubitka poljoprivredne proizvodnje veće od 20 % prosječne godišnje poljoprivredne proizvodnje
)je korisnik platio 100 % premije osiguranja prije podnošenja zahtjeva za isplatu potpore
)cijena police koja je predmetom potpore (ali i cijena vezane police koja se odnosi na poljoprivrednu proizvodnju koja pokriva štete do 20 % poljoprivrednog potencijala ili proizvodnje, ako takva postoji) mora biti postavljena u skladu s pravilima struke u poslovima osiguranja kako je uređeno Zakonom o osiguranju i pravilima aktuarske struke. Izračun cijene police koja je predmetom potpore (ali i vezane police, ako takva postoji) mora se temeljiti na aktualnim i vjerodostojnim informacijama te realnim pretpostavkama.
)Agencija za plaćanja zadržava pravo od nadležnih tijela zatražiti nadzor radi utvrđivanja cijene u policama iz točke h) za koje ocijeni da postoji rizik da nisu utvrđene na navedeni način, odnosno ako postoje elementi koji utječu na cijenu police, a koji se ne temelje na aktualnim i vjerodostojnim informacijama te realnim pretpostavkama.
)Ako se utvrdi da je cijena na polici koja je predmetom prijave na natječaj neopravdano uvećana ili da je cijena na vezanoj polici za istu vrstu rizika neopravdano umanjena, Agencija za plaćanja će korisnika isključiti iz potpore ili zatražiti povrat sredstava ako je korisniku prethodno isplaćena potpora.
(b)Uvjeti od točke a) do točke h) stavka 1. ovoga članka primjenjuju se kumulativno.
(c)Opći uvjeti navedeni u stavku 1. ovoga članka, osim uvjeta navedenog u stavku g), moraju biti jasno navedeni u polici osiguranja.
(d)Polica osiguranja mora biti potpisana i ovjerena od strane društva za osiguranje te osim općih uvjeta trebaju biti jasno naznačeni sljedeći podaci:
)broj police
)naziv, adresa i osobni identifikacijski broj (u daljnjem tekstu: OIB) društva za osiguranje
)ime i prezime nositelja poljoprivrednog gospodarstva, adresa, OIB i matični identifikacijski broj poljoprivrednog gospodarstva (u daljnjem tekstu: MIBPG) u slučaju kada je korisnik fizička osoba
)naziv, adresa, OIB i MIBPG, u slučaju kada je korisnik pravna osoba
)trajanje osiguranja
)predmet osiguranja - vrijednost biljne ili stočarske proizvodnje (prinos, urod, grlo, kljun, proizvod uključujući kvalitetu) na određenoj proizvodnoj jedinici koju u biljnoj proizvodnji predstavlja ARKOD parcela, a u stočarskoj proizvodnji JIBG ili JRBO i IKG, stočarska poljoprivredna proizvodnja koja je predmet osiguranja mora biti u posjedu korisnika te mora biti u skladu s kapacitetima farmi na IKG-u korisnika koji se vodi u Jedinstvenom registru domaćih životinja (u daljnjem tekstu: JRDŽ). Kapaciteti proizvodnje temeljem kojih je napravljen izračun vrijednosti proizvodnje koji je prikazan u polici osiguranja mora biti u skladu sa stvarnim brojnim stanjem jedinki koje su u razdoblju važenja police u posjedu korisnika na predmetnom IKG-u
)broj ARKOD parcele za sve osigurane površine ili broj osiguranih životinja za sve domaće životinje registrirane u JRDŽ-u (ako je primjenjivo) ili JRBO na kojem se odvija stočarska proizvodnja, ako je primjenjivo
)ugovorena prosječna vrijednost poljoprivredne proizvodnje (po vrstama i kategorijama poljoprivredne proizvodnje)
)premijska stopa (po vrstama, kategorijama poljoprivredne proizvodnje i rizicima)
)iznos premije osiguranja
)vrijednost ciklusa/turnusa/serije u stočarskoj proizvodnji, ako je primjenjivo.
)datum zaključivanja police.
(e)Police moraju biti ugovorene u kalendarskoj godini za koju se podnosi zahtjev za isplatu potpore.
(f)Na sve police sufinancirane ovim Pravilnikom nije dopušten nikakav povrat premije korisniku niti bilo kojoj trećoj osobi po osnovi dobrog tehničkog rezultata ili bilo kakvom drugom dobrom rezultatu kao niti na pripadajuće druge police za isti predmet osiguranja i za isti period osiguranja. Svi popusti na predmetnu policu moraju biti iskazani na polici i dostavljeni u sklopu zahtjeva za isplatu potpore u sklopu obvezne dokumentacije.
(g)U slučaju da je na polici osiguranja iskazan popust iz stavka 6. ovoga članka potpora će se umanjiti za navedeni iznos.
Isključenje korisnika
Članak 9.
(a)Korisnikov zahtjev bit će odbijen, a korisnik isključen iz sudjelovanja u postupku dodjele potpore u kalendarskoj godini utvrđivanja razloga za isključenje i u sljedećoj kalendarskoj godini u slučaju da se, u razdoblju od podnošenja zahtjeva za potporu ili nakon konačne isplate potpore, utvrdi:
a)dostavljanje lažnih podatka pri dostavi zahtjeva za potporu/promjenu/isplatu i dokumentacije
b)umjetno stvaranje uvjeta (u skladu s člankom 62. Uredbe (EU) br. 2021/2116)
c)sumnja na prijevaru koju je potvrdilo nadležno tijelo.
d)da su isti prihvatljivi troškovi već sufinancirani iz drugih izvora javne potpore.
(b)U slučajevima iz stavka 1. ovoga članka zatražit će se povrat sredstava ako je korisniku prethodno isplaćena potpora.
(c)U slučajevima iz članka 8. stavka 1. točke j) ovoga Pravilnika.
POGLAVLJE 2
VRIJEDNOST POLJOPRIVREDNE PROIZVODNJE, PREMIJSKE STOPE I STJECANJE PRAVA NA OSIGURNINU
Vrijednost poljoprivredne proizvodnje i premijske stope
Članak 10.
(a)Vrijednost poljoprivredne proizvodnje koja je osnova za izračun cijene police, Ministarstvo izračunava za svaku kalendarsku godinu i objavljuje se uz natječaj, a ovisno o proizvodnji može biti izračunata na razini dvije regije: Kontinentalna i Jadranska Hrvatska.
(b)Ako korisnik osigurava svoju poljoprivrednu proizvodnju na viši iznos od iznosa iz priloga natječaja, prihvatljiv iznos za sufinanciranje premije osiguranja je iznos vrijednosti poljoprivredne proizvodnje iz stavka 1. ovoga članka.
(c)Ako se poljoprivredna proizvodnja odvija u proizvodnim ciklusima/turnusima/serijama na polici osiguranja mora biti naveden iznos/vrijednost svakog ciklusa/turnusa/serije.
(d)Prihvatljiva visina premijske stope koja je osnova za izračun cijene police u kalendarskoj godini podnošenja zahtjeva za isplatu, ne smije biti viša od premijskih stopa za istu vrstu proizvodnje i rizika iz prethodne godine.
Stjecanje prava na osigurninu kojom se stječe pravo na potporu
Članak 11.
(a)Osigurninu po polici osiguranja moguće je ostvariti ako je nadležno tijelo proglasilo nepovoljnu, klimatsku priliku ili potvrdilo izbijanje bolesti životinja.
(b)Nadležna tijela su:
a)za nepovoljne klimatske prilike koje se mogu izjednačiti s prirodnom nepogodom župan i/ili Vlada Republike Hrvatske prema propisima kojima se uređuje područje ublažavanja i uklanjanja posljedica prirodnih nepogoda.
b)za bolesti životinja Ministarstvo prema propisima kojima se uređuje područje zdravlja životinja.
(c)U slučaju da nadležno tijelo iz stavka 2. točke a) ovoga članka ne proglasi prirodnu nepogodu, društvo za osiguranje prije isplate osigurnine mora zatražiti potvrdu Državnog hidrometeorološkog zavoda o evidentiranoj nepovoljnoj klimatskoj prilici na pogođenom području.
(d)U slučaju da nadležno tijelo iz stavka 2. očke b) ovoga članka nije potvrdilo izbijanje bolesti životinja, društvo za osiguranje mora zatražiti Izvješće službenog ili referentnog laboratorija za određenu bolest u Republici Hrvatskoj kojim se potvrđuje prisutnost bolesti, prema definicijama potvrđenog slučaja bolesti koje su određene posebnim propisima iz zdravlja životinja i/ili međunarodnim standardima Svjetske organizacije za zdravlje životinja (WOAH).
(e)U slučaju osiguranja od suše prihvatljivi su podaci o vlažnosti tla kojima raspolaže neovisna pravna osoba osposobljena za prikupljanje i obradu relevantnih podataka na temelju satelitskih snimaka.
(f)U slučaju da ništa od prethodno navedenog nije ispunjeno, a osiguravajuće društvo je izlaskom na teren i prikupljanjem odgovarajućih relevantnih dokaza utvrdilo nastalu štetu, moguće je ostvariti osigurninu po polici osiguranja, u skladu s ugovorenim uvjetima osiguranja.
(g)Ako na temelju prikupljenih dokaza nije moguće utvrditi štetu iz stavka 6. ovoga članka temeljem koje je osiguravajuće društvo isplatilo korisniku osigurninu, Agencija za plaćanja će zatražiti povrat isplaćene potpore temeljem takve police ili odbiti zahtjev za isplatu u dijelu koji se odnosi na takvu policu.
POGLAVLJE 3
BROJ ZAHTJEVA PO KORISNIKU, MAKSIMALNI IZNOSI I INTENZITET POTPORE
Broj zahtjeva po korisniku, maksimalni iznosi i intenzitet potpore
Članak 12.
(a)Isti (jedan) korisnik može podnijeti više zahtjeva za isplatu potpore tijekom jednog natječaja, a zahtjev se može podnijeti za jednu ili više polica osiguranja.
(b)U slučaju da korisnik podnese zahtjeve za isplatu koji sadrže police i za biljnu i za stočarsku proizvodnju, ukupan iznos potpore po korisniku ne može biti veći od 75.000 EUR.
(c)U slučaju iz stavka 2. ovoga članka prvo će se utvrditi iznos prihvatljive potpore temeljem polica osiguranja za biljnu proizvodnju, a tek onda će se utvrđivati iznos prihvatljive potpore temeljem polica osiguranja za stočarsku proizvodnju.
(d)Najniža vrijednost potpore po korisniku iznosi 100 EUR godišnje.
(e)Intenzitet potpore iznosi 70 %.
(f)Sredstva potpore osiguravaju se iz proračuna Europske unije i državnog proračuna Republike Hrvatske.
DIO TREĆI
POGLAVLJE 1
POSTUPAK DODJELE POTPORE
Vrste dodjele potpore
Članak 13.
Dodjela potpore izvršit će se temeljem natječaja i to u obliku:
1.otvorenog natječaja, odnosno natjecanja velikog broja nepoznatih korisnika te
2.ograničenog natječaja u kojem se ograničava natjecanje određenog broja korisnika.
Obveze korisnika
Članak 14.
Izdavanjem odluka o isplati ili izvršnošću akta kojim se dodjeljuje potpora korisnik preuzima obveze koje mora ispuniti kako bi mu potpora bila isplaćena.
Odbijanje zahtjeva korisnika
Članak 15.
Korisnikov zahtjev za isplatu odbija se u sljedećim slučajevima:
a)neispunjavanja uvjeta propisanih ovim Pravilnikom i natječajem
b)neprihvatljivosti police osiguranja
c)dostavljanja zahtjeva korisnika izvan propisanih rokova, ako je primjenjivo
d)onemogućavanja obavljanja posjeta ulaganju/kontrole na terenu
e)iznos potpore za dodjelu je manji od najniže propisane vrijednosti potpore
f)korisnik nije izvršio zatraženi povrat sredstava ili je u postupku povrata sredstava prethodno dodijeljenih u drugom natječaju iz bilo kojeg javnog izvora (uključujući sredstva iz fondova EU), za aktivnosti odnosno troškove koji nisu izvršeni osim za neizvršeni zatraženi povrat iz EPFRR-a koji uključuje sredstva dodijeljena za ruralni razvoj za godine 2021. i 2022. na temelju Uredbe Vijeća (EU) 2020/2094 i Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi zbog mogućnosti prijeboja s budućim neizvršenim plaćanjem od strane Agencije za plaćanja u skladu s člankom 28. Delegirane uredbe (EU) br. 908/2014
g)utvrđeno je trošak premije osiguranja djelomično ili potpuno sufinancirani iz drugih izvora javne potpore
h)korisnik je isključen iz postupka dodjele potpore i traje mu razdoblje isključenja u skladu s člankom 9. ovoga Pravilnika
i)dostavljanje odgovora korisnika na zahtjev za dopunu i/ili obrazloženje izvan propisanih rokova, ako je primjenjivo
j)nedostavljanje obvezne dokumentacije propisane natječajem za koju je moguća dopuna
k)nedostavljanje obvezne dokumentacije propisane natječajem za koju nije moguća dopuna.
Uvjeti prihvatljivosti troškova
Članak 16.
(a)Uvjeti prihvatljivosti troškova su:
a)stvarnost nastanka kod korisnika
b)dokazivost putem valjane police osiguranja i plaćanja 100 % police od strane korisnika
c)usklađenost s odredbama članka 65. stavka 11. Uredbe (EU) br. 1303/2013 koje se odnose na zabranu dvostrukog financiranja iz drugog financijskog instrumenta Europske unije
d)provedba na području određenom Programom.
(b)Navedeni uvjeti primjenjuju se kumulativno.
(c)Prihvatljiv trošak za potporu je trošak premije osiguranja za policu osiguranja koja ispunjava uvjete iz članka 8. ovoga Pravilnika.
Neprihvatljivi troškovi
Članak 17.
Neprihvatljivi troškovi su svi troškovi koji nisu zadovoljili uvjete prihvatljivosti iz članka 16. ovoga Pravilnika.
POGLAVLJE 2
NATJEČAJ
Priprema i objava natječaja
Članak 18.
(a)Natječaj se sastoji od teksta natječaja te priloga i obrazaca koje zajednički pripremaju Agencija za plaćanja i Upravljačko tijelo, a odobrava Upravljačko tijelo.
(b)Tekst natječaja u pravilu sadrži sljedeće informacije:
a)predmet, svrhu i iznos raspoloživih sredstava natječaja
b)uvjete i razdoblje provedbe projekta i razdoblje prihvatljivosti troškova/aktivnosti
c)način, uvjete i rokove podnošenja zahtjeva za potporu
d)rokove postavljanja pitanja i objave odgovora
e)način, uvjete i rokove podnošenja zahtjeva za isplatu
f)mogućnosti dopuna/obrazloženja
g)pravila o isplati potpore
h)zahtjev za promjenu, ako je primjenjivo
i)informiranje javnosti i vidljivost
j)upute za podnošenje žalbe na odluke Agencije za plaćanja
k)popis priloga.
(c)Natječajem se propisuje obvezna dokumentacija za koju je moguća dopuna kao i obvezna dokumentacija za koju nije moguća dopuna.
(d)Upravljačko tijelo objavljuje tekst nacrta natječaja u obliku e-savjetovanja na mrežnoj stranici https://savjetovanja.gov.hr/, radi savjetovanja sa javnošću.
(e)Natječaj za dodjelu potpore objavljuje Agencija za plaćanja na mrežnoj stranici – www.apprrr.hr, a obavijest o objavi natječaja objavljuje se na mrežnim stranicama Ministarstva poljoprivrede – https://poljoprivreda.gov.hr, Europskih strukturnih i investicijskih fondova – www.strukturnifondovi.hr i Strateškog plana – www.ruralnirazvoj.hr.
(f)Agencija za plaćanja može uz natječaj objaviti na svojoj mrežnoj stranici i druge dokumente poput uputa, vodiča i sličnih dokumenata, najkasnije deset dana prije početka podnošenja zahtjeva za isplatu, a obavijest o tome objavljuje se na mrežnim stranicama Ministarstva poljoprivrede – https://poljoprivreda.gov.hr, Europskih strukturnih i investicijskih fondova – www.strukturnifondovi.hr i Strateškog plana – www.ruralnirazvoj.hr.
(g)Uvjeti natječaja su pravno obvezujući i njima se na detaljan način propisuju uvjeti i kriteriji koje korisnik mora ispuniti.
Pitanja i odgovori
Članak 19.
Način postavljanja pitanja i davanja odgovora bit će propisan natječajem.
Izmjena i ispravak natječaja
Članak 20.
(a)Natječaj je moguće izmijeniti najkasnije zadnji dan prije početka podnošenja zahtjeva za potporu.
(b)Izmjena natječaja koja se odnosi na izmjene raspoloživih sredstava natječaja, izmjene rokova za podnošenje zahtjeva za potporu/isplatu, izmjene uslijed odluka Europske komisije te ispravak natječaja radi uočene pogreške, moguće su i nakon roka kojim započinje podnošenje zahtjeva za potporu.
(c)Izmjena natječaja znači izmjenu odredbi natječaja, a kojom se ne dovode u pitanja načela provedbe postupka iz članka 4. ovoga Pravilnika.
(d)Ispravak natječaja znači ispravak teksta natječaja tehničke prirode ili pojašnjavanje odredbi koje nisu bile jasno propisane.
(e)Na izmjenu ili ispravak natječaja primjenjuju se odredbe iz članka 18. stavka 1. ovoga Pravilnika.
(f)Izmjena ili ispravak natječaja bit će objavljeni na način propisan člankom 18. stavkom 5. ovoga Pravilnika.
Poništenje natječaja
Članak 21.
(a)Agencija za plaćanja, uz prethodno odobrenje Upravljačkog tijela, može poništiti natječaj prije izdavanja prvog akta kojim se odlučuje o zahtjevu za potporu/isplatu korisnika, u sljedećim slučajevima:
a)kada se na bilo koji način ugrožava načelo jednakog postupanja
b)kada je u natječaju utvrđena greška koja onemogućava daljnji postupak i/ili
c)ako se utvrde okolnosti koje nisu bile poznate prije objave natječaja, a koje bi dovele do neobjavljivanja natječaja ili do sadržajno bitno drukčijeg natječaja.
(b)Poništenje natječaja objavljuje se na način propisan člankom 18. stavkom 5. ovoga Pravilnika.
POGLAVLJE 3
PROVEDBA POSTUPKA DODJELE POTPORE
Podnošenje zahtjeva za potporu
Članak 22.
(a)Korisnik podnosi zahtjev za ostvarivanje potpore Agenciji za plaćanja isključivo elektroničkim putem zaštićene mrežne aplikacije – AGRONET u periodu koji će biti propisan natječajem.
(b)Način, uvjeti i rokovi podnošenja zahtjeva za isplatu biti će propisani natječajem.
Postupak obrade podnesenih zahtjeva korisnika i donošenje odluka
Članak 23.
(a)Nakon zaprimanja zahtjeva za isplatu potpore Agencija za plaćanja obavlja administrativnu kontrolu koja obuhvaća kontrolu prihvatljivosti korisnika i troškova odnosno police osiguranja temeljem zahtjeva za isplatu potpore i dokumentacije učitane u zahtjev za isplatu potpore.
(b)Nepravovremeni zahtjevi za potporu se ne razmatraju te Agencija za plaćanja donosi odluka o odbijanju.
(c)Ako je zahtjev za potporu nepotpun ili ako je potrebno tražiti dodatna obrazloženja/ispravke vezane uz dostavljenu dokumentaciju, Agencija za plaćanja će korisniku izdati zahtjev za dopunu/obrazloženje (u daljnjem tekstu: zahtjev za dopunu).
(d)Korisnik je dužan dostaviti traženu dokumentaciju preporučenom pošiljkom s povratnicom ili osobno u Agenciju za plaćanja u roku od sedam dana od dana zaprimanja zahtjeva za dopunu.
(e)Danom podnošenja potpunog zahtjeva za potporu smatra se dan dostave tražene dokumentacije i/ili traženih podataka iz stavka 3. ovoga članka.
(f)Nakon administrativne kontrole zahtjeva za isplatu potpore, Agencija za plaćanja donosi:
a)Odluku o isplati
b)Odluku o odbijanju zahtjeva za isplatu potpore.
(g)U slučaju administrativne pogreške prilikom administrativne kontrole, Agencija za plaćanja je u obvezi ispraviti/izmijeniti/staviti izvan snage bilo koji od akata iz stavka 6. ovoga članka odgovarajućom odlukom i/ili aktom.
(h)Odluka o isplati izdaje se u slučaju da zahtjev za isplatu ispunjava uvjete propisane ovim Pravilnikom i natječajem.
(i)Odlukom o isplati određuje se iznos prihvatljive potpore.
(j)Odluka o odbijanju zahtjeva za isplatu potpore izdaje se u slučajevima navedenim u članku 15. ovoga Pravilnika.
Kontrola na terenu
Članak 24.
(a)Kontrolu na terenu provode djelatnici Agencije za plaćanja (u daljnjem tekstu: kontrolori).
(b)Kontrole na terenu može se provoditi u bilo kojem trenutku prije isplate kao i nakon isplate sredstava, ako je to potrebno.
(c)Osim djelatnika Agencije za plaćanja, kontrolu troškova/aktivnosti mogu obavljati i djelatnici Upravljačkog tijela, ARPA-e, revizori Europske komisije, Europski revizorski sud, predstavnici OLAF-a te druge institucije koje za to imaju ovlasti po drugim propisima.
(d)Kontrolori su ovlašteni izvršiti kontrolu kod pravnih i fizičkih osoba u vezi predmetnih troškova/aktivnosti. Pravne i fizičke osobe dužne su omogućiti obavljanje kontrole, pružiti potrebne podatke i informacije te osigurati uvjete za nesmetani rad.
(e)Kontrolu je moguće najaviti prije njezine provedbe pod uvjetom da se ne naruši svrha kontrole, pružajući korisniku nužne informacije.
(f)Pri obavljanju kontrole na terenu kontrolori su ovlašteni:
- pregledati objekte, životinje, uređaje, robu te poslovnu dokumentaciju korisnika
- izvršiti uvid u dokumente korisnika koji se odnose na stjecanje prava na potporu
- provjeravati računovodstvene podatke iz poslovnih knjiga korisnika
- provjeravati evidencije vezane uz ulaganje i poslovanje korisnika
- provjeravati dokumente (račune, potvrde o plaćanju, bankovna izvješća korisnika)
- provjeravati vjerodostojnost dokumenata poslanih uz zahtjev za isplatu
- provjeravati rješenja, ugovore, potvrde drugih tijela koja prate rad korisnika
- provjeravati sve podatke koji se odnose na kvantitetu i kvalitetu roba i usluga
- izvještavati nadležna tijela i tražiti provođenje određenog postupka ako sama nije ovlaštena izravno postupiti i
- prikupljati podatke i obavijesti od odgovornih osoba, svjedoka, vještaka i drugih osoba kad je to potrebno za obavljanje kontrole.
Isplata sredstava
Članak 25.
(a)Potpora se isplaćuje na žiro račun korisnika naveden u Evidenciji korisnika.
(b)Potpora se isplaćuje jednokratno, a rok za isplatu je 60 dana od dana nakon zaprimanja odluke o isplati.
Način dostave akata od strane agencije za plaćanja
Članak 26.
Agencija za plaćanja može dostavljati akte i ostale dokumente na sljedeće načine:
•putem AGRONET-a
•preporučenom pošiljkom s povratnicom
•putem elektroničke pošte
•neposredno.
Povrat sredstava
Članak 27.
(a)Način i uvjeti po kojima Agencija za plaćanja nakon izvršene isplate potpore korisnicima, na temelju naknadne administrativne kontrole donosi Odluku o povratu sredstava, provodi poravnanje povrata sredstava prilikom sljedećih odobrenih isplata te način i uvjeti plaćanja duga na rate propisani su člancima 144., 145. i 146. Zakona o poljoprivredi („Narodne novine“, broj 118/2018, 42/2020 i 127/2020 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 52/2021 i 152/2022; u daljnjem tekstu: Zakon o poljoprivredi).
(b)Odluka o povratu sredstava korisniku se upućuje putem AGRONET-a ili preporučenom poštanskom pošiljkom.
(c)Korisnik je u obvezi uplatiti sredstva propisana Odlukom o povratu sredstava na račun Agencije za plaćanja u roku od 30 dana od dana njezine dostave korisniku.
(d)Korisnik može prije isteka roka za povrat sredstava određenog Odlukom o povratu sredstva Agenciji za plaćanja podnijeti zahtjev za plaćanje duga na rate.
(e)Na odluku iz stavka 1. ove točke korisnik ima pravo na pravni lijek u skladu s člankom 29. ovoga Pravilnika, no pokretanje postupka ne odgađa izvršenje Odluke o povratu sredstava.
(f)Ako korisnik nije izvršio povrat sredstava u propisanom roku, na iznos duga nakon isteka roka za povrat obračunava se zakonska zatezna kamata.
(g)U slučaju nemogućnosti naplate duga, Agencija za plaćanja pokrenut će postupak ovrhe na računima dužnika u skladu s propisima Republike Hrvatske i/ili će zatražiti zaštitu svojih prava putem nadležnog suda.
(h)Razlozi za pokretanje postupka povrata sredstva mogu biti u slijedećim slučajevima:
•ako se naknadnom administrativnom kontrolom i/ili revizijskim nadzorom utvrdi nepravilnost
•ako se naknadnom administrativnom kontrolom utvrdi administrativna pogreška
•ako je korisnik ostvario sredstva na temelju netočnih podataka i/ili ako je ostvario potporu protivno uvjetima i odredbama Zakona o poljoprivredi i propisa donesenih na temelju istog
•ako korisnik dostavi zahtjev za odustajanjem nakon isplate sredstava.
•ako korisnik ne udovoljava uvjetima propisanim Pravilnikom, natječajem, nacionalnim i europskim zakonodavstvom.
Odustajanje korisnika
Članak 28.
(a)Agencija za plaćanja će smatrati da je korisnik odustao od zahtjeva za isplatu potpore kada korisnik podnese zahtjev za odustajanje.
(b)U bilo kojoj fazi administrativne kontrole, korisnik može putem AGRONET-a podnijeti zahtjev za odustajanje temeljem kojeg odustaje od zahtjeva za isplatu potpore.
(c)Temeljem zahtjeva za odustajanjem Agencija za plaćanja će korisniku izdati Potvrdu o odustajanju.
(d)Agencija za plaćanja će korisniku izdati Odluku o povratu sredstava ako korisnik podnese zahtjev za odustajanje nakon isplate sredstava.
DIO ČETVRTI
PRAVNI LIJEK
Podnošenje žalbe na odluke Agencije za plaćanja
Članak 29.
()Na odluke koje donosi Agencija za plaćanja u provedbi ovog Pravilnika korisnik može izjaviti žalbu u skladu s općim propisima koji uređuju upravni postupak.
()Žalba se može podnijeti putem AGRONET sustava odnosno neposredno ili preporučenom pošiljkom u slučaju kada nije moguće podnošenje putem AGRONET sustava.
()O žalbi protiv odluka Agencije za plaćanja odlučuje Ministarstvo.
()Protiv rješenja Ministarstva kojim je odlučeno o žalbi može se podnijeti tužba nadležnom upravnom sudu.
()Žalba mora biti razumljiva i sadržavati sve što je potrebno da bi se po njoj moglo postupiti, osobito naznaku odluke protiv koje se podnosi, naziv/ime i prezime, OIB, te sjedište/adresu korisnika, ime i prezime te adresu osobe ovlaštene za zastupanje i potpis korisnika. U žalbi korisnik treba navesti zbog čega je nezadovoljan odlukom.
Članak 30.
(a)Kada se žalba podnosi putem AGRONET sustava, Agencija za plaćanja ocjenjuje jesu li navodi iz žalbe korisnika osnovani, te ako utvrdi da nisu, Agencija za plaćanja prihvaća odluku u AGRONET sustavu bez odgode od zaprimanja žalbe i na taj način upućuje žalbu korisnika Ministarstvu na odlučivanje.
(b)Kada se žalba podnosi neposredno ili preporučenom pošiljkom, u slučaju kada nije moguće podnošenje putem AGRONET sustava, Agencija za plaćanja ocjenjuje jesu li navodi iz žalbe korisnika osnovani, te ako utvrdi da nisu, uputit će žalbu korisnika bez odgode od zaprimanja žalbe Ministarstvu na odlučivanje zajedno sa spisom predmeta.
(c)Iznimno od stavka 1. i 2. ovoga članka, kada Agencija za plaćanja ocjeni navode iz žalbe korisnika u cijelosti osnovanim donijet će ispravak odluke, novu odluku kojom će ujedno zamijeniti ranije donesenu odluku koja je bila predmet žalbe ili izmjenu odluke ako se mijenja samo određeni dio odluke.
(d)Ispravak odluke iz stavka 3. ovoga članka Agencija za plaćanja donijet će u svrhu ispravljanja pogreške u imenima ili brojevima, pisanju ili računanju te druge očite netočnosti u odluci.
(e)Kada Agencija za plaćanja donese odluke iz stavka 3. ovoga članka, žalba korisnika se ne upućuje Ministarstvu na odlučivanje.
DIO PETI
ZAVRŠNE ODREDBE
Stupanje na snagu
Članak 31.
(a)Prilozi 1. i 2. tiskani su dodatak ovoga Pravilnika i njegov su sastavni dio.
(b)Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE
Na temelju članka 8. a stavka 4. Zakona o poljoprivredi („Narodne novine“, broj 118/2018, 42/2020, 127/2020 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske , 52/2021 i 152/2022) ministrica poljoprivrede donosi
PRAVILNIK
O PROVEDBI INTERVENCIJE 76.01. OSIGURANJE POLJOPRIVREDNE PROIZVODNJE IZ STRATEŠKOG PLANA ZAJEDNIČKE POLJOPRIVREDNE POLITIKE REPUBLIKE HRVATSKE 2023. – 2027.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
DIO PRVI
OSNOVNE ODREDBE
Predmet
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 1.
Ovim Pravilnikom utvrđuje se provedba intervencije 76.01. Osiguranje poljoprivredne proizvodnje (u daljnjem tekstu: intervencija 76.01.) iz Strateškog plana Zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske za razdoblje 2023. – 2027. (u daljnjem tekstu: Strateški plan), postupci dodjele potpore koje provodi Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (u daljnjem tekstu: Agencija za plaćanja) ovlasti Ministarstva poljoprivrede kao Upravljačkog tijela (u daljnjem tekstu: Upravljačko tijelo) i postupanje po žalbama na odluke Agencije za plaćanja.
Provedba propisa
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 2.
Ovim Pravilnikom utvrđuje se provedba intervencije 76.01. u skladu s uredbama iz ovoga članka i njihovim ispravcima, izmjenama i dopunama:
– Uredba (EU) br. 2021/2115 Europskog parlamenta i Vijeća od 2. prosinca 2021. o utvrđivanju pravila o potpori za strateške planove koje izrađuju države članice u okviru zajedničke poljoprivredne politike (strateški planovi u okviru ZPP-a) i koji se financiraju iz Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi (EFJP) i Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1305/2013 i (EU) br. 1307/2013 Europskog parlamenta i Vijeća
– Delegirana Uredba Komisije (EU) br. 2022/126 od 7. prosinca 2021. o dopuni Uredbe (EU) 2021/2115 Europskog parlamenta i Vijeća dodatnim zahtjevima za određene vrste intervencija koje države članice određuju u svojim strateškim planovima u okviru ZPP-a za razdoblje od 2023. do 2027. na temelju te uredbe i pravilima o omjeru za standard 1 za dobre poljoprivredne i okolišne uvjete (GAEC) (u daljnjem tekstu: Delegirana Uredba (EU) br. 2022/126)
– Uredba (EU) br. 2021/2116 Europskog parlamenta i Vijeća od 2. prosinca 2021. o financiranju i nadzoru zajedničke poljoprivredne politike te upravljanju njome i o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1306/2013 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2021/2116)
– Delegirana Uredba Komisije (EU) br. 2022/127 od 7. prosinca 2021. o dopuni Uredbe (EU) 2021/2116 Europskog parlamenta i Vijeća pravilima o agencijama za plaćanja i drugim tijelima, financijskom upravljanju, poravnanju računa, sredstvima osiguranja i upotrebi eura
– Provedbena Uredba Komisije (EU) br. 2022/128 od 21. prosinca 2021. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) 2021/2116 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu agencija za plaćanja i drugih tijela, financijskog upravljanja, poravnanja računa, provjera, sredstava osiguranja i transparentnosti
– Uredba Komisije (EU) br. 2021/1237 od 23. srpnja 2021. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2021/1237)
– Uredba Komisije (EU) 2022/2472 оd 14. prosinca 2022. o proglašenju određenih kategorija potpora u sektorima poljoprivrede i šumarstva te u ruralnim područjima spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL L 327, 21. 12. 2022.).
Pojmovi
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 3.
Pojedini pojmovi u smislu ovoga Pravilnika imaju sljedeće značenje:
a) korisnik je svaki subjekt koji je podnio zahtjev za isplatu potpore
b) javna potpora je svaki oblik potpore koji potječe iz proračuna javnopravnih tijela (tijela državne uprave, druga državna tijela, tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe koje imaju javne ovlasti) i proračuna Europske unije stavljenog na raspolaganje Europskom poljoprivrednom fondu za ruralni razvoj, a predstavlja bespovratna sredstva ili financijske instrumente
c) intenzitet javne potpore je postotni udio javne potpore u prihvatljivim troškovima projekta
d) natječaj je javno objavljeni poziv na podnošenje zahtjeva za potporu/isplatu unutar intervencije iz Strateškog plana, a sastoji se od teksta natječaja te priloga i obrazaca
e) prihvatljivi troškovi su troškovi koji mogu biti sufinancirani bespovratnim sredstvima iz Strateškog plana
f) neprihvatljivi troškovi su troškovi koji ne mogu biti sufinancirani bespovratnim sredstvima iz Strateškog plana
g) dopuna je naknadno dostavljanje informacija, dokumentacije ili dijela dokumentacije na zahtjev Agencije za plaćanja
h) obrazloženje je pojašnjenje određene nejasnoće ili neusklađenosti u navodima/dokumentima/izračunima te ispravak neusklađenih navoda i/ili neispravnih izračuna
i) nepravilnost je povreda odredaba prava Zajednice koja proizlazi iz učinjene ili propuštene radnje od strane gospodarskog subjekta, a što je dovelo ili je moglo dovesti u pitanje opći proračun Zajednica ili proračune kojima Zajednice upravljaju, bilo smanjenjem ili gubitkom prihoda iz vlastitih sredstava prikupljenih izravno u ime Zajednica, ili neopravdanim izdacima u smislu članka 1. stavka 2. Uredbe (EZ, Euratom) br. 2988/95 od 18. prosinca 1995. o zaštiti financijskih interesa Europskih zajednica, odnosno članka 2. stavka 1. točke a) Uredbe (EU) br. 2021/2116
j) sumnja na prijevaru je nepravilnost koja je razlog za pokretanje upravnih ili sudskih postupaka na nacionalnoj razini kako bi se utvrdilo postojanje postupanja s namjerom, osobito prijevare, iz članka 1. stavka 1. točke (a) Konvencije o zaštiti financijskih interesa Europskih zajednica koja je sastavljena na temelju članka K.3 Ugovora o Europskoj uniji (u skladu s člankom 2. točkom (a), Delegirane uredbe Komisije (EU) 2015/1971 od 8. srpnja 2015. o dopuni Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća posebnim odredbama o izvješćivanju o nepravilnostima povezanima s Europskim fondom za jamstva u poljoprivredi i Europskim poljoprivrednim fondom za ruralni razvoj te o stavljanju izvan snage Uredbe Komisije (EZ) br. 1848/2006 (SL L 293, 8. 7. 2015.)
k) maksimalni iznos potpore predstavlja najviši prihvatljiv iznos troška za koji Agencija za plaćanja može odobriti potporu korisniku, bez obzira na njegovu specifičnost
l) polica osiguranja je isprava o sklopljenom ugovoru o osiguranju
m) vezana polica je bilo koja druga polica osiguranja pored one koja je predmetom prijave na ovaj Natječaj, a koja se odnosi na poljoprivrednu proizvodnju korisnika i pokriva štete do 20 % poljoprivrednog potencijala ili proizvodnje
n) društvo za osiguranje je pravna osoba kako je definirano propisom kojim se uređuje područje osiguranja
o) predmet osiguranja je vrijednost biljne ili stočarske proizvodnje (prinos, urod, grlo, kljun, proizvod uključujući kvalitetu) na određenoj proizvodnoj jedinici koju u biljnoj proizvodnji predstavlja ARKOD parcela, a u stočarskoj proizvodnji Jedinstveni identifikacijski broj gospodarstva (u daljnjem tekstu: JIBG ) ili Jedinstveni registracijski broj objekta (u daljnjem tekstu: JRBO) i Identifikacijska kartica gospodarstva (u daljnjem tekstu: IKG)
p) proizvođačka organizacija je pravna osoba priznata u skladu s posebnim propisom o priznavanju i potporama za početak rada proizvođačkih organizacija, odnosno propisom o proizvođačkim organizacijama i drugim oblicima udruženja primarnih poljoprivrednih proizvođača
q) premijska stopa je cijena koja se računa u odnosu na osnovicu za obračun premije koja se iskazuje u postotku.
r) nepovoljne klimatske prilike u poljoprivredi su nepovoljni vremenski uvjeti, kao što su mraz, udar groma, oluja, tuča, led, duža razdoblja visokih temperatura te jaka kiša, koji se mogu izjednačiti s prirodnom nepogodom, kao i njihove posljedice u obliku poplava, suša i/ili požara
s) bolesti životinja su bolesti navedene u popisu bolesti životinja iz priloga ovoga Pravilnika utvrđenih od strane Svjetske organizacije za zdravlje životinja
t) trajanje osiguranja je razdoblje osiguranja na koje je sklopljen ugovor o osiguranju, odnosno vrijeme pokrića rizika od datuma početka osiguranja do datuma isteka osiguranja
u) iznos osiguranja je ugovorena vrijednost predmeta osiguranja
v) premija je iznos koji se plaća za osiguranje ugovorenih rizika po ugovoru o osiguranju
w) osigurani slučaj je događaj prouzročen osiguranim rizikom
x) osigurnina je iznos koji je društvo za osiguranje dužno isplatiti kad se dogodi osigurani slučaj
y) ARKOD sustav za identifikaciju poljoprivrednih parcela (u daljnjem tekstu: ARKOD)
z) AGRONET sustav je zaštićena mrežna aplikacija koja je između ostalog namijenjena i korisnicima potpora iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (u daljnjem tekstu: EPFRR), fondova za upis u Evidenciju korisnika potpora u ruralnom razvoju i ribarstvu, elektroničko popunjavanje EPFRR zahtjeva za potporu/promjenu/isplatu/odustajanje te preuzimanje EPFRR odluka/pisama/izmjene odluka/potvrda (u daljnjem tekstu: AGRONET).
aa) Aktivni poljoprivrednik je:
– fizička osoba upisana u Upisnik obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava čiji je standardni ekonomski rezultat veći od 3.000 EUR, u skladu sa Zakonom o obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu („Narodne novine“, broj 29/2018 i 32/2019),
– fizička i pravna osoba upisana u Upisnik poljoprivrednika u skladu s Pravilnikom o Upisniku poljoprivrednika („Narodne novine“, broj 62/2019 i 91/2020), čiji je standardni ekonomski rezultat veći od 3.000 EUR.
– Aktivnim poljoprivrednikom smatraju se i svi poljoprivrednici koji su u prethodnoj godini primili izravna plaćanja u iznosu manjem od 5.000 EUR.
Načela provedbe postupka dodjele potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 4.
Načela provedbe postupka dodjele potpore su:
a) načelo jednakog postupanja prema svim korisnicima i svim uključenim stranama pri ostvarivanju prava i ispunjavanju obveza
b) načelo zabrane svake diskriminacije utemeljene na osnovi predodžbi utemeljenih na spolnom, rodnom, rasnom, etničkom, nacionalnom, vjerskom, političkom određenju ili uvjerenju ili na dobnom, obrazovnom, invalidskom, imovinskom, socijalnom ili drugom društvenom pripadanju, osobini ili položaju
c) načelo transparentnosti podrazumijeva da se svi dokumenti kojima se ne krši neko od načela stavljaju dostupnima svim zainteresiranim stranama
d) načelo zaštite osobnih podataka u skladu s propisima kojima se uređuje zaštita osobnih podataka, tajnost podataka i zaštita tajnosti podataka
e) načelo razmjernosti podrazumijeva da je opseg postupanja razmjeran cilju odnosno očekivanom ishodu
f) načelo sprječavanja sukoba interesa podrazumijeva nepristrano i objektivno obavljanje funkcija i izvršavanje zadataka svih osoba uključenih u postupak dodjele potpore odnosno bespovratnih sredstava, a koje može biti narušeno zbog postojanja (krvnog) srodstva, obiteljskih odnosa ili druge emotivne zajednice, pripadnosti političkoj stranci ili određenom političkom ili drugom uvjerenju, gospodarskog interesa odnosno bilo kojeg drugog zajedničkog interesa s korisnikom
g) načelo povjerljivosti postupka dodjele potpore podrazumijeva da osobe koje su uključene u postupak dodjele potpore svaki povjerljivi dokument i informaciju (pisanu ili usmenu) povezanu s tijekom postupka dodjele potpore kao i s predmetom postupka dodjele potpore čuvaju kao tajnu, uporabljajući je isključivo u kontekstu i u svrhu provedbe postupka dodjele potpore.
h) načelo nekumulativnosti i zabrane dvostrukog financiranja koje podrazumijeva da se pojedinom korisniku bespovratna sredstva mogu dodijeliti samo jednom za isto djelovanje.
Zaštita financijskih interesa Europske unije i Republike Hrvatske
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 5.
(a) Agencija za plaćanja u skladu s člankom 59. Uredbe (EU) br. 2021/2116 osigurava učinkovitu zaštitu financijskih interesa Europske unije i Republike Hrvatske od prijevare te poduzima sve potrebne mjere za sprečavanje, otkrivanje i ispravljanje nepravilnosti i prijevara.
(b) Institucionalni okvir sustava za suzbijanje nepravilnosti i prijevara AFCOS je sustav kroz koji se provodi koordinacija zakonodavnih, upravnih i operativnih aktivnosti u svrhu zaštite financijskih interesa Europske unije u Republici Hrvatskoj te neposredna suradnja s Europskim uredom za borbu protiv prijevara.
(c) U slučaju postojanja indikatora sumnje na prijevaru Agencija za plaćanja o navedenom obavještava nadležne institucije.
(d) U slučaju potvrđivanja optužnice u svezi sa stavkom 3. ovoga članka Agencija za plaćanja odbit će zahtjev korisnika te isključiti korisnika iz postupka u skladu s člankom 13. ovoga Pravilnika zbog utvrđene sumnje na prijevaru.
(e) Agencija za plaćanja može u svakom trenutku postupka dodjele potpore, provedbe projekta i tijekom 5 godina nakon konačne isplate donijeti odluku kojom će odbiti zahtjev korisnika, umanjiti potporu, odnosno zatražiti povrat djelomičnog ili cjelokupnog iznosa sredstava, u slučaju da korisnik ne ispunjava obveze propisane ovim Pravilnikom, natječajem ili drugim primjenjivim nacionalnim propisima ili propisima Europske unije.
(f) Kad odlučuje o odbijanju, umanjenju ili povratu sredstava potpore Agencija za plaćanja uzima u obzir utvrđene nepravilnosti, odredbe ovoga Pravilnika i sankcije iz priloga ovoga Pravilnika.
(g) Tijekom cjelokupne provedbe sustava kontrola, Agencija za plaćanja može u svrhu sprečavanja pokušaja prevara i nepravilnosti koristiti ARACHNE sustav za procjenu rizika ( https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=325&intPageId=3587&langId=hr ) te poduzimati daljnje radnje u skladu s dobivenim rezultatima.
Rodno značenje
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 6.
Izrazi koji se koriste u ovome propisu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
DIO DRUGI
POGLAVLJE 1
PRIHVATLJIVI KORISNICI, UVJETI PRIHVATLJIOVSTI KORISNIKA I POLICE OSIGURANJA
Uvjeti prihvatljivosti korisnika
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 7.
(a) Prihvatljivi korisnici su aktivni poljoprivrednici koji su podnijeli zahtjev za isplatu potpore.
(b) Iznimno od stavka 1. ovoga članka proizvođačke organizacije koji su korisnici potpore u skladu s člankom 18. Uredbe (EU) br. 2022/126 nisu prihvatljivi korisnici .
(c) Korisnici iz stavka 1. ovoga članka prije sklapanja police osiguranja moraju biti upisani u Upisnik poljoprivrednika ili Upisnik obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava.
(d) Sve uvjete prihvatljivosti korisnika, korisnik dokazuje dokumentacijom koja se propisuje natječajem.
Uvjeti prihvatljivosti police osiguranja
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 8.
(a) Polica osiguranja je prihvatljiva ako:
) je korisnik u polici osiguranja naveden kao osiguranik čija poljoprivredna proizvodnja je osigurana policom osiguranja
) je biljna proizvodnja (površine s kulturama) evidentirana u evidenciji sustava za identifikaciju poljoprivrednih parcela i evidenciju uporabe poljoprivrednoga zemljišta u digitalnom grafičkom obliku (ARKOD sustav) i navedena u prilogu natječaja
) je stočarska proizvodnja evidentirana u sustavu za identifikaciju i registraciju životinja u skladu s propisima o veterinarstvu i drugim relevantnim registrima ili evidencijama koje vodi Ministarstvo poljoprivrede (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) i navedena u prilogu natječaja
) pokriva isključivo gubitke godišnje poljoprivredne proizvodnje korisnika od jednog ili više osiguranih rizika, i to:
• nepovoljnih klimatskih prilika u skladu s propisima kojima se uređuje područje ublažavanja i uklanjanja posljedica prirodnih nepogoda
• bolesti životinja navedenih u prilogu ovoga Pravilnika, a nalaze na popisu bolesti utvrđenih od strane Svjetske zdravstvene organizacije.
) gubitak poljoprivredne proizvodnje može nastati i zbog gubitka kvalitete proizvoda kao posljedice osiguranih rizika iz točke d)
) pokriva isključivo štete koje su nastale uslijed gubitka poljoprivredne proizvodnje veće od 20 % prosječne godišnje poljoprivredne proizvodnje
) je korisnik platio 100 % premije osiguranja prije podnošenja zahtjeva za isplatu potpore
) cijena police koja je predmetom potpore (ali i cijena vezane police koja se odnosi na poljoprivrednu proizvodnju koja pokriva štete do 20 % poljoprivrednog potencijala ili proizvodnje, ako takva postoji) mora biti postavljena u skladu s pravilima struke u poslovima osiguranja kako je uređeno Zakonom o osiguranju i pravilima aktuarske struke. Izračun cijene police koja je predmetom potpore (ali i vezane police, ako takva postoji) mora se temeljiti na aktualnim i vjerodostojnim informacijama te realnim pretpostavkama.
) Agencija za plaćanja zadržava pravo od nadležnih tijela zatražiti nadzor radi utvrđivanja cijene u policama iz točke h) za koje ocijeni da postoji rizik da nisu utvrđene na navedeni način, odnosno ako postoje elementi koji utječu na cijenu police, a koji se ne temelje na aktualnim i vjerodostojnim informacijama te realnim pretpostavkama.
) Ako se utvrdi da je cijena na polici koja je predmetom prijave na natječaj neopravdano uvećana ili da je cijena na vezanoj polici za istu vrstu rizika neopravdano umanjena, Agencija za plaćanja će korisnika isključiti iz potpore ili zatražiti povrat sredstava ako je korisniku prethodno isplaćena potpora.
(b) Uvjeti od točke a) do točke h) stavka 1. ovoga članka primjenjuju se kumulativno.
(c) Opći uvjeti navedeni u stavku 1. ovoga članka, osim uvjeta navedenog u stavku g), moraju biti jasno navedeni u polici osiguranja.
(d) Polica osiguranja mora biti potpisana i ovjerena od strane društva za osiguranje te osim općih uvjeta trebaju biti jasno naznačeni sljedeći podaci:
) broj police
) naziv, adresa i osobni identifikacijski broj (u daljnjem tekstu: OIB) društva za osiguranje
) ime i prezime nositelja poljoprivrednog gospodarstva, adresa, OIB i matični identifikacijski broj poljoprivrednog gospodarstva (u daljnjem tekstu: MIBPG) u slučaju kada je korisnik fizička osoba
) naziv, adresa, OIB i MIBPG, u slučaju kada je korisnik pravna osoba
) trajanje osiguranja
) predmet osiguranja - vrijednost biljne ili stočarske proizvodnje (prinos, urod, grlo, kljun, proizvod uključujući kvalitetu) na određenoj proizvodnoj jedinici koju u biljnoj proizvodnji predstavlja ARKOD parcela, a u stočarskoj proizvodnji JIBG ili JRBO i IKG, stočarska poljoprivredna proizvodnja koja je predmet osiguranja mora biti u posjedu korisnika te mora biti u skladu s kapacitetima farmi na IKG-u korisnika koji se vodi u Jedinstvenom registru domaćih životinja (u daljnjem tekstu: JRDŽ). Kapaciteti proizvodnje temeljem kojih je napravljen izračun vrijednosti proizvodnje koji je prikazan u polici osiguranja mora biti u skladu sa stvarnim brojnim stanjem jedinki koje su u razdoblju važenja police u posjedu korisnika na predmetnom IKG-u
) broj ARKOD parcele za sve osigurane površine ili broj osiguranih životinja za sve domaće životinje registrirane u JRDŽ-u (ako je primjenjivo) ili JRBO na kojem se odvija stočarska proizvodnja, ako je primjenjivo
) ugovorena prosječna vrijednost poljoprivredne proizvodnje (po vrstama i kategorijama poljoprivredne proizvodnje)
) premijska stopa (po vrstama, kategorijama poljoprivredne proizvodnje i rizicima)
) iznos premije osiguranja
) vrijednost ciklusa/turnusa/serije u stočarskoj proizvodnji, ako je primjenjivo.
) datum zaključivanja police.
(e) Police moraju biti ugovorene u kalendarskoj godini za koju se podnosi zahtjev za isplatu potpore.
(f) Na sve police sufinancirane ovim Pravilnikom nije dopušten nikakav povrat premije korisniku niti bilo kojoj trećoj osobi po osnovi dobrog tehničkog rezultata ili bilo kakvom drugom dobrom rezultatu kao niti na pripadajuće druge police za isti predmet osiguranja i za isti period osiguranja. Svi popusti na predmetnu policu moraju biti iskazani na polici i dostavljeni u sklopu zahtjeva za isplatu potpore u sklopu obvezne dokumentacije.
(g) U slučaju da je na polici osiguranja iskazan popust iz stavka 6. ovoga članka potpora će se umanjiti za navedeni iznos.
Isključenje korisnika
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 9.
(a) Korisnikov zahtjev bit će odbijen, a korisnik isključen iz sudjelovanja u postupku dodjele potpore u kalendarskoj godini utvrđivanja razloga za isključenje i u sljedećoj kalendarskoj godini u slučaju da se, u razdoblju od podnošenja zahtjeva za potporu ili nakon konačne isplate potpore, utvrdi:
a) dostavljanje lažnih podatka pri dostavi zahtjeva za potporu/promjenu/isplatu i dokumentacije
b) umjetno stvaranje uvjeta (u skladu s člankom 62. Uredbe (EU) br. 2021/2116)
c) sumnja na prijevaru koju je potvrdilo nadležno tijelo.
d) da su isti prihvatljivi troškovi već sufinancirani iz drugih izvora javne potpore.
(b) U slučajevima iz stavka 1. ovoga članka zatražit će se povrat sredstava ako je korisniku prethodno isplaćena potpora.
(c) U slučajevima iz članka 8. stavka 1. točke j) ovoga Pravilnika.
POGLAVLJE 2
VRIJEDNOST POLJOPRIVREDNE PROIZVODNJE, PREMIJSKE STOPE I STJECANJE PRAVA NA OSIGURNINU
Vrijednost poljoprivredne proizvodnje i premijske stope
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 10.
(a) Vrijednost poljoprivredne proizvodnje koja je osnova za izračun cijene police, Ministarstvo izračunava za svaku kalendarsku godinu i objavljuje se uz natječaj, a ovisno o proizvodnji može biti izračunata na razini dvije regije: Kontinentalna i Jadranska Hrvatska.
(b) Ako korisnik osigurava svoju poljoprivrednu proizvodnju na viši iznos od iznosa iz priloga natječaja, prihvatljiv iznos za sufinanciranje premije osiguranja je iznos vrijednosti poljoprivredne proizvodnje iz stavka 1. ovoga članka.
(c) Ako se poljoprivredna proizvodnja odvija u proizvodnim ciklusima/turnusima/serijama na polici osiguranja mora biti naveden iznos/vrijednost svakog ciklusa/turnusa/serije.
(d) Prihvatljiva visina premijske stope koja je osnova za izračun cijene police u kalendarskoj godini podnošenja zahtjeva za isplatu, ne smije biti viša od premijskih stopa za istu vrstu proizvodnje i rizika iz prethodne godine.
Stjecanje prava na osigurninu kojom se stječe pravo na potporu
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 11.
(a) Osigurninu po polici osiguranja moguće je ostvariti ako je nadležno tijelo proglasilo nepovoljnu, klimatsku priliku ili potvrdilo izbijanje bolesti životinja.
(b) Nadležna tijela su:
a) za nepovoljne klimatske prilike koje se mogu izjednačiti s prirodnom nepogodom župan i/ili Vlada Republike Hrvatske prema propisima kojima se uređuje područje ublažavanja i uklanjanja posljedica prirodnih nepogoda.
b) za bolesti životinja Ministarstvo prema propisima kojima se uređuje područje zdravlja životinja.
(c) U slučaju da nadležno tijelo iz stavka 2. točke a) ovoga članka ne proglasi prirodnu nepogodu, društvo za osiguranje prije isplate osigurnine mora zatražiti potvrdu Državnog hidrometeorološkog zavoda o evidentiranoj nepovoljnoj klimatskoj prilici na pogođenom području.
(d) U slučaju da nadležno tijelo iz stavka 2. očke b) ovoga članka nije potvrdilo izbijanje bolesti životinja, društvo za osiguranje mora zatražiti Izvješće službenog ili referentnog laboratorija za određenu bolest u Republici Hrvatskoj kojim se potvrđuje prisutnost bolesti, prema definicijama potvrđenog slučaja bolesti koje su određene posebnim propisima iz zdravlja životinja i/ili međunarodnim standardima Svjetske organizacije za zdravlje životinja (WOAH).
(e) U slučaju osiguranja od suše prihvatljivi su podaci o vlažnosti tla kojima raspolaže neovisna pravna osoba osposobljena za prikupljanje i obradu relevantnih podataka na temelju satelitskih snimaka.
(f) U slučaju da ništa od prethodno navedenog nije ispunjeno, a osiguravajuće društvo je izlaskom na teren i prikupljanjem odgovarajućih relevantnih dokaza utvrdilo nastalu štetu, moguće je ostvariti osigurninu po polici osiguranja, u skladu s ugovorenim uvjetima osiguranja.
(g) Ako na temelju prikupljenih dokaza nije moguće utvrditi štetu iz stavka 6. ovoga članka temeljem koje je osiguravajuće društvo isplatilo korisniku osigurninu, Agencija za plaćanja će zatražiti povrat isplaćene potpore temeljem takve police ili odbiti zahtjev za isplatu u dijelu koji se odnosi na takvu policu.
POGLAVLJE 3
BROJ ZAHTJEVA PO KORISNIKU, MAKSIMALNI IZNOSI I INTENZITET POTPORE
Broj zahtjeva po korisniku, maksimalni iznosi i intenzitet potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 12.
(a) Isti (jedan) korisnik može podnijeti više zahtjeva za isplatu potpore tijekom jednog natječaja, a zahtjev se može podnijeti za jednu ili više polica osiguranja.
(b) U slučaju da korisnik podnese zahtjeve za isplatu koji sadrže police i za biljnu i za stočarsku proizvodnju, ukupan iznos potpore po korisniku ne može biti veći od 75.000 EUR.
(c) U slučaju iz stavka 2. ovoga članka prvo će se utvrditi iznos prihvatljive potpore temeljem polica osiguranja za biljnu proizvodnju, a tek onda će se utvrđivati iznos prihvatljive potpore temeljem polica osiguranja za stočarsku proizvodnju .
(d) Najniža vrijednost potpore po korisniku iznosi 100 EUR godišnje.
(e) Intenzitet potpore iznosi 70 %.
(f) Sredstva potpore osiguravaju se iz proračuna Europske unije i državnog proračuna Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
DIO TREĆI
POGLAVLJE 1
POSTUPAK DODJELE POTPORE
Vrste dodjele potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 13.
Dodjela potpore izvršit će se temeljem natječaja i to u obliku:
1. otvorenog natječaja, odnosno natjecanja velikog broja nepoznatih korisnika te
2. ograničenog natječaja u kojem se ograničava natjecanje određenog broja korisnika.
Obveze korisnika
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 14.
Izdavanjem odluka o isplati ili izvršnošću akta kojim se dodjeljuje potpora korisnik preuzima obveze koje mora ispuniti kako bi mu potpora bila isplaćena.
Odbijanje zahtjeva korisnika
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 15.
Korisnikov zahtjev za isplatu odbija se u sljedećim slučajevima:
a) neispunjavanja uvjeta propisanih ovim Pravilnikom i natječajem
b) neprihvatljivosti police osiguranja
c) dostavljanja zahtjeva korisnika izvan propisanih rokova, ako je primjenjivo
d) onemogućavanja obavljanja posjeta ulaganju/kontrole na terenu
e) iznos potpore za dodjelu je manji od najniže propisane vrijednosti potpore
f) korisnik nije izvršio zatraženi povrat sredstava ili je u postupku povrata sredstava prethodno dodijeljenih u drugom natječaju iz bilo kojeg javnog izvora (uključujući sredstva iz fondova EU), za aktivnosti odnosno troškove koji nisu izvršeni osim za neizvršeni zatraženi povrat iz EPFRR-a koji uključuje sredstva dodijeljena za ruralni razvoj za godine 2021. i 2022. na temelju Uredbe Vijeća (EU) 2020/2094 i Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi zbog mogućnosti prijeboja s budućim neizvršenim plaćanjem od strane Agencije za plaćanja u skladu s člankom 28. Delegirane uredbe (EU) br. 908/2014
g) utvrđeno je trošak premije osiguranja djelomično ili potpuno sufinancirani iz drugih izvora javne potpore
h) korisnik je isključen iz postupka dodjele potpore i traje mu razdoblje isključenja u skladu s člankom 9. ovoga Pravilnika
i) dostavljanje odgovora korisnika na zahtjev za dopunu i/ili obrazloženje izvan propisanih rokova, ako je primjenjivo
j) nedostavljanje obvezne dokumentacije propisane natječajem za koju je moguća dopuna
k) nedostavljanje obvezne dokumentacije propisane natječajem za koju nije moguća dopuna.
Uvjeti prihvatljivosti troškova
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 16.
(a) Uvjeti prihvatljivosti troškova su:
a) stvarnost nastanka kod korisnika
b) dokazivost putem valjane police osiguranja i plaćanja 100 % police od strane korisnika
c) usklađenost s odredbama članka 65. stavka 11. Uredbe (EU) br. 1303/2013 koje se odnose na zabranu dvostrukog financiranja iz drugog financijskog instrumenta Europske unije
d) provedba na području određenom Programom.
(b) Navedeni uvjeti primjenjuju se kumulativno.
(c) Prihvatljiv trošak za potporu je trošak premije osiguranja za policu osiguranja koja ispunjava uvjete iz članka 8. ovoga Pravilnika.
Neprihvatljivi troškovi
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 17.
Neprihvatljivi troškovi su svi troškovi koji nisu zadovoljili uvjete prihvatljivosti iz članka 16. ovoga Pravilnika.
POGLAVLJE 2
NATJEČAJ
Priprema i objava natječaja
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 18.
(a) Natječaj se sastoji od teksta natječaja te priloga i obrazaca koje zajednički pripremaju Agencija za plaćanja i Upravljačko tijelo, a odobrava Upravljačko tijelo.
(b) Tekst natječaja u pravilu sadrži sljedeće informacije:
a) predmet, svrhu i iznos raspoloživih sredstava natječaja
b) uvjete i razdoblje provedbe projekta i razdoblje prihvatljivosti troškova/aktivnosti
c) način, uvjete i rokove podnošenja zahtjeva za potporu
d) rokove postavljanja pitanja i objave odgovora
e) način, uvjete i rokove podnošenja zahtjeva za isplatu
f) mogućnosti dopuna/obrazloženja
g) pravila o isplati potpore
h) zahtjev za promjenu, ako je primjenjivo
i) informiranje javnosti i vidljivost
j) upute za podnošenje žalbe na odluke Agencije za plaćanja
k) popis priloga.
(c) Natječajem se propisuje obvezna dokumentacija za koju je moguća dopuna kao i obvezna dokumentacija za koju nije moguća dopuna.
(d) Upravljačko tijelo objavljuje tekst nacrta natječaja u obliku e-savjetovanja na mrežnoj stranici https://savjetovanja.gov.hr/ , radi savjetovanja sa javnošću.
(e) Natječaj za dodjelu potpore objavljuje Agencija za plaćanja na mrežnoj stranici – www.apprrr.hr , a obavijest o objavi natječaja objavljuje se na mrežnim stranicama Ministarstva poljoprivrede – https://poljoprivreda.gov.hr , Europskih strukturnih i investicijskih fondova – www.strukturnifondovi.hr i Strateškog plana – www.ruralnirazvoj.hr .
(f) Agencija za plaćanja može uz natječaj objaviti na svojoj mrežnoj stranici i druge dokumente poput uputa, vodiča i sličnih dokumenata, najkasnije deset dana prije početka podnošenja zahtjeva za isplatu, a obavijest o tome objavljuje se na mrežnim stranicama Ministarstva poljoprivrede – https://poljoprivreda.gov.hr , Europskih strukturnih i investicijskih fondova – www.strukturnifondovi.hr i Strateškog plana – www.ruralnirazvoj.hr .
(g) Uvjeti natječaja su pravno obvezujući i njima se na detaljan način propisuju uvjeti i kriteriji koje korisnik mora ispuniti.
Pitanja i odgovori
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 19.
Način postavljanja pitanja i davanja odgovora bit će propisan natječajem.
Izmjena i ispravak natječaja
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 20.
(a) Natječaj je moguće izmijeniti najkasnije zadnji dan prije početka podnošenja zahtjeva za potporu.
(b) Izmjena natječaja koja se odnosi na izmjene raspoloživih sredstava natječaja, izmjene rokova za podnošenje zahtjeva za potporu/isplatu, izmjene uslijed odluka Europske komisije te ispravak natječaja radi uočene pogreške, moguće su i nakon roka kojim započinje podnošenje zahtjeva za potporu.
(c) Izmjena natječaja znači izmjenu odredbi natječaja, a kojom se ne dovode u pitanja načela provedbe postupka iz članka 4. ovoga Pravilnika.
(d) Ispravak natječaja znači ispravak teksta natječaja tehničke prirode ili pojašnjavanje odredbi koje nisu bile jasno propisane.
(e) Na izmjenu ili ispravak natječaja primjenjuju se odredbe iz članka 18. stavka 1. ovoga Pravilnika.
(f) Izmjena ili ispravak natječaja bit će objavljeni na način propisan člankom 18. stavkom 5. ovoga Pravilnika.
Poništenje natječaja
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 21.
(a) Agencija za plaćanja, uz prethodno odobrenje Upravljačkog tijela, može poništiti natječaj prije izdavanja prvog akta kojim se odlučuje o zahtjevu za potporu/isplatu korisnika, u sljedećim slučajevima:
a) kada se na bilo koji način ugrožava načelo jednakog postupanja
b) kada je u natječaju utvrđena greška koja onemogućava daljnji postupak i/ili
c) ako se utvrde okolnosti koje nisu bile poznate prije objave natječaja, a koje bi dovele do neobjavljivanja natječaja ili do sadržajno bitno drukčijeg natječaja.
(b) Poništenje natječaja objavljuje se na način propisan člankom 18. stavkom 5. ovoga Pravilnika.
POGLAVLJE 3
PROVEDBA POSTUPKA DODJELE POTPORE
Podnošenje zahtjeva za potporu
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 22.
(a) Korisnik podnosi zahtjev za ostvarivanje potpore Agenciji za plaćanja isključivo elektroničkim putem zaštićene mrežne aplikacije – AGRONET u periodu koji će biti propisan natječajem.
(b) Način, uvjeti i rokovi podnošenja zahtjeva za isplatu biti će propisani natječajem.
Postupak obrade podnesenih zahtjeva korisnika i donošenje odluka
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 23.
(a) Nakon zaprimanja zahtjeva za isplatu potpore Agencija za plaćanja obavlja administrativnu kontrolu koja obuhvaća kontrolu prihvatljivosti korisnika i troškova odnosno police osiguranja temeljem zahtjeva za isplatu potpore i dokumentacije učitane u zahtjev za isplatu potpore.
(b) Nepravovremeni zahtjevi za potporu se ne razmatraju te Agencija za plaćanja donosi odluka o odbijanju.
(c) Ako je zahtjev za potporu nepotpun ili ako je potrebno tražiti dodatna obrazloženja/ispravke vezane uz dostavljenu dokumentaciju, Agencija za plaćanja će korisniku izdati zahtjev za dopunu/obrazloženje (u daljnjem tekstu: zahtjev za dopunu).
(d) Korisnik je dužan dostaviti traženu dokumentaciju preporučenom pošiljkom s povratnicom ili osobno u Agenciju za plaćanja u roku od sedam dana od dana zaprimanja zahtjeva za dopunu.
(e) Danom podnošenja potpunog zahtjeva za potporu smatra se dan dostave tražene dokumentacije i/ili traženih podataka iz stavka 3. ovoga članka.
(f) Nakon administrativne kontrole zahtjeva za isplatu potpore, Agencija za plaćanja donosi:
a) Odluku o isplati
b) Odluku o odbijanju zahtjeva za isplatu potpore.
(g) U slučaju administrativne pogreške prilikom administrativne kontrole, Agencija za plaćanja je u obvezi ispraviti/izmijeniti/staviti izvan snage bilo koji od akata iz stavka 6. ovoga članka odgovarajućom odlukom i/ili aktom.
(h) Odluka o isplati izdaje se u slučaju da zahtjev za isplatu ispunjava uvjete propisane ovim Pravilnikom i natječajem.
(i) Odlukom o isplati određuje se iznos prihvatljive potpore.
(j) Odluka o odbijanju zahtjeva za isplatu potpore izdaje se u slučajevima navedenim u članku 15. ovoga Pravilnika.
Kontrola na terenu
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 24.
(a) Kontrolu na terenu provode djelatnici Agencije za plaćanja (u daljnjem tekstu: kontrolori).
(b) Kontrole na terenu može se provoditi u bilo kojem trenutku prije isplate kao i nakon isplate sredstava, ako je to potrebno.
(c) Osim djelatnika Agencije za plaćanja, kontrolu troškova/aktivnosti mogu obavljati i djelatnici Upravljačkog tijela, ARPA-e, revizori Europske komisije, Europski revizorski sud, predstavnici OLAF-a te druge institucije koje za to imaju ovlasti po drugim propisima.
(d) Kontrolori su ovlašteni izvršiti kontrolu kod pravnih i fizičkih osoba u vezi predmetnih troškova/aktivnosti. Pravne i fizičke osobe dužne su omogućiti obavljanje kontrole, pružiti potrebne podatke i informacije te osigurati uvjete za nesmetani rad.
(e) Kontrolu je moguće najaviti prije njezine provedbe pod uvjetom da se ne naruši svrha kontrole, pružajući korisniku nužne informacije.
(f) Pri obavljanju kontrole na terenu kontrolori su ovlašteni:
- pregledati objekte, životinje, uređaje, robu te poslovnu dokumentaciju korisnika
- izvršiti uvid u dokumente korisnika koji se odnose na stjecanje prava na potporu
- provjeravati računovodstvene podatke iz poslovnih knjiga korisnika
- provjeravati evidencije vezane uz ulaganje i poslovanje korisnika
- provjeravati dokumente (račune, potvrde o plaćanju, bankovna izvješća korisnika)
- provjeravati vjerodostojnost dokumenata poslanih uz zahtjev za isplatu
- provjeravati rješenja, ugovore, potvrde drugih tijela koja prate rad korisnika
- provjeravati sve podatke koji se odnose na kvantitetu i kvalitetu roba i usluga
- izvještavati nadležna tijela i tražiti provođenje određenog postupka ako sama nije ovlaštena izravno postupiti i
- prikupljati podatke i obavijesti od odgovornih osoba, svjedoka, vještaka i drugih osoba kad je to potrebno za obavljanje kontrole.
Isplata sredstava
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 25.
(a) Potpora se isplaćuje na žiro račun korisnika naveden u Evidenciji korisnika.
(b) Potpora se isplaćuje jednokratno, a rok za isplatu je 60 dana od dana nakon zaprimanja odluke o isplati.
Način dostave akata od strane agencije za plaćanja
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 26.
Agencija za plaćanja može dostavljati akte i ostale dokumente na sljedeće načine:
• putem AGRONET-a
• preporučenom pošiljkom s povratnicom
• putem elektroničke pošte
• neposredno.
Povrat sredstava
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 27.
(a) Način i uvjeti po kojima Agencija za plaćanja nakon izvršene isplate potpore korisnicima, na temelju naknadne administrativne kontrole donosi Odluku o povratu sredstava, provodi poravnanje povrata sredstava prilikom sljedećih odobrenih isplata te način i uvjeti plaćanja duga na rate propisani su člancima 144., 145. i 146. Zakona o poljoprivredi („Narodne novine“, broj 118/2018, 42/2020 i 127/2020 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 52/2021 i 152/2022; u daljnjem tekstu: Zakon o poljoprivredi).
(b) Odluka o povratu sredstava korisniku se upućuje putem AGRONET-a ili preporučenom poštanskom pošiljkom.
(c) Korisnik je u obvezi uplatiti sredstva propisana Odlukom o povratu sredstava na račun Agencije za plaćanja u roku od 30 dana od dana njezine dostave korisniku.
(d) Korisnik može prije isteka roka za povrat sredstava određenog Odlukom o povratu sredstva Agenciji za plaćanja podnijeti zahtjev za plaćanje duga na rate.
(e) Na odluku iz stavka 1. ove točke korisnik ima pravo na pravni lijek u skladu s člankom 29. ovoga Pravilnika, no pokretanje postupka ne odgađa izvršenje Odluke o povratu sredstava.
(f) Ako korisnik nije izvršio povrat sredstava u propisanom roku, na iznos duga nakon isteka roka za povrat obračunava se zakonska zatezna kamata.
(g) U slučaju nemogućnosti naplate duga, Agencija za plaćanja pokrenut će postupak ovrhe na računima dužnika u skladu s propisima Republike Hrvatske i/ili će zatražiti zaštitu svojih prava putem nadležnog suda.
(h) Razlozi za pokretanje postupka povrata sredstva mogu biti u slijedećim slučajevima:
• ako se naknadnom administrativnom kontrolom i/ili revizijskim nadzorom utvrdi nepravilnost
• ako se naknadnom administrativnom kontrolom utvrdi administrativna pogreška
• ako je korisnik ostvario sredstva na temelju netočnih podataka i/ili ako je ostvario potporu protivno uvjetima i odredbama Zakona o poljoprivredi i propisa donesenih na temelju istog
• ako korisnik dostavi zahtjev za odustajanjem nakon isplate sredstava.
• ako korisnik ne udovoljava uvjetima propisanim Pravilnikom, natječajem, nacionalnim i europskim zakonodavstvom.
Odustajanje korisnika
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 28.
(a) Agencija za plaćanja će smatrati da je korisnik odustao od zahtjeva za isplatu potpore kada korisnik podnese zahtjev za odustajanje.
(b) U bilo kojoj fazi administrativne kontrole, korisnik može putem AGRONET-a podnijeti zahtjev za odustajanje temeljem kojeg odustaje od zahtjeva za isplatu potpore.
(c) Temeljem zahtjeva za odustajanjem Agencija za plaćanja će korisniku izdati Potvrdu o odustajanju.
(d) Agencija za plaćanja će korisniku izdati Odluku o povratu sredstava ako korisnik podnese zahtjev za odustajanje nakon isplate sredstava.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
DIO ČETVRTI
PRAVNI LIJEK
Podnošenje žalbe na odluke Agencije za plaćanja
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 29.
() Na odluke koje donosi Agencija za plaćanja u provedbi ovog Pravilnika korisnik može izjaviti žalbu u skladu s općim propisima koji uređuju upravni postupak.
() Žalba se može podnijeti putem AGRONET sustava odnosno neposredno ili preporučenom pošiljkom u slučaju kada nije moguće podnošenje putem AGRONET sustava.
() O žalbi protiv odluka Agencije za plaćanja odlučuje Ministarstvo.
() Protiv rješenja Ministarstva kojim je odlučeno o žalbi može se podnijeti tužba nadležnom upravnom sudu.
() Žalba mora biti razumljiva i sadržavati sve što je potrebno da bi se po njoj moglo postupiti, osobito naznaku odluke protiv koje se podnosi, naziv/ime i prezime, OIB, te sjedište/adresu korisnika, ime i prezime te adresu osobe ovlaštene za zastupanje i potpis korisnika. U žalbi korisnik treba navesti zbog čega je nezadovoljan odlukom.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 30.
(a) Kada se žalba podnosi putem AGRONET sustava, Agencija za plaćanja ocjenjuje jesu li navodi iz žalbe korisnika osnovani, te ako utvrdi da nisu, Agencija za plaćanja prihvaća odluku u AGRONET sustavu bez odgode od zaprimanja žalbe i na taj način upućuje žalbu korisnika Ministarstvu na odlučivanje.
(b) Kada se žalba podnosi neposredno ili preporučenom pošiljkom, u slučaju kada nije moguće podnošenje putem AGRONET sustava, Agencija za plaćanja ocjenjuje jesu li navodi iz žalbe korisnika osnovani, te ako utvrdi da nisu, uputit će žalbu korisnika bez odgode od zaprimanja žalbe Ministarstvu na odlučivanje zajedno sa spisom predmeta.
(c) Iznimno od stavka 1. i 2. ovoga članka, kada Agencija za plaćanja ocjeni navode iz žalbe korisnika u cijelosti osnovanim donijet će ispravak odluke, novu odluku kojom će ujedno zamijeniti ranije donesenu odluku koja je bila predmet žalbe ili izmjenu odluke ako se mijenja samo određeni dio odluke.
(d) Ispravak odluke iz stavka 3. ovoga članka Agencija za plaćanja donijet će u svrhu ispravljanja pogreške u imenima ili brojevima, pisanju ili računanju te druge očite netočnosti u odluci.
(e) Kada Agencija za plaćanja donese odluke iz stavka 3. ovoga članka, žalba korisnika se ne upućuje Ministarstvu na odlučivanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
DIO PETI
ZAVRŠNE ODREDBE
Stupanje na snagu
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 31.
(a) Prilozi 1. i 2. tiskani su dodatak ovoga Pravilnika i njegov su sastavni dio.
(b) Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
KLASA: 011-01/22-01/89
URBROJ: 525-07/253-23-7
Zagreb , 10. veljače 2023.
Ministrica poljoprivrede
Marija Vučković , v. r.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede