Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Nacionalni plan oporavka i otpornosti Vlade Republike Hrvatske 2021. do 2026.
Opis mjere: C2.3. R3-I14 Implementacija sustava za fiskaliziranje eRačuna između poreznih obveznika i C1.1.1. R1-I2Nastavak administrativnog i fiskalnog rasterećenja
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Nacionalnim planom oporavka i otpornosti Vlade Republike Hrvatske 2021.-2026. odnosno mjerom C1.1.1. R1-I2Nastavak administrativnog i fiskalnog rasterećenja postavlja se okvir za administrativno rasterećenje poduzetnika na način da se omogući optimizacija poslovanja poduzetnika kroz pružanje interoperabilnih, personaliziranih i digitalnih javnih usluga jednostavnih za korištenje te je, radi navedenoga, potrebno stvoriti jedinstveni pravni okvir za razmjenu elektroničkih računa među poduzetnicima.
Naime, dosadašnji Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom primjenjuje se punih 12 godina u Republici Hrvatskoj, a uveden je upravo radi ostvarivanja posebnog nadzora poslovanja gotovinom u dijelu postizanja financijske discipline. Ostali prometi ostvareni izdavanjem računa kao što je promet u krajnjoj potrošnji naplaćen na transakcijski račun, promet ostvaren između poreznih obveznika te između poreznih obveznika i javnih tijela ne ulaze u izvještajni sustav.
Naime, izdavanje i razmjena računa u elektroničkom obliku u Republici Hrvatskoj uređeni su slijedećim EU i nacionalnim zakonskim i podzakonskim propisima - Zakonom o porezu na dodanu vrijednost, Pravilnikom o porezu na dodanu vrijednost, Zakonom o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi, Općim poreznim zakonom, Pravilnikom o provedbi Općeg poreznog zakona, Zakonom o računovodstvu, Pravilnikom o pretvaranju knjigovodstvenih isprava koje se čuvaju u izvornom pisanom obliku u elektronički zapis, Uredbom EU br. 910/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije na unutarnjem tržištu i stavljanju izvan snage Direktive 1999/93/EZ – Uredba eIDAS, Zakonom o provedbi Uredbe (EU) br. 910/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije na unutarnjem tržištu i stavljanju izvan snage Direktive 1999/93/93/EZ, Pravilnikom o pružanju i korištenju usluga povjerenja, Zakonom o elektroničkoj trgovini. Međutim, trenutno ne postoji poseban pravni okvir za primjenu obveznog izdavanja i razmjene elektroničkih računa između poduzetnika (B2B segment). Stoga je potrebno, u okviru postojećega Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom kojim je uređen postupak fiskalizacije u prometu gotovinom (uz promjenu naziva toga Zakona), urediti i pravni okvir za izdavanje i fiskalizaciju elektroničkih računa između poduzetnika (engl. business to business, B2B). Navedeno će omogućiti sveobuhvatno praćenje poreznih obveznika, kako u segmentu poslovanja poreznih obveznika prema građanima, odnosno u krajnjoj potrošnji, tako i u segmentu poslovanja između poduzetnika (B2B segmentu).
2.2.
Izvor podataka:
Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 133/12., 115/16., 106/18., 121/19., 138/20. i 114/23.), projekt Fiskalizacija 2.0 - Implementacija sustava za bezgotovinsko plaćanje putem eRačuna s integriranom e-arhivom te naprednog online knjigovodstva u sustavu PDV-a.
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj ovih zakonodavnih izmjena je:
.administrativno rasterećenje
.smanjenje broja potrebnih obrazaca (porezno knjigovodstvo), točnost ispunjavanja poreznih obveza te u znatnoj mjeri njihova pred ispunjenost podacima s platforme e-Račun
.transparentno poslovanje i mogućnost uvida u rokove plaćanja i poštivanje rokova plaćanja
.uvid u trenutno poslovanje pojedinog poreznog obveznika
.aktualne provjere boniteta
.doprinos zaštiti okoliša upotrebom digitalne umjesto „papirnate“ arhive računa
.smanjivanje broja kopija računa i njihovo arhiviranje putem Internet posrednika
.mogućnost slanja priloga računu i rasterećenje papirologije
.poboljšanje interoperabilnosti među akterima koji su uključeni u proces naplate
.mogućnost praćenja i povezivanja računa i prevencija poreznih prevara vezanih uz povrat PDV-a
.podrška poslovnim subjektima za učinkovitije i konkurentnije poslovanje u nacionalnom te globalnom kontekstu
.razvoj besplatno dostupnog aplikativnog sustava (FiskAplikacija) za trgovačka društva, obrtnike i slobodna zanimanja, koji će omogućiti:
-pregled fiskaliziranih podataka iz sustava Fiskalizacije 1.0 i 2.0
-uvid u informativnu prijavu PDV-a za određeno obračunsko razdoblje
-uvid u statuse računa (zaprimljen/naplaćen/odbijen) - olakšano usklađenje eRačuna
3.2.
Opis svrhe propisa
Svrha ovog propisa je unapređenje sustava fiskalizacije iadministrativno rasterećenje.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Cilj koji se želi postići ostvaruje se isključivo normativnim rješenjem, budući da je potrebno mijenjati odredbe kojima je propisana fiskalizacija.
Navedeni ishod nije moguće postići nenormativnim rješenjem.
3.4.
Izvor podataka:
Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 133/12., 115/16., 106/18., 121/19., 138/20. i 114/23.), projekt Fiskalizacija 2.0 - Implementacija sustava za bezgotovinsko plaćanje putem eRačuna s integriranom e-arhivom te naprednog online knjigovodstva u sustavu PDV-a.
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
a.unaprjeđenje sustava fiskalizacije te administrativno rasterećenje poreznih obveznika
b.efikasan nadzor nad poslovanjem gospodarskih subjekata uz povećanje transparentnosti i uspješnije suzbijanje sive ekonomije
c.fiskaliziranjem svih izdanih računa omogućiti praćenje gospodarskih tokova u realnom vremenu i osigurati podršku smanjivanju nelikvidnosti u gospodarstvu
d.sveobuhvatno praćenje poslovanja poreznih obveznika u B2C segmentu (engl. business to customers, B2C) i u B2B segmentu kroz fiskalizaciju računa, eRačuna i eIzvještavanje.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Uvođenje eRačuna omogućit će administrativno rasterećenje poreznih obveznika kroz niz prednosti koje se odnose na uštedu vremena jer eRačuni omogućuju bržu obradu i slanje računa, što smanjuje vrijeme potrebno za administrativne zadatke. Korištenje eRačuna eliminira troškove povezane s ispisom, poštarinom kao i arhiviranjem papirnatih računa. Istovremeno povećava se točnost jer automatski unos podataka smanjuje mogućnost ljudskih pogrešaka, što povećava ispravnost i pouzdanost financijskih informacija, a potencijalno se omogućava i brža naplata jer se financijski podaci automatski prenose i obrađuju, što utječe na poboljšanje likvidnosti. Obzirom da korištenje eRačuna podrazumijeva digitalno poslovanje bez „ispisa“ dokumenata, smanjuje se i potrošnja papira uz istovremeni doprinos očuvanju okoliša. Također povećana je i sigurnost jer se eRačuni pohranjuju u sigurnim digitalnim arhivama, što smanjuje rizik od gubitka ili oštećenja dokumenata.
Uzimajući u obzir prethodno navedene prednosti razvidno je da zamjena računa u papirnatom obliku eRačunom, poslovnom sektoru omogućava uštede na troškovima te donosi povećanu učinkovitost. Također pojednostavljuje se cjelokupni proces izdavanja eRačuna, štedi vrijeme i osigurava nesmetan protok informacija, uz osiguravanje ostvarenja „zelenih“ politika i ESG ciljeva. S druge strane eRačun omogućava državi bolje planiranje fiskalne politike, praćenje makroekonomskih pokazatelja te povećanje financijske transparentnosti i održivi razvoj.
Uvođenje obveze izdavanja eRačuna uz fiskalizaciju eRačuna te uvođenje sustava eIzvještavanja dovest će do značajnog administrativnog rasterećenja te omogućiti ukidanje niza poreznih prijava i poreznih obrazaca i to Izvješća o obavljenim donacijama hrane (DON-H), Knjige izlaznih računa (I-RA), Posebne evidencije o prodanim dobrima kupcima u okviru putničkog prometa (PDV-F), Prijave o tuzemnim isporukama s prijenosom porezne obveze (PPO), Posebne evidencije o primljenim računima (U-RA). Omogućit će se zamjena obrasca OPZ-STAT izvještajnim sustavom, pojednostavljenje obrasca izvješća o poslovnim događajima s povezanim osobama (PD IPO), ukidanje statističkog obrasca (RAD 1G) za male i srednje poduzetnike, ukidanje obrazaca Zbirna prijava (ZP) i Prijava za stjecanje dobara i primljene usluge iz drugih država članica Europske unije (PDV-S) - stupanjem na snagu VIDA Direktive (od 1. srpnja 2030.). Nadalje, za trgovačka društva, obrtnike i slobodna zanimanja bit će razvijen i besplatno dostupan aplikativni sustav (FiskAplikacija) koji će omogućiti pregled fiskaliziranih podataka iz sustava Fiskalizacije 1.0 i 2.0, uvid u informativnu prijavu PDV-a za određeno obračunsko razdoblje te uvid u statuse računa (zaprimljen/naplaćen/odbijen) - olakšano usklađenje eRačuna. Nadalje, poreznim obveznicima će se smanjiti troškovi prelaskom na digitalno poslovanje temeljeno na eRačunima – niži materijalni troškovi (manji troškovi ispisa, poštarina, rukovanja, arhiviranja i slično), ušteda ljudskih resursa te ubrzavanje poslovanja (lakša razmjena računa, brže usklađenje podataka, skraćenje rokova plaćanja, nesmetan protok informacija), te će se stvoriti aplikativna rješenja koja će na temelju podataka iz eRačuna olakšati vođenje poreznog knjigovodstva poreznim obveznicima.
Domaće fizičke i pravne osobe
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
U skladu s planom administrativnog rasterećenja izvršen je izračun ušteda koje će se dogoditi zamjenom papirnatih računa eRačunom. Izračun ušteda na samo određenim komponentama iznosi ukupno 120.248.405,00 EUR (ukidanje Izvješća o obavljenim donacijama hrane (DON-H) u iznosu od 15.083,70 EUR, ukidanje Knjige izlaznih računa (I-RA) 8.250.119,79 EUR, ukidanje Posebne evidencije o prodanim dobrima kupcima u okviru putničkog prometa (PDV-F)u iznosu od 75.576,46 EUR, ukidanje Prijave o tuzemnim isporukama s prijenosom porezne obveze (PPO)u iznosu od 3.541.353,32 EUR, ukidanje Posebne evidencije o primljenim računima (U-RA) u iznosu od 60.757.944,50 EUR, automatizacija postupka slanja računa računovodstvenom servisu u iznosu od 14.466.177,26 EUR, zamjena papirnate arhive računa - earhivomu iznosu od 3.242.149,97 EUR, promjene u postupku slanja i izdavanja računa u iznosu od29.900.000,00 EUR.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nije utvrđen izravan učinak u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nije utvrđen izravan učinak u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nije utvrđen izravan učinak u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nije utvrđen izravan učinak u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Akcijski plan za administrativno rasterećenje gospodarstva za 2024. i 2025. godinu.
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
6.2.
Konzultacije:
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Omogućit će se administrativno rasterećenje poreznih obveznika ukidanjem poreznih obrazaca i to Izvješća o obavljenim donacijama hrane (DON-H), Knjige izlaznih računa (I-RA), Posebne evidencije o prodanim dobrima kupcima u okviru putničkog prometa (PDV-F), Prijave o tuzemnim isporukama s prijenosom porezne obveze (PPO), Posebne evidencije o primljenim računima (U-RA). Omogućit će se zamjena obrasca OPZ-STAT izvještajnim sustavom, pojednostavljenje obrasca izvješća o poslovnim događajima s povezanim osobama (PD IPO), ukidanje statističkog obrasca (RAD 1G) za male i srednje poduzetnike, ukidanje obrazaca Zbirna prijava (ZP) i Prijava za stjecanje dobara i primljene usluge iz drugih država članica Europske unije (PDV-S) - stupanjem na snagu VIDA Direktive (od 1. srpnja 2030.). Nadalje, za trgovačka društva, obrtnike i slobodna zanimanja bit će razvijen i besplatno dostupan aplikativni sustav (FiskAplikacija) koji će omogućiti pregled fiskaliziranih podataka iz sustava Fiskalizacije 1.0 i 2.0, uvid u informativnu prijavu PDV-a za određeno obračunsko razdoblje te uvid u statuse računa (zaprimljen/naplaćen/odbijen) - olakšano usklađenje eRačuna.
Negativni učinci:
Troškovi aplikativne podrške za uvođenje e-Računa.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Proširenjem obveze fiskalizacije na sve obveznike fiskalizacije u krajnjoj potrošnji postići će se sveobuhvatnija kontrola Porezne uprave nad cjelokupnim segmenta B2C poslovanja bez obzira na način plaćanja. Nadalje, uvođenje eRačuna poslovnom sektoru omogućava uštede na troškovima te donosi povećanu učinkovitost. Također pojednostavljuje se cjelokupni proces izdavanja eRačuna, štedi vrijeme i osigurava nesmetan protok informacija, uz osiguravanje ostvarenja „zelenih“ politika i ESG ciljeva. S druge strane eRačun omogućava državi bolje planiranje fiskalne politike, praćenje makroekonomskih pokazatelja te povećanje financijske transparentnosti i održivi razvoj. Uvođenje obveze izdavanja eRačuna uz fiskalizaciju eRačuna te uvođenje sustava eIzvještavanja dovest će do značajnog administrativnog rasterećenja te omogućiti ukidanje niza poreznih prijava. U provedbi Projekta Fiskalizacija 2.0 stvoreni su i preduvjeti za daljnje unaprjeđenje i ubrzavanje poslovanja poreznih obveznika na tržištu:
-uspostavom i održavanjem Adresara metapodatkovnih servisa Porezna uprava omogućuje poreznim obveznicima razmjenu i ostalih dokumenata digitalnim putem, a ne samo eRačuna,
-održavanjem Liste identifikatora poreznih obveznika Porezna uprava omogućuje dostupnost podataka i o poslovnim jedinicama poreznih obveznika što omogućuje daljnju racionalizaciju poslovanja,
-stvaranje preduvjeta za digitalno popunjavanje Zahtjeva za povrat PDV-a (Obrazac PDV-P) u putničkom prometu omogućit će se olakšano evidentiranje i provjeru podataka za ostvarivanje prava na povrat PDV-a u putničkom prometu te
-održavanjem Javnog portala omogućava se stalna dostupnost podataka, ali i statistička razina podataka za potrebe praćenja ekonomskih politika.
8.
PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
9.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
Savjetovanje sa zainteresiranom javnošću za Obrazac iskaza o procjeni učinaka propisa za Nacrt prijedloga zakona o fiskalizaciji
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1. OPĆE INFORMACIJE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo financija
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt prijedloga zakona o fiskalizaciji
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Nacionalni plan oporavka i otpornosti Vlade Republike Hrvatske 2021. do 2026.
Opis mjere: C2.3. R3-I14 Implementacija sustava za fiskaliziranje eRačuna između poreznih obveznika i C1.1.1. R1-I2 Nastavak administrativnog i fiskalnog rasterećenja
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Nacionalnim planom oporavka i otpornosti Vlade Republike Hrvatske 2021.-2026. odnosno mjerom C1.1.1. R1-I2 Nastavak administrativnog i fiskalnog rasterećenja postavlja se okvir za administrativno rasterećenje poduzetnika na način da se omogući optimizacija poslovanja poduzetnika kroz pružanje interoperabilnih, personaliziranih i digitalnih javnih usluga jednostavnih za korištenje te je, radi navedenoga, potrebno stvoriti jedinstveni pravni okvir za razmjenu elektroničkih računa među poduzetnicima.
Naime, dosadašnji Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom primjenjuje se punih 12 godina u Republici Hrvatskoj, a uveden je upravo radi ostvarivanja posebnog nadzora poslovanja gotovinom u dijelu postizanja financijske discipline. Ostali prometi ostvareni izdavanjem računa kao što je promet u krajnjoj potrošnji naplaćen na transakcijski račun, promet ostvaren između poreznih obveznika te između poreznih obveznika i javnih tijela ne ulaze u izvještajni sustav.
Naime, izdavanje i razmjena računa u elektroničkom obliku u Republici Hrvatskoj uređeni su slijedećim EU i nacionalnim zakonskim i podzakonskim propisima - Zakonom o porezu na dodanu vrijednost, Pravilnikom o porezu na dodanu vrijednost, Zakonom o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi, Općim poreznim zakonom, Pravilnikom o provedbi Općeg poreznog zakona, Zakonom o računovodstvu, Pravilnikom o pretvaranju knjigovodstvenih isprava koje se čuvaju u izvornom pisanom obliku u elektronički zapis, Uredbom EU br. 910/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije na unutarnjem tržištu i stavljanju izvan snage Direktive 1999/93/EZ – Uredba eIDAS, Zakonom o provedbi Uredbe (EU) br. 910/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije na unutarnjem tržištu i stavljanju izvan snage Direktive 1999/93/93/EZ, Pravilnikom o pružanju i korištenju usluga povjerenja, Zakonom o elektroničkoj trgovini. Međutim, trenutno ne postoji poseban pravni okvir za primjenu obveznog izdavanja i razmjene elektroničkih računa između poduzetnika (B2B segment). Stoga je potrebno, u okviru postojećega Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom kojim je uređen postupak fiskalizacije u prometu gotovinom (uz promjenu naziva toga Zakona), urediti i pravni okvir za izdavanje i fiskalizaciju elektroničkih računa između poduzetnika ( engl. business to business, B2B ). Navedeno će omogućiti sveobuhvatno praćenje poreznih obveznika, kako u segmentu poslovanja poreznih obveznika prema građanima, odnosno u krajnjoj potrošnji, tako i u segmentu poslovanja između poduzetnika (B2B segmentu).
2.2.
Izvor podataka:
Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 133/12., 115/16., 106/18., 121/19., 138/20. i 114/23. ), projekt Fiskalizacija 2.0 - Implementacija sustava za bezgotovinsko plaćanje putem eRačuna s integriranom e-arhivom te naprednog online knjigovodstva u sustavu PDV-a.
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj ovih zakonodavnih izmjena je:
. administrativno rasterećenje
. smanjenje broja potrebnih obrazaca (porezno knjigovodstvo), točnost ispunjavanja poreznih obveza te u znatnoj mjeri njihova pred ispunjenost podacima s platforme e-Račun
. transparentno poslovanje i mogućnost uvida u rokove plaćanja i poštivanje rokova plaćanja
. uvid u trenutno poslovanje pojedinog poreznog obveznika
. aktualne provjere boniteta
. doprinos zaštiti okoliša upotrebom digitalne umjesto „papirnate“ arhive računa
. smanjivanje broja kopija računa i njihovo arhiviranje putem Internet posrednika
. mogućnost slanja priloga računu i rasterećenje papirologije
. poboljšanje interoperabilnosti među akterima koji su uključeni u proces naplate
. mogućnost praćenja i povezivanja računa i prevencija poreznih prevara vezanih uz povrat PDV-a
. podrška poslovnim subjektima za učinkovitije i konkurentnije poslovanje u nacionalnom te globalnom kontekstu
. razvoj besplatno dostupnog aplikativnog sustava (FiskAplikacija) za trgovačka društva, obrtnike i slobodna zanimanja, koji će omogućiti:
- pregled fiskaliziranih podataka iz sustava Fiskalizacije 1.0 i 2.0
- uvid u informativnu prijavu PDV-a za određeno obračunsko razdoblje
- uvid u statuse računa (zaprimljen/naplaćen/odbijen) - olakšano usklađenje eRačuna
3.2.
Opis svrhe propisa
Svrha ovog propisa je unapređenje sustava fiskalizacije i administrativno rasterećenje.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Cilj koji se želi postići ostvaruje se isključivo normativnim rješenjem, budući da je potrebno mijenjati odredbe kojima je propisana fiskalizacija.
Navedeni ishod nije moguće postići nenormativnim rješenjem.
3.4.
Izvor podataka:
Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 133/12., 115/16., 106/18., 121/19., 138/20. i 114/23. ), projekt Fiskalizacija 2.0 - Implementacija sustava za bezgotovinsko plaćanje putem eRačuna s integriranom e-arhivom te naprednog online knjigovodstva u sustavu PDV-a.
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
a. unaprjeđenje sustava fiskalizacije te administrativno rasterećenje poreznih obveznika
b. e fikasan nadzor nad poslovanjem gospodarskih subjekata uz povećanje transparentnosti i uspješnije suzbijanje sive ekonomije
c. fiskaliziranjem svih izdanih računa omogućiti praćenje gospodarskih tokova u realnom vremenu i osigurati podršku smanjivanju nelikvidnosti u gospodarstvu
d. sveobuhvatno praćenje poslovanja poreznih obveznika u B2C segmentu (engl. business to customers, B2C) i u B2B segmentu kroz fiskalizaciju računa, eRačuna i eIzvještavanje.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Uvođenje eRačuna omogućit će administrativno rasterećenje poreznih obveznika kroz niz prednosti koje se odnose na uštedu vremena jer eRačuni omogućuju bržu obradu i slanje računa, što smanjuje vrijeme potrebno za administrativne zadatke. Korištenje eRačuna eliminira troškove povezane s ispisom, poštarinom kao i arhiviranjem papirnatih računa. Istovremeno povećava se točnost jer automatski unos podataka smanjuje mogućnost ljudskih pogrešaka, što povećava ispravnost i pouzdanost financijskih informacija, a potencijalno se omogućava i brža naplata jer se financijski podaci automatski prenose i obrađuju, što utječe na poboljšanje likvidnosti. Obzirom da korištenje eRačuna podrazumijeva digitalno poslovanje bez „ispisa“ dokumenata, smanjuje se i potrošnja papira uz istovremeni doprinos očuvanju okoliša. Također povećana je i sigurnost jer se eRačuni pohranjuju u sigurnim digitalnim arhivama, što smanjuje rizik od gubitka ili oštećenja dokumenata.
Uzimajući u obzir prethodno navedene prednosti razvidno je da zamjena računa u papirnatom obliku eRačunom, poslovnom sektoru omogućava uštede na troškovima te donosi povećanu učinkovitost. Također pojednostavljuje se cjelokupni proces izdavanja eRačuna, štedi vrijeme i osigurava nesmetan protok informacija, uz osiguravanje ostvarenja „zelenih“ politika i ESG ciljeva. S druge strane eRačun omogućava državi bolje planiranje fiskalne politike, praćenje makroekonomskih pokazatelja te povećanje financijske transparentnosti i održivi razvoj.
Uvođenje obveze izdavanja eRačuna uz fiskalizaciju eRačuna te uvođenje sustava eIzvještavanja dovest će do značajnog administrativnog rasterećenja te omogućiti ukidanje niza poreznih prijava i poreznih obrazaca i to Izvješća o obavljenim donacijama hrane (DON-H), Knjige izlaznih računa (I-RA), Posebne evidencije o prodanim dobrima kupcima u okviru putničkog prometa (PDV-F), Prijave o tuzemnim isporukama s prijenosom porezne obveze (PPO), Posebne evidencije o primljenim računima (U-RA). Omogućit će se zamjena obrasca OPZ-STAT izvještajnim sustavom, pojednostavljenje obrasca izvješća o poslovnim događajima s povezanim osobama (PD IPO), ukidanje statističkog obrasca (RAD 1G) za male i srednje poduzetnike, ukidanje obrazaca Zbirna prijava (ZP) i Prijava za stjecanje dobara i primljene usluge iz drugih država članica Europske unije (PDV-S) - stupanjem na snagu VIDA Direktive (od 1. srpnja 2030.). Nadalje, za trgovačka društva, obrtnike i slobodna zanimanja bit će razvijen i besplatno dostupan aplikativni sustav (FiskAplikacija) koji će omogućiti pregled fiskaliziranih podataka iz sustava Fiskalizacije 1.0 i 2.0, uvid u informativnu prijavu PDV-a za određeno obračunsko razdoblje te uvid u statuse računa (zaprimljen/naplaćen/odbijen) - olakšano usklađenje eRačuna. Nadalje, poreznim obveznicima će se smanjiti troškovi prelaskom na digitalno poslovanje temeljeno na eRačunima – niži materijalni troškovi (manji troškovi ispisa, poštarina, rukovanja, arhiviranja i slično), ušteda ljudskih resursa te ubrzavanje poslovanja (lakša razmjena računa, brže usklađenje podataka, skraćenje rokova plaćanja, nesmetan protok informacija), te će se stvoriti aplikativna rješenja koja će na temelju podataka iz eRačuna olakšati vođenje poreznog knjigovodstva poreznim obveznicima.
Domaće fizičke i pravne osobe
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
U skladu s planom administrativnog rasterećenja izvršen je izračun ušteda koje će se dogoditi zamjenom papirnatih računa eRačunom. Izračun ušteda na samo određenim komponentama iznosi ukupno 120.248.405,00 EUR (u kidanje Izvješća o obavljenim donacijama hrane (DON-H) u iznosu od 15.083,70 EUR, ukidanje Knjige izlaznih računa (I-RA) 8.250.119,79 EUR, ukidanje Posebne evidencije o prodanim dobrima kupcima u okviru putničkog prometa (PDV-F)u iznosu od 75.576,46 EUR, ukidanje Prijave o tuzemnim isporukama s prijenosom porezne obveze (PPO)u iznosu od 3.541.353,32 EUR, ukidanje Posebne evidencije o primljenim računima (U-RA) u iznosu od 60.757.944,50 EUR, automatizacija postupka slanja računa računovodstvenom servisu u iznosu od 14.466.177,26 EUR, zamjena papirnate arhive računa - earhivomu iznosu od 3.242.149,97 EUR, promjene u postupku slanja i izdavanja računa u iznosu od29.900.000,00 EUR.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nije utvrđen izravan učinak u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nije utvrđen izravan učinak u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nije utvrđen izravan učinak u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nije utvrđen izravan učinak u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Akcijski plan za administrativno rasterećenje gospodarstva za 2024. i 2025. godinu.
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
6.2.
Konzultacije:
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Omogućit će se administrativno rasterećenje poreznih obveznika ukidanjem poreznih obrazaca i to Izvješća o obavljenim donacijama hrane (DON-H), Knjige izlaznih računa (I-RA), Posebne evidencije o prodanim dobrima kupcima u okviru putničkog prometa (PDV-F), Prijave o tuzemnim isporukama s prijenosom porezne obveze (PPO), Posebne evidencije o primljenim računima (U-RA). Omogućit će se zamjena obrasca OPZ-STAT izvještajnim sustavom, pojednostavljenje obrasca izvješća o poslovnim događajima s povezanim osobama (PD IPO), ukidanje statističkog obrasca (RAD 1G) za male i srednje poduzetnike, ukidanje obrazaca Zbirna prijava (ZP) i Prijava za stjecanje dobara i primljene usluge iz drugih država članica Europske unije (PDV-S) - stupanjem na snagu VIDA Direktive (od 1. srpnja 2030.). Nadalje, za trgovačka društva, obrtnike i slobodna zanimanja bit će razvijen i besplatno dostupan aplikativni sustav (FiskAplikacija) koji će omogućiti pregled fiskaliziranih podataka iz sustava Fiskalizacije 1.0 i 2.0, uvid u informativnu prijavu PDV-a za određeno obračunsko razdoblje te uvid u statuse računa (zaprimljen/naplaćen/odbijen) - olakšano usklađenje eRačuna.
Negativni učinci:
Troškovi aplikativne podrške za uvođenje e-Računa.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Proširenjem obveze fiskalizacije na sve obveznike fiskalizacije u krajnjoj potrošnji postići će se sveobuhvatnija kontrola Porezne uprave nad cjelokupnim segmenta B2C poslovanja bez obzira na način plaćanja. Nadalje, u vođenje eRačuna poslovnom sektoru omogućava uštede na troškovima te donosi povećanu učinkovitost. Također pojednostavljuje se cjelokupni proces izdavanja eRačuna, štedi vrijeme i osigurava nesmetan protok informacija, uz osiguravanje ostvarenja „zelenih“ politika i ESG ciljeva. S druge strane eRačun omogućava državi bolje planiranje fiskalne politike, praćenje makroekonomskih pokazatelja te povećanje financijske transparentnosti i održivi razvoj. Uvođenje obveze izdavanja eRačuna uz fiskalizaciju eRačuna te uvođenje sustava eIzvještavanja dovest će do značajnog administrativnog rasterećenja te omogućiti ukidanje niza poreznih prijava. U provedbi Projekta Fiskalizacija 2.0 stvoreni su i preduvjeti za daljnje unaprjeđenje i ubrzavanje poslovanja poreznih obveznika na tržištu:
- uspostavom i održavanjem Adresara metapodatkovnih servisa Porezna uprava omogućuje poreznim obveznicima razmjenu i ostalih dokumenata digitalnim putem, a ne samo eRačuna,
- održavanjem Liste identifikatora poreznih obveznika Porezna uprava omogućuje dostupnost podataka i o poslovnim jedinicama poreznih obveznika što omogućuje daljnju racionalizaciju poslovanja,
- stvaranje preduvjeta za digitalno popunjavanje Zahtjeva za povrat PDV-a (Obrazac PDV-P) u putničkom prometu omogućit će se olakšano evidentiranje i provjeru podataka za ostvarivanje prava na povrat PDV-a u putničkom prometu te
- održavanjem Javnog portala omogućava se stalna dostupnost podataka, ali i statistička razina podataka za potrebe praćenja ekonomskih politika.
8.
PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
9.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
Datum: 21. veljače 2025.