NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O DOPRINOSIMA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakon o doprinosima (u daljnjem tekstu: Zakon) objavljen je u Narodnim novinama, broj 84/08 od 18. srpnja 2008. godine i prije početka primjene, (u okviru reforme sustava zdravstvenog osiguranja čiji je nositelj bilo Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi) dopunjen je novim odredbama (Narodne novine, broj 152/08) te je propisana obveza dodatnog doprinosa za zdravstveno osiguranje za umirovljenike i za nezaposlene osobe. Sljedeća izmjena Zakona objavljena je u Narodnim novinama, broj 94/09, kojom je izmijenjena odredba o iznosu osnovice za obračun doprinosa za samostalne umjetnike kojima se doprinosi plaćaju iz državnog proračuna, prema Zakonu o pravima samostalnih umjetnika i poticanju kulturnog i umjetničkog stvaralaštva (Narodne novine, broj 43/96). Izmjenama i dopunama Zakona objavljenima u Narodnim novinama, broj 18/11 zakonski tekst je usklađen s propisima koji uređuju obvezna osiguranja, te dodatno nomotehnički uređen, nakon čega su uslijedile izmjene i dopune Zakona, objavljene u Narodnim novinama, broj 22/12, kojima je snižena opća stopa za obračun doprinosa za zdravstveno osiguranje s 15% na 13%. Isto tako uvedena je obveza prijeboja potraživanja po osnovi ugovornog odnosa s Hrvatskim zavodom za zdravstveno osiguranje s dugom za doprinose i dana je ovlast Vladi Republike Hrvatske da može uredbom propisati način provedbe uplate doprinosa prema plaći. Osim toga, zakonski tekst je usklađen s propisima o mirovinskom osiguranju i Pomorskim zakonikom, te je dodatno nomotehnički uređen. Izmjenama i dopunama Zakona objavljenima u Narodnim novinama, broj 144/12, brisane su odredbe prema kojima se doprinosi na osnovicu za osiguranike po osnovi radnog odnosa i izabrane i imenovane osobe mogu obračunavati prema zbirnoj osnovici, te su dodane odredbe o obvezi izvještavanja i u slučaju kad nema obveze doprinosa za vrijeme korištenja prava na bolovanje, a pojedine odredbe su uređene radi sigurnije primjene i tumačenja. Izmjenama i dopunama Zakona, objavljenima u Narodnim novinama, broj 148/13, odredbe Zakona usklađene su s uredbama Europske unije o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti i to s Uredbom (EZ) broj 883/2004 Europskoga parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. godine o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti i Uredbom (EZ) broj 987/2009 Europskoga parlamenta i Vijeća od 16. rujna 2009. godine kojom se utvrđuje postupak provedbe Uredbe (EZ) broj 883/2004 o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti, te s odredbama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju (Narodne novine, broj 80/13) i odredbama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju i zdravstvenoj zaštiti stranaca u Republici Hrvatskoj (Narodne novine, broj 80/13). Osim navedenog, ministru financija je dana ovlast da, u slučaju izmjena ili donošenja novih propisa kojima se uređuje pitanje obveznih osiguranja, može provedbenim propisom urediti pitanje obveze doprinosa za nove osnove osiguranja. Izmjenama i dopunama Zakona objavljenima u Narodnim novinama 41/14, odredbe Zakona usklađene su s odredbama Zakona o mirovinskom osiguranju (Narodne novine, broj 157/13) i odredbama Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o posredovanju pri zapošljavanju i pravima za vrijeme nezaposlenosti (Narodne novine, broj 153/13). Osim navedenog propisan je novi rok za plaćanje doprinosa za poslodavce sa sjedištem ili mjestom rada u Europskoj uniji te su ujednačeni rokovi dospijeća doprinosa za osobe koje obavljaju samostalnu djelatnost od koje plaćaju porez na dobit. Izmjenama i dopunama Zakona objavljenima u Narodnim novinama, broj 143/14 izmijenjen je način utvrđivanja obveza doprinosa obveznicima doprinosa za svoje osobno osiguranje: osobe koje obavljaju samostalnu djelatnost same utvrđuju obvezu doprinosa putem obrasca JOPPD, osobama s profesionalnim statusom obveza se utvrđuje „trajnim“ rješenjem, a pomorcima – članovima posade broda u međunarodnoj plovidbi obveza se utvrđuje nakon isteka kalendarske godine. Nadalje, Zakon je usklađen s odredbama Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom (Narodne novine, broj 157/13) na načina da i poslodavci – obveznici zapošljavanja osoba s invaliditetom, doprinos za zapošljavanje plaćaju po stopi od 1,7%. Propisana je iznimka od obveze doprinosa po osnovi drugog dohotka koji je, sukladno propisima o porezu na dohodak, utvrđen po osnovi razlike vrijednosti imovine i visine sredstava kojima je stečena. Postupak provedbe plaćanja doprinosa koji je do tada bio uređen odredbama Uredbe o načinu provedbe plaćanja doprinosa prema plaći, primicima uz plaću, odnosno mjesečnoj osnovici za obračun doprinosa temeljem radnog odnosa, propisan je odredbama Zakona o doprinosima, dok je ministru financija dana ovlast da određena pitanja podrobnije uredi provedbenim propisom. Također je uređeno pitanje obveze doprinosa za mlade osobe do 30 godina života s kojima poslodavac sklopi ugovor o radu na neodređeno vrijeme, na način da je za te osobe propisana samo obveza doprinosa za mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti i doprinosa za mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje i to u razdoblju do 5 godina od početka zaposlenja.Osim navedenoga, odredbe Zakona o doprinosima, kojima se uređuju jedinstveni nazivi osiguranja ponovno su u cijelosti potpuno izmijenjene radi usklađenja sa zakonima koji uređuju obvezna osiguranja, te je promijenjen rok za obračun i uplatu doprinosa u slučaju obveze doprinosa za osiguranike po osnovi rada kod poslodavca s registriranim sjedištem ili mjestom poslovanja u drugoj državi članici prema kojima se, sukladno propisima Europske unije o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti, primjenjuje zakonodavstvo Republike Hrvatske. Posljednjim izmjenama i dopunama Zakona objavljenima u Narodnim novinama broj 115/16 povećan je koeficijent za utvrđivanje minimalne mjesečne osnovice s 0,35 na 0,38 a kako bi se iznos minimalne mjesečne osnovice uskladio s iznosom minimalne plaće. Nadalje, ukinuta su izuzeća od obveze doprinosa po osnovi drugog dohotka prema autorskim i umjetničkim naknadama te prema primicima koje ostvaruju umirovljenici. Također su smanjene stope doprinosa za primitke po osnovi drugog dohotka i druge djelatnosti i to doprinos za mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti s 20% odnosno 15% na 10% odnosno 7,5%, doprinos za mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje s 5% na 2,5% te doprinos za zdravstveno osiguranje s 15% na 7,5%. Osim navedenoga, osobama u radnom odnosu koje su istovremeno kod poslodavca članovi uprave trgovačkog društva ili izvršni direktori trgovačkog društva ili izvršni upravitelji zadruge propisana je mjesečna osnovica za obračun doprinosa u visini osnovice propisane za osiguranike po osnovi obrta ako se ne isplaćuje plaća ili se isplaćuje plaća niža od propisane.
Zakon uređuje sva pitanja vezana uz doprinose kao što su: vrste doprinosa i stope za obračun, obveznik doprinosa, obveznik obračunavanja doprinosa, obveznik plaćanja doprinosa, osnovice za obračun i način njihova utvrđivanja, obveza i način obračunavanja, obveza plaćanja i rokovi za uplatu, obveza izvješćivanja te druga pitanja vezana uz poslove prikupljanja doprinosa.
Vlada Republike Hrvatske usvojila je u travnju 2016. godine na svojoj 17. sjednici Nacionalni program reformi 2016. Prema Nacionalnom programu reformi, dva glavna cilja strukturnih politika u 2016. i 2017. se odnose na povećanje održivosti duga opće države i promicanje rasta i zapošljavanja u hrvatskom gospodarstvu.
Programom Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016.-2020., između ostaloga, utvrđeni su ciljevi koji su odnose na porezni sustav i cjelovitu poreznu reformu. Analizom je utvrđeno da djelomične i pojedinačne intervencije u samo neke porezne oblike dovode do visoke razine porezne nesigurnosti, nedovoljnog poznavanja poreznog sustava te nejasnih i nedosljednih zakonskih odredbi koje kao krajnji rezultat imaju izostanak i odbijanje domaćih i stranih investicija. Stoga je tijekom 2016., na temelju sveobuhvatne analize poreznog sustava, započeta provedba porezne reforme s promjenom 16 propisa koji su stupili na snagu 1. siječnja 2017. čime je započeo prvi krug porezne reforme. Drugi krug je započeo 1. siječnja 2018. dok se primjena trećeg kruga porezne reforme planira od 1. siječnja 2019.. Ciljevi porezne reforme su smanjenje ukupnog poreznog opterećenja, stabilan, održiv i jednostavan porezni sustav, socijalno pravedniji porezni sustav, jednostavnija i jeftinija porezna administracija te veća pravna sigurnost za porezne obveznike.
Radi ispunjavanja navedenih ciljeva, nakon analize, u sustavu doprinosa za obvezna osiguranja uočeno je da je administrativno kompliciran, a troškovi rada i nadalje vrlo visoki. U sustavu doprinosa postoji pet doprinosa za obvezno osiguranje, a zbrojena stopa doprinosa iznosi 37,2% od bruto osnovice. Sustav obračuna javnih davanja glede administriranja i plaćanja znatno se pojednostavljuje ukidanjem dva doprinosa na osnovicu.
S ciljem daljnjeg rasterećenja cijene rada, pojednostavljenjem sustava doprinosa, te administrativnog rasterećenja poreznih obveznika predložene su izmjene i dopune Zakona o doprinosima.
Osnovna pitanja koja treba urediti Zakonom
Zakonom treba urediti slijedeće:
1.Pojednostavljenje sustava
Odredbama ovog Prijedloga zakona sustav obračuna javnih davanja glede administriranja i plaćanja znatno se pojednostavljuje ukidanjem dva doprinosa na osnovicu i to doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti od 1,7% i doprinosa za zaštitu zdravlja na radu od 0,5%.
Istovremeno će se povećati doprinos za zdravstveno osiguranje s 15% na 16,5%, što ima za cilj doprinijeti saniranju financijskih poteškoća u sustavu zdravstva.
Ukidanjem dva doprinosa ukupno opterećenje plaće doprinosima s 37,2% smanjuje se na 36,5%, što poslodavcima otvora prostor za povećanje plaće radnicima.
2.Sprječavanje zlouporabe
Odredbama ovog Prijedloga zakona spriječila bi se zlouporaba propisa osiguranika koji s poslodavcem ima ugovoren rad u punom radnom vremenu koji je istodobno kod poslodavca član uprave trgovačkog društva ili izvršni direktor trgovačkog društva ili upravitelj zadruge povećanjem koeficijent s 0,65 na 1,1 koji se množi s prosječnom plaćom kako bi se utvrdila mjesečne osnovice za obračun doprinosa. Time bi se izjednačila mjesečna osnovica za osiguranike člana uprave trgovačkog društva ili izvršnog direktora trgovačkog društva ili upravitelja zadruge s mjesečnom osnovicom s za osiguranike s osnova samostalne djelatnosti obrta koji utvrđuju dobit od samostalne djelatnosti te umanjila razlika u visini obveznih doprinosa između navedenih.
Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Provedbom ovog Prijedloga zakona odnosno ukidanjem doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti od 1,7% i doprinosa za zaštitu zdravlja na radu od 0,5% uz istovremeno povećanje doprinosa za zdravstveno osiguranje na 16,5% ukupno izdvajanje poduzetnika na plaću umanjuje za 0,7 postotnih bodova što prema projekcijama iznosi 900 milijuna kuna, a čime se otvara prostor za povećanje plaća.
Predloženim izmjenama i dopunama Zakona prava koja se ostvaruju na temelju doprinosa čije se ukidanje predlaže zadržala bi se po osnovi uplate zadržanih doprinosa uz prilagodbu sektorskih propisa, Zakona o zdravstvenom osiguranju i Zakona o posredovanju pri zapošljavanju i pravima za vrijeme nezaposlenosti.
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu predloženoga Zakona nisu potrebna dodatna sredstva.
Članak 1.
U Zakonu o doprinosima (»Narodne novine«, br. 84/08, 152/08, 94/09, 18/11, 22/12, 144/12, 148/13, 41/14, 143/14 i 115/16) u članku 2. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Obveznim osiguranjima, u smislu ovog Zakona, smatraju se:
1.obvezno mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti,
2.obvezno mirovinsko osiguranje za starost na temelju individualne kapitalizirane štednje,
3.obvezno zdravstveno osiguranje. osiguranje i zdravstveno osiguranje za slučaj ozljede na radu i profesionalne bolesti“.
Članak 2.
U članku 7. točki 16. riječi: „te zdravstvenog osiguranja zaštite zdravlja na radu“ brišu se.
U točki 17. iza riječi: „obvezno zdravstveno osiguranje“ briše se zarez i riječi: „zdravstvenog osiguranja zaštite zdravlja na radu i osiguranja u slučaju nezaposlenosti“.
Točka 19. mijenja se i glasi:
„19. najviša godišnja osnovica najviši je iznos do kojega je obveza uplatiti doprinos za mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti po stopama iz članka 13. stavka 1. točke 1. ovoga Zakona i to prema svim osnovama za jednu godinu;“.
Članak 3.
U članku 9. stavku 1. riječi: „te osiguranja za slučaj nezaposlenosti“ brišu se, a u točkama 1., 2., 3., 6., 9., 10., 11., 12., 13., 14.a, 15., 18., 19. i 31. iza podstavka 2. umjesto zareza stavlja se točka-zarez, a podstavak 3. briše se.
Članak 4.
Članak 12. mijenja se i glasi:
„Ovisno o statusu osiguranika u odnosu na obvezna osiguranja, za financiranje obveznih osiguranja obveza je obračunavanja i plaćanja doprinosa po vrstama i stopama za obračun, i to: 1. doprinosa za obvezno mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti,
2. doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje i zdravstveno osiguranje za slučaj ozljede na radu i profesionalne bolesti i
3. doprinosa za obvezno mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje.“.
Članak 5.
U članku 14. stavku 1. točki 1. riječi: „15%“ zamjenjuju se riječima: „16,5%“.
Točka 4. mijenja se i glasi:
„ 4. posebni doprinos za zdravstveno osiguranje za slučaj ozljede na radu i profesionalne bolesti – koji se obračunava po stopi od 0,5%.“.
U stavku 4. riječi: „stavka 1. točke 4.2. ovoga članka“ zamjenjuje se riječima: „stavka 1. točke 4. ovoga članka“.
U stavku 5. riječi: „Doprinosi za obvezno zdravstveno osiguranje i zdravstveno osiguranje za slučaj ozljede na radu i profesionalne bolesti plaćaju“ zamjenjuju se riječima: „Doprinos za obvezno zdravstveno osiguranje plaća“.
Članak 6.
Naslov iznad članka 16. koji glasi: „4. Doprinosi za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti“ i članak 16. brišu se.
Članak 7.
U članku 20. stavku 1. točki 2.1. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 2.2. i 2.3. brišu se.
Članak 8.
U članku 21. stavku 2. brojka: „0,65“ zamjenjuje se brojkom: „1,1“.
Članak 9.
U članku 28. točki 2.1. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 2.2. i 2.3. brišu se.
Članak 10.
U članku 36. stavku 1. točki 2.1. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 2.2. i 2.3. brišu se.
Članak 11.
U članku 37. stavku 2. brojka: „0,65“ zamjenjuje se brojkom: „1,1“.
Članak 12.
U članku 43. stavku 2. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točka 4. briše se.
Članak 13.
U članku 52. točki 2.1. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 2.2. i 2.3. brišu se.
Članak 14.
U članku 57. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 4. i 5. brišu se.
Članak 15.
U članku 61. točki 5. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točka 6. briše se.
Članak 16.
U članku 65. stavku 1. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 4. i 5. brišu se.
Stavak 2. briše se.
Članak 17.
U članku 69. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 4. i 5. brišu se.
Članak 18.
U članku 73. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 4. i 5. brišu se.
Članak 19.
U članku 77. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točka 4. briše se.
Članak 20.
U članku 81. stavku 1. točki 2.1. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 2.2. i 2.3. brišu se.
Stavak 2. briše se.
Članak 21.
U članku 85.b točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 4. i 5. brišu se.
Članak 22.
U članku 91. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 4. i 5. brišu se.
Članak 23.
U članku 96. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točka 4. briše se.
Članak 24.
Članak 98. mijenja se i glasi:
„Doprinosi dospijevaju na naplatu do 15. dana u mjesecu za prethodni mjesec.“.
Članak 25.
U članku 104. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 4. i 5. brišu se.
Članak 26.
U članku 108. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 4. i 5. brišu se.
Članak 27.
U članku 143. riječi: „i na zdravstveno osiguranje zaštite zdravlja na radu“ brišu se.
Članak 28.
U naslovu 2. iznad članka 160. riječi: „zaštite zdravlja na radu“ brišu se.
Članak 29.
U članku 160. točka 2. mijenja se i glasi:
„2. posebni doprinos za zdravstveno osiguranje za slučaj ozljede na radu i profesionalne bolesti.“.
Članak 30.
U članku 163. riječi: „zaštite zdravlja na radu“ brišu se.
Članak 31.
U članku 164. točka 2. mijenja se i glasi:
„2. posebni doprinos za zdravstveno osiguranje za slučaj ozljede na radu i profesionalne bolesti (za osiguranika tog osiguranja).“.
Članak 32.
U članku 206. stavku 1. iza riječi: „za istu godinu“ dodaju se riječi: „po stopama iz članka 13. stavka 1. točke 1. ovoga Zakona“.
U stavku 3. iza točke 3. umjesto zareza stavlja se točka, a točka 4. briše se.
Članak 33.
U članku 207. stavku 2. riječi: „te prema primicima od kojih se utvrđuje drugi dohodak za osiguranika“ brišu se.
Članak 34.
U članku 245. stavku 2. riječi: „ i doprinosa za zapošljavanje“ brišu se.
Članak 35.
U članku 245.b stavku 2. riječi: „ i doprinosa za zapošljavanje“ brišu se.
Članak 36.
Ministarstvo financija će u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona provesti naknadnu procjenu učinaka ovoga Zakona.
Članak 37.
Ovaj Zakon objavljuje se u »Narodnim novinama« i stupa na snagu 1. siječnja 2019.
OBRAZLOŽENJE ČLANAKA
Uz članak 1.
Ovim člankom propisuju su obvezna osiguranja za koje postoji obveza doprinosa na način da se osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te osiguranje za slučaj nezaposlenosti brišu te se više ne smatraju obveznim osiguranjima u smislu Zakona o doprinosima.
Uz članak 2.
Usklađenje s odredbama o ukidanju zdravstvenog osiguranja zaštite zdravlja na radu i osiguranja u slučaju nezaposlenosti te uređivanje odredbi o najvišoj godišnjoj osnovici.
Uz članak 3.
Usklađenje s odredbama o ukidanju osiguranja u slučaju nezaposlenosti koje proizlazi iz članka 6. Zakona o posredovanju pri zapošljavanju i pravima za vrijeme nezaposlenosti.
Uz članak 4.
Ovim člankom ukida se obveza doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljede na radu i profesionalne bolesti te doprinos za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Uz članak 5.
Ovim člankom stopa doprinosa za zdravstveno osiguranje povećava se s 15% na 16,5%, te se ukida doprinos za zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti odnosno doprinos za zaštitu zdravlja na radu. Ostaje posebni doprinos za zdravstveno osiguranje za slučaj ozljede na radu i profesionalne bolesti.
Uz članak 6.
Ovim člankom briše se poglavlje i članak vezani za doprinos za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti s obzirom da se isti ukida.
Uz članak 7.
Brišu se doprinosi na osnovicu: doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Uz članak 8.
Ovim člankom se povećava koeficijent s 0,65 na 1,1 koji se množi s prosječnom plaćom kako bi se utvrdila mjesečne osnovice za obračun doprinosa za osiguranika koji s poslodavcem ima ugovoren rad u punom radnom vremenu koji je istodobno kod poslodavca član uprave trgovačkog društva ili izvršni direktor trgovačkog društva ili upravitelj zadruge zbog sprječavanja zlouporabe propisa.
Uz članak 9.
Brišu se doprinosi na osnovicu: doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Uz članak 10.
Brišu se doprinosi na osnovicu: doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Uz članak 11.
Ovim člankom se povećava koeficijent s 0,65 na 1,1 koji se množi s prosječnom plaćom kako bi se utvrdila mjesečne osnovice za obračun doprinosa za osiguranika koji s poslodavcem ima ugovoren rad u punom radnom vremenu koji je istodobno kod poslodavca član uprave trgovačkog društva ili izvršni direktor trgovačkog društva ili upravitelj zadruge zbog sprječavanja zlouporabe propisa.
Uz članak 12.
Briše se doprinos za zaštitu zdravlja na radu. Usklađenje s odredbom o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti.
Uz članak 13.
Brišu se doprinosi na osnovicu: doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Uz članak 14.
Briše se doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Uz članak 15.
Briše se doprinos za zaštitu zdravlja na radu. Usklađenje s odredbom o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti.
Uz članak 16.
Briše se doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Uz članak 17.
Briše se doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Uz članak 18.
Briše se doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Uz članak 19.
Briše se doprinos za zaštitu zdravlja na radu. Usklađenje s odredbom o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti.
Uz članak 20.
Brišu se doprinosi na osnovicu doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje, te iznimka vezana za doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Uz članak 21.
Briše se doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Uz članak 22.
Briše se doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O DOPRINOSIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakon o doprinosima (u daljnjem tekstu: Zakon) objavljen je u Narodnim novinama, broj 84/08 od 18. srpnja 2008. godine i prije početka primjene, (u okviru reforme sustava zdravstvenog osiguranja čiji je nositelj bilo Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi) dopunjen je novim odredbama (Narodne novine, broj 152/08) te je propisana obveza dodatnog doprinosa za zdravstveno osiguranje za umirovljenike i za nezaposlene osobe. Sljedeća izmjena Zakona objavljena je u Narodnim novinama, broj 94/09, kojom je izmijenjena odredba o iznosu osnovice za obračun doprinosa za samostalne umjetnike kojima se doprinosi plaćaju iz državnog proračuna, prema Zakonu o pravima samostalnih umjetnika i poticanju kulturnog i umjetničkog stvaralaštva (Narodne novine, broj 43/96). Izmjenama i dopunama Zakona objavljenima u Narodnim novinama, broj 18/11 zakonski tekst je usklađen s propisima koji uređuju obvezna osiguranja, te dodatno nomotehnički uređen, nakon čega su uslijedile izmjene i dopune Zakona, objavljene u Narodnim novinama, broj 22/12, kojima je snižena opća stopa za obračun doprinosa za zdravstveno osiguranje s 15% na 13%. Isto tako uvedena je obveza prijeboja potraživanja po osnovi ugovornog odnosa s Hrvatskim zavodom za zdravstveno osiguranje s dugom za doprinose i dana je ovlast Vladi Republike Hrvatske da može uredbom propisati način provedbe uplate doprinosa prema plaći. Osim toga, zakonski tekst je usklađen s propisima o mirovinskom osiguranju i Pomorskim zakonikom, te je dodatno nomotehnički uređen. Izmjenama i dopunama Zakona objavljenima u Narodnim novinama, broj 144/12, brisane su odredbe prema kojima se doprinosi na osnovicu za osiguranike po osnovi radnog odnosa i izabrane i imenovane osobe mogu obračunavati prema zbirnoj osnovici, te su dodane odredbe o obvezi izvještavanja i u slučaju kad nema obveze doprinosa za vrijeme korištenja prava na bolovanje, a pojedine odredbe su uređene radi sigurnije primjene i tumačenja. Izmjenama i dopunama Zakona, objavljenima u Narodnim novinama, broj 148/13, odredbe Zakona usklađene su s uredbama Europske unije o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti i to s Uredbom (EZ) broj 883/2004 Europskoga parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. godine o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti i Uredbom (EZ) broj 987/2009 Europskoga parlamenta i Vijeća od 16. rujna 2009. godine kojom se utvrđuje postupak provedbe Uredbe (EZ) broj 883/2004 o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti, te s odredbama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju (Narodne novine, broj 80/13) i odredbama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju i zdravstvenoj zaštiti stranaca u Republici Hrvatskoj (Narodne novine, broj 80/13). Osim navedenog, ministru financija je dana ovlast da, u slučaju izmjena ili donošenja novih propisa kojima se uređuje pitanje obveznih osiguranja, može provedbenim propisom urediti pitanje obveze doprinosa za nove osnove osiguranja. Izmjenama i dopunama Zakona objavljenima u Narodnim novinama 41/14, odredbe Zakona usklađene su s odredbama Zakona o mirovinskom osiguranju (Narodne novine, broj 157/13) i odredbama Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o posredovanju pri zapošljavanju i pravima za vrijeme nezaposlenosti (Narodne novine, broj 153/13). Osim navedenog propisan je novi rok za plaćanje doprinosa za poslodavce sa sjedištem ili mjestom rada u Europskoj uniji te su ujednačeni rokovi dospijeća doprinosa za osobe koje obavljaju samostalnu djelatnost od koje plaćaju porez na dobit. Izmjenama i dopunama Zakona objavljenima u Narodnim novinama, broj 143/14 izmijenjen je način utvrđivanja obveza doprinosa obveznicima doprinosa za svoje osobno osiguranje: osobe koje obavljaju samostalnu djelatnost same utvrđuju obvezu doprinosa putem obrasca JOPPD, osobama s profesionalnim statusom obveza se utvrđuje „trajnim“ rješenjem, a pomorcima – članovima posade broda u međunarodnoj plovidbi obveza se utvrđuje nakon isteka kalendarske godine. Nadalje, Zakon je usklađen s odredbama Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom (Narodne novine, broj 157/13) na načina da i poslodavci – obveznici zapošljavanja osoba s invaliditetom, doprinos za zapošljavanje plaćaju po stopi od 1,7%. Propisana je iznimka od obveze doprinosa po osnovi drugog dohotka koji je, sukladno propisima o porezu na dohodak, utvrđen po osnovi razlike vrijednosti imovine i visine sredstava kojima je stečena. Postupak provedbe plaćanja doprinosa koji je do tada bio uređen odredbama Uredbe o načinu provedbe plaćanja doprinosa prema plaći, primicima uz plaću, odnosno mjesečnoj osnovici za obračun doprinosa temeljem radnog odnosa, propisan je odredbama Zakona o doprinosima, dok je ministru financija dana ovlast da određena pitanja podrobnije uredi provedbenim propisom. Također je uređeno pitanje obveze doprinosa za mlade osobe do 30 godina života s kojima poslodavac sklopi ugovor o radu na neodređeno vrijeme, na način da je za te osobe propisana samo obveza doprinosa za mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti i doprinosa za mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje i to u razdoblju do 5 godina od početka zaposlenja. Osim navedenoga, odredbe Zakona o doprinosima, kojima se uređuju jedinstveni nazivi osiguranja ponovno su u cijelosti potpuno izmijenjene radi usklađenja sa zakonima koji uređuju obvezna osiguranja, te je promijenjen rok za obračun i uplatu doprinosa u slučaju obveze doprinosa za osiguranike po osnovi rada kod poslodavca s registriranim sjedištem ili mjestom poslovanja u drugoj državi članici prema kojima se, sukladno propisima Europske unije o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti, primjenjuje zakonodavstvo Republike Hrvatske. Posljednjim izmjenama i dopunama Zakona objavljenima u Narodnim novinama broj 115/16 povećan je koeficijent za utvrđivanje minimalne mjesečne osnovice s 0,35 na 0,38 a kako bi se iznos minimalne mjesečne osnovice uskladio s iznosom minimalne plaće. Nadalje, ukinuta su izuzeća od obveze doprinosa po osnovi drugog dohotka prema autorskim i umjetničkim naknadama te prema primicima koje ostvaruju umirovljenici. Također su smanjene stope doprinosa za primitke po osnovi drugog dohotka i druge djelatnosti i to doprinos za mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti s 20% odnosno 15% na 10% odnosno 7,5%, doprinos za mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje s 5% na 2,5% te doprinos za zdravstveno osiguranje s 15% na 7,5%. Osim navedenoga, osobama u radnom odnosu koje su istovremeno kod poslodavca članovi uprave trgovačkog društva ili izvršni direktori trgovačkog društva ili izvršni upravitelji zadruge propisana je mjesečna osnovica za obračun doprinosa u visini osnovice propisane za osiguranike po osnovi obrta ako se ne isplaćuje plaća ili se isplaćuje plaća niža od propisane.
Zakon uređuje sva pitanja vezana uz doprinose kao što su: vrste doprinosa i stope za obračun, obveznik doprinosa, obveznik obračunavanja doprinosa, obveznik plaćanja doprinosa, osnovice za obračun i način njihova utvrđivanja, obveza i način obračunavanja, obveza plaćanja i rokovi za uplatu, obveza izvješćivanja te druga pitanja vezana uz poslove prikupljanja doprinosa.
Vlada Republike Hrvatske usvojila je u travnju 2016. godine na svojoj 17. sjednici Nacionalni program reformi 2016. Prema Nacionalnom programu reformi, dva glavna cilja strukturnih politika u 2016. i 2017. se odnose na povećanje održivosti duga opće države i promicanje rasta i zapošljavanja u hrvatskom gospodarstvu.
Programom Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016.-2020., između ostaloga, utvrđeni su ciljevi koji su odnose na porezni sustav i cjelovitu poreznu reformu. Analizom je utvrđeno da djelomične i pojedinačne intervencije u samo neke porezne oblike dovode do visoke razine porezne nesigurnosti, nedovoljnog poznavanja poreznog sustava te nejasnih i nedosljednih zakonskih odredbi koje kao krajnji rezultat imaju izostanak i odbijanje domaćih i stranih investicija. Stoga je tijekom 2016., na temelju sveobuhvatne analize poreznog sustava, započeta provedba porezne reforme s promjenom 16 propisa koji su stupili na snagu 1. siječnja 2017. čime je započeo prvi krug porezne reforme. Drugi krug je započeo 1. siječnja 2018. dok se primjena trećeg kruga porezne reforme planira od 1. siječnja 2019.. Ciljevi porezne reforme su smanjenje ukupnog poreznog opterećenja, stabilan, održiv i jednostavan porezni sustav, socijalno pravedniji porezni sustav, jednostavnija i jeftinija porezna administracija te veća pravna sigurnost za porezne obveznike.
Radi ispunjavanja navedenih ciljeva, nakon analize, u sustavu doprinosa za obvezna osiguranja uočeno je da je administrativno kompliciran, a troškovi rada i nadalje vrlo visoki. U sustavu doprinosa postoji pet doprinosa za obvezno osiguranje, a zbrojena stopa doprinosa iznosi 37,2% od bruto osnovice. Sustav obračuna javnih davanja glede administriranja i plaćanja znatno se pojednostavljuje ukidanjem dva doprinosa na osnovicu.
S ciljem daljnjeg rasterećenja cijene rada, pojednostavljenjem sustava doprinosa, te administrativnog rasterećenja poreznih obveznika predložene su izmjene i dopune Zakona o doprinosima.
Osnovna pitanja koja treba urediti Zakonom
Zakonom treba urediti slijedeće:
1. Pojednostavljenje sustava
Odredbama ovog Prijedloga zakona sustav obračuna javnih davanja glede administriranja i plaćanja znatno se pojednostavljuje ukidanjem dva doprinosa na osnovicu i to doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti od 1,7% i doprinosa za zaštitu zdravlja na radu od 0,5%.
Istovremeno će se povećati doprinos za zdravstveno osiguranje s 15% na 16,5%, što ima za cilj doprinijeti saniranju financijskih poteškoća u sustavu zdravstva.
Ukidanjem dva doprinosa ukupno opterećenje plaće doprinosima s 37,2% smanjuje se na 36,5%, što poslodavcima otvora prostor za povećanje plaće radnicima.
2. Sprječavanje zlouporabe
Odredbama ovog Prijedloga zakona spriječila bi se zlouporaba propisa osiguranika koji s poslodavcem ima ugovoren rad u punom radnom vremenu koji je istodobno kod poslodavca član uprave trgovačkog društva ili izvršni direktor trgovačkog društva ili upravitelj zadruge povećanjem koeficijent s 0,65 na 1,1 koji se množi s prosječnom plaćom kako bi se utvrdila mjesečne osnovice za obračun doprinosa. Time bi se izjednačila mjesečna osnovica za osiguranike člana uprave trgovačkog društva ili izvršnog direktora trgovačkog društva ili upravitelja zadruge s mjesečnom osnovicom s za osiguranike s osnova samostalne djelatnosti obrta koji utvrđuju dobit od samostalne djelatnosti te umanjila razlika u visini obveznih doprinosa između navedenih.
Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Provedbom ovog Prijedloga zakona odnosno ukidanjem doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti od 1,7% i doprinosa za zaštitu zdravlja na radu od 0,5% uz istovremeno povećanje doprinosa za zdravstveno osiguranje na 16,5% ukupno izdvajanje poduzetnika na plaću umanjuje za 0,7 postotnih bodova što prema projekcijama iznosi 900 milijuna kuna, a čime se otvara prostor za povećanje plaća.
Predloženim izmjenama i dopunama Zakona p rava koja se ostvaruju na temelju doprinosa čije se ukidanje predlaže zadržala bi se po osnovi uplate zadržanih doprinosa uz prilagodbu sektorskih propisa, Zakona o zdravstvenom osiguranju i Zakona o posredovanju pri zapošljavanju i pravima za vrijeme nezaposlenosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu predloženoga Zakona nisu potrebna dodatna sredstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
U Zakonu o doprinosima (»Narodne novine«, br. 84/08, 152/08, 94/09, 18/11, 22/12, 144/12, 148/13, 41/14, 143/14 i 115/16) u članku 2. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Obveznim osiguranjima, u smislu ovog Zakona, smatraju se:
1. obvezno mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti,
2. obvezno mirovinsko osiguranje za starost na temelju individualne kapitalizirane štednje,
3. obvezno zdravstveno osiguranje . osiguranje i zdravstveno osiguranje za slučaj ozljede na radu i profesionalne bolesti“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
U članku 7. točki 16. riječi: „te zdravstvenog osiguranja zaštite zdravlja na radu“ brišu se.
U točki 17. iza riječi: „obvezno zdravstveno osiguranje“ briše se zarez i riječi: „zdravstvenog osiguranja zaštite zdravlja na radu i osiguranja u slučaju nezaposlenosti“.
Točka 19. mijenja se i glasi:
„19. najviša godišnja osnovica najviši je iznos do kojega je obveza uplatiti doprinos za mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti po stopama iz članka 13. stavka 1. točke 1. ovoga Zakona i to prema svim osnovama za jednu godinu;“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
U članku 9. stavku 1. riječi: „te osiguranja za slučaj nezaposlenosti“ brišu se, a u točkama 1., 2., 3., 6., 9., 10., 11., 12., 13., 14.a, 15., 18., 19. i 31. iza podstavka 2. umjesto zareza stavlja se točka-zarez, a podstavak 3. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
Članak 12. mijenja se i glasi:
„Ovisno o statusu osiguranika u odnosu na obvezna osiguranja, za financiranje obveznih osiguranja obveza je obračunavanja i plaćanja doprinosa po vrstama i stopama za obračun, i to:
1. doprinosa za obvezno mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti,
2. doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje i zdravstveno osiguranje za slučaj ozljede na radu i profesionalne bolesti i
3. doprinosa za obvezno mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
U članku 14. stavku 1. točki 1. riječi: „15%“ zamjenjuju se riječima: „16,5%“.
Točka 4. mijenja se i glasi:
„ 4. posebni doprinos za zdravstveno osiguranje za slučaj ozljede na radu i profesionalne bolesti – koji se obračunava po stopi od 0,5%.“.
U stavku 4. riječi: „stavka 1. točke 4.2. ovoga članka“ zamjenjuje se riječima: „stavka 1. točke 4. ovoga članka“.
U stavku 5. riječi: „ Doprinosi za obvezno zdravstveno osiguranje i zdravstveno osiguranje za slučaj ozljede na radu i profesionalne bolesti plaćaju“ zamjenjuju se riječima: „Doprinos za obvezno zdravstveno osiguranje plaća“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
Naslov iznad članka 16. koji glasi: „4. Doprinosi za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti“ i članak 16. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
U članku 20. stavku 1. točki 2.1. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 2.2. i 2.3. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 8.
U članku 21. stavku 2. brojka: „0,65“ zamjenjuje se brojkom: „1,1“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 9.
U članku 28. točki 2.1. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 2.2. i 2.3. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 10.
U članku 36. stavku 1. točki 2.1. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 2.2. i 2.3. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 11.
U članku 37. stavku 2. brojka: „0,65“ zamjenjuje se brojkom: „1,1“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 12.
U članku 43. stavku 2. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točka 4. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 13.
U članku 52. točki 2.1. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 2.2. i 2.3. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 14.
U članku 57. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 4. i 5. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 15.
U članku 61. točki 5. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točka 6. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 16.
U članku 65. stavku 1. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 4. i 5. brišu se.
Stavak 2. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 17.
U članku 69. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 4. i 5. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 18.
U članku 73. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 4. i 5. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 19.
U članku 77. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točka 4. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 20.
U članku 81. stavku 1. točki 2.1. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 2.2. i 2.3. brišu se.
Stavak 2. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 21.
U članku 85.b točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 4. i 5. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 22.
U članku 91. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 4. i 5. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 23.
U članku 96. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točka 4. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 24.
Članak 98. mijenja se i glasi:
„Doprinosi dospijevaju na naplatu do 15. dana u mjesecu za prethodni mjesec.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 25.
U članku 104. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 4. i 5. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 26.
U članku 108. točki 3. iza riječi: „zdravstveno osiguranje“ stavlja se točka, a točke 4. i 5. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 27.
U članku 143. riječi: „ i na zdravstveno osiguranje zaštite zdravlja na radu“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 28.
U naslovu 2. iznad članka 160. riječi: „zaštite zdravlja na radu“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 29.
U članku 160. točka 2. mijenja se i glasi:
„2. posebni doprinos za zdravstveno osiguranje za slučaj ozljede na radu i profesionalne bolesti.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 30.
U članku 163. riječi: „zaštite zdravlja na radu“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 31.
U članku 164. točka 2. mijenja se i glasi:
„2. posebni doprinos za zdravstveno osiguranje za slučaj ozljede na radu i profesionalne bolesti (za osiguranika tog osiguranja).“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 32.
U članku 206. stavku 1. iza riječi: „za istu godinu“ dodaju se riječi: „po stopama iz članka 13. stavka 1. točke 1. ovoga Zakona“.
U stavku 3. iza točke 3. umjesto zareza stavlja se točka, a točka 4. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 33.
U članku 207. stavku 2. riječi: „te prema primicima od kojih se utvrđuje drugi dohodak za osiguranika“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 34.
U članku 245. stavku 2. riječi: „ i doprinosa za zapošljavanje“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 35.
U članku 245.b stavku 2. riječi: „ i doprinosa za zapošljavanje“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 36.
Ministarstvo financija će u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona provesti naknadnu procjenu učinaka ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 37.
Ovaj Zakon objavljuje se u »Narodnim novinama« i stupa na snagu 1. siječnja 2019.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OBRAZLOŽENJE ČLANAKA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 1.
Ovim člankom propisuju su obvezna osiguranja za koje postoji obveza doprinosa na način da se osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te osiguranje za slučaj nezaposlenosti brišu te se više ne smatraju obveznim osiguranjima u smislu Zakona o doprinosima.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 2.
Usklađenje s odredbama o ukidanju zdravstvenog osiguranja zaštite zdravlja na radu i osiguranja u slučaju nezaposlenosti te uređivanje odredbi o najvišoj godišnjoj osnovici.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 3.
Usklađenje s odredbama o ukidanju osiguranja u slučaju nezaposlenosti koje proizlazi iz članka 6. Zakona o posredovanju pri zapošljavanju i pravima za vrijeme nezaposlenosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 4.
Ovim člankom ukida se obveza doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljede na radu i profesionalne bolesti te doprinos za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 5.
Ovim člankom stopa doprinosa za zdravstveno osiguranje povećava se s 15% na 16,5%, te se ukida doprinos za zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti odnosno doprinos za zaštitu zdravlja na radu. Ostaje posebni doprinos za zdravstveno osiguranje za slučaj ozljede na radu i profesionalne bolesti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 6.
Ovim člankom briše se poglavlje i članak vezani za doprinos za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti s obzirom da se isti ukida.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 7.
Brišu se doprinosi na osnovicu: doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 8.
Ovim člankom se povećava koeficijent s 0,65 na 1,1 koji se množi s prosječnom plaćom kako bi se utvrdila mjesečne osnovice za obračun doprinosa za osiguranika koji s poslodavcem ima ugovoren rad u punom radnom vremenu koji je istodobno kod poslodavca član uprave trgovačkog društva ili izvršni direktor trgovačkog društva ili upravitelj zadruge zbog sprječavanja zlouporabe propisa.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 9.
Brišu se doprinosi na osnovicu: doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 10.
Brišu se doprinosi na osnovicu: doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 11.
Ovim člankom se povećava koeficijent s 0,65 na 1,1 koji se množi s prosječnom plaćom kako bi se utvrdila mjesečne osnovice za obračun doprinosa za osiguranika koji s poslodavcem ima ugovoren rad u punom radnom vremenu koji je istodobno kod poslodavca član uprave trgovačkog društva ili izvršni direktor trgovačkog društva ili upravitelj zadruge zbog sprječavanja zlouporabe propisa.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 12.
Briše se doprinos za zaštitu zdravlja na radu. Usklađenje s odredbom o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 13.
Brišu se doprinosi na osnovicu: doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 14.
Briše se doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 15.
Briše se doprinos za zaštitu zdravlja na radu. Usklađenje s odredbom o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 16.
Briše se doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 17.
Briše se doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 18.
Briše se doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 19.
Briše se doprinos za zaštitu zdravlja na radu. Usklađenje s odredbom o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 20.
Brišu se doprinosi na osnovicu doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje, te iznimka vezana za doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 21.
Briše se doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 22.
Briše se doprinos za zaštitu zdravlja na radu i doprinos za zapošljavanje. Usklađenje s odredbama o ukidanju doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje za slučaj ozljeda na radu i profesionalne bolesti te doprinosa za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija