PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI I DOPUNI ZAKONA O PRIVATIZACIJI INA-INDUSTRIJA NAFTE D.D., S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o privatizaciji INA-Industrija nafte d.d. (Narodne novine, broj 32/2002; u daljnjem tekstu: Zakon), koji je stupio na snagu 5. travnja 2002., utvrđen je postupak privatizacije INA-Industrija nafte d.d. U cilju zaštite interesa i sigurnosti Republike Hrvatske, članak 10. Zakona sadrži odredbe prema kojima Republika Hrvatska zadržava određena posebna prava koja se ogledaju u ekskluzivnom pravu kontrole nad promjenama u vlasništvu, kao i ekskluzivnog prava veta na određene odluke uprave društva, a također joj osiguravaju pravo prvokupa cjelokupne ili dijela imovine društva po procijenjenoj tržišnoj vrijednosti u slučaju pokretanja postupka likvidacije. Obzirom da spomenute odredbe nisu u skladu s pravnom stečevinom Europske unije, dana 8. prosinca 2016. Europska komisija je uputila Republici Hrvatskoj obrazloženo mišljenje - Povreda br. 2014/4235., u skladu sa člankom 258. Ugovora o funkcioniranju Europskom unijom, u odnosu na članak 10. Zakona kojim su Republici Hrvatskoj dodijeljena posebna prava.
Na temelju prakse Suda Europske unije, Europska komisija smatra da bi ta posebna prava mogla odvratiti poslovne subjekte iz drugih država članica od izravnih ili vrijednosnih ulaganja u INA-Industriju nafte d.d..
Stoga Europska komisija smatra da su posebna prava kojima Republika Hrvatska raspolaže na temelju predmetnog Zakona sasvim nerazmjerna za postizanje cilja kojem se teži, stoga je u skladu s člankom 258. stavkom 1. Ugovora o funkcioniranju Europske unije, dodjelom posebnih prava državi nad društvom INA- Industrija nafte d.d. člankom 10. stavcima 1., 2., 4. i 5. Zakona Republika Hrvatska nije ispunila svoje obveze iz članka 63. i članka 49. Ugovora o funkcioniranju Europske unije.
S obzirom na navedenu Povredu br. 2014/4235,a kako bi se spriječilo podnošenje tužbe Sudu Europske unije potrebno je izmijeniti članak 10. Zakona, čime se Zakon usklađuje s odredbama Ugovora o funkcioniranju Europske unije o slobodi kretanja kapitala s time da se predviđaju određena prava Republici Hrvatskoj koja jamče sigurnost opskrbe energijom i sigurnost infrastrukture za opskrbu energije kao legitimne ciljeve radi zaštite javne sigurnosti.
Ovim Zakonom uređuje se obveza stjecatelju koji namjerava steći, zajedno sa dionicama koje je već stekao, više od 25% ili 50% dionica s pravom glasa podnošenja dugoročnog plana upravljanja i poslovanja INA-Industrija naftom, d.d. te postupak izmjena i dopuna istoga, dostava pojašnjenja itd. Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministra nadležnog za energetiku donosi odluku o suglasnosti za stjecanje dionica. Također, propisani su slučajevi kada Vlada Republike Hrvatske može uskratiti suglasnost kao i otkup dionica od strane iste. Propisana je obveza podnošenja jednogodišnjih izvješća o izvršenju dugoročnog plana upravljanja i poslovanja INA-Industrija naftom d.d. te sankcije u slučaju ne podnošenja istog, nedostataka itd.
Nadalje, ovim Zakonom se propisuje da predsjednik Vlade Republike Hrvatske može dok god je Republika Hrvatska vlasnik jedne ili više dionica izabrati dva predstavnika Republike Hrvatske, koji će prisustvovati sjednicama Uprave društva, bez prava glasa. Također propisane su sankcije i zaštita u slučaju da uprava društva izglasa odluku kojom se ozbiljno dovodi u pitanje sigurnosti opskrbe energijom te sigurnost infrastrukture za opskrbu energijom.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu Nacrta prijedloga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Sukladno odredbi članka 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18), predlaže se donošenje ovoga Nacrta prijedloga Zakona po hitnom postupku obzirom da se radi o osobito opravdanim razlozima.
Razlozi za donošenje Nacrta prijedloga Zakona po hitnom postupku jesu osobito opravdani državni razlozi s ciljem sprječavanja podnošenja tužbe Europske komisije Sudu Europske unije za povredu Ugovora o funkcioniranju Europske unije.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI I DOPUNI ZAKONA O PRIVATIZACIJI INA-INDUSTRIJA NAFTE D.D.
Članak 1.
U Zakonu o privatizaciji INA-Industrija nafte, d.d. (Narodne novine, broj 32/2002), članak 10. mijenja se i glasi:
(1) Fizička ili pravna osoba, kad neposredno ili posredno, samostalno ili djelujući zajednički, namjerava steći dionice s pravom glasa, tako da, zajedno s dionicama koje je već stekla, prijeđe prag od 25% ili 50 % dionica s pravom glasa INA-Industrija nafte, d.d., dužna je o toj namjeri obavijestiti ministra nadležnog za energetiku i uz obavijest podnijeti dugoročni plan upravljanja i poslovanja INA-Industrija naftom, d.d.
(2) Ukoliko ministar nadležan za energetiku ocijeni potrebnim, može od osobe iz stavka 1. ovoga članka zatražiti izmjene i dopune dugoročnog plana upravljanja i poslovanja INA-Industrija naftom, d.d i/ili dodatna pojašnjenja, u odnosu na zaštićene vrijednosti iz stavka 7. ovoga članka.
(3) Ministar nadležan za energetiku donosi mišljenje na plan iz stavaka 1. i 2. ovoga članka te ga dostavlja Vladi Republike Hrvatske u roku od 30 dana od zaprimanja plana iz stavka 1. ovoga članka. Ukoliko osoba iz stavka 1. ovoga članka dostavi zatražene izmjene, dopune i/ili dodatna pojašnjenja plana iz stavka 2. ovoga članka, rok za dostavu mišljenja počinje teći od dana zaprimanja izmijenjenog, dopunjenog ili pojašnjenog plana iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Ukoliko osoba iz stavka 1. ovoga članka ne dostavi izmjene, dopune i/ili dodatna pojašnjenja plana iz stavka 2. ovoga članka, ministar nadležan za energetiku donosi mišljenje u odnosu na zaštićene vrijednosti iz stavka 7. ovoga članka, u roku od 30 dana od isteka roka za dostavu.
(5) Ukoliko ministar ne donese mišljenje u rokovima iz stavaka 3. i 4. ovoga članka, smatrat će se da je izdano pozitivno mišljenje.
(6) Na temelju mišljenja ministra nadležnog za energetiku, Vlada Republike Hrvatske donosi odluku o suglasnosti za stjecanje dionica iz stavka 1. ovoga članka u roku od 30 dana od zaprimanja mišljenja iz stavka 3. i 4. ovoga članka. Ukoliko Vlada Republike Hrvatske u roku od 30 dana ne donese Odluku, smatrat će se da je izdana suglasnost za stjecanje dionica.
(7) Vlada Republike Hrvatske može uskratiti suglasnost za stjecanje dionica, ako ocijeni, da okolnosti iz stavka 13. ovoga članka, predstavljaju ozbiljnu prijetnju javnoj sigurnosti i iznimnu opasnost od ozbiljne štete za javnu sigurnost na način da bi ugrozio sigurnu, pouzdanu i redovitu opskrbu energijom te zaštitu sigurnosti infrastrukture za opskrbu energijom, a sve u skladu s člankom 65. Ugovora o funkcioniranju Europske unije.
(8) Stjecatelj dionica se obvezuje Vladi Republike Hrvatske podnositi jednogodišnja izvješća o izvršenju dugoročnog plana upravljanja i poslovanja INA-Industrija naftom d.d.
(9) Ukoliko stjecatelj dionica svojim aktivnostima ugrožava sigurnu, pouzdanu i redovitu opskrbu energijom te zaštitu sigurnosti infrastrukture za opskrbu energijom Vlada Republike Hrvatske može odlukom zatražiti otklanjanje tih nedostataka i/ili poduzimanje mjera kojima će se osigurati sigurna, pouzdana i redovita opskrba energijom te zaštita sigurnosti infrastrukture za opskrbu energijom, u roku od 30 dana od dana dostave odluke.
(10) Ukoliko stjecatelj ne otkloni nedostatke te ne poduzme mjere kojima će se osigurati sigurna, pouzdana i redovita opskrba energijom te zaštita sigurnosti infrastrukture za opskrbu energijom u roku iz stavka 9. ovoga članka, te takvim djelovanjem prouzroči štetu, dužan je Republici Hrvatskoj naknaditi imovinsku štetu, o čemu odlučuje trgovački sud.
(11) Ukoliko stjecatelj kontinuirano svojim aktivnostima i mjerama dovodi u pitanje sigurnu, pouzdanu i redovitu opskrbu energijom te zaštitu sigurnosti infrastrukture za opskrbu energijom smatrati će se da je postupao protivno suglasnosti iz stavka 6. ovoga članka u kojem slučaju Vlada Republike Hrvatske može donijeti odluku o oduzimanju suglasnosti iz stavka 6. ovoga članka.
(12) Nakon izvršnosti odluke iz stavka 11. ovoga članka stjecatelj je dužan dionice, za koje je ishodio suglasnost, ponuditi na otkup Republici Hrvatskoj. Ukoliko stjecatelj ne ponudi dionice na otkup Vlada Republike Hrvatske može tužbom pred trgovačkim sudom zahtijevati od suda da naloži stjecatelju prodaju dionica INA-Industrija nafte, d.d, Republici Hrvatskoj prema tržišnoj vrijednosti dionica-.
(13) Posebne ovlasti iz stavaka 7., 9. 10., 11 i 12.ovoga članka Vlada Republike Hrvatske izvršava na temelju objektivnih i nediskriminirajućih kriterija. U tu svrhu, Vlada Republike Hrvatske razmatra slijedeće kriterije:
- uzimajući u obzir službena stajališta Europske unije, postojanje objektivnih razloga na temelju kojih se može smatrati da postoje veze između stjecatelja i trećih zemalja koje ne priznaju demokratska načela niti vladavinu prava, ne poštuju pravila međunarodnog prava i svojim ponašanjem ugrožavaju međunarodnu zajednicu s obzirom na njihova savezništva ili održavaju odnose s kriminalnim ili terorističkim organizacijama ili s njima povezanim subjektima i /ili
- prikladnost i sposobnost stjecatelja koja proizlazi iz pravnog akta ili djelovanja uzevši u obzir načine financiranja stjecanja, kao i ekonomske, financijske, tehničke i organizacijske kapacitete stjecatelja kako bi se osigurala zaštita interesa iz stavka 7. ovoga članka i /ili
- je li stjecatelj ili odgovorna osoba u stjecatelju pravnoj osobi, osoba koja je kažnjena za kazneno djelo zlouporabe stečaja, zlouporabe u postupku stečaja, pogodovanja vjerovnika ili povrede obveze vođenja trgovačkih i poslovnih knjiga i to za vrijeme od pet godina po pravomoćnosti presude kojom je osuđena i/ili
- je li pravna osoba sa sjedištem u trećoj državi odnosno fizička osoba državljanin treće države kontrolirana od strane Vlade treće države, uključujući kroz značajnija financiranja.
(14) Odluke Vlade Republike Hrvatske iz stavka 7., 9. i 11. ovoga članka moraju biti obrazložene.
(15) Odluke Vlade Republike Hrvatske iz stavka 7., 9. i 11. ovoga članka smatraju se upravnim aktom, protiv kojih nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
(16) Svako stjecanje dionica protivno odredbama ovoga članka je ništetno.
Članak 2.
“ Iza članka 10. dodaje se članak 10.a. koji glasi:
Članak 10.a
(1) Dok je Republika Hrvatska vlasnik jedne ili više dionica INA Industrija nafte d.d., Vlada Republike Hrvatske može izabrati dva predstavnika Republike Hrvatske, koji će prisustvovati sjednicama Uprave društva, bez prava glasa.
(2) Ukoliko Uprava društva INA-Industrija nafte, d.d., izglasa odluku kojom se ozbiljno ugrožavaju interesi iz članka 10. stavka 7. ovoga Zakona, predstavnici Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka podnijet će ministru nadležnom za energetiku prijedlog za preispitivanjem takve odluke.
(3) Prijedlog iz stavka 2. ovoga članka predstavnici Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka dužni su podnijeti u roku od osam dana od dana izglasavanja odluke ukoliko su bili prisutni na sjednici, odnosno u roku od osam dana od saznanja za odluku, ukoliko nisu.
(4) Ukoliko ministar nadležan za energetiku utvrdi da se odlukom iz stavka 2. ovoga članka ozbiljno ugrožava, odnosno da se dovodi u pitanje sigurnost opskrbe energijom te sigurnost infrastrukture za opskrbu energijom, dužan je u roku od osam dana od zaprimanja prijedloga iz stavka 2. ovoga članka podnijeti tužbu trgovačkom sudu za preispitivanje odluke i prijedlog za određivanje privremene mjere kojom se odgađa primjena odluke Uprave iz stavka 2. ovoga članka do pravomoćnosti odluke suda o tužbi. O prijedlogu je sud dužan odlučiti u roku od osam dana.
(5) Ukoliko sud prihvati prijedlog za određivanje privremene mjere iz stavka 4. ovoga članka, primjena odluke Uprave iz stavka 2. ovoga članka se zaustavlja do donošenja pravomoćne odluke suda o tužbi iz članka 4. ovoga članka.
(6) Tužba iz stavka 4. ovoga Zakona može se utemeljiti samo na razlozima koji ozbiljno ugrožavaju, odnosno dovode u pitanje sigurnost opskrbe energijom te sigurnost infrastrukture za opskrbu energijom.
(7) Postupak pred trgovačkim sudom je hitan.
(8) Ukoliko ministar nadležan za energetiku ne podnese tužbu iz stavka 4. ovoga članka u roku od osam dana, smatrati će se da je suglasan sa izglasanom odlukom Uprave društva INA Industrija nafte d.d.
Članak 3.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Članak 1.
Člankom 1. kojim se mijenja članak 10. Zakona o privatizaciji INA-Industrija nafte d.d. uređuje se obveza stjecatelja dionica na podnošenje dugoročnog plana upravljanja i poslovanja INA-Industrija d.d., davanje i uskrata suglasnosti Vlade Republike Hrvatske za stjecanje dionica te pravo otkupa dionica odnosno naknade štete u slučaju da postoji ozbiljna prijetnja da se neće ostvariti sigurna, pouzdana i redovna opskrba energijom te zaštita infrastrukture za opskrbu energijom.
Članak 2.
Člankom 2. kojim se dodaje članak 10. a. propisuje se da Predsjednik Vlade Republike Hrvatske može dok god je Republika Hrvatska vlasnik jedne ili više dionica izabrati dva predstavnika Republike Hrvatske, koji će prisustvovati sjednicama Uprave društva, bez prava glasa. Također propisane su sankcije i zaštita u slučaju da uprava društva izglasa odluku kojom se ozbiljno dovodi u pitanje sigurnost opskrbe energijom te sigurnost infrastrukture za opskrbu energijom.
Članak 3.
Propisuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
TEKST ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJA SE MIJENJA, ODNOSNO DOPUNJUJE
Zaštita interesa i sigurnosti Republike Hrvatske
Članak 10.
(1) Za vrijeme dok je Republika Hrvatska vlasnik 50% i više dionica INE d.d., INA d.d. odnosno njezina tijela mogu samo uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske donositi odluke, odnosno sklopiti pravne poslove ili poduzeti pravne radnje koje se odnose na prodaju, odnosno zajedničko ulaganje čija vrijednost prelazi vrijednost 3% imovine INE d.d.
(2) Za vrijeme dok je Republika Hrvatska vlasnik 25% i više dionica INE d.d., Vlada Republike Hrvatske može donijeti odluku da INA d.d. odnosno njezina tijela mogu samo uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske donositi odluke, odnosno sklopiti pravne poslove ili poduzeti pravne radnje koje se odnose na prodaju, odnosno zajedničko ulaganje čija vrijednost prelazi vrijednost 25% imovine INE d.d.
(3) Vlada Republike Hrvatske može sa strateškim ulagateljem sklopiti ugovor o načinu korištenja prava glasa iz dionica INE d.d. kojih je vlasnik Republika Hrvatska i načinu korištenja prava iz stavka 1. i 2. ovoga članka. Tim ugovorom se na treće osobe ne mogu prenijeti ovlaštenja Vlade Republike Hrvatske iz stavka 1. i 2. ovoga članka i pravo glasa iz dionica INE d.d. kojih je vlasnik Republika Hrvatska.
(4) Za vrijeme dok je Republika Hrvatska vlasnik 10% i više dionica INE d.d., niti jedan drugi dioničar ili s njim povezana osoba ne može, osim u slučaju prodaje iz članka 6. ovoga Zakona, bez posebnog odobrenja Vlade Republike Hrvatske postupno ili odjednom steći dionice INE d.d. čiji ukupan nominalni iznos čini više od 10% temeljnog kapitala, odnosno nekog drugog prethodnim odobrenjem Vlade Republike Hrvatske odobrenog postotka dionica, a koje daju pravo glasa u glavnoj skupštini INE d.d.
(5) Za čitavo vrijeme dok je Republika Hrvatska vlasnik jedne ili više dionice INE d.d. s pravom glasa u glavnoj skupštini, INA d.d., odnosno njezina tijela mogu samo uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske donositi odluke, odnosno sklapati ili poduzimati pravne radnje u odnosu na:
– prestanak društva,
– odricanje od dozvole ili ovlaštenja za obavljanje djelatnosti, ili koncesije od interesa za Republiku Hrvatsku,
– promjenu tvrtke,
– premještanje sjedišta INE d.d. u inozemstvo.
(6) U slučaju pokretanja postupka likvidacije nad INA d.d ili njezinim pravnim sljednikom, a za čitavo vrijeme dok je Republika Hrvatska vlasnik jedne ili više dionica INE d.d. s pravom glasa, Republika Hrvatska ima pravo prvokupa cjelokupne, odnosno dijela imovine INE d.d. po procijenjenoj tržišnoj vrijednosti.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI I DOPUNI ZAKONA O PRIVATIZACIJI INA- INDUSTRIJA NAFTE D.D., S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o privatizaciji INA-Industrija nafte d.d. (Narodne novine, broj 32/2002; u daljnjem tekstu: Zakon), koji je stupio na snagu 5. travnja 2002., utvrđen je postupak privatizacije INA-Industrija nafte d.d. U cilju zaštite interesa i sigurnosti Republike Hrvatske, članak 10. Zakona sadrži odredbe prema kojima Republika Hrvatska zadržava određena posebna prava koja se ogledaju u ekskluzivnom pravu kontrole nad promjenama u vlasništvu, kao i ekskluzivnog prava veta na određene odluke uprave društva, a također joj osiguravaju pravo prvokupa cjelokupne ili dijela imovine društva po procijenjenoj tržišnoj vrijednosti u slučaju pokretanja postupka likvidacije. Obzirom da spomenute odredbe nisu u skladu s pravnom stečevinom Europske unije, dana 8. prosinca 2016. Europska komisija j e uputila Republici Hrvatskoj obrazloženo mišljenje - Povreda br. 2014/4235., u skladu sa člankom 258. Ugovora o funkcioniranju Europskom unijom, u odnosu na članak 10. Zakona kojim su Republici Hrvatskoj dodijeljena posebna prava.
Na temelju prakse Suda Europske unije, Europska komisija smatra da bi ta posebna prava mogla odvratiti poslovne subjekte iz drugih država članica od izravnih ili vrijednosnih ulaganja u INA-Industriju nafte d.d..
Stoga Europska komisija smatra da su posebna prava kojima Republika Hrvatska raspolaže na temelju predmetnog Zakona sasvim nerazmjerna za postizanje cilja kojem se teži, stoga je u skladu s člankom 258. stavkom 1. Ugovora o funkcioniranju Europske unije, dodjelom posebnih prava državi nad društvom INA- Industrija nafte d.d. člankom 10. stavcima 1., 2., 4. i 5. Zakona Republika Hrvatska nije ispunila svoje obveze iz članka 63. i članka 49. Ugovora o funkcioniranju Europske unije.
S obzirom na navedenu Povredu br. 2014/4235, a kako bi se spriječilo podnošenje tužbe Sudu Europske unije potrebno je izmijeniti članak 10. Zakona, čime se Zakon usklađuje s odredbama Ugovora o funkcioniranju Europske unije o slobodi kretanja kapitala s time da se predviđaju određena prava Republici Hrvatskoj koja jamče sigurnost opskrbe energijom i sigurnost infrastrukture za opskrbu energije kao legitimne ciljeve radi zaštite javne sigurnosti.
Ovim Zakonom uređuje se obveza stjecatelju koji namjerava steći, zajedno sa dionicama koje je već stekao, više od 25% ili 50% dionica s pravom glasa podnošenja dugoročnog plana upravljanja i poslovanja INA-Industrija naftom, d.d. te postupak izmjena i dopuna istoga, dostava pojašnjenja itd. Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministra nadležnog za energetiku donosi odluku o suglasnosti za stjecanje dionica. Također, propisani su slučajevi kada Vlada Republike Hrvatske može uskratiti suglasnost kao i otkup dionica od strane iste. Propisana je obveza podnošenja jednogodišnjih izvješća o izvršenju dugoročnog plana upravljanja i poslovanja INA-Industrija naftom d.d. te sankcije u slučaju ne podnošenja istog, nedostataka itd.
Nadalje, ovim Zakonom se propisuje da predsjednik Vlade Republike Hrvatske može dok god je Republika Hrvatska vlasnik jedne ili više dionica izabrati dva predstavnika Republike Hrvatske, koji će prisustvovati sjednicama Uprave društva, bez prava glasa. Također propisane su sankcije i zaštita u slučaju da uprava društva izglasa odluku kojom se ozbiljno dovodi u pitanje sigurnosti opskrbe energijom te sigurnost infrastrukture za opskrbu energijom.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu Nacrta prijedloga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Sukladno odredbi članka 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18), predlaže se donošenje ovoga Nacrta prijedloga Zakona po hitnom postupku obzirom da se radi o osobito opravdanim razlozima.
Razlozi za donošenje Nacrta prijedloga Zakona po hitnom postupku jesu osobito opravdani državni razlozi s ciljem sprječavanja podnošenja tužbe Europske komisije Sudu Europske unije za povredu Ugovora o funkcioniranju Europske unije.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI I DOPUNI ZAKONA O PRIVATIZACIJI INA-INDUSTRIJA NAFTE D.D.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 1.
U Zakonu o privatizaciji INA-Industrija nafte, d.d. (Narodne novine, broj 32/2002), članak 10. mijenja se i glasi:
(1) Fizička ili pravna osoba, kad neposredno ili posredno, samostalno ili djelujući zajednički, namjerava steći dionice s pravom glasa, tako da, zajedno s dionicama koje je već stekla, prijeđe prag od 25% ili 50 % dionica s pravom glasa INA-Industrija nafte, d.d., dužna je o toj namjeri obavijestiti ministra nadležnog za energetiku i uz obavijest podnijeti dugoročni plan upravljanja i poslovanja INA-Industrija naftom, d.d.
(2) Ukoliko ministar nadležan za energetiku ocijeni potrebnim, može od osobe iz stavka 1. ovoga članka zatražiti izmjene i dopune dugoročnog plana upravljanja i poslovanja INA-Industrija naftom, d.d i/ili dodatna pojašnjenja, u odnosu na zaštićene vrijednosti iz stavka 7. ovoga članka.
(3) Ministar nadležan za energetiku donosi mišljenje na plan iz stavaka 1. i 2. ovoga članka te ga dostavlja Vladi Republike Hrvatske u roku od 30 dana od zaprimanja plana iz stavka 1. ovoga članka. Ukoliko osoba iz stavka 1. ovoga članka dostavi zatražene izmjene, dopune i/ili dodatna pojašnjenja plana iz stavka 2. ovoga članka, rok za dostavu mišljenja počinje teći od dana zaprimanja izmijenjenog, dopunjenog ili pojašnjenog plana iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Ukoliko osoba iz stavka 1. ovoga članka ne dostavi izmjene, dopune i/ili dodatna pojašnjenja plana iz stavka 2. ovoga članka, ministar nadležan za energetiku donosi mišljenje u odnosu na zaštićene vrijednosti iz stavka 7. ovoga članka, u roku od 30 dana od isteka roka za dostavu.
(5) Ukoliko ministar ne donese mišljenje u rokovima iz stavaka 3. i 4. ovoga članka, smatrat će se da je izdano pozitivno mišljenje.
(6) Na temelju mišljenja ministra nadležnog za energetiku, Vlada Republike Hrvatske donosi odluku o suglasnosti za stjecanje dionica iz stavka 1. ovoga članka u roku od 30 dana od zaprimanja mišljenja iz stavka 3. i 4. ovoga članka. Ukoliko Vlada Republike Hrvatske u roku od 30 dana ne donese Odluku, smatrat će se da je izdana suglasnost za stjecanje dionica.
(7) Vlada Republike Hrvatske može uskratiti suglasnost za stjecanje dionica, ako ocijeni, da okolnosti iz stavka 13. ovoga članka, predstavljaju ozbiljnu prijetnju javnoj sigurnosti i iznimnu opasnost od ozbiljne štete za javnu sigurnost na način da bi ugrozio sigurnu, pouzdanu i redovitu opskrbu energijom te zaštitu sigurnosti infrastrukture za opskrbu energijom, a sve u skladu s člankom 65. Ugovora o funkcioniranju Europske unije.
(8) Stjecatelj dionica se obvezuje Vladi Republike Hrvatske podnositi jednogodišnja izvješća o izvršenju dugoročnog plana upravljanja i poslovanja INA-Industrija naftom d.d.
(9) Ukoliko stjecatelj dionica svojim aktivnostima ugrožava sigurnu, pouzdanu i redovitu opskrbu energijom te zaštitu sigurnosti infrastrukture za opskrbu energijom Vlada Republike Hrvatske može odlukom zatražiti otklanjanje tih nedostataka i/ili poduzimanje mjera kojima će se osigurati sigurna, pouzdana i redovita opskrba energijom te zaštita sigurnosti infrastrukture za opskrbu energijom, u roku od 30 dana od dana dostave odluke.
(10) Ukoliko stjecatelj ne otkloni nedostatke te ne poduzme mjere kojima će se osigurati sigurna, pouzdana i redovita opskrba energijom te zaštita sigurnosti infrastrukture za opskrbu energijom u roku iz stavka 9. ovoga članka, te takvim djelovanjem prouzroči štetu, dužan je Republici Hrvatskoj naknaditi imovinsku štetu, o čemu odlučuje trgovački sud.
(11) Ukoliko stjecatelj kontinuirano svojim aktivnostima i mjerama dovodi u pitanje sigurnu, pouzdanu i redovitu opskrbu energijom te zaštitu sigurnosti infrastrukture za opskrbu energijom smatrati će se da je postupao protivno suglasnosti iz stavka 6. ovoga članka u kojem slučaju Vlada Republike Hrvatske može donijeti odluku o oduzimanju suglasnosti iz stavka 6. ovoga članka.
(12) Nakon izvršnosti odluke iz stavka 11. ovoga članka stjecatelj je dužan dionice, za koje je ishodio suglasnost, ponuditi na otkup Republici Hrvatskoj. Ukoliko stjecatelj ne ponudi dionice na otkup Vlada Republike Hrvatske može tužbom pred trgovačkim sudom zahtijevati od suda da naloži stjecatelju prodaju dionica INA-Industrija nafte, d.d, Republici Hrvatskoj prema tržišnoj vrijednosti dionica-.
(13) Posebne ovlasti iz stavaka 7., 9. 10., 11 i 12.ovoga članka Vlada Republike Hrvatske izvršava na temelju objektivnih i nediskriminirajućih kriterija. U tu svrhu, Vlada Republike Hrvatske razmatra slijedeće kriterije:
- uzimajući u obzir službena stajališta Europske unije, postojanje objektivnih razloga na temelju kojih se može smatrati da postoje veze između stjecatelja i trećih zemalja koje ne priznaju demokratska načela niti vladavinu prava, ne poštuju pravila međunarodnog prava i svojim ponašanjem ugrožavaju međunarodnu zajednicu s obzirom na njihova savezništva ili održavaju odnose s kriminalnim ili terorističkim organizacijama ili s njima povezanim subjektima i /ili
- prikladnost i sposobnost stjecatelja koja proizlazi iz pravnog akta ili djelovanja uzevši u obzir načine financiranja stjecanja, kao i ekonomske, financijske, tehničke i organizacijske kapacitete stjecatelja kako bi se osigurala zaštita interesa iz stavka 7. ovoga članka i /ili
- je li stjecatelj ili odgovorna osoba u stjecatelju pravnoj osobi, osoba koja je kažnjena za kazneno djelo zlouporabe stečaja, zlouporabe u postupku stečaja, pogodovanja vjerovnika ili povrede obveze vođenja trgovačkih i poslovnih knjiga i to za vrijeme od pet godina po pravomoćnosti presude kojom je osuđena i/ili
- je li pravna osoba sa sjedištem u trećoj državi odnosno fizička osoba državljanin treće države kontrolirana od strane Vlade treće države, uključujući kroz značajnija financiranja.
(14) Odluke Vlade Republike Hrvatske iz stavka 7., 9. i 11. ovoga članka moraju biti obrazložene.
(15) Odluke Vlade Republike Hrvatske iz stavka 7., 9. i 11. ovoga članka smatraju se upravnim aktom, protiv kojih nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
(16) Svako stjecanje dionica protivno odredbama ovoga članka je ništetno.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 2.
“ Iza članka 10. dodaje se članak 10.a. koji glasi:
Članak 10.a
(1) Dok je Republika Hrvatska vlasnik jedne ili više dionica INA Industrija nafte d.d., Vlada Republike Hrvatske može izabrati dva predstavnika Republike Hrvatske, koji će prisustvovati sjednicama Uprave društva, bez prava glasa.
(2) Ukoliko Uprava društva INA-Industrija nafte, d.d., izglasa odluku kojom se ozbiljno ugrožavaju interesi iz članka 10. stavka 7. ovoga Zakona, predstavnici Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka podnijet će ministru nadležnom za energetiku prijedlog za preispitivanjem takve odluke.
(3) Prijedlog iz stavka 2. ovoga članka predstavnici Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka dužni su podnijeti u roku od osam dana od dana izglasavanja odluke ukoliko su bili prisutni na sjednici, odnosno u roku od osam dana od saznanja za odluku, ukoliko nisu.
(4) Ukoliko ministar nadležan za energetiku utvrdi da se odlukom iz stavka 2. ovoga članka ozbiljno ugrožava, odnosno da se dovodi u pitanje sigurnost opskrbe energijom te sigurnost infrastrukture za opskrbu energijom, dužan je u roku od osam dana od zaprimanja prijedloga iz stavka 2. ovoga članka podnijeti tužbu trgovačkom sudu za preispitivanje odluke i prijedlog za određivanje privremene mjere kojom se odgađa primjena odluke Uprave iz stavka 2. ovoga članka do pravomoćnosti odluke suda o tužbi. O prijedlogu je sud dužan odlučiti u roku od osam dana.
(5) Ukoliko sud prihvati prijedlog za određivanje privremene mjere iz stavka 4. ovoga članka, primjena odluke Uprave iz stavka 2. ovoga članka se zaustavlja do donošenja pravomoćne odluke suda o tužbi iz članka 4. ovoga članka.
(6) Tužba iz stavka 4. ovoga Zakona može se utemeljiti samo na razlozima koji ozbiljno ugrožavaju, odnosno dovode u pitanje sigurnost opskrbe energijom te sigurnost infrastrukture za opskrbu energijom.
(7) Postupak pred trgovačkim sudom je hitan.
(8) Ukoliko ministar nadležan za energetiku ne podnese tužbu iz stavka 4. ovoga članka u roku od osam dana, smatrati će se da je suglasan sa izglasanom odlukom Uprave društva INA Industrija nafte d.d.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 3.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 1.
Člankom 1. kojim se mijenja članak 10. Zakona o privatizaciji INA-Industrija nafte d.d. uređuje se obveza stjecatelja di o nica na podnošenje dugoročnog plana upravljanja i poslovanja INA-Industrija d.d., davanje i uskrata suglasnosti Vlade Republike Hrvatske za stjecanje dionica te pravo otkupa dionica odnosno naknade štete u slučaju da postoji ozbiljna prijetnja da se neće ostvariti sigurna, pouzdana i redovna opskrba energijom te zaštita infrastrukture za opskrbu energijom.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 2.
Člankom 2. kojim se dodaje članak 10. a. propisuje se da Predsjednik Vlade Republike Hrvatske može dok god je Republika Hrvatska vlasnik jedne ili više dionica izabrati dva predstavnika Republike Hrvatske, koji će prisustvovati sjednicama Uprave društva, bez prava glasa. Također propisane su sankcije i zaštita u slučaju da uprava društva izglasa odluku kojom se ozbiljno dovodi u pitanje sigurnost opskrbe energijom te sigurnost infrastrukture za opskrbu energijom.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 3.
Propisuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
TEKST ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJA SE MIJENJA, ODNOSNO DOPUNJUJE
Zaštita interesa i sigurnosti Republike Hrvatske
Članak 10.
(1) Za vrijeme dok je Republika Hrvatska vlasnik 50% i više dionica INE d.d., INA d.d. odnosno njezina tijela mogu samo uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske donositi odluke, odnosno sklopiti pravne poslove ili poduzeti pravne radnje koje se odnose na prodaju, odnosno zajedničko ulaganje čija vrijednost prelazi vrijednost 3% imovine INE d.d.
(2) Za vrijeme dok je Republika Hrvatska vlasnik 25% i više dionica INE d.d., Vlada Republike Hrvatske može donijeti odluku da INA d.d. odnosno njezina tijela mogu samo uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske donositi odluke, odnosno sklopiti pravne poslove ili poduzeti pravne radnje koje se odnose na prodaju, odnosno zajedničko ulaganje čija vrijednost prelazi vrijednost 25% imovine INE d.d.
(3) Vlada Republike Hrvatske može sa strateškim ulagateljem sklopiti ugovor o načinu korištenja prava glasa iz dionica INE d.d. kojih je vlasnik Republika Hrvatska i načinu korištenja prava iz stavka 1. i 2. ovoga članka. Tim ugovorom se na treće osobe ne mogu prenijeti ovlaštenja Vlade Republike Hrvatske iz stavka 1. i 2. ovoga članka i pravo glasa iz dionica INE d.d. kojih je vlasnik Republika Hrvatska.
(4) Za vrijeme dok je Republika Hrvatska vlasnik 10% i više dionica INE d.d., niti jedan drugi dioničar ili s njim povezana osoba ne može, osim u slučaju prodaje iz članka 6. ovoga Zakona, bez posebnog odobrenja Vlade Republike Hrvatske postupno ili odjednom steći dionice INE d.d. čiji ukupan nominalni iznos čini više od 10% temeljnog kapitala, odnosno nekog drugog prethodnim odobrenjem Vlade Republike Hrvatske odobrenog postotka dionica, a koje daju pravo glasa u glavnoj skupštini INE d.d.
(5) Za čitavo vrijeme dok je Republika Hrvatska vlasnik jedne ili više dionice INE d.d. s pravom glasa u glavnoj skupštini, INA d.d., odnosno njezina tijela mogu samo uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske donositi odluke, odnosno sklapati ili poduzimati pravne radnje u odnosu na:
– prestanak društva,
– odricanje od dozvole ili ovlaštenja za obavljanje djelatnosti, ili koncesije od interesa za Republiku Hrvatsku,
– promjenu tvrtke,
– premještanje sjedišta INE d.d. u inozemstvo.
(6) U slučaju pokretanja postupka likvidacije nad INA d.d ili njezinim pravnim sljednikom, a za čitavo vrijeme dok je Republika Hrvatska vlasnik jedne ili više dionica INE d.d. s pravom glasa, Republika Hrvatska ima pravo prvokupa cjelokupne, odnosno dijela imovine INE d.d. po procijenjenoj tržišnoj vrijednosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike