OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SUZBIJANJU ZLOUPORABE DROGA
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1. Stručni nositelj: Ministarstvo zdravstva
1.2. Naziv nacrta prijedloga zakona: Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o suzbijanju zlouporabe droga
1.3. Datum: 21. lipanj 2018.
1.4. Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene: Glavno tajništvo, Sektor za pravne poslove, Služba za normativne poslove
1.5. Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?Da/Ne: NE
Naziv akta: -
1.6. Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije? Da/Ne: DA
Naziv pravne stečevine EU:
Direktiva (EU) 2017/2103 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. studenoga 2017. o izmjeni Okvirne odluke Vijeća 2004/757/PUP kako bi se nove psihoaktivne tvari obuhvatile
definicijom „droge” te o stavljanju izvan snage Odluke Vijeća 2005/387/PUP
2. ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1. Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
1. Rizik za javno zdravlje zbog pojave i dostupnosti novih psihoaktivnih tvari.
2. Uporaba proizvoda koji sadrže nove psihoaktivne tvari, nemogućnost postupanja nadležnih inspekcija kako bi se spriječila njihova uporaba i daljnja prodaja.
2.2. Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
1. Normativnim rješenjem preuzima se nova Direktiva (EU) 2017/2103 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. studenoga 2017. o izmjeni Okvirne odluke Vijeća 2004/757/PUP, kojom su i nove psihoaktivne tvari obuhvaćene definicijom droge te bi se na taj način učinkovito smanjila dostupnost novih psihoaktivnih tvari koje predstavljaju ozbiljan rizik za javno zdravlje i ozbiljan rizik za društvo te kako bi se spriječila trgovina tim tvarima u Europskoj uniji i djelovanje kriminalnih organizacija.
2. Radi pojave i vrlo brzog porasta broja novih psihoaktivnih tvari u Europskoj uniji i Republici Hrvatskoj koje nisu pod zakonskom kontrolom i predstavljaju prijetnju javnom zdravlju nužno je omogućiti nadležnim inspekcijama brzo i učinkovito postupanje radi sprječavanja uporabe proizvoda koji sadrže nove psihoaktvine tvari.
2.3. Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Odredbe nove Direktive o izmjeni Okvirne odluke Vijeća države članice Europske unije moraju što prije primijeniti kako bi se riješio problem pojave i širenja novih štetnih psihoaktivnih tvari u Europskoj uniji, koje predstavljaju ozbiljan rizik za javno zdravlje i ozbiljan rizik za društvo.
Kako se uglavnom radi o sintetskim kanabinoidima čija konzumacija može uzrokovati ozbiljne posljedice po zdravlje, čak i sa smrtnim ishodom u cilju trenutačne zaštite života i zdravlja ljudi u slučaju pojave nove psihoaktivne tvari potrebno je omogućiti ministru nadležnom za zdravstvo donošenje naredbe o zabrani uporabe nove psihoaktivne tvari.
Kaznenim zakonom („Narodne novine”, broj 125/11, 144/12, 56/15, 61/15 i 101/17) djelomično je izmijenjen i proširen opis kaznenog djela koji se odnosi na droge. Tako se člankom 190. Kaznenog zakona propisuju kaznena djela neovlaštene proizvodnje i prometa droga, člankom 191. propisuju se kaznena djela omogućavanja trošenja droga dok je člankom 191.a predviđena kaznena odgovornost za neovlaštenu proizvodnju i promet tvari zabranjenih u sportu. Pored navedenoga, prema novom Kaznenom zakonu više se ne predviđa kaznena odgovornost za posjedovanje droge, već samo prekršajna odgovornost i to na temelju članka 3., odnosno članka 54. stavka 3. Zakona o suzbijanju zlouporabe droga („Narodne novine“, broj 107/01, 87/02, 163/03, 141/04, 40/07, 149/09, 84/11 i 80/13).
U važećem Zakonu nije normirano uništavanje droge oduzete u prekršajnim postupcima. U odredbama Kaznenog zakona izvršene su izmjene odredbi koje se odnose na posjedovanje droga, u smislu da posjedovanje droge za osobnu uporabu više nije kazneno djelo. Stoga je potrebno normirati uništavanje droge oduzete u prekršajnim postupcima.
Dosadašnje zakonodavno rješenje imalo je za posljedicu velike probleme i troškove skladištenja i čuvanja droge, s obzirom da su rokovi za uništenje bili i nesvrhoviti i predugi.
3. UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1. Što je cilj koji se namjerava postići?
1. Smanjiti dostupnost novih psihoaktivnih tvari na hrvatskom tržištu.
2. Omogućiti nadležnim inspekcijama postupanje u slučajevima kada posumnjaju da sastav nekog proizvoda ne odgovara sastavu navedenom u obavijesti o proizvodu, odnosno da proizvod sadrži psihoaktivne tvari ili nove psihoaktivne tvari te, da bi se spriječila njihova uporaba i prodaja, omogućiti ministru nadležnom za zdravstvo donošenje naredbe o zabrani uporabe nove psihoaktivne tvari i uvrštavanje nove psihoaktivne tvari na Popis droga i psihoaktivnih tvari.
3. Normiranje uništavanje droga u prekršajnim postupcima.
3.2. Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti? Novom Direktivom se na razini Europske unije proširuju primjene odredbi kaznenog prava Europske unije koje se primjenjuju na nezakonitu trgovinu drogom na nove psihoaktivne tvari koje predstavljaju ozbiljan rizik za javno zdravlje i, ako je to primjenjivo, ozbiljan rizik za društvo.
Ubrzavanje postupka uništavanja droga.
3.3. Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Stupanjem na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o suzbijanju zlouporabe droga omogućit će se provedba navedenog rješenja.
4. UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1. Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o suzbijanju zlouporabe droga
Obrazloženje:
Normativnim rješenjem preuzet će se pravna stečevina Europske unije, definirat će se nove psihoaktivne tvari te će se uskladiti odredbe Zakona o suzbijanju zlouporabe droga s odredbama Kaznenog zakona.
4.2. Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nema mogućeg nenormativnog rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Obrazloženje:
Usklađivanje s novom Direktivom i Kaznenim zakonom nije moguće urediti nenormativnim rješenjem.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SUZBIJANJU ZLOUPORABE DROGA
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1. Stručni nositelj: Ministarstvo zdravstva
1.2. Naziv nacrta prijedloga zakona: Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o suzbijanju zlouporabe droga
1.3. Datum: 21. lipanj 2018.
1.4. Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene: Glavno tajništvo, Sektor za pravne poslove, Služba za normativne poslove
1.5. Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?Da/Ne: NE
Naziv akta: -
1.6. Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije? Da/Ne: DA
Naziv pravne stečevine EU:
Direktiva (EU) 2017/2103 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. studenoga 2017. o izmjeni Okvirne odluke Vijeća 2004/757/PUP kako bi se nove psihoaktivne tvari obuhvatile
definicijom „droge” te o stavljanju izvan snage Odluke Vijeća 2005/387/PUP
2. ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1. Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
1. Rizik za javno zdravlje zbog pojave i dostupnosti novih psihoaktivnih tvari.
2. Uporaba proizvoda koji sadrže nove psihoaktivne tvari, nemogućnost postupanja nadležnih inspekcija kako bi se spriječila njihova uporaba i daljnja prodaja.
2.2. Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
1. Normativnim rješenjem preuzima se nova Direktiva (EU) 2017/2103 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. studenoga 2017. o izmjeni Okvirne odluke Vijeća 2004/757/PUP, kojom su i nove psihoaktivne tvari obuhvaćene definicijom droge te bi se na taj način učinkovito smanjila dostupnost novih psihoaktivnih tvari koje predstavljaju ozbiljan rizik za javno zdravlje i ozbiljan rizik za društvo te kako bi se spriječila trgovina tim tvarima u Europskoj uniji i djelovanje kriminalnih organizacija.
2. Radi pojave i vrlo brzog porasta broja novih psihoaktivnih tvari u Europskoj uniji i Republici Hrvatskoj koje nisu pod zakonskom kontrolom i predstavljaju prijetnju javnom zdravlju nužno je omogućiti nadležnim inspekcijama brzo i učinkovito postupanje radi sprječavanja uporabe proizvoda koji sadrže nove psihoaktvine tvari.
2.3. Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Odredbe nove Direktive o izmjeni Okvirne odluke Vijeća države članice Europske unije moraju što prije primijeniti kako bi se riješio problem pojave i širenja novih štetnih psihoaktivnih tvari u Europskoj uniji, koje predstavljaju ozbiljan rizik za javno zdravlje i ozbiljan rizik za društvo.
Kako se uglavnom radi o sintetskim kanabinoidima čija konzumacija može uzrokovati ozbiljne posljedice po zdravlje, čak i sa smrtnim ishodom u cilju trenutačne zaštite života i zdravlja ljudi u slučaju pojave nove psihoaktivne tvari potrebno je omogućiti ministru nadležnom za zdravstvo donošenje naredbe o zabrani uporabe nove psihoaktivne tvari.
Kaznenim zakonom („Narodne novine”, broj 125/11, 144/12, 56/15, 61/15 i 101/17) djelomično je izmijenjen i proširen opis kaznenog djela koji se odnosi na droge. Tako se člankom 190. Kaznenog zakona propisuju kaznena djela neovlaštene proizvodnje i prometa droga, člankom 191. propisuju se kaznena djela omogućavanja trošenja droga dok je člankom 191.a predviđena kaznena odgovornost za neovlaštenu proizvodnju i promet tvari zabranjenih u sportu. Pored navedenoga, prema novom Kaznenom zakonu više se ne predviđa kaznena odgovornost za posjedovanje droge, već samo prekršajna odgovornost i to na temelju članka 3., odnosno članka 54. stavka 3. Zakona o suzbijanju zlouporabe droga („Narodne novine“, broj 107/01, 87/02, 163/03, 141/04, 40/07, 149/09, 84/11 i 80/13).
U važećem Zakonu nije normirano uništavanje droge oduzete u prekršajnim postupcima. U odredbama Kaznenog zakona izvršene su izmjene odredbi koje se odnose na posjedovanje droga, u smislu da posjedovanje droge za osobnu uporabu više nije kazneno djelo. Stoga je potrebno normirati uništavanje droge oduzete u prekršajnim postupcima.
Dosadašnje zakonodavno rješenje imalo je za posljedicu velike probleme i troškove skladištenja i čuvanja droge, s obzirom da su rokovi za uništenje bili i nesvrhoviti i predugi.
3. UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1. Što je cilj koji se namjerava postići?
1. Smanjiti dostupnost novih psihoaktivnih tvari na hrvatskom tržištu.
2. Omogućiti nadležnim inspekcijama postupanje u slučajevima kada posumnjaju da sastav nekog proizvoda ne odgovara sastavu navedenom u obavijesti o proizvodu, odnosno da proizvod sadrži psihoaktivne tvari ili nove psihoaktivne tvari te, da bi se spriječila njihova uporaba i prodaja, omogućiti ministru nadležnom za zdravstvo donošenje naredbe o zabrani uporabe nove psihoaktivne tvari i uvrštavanje nove psihoaktivne tvari na Popis droga i psihoaktivnih tvari.
3. Normiranje uništavanje droga u prekršajnim postupcima.
3.2. Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti? Novom Direktivom se na razini Europske unije proširuju primjene odredbi kaznenog prava Europske unije koje se primjenjuju na nezakonitu trgovinu drogom na nove psihoaktivne tvari koje predstavljaju ozbiljan rizik za javno zdravlje i, ako je to primjenjivo, ozbiljan rizik za društvo.
Ubrzavanje postupka uništavanja droga.
3.3. Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Stupanjem na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o suzbijanju zlouporabe droga omogućit će se provedba navedenog rješenja.
4. UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1. Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o suzbijanju zlouporabe droga
Obrazloženje:
Normativnim rješenjem preuzet će se pravna stečevina Europske unije, definirat će se nove psihoaktivne tvari te će se uskladiti odredbe Zakona o suzbijanju zlouporabe droga s odredbama Kaznenog zakona.
4.2. Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nema mogućeg nenormativnog rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Obrazloženje:
Usklađivanje s novom Direktivom i Kaznenim zakonom nije moguće urediti nenormativnim rješenjem.