Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo pravosuđa
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O STEČAJU POTROŠAČA
1.3.
Datum:
18. travnja 2018.
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Uprava za građansko, trgovačko i upravno pravo
Sektor za propise građanskog i trgovačkog prava
Služba za opće propise građanskog procesnog i trgovačkog prava
Odjel za opće propise trgovačkog i stečajnog prava
tel: +385 1 3714 190
e-mail: daniela.santalab@pravosudje.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
NE
Naziv akta:
Opis mjere:
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
NE
Naziv pravne stečevine EU:
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Zakon o stečaju potrošača („Narodne novine“, broj 100/15., dalje u tekstu: Zakon) usvojen je na sjednici Hrvatskog sabora dana 10. rujna 2015. dvotrećinskom većinom (102 glasa za, 0 protiv i 3 suzdržana), te je stupio na snagu 1. siječnja 2016.
Opći cilj Zakona i uvođenja instituta stečaja potrošača je razviti sustav koji će rezultirati stvaranjem uvjeta insolventnim potrošačima za reprogramiranje njihovih obveza ili novi početak, a vjerovnicima omogućiti ravnomjerno namirenje njihovih tražbina. Posebni ciljevi Zakona su stvaranje uvjeta da se kroz neformalne (neinstitucionalne) i formalne (institucionalne) okvire postigne dogovor između vjerovnika i potrošača oko restrukturiranja postojećih tražbina, stvaranje uvjeta za odgovorno i ekonomski racionalno ponašanje potrošača te rasterećenje sustava od bezuspješnih i višestrukih ovršnih postupaka.
Prema podacima koje je obradila Financijska agencija, zbog neizvršenih osnova za plaćanje 31. prosinca 2017. u blokadi su bila 319.752 građana. Dug građana iz osnova iznosio je 42,76 milijardi kuna. Zadnji dan u prosincu 2016., bilo je blokirano 327.176 građana čiji je dug iznosio 41,16 milijardi kuna, godinu dana ranije, u prosincu 2015. blokirano je bilo 321.580 građana s dugom od 36,52 milijarde kuna, dok je 31. prosinca 2014. u blokadi bilo 322.498 građana, a dug je iznosio 31,06 milijardi kuna.
Prema podacima Financijske agencije 31. siječnja 2018. ukupno je 80.871 građana u dugotrajnoj blokadi (blokada računa dulja od 3 godine) i čiji dug s osnove glavnica ne prelazi iznos od 20.000,00 kuna.
U skladu s podacima prikupljenim od Financijske agencije i Ministarstva pravosuđa o pokrenutim postupcima stečaja potrošača tijekom 2016. pokrenuto je 728 izvansudskih i 321 sudskih postupaka, a 2017. 376 izvansudskih i 377 sudskih postupaka.
Ocijenjeno je kako postojećim prosječnim tempom novih postupaka stečaja potrošača koji se godišnje pokreću (oko 500 izvansudskih i oko 350 sudskih postupaka stečaja potrošača godišnje) nije u potpunosti moguće ostvariti opći i posebne ciljeve Zakona.
Također, tijekom provedbe Zakona uočeno je kako se nedovoljan broj osoba javio za obavljanje poslova povjerenika u postupku stečaja potrošača (samo su dvije osobe upisane na listama povjerenika na svim sudovima u Republici Hrvatskoj, a za područje nadležnosti nekih sudova uopće nema osoba upisanih na listama povjerenika).
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Predmetni problem nije moguće riješiti nenormativnim rješenjima te je potrebno donijeti izmjene i dopune Zakona kako bi se riješili navedeni problemi.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Analiza i praćenje učinaka Zakona o stečaju potrošača, Ministarstvo pravosuđa, 2017.
Informacija o kretanju dospjelih neizvršenih osnova za plaćanje poslovnih subjekata i građana za prosinac 2017., Financijska agencija, 2018.
Pregled blokiranih građana po vjerovnicima i ročnosti - stanje 31. prosinca 2017., Financijska agencija, 2018.
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
U kratkom roku deblokirati 100.000 građana koji su u dugotrajnoj blokadi i čiji dug s osnove glavnica ne prelazi iznos od 20.000,00 kuna, provesti jednak broj jednostavnih postupaka stečaja potrošača i stvoriti uvjete da se osigura dovoljan broj zainteresiranih i stručnih osoba koje će voditi poslove povjerenika u postupcima stečaja potrošača te na taj način ostvariti opći i posebne ciljeve Zakona.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Uvođenjem jednostavnog postupka stečaja potrošača u kratkom roku će se deblokirati 100.000 građana (poštenih potrošača) čime će im se osigurati uvjeti za normalan život i pravo na drugu priliku.
Namjera je osigurati dovoljan broj povjerenika na svim općinskim sudovima kako bi se postupci stečaja potrošača mogli neometano provoditi.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
12 mjeseci
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Izmjene i dopune Zakona
Obrazloženje: Izmjenama i dopunama Zakona uvodi se jednostavni postupak stečaja potrošača kojim se omogućuje u kratkom roku deblokirati 100.000 građana (poštenih potrošača) čime će im se osigurati uvjeti za normalan život i pravo na drugu priliku.
Osigurati dovoljan broj povjerenika.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Obrazloženje: Nenormativnim rješenjima nije moguće postići navedeni ishod.
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
DA
NE
NE
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
DA
NE
NE
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
DA
NE
NE
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
DA
NE
NE
5.1.5.
Cijena roba i usluga
DA
NE
NE
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
DA
NE
NE
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
DA
NE
NE
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
DA
NE
NE
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
DA
NE
NE
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
DA
NE
NE
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
DA
NE
NE
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
DA
NE
NE
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
DA
NE
NE
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Nacrt prijedloga Zakona nema izravnih gospodarskih učinaka s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
NE
DA
NE
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
NE
DA
NE
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
NE
DA
NE
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
NE
DA
NE
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
NE
DA
NE
5.1.21.
Hrvatski branitelji
DA
NE
NE
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
DA
NE
NE
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
DA
NE
NE
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
NE
DA
NE
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
NE
DA
NE
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Uvođenjem jednostavnog postupka stečaja potrošača u kratkom roku će se deblokirati 100.000 građana (poštenih potrošača) čime će im se osigurati uvjeti za normalan život i pravo na drugu priliku. Na navedene skupine adresata Zakon će imati veliki učinak. Međutim, Zakon će imati učinak i na poduzetnike i druge osobe koje bi mogle izgubiti dio svojih prava, ali bez ozbiljnijeg gospodarskog učinka (kao u analizi utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.)
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
DA
NE
NE
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
DA
NE
NE
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
DA
NE
NE
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Nacrt prijedloga zakona nema izravnih učinaka na tržišno natjecanje s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
DA
NE
NE
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
DA
NE
NE
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
DA
NE
NE
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
DA
NE
NE
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
DA
NE
NE
5.2.11.
Hrvatski branitelji
DA
NE
NE
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
DA
NE
NE
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
DA
NE
NE
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
DA
NE
NE
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
DA
NE
NE
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Kao uz analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
DA
NE
NE
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
DA
NE
NE
5.3.3.
Socijalna uključenost
NE
DA
NE
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
NE
DA
NE
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
NE
NE
NE
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
NE
NE
NE
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Nacrt prijedloga zakona bi trebao imati učinak na socijalnu uključenost te bi trebao doprinijeti zaštiti osjetljivih skupina s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, kojim se dio građana oslobađa od svojih obveza.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
NE
DA
NE
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
NE
DA
NE
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
NE
NE
DA
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
NE
NE
DA
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
NE
DA
NE
5.3.14.
Hrvatski branitelji
DA
NE
NE
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
DA
NE
NE
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
DA
NE
NE
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
NE
DA
NE
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
NE
DA
NE
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Uvođenjem jednostavnog postupka stečaja potrošača u kratkom roku će se deblokirati 100.000 građana (poštenih potrošača) čime će im se osigurati uvjeti za normalan život i pravo na drugu priliku.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
DA
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
DA
NE
NE
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
DA
NE
NE
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
DA
NE
NE
5.4.4.
Status regulirane profesije
DA
NE
NE
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
DA
NE
NE
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
DA
NE
NE
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
DA
NE
NE
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
DA
NE
NE
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
DA
NE
NE
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
DA
NE
NE
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
DA
NE
NE
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
DA
NE
NE
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Nacrt prijedloga zakona nema izravnih učinaka na rad i tržište rada s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
DA
NE
NE
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
DA
NE
NE
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
DA
NE
NE
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
DA
NE
NE
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
DA
NE
NE
5.4.20.
Hrvatski branitelji
DA
NE
NE
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
DA
NE
NE
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
DA
NE
NE
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
DA
NE
NE
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
DA
NE
NE
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
DA
NE
NE
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
DA
NE
NE
5.5.3.
Korištenje energije
DA
NE
NE
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
DA
NE
NE
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
DA
NE
NE
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
DA
NE
NE
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
DA
NE
NE
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
DA
NE
NE
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
DA
NE
NE
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Nacrt prijedloga zakona nema izravnih učinaka na zaštitu okoliša s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
DA
NE
NE
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
DA
NE
NE
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
DA
NE
NE
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
DA
NE
NE
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
DA
NE
NE
5.5.17.
Hrvatski branitelji
DA
NE
NE
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
DA
NE
NE
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
DA
NE
NE
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
DA
NE
NE
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
DA
NE
NE
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
Nacrt prijedloga zakona nema izravnih učinaka na zaštitu okoliša s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
DA
NE
NE
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
DA
NE
NE
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
DA
NE
NE
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
DA
NE
NE
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
DA
NE
NE
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
DA
NE
NE
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
DA
NE
NE
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
DA
NE
NE
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Nacrt prijedloga zakona nema izravnih učinaka na zaštitu ljudskih prava s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
DA
NE
NE
5.6.13.
Srednji i velikii poduzetnici
DA
NE
NE
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
DA
NE
NE
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
DA
NE
NE
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
DA
NE
NE
5.6.17.
Hrvatski branitelji
DA
NE
NE
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
DA
NE
NE
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
DA
NE
NE
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
DA
NE
NE
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
DA
NE
NE
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Nacrt prijedloga zakona nema izravnih učinaka na zaštitu ljudskih prava s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
NE
Obrazloženje:
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
NE
Obrazloženje:
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
NE
Obrazloženje:
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
NE
Obrazloženje:
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje: Nacrt prijedloga zakona nema učinka na male i srednje poduzetnike s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
NE
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
NE
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
DA
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
NE
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
NE
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
NE
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
DA
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
NE
8.9.
Provođenje SCM metodologije
NE
9.
PRILOZI
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
Datum:
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača
PR ILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo pravosuđa
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O STEČAJU POTROŠAČA
1.3.
Datum:
18. travnja 2018.
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Uprava za građansko, trgovačko i upravno pravo
Sektor za propise građanskog i trgovačkog prava
Služba za opće propise građanskog procesnog i trgovačkog prava
Odjel za opće propise trgovačkog i stečajnog prava
tel: +385 1 3714 190
e-mail: daniela.santalab@pravosudje.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
NE
Naziv akta:
Opis mjere:
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
NE
Naziv pravne stečevine EU:
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Zakon o stečaju potrošača („Narodne novine“, broj 100/15., dalje u tekstu: Zakon) usvojen je na sjednici Hrvatskog sabora dana 10. rujna 2015. dvotrećinskom većinom (102 glasa za, 0 protiv i 3 suzdržana), te je stupio na snagu 1. siječnja 2016.
Opći cilj Zakona i uvođenja instituta stečaja potrošača je razviti sustav koji će rezultirati stvaranjem uvjeta insolventnim potrošačima za reprogramiranje njihovih obveza ili novi početak, a vjerovnicima omogućiti ravnomjerno namirenje njihovih tražbina. Posebni ciljevi Zakona su stvaranje uvjeta da se kroz neformalne (neinstitucionalne) i formalne (institucionalne) okvire postigne dogovor između vjerovnika i potrošača oko restrukturiranja postojećih tražbina, stvaranje uvjeta za odgovorno i ekonomski racionalno ponašanje potrošača te rasterećenje sustava od bezuspješnih i višestrukih ovršnih postupaka.
Prema podacima koje je obradila Financijska agencija, zbog neizvršenih osnova za plaćanje 31. prosinca 2017. u blokadi su bila 319.752 građana. Dug građana iz osnova iznosio je 42,76 milijardi kuna. Zadnji dan u prosincu 2016., bilo je blokirano 327.176 građana čiji je dug iznosio 41,16 milijardi kuna, godinu dana ranije, u prosincu 2015. blokirano je bilo 321.580 građana s dugom od 36,52 milijarde kuna, dok je 31. prosinca 2014. u blokadi bilo 322.498 građana, a dug je iznosio 31,06 milijardi kuna.
Prema podacima Financijske agencije 31. siječnja 2018. ukupno je 80.871 građana u dugotrajnoj blokadi (blokada računa dulja od 3 godine) i čiji dug s osnove glavnica ne prelazi iznos od 20.000,00 kuna.
U skladu s podacima prikupljenim od Financijske agencije i Ministarstva pravosuđa o pokrenutim postupcima stečaja potrošača tijekom 2016. pokrenuto je 728 izvansudskih i 321 sudskih postupaka, a 2017. 376 izvansudskih i 377 sudskih postupaka.
Ocijenjeno je kako postojećim prosječnim tempom novih postupaka stečaja potrošača koji se godišnje pokreću (oko 500 izvansudskih i oko 350 sudskih postupaka stečaja potrošača godišnje) nije u potpunosti moguće ostvariti opći i posebne ciljeve Zakona.
Također, tijekom provedbe Zakona uočeno je kako se nedovoljan broj osoba javio za obavljanje poslova povjerenika u postupku stečaja potrošača (samo su dvije osobe upisane na listama povjerenika na svim sudovima u Republici Hrvatskoj, a za područje nadležnosti nekih sudova uopće nema osoba upisanih na listama povjerenika).
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Predmetni problem nije moguće riješiti nenormativnim rješenjima te je potrebno donijeti izmjene i dopune Zakona kako bi se riješili navedeni problemi.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Analiza i praćenje učinaka Zakona o stečaju potrošača, Ministarstvo pravosuđa, 2017.
Informacija o kretanju dospjelih neizvršenih osnova za plaćanje poslovnih subjekata i građana za prosinac 2017., Financijska agencija, 2018.
Pregled blokiranih građana po vjerovnicima i ročnosti - stanje 31. prosinca 2017., Financijska agencija, 2018.
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
U kratkom roku deblokirati 100.000 građana koji su u dugotrajnoj blokadi i čiji dug s osnove glavnica ne prelazi iznos od 20.000,00 kuna, provesti jednak broj jednostavnih postupaka stečaja potrošača i stvoriti uvjete da se osigura dovoljan broj zainteresiranih i stručnih osoba koje će voditi poslove povjerenika u postupcima stečaja potrošača te na taj način ostvariti opći i posebne ciljeve Zakona.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Uvođenjem jednostavnog postupka stečaja potrošača u kratkom roku će se deblokirati 100.000 građana (poštenih potrošača) čime će im se osigurati uvjeti za normalan život i pravo na drugu priliku.
Namjera je osigurati dovoljan broj povjerenika na svim općinskim sudovima kako bi se postupci stečaja potrošača mogli neometano provoditi.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
12 mjeseci
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Izmjene i dopune Zakona
Obrazloženje: Izmjenama i dopunama Zakona uvodi se jednostavni postupak stečaja potrošača kojim se omogućuje u kratkom roku deblokirati 100.000 građana (poštenih potrošača) čime će im se osigurati uvjeti za normalan život i pravo na drugu priliku.
Osigurati dovoljan broj povjerenika.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Obrazloženje: Nenormativnim rješenjima nije moguće postići navedeni ishod.
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
DA
NE
NE
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
DA
NE
NE
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
DA
NE
NE
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
DA
NE
NE
5.1.5.
Cijena roba i usluga
DA
NE
NE
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
DA
NE
NE
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
DA
NE
NE
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
DA
NE
NE
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
DA
NE
NE
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
DA
NE
NE
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
DA
NE
NE
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
DA
NE
NE
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
DA
NE
NE
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Nacrt prijedloga Zakona nema izravnih gospodarskih učinaka s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
NE
DA
NE
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
NE
DA
NE
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
NE
DA
NE
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
NE
DA
NE
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
NE
DA
NE
5.1.21.
Hrvatski branitelji
DA
NE
NE
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
DA
NE
NE
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
DA
NE
NE
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
NE
DA
NE
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
NE
DA
NE
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Uvođenjem jednostavnog postupka stečaja potrošača u kratkom roku će se deblokirati 100.000 građana (poštenih potrošača) čime će im se osigurati uvjeti za normalan život i pravo na drugu priliku. Na navedene skupine adresata Zakon će imati veliki učinak. Međutim, Zakon će imati učinak i na poduzetnike i druge osobe koje bi mogle izgubiti dio svojih prava, ali bez ozbiljnijeg gospodarskog učinka (kao u analizi utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.)
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
DA
NE
NE
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
DA
NE
NE
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
DA
NE
NE
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Nacrt prijedloga zakona nema izravnih učinaka na tržišno natjecanje s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
DA
NE
NE
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
DA
NE
NE
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
DA
NE
NE
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
DA
NE
NE
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
DA
NE
NE
5.2.11.
Hrvatski branitelji
DA
NE
NE
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
DA
NE
NE
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
DA
NE
NE
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
DA
NE
NE
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
DA
NE
NE
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Kao uz analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
DA
NE
NE
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
DA
NE
NE
5.3.3.
Socijalna uključenost
NE
DA
NE
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
NE
DA
NE
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
NE
NE
NE
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
NE
NE
NE
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Nacrt prijedloga zakona bi trebao imati učinak na socijalnu uključenost te bi trebao doprinijeti zaštiti osjetljivih skupina s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, kojim se dio građana oslobađa od svojih obveza.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
NE
DA
NE
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
NE
DA
NE
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
NE
NE
DA
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
NE
NE
DA
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
NE
DA
NE
5.3.14.
Hrvatski branitelji
DA
NE
NE
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
DA
NE
NE
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
DA
NE
NE
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
NE
DA
NE
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
NE
DA
NE
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Uvođenjem jednostavnog postupka stečaja potrošača u kratkom roku će se deblokirati 100.000 građana (poštenih potrošača) čime će im se osigurati uvjeti za normalan život i pravo na drugu priliku.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
DA
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
DA
NE
NE
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
DA
NE
NE
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
DA
NE
NE
5.4.4.
Status regulirane profesije
DA
NE
NE
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
DA
NE
NE
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
DA
NE
NE
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
DA
NE
NE
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
DA
NE
NE
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
DA
NE
NE
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
DA
NE
NE
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
DA
NE
NE
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
DA
NE
NE
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Nacrt prijedloga zakona nema izravnih učinaka na rad i tržište rada s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
DA
NE
NE
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
DA
NE
NE
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
DA
NE
NE
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
DA
NE
NE
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
DA
NE
NE
5.4.20.
Hrvatski branitelji
DA
NE
NE
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
DA
NE
NE
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
DA
NE
NE
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
DA
NE
NE
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
DA
NE
NE
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
DA
NE
NE
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
DA
NE
NE
5.5.3.
Korištenje energije
DA
NE
NE
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
DA
NE
NE
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
DA
NE
NE
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
DA
NE
NE
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
DA
NE
NE
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
DA
NE
NE
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
DA
NE
NE
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Nacrt prijedloga zakona nema izravnih učinaka na zaštitu okoliša s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
DA
NE
NE
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
DA
NE
NE
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
DA
NE
NE
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
DA
NE
NE
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
DA
NE
NE
5.5.17.
Hrvatski branitelji
DA
NE
NE
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
DA
NE
NE
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
DA
NE
NE
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
DA
NE
NE
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
DA
NE
NE
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
Nacrt prijedloga zakona nema izravnih učinaka na zaštitu okoliša s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
DA
NE
NE
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
DA
NE
NE
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
DA
NE
NE
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
DA
NE
NE
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
DA
NE
NE
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
DA
NE
NE
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
DA
NE
NE
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
DA
NE
NE
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Nacrt prijedloga zakona nema izravnih učinaka na zaštitu ljudskih prava s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
DA
NE
NE
5.6.13.
Srednji i velikii poduzetnici
DA
NE
NE
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
DA
NE
NE
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
DA
NE
NE
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
DA
NE
NE
5.6.17.
Hrvatski branitelji
DA
NE
NE
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
DA
NE
NE
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
DA
NE
NE
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
DA
NE
NE
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
DA
NE
NE
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Nacrt prijedloga zakona nema izravnih učinaka na zaštitu ljudskih prava s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
NE
Obrazloženje:
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
NE
Obrazloženje:
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
NE
Obrazloženje:
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
NE
Obrazloženje:
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje: Nacrt prijedloga zakona nema učinka na male i srednje poduzetnike s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
8.
SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
Ako je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata,
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata,
–mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
NE
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
NE
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
DA
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
NE
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
NE
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
NE
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
DA
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
NE
8.9.
Provođenje SCM metodologije
NE
9.
PRILOZI
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
Datum:
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa