MINISTARSTVO REGIONALNOGA RAZVOJA I FONDOVA EUROPSKE UNIJE
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
ZAKON O BRDSKO-PLANINSKIM PODRUČJIMA
1.3.
Datum:
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
UPRAVA ZA POTPOMOGNUTA PODRUČJA
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
DA
Naziv akta:
Program Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016.-2020.
Opis mjere:
Razvoj brdsko-planinskih područja u cilju jačanja brdsko-planinskih područja s naglaskom na ruralni razvoj, poljoprivredu, šumarstvo te drvno-prerađivačku industriju.
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
NE
Naziv pravne stečevine EU:
2. ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
U okviru institucionalnog okvira kreiranog u svrhu provedbe instrumenata poticanja razvoja područnih i lokalnih samouprava mogu se razlikovati četiri kategorije potpomognutih područja – područja koja zaostaju u društveno-gospodarskog razvoju, ratom zahvaćena područja, otoci i brdsko-planinska područja. Poseban status definiran je za Grad Vukovar donošenjem Zakona o obnovi i razvoju Grada Vukovara 2001. godine (NN 44/01). Definiranjem navedenih područja kroz krovne zakone (Zakon o područjima posebne državne skrbi (NN 44/96, 57/96, 124/97, 78/99, 73/00,87/00, 127/00, 94/01 i 88/02, 42/05 i 90/05), Zakon o otocima (NN 34/99, 149/99, 32/02, 33/06), Zakon o brdsko-planinskim područjima (NN 12/02, 32/02, 117/03, 42/05, 90/05, 80/08, 148/13, 147/14), Zakon o obnovi i razvoju Grada Vukovara (NN 44/01, 90/05) nastojalo se riješiti probleme uzrokovane društveno-gospodarskim zaostajanjem u razvoju, zaostajanje izazvano geografskim položajem te probleme područja koja su trpila izravne ratne štete. Kasnijom transformacijom regulatornog okvira u Zakon o regionalnom razvoju 2010. godine mijenjaju se mehanizmi definiranja potpomognutih područja kao i sadržaj državnih intervencija, međutim, razmjer državnih pomoći ne mijenja svoj intenzitet.
Zakon o brdsko-planinskim područjima donesen je 2002. godine („Narodne novine“ broj 12/02), a slijedile su ga izmjene i dopune objavljene u Narodnim novinama broj 32/02, 117/03, 42/05, 90/05, 80/08, 148/13, 147/14. Zakonom o brdsko-planinskim područjima uređuju se poticajne mjere za demografsku obnovu, gospodarski rast i održivi razvitak, te stvaranje preduvjeta za rješavanje socijalnih prilika i podizanja životnog standarda stanovnika u brdsko-planinskim područjima, odnosno brdsko-planinska područja određena su kao područja od interesa i pod posebnom zaštitom Republike Hrvatske. Općine i gradovi koji imaju status brdsko planinskih područja taksativno su navedene u Zakonu.
Brdsko-planinska područja jesu područja od posebnog interesa i posebnom zaštitom Republike Hrvatske radi poticanja demografske obnove, naseljavanja i stvaranja preduvjeta da se gospodarski resursi kvalitetnije koriste za gospodarski razvoj ovih područja.
Unatoč institucionalnim naporima koji su se očitovali kroz razne mjere državne pomoći: izravne kapitalne potpore lokalnim i područnim proračunima, povoljniji tretman u okviru sustava raspodjele zajedničkih poreza, porezne olakšice poreznim obveznicima, smanjivanje troškova poslovanja poduzetnicima te posebno poljoprivrednicima, poticajne mjere u području stambenog zbrinjavanja, poticajne mjere zapošljavanja i brojne druge, nisu se dogodila očekivana demografska i gospodarska pozitivna kretanja. Naprotiv, u gotovo svim područjima bilježe se kontinuirana negativna demografska, gospodarska te socijalna kretanja .
Praksa promjene ZBPP RH pokazala je da neka od pitanja koje uređuje ovaj zakon nisu pravno cjelovito te u provedbenom smislu učinkovito i koherentno riješena. Analiza i stanje gospodarskih, fiskalnih i demografskih kretanja ukazuje na važnost osmišljavanja izmjene zakonske podloge sa ciljem konvergencije razvojnih trendova i razvoja brdsko-planinskih područja.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Zakonom se uređuju ciljevi i načela upravljanja razvojem brdsko-planinskih područja kao dijelom upravljanja politikom regionalnog razvoja Republike Hrvatske, tijela nadležna za upravljanje razvojem brdsko-planinskih područja, poticanje razvoja, ostanka, povratka i naseljavanja brdsko–planinskih područja, provedba, praćenje i izvještavanje o provedbi programa za upravljanje razvojem ovih područja u svrhu gospodarske i socijalne revitalizacije brdsko-planinskih područja, jačanja socijalne kohezije i održivog razvoja te što učinkovitijeg korištenja europskih strukturnih i investicijskih fondova.
Dosadašnji zakonski okvir nije ponudio zadovoljavajuća rješenja u okviru problema zaostajanja u razvoju brdsko –planinskih područja.
Novim prijedlogom zakona nastoji se osigurati podloga za jačanje razvoja brdsko-planinskih područja s naglaskom na ruralni razvoj, poljoprivredu, šumarstvo i drvno prerađivačku industriju kao strateške odrednice konkurentnosti i ostvarenje vlastitih razvojnih potencijala.
Poticanja povratka i ostanka stanovništva na brdsko-planinskim područjima i naseljavanje državljana Republike Hrvatske svih zanimanja, osobito onih koji mogu obavljanjem djelatnosti pridonijeti gospodarskom i društvenom razvoju ovih područja; kreiranja novih politika mjera te uvjeta za daljnji rast i razvoj ovih područja; osiguranja stručne i financijske pomoći za pripremu razvojnih projekata na potpomognutim područjima za čiju se provedbu planiraju koristiti sredstva europskih strukturnih i investicijskih fondova.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Kao dokaz mogu se navesti i analitička podloga u okviru Strategije regionalnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje do 2020. godine kao i pokazatelji kretanja i stanja demografskih, gospodarskih i fiskalnih obilježja u okviru izračuna indeksa razvijenosti koji svjedoče o potrebi rješavanja sve većih razvojnih nejednakosti županija te lokalnih zajednica u Republici Hrvatskoj.
3. UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Praksa primjene Zakona o brdsko- planinskim područjima Republike Hrvatske pokazala je da neka od pitanja koje uređuje Zakon nisu pravno cjelovito i u provedenom smislu učinkovito i koherentno riješena. Ovim zakonskim prijedlogom želi se ojačati razvojni potencijal brdsko-planinskih područja. Cilj je sustavno djelovanje kroz mjere i politike koje bi omogućile razvoj brdsko-planinskih područja s naglaskom na ruralni razvoj, poljoprivredu, šumarstvo i drvno prerađivačku industriju kao strateške odrednice.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Kroz posebno izrađene programe brdsko-planinskih područja te korištenjem vlastitog razvojnog potencijala nastoji se postići gospodarski oporavak kroz rast i razvoj investicija, te poticanje povratka i ostanka stanovništva, sprečavanje iseljavanja stanovništva i smanjenje negativnog demografskog trenda.
Očekuju se pozitivni učinci na demografska, gospodarska i socijalna kretanja.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Učinci i promjene koje će Zakon polučiti moguće je očekivati u trogodišnjem razdoblju od dana stupanja na snagu novog Zakona.
4. UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
-Novi propis / stavljanje van snage propisa
Obrazloženje:
Stupanjem na snagu novog propisa nastoji se osigurati učinkovitija potpora brdsko-planinskim područjima kao i povećanje i optimalno korištenje vlastitog razvojnog potencijala uz ključne mjere državne intervencije
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Obrazloženje:
Ova opcija ne može se razmatrati obzirom na potrebne izmjene Zakona o brdsko-planinskim područjima Republike Hrvatske moguće je jedino normativno rješenje prema izrađenim tezama propisa.
5. UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1. UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Da
Ne
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Da
Ne
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Da
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Da
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Da
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Da
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Da
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Da
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Ne
Da
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Da
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Da
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Da
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Da
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
MINISTARSTVO REGIONALNOGA RAZVOJA I FONDOVA EUROPSKE UNIJE
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
ZAKON O BRDSKO-PLANINSKIM PODRUČJIMA
1.3.
Datum:
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
UPRAVA ZA POTPOMOGNUTA PODRUČJA
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
DA
Naziv akta:
Program Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016.-2020.
Opis mjere:
Razvoj brdsko-planinskih područja u cilju jačanja brdsko-planinskih područja s naglaskom na ruralni razvoj, poljoprivredu, šumarstvo te drvno-prerađivačku industriju.
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
NE
Naziv pravne stečevine EU:
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
2. ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
U okviru institucionalnog okvira kreiranog u svrhu provedbe instrumenata poticanja razvoja područnih i lokalnih samouprava mogu se razlikovati četiri kategorije potpomognutih područja – područja koja zaostaju u društveno-gospodarskog razvoju, ratom zahvaćena područja, otoci i brdsko-planinska područja. Poseban status definiran je za Grad Vukovar donošenjem Zakona o obnovi i razvoju Grada Vukovara 2001. godine (NN 44/01). Definiranjem navedenih područja kroz krovne zakone (Zakon o područjima posebne državne skrbi (NN 44/96, 57/96, 124/97, 78/99, 73/00,87/00, 127/00, 94/01 i 88/02, 42/05 i 90/05), Zakon o otocima (NN 34/99, 149/99, 32/02, 33/06), Zakon o brdsko-planinskim područjima (NN 12/02, 32/02, 117/03, 42/05, 90/05, 80/08, 148/13, 147/14), Zakon o obnovi i razvoju Grada Vukovara (NN 44/01, 90/05) nastojalo se riješiti probleme uzrokovane društveno-gospodarskim zaostajanjem u razvoju, zaostajanje izazvano geografskim položajem te probleme područja koja su trpila izravne ratne štete. Kasnijom transformacijom regulatornog okvira u Zakon o regionalnom razvoju 2010. godine mijenjaju se mehanizmi definiranja potpomognutih područja kao i sadržaj državnih intervencija, međutim, razmjer državnih pomoći ne mijenja svoj intenzitet.
Zakon o brdsko-planinskim područjima donesen je 2002. godine („Narodne novine“ broj 12/02), a slijedile su ga izmjene i dopune objavljene u Narodnim novinama broj 32/02, 117/03, 42/05, 90/05, 80/08, 148/13, 147/14. Zakonom o brdsko-planinskim područjima uređuju se poticajne mjere za demografsku obnovu, gospodarski rast i održivi razvitak, te stvaranje preduvjeta za rješavanje socijalnih prilika i podizanja životnog standarda stanovnika u brdsko-planinskim područjima, odnosno brdsko-planinska područja određena su kao područja od interesa i pod posebnom zaštitom Republike Hrvatske. Općine i gradovi koji imaju status brdsko planinskih područja taksativno su navedene u Zakonu.
Brdsko-planinska područja jesu područja od posebnog interesa i posebnom zaštitom Republike Hrvatske radi poticanja demografske obnove, naseljavanja i stvaranja preduvjeta da se gospodarski resursi kvalitetnije koriste za gospodarski razvoj ovih područja.
Unatoč institucionalnim naporima koji su se očitovali kroz razne mjere državne pomoći: izravne kapitalne potpore lokalnim i područnim proračunima, povoljniji tretman u okviru sustava raspodjele zajedničkih poreza, porezne olakšice poreznim obveznicima, smanjivanje troškova poslovanja poduzetnicima te posebno poljoprivrednicima, poticajne mjere u području stambenog zbrinjavanja, poticajne mjere zapošljavanja i brojne druge, nisu se dogodila očekivana demografska i gospodarska pozitivna kretanja. Naprotiv, u gotovo svim područjima bilježe se kontinuirana negativna demografska, gospodarska te socijalna kretanja .
Praksa promjene ZBPP RH pokazala je da neka od pitanja koje uređuje ovaj zakon nisu pravno cjelovito te u provedbenom smislu učinkovito i koherentno riješena. Analiza i stanje gospodarskih, fiskalnih i demografskih kretanja ukazuje na važnost osmišljavanja izmjene zakonske podloge sa ciljem konvergencije razvojnih trendova i razvoja brdsko-planinskih područja.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Zakonom se uređuju ciljevi i načela upravljanja razvojem brdsko-planinskih područja kao dijelom upravljanja politikom regionalnog razvoja Republike Hrvatske, tijela nadležna za upravljanje razvojem brdsko-planinskih područja, poticanje razvoja, ostanka, povratka i naseljavanja brdsko–planinskih područja, provedba, praćenje i izvještavanje o provedbi programa za upravljanje razvojem ovih područja u svrhu gospodarske i socijalne revitalizacije brdsko-planinskih područja, jačanja socijalne kohezije i održivog razvoja te što učinkovitijeg korištenja europskih strukturnih i investicijskih fondova.
Dosadašnji zakonski okvir nije ponudio zadovoljavajuća rješenja u okviru problema zaostajanja u razvoju brdsko –planinskih područja.
Novim prijedlogom zakona nastoji se osigurati podloga za jačanje razvoja brdsko-planinskih područja s naglaskom na ruralni razvoj, poljoprivredu, šumarstvo i drvno prerađivačku industriju kao strateške odrednice konkurentnosti i ostvarenje vlastitih razvojnih potencijala.
Poticanja povratka i ostanka stanovništva na brdsko-planinskim područjima i naseljavanje državljana Republike Hrvatske svih zanimanja, osobito onih koji mogu obavljanjem djelatnosti pridonijeti gospodarskom i društvenom razvoju ovih područja; kreiranja novih politika mjera te uvjeta za daljnji rast i razvoj ovih područja; osiguranja stručne i financijske pomoći za pripremu razvojnih projekata na potpomognutim područjima za čiju se provedbu planiraju koristiti sredstva europskih strukturnih i investicijskih fondova.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Kao dokaz mogu se navesti i analitička podloga u okviru Strategije regionalnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje do 2020. godine kao i pokazatelji kretanja i stanja demografskih, gospodarskih i fiskalnih obilježja u okviru izračuna indeksa razvijenosti koji svjedoče o potrebi rješavanja sve većih razvojnih nejednakosti županija te lokalnih zajednica u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
3. UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Praksa primjene Zakona o brdsko- planinskim područjima Republike Hrvatske pokazala je da neka od pitanja koje uređuje Zakon nisu pravno cjelovito i u provedenom smislu učinkovito i koherentno riješena. Ovim zakonskim prijedlogom želi se ojačati razvojni potencijal brdsko-planinskih područja. Cilj je sustavno djelovanje kroz mjere i politike koje bi omogućile razvoj brdsko-planinskih područja s naglaskom na ruralni razvoj, poljoprivredu, šumarstvo i drvno prerađivačku industriju kao strateške odrednice.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Kroz posebno izrađene programe brdsko-planinskih područja te korištenjem vlastitog razvojnog potencijala nastoji se postići gospodarski oporavak kroz rast i razvoj investicija, te poticanje povratka i ostanka stanovništva, sprečavanje iseljavanja stanovništva i smanjenje negativnog demografskog trenda.
Očekuju se pozitivni učinci na demografska, gospodarska i socijalna kretanja.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Učinci i promjene koje će Zakon polučiti moguće je očekivati u trogodišnjem razdoblju od dana stupanja na snagu novog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
4. UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
- Novi propis / stavljanje van snage propisa
Obrazloženje:
Stupanjem na snagu novog propisa nastoji se osigurati učinkovitija potpora brdsko-planinskim područjima kao i povećanje i optimalno korištenje vlastitog razvojnog potencijala uz ključne mjere državne intervencije
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Obrazloženje:
Ova opcija ne može se razmatrati obzirom na potrebne izmjene Zakona o brdsko-planinskim područjima Republike Hrvatske moguće je jedino normativno rješenje prema izrađenim tezama propisa.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
5. UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
5.1. UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Da
Ne
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Da
Ne
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Da
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Da
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Da
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Da
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Da
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Da
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Ne
Da
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Da
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Da
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Da
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Da
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge