PRIJEDLOG PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI ZA 2019. GODINU I OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
OBRAZAC PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI ZA 2019. GODINU
PRILOG 2.
OBRAZAC PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
ZA 2019. GODINU
Stručni nositelj:
Državni zavod za intelektualno vlasništvo
Redni broj
Naziv nacrta prijedloga zakona
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske
1.
Zakon o patentu (PUP)
II. tromjesečje 2019.
2.
3.
PRIJAVA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA U SLUČAJU IZNIMKI OD PROVEDBE POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
1.
2.
3.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: mr. sc. Ljiljana Kuterovac, dipl. ing.
Datum: 14. rujna 2019.
Uputa:
Dodati potreban broj redova sukladno broju nacrta prijedloga zakona koji su predviđeni planom zakonodavnih aktivnosti stručnog nositelja
Za nacrte prijedloga zakona za koje će se provesti procjena učinaka propisa potrebno je iza naziva nacrta prijedloga zakona dodati oznaku "(PUP)"
Za nacrte prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije potrebno je iza naziva propisa dodati oznaku "(EU)"
Za nacrte prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog strateškog akta ili reformske mjere potrebno je dodati oznaku "(RM)"
Nacrti prijedloga zakona koji su u kategoriji iznimki od provedbe postupka procjene učinaka propisa na temelju članka 15. stavka 1. Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, broj --/17) obvezno se navode u Obrascu radi njihove prijave u Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske i, po potrebi, dodaju im se odgovarajuće oznake „(EU)“ i/ili „(RM)“
Za upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske potrebno je navesti odgovarajuće tromjesečje (I, II, III, IV)
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA ZAKON O PATENTU
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
DRŽAVNI ZAVOD ZA INTELEKTUALNO VLASNIŠTVO
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
ZAKON O PATENTU
1.3.
Datum:
14. rujna 2018.
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Sektor za patente
Karla Štingl
(01) 6106 104
karla.stingl@dziv.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da
Naziv akta:
Strategija poticanja inovacija
Republike Hrvatske 2014 – 2020.
Opis mjere:
Mjera 2.4. Uspostava transparentnog sustava upravljanja pravima intelektualnog vlasništva i režima zaštite prava intelektualnog vlasništva
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Ne
Naziv pravne stečevine EU: /
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Zakonom o patentu, pored priznanja prava patenta temeljem utvrđivanja udovoljavanja svim zakonom propisanih uvjeta, predviđena je i mogućnost priznavanja konsenzualnog patenta u skraćenom postupku temeljem utvrđivanja udovoljavanja propisanim formalnim kriterijima za priznanje patenta te izostanka prigovora zainteresirane strane na javno objavljen zahtjev za priznanje konsenzualnog patenta, a uz utvrđivanje preostalih zakonskih uvjeta za priznanje patenta tek naknadno na zahtjev podnositelja zahtjeva ili zainteresirane strane. U praksi dolazi do problema zbog nedovoljnog razumijevanja razlike između ovih dvaju pravnih koncepata, prvenstveno u postupanjima povodom sumnje u povredu prava gdje dolazi do nedoumica oko opsega prava koje pruža konsenzualni patent u odnosu na patent.
Sukladno postupku za priznanje patenta propisanom važećim zakonom obrazloženje o (ne)patentibilnosti prijavljenog izuma dostavlja se prijavitelju zahtjeva za patent po dovršetku postupka ispitivanja supstancijalnih uvjeta za priznaje patenta, koji je po prirodi stvari relativno dugotrajan. Kako bi podnositelj zahtjeva za priznanje patenta što ranije dobio procjenu o patentibilnosti izuma svrsishodno je provesti preliminarno pretraživanje stanja tehnike najbližeg razmatranom izumu i dati preliminarno pisano mišljenje o patentibilnosti prijavljenog izuma u ranoj fazi postupka.
Obzirom na nedovoljne ljudske kapacitete Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo specijalizirane u najnovijim visokim tehnologijama potrebno je osigurati mogućnost da se takvo rano preliminarno pretraživanje stanja tehnike i davanje pisanog mišljenja o patentibilnosti prijavljenog izuma provede pri drugom tijelu koje ima takve kapacitete, pri čemu Europski patentni ured posjeduje najrazvijenije kapacitete u ovim područjima.
Uz navedeno, važeći Zakon o patentu donesen je 2003. godine ("Narodne novine", broj 173/03.) te je nakon toga višekratno mijenjan i dopunjavan ("Narodne novine", broj 87/05., 76/07., 30/09., 128/10., 49/11. i 76/13.), za koje vrijeme nije objavljivana pročišćena verzija teksta, što otežava praćenje ionako vrlo složene materije.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Postojeći zakonski okvir ne osigurava jasno rješenje pitanja zaštite tehničkih i tehnoloških izuma u skraćenom i jednostavnijem postupku, prikladnijem za jednostavnije izume te za izumitelje pojedince i mala i srednja poduzeća od zaštite patentom za koju je postupak relativno složen , dugotrajan i troškovno zahtjevan. Sukladno preporuci iz Mjere 2.4. Strategije poticanja inovacija Republike Hrvatske 2014 – 2020. predviđeno je izmijeniti sustav zaštite konsenzualnim patentom budući da se smatra da uz postojeći „standardni“ patent ovakav sustav zaštite predstavlja izvor zabuna, te nije u skladu s drugim režimima zaštite intelektualnog vlasništva.
Sukladno postupku za priznanje patenta propisanom važećim zakonom obrazloženje o (ne)patentibilnosti prijavljenog izuma dostavlja se prijavitelju zahtjeva za patent po dovršetku postupka ispitivanja supstancijalnih uvjeta za priznaje patenta, stoga je odredbe zakona potrebno odgovarajuće izmijeniti i dopuniti radi uvođenja mogućnosti provedbe preliminarnog pretraživanja stanja tehnike najbližeg razmatranom izumu i davanja preliminarnog pisanog mišljenja o patentibilnosti prijavljenog izuma u ranoj fazi postupka. Također, kako bi se navedeno moglo provoditi u suradnji s Europskim patentnim uredom, potrebno je odgovarajuće urediti provedbu takve suradnje.
Višestruke izmjene i dopune zakona potrebno je donošenjem novog zakona konsolidirati kako bi isti na jasan i pregledan način propisivao zaštitu patentom
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Mjera 2.4. Strategije poticanja inovacija Republike Hrvatske 2014 – 2020.
Analiza koja je prethodila pokretanju postupka suradnje na području pretraživanja stanja tehnike između Europskog patentnog ureda (EPO) i Državnog zavoda ta intelektualno vlasništvo Republike Hrvatske (DZIV-a).
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Cilj koji se želi postići izmjenom instituta postojećeg konsenzualnog patenta je unaprjeđenje pravne sigurnosti u provedbi patentnih prava, kao i provođenje mjera iz Strategije poticanja inovacija Republike Hrvatske 2014 – 2020.
Cilj uvođenja preliminarnog pretraživanja stanja tehnike i preliminarnog mišljenja o patentibilnosti izuma u ranijoj fazi postupka ispitivanja zahtjeva za priznanje patenta , te s time povezane suradnje između EPO-a i DZIV-a, su osiguravanje uvjeta za učinkovitije upravljanje patentnim rizicima od strane podnositelja zahtjeva za priznanje patenta (mogućnost izmjene zahtjeva prije javne objave ili podnošenja daljnje europske ili međunarodne prijave patenta, odnosno odustanka od daljnjeg postupka). Suradnjom s EPO-om u pogledu provedbe preliminarnog pretraživanja stanja tehnike i sastavljanja preliminarnog mišljenja namjerava se osigurati visoka razina kvalitete patentne zaštite provedbom nacionalnog postupka osobito u područjima najnovijih i visokih tehnologija od posebnog strateškog interesa za Republiku Hrvatsku, kao što su npr. informacijska i komunikacijska tehnologija (ICT), nanotehnologija, biotehnologija za koje DZIV nije u mogućnosti osigurati odgovarajuće vlastite ljudske resurse.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Očekuje se da će se izmjenom postojećeg instituta konsenzualnog patenta unaprijediti pravna sigurnost kako nositelja prava tako i drugih zainteresiranih strana na tržištu te uspostaviti jasniji pravni okvir za patentnu zaštitu u Republici Hrvatskoj.
Uvođenjem mogućnosti preliminarnog pretraživanja stanja tehnike najbližeg izumu i davanja preliminarnog pisanog mišljenja o patentibilnosti prijavljenog izuma u ranoj fazi postupka ispitivanja zahtjeva za priznanje patenta postići će veći stupanj učinkovitosti provedbe postupka za priznanje patenta za podnositelje zahtjeva koji će ranijom procjenom u slučaju negativnog preliminarnog mišljenja moći izbjeći nesvrsishodno daljnje vođenje postupka i troškove, te skraćivanje trajanja provedbe postupka za priznanja patenta od strane DZIV-a. Suradnjom s EPO-om u provedbi navedenog pretraživanja i preliminarnog mišljenja osigurat će se visoka razina kvalitete priznatih patenata na području Republike Hrvatske i u područjima naprednih i visokih tehnologija za koje DZIV nije u mogućnosti osigurati odgovarajuće vlastite specijaliste.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Zakon će, u pogledu izmjene koncepta konsenzualnog patenta, odmah po njegovom donošenju i stupanju na snagu doprinijeti uspostavi jasnijeg patentnog sustava i učinkovitije zaštite prava intelektualnog vlasništva. Međutim, u prijelaznom razdoblju bit će potrebno održavati administrativne postupke prema sada važećem i prema novom konceptu.
Povodom uvođenja mogućnosti preliminarnog pretraživanja stanja tehnike i davanje pisanog mišljenja o patentibilnosti prijavljenog izuma od strane EPO-a, zakon će odmah po njegovu stupanju na snagu omogućiti zaključivanje odgovarajućeg sporazuma o suradnji, čime i podnošenje zahtjeva za pretraživanjem stanja tehnike od strane EPO-a, a po dovršetku svih potrebnih prethodnih tehničkih priprema koje su u visokoj fazi i punu provedbu sporazuma.
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja su novi propis ili izmjene i dopune važećeg propisa, pri čemu se donošenje novog propisa smatra povoljnijim rješenjem.
Obrazloženje:
Postizanje navedenog ishoda u smislu unaprjeđenje pravnog okvira moguće je bilo izradom novog propisa bilo donošenjem izmjena i dopuna postojećeg propisa. Međutim, zbog velikog broja dosadašnjih izmjena i dopuna te predviđenih znatnih izmjena postupovnih odredbi potrebno je pristupiti donošenju novoga propisa.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Obrazloženje:
Nenormativno rješenja nije moguće razmatrati u odnosu na potrebne izmjene u pravnim institutima i postupcima za zaštitu izuma patentom budući da navedeni ishod nije moguće postići bez odgovarajućih izmjena odredbi postojećeg Zakona o patentu kojim je propisan pravni okvir za zaštitu patentom u Republici Hrvatskoj.
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Da
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Da
Ne
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Da
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Da
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Da
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Da
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Ne
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Da
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Prijedlogom propisa unaprjeđuje se već postojeće pravno uređenje u smislu unaprjeđenja jasnoće, kvalitete i učinkovitosti određenih instituta i postupaka.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Da
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Da
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Da
Ne
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Izmjene postojećeg instituta konsenzualnog patenta kao jednostavnijeg instituta patentne zaštite te umanjenje rizika u pogledu vođenja i troškova postupka patentne zaštite imat će određeni utjecaj na mikro, mala i srednja poduzeća kao najčešće korisnike ovog oblika patentne zaštite, dok će veća pravna sigurnost i kvaliteta postupaka u području naprednih i visokih tehnologija imati određeni utjecaj na sva poduzeća na tržištu odnosno sva poduzeća koja razvijaju takve tehnologije neovisno o njihovoj veličini.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
Da
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Ne
Da
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Da
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Da
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Unaprjeđenje pravnog okvira patentne zaštite imat će određeni utjecaj na osiguravanje pravednijih i transparentnijih uvjeta  ržišnog natjecanja.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
Ne
Ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Propisom se uređuje pravni okvir u području inovacija i tržišnog natjecanja od značaja za gospodarsko poslovanje u aspektima koji nemaju izravne socijalne učinke.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
-
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
Ne
Ne
Ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
Ne
Ne
Ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
Ne
Ne
Ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
Ne
Ne
Ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
Ne
Ne
Ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
Ne
Ne
Ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
Ne
Ne
Ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
Ne
Ne
Ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Propisom se uređuje pravni okvir u području inovacija i tržišnog natjecanja od značaja za gospodarskog poslovanja u aspektima koji nemaju izravne učinke na rad i zapošljavanje.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
-
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
Ne
Ne
Ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
Ne
Ne
Ne
5.5.3.
Korištenje energije
Ne
Ne
Ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
Ne
Ne
Ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
Ne
Ne
Ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
Ne
Ne
Ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
Ne
Ne
Ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
Ne
Ne
Ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Propisom se uređuje pravni okvir u području inovacija i tržišnog natjecanja od značaja za gospodarskog poslovanja u aspektima koji nemaju izravne učinke na zaštitu okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
-
Ne-
Ne-
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
Ne
Ne
Ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
Ne
Ne
Ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
Ne
Ne
Ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
Ne
Ne
Ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
Ne
Ne
Ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
Ne
Ne
Ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
Ne
Ne
Ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Propisom se uređuje pravni okvir u području inovacija i tržišnog natjecanja od značaja za gospodarskog poslovanja u aspektima koji nemaju izravne učinke na zaštitu ljudskih prava.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.6.13.
Srednji i velikii poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
Ne
Obrazloženje:
Donošenjem novog propisa očekuje se učinkovitija patentna zaštita, postizanje veće pravne sigurnosti svih subjekata na tržištu pa tako i malih i srednjih poduzetnika, unaprjeđenjem uvjeta njihovog poslovanja.
Propisom se regulira provedba upravnih postupaka za zaštitu izuma patentom odnosno odgovarajućim jednostavnijim oblikom prava. Ti se postupci pokreću na zahtjev stranaka, a propis sukladno općeprihvaćenim međunarodnim načelima patentne zaštite predviđa plaćanje administrativnih troškova tih postupaka u kojima se stječu isključiva, privatna prava tih osoba. Predviđenim unaprjeđenjima u odnosu na uređenje postojećim propisom predviđa se osigurati veću učinkovitost postupaka, pa ti me i veću troškovnu učinkovitost za poduzetnike.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
Ne
Obrazloženje:
Propis čije se donošenje predlaže pruža veću pravnu sigurnost na tržištu te ima pozitivne učinke na pravednu tržišnu konkurenciju.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
Ne
Obrazloženje:
Propisom se unaprjeđuje reguliranje postojećih upravnih postupaka za zaštitu izuma patentom, koji se pokreću na zahtjev stranaka i za koje je sukladno općeprihvaćenim međunarodnim načelima patentne zaštite predviđeno plaćanje administrativnih troškova tih postupaka kojima se stječu isključiva, privatna prava tih osoba.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
Da
Obrazloženje:
Propis će imati pozitivne učinke na mikro poduzetnike koji su prvenstveni korisnici jednostavnijih oblika patentne zaštite i za koje je zbog troškova provedbe prava osobito važna pravna sigurnost u pogledu tumačenja opsega patentnih prava.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
Donošenjem novog propisa očekuje se učinkovitija patentna zaštita, postizanje veće pravne sigurnosti svih subjekata na tržištu pa tako i malih i srednjih poduzetnika, unaprjeđenjem uvjeta njihovog poslovanja.
Propisom se regulira provedba upravnih postupke za zaštitu izuma patentom odnosno odgovarajućim jednostavnijim oblikom prava. Ti se postupci pokreću na zahtjev stranaka, a propis sukladno općeprihvaćenim međunarodnim načelima patentne zaštite predviđa plaćanje administrativnih troškova tih postupaka u kojima se stječu isključiva, privatna prava tih osoba. Predviđenim unaprjeđenjima u odnosu na uređenje postojećim propisom predviđa se osigurati veću učinkovitost postupaka, pa ti me i veću troškovnu učinkovitost za poduzetnike.
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
DA
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
NE
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
NE
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
NE
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
NE
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
NE
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
NE
8.9.
Provođenje SCM metodologije
NE
9.
PRILOZI
-
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
Datum:
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
PRIJEDLOG PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI ZA 2019. GODINU I OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
Komentirate u ime: Državni zavod za intelektualno vlasništvo
OBRAZAC PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI ZA 2019. GODINU
PRILOG 2.
OBRAZAC PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
ZA 2019. GODINU
Stručni nositelj:
Državni zavod za intelektualno vlasništvo
Redni broj
Naziv nacrta prijedloga zakona
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske
1.
Zakon o patentu (PUP)
II. tromjesečje 2019.
2.
3.
PRIJAVA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA U SLUČAJU IZNIMKI OD PROVEDBE POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
1.
2.
3.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: mr. sc. Ljiljana Kuterovac, dipl. ing.
Datum: 14. rujna 2019.
Uputa:
Dodati potreban broj redova sukladno broju nacrta prijedloga zakona koji su predviđeni planom zakonodavnih aktivnosti stručnog nositelja
Za nacrte prijedloga zakona za koje će se provesti procjena učinaka propisa potrebno je iza naziva nacrta prijedloga zakona dodati oznaku " (PUP) "
Za nacrte prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije potrebno je iza naziva propisa dodati oznaku " (EU) "
Za nacrte prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog strateškog akta ili reformske mjere potrebno je dodati oznaku " (RM) "
Nacrti prijedloga zakona koji su u kategoriji iznimki od provedbe postupka procjene učinaka propisa na temelju članka 15. stavka 1. Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, broj --/17) obvezno se navode u Obrascu radi njihove prijave u Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske i, po potrebi, dodaju im se odgovarajuće oznake „(EU)“ i/ili „(RM)“
Za upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske potrebno je navesti odgovarajuće tromjesečje (I, II, III, IV)
Komentirate u ime: Državni zavod za intelektualno vlasništvo
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA ZAKON O PATENTU
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
DRŽAVNI ZAVOD ZA INTELEKTUALNO VLASNIŠTVO
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
ZAKON O PATENTU
1.3.
Datum:
14. rujna 2018.
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Sektor za patente
Karla Štingl
(01) 6106 104
karla.stingl@dziv.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da
Naziv akta:
Strategija poticanja inovacija
Republike Hrvatske 2014 – 2020.
Opis mjere:
Mjera 2.4. Uspostava transparentnog sustava upravljanja pravima intelektualnog vlasništva i režima zaštite prava intelektualnog vlasništva
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Ne
Naziv pravne stečevine EU: /
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Zakonom o patentu, pored priznanja prava patenta temeljem utvrđivanja udovoljavanja svim zakonom propisanih uvjeta, predviđena je i mogućnost priznavanja konsenzualnog patenta u skraćenom postupku temeljem utvrđivanja udovoljavanja propisanim formalnim kriterijima za priznanje patenta te izostanka prigovora zainteresirane strane na javno objavljen zahtjev za priznanje konsenzualnog patenta, a uz utvrđivanje preostalih zakonskih uvjeta za priznanje patenta tek naknadno na zahtjev podnositelja zahtjeva ili zainteresirane strane. U praksi dolazi do problema zbog nedovoljnog razumijevanja razlike između ovih dvaju pravnih koncepata, prvenstveno u postupanjima povodom sumnje u povredu prava gdje dolazi do nedoumica oko opsega prava koje pruža konsenzualni patent u odnosu na patent.
Sukladno postupku za priznanje patenta propisanom važećim zakonom obrazloženje o (ne)patentibilnosti prijavljenog izuma dostavlja se prijavitelju zahtjeva za patent po dovršetku postupka ispitivanja supstancijalnih uvjeta za priznaje patenta, koji je po prirodi stvari relativno dugotrajan. Kako bi podnositelj zahtjeva za priznanje patenta što ranije dobio procjenu o patentibilnosti izuma svrsishodno je provesti preliminarno pretraživanje stanja tehnike najbližeg razmatranom izumu i dati preliminarno pisano mišljenje o patentibilnosti prijavljenog izuma u ranoj fazi postupka.
Obzirom na nedovoljne ljudske kapacitete Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo specijalizirane u najnovijim visokim tehnologijama potrebno je osigurati mogućnost da se takvo rano preliminarno pretraživanje stanja tehnike i davanje pisanog mišljenja o patentibilnosti prijavljenog izuma provede pri drugom tijelu koje ima takve kapacitete, pri čemu Europski patentni ured posjeduje najrazvijenije kapacitete u ovim područjima.
Uz navedeno, važeći Zakon o patentu donesen je 2003. godine ("Narodne novine", broj 173/03.) te je nakon toga višekratno mijenjan i dopunjavan ("Narodne novine", broj 87/05., 76/07., 30/09., 128/10., 49/11. i 76/13.), za koje vrijeme nije objavljivana pročišćena verzija teksta, što otežava praćenje ionako vrlo složene materije.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Postojeći zakonski okvir ne osigurava jasno rješenje pitanja zaštite tehničkih i tehnoloških izuma u skraćenom i jednostavnijem postupku, prikladnijem za jednostavnije izume te za izumitelje pojedince i mala i srednja poduzeća od zaštite patentom za koju je postupak relativno složen , dugotrajan i troškovno zahtjevan. Sukladno preporuci iz Mjere 2.4. Strategije poticanja inovacija Republike Hrvatske 2014 – 2020. predviđeno je izmijeniti sustav zaštite konsenzualnim patentom budući da se smatra da uz postojeći „standardni“ patent ovakav sustav zaštite predstavlja izvor zabuna, te nije u skladu s drugim režimima zaštite intelektualnog vlasništva.
Sukladno postupku za priznanje patenta propisanom važećim zakonom obrazloženje o (ne)patentibilnosti prijavljenog izuma dostavlja se prijavitelju zahtjeva za patent po dovršetku postupka ispitivanja supstancijalnih uvjeta za priznaje patenta, stoga je odredbe zakona potrebno odgovarajuće izmijeniti i dopuniti radi uvođenja mogućnosti provedbe preliminarnog pretraživanja stanja tehnike najbližeg razmatranom izumu i davanja preliminarnog pisanog mišljenja o patentibilnosti prijavljenog izuma u ranoj fazi postupka. Također, kako bi se navedeno moglo provoditi u suradnji s Europskim patentnim uredom, potrebno je odgovarajuće urediti provedbu takve suradnje.
Višestruke izmjene i dopune zakona potrebno je donošenjem novog zakona konsolidirati kako bi isti na jasan i pregledan način propisivao zaštitu patentom
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Mjera 2.4. Strategije poticanja inovacija Republike Hrvatske 2014 – 2020.
Analiza koja je prethodila pokretanju postupka suradnje na području pretraživanja stanja tehnike između Europskog patentnog ureda (EPO) i Državnog zavoda ta intelektualno vlasništvo Republike Hrvatske (DZIV-a).
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Cilj koji se želi postići izmjenom instituta postojećeg konsenzualnog patenta je unaprjeđenje pravne sigurnosti u provedbi patentnih prava, kao i provođenje mjera iz Strategije poticanja inovacija Republike Hrvatske 2014 – 2020.
Cilj uvođenja preliminarnog pretraživanja stanja tehnike i preliminarnog mišljenja o patentibilnosti izuma u ranijoj fazi postupka ispitivanja zahtjeva za priznanje patenta , te s time povezane suradnje između EPO-a i DZIV-a, su osiguravanje uvjeta za učinkovitije upravljanje patentnim rizicima od strane podnositelja zahtjeva za priznanje patenta (mogućnost izmjene zahtjeva prije javne objave ili podnošenja daljnje europske ili međunarodne prijave patenta, odnosno odustanka od daljnjeg postupka). Suradnjom s EPO-om u pogledu provedbe preliminarnog pretraživanja stanja tehnike i sastavljanja preliminarnog mišljenja namjerava se osigurati visoka razina kvalitete patentne zaštite provedbom nacionalnog postupka osobito u područjima najnovijih i visokih tehnologija od posebnog strateškog interesa za Republiku Hrvatsku, kao što su npr. informacijska i komunikacijska tehnologija (ICT), nanotehnologija, biotehnologija za koje DZIV nije u mogućnosti osigurati odgovarajuće vlastite ljudske resurse.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Očekuje se da će se izmjenom postojećeg instituta konsenzualnog patenta unaprijediti pravna sigurnost kako nositelja prava tako i drugih zainteresiranih strana na tržištu te uspostaviti jasniji pravni okvir za patentnu zaštitu u Republici Hrvatskoj.
Uvođenjem mogućnosti preliminarnog pretraživanja stanja tehnike najbližeg izumu i davanja preliminarnog pisanog mišljenja o patentibilnosti prijavljenog izuma u ranoj fazi postupka ispitivanja zahtjeva za priznanje patenta postići će veći stupanj učinkovitosti provedbe postupka za priznanje patenta za podnositelje zahtjeva koji će ranijom procjenom u slučaju negativnog preliminarnog mišljenja moći izbjeći nesvrsishodno daljnje vođenje postupka i troškove, te skraćivanje trajanja provedbe postupka za priznanja patenta od strane DZIV-a. Suradnjom s EPO-om u provedbi navedenog pretraživanja i preliminarnog mišljenja osigurat će se visoka razina kvalitete priznatih patenata na području Republike Hrvatske i u područjima naprednih i visokih tehnologija za koje DZIV nije u mogućnosti osigurati odgovarajuće vlastite specijaliste.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Zakon će, u pogledu izmjene koncepta konsenzualnog patenta, odmah po njegovom donošenju i stupanju na snagu doprinijeti uspostavi jasnijeg patentnog sustava i učinkovitije zaštite prava intelektualnog vlasništva. Međutim, u prijelaznom razdoblju bit će potrebno održavati administrativne postupke prema sada važećem i prema novom konceptu.
Povodom uvođenja mogućnosti preliminarnog pretraživanja stanja tehnike i davanje pisanog mišljenja o patentibilnosti prijavljenog izuma od strane EPO-a, zakon će odmah po njegovu stupanju na snagu omogućiti zaključivanje odgovarajućeg sporazuma o suradnji, čime i podnošenje zahtjeva za pretraživanjem stanja tehnike od strane EPO-a, a po dovršetku svih potrebnih prethodnih tehničkih priprema koje su u visokoj fazi i punu provedbu sporazuma.
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja su novi propis ili izmjene i dopune važećeg propisa, pri čemu se donošenje novog propisa smatra povoljnijim rješenjem.
Obrazloženje:
Postizanje navedenog ishoda u smislu unaprjeđenje pravnog okvira moguće je bilo izradom novog propisa bilo donošenjem izmjena i dopuna postojećeg propisa. Međutim, zbog velikog broja dosadašnjih izmjena i dopuna te predviđenih znatnih izmjena postupovnih odredbi potrebno je pristupiti donošenju novoga propisa.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Obrazloženje:
Nenormativno rješenja nije moguće razmatrati u odnosu na potrebne izmjene u pravnim institutima i postupcima za zaštitu izuma patentom budući da navedeni ishod nije moguće postići bez odgovarajućih izmjena odredbi postojećeg Zakona o patentu kojim je propisan pravni okvir za zaštitu patentom u Republici Hrvatskoj.
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Da
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Da
Ne
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Da
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Da
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Da
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Da
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Ne
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Da
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Prijedlogom propisa unaprjeđuje se već postojeće pravno uređenje u smislu unaprjeđenja jasnoće, kvalitete i učinkovitosti određenih instituta i postupaka.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Da
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Da
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Da
Ne
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Izmjene postojećeg instituta konsenzualnog patenta kao jednostavnijeg instituta patentne zaštite te umanjenje rizika u pogledu vođenja i troškova postupka patentne zaštite imat će određeni utjecaj na mikro, mala i srednja poduzeća kao najčešće korisnike ovog oblika patentne zaštite, dok će veća pravna sigurnost i kvaliteta postupaka u području naprednih i visokih tehnologija imati određeni utjecaj na sva poduzeća na tržištu odnosno sva poduzeća koja razvijaju takve tehnologije neovisno o njihovoj veličini.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
Da
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Ne
Da
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Da
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Da
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Unaprjeđenje pravnog okvira patentne zaštite imat će određeni utjecaj na osiguravanje pravednijih i transparentnijih uvjeta  ržišnog natjecanja.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
Ne
Ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Propisom se uređuje pravni okvir u području inovacija i tržišnog natjecanja od značaja za gospodarsko poslovanje u aspektima koji nemaju izravne socijalne učinke.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
-
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
Ne
Ne
Ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
Ne
Ne
Ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
Ne
Ne
Ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
Ne
Ne
Ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
Ne
Ne
Ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
Ne
Ne
Ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
Ne
Ne
Ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
Ne
Ne
Ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Propisom se uređuje pravni okvir u području inovacija i tržišnog natjecanja od značaja za gospodarskog poslovanja u aspektima koji nemaju izravne učinke na rad i zapošljavanje.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
-
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
Ne
Ne
Ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
Ne
Ne
Ne
5.5.3.
Korištenje energije
Ne
Ne
Ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
Ne
Ne
Ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
Ne
Ne
Ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
Ne
Ne
Ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
Ne
Ne
Ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
Ne
Ne
Ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Propisom se uređuje pravni okvir u području inovacija i tržišnog natjecanja od značaja za gospodarskog poslovanja u aspektima koji nemaju izravne učinke na zaštitu okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
-
Ne-
Ne-
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
Ne
Ne
Ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
Ne
Ne
Ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
Ne
Ne
Ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
Ne
Ne
Ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
Ne
Ne
Ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
Ne
Ne
Ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
Ne
Ne
Ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Propisom se uređuje pravni okvir u području inovacija i tržišnog natjecanja od značaja za gospodarskog poslovanja u aspektima koji nemaju izravne učinke na zaštitu ljudskih prava.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.6.13.
Srednji i velikii poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
Ne
Obrazloženje:
Donošenjem novog propisa očekuje se učinkovitija patentna zaštita, postizanje veće pravne sigurnosti svih subjekata na tržištu pa tako i malih i srednjih poduzetnika, unaprjeđenjem uvjeta njihovog poslovanja.
Propisom se regulira provedba upravnih postupaka za zaštitu izuma patentom odnosno odgovarajućim jednostavnijim oblikom prava. Ti se postupci pokreću na zahtjev stranaka, a propis sukladno općeprihvaćenim međunarodnim načelima patentne zaštite predviđa plaćanje administrativnih troškova tih postupaka u kojima se stječu isključiva, privatna prava tih osoba. Predviđenim unaprjeđenjima u odnosu na uređenje postojećim propisom predviđa se osigurati veću učinkovitost postupaka, pa ti me i veću troškovnu učinkovitost za poduzetnike.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
Ne
Obrazloženje:
Propis čije se donošenje predlaže pruža veću pravnu sigurnost na tržištu te ima pozitivne učinke na pravednu tržišnu konkurenciju.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
Ne
Obrazloženje:
Propisom se unaprjeđuje reguliranje postojećih upravnih postupaka za zaštitu izuma patentom, koji se pokreću na zahtjev stranaka i za koje je sukladno općeprihvaćenim međunarodnim načelima patentne zaštite predviđeno plaćanje administrativnih troškova tih postupaka kojima se stječu isključiva, privatna prava tih osoba.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
Da
Obrazloženje:
Propis će imati pozitivne učinke na mikro poduzetnike koji su prvenstveni korisnici jednostavnijih oblika patentne zaštite i za koje je zbog troškova provedbe prava osobito važna pravna sigurnost u pogledu tumačenja opsega patentnih prava.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
Donošenjem novog propisa očekuje se učinkovitija patentna zaštita, postizanje veće pravne sigurnosti svih subjekata na tržištu pa tako i malih i srednjih poduzetnika, unaprjeđenjem uvjeta njihovog poslovanja.
Propisom se regulira provedba upravnih postupke za zaštitu izuma patentom odnosno odgovarajućim jednostavnijim oblikom prava. Ti se postupci pokreću na zahtjev stranaka, a propis sukladno općeprihvaćenim međunarodnim načelima patentne zaštite predviđa plaćanje administrativnih troškova tih postupaka u kojima se stječu isključiva, privatna prava tih osoba. Predviđenim unaprjeđenjima u odnosu na uređenje postojećim propisom predviđa se osigurati veću učinkovitost postupaka, pa ti me i veću troškovnu učinkovitost za poduzetnike.
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
8.
SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
Ako je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata,
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata,
–mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
DA
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
NE
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
NE
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
NE
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
NE
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
NE
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
NE
8.9.
Provođenje SCM metodologije
NE
9.
PRILOZI
-
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
Datum:
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Komentirate u ime: Državni zavod za intelektualno vlasništvo