PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ELEKTRONIČKOJ TRGOVINI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“ broj 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o elektroničkoj trgovini („Narodne novine“, broj 173/03, 67/08, 36/09, 130/11 i 30/14) uređuje se pružanje usluga informacijskog društva, odgovornost davatelja usluga informacijskog društva te pravila u vezi sa sklapanjem ugovora u elektroničkom obliku.
Inspekcijski nadzor nad primjenom navedenog Zakona i propisa donesenih na temelju navedenog Zakona provode nadležni inspektori Ministarstva financija.
Nacionalnim programom reformi za 2018., utvrđene su mjere za jačanje konkurentnosti gospodarstva i unaprjeđenje poslovnog okruženja (mjera 4.1. i 4.1.1.) te s njima u vezi mjera „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“, kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave, u konkretnom slučaju inspekcijskih poslova koje obavlja Ministarstvo financija, Carinska uprava.
Obzirom da inspekcijske poslove u području trgovine, od 1. travnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbu članka 22. stavak 1. Zakona o elektroničkoj trgovini („Narodne novine“, broj 173/03, 67/08, 36/09, 130/11 i 30/14), a koja se odnosi na poslove obavljanja inspekcijskog nadzora nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju istog.
Kako su od 2017. godine, na snazi novi akti koji uređuju područje elektroničkog potpisivanja, potrebna je izmjena članka 11. Zakona o elektroničkoj trgovini na način da se navede važeća zakonska regulativa, budući je Zakon o elektroničkom potpisu koji se navodi u članku 11. istoga Zakona, van snage.
III.OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV.PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi za 2018., utvrđena je reformska mjera objedinjavanja inspekcija u Državnom inspektoratu kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina u postupanju inspekcijskih službi u sklopu Državnog inspektorata od 1. travnja 2019. godine, a u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje je Državni inspektorat preuzeo od pojedinih središnjih tijela državne uprave, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
V.TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Članak 1.
U Zakonu o elektroničkoj trgovini („Narodne novine“, broj 173/03, 67/08, 36/09, 130/11 i 30/14) članak 11. mijenja se i glasi:
„Kada se kao pretpostavka valjanosti i nastanka ugovora traži potpis osobe, smatrat će se da tome uvjetu udovoljava elektronička poruka potpisana elektroničkim potpisom u skladu s odredbama Uredbe (EU) br. 910/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije na unutarnjem tržištu i stavljanju izvan snage Direktive 1999/93/EZ i Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 910/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije na unutarnjem tržištu i stavljanju izvan snage Direktive 1999/93/EZ.“.
Članak 2.
Članak 22. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona, obavljaju tržišni inspektori središnjeg tijela državne uprave nadležnog za inspekcijske poslove u skladu s ovlastima određenim posebnim zakonom.“.
Članak 3.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Obzirom da Zakon o elektroničkom potpisu na kojega se poziva članak 11., nije na snazi od lipnja 2017. godine, a na snazi su novi akti koji uređuju područje elektroničkog potpisivanja, potrebna je izmjena članka 11. Zakona o elektroničkoj trgovini.
Uz članak 2.
Obzirom da inspekcijske poslove u području trgovine od 1. travnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužna je odgovarajuća izmjena članka 22. stavka 1. Zakona.
Uz članak 3.
Ovim člankom određuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
VI.ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 11.
Kada se kao pretpostavka valjanosti i nastanka ugovora traži potpis osobe, smatrat će se da tome uvjetu udovoljava elektronička poruka potpisana elektroničkim potpisom u skladu s odredbama Zakona o elektroničkom potpisu.
Članak 22.
(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona obavlja obavljaju nadležni inspektori Ministarstva financija.
(2) Radi provedbe inspekcijskog nadzora, davatelji usluga informacijskog društva moraju ovlaštenim osobama omogućiti pristup računalnoj opremi i uređajima, te bez odgode predočiti ili dostaviti potrebne podatke i dokumentaciju u vezi s predmetom inspekcijskog nadzora.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ELEKTRONIČKOJ TRGOVINI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“ broj 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
II. OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o elektroničkoj trgovini („Narodne novine“, broj 173/03, 67/08, 36/09, 130/11 i 30/14) uređuje se pružanje usluga informacijskog društva, odgovornost davatelja usluga informacijskog društva te pravila u vezi sa sklapanjem ugovora u elektroničkom obliku.
Inspekcijski nadzor nad primjenom navedenog Zakona i propisa donesenih na temelju navedenog Zakona provode nadležni inspektori Ministarstva financija.
Nacionalnim programom reformi za 2018., utvrđene su mjere za jačanje konkurentnosti gospodarstva i unaprjeđenje poslovnog okruženja (mjera 4.1. i 4.1.1.) te s njima u vezi mjera „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“, kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave, u konkretnom slučaju inspekcijskih poslova koje obavlja Ministarstvo financija, Carinska uprava.
Obzirom da inspekcijske poslove u području trgovine, od 1. travnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbu članka 22. stavak 1. Zakona o elektroničkoj trgovini („Narodne novine“, broj 173/03, 67/08, 36/09, 130/11 i 30/14), a koja se odnosi na poslove obavljanja inspekcijskog nadzora nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju istog.
Kako su od 2017. godine, na snazi novi akti koji uređuju područje elektroničkog potpisivanja, potrebna je izmjena članka 11. Zakona o elektroničkoj trgovini na način da se navede važeća zakonska regulativa, budući je Zakon o elektroničkom potpisu koji se navodi u članku 11. istoga Zakona, van snage.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi za 2018., utvrđena je reformska mjera objedinjavanja inspekcija u Državnom inspektoratu kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina u postupanju inspekcijskih službi u sklopu Državnog inspektorata od 1. travnja 2019. godine, a u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje je Državni inspektorat preuzeo od pojedinih središnjih tijela državne uprave, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 1.
U Zakonu o elektroničkoj trgovini („Narodne novine“, broj 173/03, 67/08, 36/09, 130/11 i 30/14) članak 11. mijenja se i glasi:
„Kada se kao pretpostavka valjanosti i nastanka ugovora traži potpis osobe, smatrat će se da tome uvjetu udovoljava elektronička poruka potpisana elektroničkim potpisom u skladu s odredbama Uredbe (EU) br. 910/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije na unutarnjem tržištu i stavljanju izvan snage Direktive 1999/93/EZ i Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 910/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije na unutarnjem tržištu i stavljanju izvan snage Direktive 1999/93/EZ.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 2.
Članak 22. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona, obavljaju tržišni inspektori središnjeg tijela državne uprave nadležnog za inspekcijske poslove u skladu s ovlastima određenim posebnim zakonom.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 3.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Obzirom da Zakon o elektroničkom potpisu na kojega se poziva članak 11., nije na snazi od lipnja 2017. godine, a na snazi su novi akti koji uređuju područje elektroničkog potpisivanja, potrebna je izmjena članka 11. Zakona o elektroničkoj trgovini.
Uz članak 2.
Obzirom da inspekcijske poslove u području trgovine od 1. travnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužna je odgovarajuća izmjena članka 22. stavka 1. Zakona.
Uz članak 3.
Ovim člankom određuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
VI. ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 11.
Kada se kao pretpostavka valjanosti i nastanka ugovora traži potpis osobe, smatrat će se da tome uvjetu udovoljava elektronička poruka potpisana elektroničkim potpisom u skladu s odredbama Zakona o elektroničkom potpisu.
Članak 22.
(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona obavlja obavljaju nadležni inspektori Ministarstva financija.
(2) Radi provedbe inspekcijskog nadzora, davatelji usluga informacijskog društva moraju ovlaštenim osobama omogućiti pristup računalnoj opremi i uređajima, te bez odgode predočiti ili dostaviti potrebne podatke i dokumentaciju u vezi s predmetom inspekcijskog nadzora.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta