NACRT PRIJEDLOGA ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA ZAKON O PROVEDBI UREDBE (EU) 2015/757 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 29. TRAVNJA 2015. O PRAĆENJU EMISIJA UGLJIKOVA DIOKSIDA IZ POMORSKOG PROMETA, IZVJEŠĆIVANJU O NJIMA I NJIHOVOJ VERIFIKACIJI TE O IZMJENI DIREKTIVE 2009/16/EZ
1. PROBLEM
Međunarodni pomorski promet ostaje jedina vrsta prijevoza koja nije obuhvaćena obvezom Unije za smanjenje emisije stakleničkih plinova. Emisije CO2 iz međunarodnog pomorskog prometa povezane s Unijom od 1990. do 2007. povećale su se za 48 % stoga je potrebno smanjiti navedene emisije sukladno Rezoluciji Europskog parlamenta od 5. veljače 2014. godine, o okviru klimatske i energetske politike do 2030. Europsko vijeće u svojim je zaključcima od 23. i 24. listopada 2014. godine poduprijelo obvezujući cilj EU-a u smislu domaćeg smanjenja emisije stakleničkih plinova za najmanje 40 % do 2030. u odnosu na 1990. godinu. Europsko vijeće također je naglasilo važnost smanjenja emisija stakleničkih plinova i rizika povezanih s ovisnosti o fosilnom gorivu u sektoru prometa te je pozvalo Komisiju da dodatno ispita instrumente i mjere za sveobuhvatan i tehnološki neutralan pristup, među ostalim, radi promicanja smanjenja emisija i energetske učinkovitosti u prometu.
U srpnju 2011. Međunarodna pomorska organizacija (International Maritime Organisation, IMO) je usvojila tehničke i operativne mjere, posebno indeks energetske učinkovitosti za nove brodove i plan za upravljanje energetskom učinkovitosti broda, koje će dovesti do poboljšanja u vezi sa smanjenjem očekivanog porasta emisija stakleničkih plinova, ali same ne mogu dovesti do potpunog smanjenja emisija stakleničkih plinova u međunarodnom pomorskom prometu radi postizanja globalnog cilja da se povećanje globalnih temperatura ograniči na 2°C. U skladu s podacima IMO-a, primjenom operativnih mjera i postojećih tehnologija posebna potrošnja energije i emisije CO2 brodova mogle bi se smanjiti do 75 %, a za znatan dio tih mjera može se smatrati da su isplative i da bi kao takve mogle donijeti neto korist sektoru jer se zbog smanjenih troškova za gorivo osigurava povrat svih operativnih troškova ili troškova ulaganja.
Usvajanje mjera za smanjenje emisija stakleničkih plinova i potrošnje goriva sprečavaju tržišna ograničenja kao što su nedostatak pouzdanih informacija o učinkovitosti potrošnje goriva na brodovima ili dostupnih tehnologija za nadogradnju brodova, nedostupnost sredstava za ulaganje u učinkovitost brodova i neusklađeni poticaji jer brodovlasnici ne bi imali koristi od svojih ulaganja u učinkovitost broda ako račune za gorivo plaćaju brodari.
Kako bi se u budućnosti smanjile emisije CO2 iz pomorskog prometa na razini Unije, kao jedan od preduvjeta, uspostavlja se sustav za praćenje emisija CO2, izvješćivanje o njima i njihovu verifikaciju (sustav MRV; Monitoring Reporting Verification) na temelju potrošnje goriva brodova kao prvog koraka u sklopu postupnog uključivanja emisija iz pomorskog prometa u obvezu Unije za smanjenje emisija stakleničkih plinova uz emisije iz drugih sektora koje su već uključene u tu obvezu.
U Republici Hrvatskoj, članici Europske unije, nužno je osigurati direktnu provedbu Uredbi EU donošenjem Zakona o provedbi Uredbe EU br. 2015/757 Europskog parlamenta i vijeća od 29. travnja 2015. o praćenje emisija CO2 iz pomorskog prometa, izvješćivanje o njima i njihovu verifikaciju (u daljnjem tekstu: Uredba EU br. 2015/757).
2. CILJEVI
Zakonom o provedbi Uredbe EU br. 2015/757 omogućiti će se direktna primjena odredbi navedene Uredbe.
Zakonom o provedbi Uredbe EU br. 2015/757 utvrđuju se pravila za točno praćenje emisija ugljikova dioksida (CO2) i drugih relevantnih informacija o brodovima većim od 5 000 bruto tona (BT), koji dolaze u luke pod nadležnošću države članice, polaze iz tih luka ili se u njima nalaze te za izvješćivanje o njima i njihovu verifikaciju radi promicanja smanjenja emisija CO2 iz pomorskog prometa na troškovno učinkovit način. Brodovi iznad 5 000 BT čine oko 55 % brodova koji pristaju u luke Unije i odgovorni su za oko 90 % povezanih emisija CO2. Uredba zahvaća brodare (kompanije) i akreditirane verifikatore.
Normativnim rješenjem odredit će se tijela nadležna za provedbu i nadzor provedbe naprijed navedene Uredbe, zadaće nadležnih tijela, utvrđuju se pravila za točno praćenje emisija ugljikova dioksida (CO2), uloga verifikatora, akreditacija verifikatora, inspekcijski nadzor te prekršajne odredbe.
Očekuje se da će uvođenje sustava MRV Europske unije potaknuti smanjenje emisija do 2 % u usporedbi s uobičajenim poslovanjem i ukupnim smanjenjem neto troškova do 1,2 milijarde EUR do 2030. godine jer bi se time moglo doprinijeti uklanjanju tržišnih prepreka, posebno onih u vezi s nedostatkom informacija o učinkovitosti brodova, pružanjem usporedivih i pouzdanih informacija relevantnim tržištima o potrošnji goriva i energetskoj učinkovitosti.
To smanjenje troškova prijevoza trebalo bi potaknuti međunarodnu trgovinu. Nadalje, stabilan sustav MRV preduvjet je za svaku mjeru utemeljenu na tržištu, standard učinkovitosti ili drugu mjeru, bilo da se primjenjuje na razini Europske unije ili u svijetu. Njime se također osiguravaju pouzdani podaci za postavljanje točnih ciljeva za smanjenje emisija i ocjenu napretka u doprinosu pomorskog prometa postizanju niskougljičnog gospodarstva. S obzirom na međunarodnu narav pomorskog prometa najbolja i najučinkovitija metoda smanjivanja emisija stakleničkih plinova u međunarodnom brodskom prometu bilo bi usklađeno postupanje na svjetskoj razini.
3. MOGUĆE OPCIJE
Opcija 1 - ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
Opcija 2 (nenormativno rješenje)
Opcija 1 i Opcija 2 (opcija rješavanja problema bez donošenja novog ili izmjene postojećeg zakonodavstva) koje se odnose na nenormativno rješenje, nisu moguće. Republika Hrvatska mora osigurati direktnu primjenu odredbi Uredbi EU u Republici Hrvatskoj te s tim u vezi započeti s praćenjem emisija stakleničkih plinova iz pomorskog prometa s ciljem budućeg uključenja ovog sektora u mjere smanjenja emisija.
Opcija 3 (normativno rješenje)
Podzakonskim aktom nije moguće uspostaviti pravni i institucionalni okvir za primjenu Uredba EU br. 2015/757 , jer njime nije moguće propisati prekršajne odredbe, a Uredba EU br. 2015/757 propisuje da države članice trebaju uspostaviti sustav sankcija u slučaju neusklađenosti s obvezama praćenja i izvješćivanja te poduzeti sve potrebne mjere kako bi osigurale nametanje tih sankcija.
Opcija 4 (normativno rješenje)
Ova opcija odnosi se na donošenje Zakona o provedbi Uredbe EU br. 2015/757. Na taj način Republika Hrvatska bi ispunila svoju obvezu koja se odnosi na sve države članice Europske unije. Primjenjujući direktno Uredbu omogućit će se primjena odredbi navedene Uredbe EU br. 2015/757. Smatramo da je normativnim rješenjem jedino moguće u budućnosti postići smanjenje emisije stakleničkih plinova iz pomorskog prometa, najprije uspostavom učinkovitog sustava praćenja emisija iz ovog sektora i propisivanjem određenih rokova kako bi se brodari (kompanije), verifikatori i Hrvatska akreditacijska agencija mogla pripremiti za provedbu navedene Uredbe. Normativnim rješenjem propisati će se određene prekršajne kazne za nepoštivanje odredbi propisanih ovom EU uredbom, za primjenu koje se, ovim Prijedlogom zakona uspostavlja pravni i institucionalni okvir u Republici Hrvatskoj.
Gospodarski subjekti koji će biti obuhvaćeni Zakonom:
- brodari (kompanije)
verifikatori
4. USPOREDBA OPCIJA
Obzirom da je moguća jedino Opcija 4 (normativno rješenje) temeljem izrađenih teza propisa, detaljno je opisana ta opcija.
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1: ne poduzimati ništa
Ne razmatra se
Ne razmatra se
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
Ne razmatra se
Ne razmatra se
Opcija 3: (normativno rješenje)
Ne razmatra se
Ne razmatra se
Opcija 4: (normativno rješenje)
Normativno rješenje zahtijeva donošenje Zakona kojim će se omogućiti provedba Uredbe Europske unije.
Normativno rješenje će uspostaviti učinkovit sustav praćenja i izvješćivanja o emisijama CO2 iz pomorskog prometa.
Očekuje se da će uvođenje sustava praćenja, izvješćivanja i verifikacije potaknuti smanjenje emisija do 2 % u usporedbi s uobičajenim poslovanjem i ukupnim smanjenjem neto troškova do 1,2 milijarde EUR do 2030. godine na razini EU, jer bi se time moglo doprinijeti uklanjanju tržišnih prepreka, posebno onih u vezi s nedostatkom informacija o učinkovitosti brodova, pružanjem usporedivih i pouzdanih informacija relevantnim tržištima o potrošnji goriva i energetskoj učinkovitosti.
UPUTA: Ovaj dio Iskaza popunjava se pri ažuriranju Nacrta prijedloga iskaza, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade Prijedloga iskaza
5. SAVJETOVANJE
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
6. PREPORUČENA OPCIJA
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
8. PRILOZI
•Prethodna procjena za zakon o provedbi Uredbe EU br. (EU) 2015/757 Europskog parlamenta i vijeća od 29. travnja 2015. o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji te o izmjeni direktive 2009/16/EZ.
•Teze o sadržaju propisa za Zakon o provedbi Uredbe EU br. (EU) 2015/757 Europskog parlamenta i vijeća od 29. travnja 2015. o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji te o izmjeni direktive 2009/16/EZ.
KLASA: 351-01/15-04/23
URBROJ: 517-06-1-2-1-16-1
Zagreb, 15. ožujka 2016.
NACRT PRIJEDLOGA ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA ZAKON O PROVEDBI UREDBE (EU) 2015/757 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 29. TRAVNJA 2015. O PRAĆENJU EMISIJA UGLJIKOVA DIOKSIDA IZ POMORSKOG PROMETA, IZVJEŠĆIVANJU O NJIMA I NJIHOVOJ VERIFIKACIJI TE O IZMJENI DIREKTIVE 2009/16/EZ
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
1. PROBLEM
Međunarodni pomorski promet ostaje jedina vrsta prijevoza koja nije obuhvaćena obvezom Unije za smanjenje emisije stakleničkih plinova. Emisije CO 2 iz međunarodnog pomorskog prometa povezane s Unijom od 1990. do 2007. povećale su se za 48 % stoga je potrebno smanjiti navedene emisije sukladno Rezoluciji Europskog parlamenta od 5. veljače 2014. godine, o okviru klimatske i energetske politike do 2030. Europsko vijeće u svojim je zaključcima od 23. i 24. listopada 2014. godine poduprijelo obvezujući cilj EU-a u smislu domaćeg smanjenja emisije stakleničkih plinova za najmanje 40 % do 2030. u odnosu na 1990. godinu. Europsko vijeće također je naglasilo važnost smanjenja emisija stakleničkih plinova i rizika povezanih s ovisnosti o fosilnom gorivu u sektoru prometa te je pozvalo Komisiju da dodatno ispita instrumente i mjere za sveobuhvatan i tehnološki neutralan pristup, među ostalim, radi promicanja smanjenja emisija i energetske učinkovitosti u prometu.
U srpnju 2011. Međunarodna pomorska organizacija ( International Maritime Organisation , IMO) je usvojila tehničke i operativne mjere, posebno indeks energetske učinkovitosti za nove brodove i plan za upravljanje energetskom učinkovitosti broda, koje će dovesti do poboljšanja u vezi sa smanjenjem očekivanog porasta emisija stakleničkih plinova, ali same ne mogu dovesti do potpunog smanjenja emisija stakleničkih plinova u međunarodnom pomorskom prometu radi postizanja globalnog cilja da se povećanje globalnih temperatura ograniči na 2°C. U skladu s podacima IMO-a, primjenom operativnih mjera i postojećih tehnologija posebna potrošnja energije i emisije CO 2 brodova mogle bi se smanjiti do 75 %, a za znatan dio tih mjera može se smatrati da su isplative i da bi kao takve mogle donijeti neto korist sektoru jer se zbog smanjenih troškova za gorivo osigurava povrat svih operativnih troškova ili troškova ulaganja.
Usvajanje mjera za smanjenje emisija stakleničkih plinova i potrošnje goriva sprečavaju tržišna ograničenja kao što su nedostatak pouzdanih informacija o učinkovitosti potrošnje goriva na brodovima ili dostupnih tehnologija za nadogradnju brodova, nedostupnost sredstava za ulaganje u učinkovitost brodova i neusklađeni poticaji jer brodovlasnici ne bi imali koristi od svojih ulaganja u učinkovitost broda ako račune za gorivo plaćaju brodari.
Kako bi se u budućnosti smanjile emisije CO2 iz pomorskog prometa na razini Unije, kao jedan od preduvjeta, uspostavlja se sustav za praćenje emisija CO2, izvješćivanje o njima i njihovu verifikaciju (sustav MRV; Monitoring Reporting Verification ) na temelju potrošnje goriva brodova kao prvog koraka u sklopu postupnog uključivanja emisija iz pomorskog prometa u obvezu Unije za smanjenje emisija stakleničkih plinova uz emisije iz drugih sektora koje su već uključene u tu obvezu.
U Republici Hrvatskoj, članici Europske unije, nužno je osigurati direktnu provedbu Uredbi EU donošenjem Zakona o provedbi Uredbe EU br. 2015/757 Europskog parlamenta i vijeća od 29. travnja 2015. o praćenje emisija CO2 iz pomorskog prometa, izvješćivanje o njima i njihovu verifikaciju (u daljnjem tekstu: Uredba EU br. 2015/757).
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
2. CILJEVI
Zakonom o provedbi Uredbe EU br. 2015/757 omogućiti će se direktna primjena odredbi navedene Uredbe.
Zakonom o provedbi Uredbe EU br. 2015/757 utvrđuju se pravila za točno praćenje emisija ugljikova dioksida (CO 2 ) i drugih relevantnih informacija o brodovima većim od 5 000 bruto tona (BT), koji dolaze u luke pod nadležnošću države članice, polaze iz tih luka ili se u njima nalaze te za izvješćivanje o njima i njihovu verifikaciju radi promicanja smanjenja emisija CO2 iz pomorskog prometa na troškovno učinkovit način. Brodovi iznad 5 000 BT čine oko 55 % brodova koji pristaju u luke Unije i odgovorni su za oko 90 % povezanih emisija CO 2 . Uredba zahvaća brodare (kompanije) i akreditirane verifikatore.
Normativnim rješenjem odredit će se tijela nadležna za provedbu i nadzor provedbe naprijed navedene Uredbe, zadaće nadležnih tijela, utvrđuju se pravila za točno praćenje emisija ugljikova dioksida (CO 2 ), uloga verifikatora, akreditacija verifikatora, inspekcijski nadzor te prekršajne odredbe.
Očekuje se da će uvođenje sustava MRV Europske unije potaknuti smanjenje emisija do 2 % u usporedbi s uobičajenim poslovanjem i ukupnim smanjenjem neto troškova do 1,2 milijarde EUR do 2030. godine jer bi se time moglo doprinijeti uklanjanju tržišnih prepreka, posebno onih u vezi s nedostatkom informacija o učinkovitosti brodova, pružanjem usporedivih i pouzdanih informacija relevantnim tržištima o potrošnji goriva i energetskoj učinkovitosti.
To smanjenje troškova prijevoza trebalo bi potaknuti međunarodnu trgovinu. Nadalje, stabilan sustav MRV preduvjet je za svaku mjeru utemeljenu na tržištu, standard učinkovitosti ili drugu mjeru, bilo da se primjenjuje na razini Europske unije ili u svijetu. Njime se također osiguravaju pouzdani podaci za postavljanje točnih ciljeva za smanjenje emisija i ocjenu napretka u doprinosu pomorskog prometa postizanju niskougljičnog gospodarstva. S obzirom na međunarodnu narav pomorskog prometa najbolja i najučinkovitija metoda smanjivanja emisija stakleničkih plinova u međunarodnom brodskom prometu bilo bi usklađeno postupanje na svjetskoj razini.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
3. MOGUĆE OPCIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Opcija 1 - ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Opcija 2 (nenormativno rješenje)
Opcija 1 i Opcija 2 (opcija rješavanja problema bez donošenja novog ili izmjene postojećeg zakonodavstva) koje se odnose na nenormativno rješenje, nisu moguće. Republika Hrvatska mora osigurati direktnu primjenu odredbi Uredbi EU u Republici Hrvatskoj te s tim u vezi započeti s praćenjem emisija stakleničkih plinova iz pomorskog prometa s ciljem budućeg uključenja ovog sektora u mjere smanjenja emisija.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Opcija 3 (normativno rješenje)
Podzakonskim aktom nije moguće uspostaviti pravni i institucionalni okvir za primjenu Uredba EU br. 2015/757 , jer njime nije moguće propisati prekršajne odredbe, a Uredba EU br. 2015/757 propisuje da države članice trebaju uspostaviti sustav sankcija u slučaju neusklađenosti s obvezama praćenja i izvješćivanja te poduzeti sve potrebne mjere kako bi osigurale nametanje tih sankcija.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Opcija 4 (normativno rješenje)
Ova opcija odnosi se na donošenje Zakona o provedbi Uredbe EU br. 2015/757. Na taj način Republika Hrvatska bi ispunila svoju obvezu koja se odnosi na sve države članice Europske unije. Primjenjujući direktno Uredbu omogućit će se primjena odredbi navedene Uredbe EU br. 2015/757. Smatramo da je normativnim rješenjem jedino moguće u budućnosti postići smanjenje emisije stakleničkih plinova iz pomorskog prometa, najprije uspostavom učinkovitog sustava praćenja emisija iz ovog sektora i propisivanjem određenih rokova kako bi se brodari (kompanije), verifikatori i Hrvatska akreditacijska agencija mogla pripremiti za provedbu navedene Uredbe. Normativnim rješenjem propisati će se određene prekršajne kazne za nepoštivanje odredbi propisanih ovom EU uredbom, za primjenu koje se, ovim Prijedlogom zakona uspostavlja pravni i institucionalni okvir u Republici Hrvatskoj.
Gospodarski subjekti koji će biti obuhvaćeni Zakonom:
- brodari (kompanije)
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
4. USPOREDBA OPCIJA
Obzirom da je moguća jedino Opcija 4 (normativno rješenje) temeljem izrađenih teza propisa, detaljno je opisana ta opcija.
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1: ne poduzimati ništa
Ne razmatra se
Ne razmatra se
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
Ne razmatra se
Ne razmatra se
Opcija 3: (normativno rješenje)
Ne razmatra se
Ne razmatra se
Opcija 4: (normativno rješenje)
Normativno rješenje zahtijeva donošenje Zakona kojim će se omogućiti provedba Uredbe Europske unije.
Normativno rješenje će uspostaviti učinkovit sustav praćenja i izvješćivanja o emisijama CO 2 iz pomorskog prometa.
Očekuje se da će uvođenje sustava praćenja, izvješćivanja i verifikacije potaknuti smanjenje emisija do 2 % u usporedbi s uobičajenim poslovanjem i ukupnim smanjenjem neto troškova do 1,2 milijarde EUR do 2030. godine na razini EU, jer bi se time moglo doprinijeti uklanjanju tržišnih prepreka, posebno onih u vezi s nedostatkom informacija o učinkovitosti brodova, pružanjem usporedivih i pouzdanih informacija relevantnim tržištima o potrošnji goriva i energetskoj učinkovitosti.
UPUTA: Ovaj dio Iskaza popunjava se pri ažuriranju Nacrta prijedloga iskaza, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade Prijedloga iskaza
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
5. SAVJETOVANJE
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
6. PREPORUČENA OPCIJA
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
8. PRILOZI
•Prethodna procjena za zakon o provedbi Uredbe EU br. (EU) 2015/757 Europskog parlamenta i vijeća od 29. travnja 2015. o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji te o izmjeni direktive 2009/16/EZ.
•Teze o sadržaju propisa za Zakon o provedbi Uredbe EU br. (EU) 2015/757 Europskog parlamenta i vijeća od 29. travnja 2015. o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji te o izmjeni direktive 2009/16/EZ.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike