PROVEDBI UREDBE (EU) 2017/852 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 17. SVIBNJA 2017. O ŽIVI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2017/852 Europskog parlamenta i vijeća od 17. svibnja 2017. o živi, sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske.
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PRIJEDLOGOM ZAKONA TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Deklaracijom o okolišu i razvoju Ujedinjenih naroda, čiji je tekst prihvaćen u Rio de Janeiru u lipnju 2012. godine, utvrđena je potreba za donošenjem globalnog pravnog instrumenta o živi s ciljem zaštite ljudskog zdravlja i okoliša od antropogenih emisija i ispuštanja žive i njenih spojeva u vode, tlo i zrak.
Tekst Minamatske konvencije o živi (u daljnjem  ekstu: Konvencija), kao rezultat zajedničkih usklađivanja i dogovaranja između država članica Ujedinjenih naroda, prihvaćen je u Kumamotou, Japan, 10. listopada 2013. godine.
Republika Hrvatska je ratificirala navedenu Konvenciju 7. srpnja 2017. kada je Hrvatski sabor donio Zakon o potvrđivanju Minamatske konvencije („Narodne novine – Međunarodni ugovori“, broj 8/2017), a Konvencija je u odnosu na Republiku Hrvatsku stupila na snagu 24. prosinca 2017. godine.
Na razini Europske unije u svibnju 2017. godine donesena je Uredba (EU) 2017/852 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. svibnja 2017. o živi (SL L 137/1, 24.5.2017. - u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2017/852) koja ima za cilj na razini Europske unije osigurati provedbu odredaba Konvencije, s posebnim naglaskom na odredbe o zabrani izvoza i uvoza žive u Europsku uniju.
Potpuna primjena Uredbe (EU) 2017/852 započela je 1. siječnja 2018. godine te je u smislu navedenoga potrebno i u Republici Hrvatskoj osigurati uvjete za njezinu provedbu.
Slijedom navedenoga, zakonskim se prijedlogom utvrđuju Ministarstvo zdravstva, Ministarstvo zaštite okoliša i energetike, Ministarstvo poljoprivrede i Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta kao nadležna tijela za provedbu Uredbe (EU) 2017/852 i zakonskog prijedloga, utvrđuju se zadaće tih nadležnih tijela, kao i suradnja s Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo u obavljanju stručnih poslova u vezi s provedbom Uredbe (EU) 2017/852 i zakonskog prijedloga.
Nadalje, zakonskim se prijedlogom propisuju obveze gospodarskih subjekata, posebno u vezi s dostavom odgovarajućih podataka o poslovanju s živom i živinim spojevima odnosno otpadom od žive.
Zakonskim se prijedlogom također propisuje da inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2017/852 i zakonskog prijedloga provode nadležni inspektori Državnog inspektorata, svaki u okviru svog propisanog djelokruga, u skladu s propisima kojima se uređuje inspekcijski nadzor.
Zakonskim se prijedlogom, nadalje u skladu s člankom 16. Uredbe (EU) 2017/852 utvrđuju prekršajne odredbe radi povreda Uredbe (EU) 2017/852.
Budući da su u Nacionalnom programu reformi 2018. utvrđene reformske mjere „Objedinjavanje inspekcijskih službi“ u okviru Državnog inspektorata te izmjena normativnog okvira, zakona koji uređuju osnivanje i djelokrug agencija prema kojem od 1. siječnja 2019 godine Hrvatski zavod za javno zdravstvo preuzima poslove koje obavlja Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping, dok poslove koje obavlja Hrvatska agencija za okoliš i prirodu, preuzima ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša, zakonskim se prijedlogom osigurava i provedba navedenih reformskih mjera.
Predloženi Zakon uvažava posebnost članstva Republike Hrvatske u Europskoj uniji te omogućava fleksibilnu prilagodbu domaćeg zakonodavstva zakonodavstvu Europske unije.
II. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi 2018. utvrđena je reformska mjera objedinjavanja inspekcija u Državnom inspektoratu kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave.
Zaključkom o smanjenju broja agencija, zavoda, fondova, trgovačkih društava, instituta, zaklada i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima Vlade Republike Hrvatske od 2. kolovoza 2018. godine, utvrđeno je da od 1. siječnja 2019 godine Hrvatski zavod za javno zdravstvo preuzima poslove koje obavlja Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping.
Naime, Uredba (EU) 2017/852 u potpunosti se primjenjuje od 1. siječnja 2018. godine, dok je Minamatska konvencija o živi, u odnosu na Republiku Hrvatsku stupila na snagu 24. prosinca 2017. godine, čime se Republika Hrvatska pridružila državama koje su istu već potpisale i potvrdile, te za koje je ista na snazi. Tako će se jasno izraziti podrška novom međunarodnopravnom instrumentu čija se provedba na razini Europske unije osigurava Uredbom (EU) 2017/852, kako bi se osigurala visoka razina zaštite zdravlja ljudi i okoliša od antropogenih emisija i ispuštanja žive i živinih spojeva.
S obzirom na prirodu postupka potvrđivanja međunarodnih ugovora, kojim država i
formalno izražava spremnost da bude vezana već potpisanim međunarodnim ugovorom koji je 24. prosinca 2017. godine stupio na snagu u odnosu na Republiku Hrvatsku, kao i na činjenicu da se u ovoj fazi postupka, ne mogu vršiti izmjene ili dopune teksta međunarodnog ugovora, a samim tim niti Uredbe (EU) 2017/852 koja se u potpunosti primjenjuje od 1. siječnja 2018. godine.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18.) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina u postupanju inspekcijskih službi u sklopu Državnog inspektorata od 1. siječnja 2019. godine, u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje je Državni inspektorat preuzeo od pojedinih središnjih tijela državne uprave, uzimajući u obzir i činjenicu da od 1. siječnja 2019 godine Hrvatski zavod za javno zdravstvo preuzima poslove koje obavlja Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping e potreba za daljnjim usklađivanjem nacionalnog zakonodavstva s zahtjevima Europske unije u području kemikalija, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o provedbi Uredbe (EU) 2017/852 Europskog parlamenta i vijeća od 17. svibnja 2017. o živi, s obrazloženjem.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2017/852 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 17. SVIBNJA 2017. O ŽIVI
I. OPĆE ODREDBE
Svrha Zakona
Članak 1.
Ovim se Zakonom utvrđuju nadležna tijela, zadaće nadležnih tijela, i stručne ustanove koja obavlja stručne poslove za nadležna tijela, zadaće gospodarskih subjekata, nadzor i prekršajne odredbe za provedbu Uredbe Europske unije iz članka 2. ovoga Zakona.
Članak 2.
Ovim Zakonom osigurava se provedba Uredbe (EU) 2017/852 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. svibnja 2017. o živi i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1102/2008 (Tekst značajan za EGP) (SL L 137/1, 24.5.2017.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2017/852).
Pojmovi
Članak 3.
Pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju jednako značenje kao pojmovi uporabljeni u Uredbi (EU) 2017/852.
Rodno značenje izraza
Članak 4.
Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
II. NADLEŽNA TIJELA I STRUČNA USTANOVA KOJA OBAVLJA STRUČNE POSLOVE ZA NADLEŽNA TIJELA
Članak 5.
(1) Nadležna tijela za provedbu Uredbe (EU) 2017/852 i ovoga Zakona su ministarstvo nadležno za zdravstvo, ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša, ministarstvo nadležno za gospodarstvo i ministarstvo nadležno za poljoprivredu (u daljnjem  ekstu: nadležna tijela), u skladu s propisanim djelokrugom.
(2) Stručne poslove u vezi provedbe ovoga Zakona obavlja Hrvatski zavod za javno zdravstvo (u daljnjem tekstu: HZJZ).
(3) U svrhu provedbe ovoga Zakona HZJZ obavlja stručne poslove prikupljanja informacija o lokacijama na kojima se nalaze zalihe više od 50 metričkih tona žive koja nije otpadna živa, sukladno članku 18. stavku 1., točki (d) i. Uredbe (EU) 2017/852, te ih dostavlja ministarstvu nadležnom za zdravstvo
.Zadaće nadležnih tijela i stručne ustanove koja obavlja stručne poslove za nadležna tijela
Članak 6.
(1) Nadležna tijela iz članka 5. ovoga Zakona, u skladu s propisanim djelokrugom te člankom 17. Uredbe (EU) 2017/852, obavljaju sljedeće poslove:
a) ministarstvo nadležno za zdravstvo:
- daje odobrenje iz članka 4. stavka 1. podstavka 2. Uredbe (EU) 2017/852
- prosljeđuje obavijest koju je primilo od gospodarskog subjekta Europskoj komisiji, ako na temelju vlastite procjene u njoj sadržanih informacija smatra da su zadovoljeni kriteriji iz članka 8. stavka 6. podstavka 1. Uredbe (EU) 2017/852
- obavještava Europsku komisiju o slučajevima u kojima smatra da kriteriji iz članka 8. stavka 6. podstavka 1. Uredbe (EU) 2017/852 nisu bili ispunjeni
- zaprima obavijesti Europske komisije iz članka 8. stavka 6. Uredbe (EU) 2017/852 u vezi s ishodom procjene rizika za zdravlje ljudi i okoliš
- izrađuje nacionalni plan o mjerama koje namjerava provesti kako bi se ukinula upotreba zubnog amalgama, uključujući stavljanje na raspolaganje javnosti i dostavu tog plana Europskoj komisiji
b) ministarstvo nadležno za gospodarstvo:
- izrađuje i provodi nacionalni plan u skladu s Prilogom IV. Uredbe (EU) 2017/852, ako postoje dokazi o nepoštivanju zabrane iz članka 9. stavka 1. Uredbe (EU) 2017/852 i ako se ne radi samo o izoliranim slučajevima
c) ministarstvo nadležno za poljoprivredu:
- nadzire kakvoću i promet sredstava za zaštitu bilja / sukladno Prilogu II. dijelu A, točki 8. Uredbe (EU) 2017/852
d) ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša:
- sudjeluje u razmjeni informacija s Europskom komisijom sukladno članku 15. Uredbe (EU) 2017/852 u suradnji s ministarstvom nadležnim za zdravstvo
-zaprima izvješća gospodarskih subjekata sukladno članku 12. Uredbe (EU) 2017/852 te izrađuje sažetak iz članka 18. stavka 1. točke (c) Uredbe (EU) 2017/852
- izrađuje popis emisija žive i živinih spojeva u atmosferu te popis ispuštanja žive i živinih spojeva na zemljište ili u vodu sukladno zahtjevima iz članaka 8. i 9. teksta Minamatske konvencije o živi sadržanog u članku 2. Zakona o potvrđivanju Minamatske konvencije o živi („Narodne novine“ – Međunarodni ugovori“, broj 8/2017), a za potrebe izrade dijela izvješća iz članka 18. stavka 1. točke (b) Uredbe (EU) 2017/852
- prosljeđuje Europskoj komisiji svake godine registre za prethodnu godinu, sukladno članku 14. stavku 4. Uredbe (EU) 2017/852.
e) ministarstvo nadležno za zdravstvo u suradnji s ostalim nadležnim tijelima te HZJZ-om dostavlja Europskoj komisiji i javnosti stavlja na raspolaganje izvješće iz članka 18. Uredbe (EU) 2017/852 te stavlja na raspolaganje Europskoj komisiji bez odgode izvješća koja dostavlja tajništvu Minamatske konvencije.
(2) Nadležna tijela i stručna ustanova koja obavlja stručne poslove za nadležna tijela iz članka 5. ovoga Zakona, na svojim službenim mrežnim stranicama objavljuju upute i obrasce Europske komisije za provedbu Uredbe (EU) 2017/852.
III. NADZOR
Članak 7.
Inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2017/852 i ovoga Zakona provode nadležni inspektori Državnog inspektorata, u skladu s propisima kojima se uređuje djelokrug i ovlasti Državnog inspektorata  e zdravstveni inspektori ministarstva nadležnog za zdravstvo u skladu s propisima kojima se uređuje djelokrug i ovlasti zdravstvene inspekcije.
IV. OBVEZE GOSPODARSKIH SUBJEKATA
Članak 8.
Obveze gospodarskih subjekata su:
- dostava ministarstvu nadležnom za zdravstvo obavijestiiz članka 8. stavka 3. Uredbe (EU) 2017/852, ako namjerava proizvoditi ili staviti na tržište novi proizvod kojem je dodana živa ili upotrijebiti novi proizvodni proces
- dostava ministarstvu nadležnom za okoliš izvješća do 31. svibnja za prethodnu kalendarsku godinu, sukladno članku 12. Uredbe (EU) 2017/852
- dostava ministarstvu nadležnom za okoliš registra do 31. siječnja za prethodnu kalendarsku godinu,sukladno članku 14. stavku 4. Uredbe (EU) 2017/852
- dostava HZJZ -u podatka iz članka 18. stavka 1. točke (d) i. Uredbe 2017/852
- dostava ministarstvu nadležnom za okoliš podatka iz članka 18. stavka 1. točke (d) ii. Uredbe 2017/852.
V. PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 9.
(1)Novčanom kaznom od 50.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako:
-nakon datuma navedenih na popisu u Prilogu I. Uredbe (EU) 2017/852 izvozi živine spojeve i smjese žive (članak 3. stavak 2. Uredbe (EU) 2017/852)
-nakon datuma navedenih na popisu u Prilogu I. Uredbe (EU) 2017/852 izvozi živine spojeve, u svrhu drugačiju od laboratorijskih istraživanja ili laboratorijske analize (članak 3. stavak 3. Uredbe (EU) 2017/852)
-u svrhu obnavljanja žive, izvozi živine spojeve i smjese žive koji ne podliježu zabrani utvrđenoj u članku 3. stavku 2. Uredbe (EU) 2017/852 (članak 3. stavak 4. Uredbe (EU) 2017/852)
-uvozi živu i smjese žive navedene u Prilogu I. Uredbe (EU) 2017/852, uključujući otpadnu živu iz bilo kojeg od velikih izvora iz članka 11. točaka od (a) do (d) Uredbe (EU) 2017/852, u svrhe koje nisu zbrinjavanje kao otpad (članak 4. stavak 1. podstavak 1. Uredbe (EU) 2017/852)
-uvozi, u svrhu obnavljanja žive, smjese žive koje nisu obuhvaćene člankom 4. stavkom 1. Uredbe (EU) 2017/852) i živine spojeve (članak 4. stavak 2. Uredbe (EU) 2017/852)
-uvozi živu namijenjenu  radicionalnom rudarenju i obradi zlata te rudarenju i obradi zlata u malom opsegu (članak 4. stavak 3. Uredbe (EU) 2017/852)
-nakon datuma koji su navedeni u Prilogu II. Uredbe (EU) 2017/852 izvozi, uvozi i proizvodi proizvode kojima je dodana živa (članak 5. stavak 1. Uredbe (EU) 2017/852)
-nakon datuma navedenih u dijelu I. Priloga III. Uredbe (EU) 2017/852 upotrebljava živu i živine spojeve u proizvodnim procesima (članak 7. stavak 1. Uredbe (EU) 2017/852)
-upotrebljava živu i živine spojeve u proizvodnim procesima protivno uvjetima koji su navedeni u dijelu II. Priloga III. Uredbe (EU) 2017/852 (članak 7. stavak 2. Uredbe (EU) 2017/852)
-provodi međuskladištenje žive i živinih spojeva te smjesa žive navedenih u Prilogu I. Uredbe (EU) 2017/852 na način koji nije prihvatljiv za okoliš i nije u skladu s pragovima i zahtjevima utvrđenima u Direktivi 2012/18/EU Europskog parlamenta i Vijeća (1) i Direktivi 2010/75/EU (članak 7. stavak 3. Uredbe (EU) 2017/852)
-proizvodi ili stavlja na tržište proizvode kojima je dodana živa, a koji se nisu proizvodili prije 1. siječnja 2018. („novi proizvodi kojima je dodana živa”), osim ako joj to nije dopušteno odlukom donesenom u skladu sa člankom 8. stavkom 6. Uredbe (EU) 2017/852 (članak 8. stavak 1. podstavak 1. Uredbe (EU) 2017/852)
-upotrebljava proizvodne procese koji uključuju uporabu žive ili živinih spojeva, a koji se nisu upotrebljavali prije 1. siječnja 2018. („novi proizvodni procesi”), osim ako joj to nije dopušteno odlukom donesenom u skladu sa člankom 8. stavkom 6. Uredbe (EU) 2017/852 (članak 8. stavak 2. podstavak 1. Uredbe (EU) 2017/852)
-tradicionalno rudari i obrađuje zlato te rudari i obrađuje zlato u malom opsegu kod kojih se amalgam žive upotrebljava za izdvajanje zlata iz rude (članak 9. stavak 1. Uredbe (EU) 2017/852)
-od 1. siječnja 2019. godine zubni amalgam ne upotrebljava samo u obliku unaprijed doziranih kapsula odnosno rabi živu u rasutom obliku (članak 10. stavak 1. Uredbe (EU) 2017/852)
-od 1. srpnja 2018. godine zubni amalgam upotrebljava kod stomatološkog liječenja mliječnih zuba, djece mlađe od 15 godina te trudnica ili dojilja, osim ako stomatolog na temelju posebnih zdravstvenih potreba pacijenta smatra da je to nužno (članak 10. stavak 2. Uredbe (EU) 2017/852)
-od 1. siječnja 2019. godine vlasnici stomatoloških ustanova u kojima se upotrebljava zubni amalgam ili u kojima se uklanjaju ispune zubnim amalgamom ili zubi koji sadržavaju takve ispune ne osiguraju da njihove ustanove budu opremljene separatorima amalgama za zadržavanje i prikupljanje čestica amalgama, uključujući čestice koje se nalaze u iskorištenoj vodi (članak 10. stavak 4. podstavak 1. Uredbe (EU) 2017/852)
-stomatološke ustanove ne osiguraju da separatori amalgama koji su stavljeni u uporabu od 1. siječnja 2018. godine pružaju razinu zadržavanja od barem 95 % čestica amalgama, odnosno od 1. siječnja 2021. godine svi separatori amalgama u uporabi pružaju razinu zadržavanja od barem 95 % čestica amalgama odnosno separatore amalgama ne održavaju u skladu s uputama proizvođača kako bi se osigurala najviša izvediva razina zadržavanja (članak 10. stavak 4. podstavak 2. točke (a) i (b) Uredbe (EU) 2017/852)
-ako stomatolozi ne osiguraju da njihovim amalgamskim otpadom, uključujući amalgamske ostatke, čestice te ispune i zube, ili njihove dijelove, koji su kontaminirani zubnim amalgamom, gospodari te da ga sakupljaju ustanove ili poduzeća ovlašteni za gospodarenje otpadom (članak 10. stavak 6. podstavak 1. Uredbe (EU) 2017/852)
-stomatolozi amalgamski otpad izravno ili neizravno ispuštaju u okoliš (članak 10. stavak 6. podstavak 2. Uredbe (EU) 2017/852)
-živu i živine spojeve, u čistom obliku ili u smjesama, iz bilo kojeg velikog izvora (industrija klornih lužina, pročišćavanje prirodnog plina, rudarenje i taljenje neželjeznih kovina, otkopavanje iz živine rude (cinabarita) u Europskoj uniji) koja predstavlja otpad i otpadnu živu zbrinjava na okolišno ne prihvatljiv način ili ako zbrinjavanjem dovodi do kakvog oblika obnavljanja žive (članak 11. Uredbe (EU) 2017/852)
-nadležnim tijelima ne dostavi izvješće o velikim izvorima u roku i na način propisan člankom 12. stavkom 1.  očkama (a) do (f) Uredbe (EU) 2017/852
-ne uspostavi registar sljedivosti za objekte koji provode privremeno skladištenje otpadne žive u skladu s člankom 14. stavkom 1. Uredbe (EU) 2017/852
-ne uspostavi registar sljedivosti za objekte koji provode pretvorbu i, ako je primjenjivo, solidifikaciju otpadne žive u skladu s člankom 14. stavkom 2. Uredbe (EU) 2017/852
-ne dostavi podatke o lokaciji na kojoj se nalaze zalihe od više od 50 metričkih tona žive koja nije otpadna živa u skladu sa člankom 18. stavkom 1. točki (d) i. Uredbe 2017/852
-ne dostavi podatke o lokaciji na kojoj je prikupljeno više od 50 metričkih tona opadne žive u skladu sa člankom 18. stavkom 1. točki (d) ii. Uredbe 2017/852.
(2)Novčanom kaznom od 5.000,00 do 10.000,00 kuna za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi koja obavlja registriranu djelatnost.
(3)Novčanom kaznom od 5.000,00 do 10.000,00 kuna za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i fizička osoba koja obavlja registriranu djelatnost.
VI. ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 10.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2019. godine.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim se člankom utvrđuje predmet ovoga Zakona.
Uz članak 2.
Ovaj članak sadrži upućivanje na Uredbu (EU) 2017/852 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. svibnja 2017. o živi i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1102/2008 (Tekst značajan za EGP) (SL L 137/1, 24.5.2017.), čija se provedba osigurava ovim Zakonom.
Uz članak 3.
Ovim je člankom propisano da pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju jednako značenje kao pojmovi uporabljeni u Uredbi (EU) 2017/852.
Uz članak 4.
Ovim se člankom propisuje rodno značenje izraza, to jest propisuje se da se izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose jednako na muški i ženski rod.
Uz članak 5.
Ovim se člankom propisuje da su ministarstvo nadležno za zdravstvo, ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša, ministarstvo nadležno za gospodarstvo i ministarstvo nadležno za poljoprivredu, u skladu s propisanim djelokrugom, nadležna tijela za provedbu Uredbe (EU) 2017/852 i ovoga Zakona, dok stručne poslove u vezi provedbe ovoga Zakona obavlja Hrvatski zavod za javno zdravstvo.
Uz članak 6.
Ovim se člankom utvrđuju zadaće ministarstva nadležnog za zdravstvo, ministarstva nadležnog za zaštitu okoliša, ministarstva nadležnog za gospodarstvo i ministarstva nadležnog za poljoprivredu kao nadležnih tijela i stručne ustanove koje obavlja stručne poslove za nadležna tijela u provedbi Uredbe (EU) 2017/852 i ovoga Zakona.
Uz članak 7.
Ovim člankom propisuje se da inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2017/852 i ovoga Zakona provode nadležni inspektori Državnog inspektorata, u skladu s propisima kojima se uređuje djelokrug i ovlasti Državnog inspektorata te zdravstveni inspektori Ministarstva zdravstva u skladu s propisima kojima se uređuje djelokrug i ovlasti zdravstvene inspekcije..
Uz članak 8.
Ovim su člankom propisane obveze gospodarskih subjekata.
Uz članak 9.
Ovaj članak sadrži prekršajne odredbe.
Uz članak 10.
Ovim se člankom propisuje stupanje na snagu ovoga Zakona.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZDRAVSTVA
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O
PROVEDBI UREDBE (EU) 2017/852 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 17. SVIBNJA 2017. O ŽIVI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2017/852 Europskog parlamenta i vijeća od 17. svibnja 2017. o živi, sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PRIJEDLOGOM ZAKONA TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Deklaracijom o okolišu i razvoju Ujedinjenih naroda, čiji je tekst prihvaćen u Rio de Janeiru u lipnju 2012. godine, utvrđena je potreba za donošenjem globalnog pravnog instrumenta o živi s ciljem zaštite ljudskog zdravlja i okoliša od antropogenih emisija i ispuštanja žive i njenih spojeva u vode, tlo i zrak.
Tekst Minamatske konvencije o živi (u daljnjem  ekstu: Konvencija), kao rezultat zajedničkih usklađivanja i dogovaranja između država članica Ujedinjenih naroda, prihvaćen je u Kumamotou, Japan, 10. listopada 2013. godine.
Republika Hrvatska je ratificirala navedenu Konvenciju 7. srpnja 2017. kada je Hrvatski sabor donio Zakon o potvrđivanju Minamatske konvencije („Narodne novine – Međunarodni ugovori“, broj 8/2017), a Konvencija je u odnosu na Republiku Hrvatsku stupila na snagu 24. prosinca 2017. godine .
Na razini Europske unije u svibnju 2017. godine donesena je U redba (EU) 2017/852 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. svibnja 2017. o živi (SL L 137/1, 24.5.2017. - u daljnjem tekstu: U redba (EU) 2017/852) koja ima za cilj na razini Europske unije osigurati provedbu odredaba Konvencije, s posebnim naglaskom na odredbe o zabrani izvoza i uvoza žive u Europsku uniju.
Potpuna primjena U redbe (EU) 2017/852 započela je 1. siječnja 2018. godine te je u smislu navedenoga potrebno i u Republici Hrvatskoj osigurati uvjete za njezinu provedbu.
Slijedom navedenoga, zakonskim se prijedlogom utvrđuju Ministarstvo zdravstva, Ministarstvo zaštite okoliša i energetike, Ministarstvo poljoprivrede i Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta kao nadležna tijela za provedbu U redbe (EU) 2017/852 i zakonskog prijedloga, utvrđuju se zadaće tih nadležnih tijela, kao i suradnja s Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo u obavljanju stručnih poslova u vezi s provedbom U redbe (EU) 2017/852 i zakonskog prijedloga.
Nadalje, zakonskim se prijedlogom propisuju obveze gospodarskih subjekata, posebno u vezi s dostavom odgovarajućih podataka o poslovanju s živom i živinim spojevima odnosno otpadom od žive.
Zakonskim se prijedlogom također propisuje da inspekcijski nadzor nad provedbom U redbe (EU) 2017/852 i zakonskog prijedloga provode nadležni inspektori Državnog inspektorata, svaki u okviru svog propisanog djelokruga, u skladu s propisima kojima se uređuje inspekcijski nadzor.
Zakonskim se prijedlogom, nadalje u skladu s člankom 16. U redbe (EU) 2017/852 utvrđuju prekršajne odredbe radi povreda U redbe (EU) 2017/852.
Budući da su u Nacionalnom programu reformi 2018. utvrđene reformske mjere „Objedinjavanje inspekcijskih službi“ u okviru Državnog inspektorata te i zmjena normativnog okvira, zakona koji uređuju osnivanje i djelokrug agencija prema kojem od 1. siječnja 2019 godine Hrvatski zavod za javno zdravstvo preuzima poslove koje obavlja Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping, dok poslove koje obavlja Hrvatska agencija za okoliš i prirodu, preuzima ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša, zakonskim se prijedlogom osigurava i provedba navedenih reformskih mjera.
Predloženi Zakon uvažava posebnost članstva Republike Hrvatske u Europskoj uniji te omogućava fleksibilnu prilagodbu domaćeg zakonodavstva zakonodavstvu Europske unije.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
II. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi 2018. utvrđena je reformska mjera objedinjavanja inspekcija u Državnom inspektoratu kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave.
Zaključkom o smanjenju broja agencija, zavoda, fondova, trgovačkih društava, instituta, zaklada i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima Vlade Republike Hrvatske od 2. kolovoza 2018. godine, utvrđeno je da od 1. siječnja 2019 godine Hrvatski zavod za javno zdravstvo preuzima poslove koje obavlja Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping.
Naime, U redba (EU) 2017/852 u potpunosti se primjenjuje od 1. siječnja 2018. godine, dok je Minamatska konvencija o živi, u odnosu na Republiku Hrvatsku stupila na snagu 24. prosinca 2017. godine, čime se Republika Hrvatska pridružila državama koje su istu već potpisale i potvrdile, te za koje je ista na snazi. Tako će se jasno izraziti podrška novom međunarodnopravnom instrumentu čija se provedba na razini Europske unije osigurava U redbom (EU) 2017/852, kako bi se osigurala visoka razina zaštite zdravlja ljudi i okoliša od antropogenih emisija i ispuštanja žive i živinih spojeva.
S obzirom na prirodu postupka potvrđivanja međunarodnih ugovora, kojim država i
formalno izražava spremnost da bude vezana već potpisanim međunarodnim ugovorom koji je 24. prosinca 2017. godine stupio na snagu u odnosu na Republiku Hrvatsku, kao i na činjenicu da se u ovoj fazi postupka, ne mogu vršiti izmjene ili dopune teksta međunarodnog ugovora, a samim tim niti U redbe (EU) 2017/852 koja se u potpunosti primjenjuje od 1. siječnja 2018. godine.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18.) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina u postupanju inspekcijskih službi u sklopu Državnog inspektorata od 1. siječnja 2019. godine, u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje je Državni inspektorat preuzeo od pojedinih središnjih tijela državne uprave, uzimajući u obzir i činjenicu da od 1. siječnja 2019 godine Hrvatski zavod za javno zdravstvo preuzima poslove koje obavlja Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping e potreba za daljnjim usklađivanjem nacionalnog zakonodavstva s zahtjevima Europske unije u području kemikalija, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o provedbi Uredbe (EU) 2017/852 Europskog parlamenta i vijeća od 17. svibnja 2017. o živi, s obrazloženjem.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2017/852 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 17. SVIBNJA 2017. O ŽIVI
I. OPĆE ODREDBE
Svrha Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 1.
Ovim se Zakonom utvrđuju nadležna tijela, zadaće nadležnih tijela, i stručne ustanove koja obavlja stručne poslove za nadležna tijela, zadaće gospodarskih subjekata, nadzor i prekršajne odredbe za provedbu Uredbe Europske unije iz članka 2. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 2.
Ovim Zakonom osigurava se provedba U redbe (EU) 2017/852 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. svibnja 2017. o živi i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1102/2008 (Tekst značajan za EGP) (SL L 137/1, 24.5.2017.) (u daljnjem tekstu: U redba (EU) 2017/852).
Pojmovi
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 3.
Pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju jednako značenje kao pojmovi uporabljeni u U redbi (EU) 2017/852.
Rodno značenje izraza
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 4.
Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
II. NADLEŽNA TIJELA I STRUČNA USTANOVA KOJA OBAVLJA STRUČNE POSLOVE ZA NADLEŽNA TIJELA
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 5.
(1) Nadležna tijela za provedbu U redbe (EU) 2017/852 i ovoga Zakona su ministarstvo nadležno za zdravstvo, ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša, ministarstvo nadležno za gospodarstvo i ministarstvo nadležno za poljoprivredu (u daljnjem  ekstu: nadležna tijela), u skladu s propisanim djelokrugom.
(2) Stručne poslove u vezi provedbe ovoga Zakona obavlja Hrvatski zavod za javno zdravstvo (u daljnjem tekstu: HZJZ).
(3) U svrhu provedbe ovoga Zakona HZJZ obavlja stručne poslove prikupljanja informacija o lokacijama na kojima se nalaze zalihe više od 50 metričkih tona žive koja nije otpadna živa, sukladno članku 18. stavku 1., točki (d) i. Uredbe (EU) 2017/852, te ih dostavlja ministarstvu nadležnom za zdravstvo
. Zadaće nadležnih tijela i stručne ustanove koja obavlja stručne poslove za nadležna tijela
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 6.
(1) Nadležna tijela iz članka 5. ovoga Zakona, u skladu s propisanim djelokrugom te člankom 17. U redbe (EU) 2017/852, obavljaju sljedeće poslove:
a) ministarstvo nadležno za zdravstvo:
- daje odobrenje iz članka 4. stavka 1. podstavka 2. Uredbe (EU) 2017/852
- zaprima obavijesti gospodarskih subjekata iz članka 8. stavka 3. U redbe (EU) 2017/852
- prosljeđuje obavijest koju je primilo od gospodarskog subjekta Europskoj komisiji, ako na temelju vlastite procjene u njoj sadržanih informacija smatra da su zadovoljeni kriteriji iz članka 8. stavka 6. podstavka 1. U redbe (EU) 2017/852
- obavještava Europsku komisiju o slučajevima u kojima smatra da kriteriji iz članka 8. stavka 6. podstavka 1. U redbe (EU) 2017/852 nisu bili ispunjeni
- zaprima obavijesti Europske komisije iz članka 8. stavka 6. U redbe (EU) 2017/852 u vezi s ishodom procjene rizika za zdravlje ljudi i okoliš
- izrađuje nacionalni plan o mjerama koje namjerava provesti kako bi se ukinula upotreba zubnog amalgama, uključujući stavljanje na raspolaganje javnosti i dostavu tog plana Europskoj komisiji
b) ministarstvo nadležno za gospodarstvo:
- izrađuje i provodi nacionalni plan u skladu s Prilogom IV. U redbe (EU) 2017/852, ako postoje dokazi o nepoštivanju zabrane iz članka 9. stavka 1. Uredbe (EU) 2017/852 i ako se ne radi samo o izoliranim slučajevima
c) ministarstvo nadležno za poljoprivredu:
- nadzire kakvoću i promet sredstava za zaštitu bilja / sukladno Prilogu II. dijelu A, točki 8. U redbe (EU) 2017/852
d) ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša:
- sudjeluje u razmjeni informacija s Europskom komisijom sukladno članku 15. U redbe (EU) 2017/852 u suradnji s ministarstvom nadležnim za zdravstvo
-zaprima izvješća gospodarskih subjekata sukladno članku 12. Uredbe (EU) 2017/852 te izrađuje sažetak iz članka 18. stavka 1. točke (c) Uredbe (EU) 2017/852
- zaprima registre iz članka 14. stavka 4. Uredbe (EU) 2017/852
- izrađuje popis emisija žive i živinih spojeva u atmosferu te popis ispuštanja žive i živinih spojeva na zemljište ili u vodu sukladno zahtjevima iz članaka 8. i 9. teksta Minamatske konvencije o živi sadržanog u članku 2. Zakona o potvrđivanju Minamatske konvencije o živi („Narodne novine“ – Međunarodni ugovori“, broj 8/2017), a za potrebe izrade dijela izvješća iz članka 18. stavka 1. točke (b) Uredbe (EU) 2017/852
- prosljeđuje Europskoj komisiji svake godine registre za prethodnu godinu, sukladno članku 14. stavku 4. Uredbe (EU) 2017/852.
e) ministarstvo nadležno za zdravstvo u suradnji s ostalim nadležnim tijelima te HZJZ-om dostavlja Europskoj komisiji i javnosti stavlja na raspolaganje izvješće iz članka 18. Uredbe (EU) 2017/852 te stavlja na raspolaganje Europskoj komisiji bez odgode izvješća koja dostavlja tajništvu Minamatske konvencije.
(2) Nadležna tijela i stručna ustanova koja obavlja stručne poslove za nadležna tijela iz članka 5. ovoga Zakona, na svojim službenim mrežnim stranicama objavljuju upute i obrasce Europske komisije za provedbu Uredbe (EU) 2017/852.
III. NADZOR
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 7.
Inspekcijski nadzor nad provedbom U redbe (EU) 2017/852 i ovoga Zakona provode nadležni inspektori Državnog inspektorata, u skladu s propisima kojima se uređuje djelokrug i ovlasti Državnog inspektorata  e zdravstveni inspektori ministarstva nadležnog za zdravstvo u skladu s propisima kojima se uređuje djelokrug i ovlasti zdravstvene inspekcije.
IV. OBVEZE GOSPODARSKIH SUBJEKATA
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 8.
Obveze gospodarskih subjekata su:
- dostava ministarstvu nadležnom za zdravstvo obavijesti iz članka 8. stavka 3. Uredbe (EU) 2017/852, ako namjerava proizvoditi ili staviti na tržište novi proizvod kojem je dodana živa ili upotrijebiti novi proizvodni proces
- dostava ministarstvu nadležnom za okoliš izvješća do 31. svibnja za prethodnu kalendarsku godinu, sukladno članku 12. Uredbe (EU) 2017/852
- dostava ministarstvu nadležnom za okoliš registra do 31. siječnja za prethodnu kalendarsku godinu, sukladno članku 14. stavku 4. Uredbe (EU) 2017/852
- dostava HZJZ -u podatka iz članka 18. stavka 1. točke (d) i. Uredbe 2017/852
- dostava ministarstvu nadležnom za okoliš podatka iz članka 18. stavka 1. točke (d) ii. Uredbe 2017/852.
V. PREKRŠAJNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 9.
(1) Novčanom kaznom od 50.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako:
- izvozi živu (članak 3. stavak 1. U redbe (EU) 2017/852)
- nakon datuma navedenih na popisu u Prilogu I. Uredbe (EU) 2017/852 izvozi živine spojeve i smjese žive (članak 3. stavak 2. Uredbe (EU) 2017/852)
- nakon datuma navedenih na popisu u Prilogu I. U redbe (EU) 2017/852 izvozi živine spojeve, u svrhu drugačiju od laboratorijskih istraživanja ili laboratorijske analize (članak 3. stavak 3. U redbe (EU) 2017/852)
- u svrhu obnavljanja žive, izvozi živine spojeve i smjese žive koji ne podliježu zabrani utvrđenoj u članku 3. stavku 2. U redbe (EU) 2017/852 (članak 3. stavak 4. U redbe (EU) 2017/852)
- uvozi živu i smjese žive navedene u Prilogu I. U redbe (EU) 2017/852, uključujući otpadnu živu iz bilo kojeg od velikih izvora iz članka 11. točaka od (a) do (d) U redbe (EU) 2017/852, u svrhe koje nisu zbrinjavanje kao otpad (članak 4. stavak 1. podstavak 1. U redbe (EU) 2017/852)
- uvozi, u svrhu obnavljanja žive, smjese žive koje nisu obuhvaćene člankom 4. stavkom 1. U redbe (EU) 2017/852) i živine spojeve (članak 4. stavak 2. U redbe (EU) 2017/852)
- uvozi živu namijenjenu  radicionalnom rudarenju i obradi zlata te rudarenju i obradi zlata u malom opsegu (članak 4. stavak 3. U redbe (EU) 2017/852)
- nakon datuma koji su navedeni u Prilogu II. U redbe (EU) 2017/852 izvozi, uvozi i proizvodi proizvode kojima je dodana živa (članak 5. stavak 1. U redbe (EU) 2017/852)
- nakon datuma navedenih u dijelu I. Priloga III. U redbe (EU) 2017/852 upotrebljava živu i živine spojeve u proizvodnim procesima (članak 7. stavak 1. U redbe (EU) 2017/852)
- upotrebljava živu i živine spojeve u proizvodnim procesima protivno uvjetima koji su navedeni u dijelu II. Priloga III. U redbe (EU) 2017/852 (članak 7. stavak 2. U redbe (EU) 2017/852)
- provodi međuskladištenje žive i živinih spojeva te smjesa žive navedenih u Prilogu I. U redbe (EU) 2017/852 na način koji nije prihvatljiv za okoliš i nije u skladu s pragovima i zahtjevima utvrđenima u Direktivi 2012/18/EU Europskog parlamenta i Vijeća (1) i Direktivi 2010/75/EU (članak 7. stavak 3. U redbe (EU) 2017/852)
- proizvodi ili stavlja na tržište proizvode kojima je dodana živa, a koji se nisu proizvodili prije 1. siječnja 2018. („novi proizvodi kojima je dodana živa”), osim ako joj to nije dopušteno odlukom donesenom u skladu sa člankom 8. stavkom 6. Uredbe (EU) 2017/852 (članak 8. stavak 1. podstavak 1. U redbe (EU) 2017/852)
- upotrebljava proizvodne procese koji uključuju uporabu žive ili živinih spojeva, a koji se nisu upotrebljavali prije 1. siječnja 2018. („novi proizvodni procesi”), osim ako joj to nije dopušteno odlukom donesenom u skladu sa člankom 8. stavkom 6. Uredbe (EU) 2017/852 (članak 8. stavak 2. podstavak 1. U redbe (EU) 2017/852)
- tradicionalno rudari i obrađuje zlato te rudari i obrađuje zlato u malom opsegu kod kojih se amalgam žive upotrebljava za izdvajanje zlata iz rude (članak 9. stavak 1. U redbe (EU) 2017/852)
- od 1. siječnja 2019. godine zubni amalgam ne upotrebljava samo u obliku unaprijed doziranih kapsula odnosno rabi živu u rasutom obliku (članak 10. stavak 1. U redbe (EU) 2017/852)
- od 1. srpnja 2018. godine zubni amalgam upotrebljava kod stomatološkog liječenja mliječnih zuba, djece mlađe od 15 godina te trudnica ili dojilja, osim ako stomatolog na temelju posebnih zdravstvenih potreba pacijenta smatra da je to nužno (članak 10. stavak 2. U redbe (EU) 2017/852)
- od 1. siječnja 2019. godine vlasnici stomatoloških ustanova u kojima se upotrebljava zubni amalgam ili u kojima se uklanjaju ispune zubnim amalgamom ili zubi koji sadržavaju takve ispune ne osiguraju da njihove ustanove budu opremljene separatorima amalgama za zadržavanje i prikupljanje čestica amalgama, uključujući čestice koje se nalaze u iskorištenoj vodi (članak 10. stavak 4. podstavak 1. U redbe (EU) 2017/852)
- stomatološke ustanove ne osiguraju da separatori amalgama koji su stavljeni u uporabu od 1. siječnja 2018. godine pružaju razinu zadržavanja od barem 95 % čestica amalgama, odnosno od 1. siječnja 2021. godine svi separatori amalgama u uporabi pružaju razinu zadržavanja od barem 95 % čestica amalgama odnosno separatore amalgama ne održavaju u skladu s uputama proizvođača kako bi se osigurala najviša izvediva razina zadržavanja (članak 10. stavak 4. podstavak 2. točke (a) i (b) U redbe (EU) 2017/852)
- ako stomatolozi ne osiguraju da njihovim amalgamskim otpadom, uključujući amalgamske ostatke, čestice te ispune i zube, ili njihove dijelove, koji su kontaminirani zubnim amalgamom, gospodari te da ga sakupljaju ustanove ili poduzeća ovlašteni za gospodarenje otpadom (članak 10. stavak 6. podstavak 1. U redbe (EU) 2017/852)
- stomatolozi amalgamski otpad izravno ili neizravno ispuštaju u okoliš (članak 10. stavak 6. podstavak 2. U redbe (EU) 2017/852)
- živu i živine spojeve, u čistom obliku ili u smjesama, iz bilo kojeg velikog izvora (industrija klornih lužina, pročišćavanje prirodnog plina, rudarenje i taljenje neželjeznih kovina, otkopavanje iz živine rude (cinabarita) u Europskoj uniji) koja predstavlja otpad i otpadnu živu zbrinjava na okolišno ne prihvatljiv način ili ako zbrinjavanjem dovodi do kakvog oblika obnavljanja žive (članak 11. Uredbe (EU) 2017/852)
- nadležnim tijelima ne dostavi izvješće o velikim izvorima u roku i na način propisan člankom 12. stavkom 1.  očkama (a) do (f) U redbe (EU) 2017/852
- skladišti otpadnu živu protivno članku 13. stavku 1. i 3. U redbe (EU) 2017/852
- ne uspostavi registar sljedivosti za objekte koji provode privremeno skladištenje otpadne žive u skladu s člankom 14. stavkom 1. U redbe (EU) 2017/852
- ne uspostavi registar sljedivosti za objekte koji provode pretvorbu i, ako je primjenjivo, solidifikaciju otpadne žive u skladu s člankom 14. stavkom 2. Uredbe (EU) 2017/852
- ne dostavi podatke o lokaciji na kojoj se nalaze zalihe od više od 50 metričkih tona žive koja nije otpadna živa u skladu sa člankom 18. stavkom 1. točki (d) i. Uredbe 2017/852
- ne dostavi podatke o lokaciji na kojoj je prikupljeno više od 50 metričkih tona opadne žive u skladu sa člankom 18. stavkom 1. točki (d) ii. Uredbe 2017/852.
(2) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 10.000,00 kuna za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi koja obavlja registriranu djelatnost.
(3) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 10.000,00 kuna za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i fizička osoba koja obavlja registriranu djelatnost.
VI. ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 10.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2019. godine.
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 1.
Ovim se člankom utvrđuje predmet ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 2.
Ovaj članak sadrži upućivanje na U redbu (EU) 2017/852 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. svibnja 2017. o živi i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1102/2008 (Tekst značajan za EGP) (SL L 137/1, 24.5.2017.), čija se provedba osigurava ovim Zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 3.
Ovim je člankom propisano da pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju jednako značenje kao pojmovi uporabljeni u Uredbi (EU) 2017/852.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 4.
Ovim se člankom propisuje rodno značenje izraza, to jest propisuje se da se izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 5.
Ovim se člankom propisuje da su ministarstvo nadležno za zdravstvo, ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša, ministarstvo nadležno za gospodarstvo i ministarstvo nadležno za poljoprivredu, u skladu s propisanim djelokrugom, nadležna tijela za provedbu U redbe (EU) 2017/852 i ovoga Zakona, dok stručne poslove u vezi provedbe ovoga Zakona obavlja Hrvatski zavod za javno zdravstvo.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 6.
Ovim se člankom utvrđuju zadaće ministarstva nadležnog za zdravstvo, ministarstva nadležnog za zaštitu okoliša, ministarstva nadležnog za gospodarstvo i ministarstva nadležnog za poljoprivredu kao nadležnih tijela i stručne ustanove koje obavlja stručne poslove za nadležna tijela u provedbi U redbe (EU) 2017/852 i ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 7.
Ovim člankom propisuje se da i nspekcijski nadzor nad provedbom U redbe (EU) 2017/852 i ovoga Zakona provode nadležni inspektori Državnog inspektorata, u skladu s propisima kojima se uređuje djelokrug i ovlasti Državnog inspektorata te zdravstveni inspektori Ministarstva zdravstva u skladu s propisima kojima se uređuje djelokrug i ovlasti zdravstvene inspekcije. .
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 8.
Ovim su člankom propisane obveze gospodarskih subjekata.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 9.
Ovaj članak sadrži prekršajne odredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 10.
Ovim se člankom propisuje stupanje na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva