Na temelju odredbi članka 8. stavka 4., članka 15. stavka 2., članka 16. stavka 2., članka 17. stavka 2. i članka 24. stavka 10. Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti („Narodne novine“, broj 85/2015), ministar nadležan za turizam, donosi
PRAVILNIK O RAZVRSTAVANJU, KATEGORIZACIJI I POSEBNIM STANDARDIMA UGOSTITELJSKIH OBJEKATA IZ SKUPINE HOTELI
1.OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom propisuju se vrste ugostiteljskih objekata iz skupine Hoteli (u daljnjem tekstu: objekt), ugostiteljske usluge koje se moraju i mogu pružati u pojedinoj vrsti, vrste koje mogu biti klupskog tipa, minimalni uvjeti, vrste koje se kategoriziraju, kategorije, uvjeti za kategorije, oznake za vrste i kategorije, način označavanja vrsta i kategorija te sastav povjerenstva koje provodi očevid u objektu.
(2) Pravilnikom se propisuju vrste ugostiteljskih objekata iz skupine Hoteli za koje se može utvrditi posebni standard, vrste posebnih standarda, uvjeti i elementi koji moraju biti ispunjeni za pojedini standard, oznake i način označavanja posebnih standarda.
Članak 2.
(1) Ugostiteljski objekt iz skupine hoteli je poslovni objekt u kojem ugostitelj obavlja ugostiteljsku djelatnost odnosno pruža ugostiteljske usluge (smještaja, prehrane, pića i napitaka) u ugostiteljskim sadržajima (recepcija, sanitarni čvorovi, smještajne jedinice, sadržaji za prehranu i drugo).
(2) Ugostitelj u objektu mora pružati ugostiteljske usluge propisane ovim Pravilnikom u obveznim sadržajima i može pružati druge usluge u funkciji turističke potrošnje u neobveznim sadržajima, pod uvjetima propisanim ovim Pravilnikom.
(3) U objektu mogu druge fizičke i pravne osobe pružati usluge u funkciji turističke potrošnje koje nisu propisane ovim Pravilnikom kao obvezne.
Članak 3.
(1) Objekt mora stalno ispunjavati sve uvjete, sukladno kapacitetu, za pojedinu vrstu, kategoriju i posebni standard, propisane ovim Pravilnikom, ako ovim Pravilnikom nije drukčije propisano.
(2) Svi obvezni i neobvezni sadržaji objekta u kojima posluje ugostitelj ili druga fizička i pravna osoba moraju imati ujednačenu kvalitetu uređenja za određenu kategoriju.
(3) Iznimno od stavka 1. ovog članka, a na zahtjev ugostitelja,  emeljem isprava o zaštiti povijesno-kulturnih dobara ili zbog ograničenja u pogledu: konstruktivnih elemenata, horizontalnih i vertikalnih komunikacija, instalacija i sigurnosti, ministar nadležan za turizam (u daljnjem tekstu: Ministar) može odobriti odstupanja od propisanih uvjeta za vrstu i kategoriju osim za površinu modula smještajne jedinice ili ako nisu osigurani uvjeti za nesmetanu i potpunu funkcionalnu namjenu objekta.
(4) Objekt u kojem ugostitelj posluje ljeti od 1. svibnja do 31. listopada ne mora zadovoljiti određene uvjete sukladno prilozima ovog Pravilnika. U cilju zaštite okoliša, rublje za krevet i ručnici mogu se mijenjati na zahtjev gosta, ako je o tome istaknuta obavijest u smještajnoj jedinici.
(5) Za svaku promjenu utvrđenih uvjeta (obveznih, neobveznih) iz stavka 1. ovog članka, ugostitelj mora od nadležnog tijela državne uprave pribaviti rješenje o novonastalom činjeničnom stanju u objektu, u protivnom, tijelo državne uprave odgovarajućim aktom utvrdit će prestanak uvjeta utvrđenih rješenjem o kategorizaciji objekta.
Članak 4.
(1) Objekti se razvrstavaju i kategoriziraju kao postojeći i novi objekti.
(2) Objekt je postojeći, ako građevina ili dio građevine ispunjava jedan od sljedećih uvjeta:
1. da objekt ima ili je imao rješenje o vrsti i kategoriji kao postojeći ugostiteljski objekt,
2. da je građevina izgrađena do 31.12.2003. godine (bez obzira na namjenu, naknadnu rekonstrukciju ili dogradnju odnosno nadogradnju),
3. da je konačna građevinska dozvola za gradnju građevine pribavljena do 31.12.2003. godine,
4. da objekt ima akt o legalizaciji nezakonito izgrađene građevine.
(3) Objekt je novi, ako ne ispunjava uvjete iz stavka 2. ovog članka.
2. MINIMALNI UVJETI
Članak 5.
Objekt se, u pogledu načina korištenja, sastoji od sljedećih prostorno funkcionalnih cjelina:
1. prostora komunikacija za goste i osoblje,
2. prostora (prostorija) koje zajedno koriste svi gosti – zajednički ugostiteljski sadržaji (recepcija; sanitarni čvor; usluživanje jela, pića i napitaka; zabava, rekreacija i drugo),
3. prostora (prostorija) smještajnih jedinica/objekata koje koristi gost pojedinačno – ugostiteljski sadržaji za privatno korištenje,
4. prostora (prostorija) koje koristi osoblje (kuhinja, spremišta, sanitarije i garderobe, servis, instalacije i drugo).
2.1. SIGURNOST GOSTA I ZAPOSLENOG OSOBLJA
Članak 6.
(1) Objekt mora omogućiti sigurnost, funkcionalnost i udobnost.
(2) Okoliš i vanjski izgled objekta moraju biti uređeni.
(3) Uređenje, oprema i uređaji u objektu ne smiju biti dotrajali i oštećeni te moraju biti stalno u funkcionalnom stanju.
(4) Rublje, posuđe i ostalo u direktom kontaktu s gostom, kada nije u uporabi, mora biti zaštićeno od prašine i ostalih kontaminacija.
(5) U objektu moraju biti osigurana sredstva za pružanje prve pomoći.
(6) Komunalni i ostali otpad mora se redovito odstranjivati iz objekta.
2.2. HORIZONTALNE I VERTIKALNE KOMUNIKACIJE, VISINE PROSTORIJA
Članak 7.
(1) Objekt mora imati ulaz, horizontalne (hodnici) i vertikalne komunikacije (stubišta, dizala, rampe) za goste i osoblje.
(2) U postojećim objektima mogu biti postojeće širine stubišta i/ili hodnika.
(3) U novim objektima širine stubišta i/ili hodnika moraju biti sukladno prilozima ovog Pravilnika, a na pojedinim dijelovima mogu biti uže od propisanih zbog konstruktivnih elemenata i instalacija.
Članak 8.
(1) Visina prostorija (visina od poda do stropa) za zajedničke sadržaje i osoblje mora biti 2,80 m.
(2) Visina komunikacija, modula smještajnih jedinica i prostorija za osoblje uz smještajne jedinice mora biti 2,40 m.
(3) Visina prostorija s kosim ili stropom različitih visina, mora u prosjeku iznositi sukladno odredbama stavka 1. i 2. ovog članka, a u novim objektima najniža visina od poda do kosog stropa ne smije biti manja od 1,20 m.
(4) Postojeći objektimogu imatipostojeće visine prostorija, ako je omogućeno sigurno kretanje.
(5) Visine mogu biti niže od propisanih u dijelovima prostorija u kojma su ugrađene instalacije, ako je osigurano sigurno kretanje.
2.3. INSTALACIJE
Članak 9.
Objekt mora imati:
1. tekuću hladnu i toplu vodu s odvodnjom (osobna higijena gostiju i osoblja, priprema i usluživanje hrane, pića i napitaka, pranje rublja, čišćenje),
2. električnu energiju s osvjetljenjem koje osigurava dobru vidljivost u svim prostorijama,
3. grijanje od najmanje 20 OC u svim prostorijama u kojima borave gosti i osoblje, osimu objektu u kojem se posluje ljeti,
4. prirodno ili umjetno prozračivanje svih prostorija,
5. javnu telefonsku mrežu, a kada zbog objektivnih uvjeta nije osigurana mogućnost korištenja iste, ugostitelj mora omogućiti upotrebu mobilnog telefona.
2.4. SANITARNI ČVOROVI ZA GOSTE U ZAJEDNIČKIM SADRŽAJIMA
Članak 10.
(1) Objekt mora imati uređen i opremljen sanitarni čvor/ove u blizini zajedničkih sadržaja za goste.
(2) Sanitarni čvor je:
1. zahod za žene koji ima; prostoriju sa zahodskom školjkom (zahodska kabina) i predprostoriju s umivaonikom,
2. zahod za muškarce koji ima; prostoriju sa zahodskom školjkom (zahodska kabina), predprostoriju s umivaonikom i pisoarom.
(3) Svi zahodi moraju imati visoku zahodsku školjku (školjku sa sjedalom) na ispiranje.
(4) Pisoar je na ispiranje ili bezvodni pisoar postavljen ili ograđen da se ne vidi izvan predprostorije.
2.4.1. Broj sanitarnih elemenata
Članak 11.
(1) Broj sanitarnih elemenata mora biti razmjeran broju konzumnih mjesta u ugostiteljskim sadržajima za usluživanje hrane, pića i napitaka te drugim sadržajima, na način:
1. do 80 mjesta: zahodska školjka za žene, zahodska školjka za muškarce, pisoar, umivaonik za žene, umivaonik za muškarce,
2. do 160 mjesta: dvije zahodske školjke za žene, zahodska školjka za muškarce, dva pisoara, umivaonik za žene, umivaonik za muškarce,
3. do 320 mjesta: tri zahodske školjke za žene, dvije zahodske školjke za muškarce, tri pisoara, dva umivaonika za žene, dva umivaonika za muškarce,
4. do 550 mjesta: tri zahodske školjke za žene, dvije zahodske školjke za muškarce, tri pisoara, tri umivaonika za žene, tri umivaonika za muškarce,
5. više od 550 mjesta: četiri zahodske školjke za žene, tri zahodske školjke za muškarce, četiri pisoara, četiri umivaonika za žene, četiri umivaonika za muškarce.
2.4.2. Sanitarni čvor uz bazen
Članak 12.
(1) Objekt koji ima otvoreni ili zatvoreni bazen mora imati sanitarni čvor za korisnike bazena.
(2) Na sanitarni čvor uz bazen odgovarajuće se primjenjuju odredbe ovog Pravilnika o sanitarnom čvoru u zajedničkim sadržajima.
(3) Uz bazen mora biti tuš i kabina za presvlačenje.
2.5. SMJEŠTAJNE JEDINICE
2.5.1. Vrste i modul smještajnih jedinica
Članak 13.
(1) Objekt mora imati vrste smještajnih jedinica sukladno vrsti objekta.
(2) Vrsta Integralni hotel nema smještajne jedinice, a usluga smještaja pruža se u objektima iz članka 38. ovog Pravilnika.
(3) Soba je vrsta ili dio smještajne jedinice, u kojoj se spava.
(4) U postojećim objektima apartman može biti studio apartman pod uvjetima za studio apartman.
(5) Ugostitelj mora prije ulaska gosta u smještajnu jedinicu pregledati ispravnost opreme i uređaja te otkloniti nedostatke.
Članak 14.
(1) Modul smještajne jedinice je funkcionalna cjelina određene netto površine (na uporabi gostu) s ulazom i dnevnim svjetlom (soba, prostorija za boravak, kupaonica).
(2) Modul smještajne jedinice propisan je zasebno za postojeći i novi objekt, ovisno o kategoriji.
(3) U novom objektu, dozvoljava se odstupanje površine modula (kupaonice) za 10% u 20% smještajnih jedinica.
2.5.2. Smještajni kapacitet
Članak 15.
(1) Kapacitet objekta utvrđuje se prema broju smještajnih jedinica i njihovom kapacitetu.
(2) Kapacitet smještajne jedinice određuje se prema broju fiksnih kreveta, a u studio apartmanu prema broju pomoćnih i fiksnih kreveta, ovisno o površini modula.
(3) Kapacitet za vrstu Integralni hotel utvrđuje se prema broju objekata i njihovom kapacitetu.
(4) Smještajne jedinice imaju sljedeći kapacitet:
1. jednokrevetna soba - jedan krevet (jedna osoba), širine do 120 cm, a lječilišne vrste do 140 cm,
2. dvokrevetna soba - dva kreveta (dva kreveta za po jednu osobu ili jedan krevet za dvije osobe),
3. trokrevetna soba - tri kreveta, ako je površina modula za dvokrevetnu sobu veća za 3 m²,
4. obiteljska soba, hotelski apartman i apartman – jedan, dva ili tri kreveta u svakoj sobi (za treći krevet površina modula veća za 3 m²),
5. studio apartman - najviše četiri osobe na pomoćnim (sklopivim) i/ili fiksnim krevetima u postojećem objektu.
(5) U jednokrevetnoj i dvokrevetnoj sobi može se namjestiti pomoćni krevet, ako je površina modula veća za 3 m².
(6) U prostoriji za boravak hotelskog apartmana i apartmana mogu biti dva pomoćna kreveta, ako istih nema u sobama.
(7) Pomoćni krevet (sklopivi) namješta se na zahtjev gosta (trosjed, dvosjed, fotelja i sl.). Uz njega se ne moraju nalaziti propisani elementi: noćni ormarić ili polica, noćna svjetiljka, tepih uz krevet i mogućnost gašenja i paljenja glavnog osvjetljenja iz kreveta.
(8) pomoćni krevet ne izražava se u kapacitetu smještajne jedinice osim u studio apartmanu.
(9) Iznimno od stavka 4. točaka 1. i 2. ovog članka u jednokrevetnoj i dvokrevetnoj sobi krevet za jednu osobu može biti širi od 120 cm ukoliko je površina modula veća za 8 m².
2.6. PRIPREMA I USLUŽIVANJE JELA, PIĆA I NAPITAKA
Članak 16.
(1) Ugostitelj mora, u pojedinoj vrsti i kategoriji objekta, pripremati i usluživati jela (doručak, ručak, večera, à la carte usluge) te pića i napitke.
(2) Za pripremu, usluživanje i čuvanje jela objekt mora, u okviru funkcionalne cjeline, imati restoran (kuhinju, blagovaonicu, prostorije za spremanje hrane).
(3) Za pripremu, usluživanje i čuvanje pića i napitaka objekt mora, u okviru funkcionalne cjeline, imati točionik.
(4) Restoranom i točionikom mora poslovati ugostitelj koji posluje objektom.
(5) Restoran i točionik mogu se označavati vrstom ugostiteljskog objekta iz skupina: „Restorani“, „Barovi“ i drugo.
(6) U objektu u kojem se pružaju „all inclusive“ usluge prihvaća se ugovorena usluga prehrane.
Članak 17.
(1) Drugi restoran i točionik u objektu (koji nisu obvezni) ugostitelj može kategorizirati kao svoj ugostiteljski objekt ili ga iznajmiti drugom ugostitelju radi obavljanja ugostiteljske djelatnosti.
(2) Ugostiteljski objekt iz stavka 1. ovog članka mora kvalitetom usluga, uređenjem, opremom, uređajima i održavanjem ispunjavati uvjete sukladno kategoriji objekta, a što se provjerava u postupku kategorizacije. Iznimno, on može koristiti sanitarni čvor za goste uz zajedničke sadržaje.
2.7. RESTORAN
2.7.1. Kuhinja, druga kuhinja, centralna pripremnica
Članak 18.
(1) Restoran mora imati kuhinju za pripremu jela.
(2) Kuhinja mora kapacitetom odgovarati broju konzumenata u objektu.
(3) Objekt može imati drugu kuhinju/e koja ne mora biti u cijelosti opremljena i uređena kao kuhinja.
(4) Ugostitelj može pripremu jela za termičku obradu organizirati u centralnoj pripremnici hrane koja mora imati vozilo, opremu i uređaje za dostavu hrane.
(5) Kuhinja ne mora imati pripremnice hrane, ako samo termički obrađuje pripremljena jela drugih proizvođača ili iz centralne pripremnice hrane.
(6) Kuhinja, druga kuhinja i centralna pripremnica jesu funkcionalne cjeline u kojima su sve prostorije povezane na način da osoblje ne prolazi prostorijama namijenjenim gostima i ostalom osoblju. Tehnološki proces pripreme hrane mora se odvijati u zatvorenom krugu unutar funkcionalne cjeline istih.
(7) Kuhinja, druga kuhinja i centralna pripremnica moraju imati prostore, uređenje, opremu, uređaje i pravila postupanja sukladno Prilogu I., točki 4., ovog Pravilnika.
2.7.2. Prostorije za spremanje hrane, pića i sredstava za čišćenje
Članak 19.
(1) Objekt mora imati prostorije za spremanje hrane i pića opremljene policama i/ili ormarima s pretincima za odlaganje hrane i pića, dovoljnog kapaciteta sukladno načinu nabave (dnevni, višednevni).
(2) Prostorije za čuvanje lako pokvarljive hrane moraju biti opremljene rashladnim uređajima dovoljnog kapaciteta sukladno načinu nabave, za odvojeno čuvanje različitih vrsta hrane.
(3) U objektu do 25 smještajnih jedinica i do 25 objekata za smještaj, umjesto u prostoriji za spremanje, hrana se može spremati u rashladnim uređajima, dovoljnog kapaciteta, u kuhinji.
(4) Sredstva za čišćenje, dezinfekciju i održavanje, moraju se čuvati i odlagati u zasebnim prostorijama ili prostorima (spremište ili ormar).
2.7.3. Blagovaonica i prostori za usluživanje
Članak 20.
(1) Ugostitelj mora usluživati jela, pića i napitke u prostoriji za blagovanje (blagovaonici) opremljenoj namještajem prikladnim za usluživanje.
(2) Ugostitelj može usluživati jela, pića i napitke na terasi, plaži, vrtu i sličnim prostorima za usluživanje, opremljenim namještajem prikladnim za usluživanje.
Članak 21.
(1) Stol za usluživanje gosta mora imati površinu koja se lako održava, biti prekriven neoštećenim, čistim stolnjakom i nadstolnjakom ili podloškom za posluživanje za svako konzumno mjesto.
(2) Za usluživanje hrane na stolu mora biti pribor za jelo, papirnati ili platneni ubrus, po gostu.
(3) Blagovaonica mora imati dovoljan broj vješalica za odlaganje odjeće ili garderobu koja mora biti čuvana ili istaknutu obavijest da se stvari ne čuvaju.
2.7.4. Jelovnik i karta pića i napitaka
Članak 22.
(1) Objekt mora imati dovoljan broj jelovnika i karti pića i napitaka na svakom stolu ili se isti daju na uvid gostu prije preuzimanja narudžbe.
(2) U jelovniku i karti pića i napitaka navode se jela, pića, napici i druge usluge te cijene s porezima.
(3) Sve navedeno u jelovniku i karti pića i napitaka mora se uslužiti na zahtjev gosta.
(4) Kada se gost poslužuje sam sa samoposlužne postave, umjesto jelovnika, jela moraju biti predstavljena putem odgovarajućih oznaka ili natpisa o vrsti jela, pića i napitaka. Uz dekorativne plate i/ili prepoznatljiva jela, pića i napitke nije potrebno isticati oznake ili natpis.
2.7.5. Priprema jela za potrošnju na drugom mjestu
Članak 23.
(1) Ugostitelj može u objektu pripremati jela, pića i napitke za potrošnju na drugome mjestu te vršiti dostavu istih s ili bez usluživanja (catering).
(2) Ugostitelj za dostavu jela pića i napitaka mora imati:
1. termo opremu (boksove) za dostavu toplih i hladnih jela, pića i napitaka,
2. prijevozno sredstvo za dostavu.
2.8. TOČIONIK
Članak 24.
(1) Objekt mora imati točionik za pripremanje i usluživanje pića i napitaka, a mogu se pripremati i usluživati jednostavna topla i hladna jela.
(2) Točionik mora imati uređenje, opremu i uređaje sukladno Prilogu I., točki 5. ovog Pravilnika.
(3) Pojedini elementi točionika mogu biti smješteni u neposrednoj blizini koja s točionikom čini funkcionalnu cjelinu.
(4) Drugi i svaki sljedeći točionik u objektu ne moraju imati sve propisane uvjete već isti mogu biti prilagođeni vrsti i načinu usluge.
2.9. OSOBLJE
Članak 25.
(1) U objektu radi osoblje na recepciji, pripremi i usluživanju jela, domaćinstvu, održavanju i drugo.
(2) Osoblje mora sukladno pozitivnoj, odnosno dobroj praksi u ugostiteljskoj djelatnosti:
1. biti osposobljeno za stručno usluživanje gostiju,
2. poznavati najmanje jedan strani jezik (osoblje koje komunicira s gostima),
3. biti uredno, čisto i primjereno odjeveno sukladno standardima ugostiteljskog objekta,
4. komunicirati s gostima, ostalim djelatnicima i nadređenima profesionalno, uljudno i korektno,
5. obavljati svoje poslove i radne zadatke profesionalno i stručno,
6. odnositi se s pažnjom prema imovini ugostiteljskog objekta.
(3) Osoblje ne smije:
1. pušiti i jesti za vrijeme obavljanja poslova na radnom mjestu,
2. zadržavati se u ugostiteljskom objektu izvan svog radnog vremena, osim po potrebi.
Članak 26.
(1) Osoblje na pripremi i usluživanju jela i pića ne smije prolaziti prostorijama za goste i ostalo osoblje, a u funkcionalnoj cjelini kuhinje mora imati:
1. sanitarni čvor, sukladno Prilogu I.- točki 4.1. ovog Pravilnika. U objektima do 50 smještajnih jedinica/objekata, propisani elementi (zahodska školjka, umivaonik, pisoar i tuš) mogu se nalaziti u jednoj prostoriji,
2. garderobu s dvodijelnim garderobnim ormarićima s ključem, a radna odjeća ne smije se odlagati u ormarić u koji se odlaže osobna odjeća.
(2) Osoblje na recepciji, domaćinstvu, održavanju i slično mora imati:
1. sanitarni čvor sukladno Prilogu I. – točki 6. ovog Pravilnika.
2. garderobu s garderobnim ormarićima s ključem,
3. spremište za sobarice.
3. VRSTE OBJEKATA I UVJETI ZA VRSTE
Članak 27.
Objekti iz skupine hoteli razvrstavaju se sukladno obveznim ugostiteljskim uslugama u vrste:
1. Hotel baština (heritage),
2. Difuzni hotel,
3. Hotel,
4. Aparthotel,
5. Turističko naselje,
6. Turistički apartmani,
7. Pansion,
8. Integralni hotel (udruženi),
9. Lječilišne vrste; Lječilišni hotel baština, Lječilišni hotel, Lječilišni aparthotel, Lječilišno turističko naselje, Lječilišni turistički apartmani, Lječilišni pansion, Lječilišni difuzni hotel i Lječilišni integralni hotel,
10. Hotel posebnog standarda; Hotel business, Hotel meetings, Hotel congress, Hotel club, Hotel casino, Hotel holiday resort, Hotel coastline holiday resort, Hotel family, Hotel small & friendly, Hotel senior citizens, Hotel health & fitness, Hotel wellness, Hotel diving club, Hotel motel, Hotel ski ili Hotel za osobe s invaliditetom.
Članak 28.
(1) Za razvrstavanje u vrste Hotel, Aparthotel, Turističko naselje, Turistički apartmani i Pansion moraju biti ispunjeni minimalni uvjeti i uvjeti za najnižu kategoriju.
(2) Za razvrstavanje u vrste Hotel baština i Difuzni hotel, koji nemaju kategorije, moraju biti ispunjeni minimalni uvjeti i uvjeti za vrstu Hotel baština propisani u Prilogu A. ovog Pravilnika  e za vrstu Difuzni hotel propisani u Prilogu B. ovog Pravilnika.
(3) Za razvrstavanje u vrstu Integralni hotel, koji kao funkcionalna cjelina nema kategorije, preuzimaju se postojeće kategorije samo za smještajne objekte te moraju biti ispunjeni minimalni uvjeti i uvjeti za vrstu Integralni hotel propisani u Prilogu C. ovog Pravilnika.
(4) Za razvrstavanje u lječilišnu vrstu moraju biti ispunjeni uvjeti za određenu vrstu iz stavka 1., 2. i 3. ovog članka na način da funkcionalna cjelina lječilišne vrste može biti prilagođena uvjetima zdravstvene djelatnosti.
(5) Za razvrstavanje u vrstu Hotel posebnog standarda, koji nema kategorije, moraju biti ispunjeni uvjeti za vrstu Hotel kategorije 4 zvjezdice i uvjeti za određeni posebni standard sukladno Prilogu VI. ovoga Pravilnika.
(6) Sve vrste objekata mogu biti klupskog tipa (samo za članove kluba).
3.1. VRSTA HOTEL BAŠTINA (heritage)
Članak 29.
(1) Hotel baština je objekt u kojem se gostima pružaju usluge smještaja i doručka.
(2) Hotel baština mora biti u pretežito starim, tradicijskim, povijesnim, ruralno-urbanim strukturama i građevinama, uređen i opremljen na tradicijski način.
(3) Hotel baština je funkcionalna cjelina koju čini dio građevine, jedna ili dvije građevine. Svaka građevina ili dio građevine mora imati zasebni ulaz, horizontalne i vertikalne komunikacije. Ugostiteljski sadržaji u kojima se pružaju ugostiteljske usluge mogu biti odvojeni javnom ili zajedničkom površinom. U ugostiteljske sadržaje (recepcija, smještajne jedinice, sadržaji za pripremu i usluživanje jela, pića i napitaka i drugo) može se ulaziti neposredno iz vanjskog prostora.
(4) Hotel baština mora imati: prijemni hol s recepcijom, smještajne jedinice, zajednički sanitarni čvor, a može imati i druge sadržaje u funkciji turističke potrošnje.
(5) Smještajne jedinice u Hotelu baština mogu biti: sobe, obiteljske sobe i hotelski apartmani.
3.2. VRSTA DIFUZNI HOTEL
Članak 30.
(1) Difuzni hotel je objekt u kojem se gostima pružaju usluge smještaja i doručka.
(2) Difuzni hotel mora biti u pretežito starim, tradicijskim, povijesnim, ruralno-urbanim strukturama i građevinama, uređen i opremljen na tradicijski način.
(3) Difuzni hotel je funkcionalna cjelina koju čine tri i više građevina i/ili dijelova građevina uklopljenih u lokalnu sredinu i način života na području jednog naselja. Svaka građevina ili dio građevine mora imati zasebni ulaz, horizontalne i vertikalne komunikacije. Građevine i/ili dijelovi građevina hotela mogu biti rasprostranjeni po cijelom naselju između objekata drugih namjena. Ugostiteljski sadržaji u kojima se pružaju ugostiteljske usluge mogu biti odvojeni javnom ili zajedničkom površinom. U ugostiteljske sadržaje (recepcija, smještajne jedinice, sadržaji za pripremu i usluživanje jela, pića i napitaka i drugo) može se ulaziti neposredno iz vanjskog prostora.
(4) Difuzni hotel mora imati: prijemni hol s recepcijom, zajedničku prostoriju za boravak, smještajne jedinice, zajednički sanitarni čvor, a može imati i druge sadržaje u funkciji turističke potrošnje.
(5) Smještajne jedinice u Difuznom hotelu mogu biti: sobe, obiteljske sobe, hotelski apartmani, studio apartmani i apartmani.
3.3. VRSTA HOTEL
Članak 31.
(1) Hotel je objekt u kojem se gostima pružaju usluge smještaja i doručka.
(2) Hotel je funkcionalna cjelina sa zasebnim ulazom, horizontalnim i vertikalnim komunikacijama koju čini dio građevine, jedna građevina ili najviše četiri građevine povezane zatvorenom vezom. Recepcija i obvezni ugostiteljski sadržaji za pripremu i usluživanje jela, pića i napitakau Hotelu ne mogu se nalaziti u građevini u kojoj se ne nalaze smještajne jedinice.
(3) Hotel mora imati: prijemni hol s recepcijom, smještajne jedinice, restoran, točionik i zajednički sanitarni čvor za goste.
(4) Smještajne jedinice u hotelu mogu biti: sobe, obiteljske sobe i hotelski apartmani.
3.3.1. Depandansa hotela
Članak 32.
(1) Hotel može imati najviše tri depandanse kao odvojene cjeline unutar funkcionalne cjeline hotela, a u postojećim objektima priznaje se zatečeno stanje broja depandansi.
(2) U depandansama novog objekta ukupni smještajni kapacitet ne smije biti veći od kapaciteta u glavnoj zgradi hotela.
(3) U depandansi se pružaju usluge smještaja, a usluge doručka i druge ugostiteljske usluge pružaju se u Hotelu.
(4) U depandansi smještajne jedinice mogu biti: sobe, obiteljske sobe i hotelski apartmani.
Na temelju odredbi članka 8. stavka 4., članka 15. stavka 2., članka 16. stavka 2., članka 17. stavka 2. i članka 24. stavka 10. Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti („Narodne novine“, broj 85/2015), ministar nadležan za turizam, donosi
PRAVILNIK O RAZVRSTAVANJU, KATEGORIZACIJI I POSEBNIM STANDARDIMA UGOSTITELJSKIH OBJEKATA IZ SKUPINE HOTELI
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
1. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom propisuju se vrste ugostiteljskih objekata iz skupine Hoteli (u daljnjem tekstu: objekt), ugostiteljske usluge koje se moraju i mogu pružati u pojedinoj vrsti, vrste koje mogu biti klupskog tipa, minimalni uvjeti, vrste koje se kategoriziraju, kategorije, uvjeti za kategorije, oznake za vrste i kategorije, način označavanja vrsta i kategorija te sastav povjerenstva koje provodi očevid u objektu.
(2) Pravilnikom se propisuju vrste ugostiteljskih objekata iz skupine Hoteli za koje se može utvrditi posebni standard, vrste posebnih standarda, uvjeti i elementi koji moraju biti ispunjeni za pojedini standard, oznake i način označavanja posebnih standarda.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 2.
(1) Ugostiteljski objekt iz skupine hoteli je poslovni objekt u kojem ugostitelj obavlja ugostiteljsku djelatnost odnosno pruža ugostiteljske usluge (smještaja, prehrane, pića i napitaka) u ugostiteljskim sadržajima (recepcija, sanitarni čvorovi, smještajne jedinice, sadržaji za prehranu i drugo).
(2) Ugostitelj u objektu mora pružati ugostiteljske usluge propisane ovim Pravilnikom u obveznim sadržajima i može pružati druge usluge u funkciji turističke potrošnje u neobveznim sadržajima, pod uvjetima propisanim ovim Pravilnikom.
(3) U objektu mogu druge fizičke i pravne osobe pružati usluge u funkciji turističke potrošnje koje nisu propisane ovim Pravilnikom kao obvezne.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 3.
(1) Objekt mora stalno ispunjavati sve uvjete, sukladno kapacitetu, za pojedinu vrstu, kategoriju i posebni standard, propisane ovim Pravilnikom, ako ovim Pravilnikom nije drukčije propisano.
(2) Svi obvezni i neobvezni sadržaji objekta u kojima posluje ugostitelj ili druga fizička i pravna osoba moraju imati ujednačenu kvalitetu uređenja za određenu kategoriju .
(3) Iznimno od stavka 1. ovog članka, a na zahtjev ugostitelja,  emeljem isprava o zaštiti povijesno-kulturnih dobara ili zbog ograničenja u pogledu: konstruktivnih elemenata, horizontalnih i vertikalnih komunikacija, instalacija i sigurnosti, ministar nadležan za turizam (u daljnjem tekstu: Ministar) može odobriti odstupanja od propisanih uvjeta za vrstu i kategoriju osim za površinu modula smještajne jedinice ili ako nisu osigurani uvjeti za nesmetanu i potpunu funkcionalnu namjenu objekta.
(4) Objekt u kojem ugostitelj posluje ljeti od 1. svibnja do 31. listopada ne mora zadovoljiti određene uvjete sukladno prilozima ovog Pravilnika. U cilju zaštite okoliša, rublje za krevet i ručnici mogu se mijenjati na zahtjev gosta, ako je o tome istaknuta obavijest u smještajnoj jedinici.
(5) Za svaku promjenu utvrđenih uvjeta (obveznih, neobveznih) iz stavka 1. ovog članka, ugostitelj mora od nadležnog tijela državne uprave pribaviti rješenje o novonastalom činjeničnom stanju u objektu, u protivnom, tijelo državne uprave odgovarajućim aktom utvrdit će prestanak uvjeta utvrđenih rješenjem o kategorizaciji objekta.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 4 .
(1) Objekti se razvrstavaju i kategoriziraju kao postojeći i novi objekti.
(2) Objekt je postojeći, ako građevina ili dio građevine ispunjava jedan od sljedećih uvjeta:
1. da objekt ima ili je imao rješenje o vrsti i kategoriji kao postojeći ugostiteljski objekt,
2. da je građevina izgrađena do 31.12.2003. godine (bez obzira na namjenu, naknadnu rekonstrukciju ili dogradnju odnosno nadogradnju),
3. da je konačna građevinska dozvola za gradnju građevine pribavljena do 31.12.2003. godine,
4. da objekt ima akt o legalizaciji nezakonito izgrađene građevine.
(3) Objekt je novi, ako ne ispunjava uvjete iz stavka 2. ovog članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
2. MINIMALNI UVJETI
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 5.
Objekt se, u pogledu načina korištenja, sastoji od sljedećih prostorno funkcionalnih cjelina:
1. prostora komunikacija za goste i osoblje,
2. prostora (prostorija) koje zajedno koriste svi gosti – zajednički ugostiteljski sadržaji (recepcija; sanitarni čvor; usluživanje jela, pića i napitaka; zabava, rekreacija i drugo),
3. prostora (prostorija) smještajnih jedinica/objekata koje koristi gost pojedinačno – ugostiteljski sadržaji za privatno korištenje,
4. prostora (prostorija) koje koristi osoblje (kuhinja, spremišta, sanitarije i garderobe, servis, instalacije i drugo).
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
2.1. SIGURNOST GOSTA I ZAPOSLENOG OSOBLJA
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 6.
(1) Objekt mora omogućiti sigurnost, funkcionalnost i udobnost.
(2) Okoliš i vanjski izgled objekta moraju biti uređeni.
(3) Uređenje, oprema i uređaji u objektu ne smiju biti dotrajali i oštećeni te moraju biti stalno u funkcionalnom stanju.
(4) Rublje, posuđe i ostalo u direktom kontaktu s gostom, kada nije u uporabi, mora biti zaštićeno od prašine i ostalih kontaminacija.
(5) U objektu moraju biti osigurana sredstva za pružanje prve pomoći.
(6) Komunalni i ostali otpad mora se redovito odstranjivati iz objekta.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
2.2. HORIZONTALNE I VERTIKALNE KOMUNIKACIJE, VISINE PROSTORIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 7.
(1) Objekt mora imati ulaz, horizontalne (hodnici) i vertikalne komunikacije (stubišta, dizala, rampe) za goste i osoblje.
(2) U postojećim objektima mogu biti postojeće širine stubišta i/ili hodnika.
(3) U novim objektima širine stubišta i/ili hodnika moraju biti sukladno prilozima ovog Pravilnika, a na pojedinim dijelovima mogu biti uže od propisanih zbog konstruktivnih elemenata i instalacija.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 8.
(1) Visina prostorija (visina od poda do stropa) za zajedničke sadržaje i osoblje mora biti 2,80 m .
(2) Visina komunikacija, modula smještajnih jedinica i prostorija za osoblje uz smještajne jedinice mora biti 2,40 m .
(3) Visina prostorija s kosim ili stropom različitih visina, mora u prosjeku iznositi sukladno odredbama stavka 1. i 2. ovog članka, a u novim objektima najniža visina od poda do kosog stropa ne smije biti manja od 1,20 m .
(4) Postojeći objekti mogu imati postojeće visine prostorija, ako je omogućeno sigurno kretanje.
(5) Visine mogu biti niže od propisanih u dijelovima prostorija u kojma su ugrađene instalacije, ako je osigurano sigurno kretanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
2.3. INSTALACIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 9.
Objekt mora imati:
1. tekuću hladnu i toplu vodu s odvodnjom (osobna higijena gostiju i osoblja, priprema i usluživanje hrane, pića i napitaka, pranje rublja, čišćenje),
2. električnu energiju s osvjetljenjem koje osigurava dobru vidljivost u svim prostorijama,
3. grijanje od najmanje 20 O C u svim prostorijama u kojima borave gosti i osoblje , osim u objektu u kojem se posluje ljeti,
4. prirodno ili umjetno prozračivanje svih prostorija,
5. javnu telefonsku mrežu, a kada zbog objektivnih uvjeta nije osigurana mogućnost korištenja iste, ugostitelj mora omogućiti upotrebu mobilnog telefona.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
2.4. SANITARNI ČVOROVI ZA GOSTE U ZAJEDNIČKIM SADRŽAJIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 10 .
(1) Objekt mora imati uređen i opremljen sanitarni čvor/ove u blizini zajedničkih sadržaja za goste.
(2) Sanitarni čvor je:
1. zahod za žene koji ima; prostoriju sa zahodskom školjkom (zahodska kabina) i predprostoriju s umivaonikom,
2. zahod za muškarce koji ima; prostoriju sa zahodskom školjkom (zahodska kabina), predprostoriju s umivaonikom i pisoarom.
(3) Svi zahodi moraju imati visoku zahodsku školjku (školjku sa sjedalom) na ispiranje.
(4) Pisoar je na ispiranje ili bezvodni pisoar postavljen ili ograđen da se ne vidi izvan predprostorije.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
2.4.1. Broj sanitarnih elemenata
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 11.
(1) Broj sanitarnih elemenata mora biti razmjeran broju konzumnih mjesta u ugostiteljskim sadržajima za usluživanje hrane, pića i napitaka te drugim sadržajima, na način:
1. do 80 mjesta: zahodska školjka za žene, zahodska školjka za muškarce, pisoar, umivaonik za žene, umivaonik za muškarce,
2. do 160 mjesta: dvije zahodske školjke za žene, zahodska školjka za muškarce, dva pisoara, umivaonik za žene, umivaonik za muškarce,
3. do 320 mjesta: tri zahodske školjke za žene, dvije zahodske školjke za muškarce, tri pisoara, dva umivaonika za žene, dva umivaonika za muškarce,
4. do 550 mjesta: tri zahodske školjke za žene, dvije zahodske školjke za muškarce, tri pisoara, tri umivaonika za žene, tri umivaonika za muškarce,
5. više od 550 mjesta: četiri zahodske školjke za žene, tri zahodske školjke za muškarce, četiri pisoara, četiri umivaonika za žene, četiri umivaonika za muškarce.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
2.4.2. Sanitarni čvor uz bazen
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 12.
(1) Objekt koji ima otvoreni ili zatvoreni bazen mora imati sanitarni čvor za korisnike bazena.
(2) Na sanitarni čvor uz bazen odgovarajuće se primjenjuju odredbe ovog Pravilnika o sanitarnom čvoru u zajedničkim sadržajima.
(3) Uz bazen mora biti tuš i kabina za presvlačenje.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
2.5. SMJEŠTAJNE JEDINICE
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
2.5.1. Vrste i modul smještajnih jedinica
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 13.
(1) Objekt mora imati vrste smještajnih jedinica sukladno vrsti objekta.
(2) Vrsta Integralni hotel nema smještajne jedinice, a usluga smještaja pruža se u objektima iz članka 38. ovog Pravilnika.
(3) Soba je vrsta ili dio smještajne jedinice, u kojoj se spava.
(4) U postojećim objektima apartman može biti studio apartman pod uvjetima za studio apartman.
(5) Ugostitelj mora prije ulaska gosta u smještajnu jedinicu pregledati ispravnost opreme i uređaja te otkloniti nedostatke.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 14.
(1) Modul smještajne jedinice je funkcionalna cjelina određene netto površine (na uporabi gostu) s ulazom i dnevnim svjetlom (soba, prostorija za boravak, kupaonica).
(2) Modul smještajne jedinice propisan je zasebno za postojeći i novi objekt, ovisno o kategoriji.
(3) U novom objektu, dozvoljava se odstupanje površine modula (kupaonice) za 10% u 20% smještajnih jedinica.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
2.5.2. Smještajni kapacitet
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 15.
(1) Kapacitet objekta utvrđuje se prema broju smještajnih jedinica i njihovom kapacitetu.
(2) Kapacitet smještajne jedinice određuje se prema broju fiksnih kreveta, a u studio apartmanu prema broju pomoćnih i fiksnih kreveta, ovisno o površini modula.
(3) Kapacitet za vrstu Integralni hotel utvrđuje se prema broju objekata i njihovom kapacitetu.
(4) Smještajne jedinice imaju sljedeći kapacitet:
1. jednokrevetna soba - jedan krevet (jedna osoba), širine do 120 cm , a lječilišne vrste do 140 cm ,
2. dvokrevetna soba - dva kreveta (dva kreveta za po jednu osobu ili jedan krevet za dvije osobe),
3. trokrevetna soba - tri kreveta, ako je površina modula za dvokrevetnu sobu veća za 3 m² ,
4. obiteljska soba, hotelski apartman i apartman – jedan, dva ili tri kreveta u svakoj sobi (za treći krevet površina modula veća za 3 m ² ),
5. studio apartman - najviše četiri osobe na pomoćnim (sklopivim) i/ili fiksnim krevetima u postojećem objektu.
(5) U jednokrevetnoj i dvokrevetnoj sobi može se namjestiti pomoćni krevet, ako je površina modula veća za 3 m² .
(6) U prostoriji za boravak hotelskog apartmana i apartmana mogu biti dva pomoćna kreveta, ako istih nema u sobama.
(7) Pomoćni krevet (sklopivi) namješta se na zahtjev gosta (trosjed, dvosjed, fotelja i sl.). Uz njega se ne moraju nalaziti propisani elementi: noćni ormarić ili polica, noćna svjetiljka, tepih uz krevet i mogućnost gašenja i paljenja glavnog osvjetljenja iz kreveta.
(8) pomoćni krevet ne izražava se u kapacitetu smještajne jedinice osim u studio apartmanu.
(9) Iznimno od stavka 4. točaka 1. i 2. ovog članka u jednokrevetnoj i dvokrevetnoj sobi krevet za jednu osobu može biti širi od 120 cm ukoliko je površina modula veća za 8 m² .
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
2.6. PRIPREMA I USLUŽIVANJE JELA, PIĆA I NAPITAKA
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 16.
(1) Ugostitelj mora, u pojedinoj vrsti i kategoriji objekta, pripremati i usluživati jela (doručak, ručak, večera, à la carte usluge) te pića i napitke.
(2) Za pripremu, usluživanje i čuvanje jela objekt mora, u okviru funkcionalne cjeline, imati restoran (kuhinju, blagovaonicu, prostorije za spremanje hrane).
(3) Za pripremu, usluživanje i čuvanje pića i napitaka objekt mora, u okviru funkcionalne cjeline, imati točionik.
(4) Restoranom i točionikom mora poslovati ugostitelj koji posluje objektom.
(5) Restoran i točionik mogu se označavati vrstom ugostiteljskog objekta iz skupina: „Restorani“, „Barovi“ i drugo.
(6) U objektu u kojem se pružaju „all inclusive“ usluge prihvaća se ugovorena usluga prehrane.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 17.
(1) Drugi restoran i točionik u objektu (koji nisu obvezni) ugostitelj može kategorizirati kao svoj ugostiteljski objekt ili ga iznajmiti drugom ugostitelju radi obavljanja ugostiteljske djelatnosti.
(2) Ugostiteljski objekt iz stavka 1. ovog članka mora kvalitetom usluga, uređenjem, opremom, uređajima i održavanjem ispunjavati uvjete sukladno kategoriji objekta, a što se provjerava u postupku kategorizacije. Iznimno, on može koristiti sanitarni čvor za goste uz zajedničke sadržaje.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
2.7. RESTORAN
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
2.7.1. Kuhinja, druga kuhinja, centralna pripremnica
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 18.
(1) Restoran mora imati kuhinju za pripremu jela.
(2) Kuhinja mora kapacitetom odgovarati broju konzumenata u objektu.
(3) Objekt može imati drugu kuhinju/e koja ne mora biti u cijelosti opremljena i uređena kao kuhinja.
(4) Ugostitelj može pripremu jela za termičku obradu organizirati u centralnoj pripremnici hrane koja mora imati vozilo, opremu i uređaje za dostavu hrane.
(5) Kuhinja ne mora imati pripremnice hrane, ako samo termički obrađuje pripremljena jela drugih proizvođača ili iz centralne pripremnice hrane.
(6) Kuhinja, druga kuhinja i centralna pripremnica jesu funkcionalne cjeline u kojima su sve prostorije povezane na način da osoblje ne prolazi prostorijama namijenjenim gostima i ostalom osoblju. Tehnološki proces pripreme hrane mora se odvijati u zatvorenom krugu unutar funkcionalne cjeline istih.
(7) Kuhinja, druga kuhinja i centralna pripremnica moraju imati prostore, uređenje, opremu, uređaje i pravila postupanja sukladno Prilogu I., točki 4., ovog Pravilnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
2.7.2. Prostorije za spremanje hrane, pića i sredstava za čišćenje
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 19.
(1) Objekt mora imati prostorije za spremanje hrane i pića opremljene policama i/ili ormarima s pretincima za odlaganje hrane i pića, dovoljnog kapaciteta sukladno načinu nabave (dnevni, višednevni).
(2) Prostorije za čuvanje lako pokvarljive hrane moraju biti opremljene rashladnim uređajima dovoljnog kapaciteta sukladno načinu nabave, za odvojeno čuvanje različitih vrsta hrane.
(3) U objektu do 25 smještajnih jedinica i do 25 objekata za smještaj, umjesto u prostoriji za spremanje, hrana se može spremati u rashladnim uređajima, dovoljnog kapaciteta, u kuhinji.
(4) Sredstva za čišćenje, dezinfekciju i održavanje, moraju se čuvati i odlagati u zasebnim prostorijama ili prostorima (spremište ili ormar).
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
2.7.3. Blagovaonica i prostori za usluživanje
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 20.
(1) Ugostitelj mora usluživati jela, pića i napitke u prostoriji za blagovanje (blagovaonici) opremljenoj namještajem prikladnim za usluživanje.
(2) Ugostitelj može usluživati jela, pića i napitke na terasi, plaži, vrtu i sličnim prostorima za usluživanje, opremljenim namještajem prikladnim za usluživanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 21.
(1) Stol za usluživanje gosta mora imati površinu koja se lako održava, biti prekriven neoštećenim, čistim stolnjakom i nadstolnjakom ili podloškom za posluživanje za svako konzumno mjesto.
(2) Za usluživanje hrane na stolu mora biti pribor za jelo, papirnati ili platneni ubrus, po gostu.
(3) Blagovaonica mora imati dovoljan broj vješalica za odlaganje odjeće ili garderobu koja mora biti čuvana ili istaknutu obavijest da se stvari ne čuvaju.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
2.7.4. Jelovnik i karta pića i napitaka
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 22.
(1) Objekt mora imati dovoljan broj jelovnika i karti pića i napitaka na svakom stolu ili se isti daju na uvid gostu prije preuzimanja narudžbe.
(2) U jelovniku i karti pića i napitaka navode se jela, pića, napici i druge usluge te cijene s porezima.
(3) Sve navedeno u jelovniku i karti pića i napitaka mora se uslužiti na zahtjev gosta.
(4) Kada se gost poslužuje sam sa samoposlužne postave, umjesto jelovnika, jela moraju biti predstavljena putem odgovarajućih oznaka ili natpisa o vrsti jela, pića i napitaka. Uz dekorativne plate i/ili prepoznatljiva jela, pića i napitke nije potrebno isticati oznake ili natpis.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
2.7.5. Priprema jela za potrošnju na drugom mjestu
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 23.
(1) Ugostitelj može u objektu pripremati jela, pića i napitke za potrošnju na drugome mjestu te vršiti dostavu istih s ili bez usluživanja (catering).
(2) Ugostitelj za dostavu jela pića i napitaka mora imati:
1. termo opremu (boksove) za dostavu toplih i hladnih jela, pića i napitaka,
2. prijevozno sredstvo za dostavu.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
2.8. TOČIONIK
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 24.
(1) Objekt mora imati točionik za pripremanje i usluživanje pića i napitaka, a mogu se pripremati i usluživati jednostavna topla i hladna jela.
(2) Točionik mora imati uređenje, opremu i uređaje sukladno Prilogu I., točki 5. ovog Pravilnika.
(3) Pojedini elementi točionika mogu biti smješteni u neposrednoj blizini koja s točionikom čini funkcionalnu cjelinu.
(4) Drugi i svaki sljedeći točionik u objektu ne moraju imati sve propisane uvjete već isti mogu biti prilagođeni vrsti i načinu usluge.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
2.9. OSOBLJE
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 25.
(1) U objektu radi osoblje na recepciji, pripremi i usluživanju jela, domaćinstvu, održavanju i drugo.
(2) Osoblje mora sukladno pozitivnoj, odnosno dobroj praksi u ugostiteljskoj djelatnosti :
1. biti osposobljeno za stručno usluživanje gostiju,
2. poznavati najmanje jedan strani jezik (osoblje koje komunicira s gostima),
3. biti uredno, čisto i primjereno odjeveno sukladno standardima ugostiteljskog objekta,
4. komunicirati s gostima, ostalim djelatnicima i nadređenima profesionalno, uljudno i korektno,
5. obavljati svoje poslove i radne zadatke profesionalno i stručno,
6. odnositi se s pažnjom prema imovini ugostiteljskog objekta.
(3) Osoblje ne smije:
1. pušiti i jesti za vrijeme obavljanja poslova na radnom mjestu,
2. zadržavati se u ugostiteljskom objektu izvan svog radnog vremena, osim po potrebi.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 26.
(1) Osoblje na pripremi i usluživanju jela i pića ne smije prolaziti prostorijama za goste i ostalo osoblje, a u funkcionalnoj cjelini kuhinje mora imati:
1. sanitarni čvor, sukladno Prilogu I.- točki 4.1. ovog Pravilnika. U objektima do 50 smještajnih jedinica/objekata, propisani elementi (zahodska školjka, umivaonik, pisoar i tuš) mogu se nalaziti u jednoj prostoriji,
2. garderobu s dvodijelnim garderobnim ormarićima s ključem, a radna odjeća ne smije se odlagati u ormarić u koji se odlaže osobna odjeća.
(2) Osoblje na recepciji, domaćinstvu, održavanju i slično mora imati:
1. sanitarni čvor sukladno Prilogu I. – točki 6. ovog Pravilnika.
2. garderobu s garderobnim ormarićima s ključem,
3. spremište za sobarice.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
3. VRSTE OBJEKATA I UVJETI ZA VRSTE
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 27.
Objekti iz skupine hoteli razvrstavaju se sukladno obveznim ugostiteljskim uslugama u vrste:
1. Hotel baština (heritage),
2. Difuzni hotel,
3. Hotel,
4. Aparthotel,
5. Turističko naselje,
6. Turistički apartmani,
7. Pansion,
8. Integralni hotel (udruženi),
9. Lječilišne vrste; Lječilišni hotel baština, Lječilišni hotel, Lječilišni aparthotel, Lječilišno turističko naselje, Lječilišni turistički apartmani, Lječilišni pansion, Lječilišni difuzni hotel i Lječilišni integralni hotel,
10. Hotel posebnog standarda; Hotel business, Hotel meetings, Hotel congress, Hotel club, Hotel casino, Hotel holiday resort, Hotel coastline holiday resort, Hotel family, Hotel small & friendly, Hotel senior citizens, Hotel health & fitness, Hotel wellness, Hotel diving club, Hotel motel, Hotel ski ili Hotel za osobe s invaliditetom.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 28.
(1) Za razvrstavanje u vrste Hotel, Aparthotel, Turističko naselje, Turistički apartmani i Pansion moraju biti ispunjeni minimalni uvjeti i uvjeti za najnižu kategoriju.
(2) Za razvrstavanje u vrste Hotel baština i Difuzni hotel, koji nemaju kategorije, moraju biti ispunjeni minimalni uvjeti i uvjeti za vrstu Hotel baština propisani u Prilogu A. ovog Pravilnika  e za vrstu Difuzni hotel propisani u Prilogu B. ovog Pravilnika.
(3) Za razvrstavanje u vrstu Integralni hotel, koji kao funkcionalna cjelina nema kategorije, preuzimaju se postojeće kategorije samo za smještajne objekte te moraju biti ispunjeni minimalni uvjeti i uvjeti za vrstu Integralni hotel propisani u Prilogu C. ovog Pravilnika.
(4) Za razvrstavanje u lječilišnu vrstu moraju biti ispunjeni uvjeti za određenu vrstu iz stavka 1., 2. i 3. ovog članka na način da funkcionalna cjelina lječilišne vrste može biti prilagođena uvjetima zdravstvene djelatnosti.
(5) Za razvrstavanje u vrstu Hotel posebnog standarda, koji nema kategorije, moraju biti ispunjeni uvjeti za vrstu Hotel kategorije 4 zvjezdice i uvjeti za određeni posebni standard sukladno Prilogu VI. ovoga Pravilnika.
(6) Sve vrste objekata mogu biti klupskog tipa (samo za članove kluba).
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
3.1. VRSTA HOTEL BAŠTINA (heritage)
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 29.
(1) Hotel baština je objekt u kojem se gostima pružaju usluge smještaja i doručka.
(2) Hotel baština mora biti u pretežito starim, tradicijskim, povijesnim, ruralno-urbanim strukturama i građevinama, uređen i opremljen na tradicijski način.
(3) Hotel baština je funkcionalna cjelina koju čini dio građevine, jedna ili dvije građevine. Svaka građevina ili dio građevine mora imati zasebni ulaz, horizontalne i vertikalne komunikacije. Ugostiteljski sadržaji u kojima se pružaju ugostiteljske usluge mogu biti odvojeni javnom ili zajedničkom površinom. U ugostiteljske sadržaje (recepcija, smještajne jedinice, sadržaji za pripremu i usluživanje jela, pića i napitaka i drugo) može se ulaziti neposredno iz vanjskog prostora.
(4) Hotel baština mora imati: prijemni hol s recepcijom, smještajne jedinice, zajednički sanitarni čvor, a može imati i druge sadržaje u funkciji turističke potrošnje.
(5) Smještajne jedinice u Hotelu baština mogu biti: sobe, obiteljske sobe i hotelski apartmani.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
3.2. VRSTA DIFUZNI HOTEL
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 30.
(1) Difuzni hotel je objekt u kojem se gostima pružaju usluge smještaja i doručka.
(2) Difuzni hotel mora biti u pretežito starim, tradicijskim, povijesnim, ruralno-urbanim strukturama i građevinama, uređen i opremljen na tradicijski način.
(3) Difuzni hotel je funkcionalna cjelina koju čine tri i više građevina i/ili dijelova građevina uklopljenih u lokalnu sredinu i način života na području jednog naselja. Svaka građevina ili dio građevine mora imati zasebni ulaz, horizontalne i vertikalne komunikacije. Građevine i/ili dijelovi građevina hotela mogu biti rasprostranjeni po cijelom naselju između objekata drugih namjena. Ugostiteljski sadržaji u kojima se pružaju ugostiteljske usluge mogu biti odvojeni javnom ili zajedničkom površinom. U ugostiteljske sadržaje (recepcija, smještajne jedinice, sadržaji za pripremu i usluživanje jela, pića i napitaka i drugo) može se ulaziti neposredno iz vanjskog prostora.
(4) Difuzni hotel mora imati: prijemni hol s recepcijom, zajedničku prostoriju za boravak, smještajne jedinice, zajednički sanitarni čvor, a može imati i druge sadržaje u funkciji turističke potrošnje.
(5) Smještajne jedinice u Difuznom hotelu mogu biti: sobe, obiteljske sobe, hotelski apartmani, studio apartmani i apartmani.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
3.3. VRSTA HOTEL
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 31.
(1) Hotel je objekt u kojem se gostima pružaju usluge smještaja i doručka.
(2) Hotel je funkcionalna cjelina sa zasebnim ulazom, horizontalnim i vertikalnim komunikacijama koju čini dio građevine, jedna građevina ili najviše četiri građevine povezane zatvorenom vezom. Recepcija i obvezni ugostiteljski sadržaji za pripremu i usluživanje jela, pića i napitaka u Hotelu ne mogu se nalaziti u građevini u kojoj se ne nalaze smještajne jedinice.
(3) Hotel mora imati: prijemni hol s recepcijom, smještajne jedinice, restoran, točionik i zajednički sanitarni čvor za goste.
(4) Smještajne jedinice u hotelu mogu biti: sobe, obiteljske sobe i hotelski apartmani.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
3.3.1. Depandansa hotela
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 32.
(1) Hotel može imati najviše tri depandanse kao odvojene cjeline unutar funkcionalne cjeline hotela, a u postojećim objektima priznaje se zatečeno stanje broja depandansi.
(2) U depandansama novog objekta ukupni smještajni kapacitet ne smije biti veći od kapaciteta u glavnoj zgradi hotela.
(3) U depandansi se pružaju usluge smještaja, a usluge doručka i druge ugostiteljske usluge pružaju se u Hotelu.
(4) U depandansi smještajne jedinice mogu biti: sobe, obiteljske sobe i hotelski apartmani.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
3.4. VRSTA APARTHOTEL
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma