Problematika zaštite od svjetlosnog onečišćenja u zakonodavstvu Republike Hrvatske regulirana je Zakonom o zaštiti okoliša (Narodne novine, brojevi 80/13, 153/13 i 78/15 i Zakonom o zaštiti od svjetlosnog onečišćenja (Narodne novine, broj 114/11).
Hrvatski sabor donio je 2011. godine Zakon o zaštiti od svjetlosnog onečišćenja (Narodne novine, broj 114/11) kojim se uređuje zaštita od svjetlosnog onečišćenja, načela te zaštite, subjekti koji provode zaštitu, način utvrđivanja standarda upravljanja rasvijetljenošću u svrhu smanjenja potrošnje električne i drugih energija i obveznih načina rasvjetljavanja, kojim se utvrđuju mjere zaštite od prekomjerne rasvijetljenosti, ograničenja i zabrane u svezi sa svjetlosnim onečišćenjem, planiranje gradnje, održavanja i rekonstrukcije rasvjete, odgovornost proizvođača proizvoda koji služe rasvjetljavanju i drugih osoba.
Od donošenja Zakona i njegovog stupanja na snagu, prošlo je više od četiri godine. U međuvremenu su stupile na snagu mnoge izmjene i dopune u aktima na području zaštite okoliša i prirode, gradnje, prostornog uređenja i energetike te ostalih relevantnih područja, a koja su usko povezana sa zaštitom od svjetlosnog onečišćenja. Brojne promjene koje su nastupile iskazale su se u neujednačenosti istovrsnih pojmova u više zakonskih akata ili kao referenciranje na postojeće zakonodavstvo iz doba kad je Zakon donesen.
2. CILJEVI
Kako je od donošenja Zakona o zaštiti od svjetlosnog onečišćenja i njegovog stupanja na snagu prošlo više od četiri godine, te su u međuvremenu stupili na snagu novi propisi iz područja zaštite okoliša, gradnje, prostornog uređenja i energetike te ostali relevantni propisi, potrebna je izmjena i dopuna Zakona. Obzirom da ne postoji niti jedna direktiva Europske unije koja propisuje zaštitu od svjetlosnog onečišćenja, izmjene i dopune Zakona doprinijeti će dodatno zaštiti okoliša i od svjetlosnog onečišćenja, čime će Hrvatska biti svrstana u vrh zemalja Europske unije koje imaju propisane mjere zaštite okoliša od svjetlosnog onečišćenja. Krajnji cilj je navedenim izmjenama i dopunama Zakona bolje urediti područje zaštite od svjetlosnog onečišćenja, odrediti subjekte koji provode zaštitu, odrediti način utvrđivanja zahtijevanog svjetlotehničkog standarda, utvrdit mjere zaštite od prekomjerne rasvijetljenosti, ograničenja i zabrane u vezi s planiranjem gradnje, održavanjem i rekonstrukcijom sustava vanjske rasvjete.
3. MOGUĆE OPCIJE
3.1. OPCIJA 1 – ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
3.2. OPCIJA 2 – (nenormativno rješenje)
Opcije 1 i 2 koje se odnose na nenormativno rješenje koje podrazumijeva edukaciju i informiranje svih dionika i zainteresirane javnosti nisu moguće obzirom da je potrebno uskladiti postojeći Zakon s novim propisima iz područja zaštite okoliša, gradnje, prostornog uređenja i energetike te ostalih relevantnih propisa.
3.3. OPCIJA 3 – (normativno rješenje) – ne razmatra se
S obzirom na prirodu postupka drugo normativno rješenje osim navedenog u Opciji 4 nije moguće.
3.4. OPCIJA 4 – (normativno rješenje)
Normativno rješenje zahtijeva donošenje izmjene i dopune Zakona kojim će se unaprijediti sustav zaštite od svjetlosnog onečišćenja, a Republika Hrvatska svrstati među vodeće zemlje Europske unije koje imaju propisane mjere zaštite okoliša od svjetlosnog onečišćenja. Također, izmjenama i dopunama Zakon će se uskladiti s propisima iz područja zaštite okoliša, gradnje, prostornog uređenja i energetike te ostalih relevantnih propisa.
4. USPOREDBA OPCIJA
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1:
ne poduzimati ništa
Ne razmatra se
Ne razmatra se
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
Nenormativno rješenje podrazumijeva edukaciju i informiranje svih dionika i zainteresirane javnosti.
Ne razmatra se iz razloga što je potrebno uskladiti postojeći Zakon s novim propisima iz područja zaštite okoliša, gradnje, prostornog uređenja i energetike te ostalih relevantnih propisa.
Opcija 3: (normativno rješenje)
Ne razmatra se
Ne razmatra se
Opcija 4: (normativno rješenje)
Normativno rješenje zahtijeva donošenje izmjene i dopune Zakona kojim će se unaprijediti sustav zaštite od svjetlosnog onečišćenja, a Republika Hrvatska svrstati među vodeće zemlje Europske unije koje imaju propisane mjere zaštite okoliša od svjetlosnog onečišćenja. Također, izmjenama i dopunama Zakon će se uskladiti s propisima iz područja zaštite okoliša, gradnje, prostornog uređenja i energetike te ostalih relevantnih propisa.
Provedba izmjena i dopuna Zakona neće zahtijevati dodatna sredstva iz proračuna jedinica lokalne samouprave obzirom da su sredstva za rekonstrukciju rasvjete već osigurana ili se osiguravaju prilikom aktivnosti provođenja rekonstrukcije.
Normativnim rješenjem neće se povećati administrativne prepreke u poslovanju pravnih subjekata.
Normativno rješenje omogućit će primjenu standarda.
Normativno rješenje neće imati učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana i interesne skupine u društvu.
Normativnim rješenjem se uređuje zaštita od svjetlosnog onečišćenja i načela zaštite, način utvrđivanja standarda, mjere zaštite od prekomjerne rasvijetljenosti, ograničenja i zabrane, te odgovornost subjekata koji provode zaštitu kao i odgovornost proizvođača proizvoda.
UPUTA: Ovaj dio Iskaza popunjava se pri ažuriranju Nacrta prijedloga Iskaza, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade Prijedloga Iskaza.
5. SAVJETOVANJE
6. PREPORUČENA OPCIJA
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
8. PRILOZI
Teze o sadržaju propisa za izmjene i/ili dopune Zakona o zaštiti od svjetlosnog onečišćenja (Narodne novine, broj 114/11).
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I PRIRODE
ISKAZ O PROCJENI UČINAKA PROPISA
ZA
IZMJENE I/ILI DOPUNE ZAKONA O ZAŠTITI OD
SVJETLOSNOG ONEČIŠĆENJA
[Zagreb, srpanj 2016.]
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
1. PROBLEM
Problematika zaštite od svjetlosnog onečišćenja u zakonodavstvu Republike Hrvatske regulirana je Zakonom o zaštiti okoliša (Narodne novine, brojevi 80/13, 153/13 i 78/15 i Zakonom o zaštiti od svjetlosnog onečišćenja (Narodne novine, broj 114/11).
Hrvatski sabor donio je 2011. godine Zakon o zaštiti od svjetlosnog onečišćenja (Narodne novine, broj 114/11) kojim se uređuje zaštita od svjetlosnog onečišćenja, načela te zaštite, subjekti koji provode zaštitu, način utvrđivanja standarda upravljanja rasvijetljenošću u svrhu smanjenja potrošnje električne i drugih energija i obveznih načina rasvjetljavanja, kojim se utvrđuju mjere zaštite od prekomjerne rasvijetljenosti, ograničenja i zabrane u svezi sa svjetlosnim onečišćenjem, planiranje gradnje, održavanja i rekonstrukcije rasvjete, odgovornost proizvođača proizvoda koji služe rasvjetljavanju i drugih osoba.
Od donošenja Zakona i njegovog stupanja na snagu, prošlo je više od četiri godine. U međuvremenu su stupile na snagu mnoge izmjene i dopune u aktima na području zaštite okoliša i prirode, gradnje, prostornog uređenja i energetike te ostalih relevantnih područja, a koja su usko povezana sa zaštitom od svjetlosnog onečišćenja. Brojne promjene koje su nastupile iskazale su se u neujednačenosti istovrsnih pojmova u više zakonskih akata ili kao referenciranje na postojeće zakonodavstvo iz doba kad je Zakon donesen.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
2. CILJEVI
Kako je od donošenja Zakona o zaštiti od svjetlosnog onečišćenja i njegovog stupanja na snagu prošlo više od četiri godine, te su u međuvremenu stupili na snagu novi propisi iz područja zaštite okoliša, gradnje, prostornog uređenja i energetike te ostali relevantni propisi, potrebna je izmjena i dopuna Zakona. Obzirom da ne postoji niti jedna direktiva Europske unije koja propisuje zaštitu od svjetlosnog onečišćenja, izmjene i dopune Zakona doprinijeti će dodatno zaštiti okoliša i od svjetlosnog onečišćenja, čime će Hrvatska biti svrstana u vrh zemalja Europske unije koje imaju propisane mjere zaštite okoliša od svjetlosnog onečišćenja. Krajnji cilj je navedenim izmjenama i dopunama Zakona bolje urediti područje zaštite od svjetlosnog onečišćenja, odrediti subjekte koji provode zaštitu, odrediti način utvrđivanja zahtijevanog svjetlotehničkog standarda, utvrdit mjere zaštite od prekomjerne rasvijetljenosti, ograničenja i zabrane u vezi s planiranjem gradnje, održavanjem i rekonstrukcijom sustava vanjske rasvjete.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
3. MOGUĆE OPCIJE
3.1. OPCIJA 1 – ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
3.2. OPCIJA 2 – (nenormativno rješenje)
Opcije 1 i 2 koje se odnose na nenormativno rješenje koje podrazumijeva edukaciju i informiranje svih dionika i zainteresirane javnosti nisu moguće obzirom da je potrebno uskladiti postojeći Zakon s novim propisima iz područja zaštite okoliša, gradnje, prostornog uređenja i energetike te ostalih relevantnih propisa.
3.3. OPCIJA 3 – (normativno rješenje) – ne razmatra se
S obzirom na prirodu postupka drugo normativno rješenje osim navedenog u Opciji 4 nije moguće.
3.4. OPCIJA 4 – (normativno rješenje)
Normativno rješenje zahtijeva donošenje izmjene i dopune Zakona kojim će se unaprijediti sustav zaštite od svjetlosnog onečišćenja, a Republika Hrvatska svrstati među vodeće zemlje Europske unije koje imaju propisane mjere zaštite okoliša od svjetlosnog onečišćenja. Također, izmjenama i dopunama Zakon će se uskladiti s propisima iz područja zaštite okoliša, gradnje, prostornog uređenja i energetike te ostalih relevantnih propisa.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
4. USPOREDBA OPCIJA
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1:
ne poduzimati ništa
Ne razmatra se
Ne razmatra se
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
Nenormativno rješenje podrazumijeva edukaciju i informiranje svih dionika i zainteresirane javnosti.
Ne razmatra se iz razloga što je potrebno uskladiti postojeći Zakon s novim propisima iz područja zaštite okoliša, gradnje, prostornog uređenja i energetike te ostalih relevantnih propisa.
Opcija 3: (normativno rješenje)
Ne razmatra se
Ne razmatra se
Opcija 4: (normativno rješenje)
Normativno rješenje zahtijeva donošenje izmjene i dopune Zakona kojim će se unaprijediti sustav zaštite od svjetlosnog onečišćenja, a Republika Hrvatska svrstati među vodeće zemlje Europske unije koje imaju propisane mjere zaštite okoliša od svjetlosnog onečišćenja. Također, izmjenama i dopunama Zakon će se uskladiti s propisima iz područja zaštite okoliša, gradnje, prostornog uređenja i energetike te ostalih relevantnih propisa.
Provedba izmjena i dopuna Zakona neće zahtijevati dodatna sredstva iz proračuna jedinica lokalne samouprave obzirom da su sredstva za rekonstrukciju rasvjete već osigurana ili se osiguravaju prilikom aktivnosti provođenja rekonstrukcije.
Normativnim rješenjem neće se povećati administrativne prepreke u poslovanju pravnih subjekata.
Normativno rješenje omogućit će primjenu standarda.
Normativno rješenje neće imati učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana i interesne skupine u društvu.
Normativnim rješenjem se uređuje zaštita od svjetlosnog onečišćenja i načela zaštite, način utvrđivanja standarda, mjere zaštite od prekomjerne rasvijetljenosti, ograničenja i zabrane, te odgovornost subjekata koji provode zaštitu kao i odgovornost proizvođača proizvoda.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
UPUTA: Ovaj dio Iskaza popunjava se pri ažuriranju Nacrta prijedloga Iskaza, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade Prijedloga Iskaza.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
5. SAVJETOVANJE
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
6. PREPORUČENA OPCIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
8. PRILOZI
Teze o sadržaju propisa za izmjene i/ili dopune Zakona o zaštiti od svjetlosnog onečišćenja (Narodne novine, broj 114/11).
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike